R1UrWu5mI02l8
Zdjęcie przedstawia kilka uśmiechniętych osób siedzących na balkonie. Chłopak pośrodku gra na gitarze, wszyscy śpiewają.

Jak pięknie śpiewać?

Jak powstaje głos? - budowa aparatu głosowego

Śpiewanie u większości osób jest intuicyjnie. Wszyscy muszą dbać o głos, dlatego każdy powinien posiąść podstawową wiedzę na jego temat. Osoba używająca swojego głosu zbyt długo w sposób nieodpowiedni,  może nabawić się chrypy, czy czasowego zaniku głosu. Żeby temu zapobiec, dowiemy się w jaki sposób wydobywamy z siebie głos oraz w jak można nad nim zapanować, by stał się narzędziem muzycznej ekspresji.

Sprawny i zadbany głos czysto intonuje niskie i wysokie, a także krótkie i długie dźwięki w różnorodnej dynamice. Do osiągnięcia tych celów konieczne są wokalne ćwiczenia oparte na podstawowej wiedzy o głosie i jego działaniu. Aby wiedzieć jak powstaje głos, musimy zapoznać się z podstawowymi elementami, które biorą udział w procesie śpiewania.

R1Bv2gSAQ17Bg
Przekrój ludzkiej głowy z uwzględnieniem narządów mowy. A – głośnia ze strunami głosowymi, B – jama gardłowa, C – języczek, D – podniebienie miękkie, E – podniebienie twarde, F – dziąsła, G – zęby, H – wargi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Przeczytaj uważnie opis powstawania dźwięków mowy i przyjrzyj się rysunkowi budowy narządów mowy. Ustal, ile części aparatu mowy bierze udział w powstawaniu dźwięku.

Aby powstały dźwięki mowy, potrzebny jest sprawny układ oddechowy. Zanim coś powiesz, musisz nabrać powietrza. Podczas wdechu wiązadła głosowe są szeroko rozsunięte i nie wydają żadnego dźwięku. W fazie wydechu strumień powietrza jest pompowany przez tchawicę do umieszczonych w krtani, zbliżonych do siebie strun (wiązadeł głosowych), które zaczynają drgać – jak struny w gitarze.

Następnie powietrze wpada do jamy gardłowej. Zaraz za językiem, nad krtanią znajduje się ruchoma chrząstka – klapka bezpieczeństwa, która chroni tchawicę
(i płuca) przed wpadnięciem pokarmu lub płynu. Kiedy mówisz i jesz jednocześnie, chrząstka może nie zdążyć zasłonić tchawicy i wtedy się krztusisz.

Z jamy gardłowej, w zależności od pozycji języczka, powietrze wędruje do jamy ustnej albo do jamy ustnej i nosowej. W jamie ustnej znajduje się wiele miejsc artykulacji, które uczestniczą w powstawaniu dźwięków. Są to kolejno: język i podniebienie, dziąsła, zęby i wargi.

Każdy człowiek ma specyficzną barwę głosu, którą łatwo odróżnić. Kobiety i dzieci mają zazwyczaj głos wyższy, a mężczyźni niższy.

Rz7ouV88EEsFE
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 1

Przeczytaj uważnie opis powstawania dźwięków mowy. Zwróć uwagę na to, ile części aparatu mowy bierze udział w powstawaniu dźwięku

Aby powstały dźwięki mowy, potrzebny jest sprawny układ oddechowy. Zanim coś powiesz, musisz nabrać powietrza. Podczas wdechu wiązadła głosowe są szeroko rozsunięte i nie wydają żadnego dźwięku. W fazie wydechu strumień powietrza jest pompowany przez tchawicę do umieszczonych w krtani, zbliżonych do siebie strun (wiązadeł głosowych), które zaczynają drgać – jak struny w gitarze.

Następnie powietrze wpada do jamy gardłowej. Zaraz za językiem, nad krtanią znajduje się ruchoma chrząstka – klapka bezpieczeństwa, która chroni tchawicę (i płuca) przed wpadnięciem pokarmu lub płynu. Kiedy mówisz i jesz jednocześnie, chrząstka może nie zdążyć zasłonić tchawicy i wtedy się krztusisz.

Z jamy gardłowej, w zależności od pozycji języczka, powietrze wędruje do jamy ustnej albo do jamy ustnej i nosowej. W jamie ustnej znajduje się wiele miejsc artykulacji, które uczestniczą w powstawaniu dźwięków. Są to kolejno: język i podniebienie, dziąsła, zęby i wargi.

Każdy człowiek ma specyficzną barwę głosu, którą łatwo odróżnić. Kobiety i dzieci mają zazwyczaj głos wyższy, a mężczyźni niższy.

RlXzMBg4UHifT2
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się w lusterku swoim narządom mowy. Nazwij te, które możesz zobaczyć.

R10VOxZ1IBSv4
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Odpowiedz, które z narządów mowy są ruchome, a które nieruchome?

RHIXVUJG4uxX9
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3
R12Ej9XzH8qXy1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu odpowiednimi samogłoskami tak, aby powstał logiczny wniosek dotyczący wymowy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R12up3tSgOaRa
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu odpowiednimi samogłoskami tak, aby powstał logiczny wniosek dotyczący wymowy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
RmRJg8MNaBHDo1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu wybranymi spółgłoskami tak, aby powstał logiczny wniosek dotyczący wymowy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
Rtx0dIrL31ntm
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu wybranymi spółgłoskami tak, aby powstał logiczny wniosek dotyczący wymowy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RYvKqttm6AcUW
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu krzyżówki hasłami będącymi nazwami narządów mowy tak, aby powstało hasło również związane z aparatem mowy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Mózg

Tu zaczyna się proces śpiewania. Tu powstaje nasza chęć i wyobrażenie na temat dźwięku. W mózgu pojawia się pierwszy impuls, który jest rozsyłany po kolejnych częściach narządu głosowego. Impulsy mobilizują określone grupy mięśni do wykonywania przypisanych im czynności i ruchów. Są one ze sobą zsynchronizowane i w odpowiednim czasie docierają do obszarów ciała zaangażowanych w proces tworzenia i wydobywania dźwięku.

R2LVHgQbD0gw8
Na ilustracji interaktywnej wyobrażenie mózgu. Ukazane są dwie półkule. Mózg jest szary, w bruzdach widać czerwony kolor. Na ilustracji umieszczono dwa punkty interaktywne. Po naciśnięciu punktów wyświetla się informacja dodatkowa. Punkt 1 - Lewa półkula mózgu odpowiada za śpiew, oraz za wyczucie rytmu. Punkt 2 - Prawa półkula mózgu odpowiada za słyszenie melodii.
Ilustracja przedstawiająca ludzki mózg, online‑skills, CC BY 3.0

Płuca i przepona

Pierwszy sygnał dociera do płuc i bierzemy wdech dostarczając sobie niezbędnego powietrza do powstania dźwięku. Wiele różnych mięśni bierze udział w oddychaniu, jednym z najważniejszych jest przepona, znajdująca się tuż pod płucami. Przepona to duży mięsień, który umożliwia oddychanie. Ma kształt kopuły i oddziela jamę brzuszną od wnętrza klatki piersiowej. Przepona porusza się intensywnie podczas śmiechu - to doskonała i bardzo przyjemna rozgrzewka przepony.

R1G9HFRDsezaz
Na ilustracji interaktywnej ukazany jest układ oddechowy, na tle konturu człowieka widać przekrój jamy ustnej i nosowej, krtań, tchawicę, płuca oraz przeponę. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne. Po naciśnięciu punktów wyświetla się informacja dodatkowa. Punkt 1 zaznaczony jest przy mięśniu przebiegającym poniżej płuc „w poprzek” człowieka. Informacja dodatkowa: mięsień przepony. Punkt 2 - Płuco - jedno po lewej i po prawej stronie.
Ilustracja przedstawiająca układ oddechowy, online‑skills, CC BY 3.0

Na czym polegają wdech i wydech?

Wymiana gazowa w płucach polega na dostarczeniu powietrza bogatego w tlen i usunięciu z nich takiego, które zawiera dużo dwutlenku węgla. Jest to możliwe dzięki mechanizmowi wentylacji płuc. Opiera się on na wdechu i wydechu. Podczas wdechu powietrze bogate w tlen przepływa przez drogi oddechowe do płuc. Podczas wydechu powietrze uboższe w tlen wydostaje się na zewnątrz układu oddechowego.
Mechanizm wentylacji płuc zachodzi dzięki pracy mięśni oddechowych: przepony i mięśni międzyżebrowych. Przepona działa jak tłok, którego ruch zasysa powietrze do płuc oraz wypycha je z nich. Mięśnie międzyżebrowe umożliwiają natomiast zmianę objętości klatki piersiowej.

R1CHLsEhEXNCh1
Rysunki przedstawiające człowieka z widocznymi drogami oddechowymi oraz klatką piersiową z przodu oraz z boku. Klatka piersiowa oraz przepona w spoczynku. Wdech. Przepona obniża się, klatka piersiowa (żebra i mostek) unosi się do góry (mostek oddala się od kręgosłupa). Wydech. Przepona unosi/wygina się do góry, klatka piersiowa (żebra i mostek) opada w dół.
Polecenie 1

Sprawdź, czy podczas wdechu i wydechu zmienia się wielkość klatki piersiowej. Za pomocą taśmy mierniczej zmierz jej obwód po wdechu i wydechu.

Ciekawostka

W ciągu dnia wykonujemy około 20 tysięcy wdechów i wydechów. W tym czasie wdychamy około 16 kg powietrza – to 6 razy więcej, niż przyjmujemy pokarmu lub napojów.

Wydychane powietrze z płuc przedostaje się drogami oddechowymi do najważniejszego elementu naszego aparatu głosowego – krtani.

Krtań

Krtań położona jest w obrębie szyi na wysokości 4 i 5 kręgu szyjnego. Od góry graniczy z gardłem, a od dołu – z tchawicą.

1
Ciekawostka

Mężczyźni mają na szyi wyraźnie widoczną pod skórą wystającą chrząstkę,
tzw. jabłko Adama. Według legendy to pozostałość po grzechu pierworodnym. Kiedy Adam zjadł zakazany owoc z drzewa poznania dobra i zła, kawałek jabłka utkwił mu w gardle.

R10fXBEyBqSSd
Jabłko Adama
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Rysunek przedstawiający budowę i położenie krtani 1

RRLMiONgguIIc1
Ilustracja interaktywna przedstawia budowę i położenie krtani. Cyfrą jeden oznaczono nagłośnię. Nagłośnia to ruchoma, nieparzysta chrząstka, zamykająca wejście do krtani. Przy połykaniu pokarmu obniża się i zamyka wejście do dróg oddechowych. Pozwala to na przesuwanie kęsów pokarmowych do przełyku. Gdy mówimy w czasie jedzenia, zdarza się, że nagłośnia nie zdąży się zamknąć. Wpadający do dróg oddechowych kęs pokarmu wywołuje odruch kaszlu. Cyfrą dwa oznaczono kość gnykową. Na tej kości zawieszona jest krtań. Jest nieparzystą kością trzewioczaszki. Dzięki połączeniu z chrząstką tarczowatą uczestniczy w ruchach krtani. Cyfrą trzy oznaczono mięsień krtani. Jest jedynym mięśniem zewnętrznym krtani (pierścienno-tarczowym) przebiegającym od chrząstki pierścieniowatej do tarczowatej. Napina fałdy głosowe i ogranicza szparę głośni. Cyfrą cztery zaznaczono chrząstkę tarczowatą. Jest największą chrząstką krtaniowa. Łatwo wyczuwalną przez skórę w przedniej części szyi w postaci wyniosłości zwanej jabłkiem Adama. Jabłko Adama zbudowane jest z dwóch płytek zestawionych ze sobą pod kątem zależnym od wieku oraz płci (kąt rozwarty około 120 stopni u kobiet i dzieci, kąt prosty 90 stopni u mężczyzn). Cyfrą pięć zaznaczono tchawicę. Elastyczny przewód z chrząstek w kształcie podkowy. Zapewnia dopływ powietrza do płuc. Ma długość do 12 cm. Rozpoczyna się na wysokości kręgu szyjnego C6-C7, kończy na wysokości kręgu piersiowego Th4-Th5.
Budowa i położenie krtani
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Rysunek przedstawiający największe chrząstki budujące krtań 1

R1Mt1Pg1AmNQN1
Dwie ilustracje interaktywne przedstawiają największe chrząstki budujące krtań. To przekrój przez krtań i laryngoskopowy widok wnętrza krtani. Kształtem przypomina piramidę zwróconą wierzchołkiem ku dołowi. Krtań składa się z 9 chrząstek. Na ilustracjach znajduje się czternaście punktów interaktywnych, po naciśnięciu których wyświetlają się nazwy elementów krtani. Na pierwszej ilustracji interaktywnej: Pod numerem jeden: Nagłośnia. Pod numerem dwa: Chrząstka tarczowata. Pod numerem trzy: Chrząstka pierścieniowata. Pod numerem cztery: Kość gnykowa. Pod numerem pięć: Błona tarczowo-gnykowa. Pod numerem sześć: Chrząstka różkowata. Pod numerem siedem: Chrząstka nalewkowata. Na drugiej ilustracji interaktywnej: Pod numerem osiem: Nagłośnia. Pod numerem dziewięć: Fałd głosowy. Pod numerem dziesięć: Fałd przedsionka. Pod numerem jedenaście: Fałd nalewkowo-nagłośniowy. Pod numerem dwanaście: Chrząstka klinowata. Pod numerem trzynaście: Chrząstka różkowata. Pod numerem czternaście: wejście do tchawicy.
Źródło: Wikimedia Commons, Wikimedia Commons
Źródło: Wikimedia Commons, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Szkielet krtani tworzy dziewięć chrząstek (parzyste: nalewkowata, różkowata, klinowata oraz nieparzyste: tarczowata, pierścieniowata, nagłośniowa) połączonych za pomocą stawów, więzadeł i mięśni poprzecznie prążkowanych. Umożliwia im to przemieszczanie się względem siebie podczas wydawania dźwięków. Wnętrze krtani pokrywa błona śluzowa.

Głośnia

R9yKWBL1WnolD1
Ilustracja interaktywna przedstawia przekrój w płaszczyźnie czołowej przez krtań. Pomiędzy fałdami głosowymi znajduje się szpara głośni. Kolejnymi cyframi zaznaczono poszczególne elementy budowy krtani człowieka. Cyfrą jeden zaznaczono nagłośnię. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego numer jeden wyświetla się napis: Nagłośnia. Ma kształt owalnego listka. Cyfrą dwa zaznaczono kość gnykową. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego numer dwa wyświetla się napis: Kość gnykowa. Cyfrą trzy zaznaczono chrząstkę tarczowatą. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego numer trzy wyświetla się napis: Chrząstka tarczowata. Cyfrą cztery zaznaczono chrząstkę pierścieniowatą. Jest najniżej położoną chrząstką krtani. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego numer cztery wyświetla się napis: Chrząstka pierścieniowata. Cyfrą pięć zaznaczono tchawicę. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego numer pięć wyświetla się napis: Tchawica. Cyfrą sześć zaznaczono szparę głośni. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego numer sześć wyświetla się napis: Szpara głośni. Cyfrą siedem oznaczono fałdy głosowe. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego numer siedem wyświetla się napis: Fałdy głosowe.
Źródło: Wikimedia Commons, Wikimedia Commons
Źródło: Wikimedia Commons, Wikimedia Commons, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Poniżej nagłośni leży głośnia, która jest miejscem powstawania głosu. Tworzą ją przyczepione do chrząstek nalewkowatych i tarczowatych fałdy głosowe zbudowane z mięśni i więzadeł. Pomiędzy fałdami głosowymi znajduje się szczelina tworząca szparę głośni.

Fałdy głosowe

R1buRBrC27hbt1
Ilustracja interaktywna przedstawia ułożenie fałdów głosowych w czasie oddychania. Cyfrą jeden zaznaczono nagłośnię. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego numer jeden wyświetla się napis: Nagłośnia. Ma kształt owalnego listka. Cyfrą dwa zaznaczono fałdy przedsionka. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego numer dwa wyświetla się napis: Fałdy przedsionka. Fałd przedsionkowy znajduje się na ścianach bocznych krtani. Jest ułożony ponad i nieco z boku fałdu głosowego. Pomiędzy fałdami znajduje się kieszonka krtaniowa. Cyfrą trzy zaznaczono tchawicę. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego numer trzy wyświetla się napis: Tchawica (szpara głośni). Szpara głośni to szczelina między fałdami głosowymi a brzegami chrząstek nalewkowatych. Cyfrą cztery zaznaczono fałdy głosowe. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego nr cztery wyświetla się napis: Fałdy głosowe.
Ułożenie fałdów głosowych podczas oddychania. Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podczas oddychania chrząstki nalewkowate są oddalone od siebie (co przekłada się na rozwarcie fałdów głosowych), a światło szpary głosowej rozszerza się. Przechodzące przez szparę głośni powietrze nie powoduje drgań fałdów głosowych i powstawania dźwięków.

Rysunki przedstawiające ułożenie fałdów głosowych podczas mówienia i szeptania 1

RsB6Lp78FhoV71
Dwie ilustracje interaktywne przedstawiają ułożenie fałdów głosowych podczas mówienia i szeptania. Ilustracje interaktywne stanowią przekrój poprzeczny przez krtań. Rysunek po lewej stronie przedstawia zwężone światło szpary głośni w czasie mówienia. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego nr 1 wyświetla się opis: Mówienie. Rysunek po prawej stronie przedstawia rozchylone fałdy głosowe podczas szeptania. Dzięki temu światło szpary głośni jest większe. Po naciśnięciu przycisku interaktywnego nr 2 wyświetla się opis: Szeptanie.
Ułożenie fałdów głosowych podczas mówienia (1) oraz szeptania (2). Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o.

Podczas mówienia powietrze wydychane pod pewnym ciśnieniem powoduje, że fałdy głosowe rytmicznie zbliżają się do siebie i oddalają, zmieniając wielkość szpary głosowej. Drgania fałdów głosowych powodują powstanie dźwięków.

Dlaczego nasze głosy się różnią?

W wydobywanie głosu zaangażowane są nie tylko ruchy krtani, ale również języka, policzków, podniebienia i warg. Wszystkie te struktury tworzą aparat artykulacyjny, który podlega kontroli układu nerwowego.

RSfB3SAjoKplv
Wysokość dźwięku Wysokość dźwięku zależy od wymiarów krtani, napięcia fałdów głosowych. Niski głos u mężczyzn powstaje za sprawą większej krtani i dłuższych fałdów głosowych. U kobiet i dzieci krtań jest mniejsza a fałdy krótsze. W okresie dojrzewania u chłopców mięśnie krtaniowe nie nadążają za rozrastającymi się chrząstkami i więzadłami, co powoduje wydawanie dźwięków zarówno niskich, ja i wysokich. Zjawisko to nazywamy mutacją., Głośność dźwięków Siła (głośność) wydawanych dźwięków zależy od szybkości i wydychanego powietrza przechodzącego przez krtań. Gdy mówimy głośno fałdy głosowe zbliżają się do siebie, a gdy mówimy cicho przy małym ciśnieniu powietrza przechodzącym przez krtań rozchylają się., Barwa dźwięku arwa dźwięku ma charakter indywidualny i zależy od drgania fałdów głosowych oraz drgania powietrza znajdującego się z gardle oraz jamie nosowej i ustnej.

Audiobook

R1Ee8KODus7Un
Treść audiobooka nawiązuje do tematu lekcji i opowiada o krtani.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1HmjMDKR4rfD
Ilustracja interaktywna przedstawia model 3D aparatu głosowego. Wszystkie części są opisane. Dodatkowo grafikę można przybliżać, oddalać i obracać. Po naciśnięciu przycisku nr 1 wyświetla się opis: Kość gnykowa. Nieparzysta kość trzewioczaszki, umiejscowiona między żuchwą a krtanią – nie jest połączona stawowo z inną kością. Dzięki połączeniu z chrząstką tarczowatą uczestniczy w ruchach krtani oraz stanowi miejsce przyczepu mięśni języka i krtani. Po naciśnięciu przycisku nr 2 wyświetla się opis: Chrząstka tarczowata. Największa chrząstka krtaniowa, łatwo wyczuwalna przez skórę w przedniej części szyi w postaci wyniosłości zwanej jabłkiem Adama. Zbudowana z dwóch płytek zestawionych ze sobą pod kątem zależnym od wieku i płci (kąt rozwarty ok. 120 stopni u kobiet i dzieci, kąt ostry 90 stopni u mężczyzn). Po naciśnięciu przycisku nr 3 wyświetla się opis: Chrząstka pierścieniowata. Chrząstka budująca krtań, kształtem przypominająca sygnet. Jest miejscem przyczepu mięśni i więzadeł. Składa się z płytki leżącej z tyłu oraz z łuku z przodu i z boków chrząstki. Po naciśnięciu przycisku nr 4 wyświetla się opis: Nagłośnia. Ruchoma, nieparzysta chrząstka w kształcie liścia. Podczas połykania pokarmu obniża się i zamyka wejście do dróg oddechowych. Pozwala to na przesuwanie kęsów pokarmowych do przełyku, jednak uniemożliwia w tym czasie oddychanie. Po naciśnięciu przycisku nr 5 wyświetla się opis: Tchawica. To przewód o długości ok. 10‑12 cm odpowiedzialny za doprowadzenie powietrza do dróg oddechowych. Ma kształt odwróconego drzewa i rozgałęzia się w tzw. rozdwojeniu tchawicy na oskrzela. Tchawica wyścielona jest nabłonkiem migawkowym i pokryta śluzem. Zatrzymują one pył i kurz, aby zanieczyszczenia nie trafiły do płuc.
Polecenie 2
RTtAAWgkCu7ln1
Jakie funkcje pełni krtań? Odpowiedz na pytanie uwzględniając budowę anatomiczną krtani. (Uzupełnij).
Polecenie 2
R1GCAM2N3R6EB
Wskaż funkcje krtani. Zaznacz poprawne odpowiedzi.
Polecenie 3
R1PhdMA5UYhz01
Wyjaśnij, w jaki sposób krtań chroni przed zachłyśnięciem. (Uzupełnij).
Polecenie 3
R1Bt4V0KrQ6S0
Wskaż zdanie prawdziwe dotyczące krtani związane z ochroną dróg oddechowych.

Dźwięk każdego ze znanych nam instrumentów muzycznych powstaje dzięki wprawieniu w drgania jakiejś jego części (np. struny w gitarze). Krtań to nasz właściwy instrument głosowy i to w nim znajdują się tzw. struny głosowe. Nazwa jest jednak trochę myląca, tak naprawdę nie są to struny, tylko dwa fałdy skórne (fałdy głosowe), które dzięki odpowiednim mięśniom mogą otwierać lub zamykać otwór, którym przepływa powietrze.

Ich działanie przypomina dwuczęściową kurtynę w teatrze. Gdy oddychamy, fałdy są rozchylone, natomiast podczas wydawania głosu zbliżają się do siebie, a ich krawędzie bardzo szybko drgają (wibrują). To właśnie owe drgania są bezpośrednim źródłem dźwięku. Prawidłowo działający głos wokalisty jest wynikiem kompromisu, balansu między pracą mięśni a przepływem powietrza.

Naturalna wysokość głosu zależy przede wszystkim od długości i grubości strun głosowych oraz wielkości krtani. Głosy dziecięce są zazwyczaj wysokie, dlatego że mają krótkie struny głosowe i małą krtań. Z kolei krtań dorosłego mężczyzny jest o wiele większa niż krtań kobiety i tworzy na szyi wypukłość zwaną jabłkiem Adama. Męskie struny głosowe są dłuższe i grubsze, dlatego mężczyźni mają zwykle głos niższy od kobiet, których fałdy głosowe są zazwyczaj krótsze i cieńsze od męskich.

Krtań dziewcząt w miarę dorastania powiększa się w spokojnym tempie, natomiast u chłopców między 11., a 15. rokiem życia zaczyna gwałtownie rosnąć, czego efektem mogą być intensywne zmiany w głosie. Ten okres nazywany jest mutacją głosu. Głos chłopców po zakończeniu mutacji obniża się nawet o oktawę, z kolei głosy dziewcząt w wyniku mutacji staje się niższy przeciętnie o kwartę.

Rezonatory

Rezonatorami w ciele nazywamy zamkniętą przestrzeń, od której wewnętrznych ścian dźwięk się wielokrotnie odbija, nabierając mocy, stając się głośniejszym i wzbogacając swe brzmienie. Są to m. in. krtań i gardło, jama nosowa i jama ustna, której wielkość i wewnętrzny kształt możemy na różne sposoby modyfikować, operując policzkami, językiem, ustami i podniebieniem miękkim, co oczywiście znacząco wpływa na różne parametry i jakość dźwięku. Rezonatorami są też sztywne elementy naszego ciała, czyli np. kości – przede wszystkim kości czaszki, górna część kręgosłupa i kości klatki piersiowej.

RXRu4xNUSZhBY
Na ilustracji interaktywnej uproszczony przekrój przez głowę i szyję człowieka. Oznaczone są: jama nosowa, jama ustna, wargi, język, gardło, krtań, tchawica. Na ilustracji umieszczono punkt interaktywny. Po jego naciśnięciu wyświetla się informacja dodatkowa: Ilustracja przedstawia uproszczony przekrój głowy człowieka. Na ilustracji naniesione są najważniejsze organy mające bardzo duży wpływ na mowę i głos.
Źródło: online-skills.

Wszystkie te elementy tak zwanego traktu głosowego obsługiwane są przez ogromną liczbę mniejszych i większych mięśni. Nauka śpiewu przypomina więc trochę trening sportowy – trzeba regularnie ćwiczyć, wówczas mięśnie stają się silniejsze i mamy nad nimi większą kontrolę, a co za tym idzie mamy również większe możliwości używania naszego głosu.

Rozśpiewanie – przykłady ćwiczeń

Przed długotrwałym korzystaniem z głosu, tak jak przed zawodami sportowymi, niezbędna jest rozgrzewka, by nie nabawić się wokalnej kontuzji. W ciągu swojej przygody ze śpiewaniem spotkasz się z wieloma różnymi ćwiczeniami i technikami wokalnymi.

Re1DaUwIAWzL7
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Wzorcowe rozśpiewanie”.
Polecenie 4

Zapisz poniżej przykłady ćwiczeń oddechowych.

R10hPj7lQ1yhR
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Zapisz poniżej przykłady ćwiczeń poprawiających artykulację.

RY9Anh81dWtfC
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Zapisz poniżej przykłady ćwiczeń poprawiających emisję głosu.

Rk5yZuvr9esk2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Poniżej przedstawiono przykładowe ćwiczenia, które należy wykonać przed każdym długotrwałym korzystaniem z głosu.

Rozgrzewka fizyczna i postawa ciała

Nasz głos znajduje się w naszym ciele, więc każde napięcie może oddziaływać na nasz głos. Warto obserwować swoje ciało i rozluźniać poszczególne partie stosując proste ćwiczenia fizyczne, np. ruchy głowy, krążenia barków, rozciąganie ciała do góry i na boki, krążenie bioder, masowanie i rozluźnianie części twarzy (szczególnie czoła, policzków i żuchwy). Przed rozpoczęciem kolejnych ćwiczeń nie można zapomnieć o właściwej postawie ciała.

O ile jest to możliwe to najlepiej jest śpiewać stojąc stabilnie w lekkim rozkroku, ciało powinno być wyprostowane, ramiona opuszczone, łopatki ściągnięte. Ciało powinno być aktywne i gotowe do działania, ale jednocześnie swobodne i zrelaksowane.

Rozgrzewka oddechowa

Swobodny, stabilny przepływ powietrza to podstawa pięknego i zdrowego śpiewu. Oddychanie w spoczynku jest odruchem wrodzonym, podczas śpiewu jednak oddycha się nieco inaczej. Dzięki odpowiednio wykonywanym ćwiczeniom wydech śpiewaka potrafi być o wiele dłuższy niż u przeciętnego człowieka.

Eksperyment

Aby sprawdzić w jaki sposób zazwyczaj oddychasz, połóż dłoń na przeciwległym barku (np. prawą na lewym) i weź głęboki oddech. Zaobserwuj, czy podnosi się Twój łokieć. Jeśli tak się dzieje, bierzesz oddech samą górną częścią płuc. Wypełniasz w ten sposób ok 10% swojej pełnej objętości płuc. Jeśli łokieć pozostaje nieruchomy, a wydyma się Twój brzuch to bierzesz wdech brzuszny, zwany też przeponowym. W ten sposób nabierasz znacznie więcej powietrza niż oddychając piersiowo. Pilnuj, aby powietrze było wdychane lub wydychane całkowicie równomiernie, bez zrywów i wstrzymywania.

Polecenie 7

Uwaga! Polecenie należy wykonać pod opieką nauczyciela lub opiekuna.

  1. Weź głęboki oddech i całkowicie się rozluźniając westchnij na luźnym wydechu mówiąc „aaaaaaaaaaah”. Powtórz kilka razy.

  2. Następnie weź głęboki wdech, powoli przesuwając ręce od boków ciała, aż do połączenia ich nad głową, kiedy nabierzesz pełne płuca.

  3. Robiąc długi wydech, powoli opuszczaj ręce, wypuszczając całe powietrze ustami w momencie, kiedy dotkną boków. Ręce sterują oddechem, nie odwrotnie.

Powtórz ćwiczenie kilka razy wypuszczając powietrze na różnych wydłużonych bezdźwięcznych głoskach np. f, sz czy s

Rozgrzewka dykcyjna

Podczas śpiewu często zapomina się o wyraźnym wypowiadaniu tekstu, który staje się niezrozumiały dla słuchacza. Ćwiczenia, które mają na celu poprawić wyrazistość nazywamy dykcyjnymi. Przed wykonaniem tych ćwiczeń warto kilkukrotnie swobodnie opuścić żuchwę, porozciągać język próbując dotknąć jego koniuszkiem brody lub nosa, parsknąć jak koń by rozluźnić usta.

Polecenie 8

Przeczytaj na głos poniższe teksty. Zacznij bardzo wyraźnie i wolno, a potem w coraz szybszym tempie (uważaj by nie zmieniać dynamiki):

  • Koszt poczt w Tczewie.

  • Myśli człowieka człowiek nie dociecze, lecz kluczem do nich są czyny człowiecze.

  • Popłakuje Paula w auli, że koala łka w Australii.

  • Wyindywidualizowaliśmy się z rozentuzjazmowanego tłumu.

Polecenie 8
R3poWX0A5BFYk
Wskaż prawdziwe zdanie opisujące rozgrzewkę dykcyjną

Emisja głosu – proces wydobywania się głosu

Podczas śpiewania łatwo zauważyć, że niektóre wysokości dźwięków są dla nas łatwiejsze do zaśpiewania, niektóre trudniejsze. Ma na to wpływ budowa naszego instrumentu głosowego, a także doświadczenie w śpiewaniu. Dobrze wytrenowany głos płynnie i swobodnie łączy niskie i wysokie dźwięki, które nie powinny różnić się od siebie barwą. Taki głos ma także ogromne możliwości różnicowania głośności.

Eksperyment

Oprzyj dłoń na górnej części klatki piersiowej, rozluźnij usta i głośno powiedzieć długie „m” (mormorando) tak nisko, jak tylko potrafisz. Powinieneś poczuć pod dłonią wibracje. A teraz zachowując tę samą pozycję próbujemy powiedzieć „m” jak najwyżej. Czy wciąż czujemy wibracje w tym samym miejscu? Teraz możesz poczuć wibracje w ciele gdzieś wyżej w obrębie głowy.

Polecenie 9

Zaśpiewaj jeszcze raz mormorando na jednym dźwięku i na jednym wydechu postaraj się utrzymać go swobodnie i długo czując jak łaskoczą usta. Potem spróbuj wykonać glissando od najwyższych dźwięków, jakie możesz zaśpiewać do najniższego i odwrotnie.

Ciało tak właśnie działa, że w różnych miejscach w ciele odczuwamy dźwięki. Należy przyzwyczaić się i zaakceptować to uczucie. Niezależnie czy śpiewamy nisko, czy wysoko zamiast myśleć o przemieszczaniu się dźwięku tylko w górę i w dół warto wyobrażać sobie, że kierunek dźwięku to wprost przed siebie.

Higiena głosu – jak dbać o swój głos

Głos mamy tylko jeden na całe życie, więc bardzo ważna jest jego pielęgnacja. Poniżej znajduje się kilka podstawowych zasad higieny głosu, których należy przestrzegać, aby zachować zdrowy głos:

  • zdrowo się odżywiaj;

  • pij dużo wody niegazowanej;

  • unikaj krzyku i bardzo głośnego, męczącego śpiewania;

  • nie przeciążaj głosu, kiedy jesteś chory lub bardzo zmęczony;

  • zadbaj o ogólną czystość wokół siebie;

  • pamiętaj o regularnej higienie jamy ustnej, nosa, uszu i gardła;

  • ubieraj się stosownie do pogody;

  • oddychaj przez nos na mrozie;

  • unikaj hałasu.

R1PAsa7qcwcjf1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Sprawa codziennego wydobywania głosu dla zdrowych ludzi wydaje się rzeczą oczywistą i niczym niezwykłym. Samo emitowanie głosu podchodzi pod definicję jako skoordynowany zespół czynności oddychania, fonacji i artykulacjiArtykulacjaartykulacji oraz powstającego przy tym rezonansuRezonansrezonansu. To dość trudnie brzmiące połączenie stwarza warunki  do wydawania i umiejętnego posługiwania się głosem w połączeniu z  prawidłowym sposobem oddychania. Jak wygląda ta nasza codzienna czynność zwana oddychaniem pokaże nam film.

R1ecsz9OZNKKG
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Dbam o emisję głosu”.
Polecenie 10

Wyjaśnij, jak rozumiesz definicję emisji dźwięku?

RyPTh4HVyMt9I
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11

Zapisz poniżej kilka podstawowych zasad wydobywania dźwięku.

RRaEvPgsjnnIM
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 12

Wyjaśnij, czym jest artykulacja?

R1NlAm9hBj6Ya
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź się

Ćwiczenie 6

Wskaż dalszą część zdania.

RfKx4wwjIoLyZ
Zaznacz prawidłową odpowiedź. „Jabłko Adama” to: Możliwe odpowiedzi: 1. chrząstka tarczowata, której dwie płytki zestawione są ze sobą pod kątem ostrym., 2. chrząstka nalewkowata, na której są rozpięte parzyste fałdy głosowe., 3. mięsień krtani przebiegający od chrząstki pierścieniowej do tarczowatej., 4. kość trzewioczaszki w obrębie szyi na której zawieszona jest krtań.
Rn3UskdalStNo
Ćwiczenie 7
Łączenie par. Oceń słuszność stwierdzeń dotyczących budowy i funkcjonowania krtani jako narządu głosu.. Nagłośnia zamyka wejście z gardła do krtani.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W czasie mówienia fałdy napinają się, a światło szpary głosowej zwęża się.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Szerokość szpary głosowej zmienia się w zależności od stanu napięcia fałdów podczas wdechu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Płytki tworzące chrząstkę nagłośni ustawione są pod różnym kątem w zależności od płci.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 8

Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

R3JII3uzOsRkp
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Sopran jest najwyższym głosem żeńskim, rzadko występującym u mężczyzn ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. kobiety mają mniejszą krtań i krótsze fałdy głosowe., 2. mężczyźni mają mniejszą krtań i węższą szparę głosową., 3. kobiety mają większą krtań i szerszą szparę głosową., 4. mężczyźni mają większą krtań i krótsze fałdy głosowe.
Ćwiczenie 9

Na poniższej ilustracji przedstawiono ułożenie fałdów głosowych głośni.

RdASNu34c1hg1
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R955CUunr604b
Na schemacie przedstawiono położenie fałdów głosowych podczas oddychania, ponieważ Możliwe odpowiedzi: 1. fałdy głosowe są oddalone od siebie, 2. szpara głosowa otwiera wejście do krtani, 3. fałdy głosowe są zbliżone do siebie
R1LxhcDLuOar7
Ćwiczenie 9
Na schemacie przedstawiono położenie fałdów głosowych podczas oddychania, ponieważ Możliwe odpowiedzi: 1. fałdy głosowe są oddalone od siebie, 2. szpara głosowa otwiera wejście do krtani, 3. fałdy głosowe są zbliżone do siebie
Ropi9hqjrjPsL
Ćwiczenie 10
Wskaż nazwę właściwą strun głosowych. Możliwe odpowiedzi: 1. Fałdy głosowe, 2. Ścięgna głosowe, 3. Kości głosowe.
R1PPodmn2fEbU
Ćwiczenie 11
Wstaw na ilustrację wybrane elementy aparatu głosowego.
Ćwiczenie 11
R16tiox9z1sE8
Odpowiedz na pytanie: Jakie elementy górnych dróg oddechowych biorą udział w powstawaniu śpiewu i mowy?
RNSyLqdpoEWXz
Ćwiczenie 12
Dopasuj narządy do ich funkcji podczas śpiewu. 1. mózg. Funkcje do wyboru: A. właściwy instrument głosowy, tam znajdują się fałdy głosowe, B. wysyła impuls nerwowy do innych narządów, C. pod wpływem powietrza drgają i tworzą dźwięk, D. dodają dźwięczność i barwę, E. dostarczają powietrza niezbędnego do powstania dźwięku. 2. rezonatory Funkcje do wyboru: A. właściwy instrument głosowy, tam znajdują się fałdy głosowe, B. wysyła impuls nerwowy do innych narządów, C. pod wpływem powietrza drgają i tworzą dźwięk, D. dodają dźwięczność i barwę, E. dostarczają powietrza niezbędnego do powstania dźwięku. 3. krtań Funkcje do wyboru: A. właściwy instrument głosowy, tam znajdują się fałdy głosowe, B. wysyła impuls nerwowy do innych narządów, C. pod wpływem powietrza drgają i tworzą dźwięk, D. dodają dźwięczność i barwę, E. dostarczają powietrza niezbędnego do powstania dźwięku. 4. płuca Funkcje do wyboru: A. właściwy instrument głosowy, tam znajdują się fałdy głosowe, B. wysyła impuls nerwowy do innych narządów, C. pod wpływem powietrza drgają i tworzą dźwięk, D. dodają dźwięczność i barwę, E. dostarczają powietrza niezbędnego do powstania dźwięku. 5. fałdy głosowe. Funkcje do wyboru: A. właściwy instrument głosowy, tam znajdują się fałdy głosowe, B. wysyła impuls nerwowy do innych narządów, C. pod wpływem powietrza drgają i tworzą dźwięk, D. dodają dźwięczność i barwę, E. dostarczają powietrza niezbędnego do powstania dźwięku.
Źródło: Aleksandra Sieja.

Słownik

artykulacja
artykulacja

dotyczy sposobu wydobywania dźwięku. Oznaczenia artykulacyjne określają, w jaki sposób należy wykonywać dany dźwięk, na przykład krótko i ostro (staccato [czytaj: stakato]) lub płynnie przechodząc od jednego dźwięku do drugiego (legato)

alikwoty
alikwoty

tony składowe dźwięku, których częstotliwości są wielokrotnościami częstotliwości tonu podstawowego; decydują o barwie dźwięku

fałdy głosowe
fałdy głosowe

błoniaste fałdy przyczepione do chrząstek tarczowatych i nalewkowatych, zbudowane z mięśni i więzadeł; ich drgania wywołane strumieniem wydychanego powietrza powodują powstanie głosu

glissando
glissando

płynne przejście od jednego dźwięku do innego

głośnia
głośnia

środkowy, najwęższy odcinek krtani poniżej nagłośni, w którym znajduje się narząd głosu w postaci fałdów głosowych

intonacja
intonacja

precyzja wydobycia dźwięku, właściwe lub niewłaściwe pod względem wysokości

kość gnykowa
kość gnykowa

nieparzysta kość trzewioczaszki, która bierze udział w ruchach krtani dzięki połączeniu z chrząstką tarczowatą

mormorando
mormorando

z języka włoskiego mrucząc; śpiewanie z zamkniętymi ustami, najczęściej na długiej głosce m

nagłośnia
nagłośnia

ruchoma, nieparzysta chrząstka; podczas połykania pokarmu obniża się i zamyka wejście do dróg oddechowych

przepona
przepona

mięsień oddzielający od dołu klatkę piersiową od jamy brzusznej, którego skurcze powodują zasysanie powietrza do płuc poprzez zmianę kształtu i objętości klatki piersiowej

rezonans
rezonans

zjawisko akustyczne polegające na wchodzeniu drgań fałdów głosowych w inne struktury ciała; rezonans nadaje głosowi właściwe, jasne lub przyciemnione, brzmienie

struny głosowe
struny głosowe

fałdy znajdujące się na bocznych ścianach krtani, które mogą się zbliżać i oddalać względem siebie; dzięki ich drganiom wytwarzane są dźwięki

szpara głośni
szpara głośni

szczelina między fałdami głosowymi a brzegami chrząstek nalewkowatych

trakt głosowy
trakt głosowy

termin obejmujący gardło, jamę ustną, jamę nosową oraz zatoki przyboczne nosa