Na podłodze leży plan budynku narysowany na białej kartce. Na planie leży kask budowlany, klucz, próbnik farb, cyrkiel, ołówek, miara, rulony papieru.
Na czarnym pasku napis: Matematyka w otaczającym nas świecie.
Na podłodze leży plan budynku narysowany na białej kartce. Na planie leży kask budowlany, klucz, próbnik farb, cyrkiel, ołówek, miara, rulony papieru.
Na czarnym pasku napis: Matematyka w otaczającym nas świecie.
Matematyka w otaczającym nas świecie
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
1. Długość i jej jednostki
Czy wiesz, że rok świetlny to jednostka długości, a nie czasu. Odpowiada ona odległości, którą pokonuje światło w ciągu jednego roku. Jest to około 9,5 biliona kilometrów (bilion to liczba, którą zapisujemy przy użyciu jedynki i dwunastu zer). Jednostką tą posługują się astronomowie, określając odległość między obiektami w kosmosie.
Ten materiał poświęcony jest jednostkom długości. Dowiesz się jakich jednostek używamy na co dzień oraz jakie są zależności między nimi.
Polecenie 1
Zapoznaj się z animacją i poznaj jednostki długości, z którymi możesz spotkać się jadąc samochodem.
R1Vett8mgJOsh1
Animacja przedstawia w jakich sytuacjach życia codziennego możemy spotkać się z długością i jej jednostkami.
Animacja przedstawia w jakich sytuacjach życia codziennego możemy spotkać się z długością i jej jednostkami.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia w jakich sytuacjach życia codziennego możemy spotkać się z długością i jej jednostkami.
Janek wybierał się wraz ze swoim tatą w podróż z Łodzi do Warszawy. Postanowił sprawdzić na jednej z internetowych map (lokalizatorów), ile kilometrów dzieli te miasta. Janek będzie jechał z tatą samochodem i dlatego sprawdził odległość drogową. Na monitorze komputera zobaczył
Janek poprosił tatę o wytłumaczenie zapisów.
Tata wytłumaczył mu, że pierwszy zapis
to oznaczenia dróg, którymi będą jechać,
to odległość między Łodzią a Warszawą,
– tyle czasu może im zająć droga z Łodzi do Warszawy, jeśli nie będzie przeszkód na drodze.
Na tablicach przy autostradzie, sygnalizujących wjazd do miasta, obok nazwy miejscowości, znajdują się liczby oznaczające odległości od tablicy do centrum danej miejscowości. Gdy przy liczbie nie ma jednostek, to znaczy, że odległości są wyrażone w kilometrach.
Janek zauważył jeszcze słupki stojące przy drodze z zapisanymi na nich liczbami. Poprosił tatę o wyjaśnienie, co oznaczają napisy na słupkach.
Rl4oXxjoy1sUZ1
Animacja wyjaśnia jaką funkcję pełnią słupki stojące przy drodze z zapisanymi na nich liczbami.
Animacja wyjaśnia jaką funkcję pełnią słupki stojące przy drodze z zapisanymi na nich liczbami.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia jednostkę długości, którą jest cal.
RiEQRWhtQdRSR
Ćwiczenie 1
W jakiej jednostce długości podana jest dana wielkość? Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną jednostkę w każdym przypadku. wysokość latarni morskiej w Kołobrzegu 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość klasy szkolnej 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość granic Polski 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość przekątnej ekranu telewizora 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. wysokość róży 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość mrówki 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość nart dziecięcych 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość szpilki 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość blatu stołu 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9.
W jakiej jednostce długości podana jest dana wielkość? Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną jednostkę w każdym przypadku. wysokość latarni morskiej w Kołobrzegu 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość klasy szkolnej 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość granic Polski 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość przekątnej ekranu telewizora 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. wysokość róży 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość mrówki 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość nart dziecięcych 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość szpilki 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9. długość blatu stołu 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. cali, 9.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Porównując długości lub odległości należy je zapisać używając jednakowej jednostki. Przykłady zamiany jednostek.
Wykonywanie obliczeń mogą ułatwić grafy.
RZd6PkBDwYCFJ1
Graf pokazujący sposób przeliczania jednostek długości. Zamieniając większą jednostkę na mniejszą mnożymy odpowiednio przez 10, 100, tysiąc. Zamieniając kilometry na metry mnożymy przez 1000, metry na decymetry mnożymy przez 10, metry na centymetry mnożymy przez 100, metry na milimetry mnożymy przez 1000, decymetry na centymetry mnożymy przez 10, centymetry na milimetry mnożymy przez dziesięć. Zamieniając mniejszą jednostkę na większą dzielimy odpowiednio przez 10, 100, tysiąc. Zamieniając milimetry na centymetry dzielimy przez 10, centymetry na decymetry dzielimy przez 10, decymetry na metry dzielimy przez 10, centymetry na metry dzielimy przez 100, milimetry na metry dzielimy przez 1000, metry na kilometry dzielimy przez tysiąc.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1AQyWybvJtNM1
Zapis: 8 km =8000 m, 6 m=600 cm, 9 cm=90 mm, 9 m=90 dm, 6 dm=60 cm, 9000 m=9 km, 800 cm=8 m, 80 mm=8 cm, 70 dm=7 m, 50 cm=5 dm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Podobnie można zamieniać inne jednostki. Na przykład kilometry na centymetry, czy metry na milimetry.
a) 7 km = .............. m
b) 90 m = .............. cm
c) 8 dm = .............. cm
d) 4 cm = .............. mm
e) 70 dm = .............. cm
f) 9 km = .............. dm
g) 140 m = .............. cm
h) 700 mm = .............. cm
i) 9 000 dm = .............. m
j) 9 000 mm .............. m
k) 2 000 cm = .............. m
l) 60 000 mm = .............. m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Gdy długość zapisujemy z użyciem dwóch jednostek (mian), to mówimy, że długość podana jest za pomocą wyrażenia dwumianowanego. Na przykład .
Możemy to wyrażenie zapisać za pomocą jednej jednostki, na przykład w centymetrach.
RKeUyjqYJ7frA1
Zapis: 8 m 12 cm =812 cm. 812 =8 razy 100+dwanaście.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Możemy zamienić wyrażenie jednomianowane na dwumianowane.
RbqDeNyWDola01
Zapis: 907 cm =9 m 7 cm. 907 dzielone przez 100 = 9 reszty siedem.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W kolejnych zadaniach wyraź długość za pomocą różnych jednostek.
a) 640 cm = 6 m ............ cm
b) 59 mm = ............ cm 9 mm
c) 4 589 m = ............ km ............ m
d) 3 km 946 m = ............ m
e) 12 dm 9 cm = ............ cm
f) 79 cm 3 mm = ............ mm
g) 13 586 m = ............ km ............ m
h) 8 km 2 m = ............ m
i) 6 km 4 m 5 dm = ............ dm
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RykzvLNEZnARH1
Ćwiczenie 4
Zamień podane jednostki na centymetry? Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Zamień podane jednostki na centymetry? Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Ile to centymetrów?
a) 2 300 mm ............
b) 3 m 4 dm ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
a) 3 m = .............. km
b) 14 m = .............. km
c) 506 m = .............. km
d) 2 890 m = .............. km
e) 12 km 678 m = .............. km
f) 167 km 8 m = .............. km
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
a) 1,2 cm = ............ cm ............ mm
b) 14,6 cm = ............ cm ............ mm
c) 21,9 cm = ............ cm ............ mm
d) 50, 7 cm = ............ cm ............ mm
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
a) = ............................ ............................
b) = ............................ ............................
c) = ............................ ............................
d) = ............................ ............................
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
, więc .
Rc8wAJNlr0d9Q
Ćwiczenie 8
kilometrów metrów to: Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyzmeclBM2sc11
Ćwiczenie 9
Porównaj długości i uzupełnij luki wpisując tekst lub liczbę całkowitą. Długość ulicy Marszałkowskiej w Warszawie wynosi , a Armii Krajowej . Która z tych ulic jest dłuższa? Tu uzupełnij Odpowiedź: Dłuższa jest ulica Tu uzupełnij.Zaskroniec ma długość , a żmija zygzakowata ma długość . Które zwierzę jest dłuższe? Tu uzupełnij Odpowiedź: Dłuższe zwierzę to Tu uzupełnij.Wisła - najdłuższa rzeka Polski - ma długość , zaś Loara - najdłuższa rzeka Francji - ma długość . Która rzeka jest dłuższa? Tu uzupełnij Odpowiedź: Dłuższa rzeka to Tu uzupełnij.
Porównaj długości i uzupełnij luki wpisując tekst lub liczbę całkowitą. Długość ulicy Marszałkowskiej w Warszawie wynosi , a Armii Krajowej . Która z tych ulic jest dłuższa? Tu uzupełnij Odpowiedź: Dłuższa jest ulica Tu uzupełnij.Zaskroniec ma długość , a żmija zygzakowata ma długość . Które zwierzę jest dłuższe? Tu uzupełnij Odpowiedź: Dłuższe zwierzę to Tu uzupełnij.Wisła - najdłuższa rzeka Polski - ma długość , zaś Loara - najdłuższa rzeka Francji - ma długość . Która rzeka jest dłuższa? Tu uzupełnij Odpowiedź: Dłuższa rzeka to Tu uzupełnij.
Porównaj długości i uzupełnij wpisując tekst lub liczbę całkowitą.
a) Długość ulicy Marszałkowskiej w Warszawie wynosi 3 400 m, a Armii Krajowej 3 km 500 m. Która z tych ulic jest dłuższa? 3 km 500 m = ............ m.
Dłuższa jest ulica .............................
b) Zaskroniec ma długość 8 dm, a żmija zygzakowata ma długość 75 cm. Które zwierzę jest dłuższe? 8 dm = ............ cm.
Dłuższe zwierzę to .....................
c) Wisła - najdłuższa rzeka Polski - ma długość 1 047 km, zaś Loara - najdłuższa rzeka Francji - ma długość 1 012 000 m. Która rzeka jest dłuższa? 1 012 000 m = ............ km.
Dłuższa rzeka to .............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RgS6ll3K2rz091
Ćwiczenie 10
Poniżej podane są rekordy skoku wzwyż kobiet. Uporządkuj rekordy od najdłuższego do najkrótszego skoku. Elementy do uszeregowania: 1. Rok Inha Babakowa , 2. Rok Blanka Vlasic , 3. Rok Stefka Kostadinowa , 4. Rok Tamara Bykowa
Poniżej podane są rekordy skoku wzwyż kobiet. Uporządkuj rekordy od najdłuższego do najkrótszego skoku. Elementy do uszeregowania: 1. Rok Inha Babakowa , 2. Rok Blanka Vlasic , 3. Rok Stefka Kostadinowa , 4. Rok Tamara Bykowa
Poniżej podane są rekordy skoku wzwyż kobiet. Uporządkuj dane pod względem osiągniętej wysokości.
Rok 1995 Inha Babakowa 2 m 50 mm
Rok 1984 Tamara Bykowa 20 dm 7 cm
Rok 1987 Stefka Kostadinowa 209 cm
Rok 2009 Blanka Vlasic 2 m 8 cm
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rf6sumtR8B0dy
Ćwiczenie 11
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby i imiona lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Oliwia ma wzrostu, a jej starszy brat .
Brat Oliwii jest od niej wyższy o 1. , 2. , 3. Sylwia, 4. Bartek, 5. .
Odległość od szkoły do domu Bartka wynosi , a odległość od szkoły do domu Sylwii .
Dalej ze szkoły do domu ma 1. , 2. , 3. Sylwia, 4. Bartek, 5. .
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby i imiona lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Oliwia ma wzrostu, a jej starszy brat .
Brat Oliwii jest od niej wyższy o 1. , 2. , 3. Sylwia, 4. Bartek, 5. .
Odległość od szkoły do domu Bartka wynosi , a odległość od szkoły do domu Sylwii .
Dalej ze szkoły do domu ma 1. , 2. , 3. Sylwia, 4. Bartek, 5. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RTzaSsGbj2Llq
Ćwiczenie 12
Justyna przez trzy dni jeździła na rowerze. Pierwszego dnia przejechała . Drugiego dnia pokonała dystans o dłuższy niż pierwszego dnia, a trzeciego dystans trzykrotnie krótszy niż w drugim dniu. Jaką łączną odległość przejechała Justyna na rowerze w ciągu tych trzech dni? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby. Odpowiedź: W ciągu trzech dni Justyna przejechała Tu uzupełnij i Tu uzupełnij.
Justyna przez trzy dni jeździła na rowerze. Pierwszego dnia przejechała . Drugiego dnia pokonała dystans o dłuższy niż pierwszego dnia, a trzeciego dystans trzykrotnie krótszy niż w drugim dniu. Jaką łączną odległość przejechała Justyna na rowerze w ciągu tych trzech dni? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby. Odpowiedź: W ciągu trzech dni Justyna przejechała Tu uzupełnij i Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RXlru84A6PuOQ1
Ćwiczenie 13
Oblicz i uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Pan Wojtek chce kupić listwę przypodłogową do jednego z pokoi swego mieszkania. W tym celu zmierzył dwa boki tego pokoju, ponieważ pokój miał kształt prostokąta. Jeden z nich miał długość , a drugi . Zmierzył też szerokość drzwi. Wyniosła . Jaka musi być całkowita długość listwy przypodłogowej, którą kupi pan Wojtek? Odpowiedź: Długość listwy to Tu uzupełnij, czyli Tu uzupełnijTu uzupełnij.Odległość z Pabianic do Łodzi wynosi około , z Łodzi do Zgierza około . Ile kilometrów i ile metrów przejedzie pan Nowak z Pabianic do Zgierza, jeśli wybierze drogę przez Łódź? Odpowiedź: Przejedzie Tu uzupełnijTu uzupełnij.Pan Zbyszek zmierzył boki swojej działki, którą zamierza ogrodzić płotem. Boki działki mają długość , , i . Szerokość bramy to metry. Jakiej długości będzie płot wokół działki pana Zbyszka? Odpowiedź: Długość płotu wyniesie Tu uzupełnij, czyli Tu uzupełnijTu uzupełnij.Pan Marcin postanowił zrobić porządek ze swoimi książkami. Zamierza postawić na półce książek, z których każda ma grubość . Jakiej minimalnej długości półkę powinien kupić, aby zmieściły się na niej wszystkie książki? Odpowiedź: Półka powinna mieć długość minimum Tu uzupełnij, czyli Tu uzupełnijTu uzupełnij.
Oblicz i uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Pan Wojtek chce kupić listwę przypodłogową do jednego z pokoi swego mieszkania. W tym celu zmierzył dwa boki tego pokoju, ponieważ pokój miał kształt prostokąta. Jeden z nich miał długość , a drugi . Zmierzył też szerokość drzwi. Wyniosła . Jaka musi być całkowita długość listwy przypodłogowej, którą kupi pan Wojtek? Odpowiedź: Długość listwy to Tu uzupełnij, czyli Tu uzupełnijTu uzupełnij.Odległość z Pabianic do Łodzi wynosi około , z Łodzi do Zgierza około . Ile kilometrów i ile metrów przejedzie pan Nowak z Pabianic do Zgierza, jeśli wybierze drogę przez Łódź? Odpowiedź: Przejedzie Tu uzupełnijTu uzupełnij.Pan Zbyszek zmierzył boki swojej działki, którą zamierza ogrodzić płotem. Boki działki mają długość , , i . Szerokość bramy to metry. Jakiej długości będzie płot wokół działki pana Zbyszka? Odpowiedź: Długość płotu wyniesie Tu uzupełnij, czyli Tu uzupełnijTu uzupełnij.Pan Marcin postanowił zrobić porządek ze swoimi książkami. Zamierza postawić na półce książek, z których każda ma grubość . Jakiej minimalnej długości półkę powinien kupić, aby zmieściły się na niej wszystkie książki? Odpowiedź: Półka powinna mieć długość minimum Tu uzupełnij, czyli Tu uzupełnijTu uzupełnij.
Oblicz i uzupełnij odpowiedzi.
a) Pan Wojtek chce kupić listwę przypodłogową do jednego z pokoi swego mieszkania. W tym celu zmierzył dwa boki tego pokoju, ponieważ pokój miał kształt prostokąta. Jeden z nich miał długość 3 m, a drugi 250 cm. Zmierzył też szerokość drzwi. Wyniosła 90 cm. Jaka musi być całkowita długość listwy przypodłogowej, którą kupi pan Wojtek? Długość listwy to ............ cm, czyli ............ m ............ cm.
b) Odległość z Pabianic do Łodzi wynosi około 16 km 900 m, z Łodzi do Zgierza około 11 km. Ile kilometrów i ile metrów przejedzie pan Nowak z Pabianic do Zgierza, jeśli wybierze drogę przez Łódź? Przejedzie ............ km ............ m.
c) Pan Zbyszek zmierzył boki swojej działki, którą zamierza ogrodzić płotem. Boki działki mają długość 645 cm, 675 cm, 430 cm i 5 m. Szerokość bramy to 3 metry. Jakiej długości będzie płot wokół działki pana Zbyszka? Długość płotu wyniesie ............ cm, czyli ............ m ............ cm.
d) Pan Marcin postanowił zrobić porządek ze swoimi książkami. Zamierza postawić na półce 100 książek, z których każda ma grubość 1 cm 1 mm. Jakiej minimalnej długości półkę powinien kupić, aby zmieściły się na niej wszystkie książki? Półka powinna mieć długość minimum ............ cm, czyli ............ m ............ cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1NCltAwCrf8s
Ćwiczenie 14
Uporządkuj rosnąco boiska pod względem ich długości. Boiska są ponumerowane. Kort tenisowy do gry pojedynczej: długość , szerokość . Boisko do piłki nożnej: długość boiska , szerokość . Boisko do piłki siatkowej: długość , szerekość . Boisko do koszykówki: długość , szerokość . Boisko do piłki ręcznej: długość , szerokość . Boisko do siatki plażowej: długość , szerokość . Boisko do hokeja na trawie: długość , szerokość . Boisko do hokeja na lodzie: długość , szerokość . Elementy do uszeregowania: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Uporządkuj rosnąco boiska pod względem ich długości. Boiska są ponumerowane. Kort tenisowy do gry pojedynczej: długość , szerokość . Boisko do piłki nożnej: długość boiska , szerokość . Boisko do piłki siatkowej: długość , szerekość . Boisko do koszykówki: długość , szerokość . Boisko do piłki ręcznej: długość , szerokość . Boisko do siatki plażowej: długość , szerokość . Boisko do hokeja na trawie: długość , szerokość . Boisko do hokeja na lodzie: długość , szerokość . Elementy do uszeregowania: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
atrapa:ZS‑e2k1r22z22.10pB
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Polecenie 2
Zapoznaj się z poniższym filmem, który ukazuje zastosowanie długości i różnych jej jednostek w życiu codziennym.
R1PZ3RNP3OURZ
Animacja przedstawia rozmiary butów w numeracji metrycznej i odpowiedajace jej numaracje - angielską oraz francuską.
Animacja przedstawia rozmiary butów w numeracji metrycznej i odpowiedajace jej numaracje - angielską oraz francuską.
Długość i jej jednostki
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia rozmiary butów w numeracji metrycznej i odpowiedajace jej numaracje - angielską oraz francuską.
Polecenie 3
Zmierz długość swojej stopy. Zapisz jaki numer obuwia nosisz. Skorzystaj z numeracji metrycznej, angielskiej i francuskiej.
R11YbBW191tNk1
Trzy tabele złożone z jednego wiersza i szesnastu kolumn każda. Podana numeracja obuwia: metryczna (w centymetrach), angielska i francuska. Numeracja metryczna 22,5 cm odpowiada numeracji angielskiej 3 i numeracji francuskiej trzydzieści pięć. Numeracja metryczna 23 cm odpowiada numeracji angielskiej 3,5 i numeracji francuskiej trzydzieści sześć. Numeracja metryczna 23,5 cm odpowiada numeracji angielskiej 4 i numeracji francuskiej trzydzieści sześć i pół. Numeracja metryczna 24 cm odpowiada numeracji angielskiej 4,5 i numeracji francuskiej trzydzieści siedem. Numeracja metryczna 24,5 cm odpowiada numeracji angielskiej 5 i numeracji francuskiej trzydzieści osiem. Numeracja metryczna 25 cm odpowiada numeracji angielskiej 5,5 i numeracji francuskiej trzydzieści dziewięć. Numeracja metryczna 25,5 cm odpowiada numeracji angielskiej 6 i numeracji francuskiej trzydzieści dziewięć i pół. Numeracja metryczna 26 cm odpowiada numeracji angielskiej 6,5 i numeracji francuskiej czterdzieści. Numeracja metryczna 26,5 cm odpowiada numeracji angielskiej 7 i numeracji francuskiej czterdzieści jeden. Numeracja metryczna 27 cm odpowiada numeracji angielskiej 8 i numeracji francuskiej czterdzieści dwa. Numeracja metryczna 27,5 cm odpowiada numeracji angielskiej 8,5 i numeracji francuskiej czterdzieści dwa i pół. Numeracja metryczna 28 cm odpowiada numeracji angielskiej 9 i numeracji francuskiej czterdzieści trzy. Numeracja metryczna 28,5 cm odpowiada numeracji angielskiej 9,5 i numeracji francuskiej czterdzieści cztery. Numeracja metryczna 29 cm odpowiada numeracji angielskiej 10 i numeracji francuskiej czterdzieści pięć. Numeracja metryczna 29,5 cm odpowiada numeracji angielskiej 10,5 i numeracji francuskiej czterdzieści pięć i pół. Numeracja metryczna 30 cm odpowiada numeracji angielskiej 11 i numeracji francuskiej czterdzieści sześć.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Możesz odrysować swoją stopę na kartce, a następnie zmierzyć jej długość przy pomocy linijki.
Jeżeli twoja stopa ma długości, to w numeracji angielskiej nosisz numer , a w numeracji francuskiej numer .
RBkWw97pbZquC
Ćwiczenie 15
Długość tunelu pod Kanałem La Manche to metrów. Ile to kilometrów? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Długość tunelu pod Kanałem La Manche to 49940 metrów. Ile to kilometrów?
49,94
499,4
4,994
0,4994
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
RaRrvAcsGP5wI
Ćwiczenie 16
Średnica krwinki czerwonej wynosi metra. Ile to milimetrów? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Średnica krwinki czerwonej wynosi 0,0000069 m. Ile to milimetrów?
0,0000000069
0,000069
0,0069
0,069
0,69
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
R1VsjHLisDyv4
Ćwiczenie 17
Rozstęp szyn kolejowych w Indiach wynosi metr i centymetra. Ile to milimetrów? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
R1SKgz8tUaxfq
Wstążka miała długość . Najpierw odcięto ze wstążki kawałek długości . Następnie z pozostałej części odcięto jeszcze i . Uzupełnij zdanie o szukane liczby. Odpowiedź: Pierwsza część ma Tu uzupełnij , druga część ma Tu uzupełnij , zatem trzecia część ma Tu uzupełnij .
Wstążka miała długość . Najpierw odcięto ze wstążki kawałek długości . Następnie z pozostałej części odcięto jeszcze i . Uzupełnij zdanie o szukane liczby. Odpowiedź: Pierwsza część ma Tu uzupełnij , druga część ma Tu uzupełnij , zatem trzecia część ma Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że milimetr to centymetra.
Triatlon to dyscyplina sportowa łącząca pływanie, kolarstwo i bieganie. Pierwszy triatlon zorganizowano w roku. Trzeba było wówczas: przepłynąć , przejechać rowerem i przebiec . Obecnie jest to bardzo popularna dyscyplina. Na całym świecie odbywają się różne rodzaje triatlonów, o dystansach różnej długości. Standard olimpijski to: pływania, jazdy rowerem i biegu.
R1HzDGfuQrkCA
Ćwiczenie 19
Oblicz, jaki łączny dystans trzeba było pokonać w triatlonie zorganizowanym po raz pierwszy. Uzupełnij równość, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Oblicz, jaki łączny dystans trzeba było pokonać w triatlonie zorganizowanym po raz pierwszy. Uzupełnij równość, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1O1xs7qZirxh
Ćwiczenie 20
Oblicz, który łączny dystans w triatlonie jest dłuższy i o ile kilometrów: pierwszy (z roku ) czy obecny, olimpijski. Zaznacz odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Olimpijski triatlon jest dłuższy od pierwszego (z roku ) o ., 2. Pierwszy triatlon (z roku ) jest dłuższy od olimpijskiego, o ., 3. Olimpijski triatlon jest dłuższy od pierwszego (z roku ) o ., 4. Olimpijski triatlon jest dłuższy od pierwszego (z roku ) o .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21
Rodzaj triatlonu
Pływanie
Kolarstwo
Bieganie
Pierwszy triatlon
Triatlon olimpijski
REHQmfVWXrAy4
Na podstawie informacji z tabelki uzupełnij poniższe zdania. Uzupełnij luki, przeciągając w nie odpowiednie liczby i słowa lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Dystans, który trzeba przepłynąć w triatlonie olimpijskim w porównaniu do pierwszego triatlonu 1. , 2. , 3. , 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. , 8. zmniejszył się, 9. , 10. zwiększył się, 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. zwiększył się, 17. , 18. o 1. , 2. , 3. , 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. , 8. zmniejszył się, 9. , 10. zwiększył się, 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. zwiększył się, 17. , 18. .
Dystans, który trzeba przejechać rowerem w triatlonie olimpijskim w porównaniu do pierwszego triatlonu 1. , 2. , 3. , 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. , 8. zmniejszył się, 9. , 10. zwiększył się, 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. zwiększył się, 17. , 18. o 1. , 2. , 3. , 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. , 8. zmniejszył się, 9. , 10. zwiększył się, 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. zwiększył się, 17. , 18. .
Dystans, który trzeba przebiec w triatlonie olimpijskim w porównaniu do pierwszego triatlonu 1. , 2. , 3. , 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. , 8. zmniejszył się, 9. , 10. zwiększył się, 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. zwiększył się, 17. , 18. o 1. , 2. , 3. , 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. , 8. zmniejszył się, 9. , 10. zwiększył się, 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. zwiększył się, 17. , 18. .
Na podstawie informacji z tabelki uzupełnij poniższe zdania. Uzupełnij luki, przeciągając w nie odpowiednie liczby i słowa lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Dystans, który trzeba przepłynąć w triatlonie olimpijskim w porównaniu do pierwszego triatlonu 1. , 2. , 3. , 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. , 8. zmniejszył się, 9. , 10. zwiększył się, 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. zwiększył się, 17. , 18. o 1. , 2. , 3. , 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. , 8. zmniejszył się, 9. , 10. zwiększył się, 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. zwiększył się, 17. , 18. .
Dystans, który trzeba przejechać rowerem w triatlonie olimpijskim w porównaniu do pierwszego triatlonu 1. , 2. , 3. , 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. , 8. zmniejszył się, 9. , 10. zwiększył się, 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. zwiększył się, 17. , 18. o 1. , 2. , 3. , 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. , 8. zmniejszył się, 9. , 10. zwiększył się, 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. zwiększył się, 17. , 18. .
Dystans, który trzeba przebiec w triatlonie olimpijskim w porównaniu do pierwszego triatlonu 1. , 2. , 3. , 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. , 8. zmniejszył się, 9. , 10. zwiększył się, 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. zwiększył się, 17. , 18. o 1. , 2. , 3. , 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. , 8. zmniejszył się, 9. , 10. zwiększył się, 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. zwiększył się, 17. , 18. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Warszawskie metro ma dwie linie. Pierwsza z nich przebiega przez dzielnice: Ursynów (pierwsza stacja na osiedlu Kabaty), Mokotów, Śródmieście, Żoliborz i Bielany (ostatnia stacja – Młociny), ma i stacji. Linia ta łączy południowe i północne dzielnice lewobrzeżnej Warszawy z centrum miasta. Druga linia warszawskiego metra przebiega przez dzielnice: Wola, Śródmieście i Praga, ma i stacji.
Metro w Wiedniu jest jednym z najstarszych systemów metra w Europie. W obecnym kształcie zaczęło funkcjonować i rozwijać się od roku, jednak zalążki linii U4 i U6 powstały już w Obecnie jest linii, które ciągle są wydłużane.
Tabela przedstawia zestawienie linii wiedeńskiego metra.
Linia
Trasa
Długość trasy
Liczba stacji
U1
Oberlaa ↔ Leopoldau
U2
Seestadt ↔ Karlsplatz
U3
Ottakring ↔ Simmering
U4
Hütteldorf ↔ Heiligenstadt
U6
Siebenhirten ↔ Floridsdorf
RD4SPndx7uCk0
Ćwiczenie 22
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Pierwsza linia warszawskiego metra jest o krótsza od drugiej linii., 2. Łączna długość linia warszawskiego metra wynosi .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1b6jQtHYuCYr
Ćwiczenie 23
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Jaka jest łączna długość dwóch najstarszych linii Wiedeńskiego Metra? Odpowiedź: Ich łączna długość wynosi1. , 2. , 3. , 4. .Ile kilometrów Warszawskie Metro jest krótsze od Wiedeńskiego Metra? Odpowiedź: Jest krótsze o 1. , 2. , 3. , 4. .
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Jaka jest łączna długość dwóch najstarszych linii Wiedeńskiego Metra? Odpowiedź: Ich łączna długość wynosi1. , 2. , 3. , 4. .Ile kilometrów Warszawskie Metro jest krótsze od Wiedeńskiego Metra? Odpowiedź: Jest krótsze o 1. , 2. , 3. , 4. .
Przeciągnij i upuść.
, , ,
a) Jaka jest łączna długość dwóch najstarszych linii Wiedeńskiego Metra? ............
b) O ile kilometrów Warszawskie Metro jest krótsze od Wiedeńskiego Metra? ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Wieża telewizyjna CN znajduje się w Toronto w Kanadzie. Ma ona wysokość . W niej, na wysokości , znajduje się obrotowa restauracja wykonująca pełny obrót co minuty, zaś na wysokości umieszczono kawiarnię, w której jednorazowo może być gości. Panoramę Toronto możemy podziwiać w Sky Pad (czytaj: Skaj - Pad)– galerii obserwacyjnej położonej na wysokości .
Fernsehturm to wieża telewizyjna stojąca w centrum Berlina. Pierwotna wysokość wieży wynosiła metrów, ale w roku zainstalowano nową antenę i obecnie wieża mierzy metrów. Wewnątrz kuli, na wysokości metra nad ziemią, znajduje się taras widokowy. Nad tarasem, na wysokości metra, położona jest restauracja z obrotowym pierścieniem, w którym umieszczone są stoliki. Obecnie pierścień dokonuje pełnego obrotu wokół osi w ciągu pół godziny (pierwotnie pełny obrót trwał pełną godzinę).
RiehbpTQKfCL9
Ćwiczenie 24
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. O ile metrów jest wyższa wieża CN od wieży Fernsehturm? Odpowiedź: Jest wyższa o 1. , 2. , 3. , 4. .O ile metrów niżej położona jest obrotowa restauracja w Berlinie niż w Toronto? Odpowiedź: Jest położona niżej o 1. , 2. , 3. , 4. .
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. O ile metrów jest wyższa wieża CN od wieży Fernsehturm? Odpowiedź: Jest wyższa o 1. , 2. , 3. , 4. .O ile metrów niżej położona jest obrotowa restauracja w Berlinie niż w Toronto? Odpowiedź: Jest położona niżej o 1. , 2. , 3. , 4. .
Przeciągnij i upuść.
, , ,
a) O ile metrów jest wyższa Wieża CN od wieży Fernsehturm? ..............
b) O ile metrów niżej położona jest obrotowa restauracja w Berlinie niż w Toronto? ..............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R13d44Khsz2NA
Ćwiczenie 25
Najdłuższy na świecie kolejowy tunel to Tunel Lötschberg w Szwajcarii o długości . Najdłuższym drogowym tunelem jest Tunel Lærdal w Norwegii. Ma on długość . Oblicz, o ile kilometrów jest dłuższy tunel kolejowy od drogowego? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRRrBE12UwTiQ
Ćwiczenie 26
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Taras widokowy w Toronto jest położony o wyżej niż taras widokowy w Berlinie., 2. Restauracja na wieży CN wykonuje pełny obrót w czasie o minuty krótszym niż restauracja na wieży Fernsehturm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.