Uważa sie, że szewedzki matematyk Johann Rahn ( 1622‑1676) jako pierwszy zaczął używać znaku dzielenia. Znak ten składał się z dwukropka przedzielonego kreską. Obecnie znak ten zastapiono dwukropkiem.
RUz6yFoGv7vaT
Portret siedemnastowiecznego matematyka Johanna Rahna.
Portret szwajcarskiego matematyka Johanna Rahna.
Źródło: Dostępny w internecie Wikimedia Commons, domena publiczna.
W tym materiale znak dzielenia wykorzystamy w praktyce. Poznamy sposoby dzielenia pisemnego - przez liczby jednocyfrowe oraz przez liczby wielocyfrowe.
Dzielenie z resztą przez liczby jednocyfrowe
Ciekawy sposób obliczeń pisemnych opracowano dla dzielenia. Przy dzieleniu sposobem pisemnym musimy umieć odejmować niewielkie liczby, znać tabliczkę mnożenia i w prostych przykładach – dzielić z resztą. Bardzo ważny jest schemat zapisywania liczb pojawiających się podczas dzielenia. Sposób pisemnego dzielenia, którego się nauczysz, stosowany jest w wielu krajach świata, ale nie we wszystkich.
Przykład 1
Podzielimy 56 przez 3. Wykonamy dzielenie z resztą.
RUFMgkZuPNgVA1
Animacja przedstawia kolejne etapy dzielenia pisemnego przez liczbę jednocyfrową.
Animacja przedstawia kolejne etapy dzielenia pisemnego przez liczbę jednocyfrową.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia kolejne etapy dzielenia pisemnego przez liczbę jednocyfrową.
Przykład 4
Podzielimy teraz liczby czterocyfrowe przez liczby jednocyfrowe.
Sposób zapisywania kolejnych obliczeń jest taki sam jak przy mniejszych dzielnych, tylko zapis się nieco wydłuży.
R1YpuMtOQtXcY1
Przykłady dzielenia sposobem pisemnym. Tysiąc sześćset pięćdziesiąt cztery podzielić przez cztery jest równe czterysta trzynaście reszty dwa. Dwa tysiące sto trzydzieści sześć podzielić przez siedem jest równe trzysta pięć reszty jeden. Pięć tysięcy dwieście dwadzieścia podzielić przez dziewięć jest równe pięćset osiemdziesiąt.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
W puste kratki na ilustracjach wpisz brakujące liczby, tak aby otrzymane działania były prawdziwe.
ROjuOXQDMEDpm
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ponieważ
RczPc9busRZ7Q
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ponieważ
R1ZfmVVTlGYoh
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ponieważ
RGbKuUGVBx5pY
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ponieważ
RyGCbAdV5xZYu
zapis pisemny wierszami wiersz wynikuwiersz działania głównegowiersz z wynikiem całkowitym dzielenia liczb działania głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnijdzielna odjąć liczba całkowita z dzielenia, czyli reszta z dzielenia
zapis pisemny wierszami wiersz wynikuwiersz działania głównegowiersz z wynikiem całkowitym dzielenia liczb działania głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnijdzielna odjąć liczba całkowita z dzielenia, czyli reszta z dzielenia
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ponieważ
R1CideUgcKAGQ
zapis pisemny wierszami wiersz wynikuwiersz działania głównegoliczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnijdzielna odjąć liczba całkowita, czyli reszta z dzielenia
zapis pisemny wierszami wiersz wynikuwiersz działania głównegoliczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnijdzielna odjąć liczba całkowita, czyli reszta z dzielenia
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ponieważ
RhIyeAgkKfeYy
zapis pisemny wierszami wiersz wynikuwiersz działania głównegoliczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnijreszta z dzielenia
zapis pisemny wierszami wiersz wynikuwiersz działania głównegoliczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnijreszta z dzielenia
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ponieważ
RyfudCy7CjB9b
zapis pisemny wierszami wiersz wynikuwiersz działania głównegoliczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnijreszta z dzielenia
zapis pisemny wierszami wiersz wynikuwiersz działania głównegoliczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnijreszta z dzielenia
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ponieważ
Ćwiczenie 2
W puste kratki na ilustracjach wpisz brakujące liczby, tak aby otrzymane działania były prawdziwe.
R32QBEgqjA2hd
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKz6P9tDPiZWc
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R3CLbpWlED1qO
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RGdKTVS99H4CS
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R23LeqFQUdfry
Wykonaj działania sposobem pisemnym, a następnie połącz je z odpowiednimi wynikami. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Wykonaj działania sposobem pisemnym, a następnie połącz je z odpowiednimi wynikami. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
1
Ćwiczenie 3
W puste kratki na ilustracjach wpisz brakujące liczby, tak aby otrzymane działania były prawdziwe.
R13EL5pVKIXUv
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1XmW65x9WgLp
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnOEtGihg2Rpz
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R18z2UzHyDT3s
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R8KukdGMbVzNd
Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij. Podczas wykonywania dzielenie sposobem pisemnym w pierwszym wierszu pod wynikiem wpisujemy liczbę Tu uzupełnij.
Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij. Podczas wykonywania dzielenie sposobem pisemnym w drugim wierszu pod wynikiem wpisujemy liczbę Tu uzupełnij.
Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij. Podczas wykonywania dzielenie sposobem pisemnym w pierwszym wierszu pod wynikiem wpisujemy liczbę Tu uzupełnij.
Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij
Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij. Podczas wykonywania dzielenie sposobem pisemnym w pierwszym wierszu pod wynikiem wpisujemy liczbę Tu uzupełnij.
Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij. Podczas wykonywania dzielenie sposobem pisemnym w drugim wierszu pod wynikiem wpisujemy liczbę Tu uzupełnij.
Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij. Podczas wykonywania dzielenie sposobem pisemnym w pierwszym wierszu pod wynikiem wpisujemy liczbę Tu uzupełnij.
Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij
Ćwiczenie 4
R13z9hlKLSjxQ
Wykonaj dzielenie i uzupełnij. Tu uzupełnij Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij
Wykonaj dzielenie i uzupełnij. Tu uzupełnij Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Wykonaj wskazane działanie, a następnie zapisz uzasadnienie swoich obliczeń w postaci wyrażenia, w którym występuje mnożenie oraz dodawanie.
Ćwiczenie 5
R1GAGQpfhsUk7
Wykonaj dzielenie i uzupełnij luki. Tu uzupełnij , ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij , ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnij
Wykonaj dzielenie i uzupełnij luki. Tu uzupełnij , ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij , ponieważ Tu uzupełnijTu uzupełnij
Wykonaj dzielenie i uzupełnij.
a) 59 : 7 = ............ r ............ ponieważ 8 ∙ ............ + 3 = ............
a) 77 : 4 = ............ r ............ ponieważ 4 ∙ ............ + 1 = ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Wykonaj wskazane działanie, a następnie zapisz uzasadnienie swoich obliczeń w postaci wyrażenia, w którym występuje mnożenie oraz dodawanie.
Ćwiczenie 6
RdarHUbyytcYc
Wykonaj dzielenie i uzupełnij puste luki. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wykonaj dzielenie i uzupełnij puste luki. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wykonaj dzielenie i uzupełnij.
86:2= ............ r ............
48:4= ............ r ............
57:5= ............ r ............
74:7= ............ r ............
43:2= ............ r ............
54:3= ............ r ............
69:4= ............ r ............
73:5= ............ r ............
57:2= ............ r ............
64:3= ............ r ............
74:3= ............ r ............
97:3= ............ r ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Podane działania możesz obliczyć dokonując dzielenia pisemnego.
Ćwiczenie 7
R11a23po1CbTP1
Wykonaj dzielenie i uzupełnij luki. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wykonaj dzielenie i uzupełnij luki. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wykonaj dzielenie i uzupełnij.
232:7= ............ r ............
387:3= ............ r ............
433:5= ............ r ............
444:3= ............ r ............
529:6= ............ r ............
789:4= ............ r ............
798:8= ............ r ............
670:4= ............ r ............
708:9= ............ r ............
500:3= ............ r ............
499:7= ............ r ............
555:2= ............ r ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Podane działania możesz obliczyć dokonując dzielenia pisemnego.
Dzielenie bez reszty przez liczby jednocyfrowe
Przykład 5
Podzielimy 96 przez 3.
R1c9XVMpnSjnB1
Animacja przedstawia kolejne etapy dzielenia pisemnego przez liczbę jednocyfrową.
Animacja przedstawia kolejne etapy dzielenia pisemnego przez liczbę jednocyfrową.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia kolejne etapy dzielenia pisemnego przez liczbę jednocyfrową.
Ważne!
Jeżeli w dzieleniu sposobem pisemnym, w wyniku odejmowania, otrzymamy zero, to na ogół go nie zapisujemy. Często zamiast zera wpisuje się znak . Spójrz, jak może wyglądać zapis.
RdtDXl5ghXsIe1
Przykład dzielenia pisemnego: sześćdziesiąt dziewięć przez trzy równe dwadzieścia trzy. W miejsce wpisania reszty wpisany raz znak równości, a raz cyfra zero.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 6
Sposób wykonywania dzielenia sposobem pisemnym.
RwRb2A2Eh7coH
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład . Zaczynamy od pierwszej cyfry z lewej strony. W naszym przypadku jest to . Sprawdzamy, ile razy w cyfrze mieści się nasz dzielnik (cyfra ).
Wynik (czyli ) zapisujemy nad kreską, dokładnie nad pierwszą cyfrą dzielnej. Mnożymy teraz zapisaną nad kreską cyfrę przez dzielnik i wynik zapisujemy dokładnie pod pierwszą cyfrą dzielnej – u nas jest to , bo . Podkreślamy ten wynik kreską i wykonujemy odejmowanie. Pod kreską zapisujemy , ponieważ .
Do uzyskanej cyfry dopisujemy następną cyfrą dzielnej, czyli . W ten sposób powstaje liczba i teraz sprawdzamy, ile razy w tej liczbie mieści się nasz dzielnik. Wynik zapisujemy nad drugą cyfrą dzielnej, czyli nad .
Mnożymy zapisaną nad kreską cyfrę przez dzielnik, czyli . Podkreślamy ten wynik kreską i wykonujemy odejmowanie. Pod kreską zapisujemy , ponieważ .
Do uzyskanej cyfry dopisujemy ostatnią cyfrę dzielnej, czyli . Sprawdzamy, ile razy w tej liczbie mieści się nasz dzielnik. Wynik zapisujemy nad trzecią, czyli ostatnią cyfrą dzielnej, czyli nad .
Mnożymy zapisaną nad kreską cyfrę przez dzielnik, czyli . Podkreślamy ten wynik kreską i wykonujemy odejmowanie. Pod kreską zapisujemy , ponieważ i tym samym kończymy dzielenie.
Otrzymaliśmy, że .
Przykład 7
Sposobem pisemnym obliczamy iloraz .
R1CUoQmCKG5Pc1
Przykład dzielenia sposobem pisemnym. Dwieście czterdzieści trzy podzielić przez dziewięć jest równe dwadzieścia siedem.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Dzielenie pisemne przez liczby dwucyfrowe i trzycyfrowe
Dzielenie sposobem pisemnym przez liczby dwucyfrowe, trzycyfrowe itd. wykonuje się według tego samego schematu, co dzielenie przez liczby jednocyfrowe. Takie dzielenie może się okazać trochę trudniejsze, bo nie wystarczy znajomość tabliczki mnożenia.
Przykład 8
R13PG9Wa9qxML1
Przykład dzielenia sposobem pisemnym: 387 dzielone przez 13 =29 r 10.
Przykład dzielenia sposobem pisemnym: 387 dzielone przez 13 =29 r 10.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład dzielenia sposobem pisemnym: 387 dzielone przez 13 =29 r 10.
Przykład 9
Spójrz, jak wykonano dzielenie liczby przez .
RiTtOd98IzBWc1
Przykład dzielenia sposobem pisemnym: 40139 dzielone przez 17 . Liczba 17 mieści się w liczbie 40 dwa razy, więc nad cyfrą zero w dzielnej zapisujemy 2, a od liczby 40 odejmujemy 34. Otrzymujemy w ten sposób liczbę 6, do której dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej, w tym przypadku jedynkę. W liczbie 61 liczba 17 mieści się trzy razy, więc nad cyfrą 1 w dzielnej zapisujemy 3, a od liczby 61 odejmujemy liczbę 51 .Otrzymana różnica to 10, dopisujemy do niej kolejną cyfrę dzielnej, czyli 3 . W otrzymanej liczbie liczba 17 mieści się 6 razy, więc nad cyfrą 3 w dzielnej zapisujemy 6, a od liczby 103 odejmujemy liczbę 102. Otrzymujemy jedynkę, do której dopisujemy ostatnią już cyfrę dzielnej czyli 9 . W liczbie 19 liczba 17 mieści się raz, więc na cyfrą 9 w dzielniku zapisujemy cyfrę 1, a od liczby 19 odejmujemy liczbę 17, otrzymując dwa. Liczba która powstała z cyfr zapisanych nad dzielną to wynik dzielenia, a liczba, która jest wynikiem ostatniej różnicy to reszta tego dzielenia. Oznacza to, że wynik dzielenia liczby 40139 przez 17 to 2361 reszty 2 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Okazało się, że
Poprawność wykonania obliczeń najlepiej sprawdzić sposobem pisemnym.
R187UELwTIFeG1
Na ilustracji przedstawiono sprawdzenie dzielenia liczby 40139 przez 17 =2361 r 2. Pierwszym działaniem jest pisemne mnożenie liczby 2361 przez 17 . W pierwszym roku pomnożono liczbę 236 przez liczbę 7 i otrzymano 13527. W drugim kroku pomnożono liczbę 2361 przez liczbę 1. Wynik tego mnożenia, czyli 2361, zapisano pod poprzednim wynikiem, ale jest on przesunięty w lewą stronę o jedno miejsce. Zsumowano oba wyniki i otrzymano liczbę 40137 . Kolejnym działaniem jest pisemne dodawanie liczby 2 do liczby 40137. Dodano cyfrę 2 do cyfry jedności drugiego czynnika i otrzymano liczbę 40139 . Oznacza to, że wynik poprzedniego dzielenia jest poprawny.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
Wykonaj działania pisemne. Wpisz w luki odpowiednie cyfry.
R1WRLWufDN2PU
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rf4zEqeAuOfnK
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W puste kratki wpisz brakujące liczby, tak aby otrzymane działania były prawdziwe.
1.
R71esaLGOD3eh
wiersz wyniku
Tu uzupełnij
wiersz działania głównego
liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbą
Tu uzupełnij
reszta z dzielenia
Tu uzupełnij
wiersz wyniku
Tu uzupełnij
wiersz działania głównego
liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbą
Tu uzupełnij
reszta z dzielenia
Tu uzupełnij
2.
R1OeGcS5Cb4Ml
wiersz wyniku: uzupełnij jednocyfrową liczbą
Tu uzupełnij
wiersz działania głównego:
liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij trzycyfrową liczbą
Tu uzupełnij
reszta z dzielenia: uzupełnij dwucyfrową liczbą
Tu uzupełnij
wiersz wyniku: uzupełnij jednocyfrową liczbą
Tu uzupełnij
wiersz działania głównego:
liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij trzycyfrową liczbą
Tu uzupełnij
reszta z dzielenia: uzupełnij dwucyfrową liczbą
Tu uzupełnij
RXhctjSmZQN4U
Ćwiczenie 10
Wykonaj dzielenie. Wstaw w wyznaczone miejsce prawidłowy wynik. Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij
Wykonaj dzielenie. Wstaw w wyznaczone miejsce prawidłowy wynik. Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij Tu uzupełnij r Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
Wykonaj działania pisemne. Wpisz w luki odpowiednie cyfry.
R1HEE4lQvnsfw
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rfs1gKoq8n2g0
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Riqi0TlJbqwrN
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W puste kratki wpisz brakujące liczby, tak aby otrzymane działania były prawdziwe.
1.
R1Iw4EUkqIVPF
wiersz wyniku: uzupełnij dwuocyfrową liczbą
Tu uzupełnij
wiersz działania głównego:
liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij czterocyfrową liczbą
Tu uzupełnij
reszta z dzielenia: uzupełnij trzycyfrową liczbą
Tu uzupełnij
wiersz wyniku: uzupełnij dwuocyfrową liczbą
Tu uzupełnij
wiersz działania głównego:
liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij czterocyfrową liczbą
Tu uzupełnij
reszta z dzielenia: uzupełnij trzycyfrową liczbą
Tu uzupełnij
2.
R17KOrPCmro8O
wiersz wyniku: uzupełni jednocyfrową liczbą
Tu uzupełnij
wiersz działania głównego:
liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij czterocyfrową liczbą
Tu uzupełnij
reszta z dzielenia: uzupełnij trzycyfrową liczbą
Tu uzupełnij
wiersz wyniku: uzupełni jednocyfrową liczbą
Tu uzupełnij
wiersz działania głównego:
liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij czterocyfrową liczbą
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Jeżeli dzielna i dzielnik są liczbami zakończonymi zerami, to podczas dzielenia sposobem pisemnym można skreślić w obu liczbach tę samą liczbę końcowych zer, a wynik dzielenia się nie zmieni.
Jeśli wynik dzielenia jest z resztą, to do otrzymanej reszty trzeba dopisać skreślone zera dzielnej.
Przykład 10
Podzielimy pisemnie 3400 przez 290.
R1Z6TndLKAIRj1
Animacja przedstawia jak podzielić przez siebie dwie liczby sposobem pisemnym, oraz jak sprawdzić czy wynik takiego dzielenia jest poprawny.
Animacja przedstawia jak podzielić przez siebie dwie liczby sposobem pisemnym, oraz jak sprawdzić czy wynik takiego dzielenia jest poprawny.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.