Zdjęcie przedstawiające panoramę nocną z odległymi światłami większego miasta. Na pierwszym planie znajduje się polna droga z nieużytkami po bokach. Droga prowadzi prosto w stronę horyzontu. Na niebie ogromna liczba gwiazd z wyraźnie odznaczającą się Drogą Mleczną tworzącą ogromny łuk nad całym kadrem.
Fizyka zajmuje się badaniem właściwości i przemian materii oraz energii, a także zachodzących między nimi oddziaływań – jej poznanie to sposób na zrozumienie świata oraz sił natury
Nauki przyrodnicze zajmują się badaniem otaczającego nas świata.
Do nauk przyrodniczych zalicza się biologię, chemię, geografię i fizykę.
Zastanów się i odpowiedz na pytanie, z czym kojarzy Ci się słowo fizyka. Swoje przemyślenia przedstaw w formie mapy myśli. Narysuj mapę myśli w zeszycie lub skorzystaj z zamieszczonego poniżej kreatora, uzupełniając puste pola swoimi skojarzeniami ze słowem fizyka. Poniższą mapę możesz rozbudować o dodatkowe pola.
R1BuJQWIBa93p
Zapisz, z czym kojarzy Ci się słowo fizyka. Pamiętaj, że w tym ćwiczeniu nie ma błędnych odpowiedzi.
R1e9YO9cuCGVG
(Uzupełnij).
Wersja alternatywna: Mapa myśli. Lista elementów:
Nazwa kategorii: Fizyka
Elementy należące do kategorii Fizyka
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Koniec elementów należących do kategorii Fizyka
Wersja alternatywna: Mapa myśli. Lista elementów:
Nazwa kategorii: Fizyka
Elementy należące do kategorii Fizyka
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Koniec elementów należących do kategorii Fizyka
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Fizyka, to nauka przyrodnicza zajmująca się badaniem właściwości i przemian materii oraz energii, a także oddziaływań między nimi. Tak brzmi mądra definicja, ale co z niej wynika?
Przedmiotem badań fizyki są ciała fizyczne. Terminem tym określamy wszystkie obiekty materialne należące zarówno do świata przyrody nieożywionej, jak i ożywionej, których właściwości oraz zachowania są analizowane.
Ciałami fizycznymi są m.in. samochód, mucha, sztangista, piłka tenisowa, Słońce, jabłko i ziarnko piasku. Ciała fizyczne zawsze są z czegoś zbudowane, a ten budulec nazywamy substancją.
Przykładami substancji są: woda, papier, stal, drewno, złoto. Podstawową czynnością w naukowym badaniu świata jest pomiar. Polega on na porównaniu mierzonej wielkości z wzorcem, zwanym jednostką tej wielkości.
Podsumujmy: fizyka zajmuje się badaniem ciał i zjawisk fizycznych, które opisuje za pomocą wielkości fizycznych.
RYGnLCgzmOBs6
Prezentowany jest stół, na stole tasiemka, obok linijka 50 cm z podziałką milimetrową. Wokół pięcioro uczniów, którzy będą wykonywać pomiary oraz nauczyciel – demonstrator. Nauczyciel zwraca się do uczniów, oni potakują. Pierwszy uczeń rozkłada tasiemkę na stole możliwie prosto, przykłada linijkę do początku i zapisuje wynik na kartce (duże litery możliwe potem do pokazania do kamery) Inni nie widzą co zapisuje. Podobnie drugi uczeń. Trzeci nie rozkłada tasiemki na stole tylko do trzymanej za koniec zwisającej pionowo tasiemki przykłada linijkę. Czwarty i piąty naciągając mocno tasiemkę. Nauczyciel zwraca się do uczniów. Uczniowie pokazują do kamery zapisane wyniki. Wyniki różnią się między sobą: 41,2 cm: 40,5 cm; 40,9 cm; 41 cm; 40,3 cm. Następuje dialog nauczyciela z uczniami.
Prezentowany jest stół, na stole tasiemka, obok linijka 50 cm z podziałką milimetrową. Wokół pięcioro uczniów, którzy będą wykonywać pomiary oraz nauczyciel – demonstrator. Nauczyciel zwraca się do uczniów, oni potakują. Pierwszy uczeń rozkłada tasiemkę na stole możliwie prosto, przykłada linijkę do początku i zapisuje wynik na kartce (duże litery możliwe potem do pokazania do kamery) Inni nie widzą co zapisuje. Podobnie drugi uczeń. Trzeci nie rozkłada tasiemki na stole tylko do trzymanej za koniec zwisającej pionowo tasiemki przykłada linijkę. Czwarty i piąty naciągając mocno tasiemkę. Nauczyciel zwraca się do uczniów. Uczniowie pokazują do kamery zapisane wyniki. Wyniki różnią się między sobą: 41,2 cm: 40,5 cm; 40,9 cm; 41 cm; 40,3 cm. Następuje dialog nauczyciela z uczniami.
Pomiar długości tasiemki
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Prezentowany jest stół, na stole tasiemka, obok linijka 50 cm z podziałką milimetrową. Wokół pięcioro uczniów, którzy będą wykonywać pomiary oraz nauczyciel – demonstrator. Nauczyciel zwraca się do uczniów, oni potakują. Pierwszy uczeń rozkłada tasiemkę na stole możliwie prosto, przykłada linijkę do początku i zapisuje wynik na kartce (duże litery możliwe potem do pokazania do kamery) Inni nie widzą co zapisuje. Podobnie drugi uczeń. Trzeci nie rozkłada tasiemki na stole tylko do trzymanej za koniec zwisającej pionowo tasiemki przykłada linijkę. Czwarty i piąty naciągając mocno tasiemkę. Nauczyciel zwraca się do uczniów. Uczniowie pokazują do kamery zapisane wyniki. Wyniki różnią się między sobą: 41,2 cm: 40,5 cm; 40,9 cm; 41 cm; 40,3 cm. Następuje dialog nauczyciela z uczniami.
Bohaterowie filmu otrzymują różne wyniki pomiarów. W takiej sytuacji mówi się, że pomiar jest obarczony niepewnością. Co w tym konkretnym przypadku jest przyczyną niepewności pomiaru? Powodem uzyskania różnych wyników pomiaru szarfy była sama szarfa – nie miała ona równych brzegów, można ją było mocniej lub słabiej naciągnąć. W języku fizyki powiemy, że jedną z przyczyn niepewności pomiaru są cechy ciała fizycznego.
Substancje mają różne stany skupienia
Substancje występują w trzech stanach skupienia. Są to:
stan stały, np. węgiel, sól, cukier, lód;
stan ciekły, np. woda, mleko, olej, ocet, benzyna,
stan gazowy, np. powietrze, gaz ziemny, para wodna.
W stanie stałym substancja zachowuje swój własny kształt. Trudno zmienić jej objętość, dlatego mówimy, że jest mało ściśliwa. W stanie ciekłym substancja przybiera kształt pojemnika, w którym się znajduje, ale nadal trudno zmienić jej objętość. W stanie gazowym substancja zawsze wypełnia cały pojemnik, w którym się znajduje, i jest ściśliwa. Oznacza to, że nie ma określonego kształtu i objętości.
Ta sama substancja w zależności od warunków otoczenia może występować w trzech stanach skupienia. Na przykład woda w zależności od temperatury jest ciałem stałym (lód), cieczą lub gazem (para wodna).
R1PLZ8sXJ0iBQ
Animacja obrazuje ułożenie drobin w różnych stanach skupienia.
Animacja obrazuje ułożenie drobin w różnych stanach skupienia.
Drobiny w różnych stanach skupienia substancji
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Animacja obrazuje ułożenie drobin w różnych stanach skupienia.
Co to jest rozszerzalność cieplna?
Pod wpływem zmian temperatury wiele ciał stałych, cieczy i gazów zmienia swoją objętość. Rozszerzają się przy ogrzewaniu, a kurczą przy oziębianiu. Zjawisko to, zwane rozszerzalnością cieplną (temperaturową), jest wykorzystywane w konstruowaniu różnych urządzeń:
w termometrach cieczowych poziom cieczy podnosi się przy wzroście temperatury;
podgrzewany gaz w balonie powietrznym unosi go do góry;
szczeliny między szynami zapobiegają wyginaniu się szyn podczas upałów; zimą szczeliny te są szersze, gdyż metal zmniejsza swoją objętość, natomiast latem szyny przylegają do siebie
na moście pozostawia się szczeliny, które latem chronią most przed pękaniem;
linie wysokiego napięcia zawiesza się luźno między słupami, co zapobiega ich zerwaniu zimą, kiedy pod wpływem niskiej temperatury liny się „kurczą”.
Podsumowanie
Fizyka to jedna z nauk przyrodniczych. Zajmuje się badaniem ciał i zjawisk fizycznych.
Gazy, ciecze i ciała stałe występują w trzech stanach skupienia gazowym, ciekłym i stałym.
Rozszerzalność cieplna (temperaturowa) jest wykorzystywana w konstruowaniu różnych urządzeń jak np. termometr czy balon napełniany gazem.
Słownik
ciała fizyczne
ciała fizyczne
wszystkie obiekty materialne należące zarówno do świata przyrody nieożywionej, jak i ożywionej, których właściwości oraz zachowania są analizowane
fizyka
fizyka
nauka przyrodnicza zajmująca się badaniem ciał i zjawisk fizycznych, które opisuje za pomocą wielkości fizycznych
substancja
substancja
budulec dla ciała fizycznego, np. woda, papier, stal, drewno, złoto
Sprawdź, jak rozumiesz!
Ćwiczenie 1
R1IyTvNUvu4EA
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RWylNQCXVJybq
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RBhX3awPGe8XY1
Przeczytaj podane informacje i ustal, jaki stan skupienia opisują. ciała stałe Możliwe odpowiedzi: 1. Łatwo zmieniają kształt, lecz trudno objętość; drobiny mogą się względem siebie przemieszczać., 2. Trudno zmieniają kształt i objętość; drobiny nie przemieszczają się względem siebie, mogą jedynie drgać., 3. Łatwo zmieniają kształt i objętość; drobiny swobodnie się przemieszczają. ciecze Możliwe odpowiedzi: 1. Łatwo zmieniają kształt, lecz trudno objętość; drobiny mogą się względem siebie przemieszczać., 2. Trudno zmieniają kształt i objętość; drobiny nie przemieszczają się względem siebie, mogą jedynie drgać., 3. Łatwo zmieniają kształt i objętość; drobiny swobodnie się przemieszczają. gazy Możliwe odpowiedzi: 1. Łatwo zmieniają kształt, lecz trudno objętość; drobiny mogą się względem siebie przemieszczać., 2. Trudno zmieniają kształt i objętość; drobiny nie przemieszczają się względem siebie, mogą jedynie drgać., 3. Łatwo zmieniają kształt i objętość; drobiny swobodnie się przemieszczają.
Przeczytaj podane informacje i ustal, jaki stan skupienia opisują. ciała stałe Możliwe odpowiedzi: 1. Łatwo zmieniają kształt, lecz trudno objętość; drobiny mogą się względem siebie przemieszczać., 2. Trudno zmieniają kształt i objętość; drobiny nie przemieszczają się względem siebie, mogą jedynie drgać., 3. Łatwo zmieniają kształt i objętość; drobiny swobodnie się przemieszczają. ciecze Możliwe odpowiedzi: 1. Łatwo zmieniają kształt, lecz trudno objętość; drobiny mogą się względem siebie przemieszczać., 2. Trudno zmieniają kształt i objętość; drobiny nie przemieszczają się względem siebie, mogą jedynie drgać., 3. Łatwo zmieniają kształt i objętość; drobiny swobodnie się przemieszczają. gazy Możliwe odpowiedzi: 1. Łatwo zmieniają kształt, lecz trudno objętość; drobiny mogą się względem siebie przemieszczać., 2. Trudno zmieniają kształt i objętość; drobiny nie przemieszczają się względem siebie, mogą jedynie drgać., 3. Łatwo zmieniają kształt i objętość; drobiny swobodnie się przemieszczają.
Źródło: Brygida Branowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4
RKNyxnzJOtLoQ1
W konstrukcji termometrów cieczowych wykorzystuje się zjawisko Możliwe odpowiedzi: 1. rozszerzalności temperaturowej., 2. ściśliwości., 3. dyfuzji., 4. parowania.
W konstrukcji termometrów cieczowych wykorzystuje się zjawisko
rozszerzalności temperaturowej.
ściśliwości.
dyfuzji.
parowania.
Źródło: Brygida Branowska, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 5
RUGv5KHBW4Y4F
Wyjaśnij, dlaczego tworzące się na rzece kry nie toną, lecz pływają na powierzchni wody. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, czym różni się kra od wody.
Kra nie tonie, ponieważ cząsteczki wody pod postacią lodu znajdują się daleko od siebie i swobodnie przemieszczają.
31
Ćwiczenie 6
Rhebz6NATiwjh
Niektóre substancje mogą występować w dwóch lub trzech stanach skupienia. Podaj przykład takich substancji i wyjaśnij, w jakich warunkach zmieniają stan skupienia. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomnij sobie, jakie wyróżniamy stany skupienia. Jakie substancje występują w więcej, niż jednym stanie?
Przykładem substancji jest woda, występująca w stanie ciekłym, stałym (lód) i gazowym (para wodna).
bg‑azure
Notatnik
Rne8eFuPiMqqz
Miejsce na Twoje notatki. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.