RbTywitNSLN3o
Ilustracja przedstawia szkolną tablicę w kolorze zielonym. Na tablicy znajdują się obliczenia wykonane białą kredą.

Równania - bo świat jest w równowadze

Źródło: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

7. Powtórzenie wiadomości - równania

Zapoznając się z tym materiałem, powtórzysz wiadomości o równaniach, a w szczególności o równaniach liniowych. Opiszesz też za pomocą równań sytuacje przedstawione na rysunkach lub wynikające z treści zadań. Przećwiczysz rozwiązywanie równań.

Równanie
Definicja: Równanie

Równaniem nazywamy równość dwóch wyrażeń algebraicznych, z których w przynajmniej jednym występuje co najmniej jedna zmienna, zwana niewiadomą.

Na przykład:

3xy=5, 3x+t2=10.
Zapamiętaj!
R1DY1kcPu6wGq1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Równanie z jedną niewiadomą
Definicja: Równanie z jedną niewiadomą

Równaniem z jedną niewiadomą nazywamy równość dwóch wyrażeń algebraicznych, w których występuje dokładnie jedna zmienna.

Na przykład:

5x+3=x-1
z2=4
x2+5x+6=0
y3=-1
t4+1=2.
Równanie pierwszego stopnia (liniowe)
Definicja: Równanie pierwszego stopnia (liniowe)

Równaniem pierwszego stopnia z jedną niewiadomą (liniowym) nazywamy równanie, w którym niewiadoma występuje w pierwszej potędze.

Na przykład:

-x+3=9
2x+4=-x+8
7y-1=9
2z-3=7
-6t-6:-2=2t.
Ćwiczenie 1
RCIZvcMinWz5k
Wśród kwiatów rosnących w ogródku pani Urszuli połowa to róże, tulipany stanowią czwartą część wszystkich kwiatów, a żonkile ósmą część wszystkich kwiatów. Oprócz nich rośnie jeszcze 14 narcyzów. Ile kwiatów rośnie w ogródku pani Urszuli? Oblicz i wpisz odpowiedź w lukę. Odpowiedź: W ogródku pani Urszuli rośnie Tu uzupełnij kwiatów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RaDnFRolOK9gY
W akwarium Michała pływają skalary, gupiki i welony. Skalarów jest o pięć więcej niż welonów, a gupików dwa razy więcej niż welonów. Ile skalarów, gupików i welonów pływa w akwarium Michała, jeżeli wszystkich ryb jest 13? Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ilość skalarów pływających w akwarium Michała to 1. 7, 2. 2, 3. 4, 4. 9, 5. 6, 6. 3.Ilość gupików pływających w akwarium Michała to 1. 7, 2. 2, 3. 4, 4. 9, 5. 6, 6. 3.Ilość welonów pływających w akwarium Michała to 1. 7, 2. 2, 3. 4, 4. 9, 5. 6, 6. 3.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RPCCub8sfL9id
Zosia podzieliła wstążkę na dwie części, tak że pierwsza z nich stanowiła 34 całej długości wstążki. Druga część była o 8 cm krótsza od pierwszej. Jaka była długość wstążki przed podziałem? Oblicz i wpisz w lukę odpowiedź. Odpowiedź: Przed podziałem długość wstążki wynosiła Tu uzupełnij cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11dCkXVz98Zx
Ćwiczenie 4
Kinga kupiła bluzkę i spódnicę, za które zapłaciła 138 . Bluzka była o 43  tańsza od spódnicy. Jeżeli przez x oznaczymy cenę bluzki, to jakiej postaci będzie równanie opisujące treść zadania? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 2x-43=138, 2. 2x+43=138, 3. x+43=138, 4. x-43=138
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RuK7mUNd7uG3W
Maciek kupił 2 długopisy i ołówek, za które zapłacił 15,20 . Długopis był o 20% droższy od ołówka. Jeżeli przez x oznaczymy cenę ołówka, to równanie opisujące treść zadania będzie postaci: Możliwe odpowiedzi: 1. 2x+1,2x=15,20, 2. x+2,4x=15,20, 3. x+1,6x=15,20, 4. 2x+0,8x=15,20
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R1N0DGPuKtzOO
Gospodarstwa Pawlaka i Nowaka mają razem 8,6 ha powierzchni. Jaka jest powierzchnia każdego z gospodarstw, jeżeli gospodarstwo Pawlaka jest o 15% większe od gospodarstwa Nowaka? Oblicz i uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby. Odpowiedź: Gospodarstwo Nowaka ma Tu uzupełnij ha, a gospodarstwo Pawlaka Tu uzupełnij ha.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RSPxcYrZsj0jB
Ćwiczenie 7
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. 36dag, 2. 3313 dag, 3. 2623 dag, 4. 24dag, 5. 1313dag, 6. 1623 dag solanki 5-procentowej + 1. 36dag, 2. 3313 dag, 3. 2623 dag, 4. 24dag, 5. 1313dag, 6. 1623 dag solanki 20-procentowej =50 dag solanki 10-procentowej
1. 36dag, 2. 3313 dag, 3. 2623 dag, 4. 24dag, 5. 1313dag, 6. 1623 dag solanki 10-procentowej + 1. 36dag, 2. 3313 dag, 3. 2623 dag, 4. 24dag, 5. 1313dag, 6. 1623 dag solanki 4-procentowej =40 dag solanki 8-procentowej
1. 36dag, 2. 3313 dag, 3. 2623 dag, 4. 24dag, 5. 1313dag, 6. 1623 dag solanki 25-procentowej + 1. 36dag, 2. 3313 dag, 3. 2623 dag, 4. 24dag, 5. 1313dag, 6. 1623 dag solanki 30-procentowej =60dag solanki 28-procentowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RdBNgAa82znRc
Paweł i Gaweł mają razem a znaczków, ale kolekcja Pawła jest o 14 większa od kolekcji Gawła. Ile znaczków ma Paweł? Oblicz, a następnie zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 59·a, 2. 12·a, 3. 23·a, 4. 37·a
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R1IiziFH91Yff
Zosia narysowała 18 figur: kwadraty, trójkąty i koła. Ile figur geometrycznych każdego rodzaju narysowała Zosia, jeżeli trójkątów było o 50% więcej niż kół, a kwadratów o 20% mniej niż kół i trójkątów razem? Przeciągnij i upuść liczbę odpowiadającą ilości narysowanych figur. Odpowiedź: Zosia narysowała: 1. 4, 2. 8, 3. 7, 4. 5, 5. 9, 6. 6, 7. 3, 8. 2, 9. 1, 10. 10 koła, 1. 4, 2. 8, 3. 7, 4. 5, 5. 9, 6. 6, 7. 3, 8. 2, 9. 1, 10. 10 trójkątów i 1. 4, 2. 8, 3. 7, 4. 5, 5. 9, 6. 6, 7. 3, 8. 2, 9. 1, 10. 10 kwadratów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R1Ty10D3kM0Pu
Ania jest o 5 lat młodsza od Stasia. Cztery lata temu Staś był dwa razy starszy od Ani. Ile lat ma Ania, a ile Staś? Oblicz i wpisz odpowiedź. Odpowiedź: Ania ma Tu uzupełnij lat, a Staś ma Tu uzupełnij lat.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rza4Rdlx5Ittb
Ćwiczenie 11
Połącz w pary treści zadań z równaniami, za pomocą których można zapisać te treści. Tata jest o 24 lata starszy od Kasi. Cztery lata temu był od niej cztery razy starszy. Przez x oznaczmy wiek taty. Możliwe odpowiedzi: 1. x-7=2x-22, 2. x+20=4x-4, 3. x-4=4x-28, 4. x+8=2x-7 Kinga jest o 15 lat starsza od Basi. Siedem lat temu była od niej dwa razy starsza. Przez x oznaczmy wiek Basi. Możliwe odpowiedzi: 1. x-7=2x-22, 2. x+20=4x-4, 3. x-4=4x-28, 4. x+8=2x-7 Tata jest o 24 lata starszy od Kasi. Cztery lata temu był od niej cztery razy starszy. Przez x oznaczmy wiek Kasi. Możliwe odpowiedzi: 1. x-7=2x-22, 2. x+20=4x-4, 3. x-4=4x-28, 4. x+8=2x-7 Kinga jest o 15 lat starsza od Basi. Siedem lat temu była od niej dwa razy starsza. Przez x oznaczmy wiek Kingi. Możliwe odpowiedzi: 1. x-7=2x-22, 2. x+20=4x-4, 3. x-4=4x-28, 4. x+8=2x-7
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1BaPP9xp17mS
Ćwiczenie 12
W trapezie równoramiennym kąt leżący przy dłuższej podstawie jest o 24° mniejszy od kąta leżącego przy krótszej podstawie. Miary kątów trapezu wynoszą Możliwe odpowiedzi: 1. 61 ° 119 ° , 2. 78 ° 102 ° , 3. 66 ° 114 ° , 4. 24 °   i   156 °
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
RFqCOTfqujBPB
Prostokąt, w którym jeden z boków jest o 4 cm dłuższy od drugiego, ma pole o 16 cm2 większe od pola kwadratu o boku takiej samej długości, jak krótszy bok prostokąta. Oblicz długości boków prostokąta i wpisz je w kolejności rosnącej. Boki prostokąta mają długość Tu uzupełnij cm i Tu uzupełnij cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R13xaTxi0sJlf
Ćwiczenie 14
W dwóch słojach mieści się 160 litrów soku wiśniowego. Gdyby z większego słoja przelano 13 jego zawartości do mniejszego słoja, to w obu byłoby po tyle samo soku. Odpowiedz na pytanie, ile litrów soku jest w każdym ze słojów? Możliwe odpowiedzi: 1. 120 l 40 l , 2. 130 l 30 l , 3. 100 l 60 l , 4. 90 l 70 l 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RUYCY0DFhWIHz
Ćwiczenie 15
Wyznacz z podanych wzorów niewiadomą x, a następnie przeciągnij i upuść odpowiednie wyrażenie w wyznaczone pole. Wyznaczając zmienną x z równania 3x-5=2x+2a otrzymamy x= 1. 4y-z, 2. 6y-z, 3. 3a+5, 4. 3+5a, 5. 2+6a, 6. 2a+5, 7. a+4ab-8b, 8. 2+5a, 9. a+2ab-8b, 10. 4y+z, 11. a+2ab+8b, 12. 2a+6. Wyznaczając zmienną x z równania 9-x=1-5a otrzymamy x= 1. 4y-z, 2. 6y-z, 3. 3a+5, 4. 3+5a, 5. 2+6a, 6. 2a+5, 7. a+4ab-8b, 8. 2+5a, 9. a+2ab-8b, 10. 4y+z, 11. a+2ab+8b, 12. 2a+6. Wyznaczając zmienną x z równania x-5y+z=-40y otrzymamy x= 1. 4y-z, 2. 6y-z, 3. 3a+5, 4. 3+5a, 5. 2+6a, 6. 2a+5, 7. a+4ab-8b, 8. 2+5a, 9. a+2ab-8b, 10. 4y+z, 11. a+2ab+8b, 12. 2a+6. Wyznaczając zmienną x z równania a+2ab+2x=23b+3x otrzymamy x= 1. 4y-z, 2. 6y-z, 3. 3a+5, 4. 3+5a, 5. 2+6a, 6. 2a+5, 7. a+4ab-8b, 8. 2+5a, 9. a+2ab-8b, 10. 4y+z, 11. a+2ab+8b, 12. 2a+6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RdfDKqNJpaLJU
Ćwiczenie 16
Poniżej przedstawiono wzory wraz z wyznaczonymi zmiennymi a. Połącz wyznaczone zmienne z odpowiadającymi im wzorami. a=23·h3 Możliwe odpowiedzi: 1. P=a234, 2. P=a+b2·h, 3. P=a·h2, 4. h=a32, 5. P=a2 a=43·P3 Możliwe odpowiedzi: 1. P=a234, 2. P=a+b2·h, 3. P=a·h2, 4. h=a32, 5. P=a2 a=2·Ph Możliwe odpowiedzi: 1. P=a234, 2. P=a+b2·h, 3. P=a·h2, 4. h=a32, 5. P=a2 a=2Ph-b Możliwe odpowiedzi: 1. P=a234, 2. P=a+b2·h, 3. P=a·h2, 4. h=a32, 5. P=a2 a=P Możliwe odpowiedzi: 1. P=a234, 2. P=a+b2·h, 3. P=a·h2, 4. h=a32, 5. P=a2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RqGyFjjg9lCgQ
Ćwiczenie 17
Z podanego wzoru wyznaczono zmienną x. Uzupełnij puste miejsca, wpisując odpowiednią liczbę tak, aby wzór był poprawny. Przyjmij, że wszystkie zmienne są różne od zera. 2cx+2a=c-cx, x=c-2a dla = Tu uzupełnij. 4vx-5v+1=v2x-v, x=-v2+5v+2v dla = Tu uzupełnij. 2ab-ax+83b=3a2x+3ab, x=-9a2b+2ab+7 dla = Tu uzupełnij. 3px-p+2pq=2p3q+2x-p+1, x=2p2-3p-4pq-1 dla = Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRcTxs0rNvKMK
Ćwiczenie 18
Przyjmijmy, że wszystkie zmienne są liczbami dodatnimi. Z podanych wzorów wyznacz wskazane zmienne. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HNoP1VdVG6B
Ćwiczenie 19
Przyjmijmy, że wszystkie zmienne są liczbami dodatnimi. Z poniższych wzorów wyznacz zmienną x. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź.
p(x+2a)=3x+1
x=1. 1-2app-3, 2. za-z-z2, 3. zv2+2v, 4. 1-2a2+ap, 5. z2-a2z-a, 6. zv-22v, 7. v2-11-v, 8. 3ap+21-p, 9. za-z, 10. 1-vv-2

z=2xv+2x
x=1. 1-2app-3, 2. za-z-z2, 3. zv2+2v, 4. 1-2a2+ap, 5. z2-a2z-a, 6. zv-22v, 7. v2-11-v, 8. 3ap+21-p, 9. za-z, 10. 1-vv-2

v=xx+1+1
x=1. 1-2app-3, 2. za-z-z2, 3. zv2+2v, 4. 1-2a2+ap, 5. z2-a2z-a, 6. zv-22v, 7. v2-11-v, 8. 3ap+21-p, 9. za-z, 10. 1-vv-2

az-1=z+1x
x=1. 1-2app-3, 2. za-z-z2, 3. zv2+2v, 4. 1-2a2+ap, 5. z2-a2z-a, 6. zv-22v, 7. v2-11-v, 8. 3ap+21-p, 9. za-z, 10. 1-vv-2

Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1DH3HYWlsVpt
Ćwiczenie 20
Jeżeli v=st (s>0, v>0, t>0), to Możliwe odpowiedzi: 1. s=v·t, 2. s=tv, 3. s=vt, 4. s=v-t
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1E1VDCZh5yof
Ćwiczenie 21
Po wyznaczeniu t ze wzoru s=a·t22 otrzymamy Możliwe odpowiedzi: 1. t = 2 s a , 2. t = s 2 a , 3. t = 2 s a , 4. t = s 2 a
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R8pZtlrBrAnhT
Ćwiczenie 22
Zapisz wzór na podstawę trójkąta a, którego pole wynosi 4p+3, a wysokość opuszczona na tę podstawę ma długość 2h. Wybierz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. a = 4 p + 3 2 h , 2. a = 4 p + 3 h , 3. a = 4 p h + 3 , 4. a = p 4 h + 3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HGgiBgYURlf
Ćwiczenie 23
Wyznacz długość x dłuższej podstawy trapezu o polu 2p, jeżeli wysokość trapezu wynosi 2h, a krótsza podstawa ma długość 3z. Przeciągnij i upuść odpowiednie wyrażenie tak, aby poniższe zdanie było prawdziwe. Długość dłuższej podstawy to x= 1. 4ph-3z, 2. 2ph+3z, 3. 2ph-3z, 4. 2ph-6z.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 24

Przyjmijmy, że wszystkie zmienne są liczbami dodatnimi. Z podanych wzorów wyznacz wskazane zmienne.

  1. P=ab+ah+bh, a, h

  2. P=a234+2a·h, h

  3. V=13a2·H, a, H

  4. V=a234·H, a, H

R1RdaLr4jVBZb
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R19bARs4F2ocZ
Ćwiczenie 25
Dany jest wzór 1R=1R1+1R2, R>0, R1>0R2>0. Zaznacz wszystkie zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Wyznaczając ze wzoru R , otrzymamy R=R1·R2R1+R2., 2. Wyznaczając ze wzoru R 1 , otrzymamy R1=R·R2R+R2., 3. Wyznaczając ze wzoru R 1 , otrzymamy R1=R·R2R2-R., 4. Wyznaczając ze wzoru R 2 , otrzymamy R2= R·R1R-R1.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1X1VuUQ6KZy5
Ćwiczenie 26
Uszereguj etapy rozwiązywania poniższej równości.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 27

Sprawdź, czy wyznaczając b ze wzoru d=1-abca+b, otrzymasz wzór b=1-ad1ca+cd.

Podaj konieczne założenia.

R1NX6oqdX4xWD
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.