RBmtbUKqNxZo4
Człowiek w białym skafandrze czeka na przystanku. Skafander ma guziki niebieskie (na górze) i czerwone (na dole). Za przystankiem widać wydmy, a w tle plażę.

Pierwsze projekty w Scratchu

Źródło pexels.com, licencja CC0

Duszek wsiada do autobusu

W tym rozdziale stworzymy skrypt, który będzie animowaną historyjką,  w której duszek oczekuje na przybycie autobusu. Kiedy autobus przyjeżdża i się zatrzymuje, duszek wsiada. Następnie autobus ponownie rusza.

Obejrzyj poniższy film prezentujący ten projekt.

REuqtjkUmPUT5
Animacja przedstawia przykładową historyjkę jaką możemy wykonać w programie Scratch. Na przykładowej animacji widać, że kot mówi: "Czekam na autobus", przy czym stoi w miejscu oznaczonym przystankiem autobusowym. Autobus podjeżdża do niego z lewej strony sceny i się zatrzymuje. Wtedy kot mówi, że wsiada do autobusu i znika. Następnie autobus odjeżdża w prawą stronę.

Tworzenie skryptów dla wielu duszków

Obejrzyj film pokazujący, jak tworzy się skrypty dla wielu duszków.

R1Wf0QQoqn9Q7
Film przedstawia tworzenie skryptów dla dwóch duszków.
Polecenie 1

Przygotuj scenę projektu. Dobierz odpowiednie tło i wstaw duszka - autobus.

Zwróć uwagę na rozmiar duszków. Jeśli potrzeba dokonaj zmiany rozmiaru duszka (aby nie dotykał krawędzi w początkowym położeniu). Na powyższym filmie obydwa duszki mają zmniejszone rozmiary do 75%.

Rk5dcK8mfM8HG
Ćwiczenie 1
Na podstawie filmu prezentującego projekt uzupełnij zdania. Przeciągnij i upuść odpowiedzi we właściwe miejsca:
R1LAHzCXgHpr1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij opis działania duszka-autobusu. Przeciągnij i upuść we właściwe miejsca liczby podane poniżej opisu.
Ćwiczenie 3

Przygotuj animację - historyjkę taką (lub podobną), jak na powyższym  filmie. Skonstruuj skrypty dla obu duszków: kota (lub innej postaci wybranej przez ciebie) oraz autobusu. Wykorzystaj algorytmy utworzone w poprzednich ćwiczeniach.

iKVAgef0vZ_d160e86

Możesz skorzystać z poniższego notatnika do zapisania swoich uwag.

R1FBJQACdVKtD
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.