RsjuoZplHWhMw
Zdjęcie przedstawia nocne niebo z wirującymi gwiazdami.

Procedury z parametrem w Scratch

Źródło: InstaWalli, domena publiczna. https://www.pexels.com.

Wykorzystywanie bloków z parametrem

Do tej pory wywołując bloki z parametrami podawaliśmy konkretne wielkości parametrów. W tym rozdziale będziemy tworzyć rysunek, w którym wykorzystamy zmienną jako parametr utworzonego wcześniej bloku. 

Duszek ma rysować mniejsze i większe kwadraty jak na rysunku poniżej.

RdI7IvrPoVX0j
Kwadraty

Parametrem dla bloku rysującego kwadrat będzie więc długość boku. Jeśli blok jest już zdefiniowany, wystarczy kliknąć w niego prawym przyciskiem myszy i wybrać z menu kontekstowego Edycja, a następnie Dodaj dane wejściowe (liczba lub tekst). Jeśli dopiero tworzymy nowy blok, po podaniu jego nazwy należy od razu zaznaczyć opcję Dodaj dane wejściowe (tekst lub liczba).

Ćwiczenie 1

Utwórz blok z parametrem rysujący kwadrat o podanej długości boku. Utwórz też zmienną, która będzie przechowywała informację o długości boku kwadratu. Możesz ją nazwać tak samo, jak parametr bloku rysującego kwadrat np. bok.

R4i9c60oDQvAv
Ćwiczenie 1
Ustaw w odpowiedniej kolejności polecenia skryptu tworzącego blok rysujący kwadrat o podanej długości boku.
Ćwiczenie 2

Napisz program rysujący kwadraty ułożone jak na rysunku powyżej. Niech duszek zacznie rysowanie od największego kwadratu o boku 200 kroków i rysuje za każdym razem kolejny kwadrat  o 20 kroków mniejszy od poprzedniego.

W programie wykorzystaj utworzoną wcześniej zmienną i blok rysujący kwadrat.

RdWybqp8eNHFE
Ćwiczenie 2
Ustaw w odpowiedniej kolejności polecenia skryptu, w którym duszek-kot rysuje kwadraty ułożone tak, że każdy mniejszy kwadrat znajduje się wewnątrz większego kwadratu i wszystkie mają wspólny jeden wierzchołek. Niech duszek zacznie rysowanie od największego kwadratu o boku 200 kroków i rysuje za każdym razem kolejny kwadrat o 20 kroków mniejszy od poprzedniego. Przyjmij, że mamy zdefiniowany klocek rysujący kwadrat o podanej długości boku.

Zadanie uzupełniające

Ćwiczenie 3

Stwórz własne bloki rysujące kwadrat oraz prostokąt z parametrami określającymi długości boków. Zbuduj skrypty, które po naciśnięciu klawiszy 08 narysują odpowiednio cyfry 08.

RpWuk4OrmMGM7
Zrzut ekranu przedstawia efekty działania algorytmów rysujących cyfry osiem i zero.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Rip7DDfIZVcqh
Ćwiczenie 3
W jakiej kategorii znajdują się bloki umożliwiające rozpoczęcie skryptu przez naciśnięcie wybranego klawisza na klawiaturze? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
icckVlRpet_d429e206
icckVlRpet_d429e207
icckVlRpet_d429e208

Poniżej znajduje się pole tekstowe przeznaczone do zapisywania notatek. Możesz w nim zapisać wszystkie informacje, które uważasz za potrzebne.

RVY25izWakgDI
Pole tekstowe do zapisywania odpowiedzi i notatek.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.