Ilustracja przedstawia szkolną tablicę w kolorze zielonym. Na tablicy znajdują się obliczenia wykonane białą kredą.
Ilustracja przedstawia szkolną tablicę w kolorze zielonym. Na tablicy znajdują się obliczenia wykonane białą kredą.
Równania - bo świat jest w równowadze
Źródło: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
7. Powtórzenie wiadomości - równania
Zapoznając się z tym materiałem, powtórzysz wiadomości o równaniach, a w szczególności o równaniach liniowych. Opiszesz też za pomocą równań sytuacje przedstawione na rysunkach lub wynikające z treści zadań. Przećwiczysz rozwiązywanie równań.
Równanie
Definicja: Równanie
Równaniem nazywamy równość dwóch wyrażeń algebraicznych, z których w przynajmniej jednym występuje co najmniej jedna zmienna, zwana niewiadomą.
Na przykład:
, .
Zapamiętaj!
R1DY1kcPu6wGq1
Na górze ilustracji wypisano wzory trzech równań, y+4=-7, x do potęgi drugiej =0 oraz 2 a do potęgi drugiej -b=3. Równania podzielono na dwie grupy. Równania z jedną niewiadomą, czyli y+4=-7 i x do potęgi drugiej =0 oraz równania z więcej niż jedną niewiadomą, czyli 2 a do potęgi drugiej -b=3. Równania z jedną niewiadomą podzielono na dwie kolejne grupy. Pierwszą grupą są równania pierwszego stopnia, czyli y+4=-7, a drugą są równania, które nie są pierwszego stopnia, czyli na przykład x do potęgi drugiej =0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Równanie z jedną niewiadomą
Definicja: Równanie z jedną niewiadomą
Równaniem z jedną niewiadomą nazywamy równość dwóch wyrażeń algebraicznych, w których występuje dokładnie jedna zmienna.
Na przykład:
.
Równanie pierwszego stopnia (liniowe)
Definicja: Równanie pierwszego stopnia (liniowe)
Równaniem pierwszego stopnia z jedną niewiadomą (liniowym) nazywamy równanie, w którym niewiadoma występuje w pierwszej potędze.
Na przykład:
.
Ćwiczenie 1
RCIZvcMinWz5k
Wśród kwiatów rosnących w ogródku pani Urszuli połowa to róże, tulipany stanowią czwartą część wszystkich kwiatów, a żonkile ósmą część wszystkich kwiatów. Oprócz nich rośnie jeszcze narcyzów. Ile kwiatów rośnie w ogródku pani Urszuli? Oblicz i wpisz odpowiedź w lukę. Odpowiedź: W ogródku pani Urszuli rośnie Tu uzupełnij kwiatów.
Wśród kwiatów rosnących w ogródku pani Urszuli połowa to róże, tulipany stanowią czwartą część wszystkich kwiatów, a żonkile ósmą część wszystkich kwiatów. Oprócz nich rośnie jeszcze narcyzów. Ile kwiatów rośnie w ogródku pani Urszuli? Oblicz i wpisz odpowiedź w lukę. Odpowiedź: W ogródku pani Urszuli rośnie Tu uzupełnij kwiatów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Wyznacz rozwiązanie równania .
Ćwiczenie 2
RaDnFRolOK9gY
W akwarium Michała pływają skalary, gupiki i welony. Skalarów jest o pięć więcej niż welonów, a gupików dwa razy więcej niż welonów. Ile skalarów, gupików i welonów pływa w akwarium Michała, jeżeli wszystkich ryb jest ? Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ilość skalarów pływających w akwarium Michała to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .Ilość gupików pływających w akwarium Michała to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .Ilość welonów pływających w akwarium Michała to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
W akwarium Michała pływają skalary, gupiki i welony. Skalarów jest o pięć więcej niż welonów, a gupików dwa razy więcej niż welonów. Ile skalarów, gupików i welonów pływa w akwarium Michała, jeżeli wszystkich ryb jest ? Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ilość skalarów pływających w akwarium Michała to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .Ilość gupików pływających w akwarium Michała to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .Ilość welonów pływających w akwarium Michała to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
W akwarium Michała pływają skalary, gupiki i welony. Skalarów jest o pięć więcej niż welonów, a gupików dwa razy więcej niż welonów. Ile skalarów, gupików i welonów pływa w akwarium Michała, jeżeli wszystkich ryb jest ? Przeciągnij i upuść liczbę odpowiadającą ilości każdego z gatunków ryb.
, , , , ,
Ilość skalarów: ............
Ilość gupików: ............
Ilość welonów: ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Wyznacz rozwiązanie równania , aby poznać liczbę welonów w tym akwarium. Liczbę gupików i skalarów oblicz korzystając z informacji podanych w poleceniu oraz z rozwiązania powyższego równania.
Ćwiczenie 3
RPCCub8sfL9id
Zosia podzieliła wstążkę na dwie części, tak że pierwsza z nich stanowiła całej długości wstążki. Druga część była o krótsza od pierwszej. Jaka była długość wstążki przed podziałem? Oblicz i wpisz w lukę odpowiedź. Odpowiedź: Przed podziałem długość wstążki wynosiła Tu uzupełnij .
Zosia podzieliła wstążkę na dwie części, tak że pierwsza z nich stanowiła całej długości wstążki. Druga część była o krótsza od pierwszej. Jaka była długość wstążki przed podziałem? Oblicz i wpisz w lukę odpowiedź. Odpowiedź: Przed podziałem długość wstążki wynosiła Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Wyznacz rozwiązanie równania .
R11dCkXVz98Zx
Ćwiczenie 4
Kinga kupiła bluzkę i spódnicę, za które zapłaciła . Bluzka była o tańsza od spódnicy. Jeżeli przez oznaczymy cenę bluzki, to jakiej postaci będzie równanie opisujące treść zadania? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RuK7mUNd7uG3W
Maciek kupił długopisy i ołówek, za które zapłacił . Długopis był o droższy od ołówka. Jeżeli przez oznaczymy cenę ołówka, to równanie opisujące treść zadania będzie postaci: Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na to, że cena długopisu to .
Ćwiczenie 6
R1N0DGPuKtzOO
Gospodarstwa Pawlaka i Nowaka mają razem powierzchni. Jaka jest powierzchnia każdego z gospodarstw, jeżeli gospodarstwo Pawlaka jest o większe od gospodarstwa Nowaka? Oblicz i uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby. Odpowiedź: Gospodarstwo Nowaka ma Tu uzupełnij , a gospodarstwo Pawlaka Tu uzupełnij .
Gospodarstwa Pawlaka i Nowaka mają razem powierzchni. Jaka jest powierzchnia każdego z gospodarstw, jeżeli gospodarstwo Pawlaka jest o większe od gospodarstwa Nowaka? Oblicz i uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby. Odpowiedź: Gospodarstwo Nowaka ma Tu uzupełnij , a gospodarstwo Pawlaka Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zakładając, że oznacza powierzchnię gospodarstwa Nowaka, wyznacz rozwiązanie równania . Następnie oblicz powierzchnię gospodarstwa Pawlaka.
a) .................... solanki -procentowej .................... solanki -procentowej solanki -procentowej
b) .................... solanki -procentowej .................... solanki -procentowej solanki -procentowej
c) .................... solanki -procentowej .................... solanki -procentowej solanki -procentowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RdBNgAa82znRc
Paweł i Gaweł mają razem znaczków, ale kolekcja Pawła jest o większa od kolekcji Gawła. Ile znaczków ma Paweł? Oblicz, a następnie zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zakładając, że oznacza liczbę znaczków w kolekcji Gawła, to liczba znaczków w kolekcji Pawła wynosi . Wyznacz z równania i oblicz ile znaczków ma Paweł.
Ćwiczenie 9
R1IiziFH91Yff
Zosia narysowała figur: kwadraty, trójkąty i koła. Ile figur geometrycznych każdego rodzaju narysowała Zosia, jeżeli trójkątów było o więcej niż kół, a kwadratów o mniej niż kół i trójkątów razem? Przeciągnij i upuść liczbę odpowiadającą ilości narysowanych figur. Odpowiedź: Zosia narysowała: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. koła, 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. trójkątów i 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. kwadratów.
Zosia narysowała figur: kwadraty, trójkąty i koła. Ile figur geometrycznych każdego rodzaju narysowała Zosia, jeżeli trójkątów było o więcej niż kół, a kwadratów o mniej niż kół i trójkątów razem? Przeciągnij i upuść liczbę odpowiadającą ilości narysowanych figur. Odpowiedź: Zosia narysowała: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. koła, 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. trójkątów i 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. kwadratów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zakładając, że oznacza liczbę kół, rozwiąż równanie . Na podstawie rozwiązania równania i treści ćwiczenia wyznacz liczby odpowiednich figur.
Ćwiczenie 10
R1Ty10D3kM0Pu
Ania jest o lat młodsza od Stasia. Cztery lata temu Staś był dwa razy starszy od Ani. Ile lat ma Ania, a ile Staś? Oblicz i wpisz odpowiedź. Odpowiedź: Ania ma Tu uzupełnij lat, a Staś ma Tu uzupełnij lat.
Ania jest o lat młodsza od Stasia. Cztery lata temu Staś był dwa razy starszy od Ani. Ile lat ma Ania, a ile Staś? Oblicz i wpisz odpowiedź. Odpowiedź: Ania ma Tu uzupełnij lat, a Staś ma Tu uzupełnij lat.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zakładając, że oznacza wiek Ani, rozwiąż równanie . Na podstawie rozwiązania i treści ćwiczenia wyznacz wiek Stasia.
Rza4Rdlx5Ittb
Ćwiczenie 11
Połącz w pary treści zadań z równaniami, za pomocą których można zapisać te treści. Tata jest o lata starszy od Kasi. Cztery lata temu był od niej cztery razy starszy. Przez oznaczmy wiek taty. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Kinga jest o lat starsza od Basi. Siedem lat temu była od niej dwa razy starsza. Przez oznaczmy wiek Basi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Tata jest o lata starszy od Kasi. Cztery lata temu był od niej cztery razy starszy. Przez oznaczmy wiek Kasi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Kinga jest o lat starsza od Basi. Siedem lat temu była od niej dwa razy starsza. Przez oznaczmy wiek Kingi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Połącz w pary treści zadań z równaniami, za pomocą których można zapisać te treści. Tata jest o lata starszy od Kasi. Cztery lata temu był od niej cztery razy starszy. Przez oznaczmy wiek taty. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Kinga jest o lat starsza od Basi. Siedem lat temu była od niej dwa razy starsza. Przez oznaczmy wiek Basi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Tata jest o lata starszy od Kasi. Cztery lata temu był od niej cztery razy starszy. Przez oznaczmy wiek Kasi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Kinga jest o lat starsza od Basi. Siedem lat temu była od niej dwa razy starsza. Przez oznaczmy wiek Kingi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1BaPP9xp17mS
Ćwiczenie 12
W trapezie równoramiennym kąt leżący przy dłuższej podstawie jest o mniejszy od kąta leżącego przy krótszej podstawie. Miary kątów trapezu wynoszą Możliwe odpowiedzi: 1. i , 2. i , 3. i , 4. i
i
i
i
i
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
RFqCOTfqujBPB
Prostokąt, w którym jeden z boków jest o dłuższy od drugiego, ma pole o większe od pola kwadratu o boku takiej samej długości, jak krótszy bok prostokąta. Oblicz długości boków prostokąta i wpisz je w kolejności rosnącej. Boki prostokąta mają długość Tu uzupełnij i Tu uzupełnij .
Prostokąt, w którym jeden z boków jest o dłuższy od drugiego, ma pole o większe od pola kwadratu o boku takiej samej długości, jak krótszy bok prostokąta. Oblicz długości boków prostokąta i wpisz je w kolejności rosnącej. Boki prostokąta mają długość Tu uzupełnij i Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zakładając, że oznacza krótszy bok prostokąta, rozwiąż równanie . Następnie korzystając z rozwiązania równania i treści ćwiczenia oblicz długość drugiego boku prostokąta.
R13xaTxi0sJlf
Ćwiczenie 14
W dwóch słojach mieści się litrów soku wiśniowego. Gdyby z większego słoja przelano jego zawartości do mniejszego słoja, to w obu byłoby po tyle samo soku. Odpowiedz na pytanie, ile litrów soku jest w każdym ze słojów? Możliwe odpowiedzi: 1. i , 2. i , 3. i , 4. i
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RdfDKqNJpaLJU
Ćwiczenie 16
Poniżej przedstawiono wzory wraz z wyznaczonymi zmiennymi . Połącz wyznaczone zmienne z odpowiadającymi im wzorami. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Poniżej przedstawiono wzory wraz z wyznaczonymi zmiennymi . Połącz wyznaczone zmienne z odpowiadającymi im wzorami. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RqGyFjjg9lCgQ
Ćwiczenie 17
Z podanego wzoru wyznaczono zmienną . Uzupełnij puste miejsca, wpisując odpowiednią liczbę tak, aby wzór był poprawny. Przyjmij, że wszystkie zmienne są różne od zera. , dla Tu uzupełnij. , dla Tu uzupełnij. , dla Tu uzupełnij. , dla Tu uzupełnij.
Z podanego wzoru wyznaczono zmienną . Uzupełnij puste miejsca, wpisując odpowiednią liczbę tak, aby wzór był poprawny. Przyjmij, że wszystkie zmienne są różne od zera. , dla Tu uzupełnij. , dla Tu uzupełnij. , dla Tu uzupełnij. , dla Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRcTxs0rNvKMK
Ćwiczenie 18
Przyjmijmy, że wszystkie zmienne są liczbami dodatnimi. Z podanych wzorów wyznacz wskazane zmienne. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź.
Przyjmijmy, że wszystkie zmienne są liczbami dodatnimi. Z podanych wzorów wyznacz wskazane zmienne. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HNoP1VdVG6B
Ćwiczenie 19
Przyjmijmy, że wszystkie zmienne są liczbami dodatnimi. Z poniższych wzorów wyznacz zmienną . Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
Przyjmijmy, że wszystkie zmienne są liczbami dodatnimi. Z poniższych wzorów wyznacz zmienną . Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1DH3HYWlsVpt
Ćwiczenie 20
Jeżeli (, , ), to Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1E1VDCZh5yof
Ćwiczenie 21
Po wyznaczeniu ze wzoru otrzymamy Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R8pZtlrBrAnhT
Ćwiczenie 22
Zapisz wzór na podstawę trójkąta , którego pole wynosi , a wysokość opuszczona na tę podstawę ma długość . Wybierz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HGgiBgYURlf
Ćwiczenie 23
Wyznacz długość dłuższej podstawy trapezu o polu , jeżeli wysokość trapezu wynosi , a krótsza podstawa ma długość . Przeciągnij i upuść odpowiednie wyrażenie tak, aby poniższe zdanie było prawdziwe. Długość dłuższej podstawy to 1. , 2. , 3. , 4. .
Wyznacz długość dłuższej podstawy trapezu o polu , jeżeli wysokość trapezu wynosi , a krótsza podstawa ma długość . Przeciągnij i upuść odpowiednie wyrażenie tak, aby poniższe zdanie było prawdziwe. Długość dłuższej podstawy to 1. , 2. , 3. , 4. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 24
Przyjmijmy, że wszystkie zmienne są liczbami dodatnimi. Z podanych wzorów wyznacz wskazane zmienne.
, ,
,
, ,
, ,
R1RdaLr4jVBZb
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W pierwszym etapie doprowadź do sytuacji, gdzie po jednej stronie równości będą występowały wyrażenia z wyznaczaną zmienną, a po drugiej pozostałe wyrażenia.
,
,
,
R19bARs4F2ocZ
Ćwiczenie 25
Dany jest wzór , , i . Zaznacz wszystkie zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Wyznaczając ze wzoru , otrzymamy ., 2. Wyznaczając ze wzoru , otrzymamy ., 3. Wyznaczając ze wzoru , otrzymamy ., 4. Wyznaczając ze wzoru , otrzymamy .
Wyznaczając ze wzoru , otrzymamy .
Wyznaczając ze wzoru , otrzymamy .
Wyznaczając ze wzoru , otrzymamy .
Wyznaczając ze wzoru , otrzymamy .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1X1VuUQ6KZy5
Ćwiczenie 26
Uszereguj etapy rozwiązywania poniższej równości.
Uszereguj etapy rozwiązywania poniższej równości.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 27
Sprawdź, czy wyznaczając ze wzoru , otrzymasz wzór .
Podaj konieczne założenia.
R1NX6oqdX4xWD
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na zmienne w mianownikach i zapisz wymagane założenia. Wyznacz ze wzoru zmienną i sprawdź jak wygląda postać tej zmiennej.
Tak
,
,
.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.