Stosowanie wyrażeń algebraicznych
2. Wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych

Matematyka wielu starożytnych ludów sprowadzała się zazwyczaj do operacji na konkretnych liczbach. Na zapisanych klinowym pismem glinianych tabliczkach z Babilonu wielokrotnie możemy spotkać niemal te same rachunki, tyle że przeprowadzane na innych liczbach.
Podobnie dzisiaj, często wykonujemy te same obliczenia, ale dla różnych liczb. Takie powtarzające się procedury matematycy starają się opisywać wyrażeniami algebraicznymi. Wówczas, gdy zachodzi taka potrzeba, podstawiają pod zmienne w wyrażeniu konkretne liczby i obliczają wartość liczbową danego wyrażenia.
Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym w miejsce liter wstawimy dane liczby i wykonamy wskazane działania, to otrzymamy wartość liczbową tego wyrażenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RmSBUOGIbX7Hh
Animacja przedstawia jak obliczać wartości liczbowe pewnych wyrażeń algebraicznych.
Aby obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego, należy w miejsce zmiennych podstawić podane liczby i wykonać wskazane działania.
Jeżeli wyrażenie algebraiczne zapisane jest w postaci ułamka, to nie można w miejsce zmiennych podstawić takich liczb, dla których mianownik tego wyrażenia byłby równy . Mówimy wtedy, że wyrażenie nie jest określone dla tych liczb.
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. .
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. .
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. .
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. .
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. .
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. .
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
dla , ,
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
dla , ,
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
dla , , ,
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
Przeciągnij i upuść.
0, , -11,
a) Jeżeli i , to .............................
b) Jeżeli i , to .............................
c) Jeżeli i , to .............................
d) Jeżeli i , to .............................
Odpowiedź: Wyrażenie nie jest określone dla 1. każdego , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. każdego , 9. , 10. , 11. każdego oraz , 12. , 13. .
Odpowiedź: Wyrażenie nie jest określone dla 1. każdego , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. każdego , 9. , 10. , 11. każdego oraz , 12. , 13. .
Odpowiedź: Wyrażenie nie jest określone dla 1. każdego , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. każdego , 9. , 10. , 11. każdego oraz , 12. , 13. .
Odpowiedź: Wyrażenie nie jest określone dla 1. każdego , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. każdego , 9. , 10. , 11. każdego oraz , 12. , 13. .
Odpowiedź: Wyrażenie nie jest określone dla 1. każdego , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. każdego , 9. , 10. , 11. każdego oraz , 12. , 13. oraz 1. każdego , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. każdego , 9. , 10. , 11. każdego oraz , 12. , 13. .
Odpowiedź: Wyrażenie jest określone dla 1. każdego , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. każdego , 9. , 10. , 11. każdego oraz , 12. , 13. .
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. .
dla , ,
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. .
dla , ,
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. .
dla
Odpowiedź: Wartość ta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. .
- jest równa
- jest równa
- nie istnieje
- jest równa
Odpowiedź: Trzeba dodać 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. masła 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. mąki 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. cukru 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. jajek
Janek dostał kieszonkowego. Wydał trzecią część tej kwoty i jeszcze . Opisz za pomocą wyrażenia algebraicznego, ile pieniędzy zostało Jankowi. Oblicz kwotę, która pozostała, jeżeli wiadomo, że Janek dostał kieszonkowego.
Hania i Julka wybrały się na lody. Pieniędzy wystarczyło im na gałek lodów. Hania zjadła o kulek więcej niż Julka. Zapisz wyrażenie algebraiczne, opisujące ile kulek zjadła każda z dziewczynek. Ile gałek lodów zjadła Hania, a ile Julka, jeżeli i ?
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.