R1CQe9bmu1YxM
Krajobraz Wzgórz Sokólskich położonych w województwie podlaskim
Źródło: dostępny w internecie: Autorstwa Adrian Grycuk - Praca własna, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=68703558, licencja: CC BY-SA 3.0.

Sprawdź, czy potrafisz!

2
Ćwiczenie 1
R1JQ9BdKbdTvF1
Uporządkuj czynności wykonywane podczas wyznaczania kierunku północnego za pomocą kompasu. Elementy do uszeregowania: 1. Odciągnij zacisk blokujący igłę magnetyczną., 2. Ustaw poziomo kompas z dala od innych magnesów, żelaznych lub stalowych przedmiotów, linii wysokiego napięcia., 3. Odczekaj, aż igła przestanie się poruszać i wskaże północ., 4. Wyznacz pozostałe kierunki., 5. Obróć kompas tak, by igła ustawiła się zgodnie z opisem północy na tarczy kompasu.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RpH425BmeYRGm1
Igła magnetyczna kompasu zawsze ustawia się w kierunku Możliwe odpowiedzi: 1. wchód-zachód., 2. północ-wschód., 3. południe-zachód., 4. północ-południe.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 3
R11gj32PwJmiy1
W ciągu słonecznego dnia cień drzewa jest najdłuższy Możliwe odpowiedzi: 1. tylko, gdy Słońce wschodzi., 2. w południe., 3. tylko, gdy Słońce zachodzi., 4. wtedy, kiedy Słońce wschodzi i zachodzi.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4
R1AtZI7ObAu4C1
Uzupełnij zdania. Chłopiec stoi w słoneczne południe tyłem do Słońca. Jego cień wskazuje 1. wschód, 2. zachód, 3. północ, 4. południe, prawa ręka wskazuje 1. wschód, 2. zachód, 3. północ, 4. południe, a lewa ręka wskazuje 1. wschód, 2. zachód, 3. północ, 4. południe. Za chłopcem jest 1. wschód, 2. zachód, 3. północ, 4. południe.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 5
RKIlSvtRuNFUV1
Najdokładniej można wyznaczyć kierunki geograficzne za pomocą Możliwe odpowiedzi: 1. długości cienia na przykład drzewa., 2. położenia mchu na dużym głazie., 3. kształtu korony samotnie rosnącego drzewa., 4. kompasu.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 6
RGRGtDTdlA0IQ1
Uczniowie mieli narysować w zeszycie szkolne boisko w skali 1:1000. Wskaż poprawnie zapisaną skalę mianowaną, którą uczniowie dołączyli do planu boiska. Możliwe odpowiedzi: 1. 1 cm - 1 m, 2. 1 cm - 100 m, 3. 1 cm - 1000 m, 4. 1 cm - 10 m
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7
R1PnsAWbyqO8L1
Oznacz kolejnymi cyframi skale od największej do najmniejszej. 1. 4., 2. 2., 3. 3., 4. 1. 1:20000
1. 4., 2. 2., 3. 3., 4. 1. 1:10000
1. 4., 2. 2., 3. 3., 4. 1. 1:10
1. 4., 2. 2., 3. 3., 4. 1. 1:100
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8
RDKpYVpdEcbIn1
Na mapie w skali 1:100 000 odległość między dwoma miastami wynosi 5 cm. Jaka jest rzeczywista odległość między tymi miejscowościami? Możliwe odpowiedzi: 1. 5 km, 2. 1 km, 3. 50 km, 4. 500 km
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 9
RvywIPrecVDNG1
Pokój Bartka ma wymiary 400 cm długości i 240 cm szerokości. W jakiej największej skali Bartek może narysować plan pokoju na kartce o wymiarach 20 cm na 25 cm? Możliwe odpowiedzi: 1. 1:20, 2. 1:5, 3. 1:10, 4. 1:100
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10
R1RMnvalvSZIr
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RfldfWrtsf2d9
Wejście do parku od ulicy Parkowej jest w części 1. zachodniej, 2. wschód, 3. zachód, 4. wschód, 5. południe, 6. północnej, 7. południowej, 8. zachód, 9. północ, 10. południe, 11. wschodniej, 12. północ.
Staw jest na 1. zachodniej, 2. wschód, 3. zachód, 4. wschód, 5. południe, 6. północnej, 7. południowej, 8. zachód, 9. północ, 10. południe, 11. wschodniej, 12. północ od placu zabaw.
Plac zabaw jest na 1. zachodniej, 2. wschód, 3. zachód, 4. wschód, 5. południe, 6. północnej, 7. południowej, 8. zachód, 9. północ, 10. południe, 11. wschodniej, 12. północ od pagórka.
Pagórek jest w 1. zachodniej, 2. wschód, 3. zachód, 4. wschód, 5. południe, 6. północnej, 7. południowej, 8. zachód, 9. północ, 10. południe, 11. wschodniej, 12. północ części parku.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 11
R1aya303zKjB7
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R2TTI9JC67uwV
Przystanek autobusowy jest położony w pobliżu 1. 150, 2. lasu, 3. liściastym, 4. 100, 5. mieszanym, 6. 400, 7. leśniczówki, 8. wody, 9. 50. Jeśli odległość z przystanku autobusowego do leśniczówki na planie wynosi 8 cm, to turysta ma do pokonania 1. 150, 2. lasu, 3. liściastym, 4. 100, 5. mieszanym, 6. 400, 7. leśniczówki, 8. wody, 9. 50 m. Leśniczówka jest położona w lesie 1. 150, 2. lasu, 3. liściastym, 4. 100, 5. mieszanym, 6. 400, 7. leśniczówki, 8. wody, 9. 50.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Ćwiczenie 1

Przygotuj plan lub mapę swojego miasta, kompas i taśmę mierniczą. Znajdź na mapie swój dom oraz szkołę, do której chodzisz i wyznacz trasę między tymi punktami. Za pomocą kompasu sprawdź w jakim kierunku znajduje się szkoła w stosunku do twojego domu. Za pomocą miarki oblicz rzeczywistą odległość jaką musisz pokonać z domu do szkoły.

R1Wc3Ngzejeve
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 2
Ry8Tpn3OfGdLn
Napisz, co zaproponujesz osobie zwiedzającej miasto – mapę okolicy w skali 1 : 100 000 czy plan miasta w skali 1 : 10 000. Uzasadnij odpowiedź. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Zaplanuj i przeprowadź wywiad z osobami, które od dawna mieszkają w Twojej miejscowości. Dowiedz się, jak ta miejscowość wyglądała dawniej i skąd pochodzi jej nazwa.

R1Vfw7Y2HSafN