RXDqrhHyQQLig
Zdjęcie przedstawia notes oraz rękę osoby piszącej w nim liczby. W poprzek zdjęcia na czarnym tle napis: Obliczenia pisemne na liczbach naturalnych

Obliczenia pisemne na liczbach naturalnych

Źródło: Karolina Grabowska, domena publiczna. https://www.pexels.com.

3. Dodawanie i odejmowanie pisemne - zastosowania

R1dowvBWl2kF71
Kryptarym czyli zagadka, w której litery należy zastąpić cyframi tak, aby liczby, które w ten sposób powstaną, tworzyły poprawne działania.

W brytyjskim miesięczniku Strand Magazine pojawił się w roku 1924 wśród innych zagadek list od kidnaperów. Zaczynał się on dodawaniem przedstawionym obok. Trzeba było ustalić jakiej dodatkowej kwoty (MONEY)  żądają porywacze (ang. send more money oznacza: przyślij więcej pieniędzy). Czy potrafisz ustalić, jaka to kwota?

Nim przejdziemy do zastosowań dodawania i odejmowania pisemnego, co jest treścią tego materiału,  przypomnijmy, jak wykonujemy te działania.

Aby dodać dwie liczby naturalne:

- zapisujemy liczby jedna pod drugą, tak aby cyfra jedności pierwszej liczby znalazła się nad cyfrą jedności drugiej liczby itd.

- podkreślamy zapisane liczby i dopisujemy z lewej strony znak plus,

- dodajemy cyfry znajdujące się w kolejnych rzędach, zaczynając od rzędu jedności,

- jeżeli  suma cyfr danego rzędu jest jednocyfrowa, wynik zapisujemy pod kreską w tym samym rzędzie,  jeżeli suma cyfr w danym rzędzie jest dwucyfrowa - cyfrę jedności sumy zapisujemy pod kreską w tym samym rzędzie, a cyfrę dziesiątek nad kolejnym rzędem.

Aby odjąć dwie liczby naturalne:

- zapisujemy liczby jedna pod drugą,  tak  aby cyfra jedności pierwszej liczby (odjemnej)  znalazła się nad cyfrą jedności drugiej liczby (odjemnika)  itd.

- podkreślamy kreską obie liczby i zapisujemy z lewej strony znak minus,

- odejmujemy cyfry w kolejnych rzędach (od cyfry odjemnej cyfrę odjemnika),

- jeżeli cyfra odjemnika jest większa od cyfry odjemnej, wynik zapisujemy pod kreską w odpowiednim rzędzie,

- jeżeli cyfra odjemnika jest mniejsza od cyfry odjemnej, to cyfrę odjemnej z następnego rzędu zmniejszamy o 1, a do cyfry odjemnej z danego rzędu dodajemy 10 (cyfra jedności odjemnej z następnego rzędu jest zmniejszona wtedy o jeden),   wykonujemy odejmowanie i zapisujemy  wynik w tym samym rzędzie pod kreską.

Polecenie 1

Animacja zawiera niektóre dane przedstawione przez Główny Urząd Statystyczny . Zastanów się, jakie działania należało wykonać, aby opracować te dane.

RTVOJXQ3SX3BG
Animacja przedstawia różne dane statystyczne związane z Polską i całym światem.
Ćwiczenie 1

Poniższa tabela przedstawia liczbę  uczniów  szkół podstawowych w pewnym mieście.

Liczba uczniów szkół podstawowych

Rok szkolny

2018 / 2019

2019 / 2020

2021 / 2022

2022 / 2023

Liczba uczniów

14572

13922

13772

13550

RrlUAmubSyDLj
Wykorzystaj dane z tabeli i oblicz odpowiednie wielkości. Uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby. O ile zmniejszyła się liczba szkół podstawowych w Polsce od roku szkolnego 2005/2006 do roku szkolnego 2012/2013?
Odpowiedź: Liczba szkół podstawowych zmniejszyła się o Tu uzupełnij. O ile zmniejszyła się liczba szkół podstawowych w Polsce od roku szkolnego 2010/2011 do roku szkolnego 2012/2013?
Odpowiedź: Liczba szkół podstawowych zmniejszyła się o Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z wysokościami siedmiu szczytów w polskich Tatrach (wzniesienie nad poziom morza podane jest w metrach).

R12ZMDKX7XT6P
Animacja przedstawia wysokości szczytów w polskich Tatrach.
  1. Wielka Koszysta 2193 m n.p.m.

  2. Żółta Turnia 2087 m n.p.m.

  3. Kozi Wierch 2291 m n.p.m.

  4. Świnica 2301 m n.p.m.

  5. Kasprowy Wierch 1987 m n.p.m.

  6. Giewont 1894 m n.p.m.

  7. Małołączniak 2096 m n.p.m.

R9XtR8skkzT36
Wykorzystaj powyższe dane i oblicz odpowiednie wielkości. Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby. O ile metrów Kozi Wierch jest wyższy od Kasprowego Wierchu?
Odpowiedź: Kozi Wierch jest wyższy o 1. 411, 2. 12, 3. 407, 4. 462, 5. 308, 6. 9, 7. 472, 8. 304 m. O ile metrów Giewont jest niższy od Świnicy?
Odpowiedź: Giewont jest niższy o 1. 411, 2. 12, 3. 407, 4. 462, 5. 308, 6. 9, 7. 472, 8. 304 m. O ile metrów Małołączniak jest wyższy od Żółtej Turni?
Odpowiedź: Małołączniak jest wyższy o 1. 411, 2. 12, 3. 407, 4. 462, 5. 308, 6. 9, 7. 472, 8. 304 m. O ile metrów niższa jest Wielka Koszysta od Gerlacha (2655 m n.p.m.) najwyższego szczytu Tatr słowackich?
Odpowiedź: Wielka Koszysta jest niższa o 1. 411, 2. 12, 3. 407, 4. 462, 5. 308, 6. 9, 7. 472, 8. 304 m.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Zmierzono   67375 km szlaków turystycznych. Długości poszczególnych szlaków turystycznych przedstawiono w poniższej tabeli.

Rodzaj szlaków

Łączna długość szlaków

Szlaki piesze na terenach nizinnych

37534 km

Szlaki piesze na terenach górskich

10827 km

Szlaki rowerowe

13927 km

Szlaki konne

3019 km

Szlaki kajakowe

1113 km

Szlaki narciarskie

349 km

R1Q2s7zsuLLWu
Na podstawie powyższej tabeli, uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby. O ile kilometrów długość szlaków pieszych na terenach nizinnych była większa od długości szlaków pieszych na terenach górskich?
Odpowiedź: Długość szlaków pieszych na terenach nizinnych jest większa o Tu uzupełnij km.O ile kilometrów długość szlaków pieszych na terenach górskich była większa od długości szlaków narciarskich?
Odpowiedź: Długość szlaków pieszych na terenach górskich była większa o Tu uzupełnij km.Jaką łączną długość miały pozostałe, niewymienione w treści zadania szlaki turystyczne?
Odpowiedź: Łączna długość pozostałych szlaków wynosi Tu uzupełnij km.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Tabela przedstawia liczbę wybranych sekcji i dyscyplin sportowych oraz liczbę osób trenujących w danych sekcjach.

Wybrane dyscypliny sportowe

Dyscyplina

Liczba sekcji

Liczba osób trenujących

piłka nożna

4649

274777

piłka siatkowa

729

26212

koszykówka

333

15857

hokej na lodzie

49

2395

R4zdq7rpeZqLp
Wykorzystaj dane z tabeli i odpowiedz na pytania. Obliczenia wykonaj sposobem pisemnym. Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby. Jaka była łączna liczba sekcji w wymienionych dyscyplinach sportowych?
Odpowiedź: Łączna liczba sekcji wynosiła 1. 5760, 2. 396, 3. 319241, 4. 230313, 5. 10460, 6. 5870, 7. 31841, 8. 10355, 9. 230616.Ile osób łącznie trenowało wymienione dyscypliny?
Odpowiedź: Łącznie trenowało 1. 5760, 2. 396, 3. 319241, 4. 230313, 5. 10460, 6. 5870, 7. 31841, 8. 10355, 9. 230616 osób.O ile więcej osób trenowało piłkę nożną niż razem: piłkę siatkową, koszykówkę i hokej na lodzie?
Odpowiedź: Piłkę nożną trenowało 1. 5760, 2. 396, 3. 319241, 4. 230313, 5. 10460, 6. 5870, 7. 31841, 8. 10355, 9. 230616 osób więcej.O ile mniej osób trenowało koszykówkę niż piłkę siatkową?
Odpowiedź: Koszykówkę trenowało 1. 5760, 2. 396, 3. 319241, 4. 230313, 5. 10460, 6. 5870, 7. 31841, 8. 10355, 9. 230616 osób mniej.O ile więcej było sekcji piłki siatkowej niż koszykówki?
Odpowiedź: Sekcji piłki siatkowej było więcej o 1. 5760, 2. 396, 3. 319241, 4. 230313, 5. 10460, 6. 5870, 7. 31841, 8. 10355, 9. 230616.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RJDZVoUmjlMyS
Najdłuższe rzeki Polski to kolejno: Wisła, Odra, Warta, Bug i Narew. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Trudniejsze obliczenia wykonaj sposobem pisemnym. Łączna długość Wisły i Odry wynosi 1862 km. Wisła jest o 182 km dłuższa od Odry. Długość Odry wynosi Tu uzupełnij km, a długość Wisły wynosi Tu uzupełnij km. Rzeka Bug ma długość 774 km. Warta jest o 21 km dłuższa od Bugu, a Narew jest 275 km krótsza od Bugu. Długość Warty wynosi Tu uzupełnij km, a długość Narwi wynosi Tu uzupełnij km. Łączna długość pięciu najdłuższych rzek w Polsce wynosi Tu uzupełnij km.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RPNrKMh2M1Xim
W miejscowości Łosośno są 4 szkoły podstawowe. Tabela przedstawia liczbę uczniów w poszczególnych szkołach. Wykonaj obliczenia i uzupełnij liczbę uczniów w SP nr 3. Wpisz odpowiedź w lukę.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HvcTCp5IJjR
Oblicz i wstaw poprawne wartości w luki w zdaniach. Różnica liczby uczniów w najliczniejszej szkole i w najmniej licznej wynosi Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GNHKeV4nMAx
W sąsiedniej miejscowości Sarno w szkołach podstawowych uczy się o uczniów więcej niż w Łosośnie. Oblicz liczbę uczniów szkół podstawowych w Sarnie. Wpisz w luki prawidłową odpowiedź. W sąsiedniej miejscowości Sarno w szkołach podstawowych uczy się o uczniów więcej niż w Łosośnie. Oblicz liczbę uczniów szkół podstawowych w Sarnie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RHAuXhmM0W0EG
Na podstawie „Rocznika statystycznego” z 2021 roku uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. W 2020 roku liczba urodzeń wyniosła Tu uzupełnij tysięcy, a liczba zgonów Tu uzupełnij tysięcy. Oznacza to, że przyrost naturalny był ujemny i wynosił Tu uzupełnij tysiące.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Przeczytaj wstęp do materiału.  Ustal jakiej kwoty żądali porywacze. Zastąp litery cyframi tak, aby powstało poprawne działanie. Takim samym literom powinny odpowiadać identyczne cyfry, a różnym – różne. Żadna liczba nie może zaczynać się zerem. 

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.