Co to jest skala_Obliczanie dlugosci odcinow w skali_atrapa_animacja_567
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia w jaki sposób interpretujemy różne skale.
Architekci i projektanci korzystają z różnych planów ułatwiających im pracę. Nabywcom mieszkań plany pomagają w podjęciu decyzji. Plany są wykonywane w różnych skalach.
Skala na planie oznacza, że rzeczywiste wymiary zostały pomniejszone sto razy, zatem jednemu metrowi w rzeczywistości odpowiada jeden centymetr na planie.
Ważne!
Mówimy, że figura:
powiększona trzy razy jest narysowana w skali trzy do jednego, co zapisujemy: ,
pomniejszona trzy razy jest narysowana w skali jeden do trzech, co zapisujemy: ,
w rzeczywistych wymiarach jest narysowana w skali jeden do jednego, co zapisujemy: .
Ćwiczenie 1
Oto fragment planu Augustowa.
R1TGYZWLDZfKU1
Fragment planu Augustowa.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Na planie odległość od skrzyżowania Alei Kardynała Stefana Wyszyńskiego z ulicą Partyzantów do skrzyżowania z ulicą Turystyczną ma długość . W rzeczywistości ta odległość jest razy dłuższa. Jaka jest długość zaznaczonego na planie odcinka w rzeczywistości? Podaj tę długość w centymetrach i metrach.
Na planie miasta Augustowa odległość od skrzyżowania Alei Kardynała Stefana Wyszyńskiego z ulicą Partyzantów do skrzyżowania z ulicą Turystyczną ma długość . W rzeczywistości ta odległość jest razy dłuższa. Jaka jest odległość między tymi miejscami w rzeczywistości? Podaj tę długość w centymetrach i metrach.
R1OVsRoEeU9bh
Uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby. Odpowiedź: Rzeczywista odległość wynosi Tu uzupełnij , czyli Tu uzupełnij .
Uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby. Odpowiedź: Rzeczywista odległość wynosi Tu uzupełnij , czyli Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R5IUOJjPv5NGt
Ćwiczenie 2
Jakie wymiary na planie wykonanym w skali ma:prostokątna kuchnia o wymiarach ?prostokątny pokój o wymiarach ? Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Wymiary kuchni wynoszą 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .Wymiary pokoju wynoszą 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Jakie wymiary na planie wykonanym w skali ma:prostokątna kuchnia o wymiarach ?prostokątny pokój o wymiarach ? Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Wymiary kuchni wynoszą 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .Wymiary pokoju wynoszą 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RlUiiCV4i5TIQ
Ćwiczenie 3
Plan został wykonany w skali . Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. w rzeczywistości odpowiada na planie, 2. w rzeczywistości odpowiada na planie, 3. w rzeczywistości odpowiada na planie, 4. w rzeczywistości odpowiada na planie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RiBfV6854Tr2g
Ćwiczenie 4
Kasia narysowała plan swojego pokoju w skali . Łóżko w pokoju Kasi ma wymiary , a szafa ma długość i szerokość . Jakie wymiary będą miały łóżko i szafa na planie? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. łóżko: , szafa: , 2. łóżko: , szafa: , 3. łóżko: , szafa: , 4. łóżko: , szafa:
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R2vanp1ita7MT
Pokój Emilki ma kształt prostokąta o bokach długości i . Emilka narysowała plan swojego pokoju w skali . Oblicz, jakie długości boków powinien mieć pokój Emilki na planie. Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w luki odpowiednie liczby. Pokój na planie powinien mieć wymiary Tu uzupełnij i Tu uzupełnij .
Pokój Emilki ma kształt prostokąta o bokach długości i . Emilka narysowała plan swojego pokoju w skali . Oblicz, jakie długości boków powinien mieć pokój Emilki na planie. Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w luki odpowiednie liczby. Pokój na planie powinien mieć wymiary Tu uzupełnij i Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Na planie długości boków są razy mniejsze niż w rzeczywistości.
Rs23TphOMuj1u
Ćwiczenie 6
Na planie parku w skali oczko wodne ma średnicę . Jaki jest promień tego oczka w rzeczywistości? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RUvPXmav1moaK
Ćwiczenie 7
Wymiary prostokątnej działki na planie w skali wynoszą i . Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Obwód działki w rzeczywistości jest równy ., 2. Działka ma powierzchnię ary., 3. Działka ma powierzchnię ary., 4. Obwód działki w rzeczywistości jest równy .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R17NUynTThatg
Ćwiczenie 8
Na planie w skali dom Kasi znajduje się w odległości od szkoły. Jaką drogę pokonuje codziennie Kasia, idąc z domu do szkoły i z powrotem? Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R2Bu3gyVlgmQz
Na zdjęciu wykonanym w skali drzewo ma wysokość . Oblicz wysokość tego drzewa w rzeczywistości, a wynik podaj w metrach. Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w luki odpowiednie liczby. W rzeczywistości drzewo ma wysokość Tu uzupełnij czyli Tu uzupełnij .
Na zdjęciu wykonanym w skali drzewo ma wysokość . Oblicz wysokość tego drzewa w rzeczywistości, a wynik podaj w metrach. Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w luki odpowiednie liczby. W rzeczywistości drzewo ma wysokość Tu uzupełnij czyli Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W rzeczywistości drzewo jest sto razy wyższe.
Ćwiczenie 10
R1Ld2tcQU908X
Na planie osiedla, wykonanym w skali , odcinek łączący dom Joasi z budynkiem szkoły ma długość . Oblicz rzeczywistą odległość w linii prostej między domem Joasi a szkołą. Wynik podaj w metrach. Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w luki odpowiednie liczby. W rzeczywistości odległość wynosi Tu uzupełnij czyli Tu uzupełnij .
Na planie osiedla, wykonanym w skali , odcinek łączący dom Joasi z budynkiem szkoły ma długość . Oblicz rzeczywistą odległość w linii prostej między domem Joasi a szkołą. Wynik podaj w metrach. Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w luki odpowiednie liczby. W rzeczywistości odległość wynosi Tu uzupełnij czyli Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W rzeczywistości ta odległość jest razy większa.
Ćwiczenie 11
R1P88rAZyAHqb
Kwietnik w kształcie koła ma średnicę długości . Oblicz długość średnicy tego kwietnika przedstawionego na planie w skali . Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Na planie średnica kwietnika wynosi Tu uzupełnij .
Kwietnik w kształcie koła ma średnicę długości . Oblicz długość średnicy tego kwietnika przedstawionego na planie w skali . Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Na planie średnica kwietnika wynosi Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Na planie średnica tego kwietnika jest dziesięć razy mniejsza niż w rzeczywistości.
Ćwiczenie 12
RUBCzo3cFbBCf
Na planie w skali działka jest prostokątem o bokach i . Ile metrów siatki potrzeba na ogrodzenie tej działki, jeśli brama ma szerokość , a furtka ? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Na ogrodzenie działki potrzeba Tu uzupełnij siatki.
Na planie w skali działka jest prostokątem o bokach i . Ile metrów siatki potrzeba na ogrodzenie tej działki, jeśli brama ma szerokość , a furtka ? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Na ogrodzenie działki potrzeba Tu uzupełnij siatki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Oblicz rzeczywisty obwód tej działki, a następnie odejmij od niego szerokość bramy i szerokość furtki.
Skala na mapie
Na mapie odwzorowuje się powierzchnię Ziemi w skali. Oto mapa Unii Europejskiej wykonana w pewnej skali.
RFc9MivIJtYOV1
Mapa Unii Europejskiej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Na mapach stosuje się różne sposoby zapisu skali. Najczęściej spotykane to: skala liczbowa, liniowa, mianowana.
Przykład 1
Skala liniowa (podziałka liniowa) jest skalą graficzną. Na prostej przedstawiony jest stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości rzeczywistej w terenie.
Z poniższej skali można odczytać, że 1 cm na mapie odpowiada 100 m w terenie.
R197Na892Rjra1
Rysunek skali (podziałki) liniowej czyli prostej podzielonej i opisanej liczbami: 100, 0, 100, 200, 300, …, 1000 m. Ze skali liniowej odczytujemy, że 1 centymetr na mapie jest równy 100 metrom w rzeczywistości.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
W animacji wykorzystywana jest skala liczbowa. Przyjrzyj się, jak zapisujemy tę skalę i poznaj jej zastosowanie.
RCtJKq8HF3GMv1
Animacja przedstawia jak wyznaczyć rzeczywistą odległość między miastami na podstawie ich odległości na mapie w pewnej skali.
Animacja przedstawia jak wyznaczyć rzeczywistą odległość między miastami na podstawie ich odległości na mapie w pewnej skali.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia jak wyznaczyć rzeczywistą odległość między miastami na podstawie ich odległości na mapie w pewnej skali.
Przykład 2
Jaka jest rzeczywista odległość między Warszawą a Berlinem, jeśli na mapie w skali ta odległość jest równa ?
lub
Odległość między Warszawą a Berlinem jest równa .
Przykład 3
Rzeczywista odległość między Wiedniem i Warszawą w linii prostej wynosi . Oblicz odległość między tymi miastami na mapie wykonanej w skali .
Na tej mapie odległość między Wiedniem i Warszawą wynosi .
Przykład 4
Odległość w linii prostej między Paryżem a Wiedniem wynosi . Jaka jest skala mapy, jeśli odległość ta na mapie wynosi ?
Skala mapy to .
R1TXjRsMXlBFM1
Ćwiczenie 13
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby (nie używaj spacji). Skala na mapie to w rzeczywistości: Tu uzupełnij ; Tu uzupełnij ; Tu uzupełnij .Skala na mapie to w rzeczywistości: Tu uzupełnij ; Tu uzupełnij ; Tu uzupełnij .Skala Tu uzupełnij na mapie to w rzeczywistości: Tu uzupełnij ; ; Tu uzupełnij .Skala Tu uzupełnij na mapie to w rzeczywistości: Tu uzupełnij ; Tu uzupełnij ; .
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby (nie używaj spacji). Skala na mapie to w rzeczywistości: Tu uzupełnij ; Tu uzupełnij ; Tu uzupełnij .Skala na mapie to w rzeczywistości: Tu uzupełnij ; Tu uzupełnij ; Tu uzupełnij .Skala Tu uzupełnij na mapie to w rzeczywistości: Tu uzupełnij ; ; Tu uzupełnij .Skala Tu uzupełnij na mapie to w rzeczywistości: Tu uzupełnij ; Tu uzupełnij ; .
Uzupełnij liczbami (nie używaj spacji).
a) Skala na mapie to w rzeczywistości: ............ ; ............ ; ............ .
b) Skala na mapie to w rzeczywistości: ............ ; ............ ; ............ .
c) Skala ............
na mapie to w rzeczywistości: ............ ; ; ............ .
d) Skala ..............
na mapie to w rzeczywistości: .............. ; ............ ; ;
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1KmPqecsMOHM
Ćwiczenie 14
Jakie wartości należy wpisać, aby poniższe skale były prawdziwe? Uzupełnij tabelę, wpisując odpowiednie liczby.
Jakie wartości należy wpisać, aby poniższe skale były prawdziwe? Uzupełnij tabelę, wpisując odpowiednie liczby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIQolU8iz3kWn
Ćwiczenie 15
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. na mapie w skali odpowiada w rzeczywistości., 2. na mapie w skali odpowiada w rzeczywistości., 3. na mapie w skali odpowiada w rzeczywistości., 4. na mapie w skali odpowiada w rzeczywistości.
na mapie w skali odpowiada w rzeczywistości.
na mapie w skali odpowiada w rzeczywistości.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1YwUsYi4JaJq
Ćwiczenie 16
Odległość między Pragą a Bratysławą wynosi . Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Odległość między tymi miastami w skali wynosi , 2. Odległość między tymi miastami w skali wynosi , 3. Odległość między tymi miastami w skali wynosi , 4. Odległość między tymi miastami w skali wynosi
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1WNGbxkB6Om9
Ćwiczenie 17
Odległość pomiędzy Zurychem a Lizboną na mapie w skali jest równa . Jaka jest rzeczywista odległość między Zurychem a Lizboną? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
R1dL9k6m4nlRq
Odległość między Krakowem i Warszawą na mapie kolejowej wykonanej w skali wynosi . Oblicz, jaka będzie odległość między tymi miastami na mapie kolejowej wykonanej w skali . Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Na mapie odległość między miastami wyniesie Tu uzupełnij .
Odległość między Krakowem i Warszawą na mapie kolejowej wykonanej w skali wynosi . Oblicz, jaka będzie odległość między tymi miastami na mapie kolejowej wykonanej w skali . Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Na mapie odległość między miastami wyniesie Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W rzeczywistości ta odległość będzie razy większa od podanej na pierwszej mapie. Odległość na drugiej mapie będzie razy mniejsza od odległości w rzeczywistości.
Rf1AcMgomRkkn
Ćwiczenie 19
Odległość w linii prostej między Warszawą a Rzymem wynosi . Jaka jest skala mapy, jeśli ta odległość na mapie jest równa ? Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RF2JrgeodXAB7
Ćwiczenie 20
Odległość drogowa z Katowic do Gdańska wynosi , a na mapie wynosi ona . Oblicz, w jakiej skali sporządzona jest ta mapa. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.