Rs9lcXW41fxKO
Na podłodze leży plan budynku narysowany na białej kartce. Na planie leży kask budowlany, klucz, próbnik farb, cyrkiel, ołówek, miara, rulony papieru. Na czarnym pasku napis: Matematyka w otaczającym nas świecie.

Matematyka w otaczającym nas świecie

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

1. Długość i jej jednostki

Czy wiesz, że rok świetlny to jednostka długości, a nie czasu. Odpowiada ona odległości, którą pokonuje światło w ciągu jednego roku. Jest to około 9,5 biliona kilometrów (bilion to liczba, którą zapisujemy przy użyciu jedynki i dwunastu zer). Jednostką tą posługują się astronomowie, określając odległość między obiektami w kosmosie.

Ten materiał poświęcony jest jednostkom długości. Dowiesz się jakich jednostek używamy na co dzień oraz jakie są zależności między nimi.

Polecenie 1

Zapoznaj się z animacją i poznaj jednostki długości, z którymi możesz spotkać się jadąc samochodem.

R1Vett8mgJOsh1
Animacja przedstawia w jakich sytuacjach życia codziennego możemy spotkać się z długością i jej jednostkami.

Janek wybierał się wraz ze swoim tatą w podróż z Łodzi do Warszawy. Postanowił sprawdzić na jednej z internetowych map (lokalizatorów), ile kilometrów dzieli te miasta. Janek będzie jechał z tatą samochodem i dlatego sprawdził odległość drogową. Na monitorze komputera zobaczył

A2/E30 129 km - 1 godz. 29 min 

E67, DK72 138 km - 2 godz. 7 min

Janek poprosił tatę o wytłumaczenie zapisów.

Tata wytłumaczył mu, że pierwszy  zapis

  • A2/E30 to oznaczenia dróg, którymi będą jechać,

  • 129 km to odległość między Łodzią a Warszawą,

  • 1 godz. 29 min – tyle czasu może im zająć droga z Łodzi do Warszawy, jeśli nie będzie przeszkód na drodze.

Na tablicach przy autostradzie, sygnalizujących wjazd do miasta, obok nazwy miejscowości, znajdują się liczby oznaczające odległości od tablicy do centrum danej miejscowości. Gdy przy liczbie nie ma jednostek, to znaczy, że odległości są wyrażone w kilometrach.

Janek zauważył jeszcze słupki stojące przy drodze z zapisanymi na nich liczbami. Poprosił tatę o wyjaśnienie, co oznaczają napisy na słupkach.

Rl4oXxjoy1sUZ1
Animacja wyjaśnia jaką funkcję pełnią słupki stojące przy drodze z zapisanymi na nich liczbami.
Przykład 1

Jednostki długości, z którymi najczęściej się spotykamy, to metr i centymetr.

RAQ2ohQV4brVT1
Animacja przedstawia w jaki sposób mierzy się odległość skoku w dal i w jakich jednostkach jest ona podawana.

W życiu codziennym posługujemy się różnymi jednostkami długości.

Duże odległości podajemy w kilometrach, na przykład odległości między miastami. Mniejsze w metrach, na przykład długość i szerokość szkolnego boiska.

Jeden kilometr to 1000 metrów.

1 km=1000 m

Przykład 2

Mierząc krótkie przedmioty lub odcinki, posługujemy się linijką.

R2UspgHCnPiXY1
Animacja przedstawia w jakich jednostkach możemy wyznaczać długość obiektów przy pomocy linijki.
Ciekawostka
  • Do określania wielkości różnych ekranów używamy też często angielskiej jednostki długości: cal.

  • Za pomocą cali określamy wielkość ekranu: telewizora, monitora, tabletu, notebooka, telefonu komórkowego.

  • Gdy mówimy, że telewizor ma 50 cali, to znaczy, że długość przekątnej ekranu tego telewizora wynosi 50 cali.

  • 1 cal to około 25 milimetrów.

  • 1 cal =1''=1 in25 mm

    RePRZ8y5RxgG01
    Animacja przedstawia jednostkę długości, którą jest cal.
RiEQRWhtQdRSR
Ćwiczenie 1
W jakiej jednostce długości podana jest dana wielkość? Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną jednostkę w każdym przypadku. wysokość latarni morskiej w Kołobrzegu 26 1. dm, 2. m, 3. cm, 4. dm, 5. km, 6. m, 7. mm, 8. cali, 9. mmdługość klasy szkolnej 10 1. dm, 2. m, 3. cm, 4. dm, 5. km, 6. m, 7. mm, 8. cali, 9. mmdługość granic Polski 3511 1. dm, 2. m, 3. cm, 4. dm, 5. km, 6. m, 7. mm, 8. cali, 9. mmdługość przekątnej ekranu telewizora 46 1. dm, 2. m, 3. cm, 4. dm, 5. km, 6. m, 7. mm, 8. cali, 9. mmwysokość róży 40 1. dm, 2. m, 3. cm, 4. dm, 5. km, 6. m, 7. mm, 8. cali, 9. mmdługość mrówki 6 1. dm, 2. m, 3. cm, 4. dm, 5. km, 6. m, 7. mm, 8. cali, 9. mmdługość nart dziecięcych 12 1. dm, 2. m, 3. cm, 4. dm, 5. km, 6. m, 7. mm, 8. cali, 9. mmdługość szpilki 20 1. dm, 2. m, 3. cm, 4. dm, 5. km, 6. m, 7. mm, 8. cali, 9. mmdługość blatu stołu 14 1. dm, 2. m, 3. cm, 4. dm, 5. km, 6. m, 7. mm, 8. cali, 9. mm
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Porównując długości lub odległości należy je zapisać używając jednakowej jednostki.
Przykłady zamiany jednostek.

3 km=3·1000 m=3000 m

65000 m=65000:1000km=65 km

12 m=12·100 cm=1200 cm

300 cm=300:100 m=3 m

8 cm=8·10 mm=80 mm

50 mm=50:10 cm=5 cm

2 km=2·1000 m=2000 m

Wykonywanie obliczeń mogą ułatwić  grafy.

RZd6PkBDwYCFJ1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1AQyWybvJtNM1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Podobnie można zamieniać inne jednostki. Na przykład kilometry na centymetry, czy metry na milimetry.

RDOhTn3IRiwiW1
Ćwiczenie 2
Wykonaj zamianę jednostek, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdego przypadku. 7 km= 1. 700, 2. 9, 3. 40, 4. 20, 5. 600, 6. 200, 7. 7, 8. 90000, 9. 14000, 10. 90, 11. 60, 12. 7000, 13. 80, 14. 9000, 15. 900, 16. 900000, 17. 70 m90 m= 1. 700, 2. 9, 3. 40, 4. 20, 5. 600, 6. 200, 7. 7, 8. 90000, 9. 14000, 10. 90, 11. 60, 12. 7000, 13. 80, 14. 9000, 15. 900, 16. 900000, 17. 70 cm8 dm= 1. 700, 2. 9, 3. 40, 4. 20, 5. 600, 6. 200, 7. 7, 8. 90000, 9. 14000, 10. 90, 11. 60, 12. 7000, 13. 80, 14. 9000, 15. 900, 16. 900000, 17. 70 cm4 cm= 1. 700, 2. 9, 3. 40, 4. 20, 5. 600, 6. 200, 7. 7, 8. 90000, 9. 14000, 10. 90, 11. 60, 12. 7000, 13. 80, 14. 9000, 15. 900, 16. 900000, 17. 70 mm70 dm= 1. 700, 2. 9, 3. 40, 4. 20, 5. 600, 6. 200, 7. 7, 8. 90000, 9. 14000, 10. 90, 11. 60, 12. 7000, 13. 80, 14. 9000, 15. 900, 16. 900000, 17. 70 cm9 km= 1. 700, 2. 9, 3. 40, 4. 20, 5. 600, 6. 200, 7. 7, 8. 90000, 9. 14000, 10. 90, 11. 60, 12. 7000, 13. 80, 14. 9000, 15. 900, 16. 900000, 17. 70 dm140 m= 1. 700, 2. 9, 3. 40, 4. 20, 5. 600, 6. 200, 7. 7, 8. 90000, 9. 14000, 10. 90, 11. 60, 12. 7000, 13. 80, 14. 9000, 15. 900, 16. 900000, 17. 70 cm700 mm= 1. 700, 2. 9, 3. 40, 4. 20, 5. 600, 6. 200, 7. 7, 8. 90000, 9. 14000, 10. 90, 11. 60, 12. 7000, 13. 80, 14. 9000, 15. 900, 16. 900000, 17. 70 cm9000 dm= 1. 700, 2. 9, 3. 40, 4. 20, 5. 600, 6. 200, 7. 7, 8. 90000, 9. 14000, 10. 90, 11. 60, 12. 7000, 13. 80, 14. 9000, 15. 900, 16. 900000, 17. 70 m9000 mm= 1. 700, 2. 9, 3. 40, 4. 20, 5. 600, 6. 200, 7. 7, 8. 90000, 9. 14000, 10. 90, 11. 60, 12. 7000, 13. 80, 14. 9000, 15. 900, 16. 900000, 17. 70 m2000 cm= 1. 700, 2. 9, 3. 40, 4. 20, 5. 600, 6. 200, 7. 7, 8. 90000, 9. 14000, 10. 90, 11. 60, 12. 7000, 13. 80, 14. 9000, 15. 900, 16. 900000, 17. 70 m60000 mm= 1. 700, 2. 9, 3. 40, 4. 20, 5. 600, 6. 200, 7. 7, 8. 90000, 9. 14000, 10. 90, 11. 60, 12. 7000, 13. 80, 14. 9000, 15. 900, 16. 900000, 17. 70 m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Gdy długość zapisujemy z użyciem dwóch jednostek (mian), to mówimy, że długość podana jest za pomocą wyrażenia dwumianowanego. Na przykład 8 m 12 cm.

Możemy to wyrażenie zapisać za pomocą jednej jednostki, na przykład w centymetrach.

RKeUyjqYJ7frA1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Możemy zamienić wyrażenie jednomianowane na dwumianowane.

RbqDeNyWDola01
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

W kolejnych zadaniach wyraź długość za pomocą różnych jednostek.

R1G3ogUbqgR9i1
Ćwiczenie 3
Wykonaj zamianę jednostek, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdego przypadku. 640 cm=6 m 1. 3946, 2. 13, 3. 58, 4. 40, 5. 4, 6. 586, 7. 793, 8. 60035, 9. 129, 10. 60025, 11. 130, 12. 8012, 13. 8002, 14. 5, 15. 589, 16. 60045, 17. 8002 cm59 mm= 1. 3946, 2. 13, 3. 58, 4. 40, 5. 4, 6. 586, 7. 793, 8. 60035, 9. 129, 10. 60025, 11. 130, 12. 8012, 13. 8002, 14. 5, 15. 589, 16. 60045, 17. 8002 cm 9 mm4589 m= 1. 3946, 2. 13, 3. 58, 4. 40, 5. 4, 6. 586, 7. 793, 8. 60035, 9. 129, 10. 60025, 11. 130, 12. 8012, 13. 8002, 14. 5, 15. 589, 16. 60045, 17. 8002 km 1. 3946, 2. 13, 3. 58, 4. 40, 5. 4, 6. 586, 7. 793, 8. 60035, 9. 129, 10. 60025, 11. 130, 12. 8012, 13. 8002, 14. 5, 15. 589, 16. 60045, 17. 8002 m3 km 946 m= 1. 3946, 2. 13, 3. 58, 4. 40, 5. 4, 6. 586, 7. 793, 8. 60035, 9. 129, 10. 60025, 11. 130, 12. 8012, 13. 8002, 14. 5, 15. 589, 16. 60045, 17. 8002 m12 dm 9 cm= 1. 3946, 2. 13, 3. 58, 4. 40, 5. 4, 6. 586, 7. 793, 8. 60035, 9. 129, 10. 60025, 11. 130, 12. 8012, 13. 8002, 14. 5, 15. 589, 16. 60045, 17. 8002 cm79 cm 3 mm= 1. 3946, 2. 13, 3. 58, 4. 40, 5. 4, 6. 586, 7. 793, 8. 60035, 9. 129, 10. 60025, 11. 130, 12. 8012, 13. 8002, 14. 5, 15. 589, 16. 60045, 17. 8002 mm13586 m=1. 3946, 2. 13, 3. 58, 4. 40, 5. 4, 6. 586, 7. 793, 8. 60035, 9. 129, 10. 60025, 11. 130, 12. 8012, 13. 8002, 14. 5, 15. 589, 16. 60045, 17. 8002 km 1. 3946, 2. 13, 3. 58, 4. 40, 5. 4, 6. 586, 7. 793, 8. 60035, 9. 129, 10. 60025, 11. 130, 12. 8012, 13. 8002, 14. 5, 15. 589, 16. 60045, 17. 8002 m8 km 2 m= 1. 3946, 2. 13, 3. 58, 4. 40, 5. 4, 6. 586, 7. 793, 8. 60035, 9. 129, 10. 60025, 11. 130, 12. 8012, 13. 8002, 14. 5, 15. 589, 16. 60045, 17. 8002 m6 km 4 m 5 dm= 1. 3946, 2. 13, 3. 58, 4. 40, 5. 4, 6. 586, 7. 793, 8. 60035, 9. 129, 10. 60025, 11. 130, 12. 8012, 13. 8002, 14. 5, 15. 589, 16. 60045, 17. 8002 dm
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RykzvLNEZnARH1
Ćwiczenie 4
Zamień podane jednostki na centymetry? Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 2300 mm= Tu uzupełnij cm 3 m 4 dm= Tu uzupełnij cm
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R10mLOdVddJFx1
Ćwiczenie 5
Wyraź podane długości w kilometrach, używając liczb dziesiętnych. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź.
3 m=1. 2,0890, 2. 167,08, 3. 12,678, 4. 0,0014, 5. 0,0003, 6. 0,014, 7. 0,5006, 8. 2,089, 9. 0,506, 10. 12,0678, 11. 0,003, 12. 2,890, 13. 167,008, 14. 2,89 km 14 m=1. 2,0890, 2. 167,08, 3. 12,678, 4. 0,0014, 5. 0,0003, 6. 0,014, 7. 0,5006, 8. 2,089, 9. 0,506, 10. 12,0678, 11. 0,003, 12. 2,890, 13. 167,008, 14. 2,89 km 506 m=1. 2,0890, 2. 167,08, 3. 12,678, 4. 0,0014, 5. 0,0003, 6. 0,014, 7. 0,5006, 8. 2,089, 9. 0,506, 10. 12,0678, 11. 0,003, 12. 2,890, 13. 167,008, 14. 2,89 km 2890 m=1. 2,0890, 2. 167,08, 3. 12,678, 4. 0,0014, 5. 0,0003, 6. 0,014, 7. 0,5006, 8. 2,089, 9. 0,506, 10. 12,0678, 11. 0,003, 12. 2,890, 13. 167,008, 14. 2,89 km 12 km 678 m=1. 2,0890, 2. 167,08, 3. 12,678, 4. 0,0014, 5. 0,0003, 6. 0,014, 7. 0,5006, 8. 2,089, 9. 0,506, 10. 12,0678, 11. 0,003, 12. 2,890, 13. 167,008, 14. 2,89 km 167 km 8 m=1. 2,0890, 2. 167,08, 3. 12,678, 4. 0,0014, 5. 0,0003, 6. 0,014, 7. 0,5006, 8. 2,089, 9. 0,506, 10. 12,0678, 11. 0,003, 12. 2,890, 13. 167,008, 14. 2,89 km
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R43UlW0rY3MXa1
Zamień na centymetry i milimetry oraz zapisz za pomocą wyrażenia dwumianowanego. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź.
1,2 cm=1. 5, 2. 70, 3. 60, 4. 6, 5. 10, 6. 90, 7. 1, 8. 7, 9. 140, 10. 14, 11. 2, 12. 9, 13. 20, 14. 21, 15. 210, 16. 50 cm 1. 5, 2. 70, 3. 60, 4. 6, 5. 10, 6. 90, 7. 1, 8. 7, 9. 140, 10. 14, 11. 2, 12. 9, 13. 20, 14. 21, 15. 210, 16. 50 mm 14,6 cm=1. 5, 2. 70, 3. 60, 4. 6, 5. 10, 6. 90, 7. 1, 8. 7, 9. 140, 10. 14, 11. 2, 12. 9, 13. 20, 14. 21, 15. 210, 16. 50 cm 1. 5, 2. 70, 3. 60, 4. 6, 5. 10, 6. 90, 7. 1, 8. 7, 9. 140, 10. 14, 11. 2, 12. 9, 13. 20, 14. 21, 15. 210, 16. 50 mm 21,9 cm=1. 5, 2. 70, 3. 60, 4. 6, 5. 10, 6. 90, 7. 1, 8. 7, 9. 140, 10. 14, 11. 2, 12. 9, 13. 20, 14. 21, 15. 210, 16. 50 cm 1. 5, 2. 70, 3. 60, 4. 6, 5. 10, 6. 90, 7. 1, 8. 7, 9. 140, 10. 14, 11. 2, 12. 9, 13. 20, 14. 21, 15. 210, 16. 50 mm 50,7 cm=1. 5, 2. 70, 3. 60, 4. 6, 5. 10, 6. 90, 7. 1, 8. 7, 9. 140, 10. 14, 11. 2, 12. 9, 13. 20, 14. 21, 15. 210, 16. 50 cm 1. 5, 2. 70, 3. 60, 4. 6, 5. 10, 6. 90, 7. 1, 8. 7, 9. 140, 10. 14, 11. 2, 12. 9, 13. 20, 14. 21, 15. 210, 16. 50 mm
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1YCYL9lOgRJS
Zamień na kilometry i metry oraz zapisz za pomocą wyrażenia dwumianowanego. Kliknij w lukę, aby wyświetlić listę rozwijalną i wybierz prawidłową odpowiedź.
7,256 km=1. 92, 2. 920, 3. 650, 4. 70, 5. 67, 6. 70, 7. 65, 8. 670, 9. 18, 10. 7, 11. 2560, 12. 256, 13. 7, 14. 21, 15. 210, 16. 180 km 1. 92, 2. 920, 3. 650, 4. 70, 5. 67, 6. 70, 7. 65, 8. 670, 9. 18, 10. 7, 11. 2560, 12. 256, 13. 7, 14. 21, 15. 210, 16. 180 m 18,670 km=1. 92, 2. 920, 3. 650, 4. 70, 5. 67, 6. 70, 7. 65, 8. 670, 9. 18, 10. 7, 11. 2560, 12. 256, 13. 7, 14. 21, 15. 210, 16. 180 km 1. 92, 2. 920, 3. 650, 4. 70, 5. 67, 6. 70, 7. 65, 8. 670, 9. 18, 10. 7, 11. 2560, 12. 256, 13. 7, 14. 21, 15. 210, 16. 180 m 21,092 km=1. 92, 2. 920, 3. 650, 4. 70, 5. 67, 6. 70, 7. 65, 8. 670, 9. 18, 10. 7, 11. 2560, 12. 256, 13. 7, 14. 21, 15. 210, 16. 180 km 1. 92, 2. 920, 3. 650, 4. 70, 5. 67, 6. 70, 7. 65, 8. 670, 9. 18, 10. 7, 11. 2560, 12. 256, 13. 7, 14. 21, 15. 210, 16. 180 m 650,007 km=1. 92, 2. 920, 3. 650, 4. 70, 5. 67, 6. 70, 7. 65, 8. 670, 9. 18, 10. 7, 11. 2560, 12. 256, 13. 7, 14. 21, 15. 210, 16. 180 km 1. 92, 2. 920, 3. 650, 4. 70, 5. 67, 6. 70, 7. 65, 8. 670, 9. 18, 10. 7, 11. 2560, 12. 256, 13. 7, 14. 21, 15. 210, 16. 180 m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rc8wAJNlr0d9Q
Ćwiczenie 8
7 kilometrów 25 metrów to: Możliwe odpowiedzi: 1. 7,25  km , 2. 7,025  km , 3. 725  m , 4. 7250  m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyzmeclBM2sc11
Ćwiczenie 9
Porównaj długości i uzupełnij luki wpisując tekst lub liczbę całkowitą. Długość ulicy Marszałkowskiej w Warszawie wynosi 3400 m, a Armii Krajowej 3 km 500 m. Która z tych ulic jest dłuższa?
3 km 500 m= Tu uzupełnij m Odpowiedź: Dłuższa jest ulica Tu uzupełnij.Zaskroniec ma długość 8 dm, a żmija zygzakowata ma długość 75 cm. Które zwierzę jest dłuższe?
8 dm= Tu uzupełnij cm Odpowiedź: Dłuższe zwierzę to Tu uzupełnij.Wisła - najdłuższa rzeka Polski - ma długość 1047 km, zaś Loara - najdłuższa rzeka Francji - ma długość 1012000 m. Która rzeka jest dłuższa?
1012000 m= Tu uzupełnij km Odpowiedź: Dłuższa rzeka to Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RgS6ll3K2rz091
Ćwiczenie 10
Poniżej podane są rekordy skoku wzwyż kobiet. Uporządkuj rekordy od najdłuższego do najkrótszego skoku. Elementy do uszeregowania: 1. Rok 1995 Inha Babakowa 2 m 50 mm, 2. Rok 2009 Blanka Vlasic 2 m 8 cm, 3. Rok 1987 Stefka Kostadinowa 209 cm, 4. Rok 1984 Tamara Bykowa 20 dm 7 cm
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rf6sumtR8B0dy
Ćwiczenie 11
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby i imiona lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Oliwia ma 97cm wzrostu, a jej starszy brat 1 m 54 cm .
Brat Oliwii jest od niej wyższy o 1. 57, 2. 59, 3. Sylwia, 4. Bartek, 5. 55 cm.
Odległość od szkoły do domu Bartka wynosi 1 km 30 m , a odległość od szkoły do domu Sylwii 2150m.
Dalej ze szkoły do domu ma 1. 57, 2. 59, 3. Sylwia, 4. Bartek, 5. 55.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RTzaSsGbj2Llq
Ćwiczenie 12
Justyna przez trzy dni jeździła na rowerze. Pierwszego dnia przejechała 25 km 400 m. Drugiego dnia pokonała dystans o 6 km 700 m dłuższy niż pierwszego dnia, a trzeciego dystans trzykrotnie krótszy niż w drugim dniu. Jaką łączną odległość przejechała Justyna na rowerze w ciągu tych trzech dni? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby. Odpowiedź: W ciągu trzech dni Justyna przejechała Tu uzupełnij km i Tu uzupełnij m.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RXlru84A6PuOQ1
Ćwiczenie 13
Oblicz i uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Pan Wojtek chce kupić listwę przypodłogową do jednego z pokoi swego mieszkania. W tym celu zmierzył dwa boki tego pokoju, ponieważ pokój miał kształt prostokąta. Jeden z nich miał długość 3 m, a drugi 250 cm. Zmierzył też szerokość drzwi. Wyniosła 90 cm. Jaka musi być całkowita długość listwy przypodłogowej, którą kupi pan Wojtek?
Odpowiedź: Długość listwy to Tu uzupełnij cm, czyli Tu uzupełnij m Tu uzupełnij cm.Odległość z Pabianic do Łodzi wynosi około 16 km 900 m, z Łodzi do Zgierza około 11 km. Ile kilometrów i ile metrów przejedzie pan Nowak z Pabianic do Zgierza, jeśli wybierze drogę przez Łódź?
Odpowiedź: Przejedzie Tu uzupełnij km Tu uzupełnij m.Pan Zbyszek zmierzył boki swojej działki, którą zamierza ogrodzić płotem. Boki działki mają długość 645 cm, 675 cm, 430 cm5 m. Szerokość bramy to 3 metry. Jakiej długości będzie płot wokół działki pana Zbyszka?
Odpowiedź: Długość płotu wyniesie Tu uzupełnij cm, czyli Tu uzupełnij m Tu uzupełnij cm.Pan Marcin postanowił zrobić porządek ze swoimi książkami. Zamierza postawić na półce 100 książek, z których każda ma grubość 1 cm 1 mm. Jakiej minimalnej długości półkę powinien kupić, aby zmieściły się na niej wszystkie książki?
Odpowiedź: Półka powinna mieć długość minimum Tu uzupełnij cm, czyli Tu uzupełnij m Tu uzupełnij cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1NCltAwCrf8s
Ćwiczenie 14
Uporządkuj rosnąco boiska pod względem ich długości. Boiska są ponumerowane.
1. Kort tenisowy do gry pojedynczej: długość 20 m 77 cm, szerokość 8 m 23 cm.
2. Boisko do piłki nożnej: długość boiska 120 m, szerokość 90 m.
3. Boisko do piłki siatkowej: długość 18 m, szerekość 9 m.
4. Boisko do koszykówki: długość 28 m, szerokość 15 m.
5. Boisko do piłki ręcznej: długość 40 m, szerokość 20 m.
6. Boisko do siatki plażowej: długość 16 m, szerokość 8 m.
7. Boisko do hokeja na trawie: długość 9140 cm, szerokość 55 m.
8. Boisko do hokeja na lodzie: długość 61 m, szerokość 30 m. Elementy do uszeregowania: 1. 4, 2. 2, 3. 6, 4. 1, 5. 8, 6. 3, 7. 7, 8. 5
atrapa:ZS‑e2k1r22z22.10pB
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

1 km=1000 m=100000 cm=1000000 mm

1 m=100 cm=1000 mm=0,001 km

1 cm=10 mm=0,01 m

Polecenie 2

Zapoznaj się z poniższym filmem, który ukazuje zastosowanie długości i różnych jej jednostek w życiu codziennym.

R1PZ3RNP3OURZ
Animacja przedstawia rozmiary butów w numeracji metrycznej i odpowiedajace jej numaracje - angielską oraz francuską.
Polecenie 3

Zmierz długość swojej stopy. Zapisz jaki numer obuwia nosisz. Skorzystaj z numeracji metrycznej, angielskiej i francuskiej.

R11YbBW191tNk1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RBkWw97pbZquC
Ćwiczenie 15
Długość tunelu pod Kanałem La Manche to 49940 metrów. Ile to kilometrów? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 49,94, 2. 499,4, 3. 4,994, 4. 0,4994
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
RaRrvAcsGP5wI
Ćwiczenie 16
Średnica krwinki czerwonej wynosi 0,0000069 metra. Ile to milimetrów? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 0,0000000069, 2. 0,000069, 3. 0,0069, 4. 0,069, 5. 0,69
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
R1VsjHLisDyv4
Ćwiczenie 17
Rozstęp szyn kolejowych w Indiach wynosi 1 metr i 67,6 centymetra. Ile to milimetrów? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 1676, 2. 167,6, 3. 16,76, 4. 1,676, 5. 16760
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
R1SKgz8tUaxfq
Wstążka miała długość 1 m. Najpierw odcięto ze wstążki kawałek długości 32,4 cm. Następnie z pozostałej części odcięto jeszcze 33 cm20 mm. Uzupełnij zdanie o szukane liczby. Odpowiedź: Pierwsza część ma Tu uzupełnij cm, druga część ma Tu uzupełnij cm, zatem trzecia część ma Tu uzupełnij cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Triatlon to dyscyplina sportowa łącząca pływanie, kolarstwo i bieganie. Pierwszy triatlon zorganizowano w 1974 roku. Trzeba było wówczas: przepłynąć 0,4572 km, przejechać rowerem 8,047 km i przebiec 9,656 km. Obecnie jest to bardzo popularna dyscyplina. Na całym świecie odbywają się różne rodzaje triatlonów, o dystansach różnej długości. Standard olimpijski to: 1,5 km pływania, 40 km jazdy rowerem i 10 km biegu.

R1HzDGfuQrkCA
Ćwiczenie 19
Oblicz, jaki łączny dystans trzeba było pokonać w triatlonie zorganizowanym po raz pierwszy. Uzupełnij równość, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 0,4572 km+8,047 km+9,656 km= 1. 18,1602, 2. 18,1403, 3. 16,2602, 4. 18,2602, 5. 17,9602 km
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1O1xs7qZirxh
Ćwiczenie 20
Oblicz, który łączny dystans w triatlonie jest dłuższy i o ile kilometrów: pierwszy (z roku 1974) czy obecny, olimpijski. Zaznacz odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Olimpijski triatlon jest dłuższy od pierwszego (z roku 1974) o 33,3398 km., 2. Pierwszy triatlon (z roku 1974) jest dłuższy od olimpijskiego, o 3,2328 km., 3. Olimpijski triatlon jest dłuższy od pierwszego (z roku 1974) o 32,2378 km., 4. Olimpijski triatlon jest dłuższy od pierwszego (z roku 1974) o 33,3498 km.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21

Rodzaj triatlonu

Pływanie

Kolarstwo

Bieganie

Pierwszy triatlon

0,4572 km

8,047 km

9,656 km

Triatlon olimpijski

1,5 km

40 km

10 km

REHQmfVWXrAy4
Na podstawie informacji z tabelki uzupełnij poniższe zdania. Uzupełnij luki, przeciągając w nie odpowiednie liczby i słowa lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Dystans, który trzeba przepłynąć w triatlonie olimpijskim w porównaniu do pierwszego triatlonu 1. 1,0328, 2. 2,0201, 3. 0,344, 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. 0,345, 8. zmniejszył się, 9. 1,1321, 10. zwiększył się, 11. 32,027, 12. 0,355, 13. 1,0428, 14. 31,992, 15. 1,321, 16. zwiększył się, 17. 31,953, 18. 31,132 o 1. 1,0328, 2. 2,0201, 3. 0,344, 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. 0,345, 8. zmniejszył się, 9. 1,1321, 10. zwiększył się, 11. 32,027, 12. 0,355, 13. 1,0428, 14. 31,992, 15. 1,321, 16. zwiększył się, 17. 31,953, 18. 31,132 km.
Dystans, który trzeba przejechać rowerem w triatlonie olimpijskim w porównaniu do pierwszego triatlonu 1. 1,0328, 2. 2,0201, 3. 0,344, 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. 0,345, 8. zmniejszył się, 9. 1,1321, 10. zwiększył się, 11. 32,027, 12. 0,355, 13. 1,0428, 14. 31,992, 15. 1,321, 16. zwiększył się, 17. 31,953, 18. 31,132 o 1. 1,0328, 2. 2,0201, 3. 0,344, 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. 0,345, 8. zmniejszył się, 9. 1,1321, 10. zwiększył się, 11. 32,027, 12. 0,355, 13. 1,0428, 14. 31,992, 15. 1,321, 16. zwiększył się, 17. 31,953, 18. 31,132 km.
Dystans, który trzeba przebiec w triatlonie olimpijskim w porównaniu do pierwszego triatlonu 1. 1,0328, 2. 2,0201, 3. 0,344, 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. 0,345, 8. zmniejszył się, 9. 1,1321, 10. zwiększył się, 11. 32,027, 12. 0,355, 13. 1,0428, 14. 31,992, 15. 1,321, 16. zwiększył się, 17. 31,953, 18. 31,132 o 1. 1,0328, 2. 2,0201, 3. 0,344, 4. zmniejszył się, 5. zmniejszył się, 6. zwiększył się, 7. 0,345, 8. zmniejszył się, 9. 1,1321, 10. zwiększył się, 11. 32,027, 12. 0,355, 13. 1,0428, 14. 31,992, 15. 1,321, 16. zwiększył się, 17. 31,953, 18. 31,132 km.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Warszawskie metro ma dwie linie. Pierwsza z nich przebiega przez dzielnice: Ursynów (pierwsza stacja na osiedlu Kabaty), Mokotów, Śródmieście, Żoliborz i Bielany (ostatnia stacja – Młociny), ma 23,1 km21 stacji. Linia ta łączy południowe i północne dzielnice lewobrzeżnej Warszawy z centrum miasta. Druga linia warszawskiego metra przebiega przez dzielnice: Wola, Śródmieście i Praga, ma 12,6 km13 stacji.

Metro w Wiedniu jest jednym z najstarszych systemów metra w Europie. W obecnym kształcie zaczęło funkcjonować i rozwijać się od 1976 roku, jednak zalążki linii U4U6 powstały już w 1898 r. Obecnie jest 5 linii, które ciągle są wydłużane.

Tabela przedstawia zestawienie linii wiedeńskiego metra.

Linia

Trasa

Długość trasy

Liczba stacji

U1

Oberlaa ↔ Leopoldau

19,2 km

24

U2

Seestadt ↔ Karlsplatz

16,7 km

20

U3

Ottakring ↔ Simmering

13,5 km

21

U4

Hütteldorf ↔ Heiligenstadt

16,5 km

20

U6

Siebenhirten ↔ Floridsdorf

17,4 km

24

RD4SPndx7uCk0
Ćwiczenie 22
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Pierwsza linia warszawskiego metra jest o 17 km krótsza od drugiej linii., 2. Łączna długość linia warszawskiego metra wynosi 35700 m.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1b6jQtHYuCYr
Ćwiczenie 23
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Jaka jest łączna długość dwóch najstarszych linii Wiedeńskiego Metra?
Odpowiedź: Ich łączna długość wynosi1. 47,6 km, 2. 31,4 km, 3. 33,9 km, 4. 76 km.Ile kilometrów Warszawskie Metro jest krótsze od Wiedeńskiego Metra?
Odpowiedź: Jest krótsze o 1. 47,9 km, 2. 31,4 km, 3. 33,9 km, 4. 76 km.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Wieża telewizyjna CN znajduje się w Toronto w Kanadzie. Ma ona wysokość 553,33 m. W niej, na wysokości 351 m, znajduje się obrotowa restauracja wykonująca pełny obrót co 72 minuty, zaś na wysokości 346 m umieszczono kawiarnię, w której jednorazowo może być 500 gości. Panoramę Toronto możemy podziwiać w Sky Pad (czytaj:  Skaj - Pad)– galerii obserwacyjnej położonej na wysokości 447 m.

Fernsehturm  to wieża telewizyjna stojąca  w centrum Berlina. Pierwotna wysokość wieży wynosiła 365 metrów, ale w roku 1997 zainstalowano nową antenę i obecnie wieża mierzy 368 metrów. Wewnątrz kuli, na wysokości 203,8 metra nad ziemią, znajduje się taras widokowy. Nad tarasem, na wysokości 207,5 metra, położona jest restauracja z obrotowym pierścieniem, w którym umieszczone są stoliki. Obecnie pierścień dokonuje pełnego obrotu wokół osi w ciągu pół godziny (pierwotnie pełny obrót trwał pełną godzinę).

RiehbpTQKfCL9
Ćwiczenie 24
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. O ile metrów jest wyższa wieża CN od wieży Fernsehturm?
Odpowiedź: Jest wyższa o 1. 185,33 m, 2. 143,5 m, 3. 138,5 m, 4. 188,33 m.O ile metrów niżej położona jest obrotowa restauracja w Berlinie niż w Toronto?
Odpowiedź: Jest położona niżej o 1. 185,33 m, 2. 143,5 m, 3. 138,5 m, 4. 188,33 m.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R13d44Khsz2NA
Ćwiczenie 25
Najdłuższy na świecie kolejowy tunel to Tunel Lötschberg w Szwajcarii o długości 34,6 km. Najdłuższym drogowym tunelem jest Tunel Lærdal w Norwegii. Ma on długość 24510 m. Oblicz, o ile kilometrów jest dłuższy tunel kolejowy od drogowego?
Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 10,09 km, 2. 9,11 km, 3. 12,45 km, 4. 8,06 km
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRRrBE12UwTiQ
Ćwiczenie 26
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Taras widokowy w Toronto jest położony o 243,2 m wyżej niż taras widokowy w Berlinie., 2. Restauracja na wieży CN wykonuje pełny obrót w czasie o 42 minuty krótszym niż restauracja na wieży Fernsehturm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.