R13BSzt0HpvzY
Ilustracja przedstawia grupę ludzi: ośmiu mężczyzn i dwie kobiety w strojach szlacheckich. Mężczyzna po lewej stronie ubrany jest w czerwoną szatę z paskiem sięgającą do kostek; ma narzuconą na ramiona czerwoną pelerynę wykończoną brązowym futrem; na nogach ma żółte buty; ma krótkie siwe włosy i wąs; w prawej ręce trzyma buławę. Mężczyzna obok ubrany jest w podobny strój jednak czarny; na głowie ma brązową czapkę z przymocowanym do niej pióropuszem; lewą dłoń trzyma na rękojeści szabli; na twarzy ma siwy wąs. Obok niego stoi kobieta w bordowej sukni z białymi rękawami; dół sukni zdobiony jest czarnymi ornamentami, góra ozdobiona jest żółtymi taśmami; wokół szyi kobiety znajduje się marszczony biały kołnierz; na głowie ma żółte nakrycie przypominające koronę; ręce ma złożone na podołku. Za nią stoi mężczyzna w brązowej szacie z żółtym szerokim pasem i żółtą taśmą w miejscu zapięcia; na ramiona ma narzuconą brązową pelerynę wykończoną futrem; ma krótko ścięte włosy i bujną brodę z wąsami. Za nim widoczna jest głowa mężczyzny z wąsem w dużej futrzanej czapce. Obok niego stoi mężczyzna w szarym stroju z futrzanym ciemnym kołnierzem; spod płaszcza wystaje kaftan w niebiesko‑żółte wzory; mężczyzna w lewej ręce trzyma brązową czapkę z pióropuszem, prawą rękę ma założoną na biodrze; ma krótkie włosy i wąs na twarzy; patrzy w prawą stronę. Obok niego bokiem stoi mężczyzna w ciemnym szarym płaszczu z białymi rękawami, spod którego wystaje zielona szata i podszewka - obie ozdobione ornamentami; na głowie mężczyzny znajduje się ciemnoszara czapka zakrywająca uszy; widoczny jest profil mężczyzny i jego poważna twarz; lewą rękę ma lekko uniesioną i zgiętą w łokciu. Za nim stoi starszy mężczyzna w żółtej szacie i spiętej klamrą futrzanej pelerynie; na głowie ma futrzaną dużą czapkę z ozdobą na środku; widoczny jest od pasa w górę. Po prawej stronie stoi niski młody mężczyzna w fioletowej szacie z kołnierzem i paskiem, spod której widoczne są brązowe rękawy; na głowie ma małą czapkę z ozdobą z piór po środku. Tło jest białe.

O wychowaniu dawniej i dziś...

Szlachta
Źródło: domena publiczna.

Warto wiedzieć!

„Jaki dobrze wychowany młody człowiek”, „Wychowaliśmy cię najlepiej, jak umieliśmy”. Często słyszy się takie stwierdzenia, ale równie często zupełnie inne: „Nie tak cię wychowaliśmy”, „Jesteś niewychowany”, „No tak, wychodzi bezstresowe wychowanie”. Czy coś jest nie tak z tym wychowaniem? Czy tego można się nauczyć? Czy rodzice wychowują dzieci, a może jest odwrotnie? Czy w swoim życiu rodzice powielają schemat, według którego sami zostali wychowani? Przekonaj się!

Polecenie 1

Przeprowadź wywiad ze swoimi rodzicami lub dziadkami na temat sposobu, w jaki byli wychowywani. Zapytaj, jakie metody wychowawcze stosowali ich opiekunowie. Opisz je krótko i wyjaśnij na czym polegały.

RkiGS5TIj8pio
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zapoznaj się z audiobookiemaudiobookaudiobookiem, a następnie scharakteryzuj metody spartańskiego wychowania.

RQczLxLsEnn7Z
Scharakteryzuj ideały spartańskiego wychowania. (Uzupełnij).
audiobook

Wychowanie w Sparcie - audiobookaudiobookaudiobook

R8oyOF2fZybIr
Spartańskie wychowanie - audiobook
Źródło: zpe.gov.pl, Spartańskie wychowanie - audiobook.
Polecenie 3

Wskaż zalety i wady spartańskiego wychowania. Wyjaśnij, dlaczego pewien historyk zauważył, że to nie przypadek, że Sparta nie wydała żadnego wielkiego filozofa, uczonego czy pisarza.

RKCevTfOtMrba
Wskaż zalety i wady spartańskiego wychowania. Wyjaśnij, dlaczego pewien historyk zauważył, że to nie przypadek, że Sparta nie wydała żadnego wielkiego filozofa, uczonego czy pisarza. (Uzupełnij).

Zapoznaj się z filmem o wychowywaniu dzieci w XVII wieku, a następnie wykonaj polecenia.

Ri7jmXwdNkxCC
Film przedstawiający wychowanie dzieci w XVII wieku i wskazanie, że najważniejszymi wartościami w toku kształtowania młodych osób było posłuszeństwo wobec rodziców, prawdomówność, religijność i powściągliwość. Zaprezentowano również, jak dziewczynki i chłopców przygotowywano do pełnienia w przyszłości swoich ról społecznych.
Polecenie 4

Wymień podobieństwa i różnice, jakie dostrzegasz między XVII‑wiecznym
a współczesnym wychowaniem dzieci.

RiuIOOrsFtgJd
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Osądź, co, twoim zdaniem, bardziej motywuje dzieci do posłuszeństwa: kara, a może chwalenie i nagradzanie. Zapisz swoją odpowiedź.

R1Ayv9l104WYF
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Rozważ, czy podobają ci się XVII‑wieczne metody wychowawcze. Uzasadnij swoje zdanie.

R179HIbocFa7N
(Uzupełnij).
contra
R5fwmGOk6SXXj
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrazów bliskoznacznych i wyrazów przeciwstawnych do słowa "posłuszny".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

„Małgosia contracontracontra Małgosia” to powieść Ewy Nowackiej przeznaczona dla dzieci i młodzieży. Główna bohaterka – tytułowa Małgosia – w wyniku niewyjaśnionego zjawiska cofa się w czasie do epoki szlacheckiej. Z 17‑letniej, przebojowej dziewczyny żyjącej w XX wieku staje się nagle waćpanną Małgorzatą. Z dalszej części fabuły dowiadujemy się, jak bohaterka radzi sobie w nowej rzeczywistości. Czy udaje jej się wrócić do współczesnych czasów? Jeśli chcesz się tego dowiedzieć, przeczytaj lekturę w całości.

Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment powieści Ewy Nowackiej, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Małgosia contra MałgosiaEwa Nowacka
Ewa Nowacka Małgosia contra Małgosia

Tutaj, w tym dziwnym świecie, było rozpaczliwie nudno, Dorota sylabizowała w kółko te same żywoty świętych, moja tutejsza matka zawsze wracała do takich samych rozważań.

— To przez Dębskich, herbu Prawdzie, było krewieństwo, bo ciotka Katarzyna z Dębskiej się rodziła, co to jej ojciec podkomorzympodkomorzypodkomorzym był. Ta ciotka Katarzyna w pierwsze stadłostadłostadło za Wojsławskiego szła, z tych Wojsławskich z sanockiej ziemi, bo są i drudzy, którzy podle Golubia siedzą, i trzeci podle Żnina, jeno klejnot ten sam. W drugie stadło pojął ją był Świerko, krajczykrajczykrajczy, który w potrzebie ubit, zaś wdowa i dziateczki drobne na opiekę nieboszczykowego brata się zdały, z czego wielki klamorklamorklamor wynikł i rujnacjarujnacjarujnacja... ― Tu moja tutejsza matka rzucała okiem na mój haft i na chwilę zmieniała temat. ― Jejmościanka panna Małgosia widno czym drugim głowę nabija, bo do roboty ręce maślane, aż wstyd patrzeć. O czym to ja mówiłam? Z tego Świerki zrodzili się: Herakliusz, Domicela, Petronela i Paweł. Zaraz ja jejmościankom po porządku wyliczę, z kim w stadła szli. Zatem Herakliusz wziął Telniczankę...

Ona miała w głowie coś w rodzaju kalendarza z mnóstwem nazwisk i dat, byli tam ponotowani wszyscy krewni razem z herbami, majętnościami, bliższą i dalszą rodziną, z weselami, chrzcinami, pogrzebami, po prostu dziw, że potrafiła to wszystko spamiętać. Panna Franciszka, czyli ciotka Franciszka, wolała tematy bardziej apteczne albo ― jeżeli ktoś woli ― medyczne. Okropnie lubiła rozprawiać o tajemniczych chorobach i znała wszystkie stosowne lekarstwa. [...]

Kiedy tutejsza matka albo panna Franciszka mówiły o czymkolwiek, musiało być zupełnie cicho, dziewki darły pierzedarcie pierzadarły pierze lub kręciły wrzecionamiwrzecionowrzecionami w grobowym milczeniu, taka sama cisza zapadała, kiedy Dorota czytała o Elżbiecie, księżniczce luryngskiej, o Jadwidze Brodaczowej albo o Genowefie z Brabantu.

I kiedyż jążjążjąż okrutnik ujrzał, że łania dziecię mlekiem karmi, z konia zlazłszy, przed nią na obie kolenie poklękłszyna obie kolenie poklękłszyna obie kolenie poklękłszy, wielkim głosem zakrzyknął: ,,Przebóg, jestlijestlijestli to moja żona, owa pustelnica w jaskini żyjąca, którą psami precz wyszczułem?!” . Tu ku Genowefie szedł a przebaczenia ze łzami a płaczem prosił. I rzekła mu Genowefa z łaskawością wielką, iż winy mu odpuściła przez miłość Pana Naszego, który nakazał odpuścić nieprzyjaciołom...

W tym miejscu wszyscy zaczynali płakać, moja tutejsza matka spłakane oblicze kryła w ogromnej chustce, panna Franciszka siąkała nosem, Klarze toczyły się drobne łezki po policzkach, a dziewki i kucharka ryczały w głos, rozmazując ślozyślozyślozy kułakamikułakkułakami po twarzach. Ja także wydzierałam z siebie krótki szloch, postanowiłam się przecież maskować, jak najlepiej potrafię.

One wszystkie słyszały już tę historię ze sto razy, ale słuchały jej ciągle z takim samym zainteresowaniem.

Jeszcze najciekawsze były bajki kucharki i piosenki dziewek służebnych, niektóre całkiem fajne, takie w stylu SkaldówSkaldowieSkaldów, o konikach, siwych gąskach, Jasieńku, Kasieńce, brzózce, macochach i w ogóle.

― Biegnij, biegnij,

kary koniu, 

z siodłem do domu. 

Nie powiadaj ojcu, matce, 

żem ja utonął... 

Albo: 

― Siwe gąski leciały, 

siwe gąski gęgały, 

Marysia zapłakała,

białe rączki załamała. 

Jasieniu, nie odjeżdżaj, 

swoją mi rączką daj...

Z bajek dowiedziałam się o upiorach, strzygach, zmorach, wilkołakach, utopcach, rusałkach, rokitach, ubożętachubożętaubożętach, skrzatach, przypołudnicach, nocnicach, czarownicach i tak dalej.

Na dobrą sprawę pod każdym kamieniem, w każdym sękusęksęku, w szparze między belkami mogło siedzieć coś bardzo strasznego, czego należało się bać i przed czym należało zachować wszystkie możliwie środki ostrożności. Ja także, jak się okazało, nosiłam na szyi szmatkę ze szczyptą święconej soli i jakimiś ziołami, podobno niezawodnie chroniącymi od uroku.

Ciekawe, że one naprawdę wierzyły w te wszystkie bzdury, każda z nich widziała na własne oczy ― a to Rokitę w dziupli próchniejącej wierzby, a to przypołudnicę jeżdżącą na skrzypiącym kółku po polu, a to zmorę przywartą do piersi śpiącego, kraśnąkraśnykraśną czapeczkę skrzata znikającą w mysiej dziurze i wychylonego do pół ciała z wodnej otchłani utopca.

Parę razy miałam na końcu języka coś o naukowym światopoglądzie, ale milczałam ― bałam się powtórnego puszczania krwipuszczanie krwipuszczania krwi, pijawekstawianie pijawekpijawek za uszami i egzorcyzmówegzorcyzmyegzorcyzmów ojca Sulpicjusza.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Ewa Nowacka, Małgosia contra Małgosia, Warszawa 2006, s. 50–53.
RLdVMmhVZNVNO
Ćwiczenie 2
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

Głównym tematem przytoczonego fragmentu powieści Ewy Nowackiej Małgosia contra Małgosia jest... Możliwe odpowiedzi: 1. wspólne gawędowanie w czasie wolnym od codziennych obowiązków., 2. wieczorne czytanie książek., 3. historia rodu opowiadana córkom przez Panią matkę., 4. tęsknota Małgosi za prawdziwym domem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R19bofmALGZUp
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Na podstawie przytoczonego tekstu oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.. Małgorzatę nudziło wspólne gawędowanie, ponieważ większość z tych historii znała ze szkoły.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podczas gawędowania każdy mógł opowiedzieć swoją historię.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Słuchanie gawęd i haftowanie należały do głównych rozrywek jegomościanek.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RX7p88ZelpUAx
Ćwiczenie 4
W przytoczonym fragmencie tekstu zaznacz wyrazy wartościujące. Tutaj, w tym dziwnym świecie, było rozpaczliwie nudno, Dorota sylabizowała w kółko te same żywoty świętych, moja tutejsza matka zawsze wracała do takich samych rozważań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RriRgywd6hAJ3
Ćwiczenie 5
Pogrupuj postacie, dzieląc je na bohaterów pierwszoplanowych i drugoplanowych. Bohaterowie pierwszoplanowi Możliwe odpowiedzi: 1. Pani matka, 2. panna Franciszka, 3. Klara, 4. Małgosia, 5. kucharka, 6. Dorota Bohaterowie drugoplanowi Możliwe odpowiedzi: 1. Pani matka, 2. panna Franciszka, 3. Klara, 4. Małgosia, 5. kucharka, 6. Dorota
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RnWvQvoUna2fN
Ćwiczenie 6
Dokończ zdanie. Wybierz prawidłowe odpowiedzi spośród podanych. Dawniej, w trakcie wykonywania codziennych prac, kobiety opowiadały sobie... Możliwe odpowiedzi: 1. mity słowiańskie, 2. Nieprawidłowa odpowiedź B, 3. Nieprawidłowa odpowiedź C, 4. Prawidłowa odpowiedź D
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Określ, jakie funkcje wychowawcze mogło pełnić wspólne gawędowanie w rodzinnym czy sąsiedzkim gronie.

RpTI0V5cV2b3v
(Uzupełnij).
R1SXwSaou2JuS
Ćwiczenie 8
Uzupełnij poniższy tekst, wpisując w luki słowo „historia” w odpowiedniej formie gramatycznej. W domu Pani matki często opowiadano o Tu uzupełnij rodu. Podczas wspólnego gawędowania Małgosia wiele razy słyszała Tu uzupełnij o Genowefie z Brabantu, pustelnicy żyjącej w jaskini, którą z domu wygnał mąż. Ciekawe Tu uzupełnij przydarzyły się też Małgosi podczas pobytu w domu Pani matki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wyszukaj w tekście trzy związki frazeologiczne. Następnie zapisz je i wyjaśnij ich znaczenie.

R1GtJffQp4bSs
(Uzupełnij).

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 10

Rozważ, czego mogłaby się  nauczyć nastolatka żyjąca w XXI wieku dzięki pobytowi w XVII‑wiecznym domu pani matki.

RQT1CS4py7Poa
Miejsce na notatkę
Polecenie 7

Jak myślisz, czy Małgosi - żyjącej na co dzień w XVII‑wiecznym dworze szlacheckim - łatwo byłoby przystosować się do warunków panujących w XXI wieku? Wyjaśnij, jakie - według ciebie - problemy mogłaby ona mieć z przystosowaniem się do nowych warunków.

RaHcC3peax4Vb
Polecenie 8

Małgosia, która nie z własnej woli stała się nagle waćpanną Małgorzatą, niejednokrotnie dziwiła swoim zachowaniem swoją „nową rodzinę” do tego stopnia, że poddawano ją egzorcyzmomegzorcyzmyegzorcyzmom, upuszczano krwipuszczanie krwiupuszczano krwi i leczono pijawkamistawianie pijawekpijawkami. Opowiedz o dziwnym zachowaniu Małgosi z perspektywy innego bohatera utworu, np. mamy albo siostry.

R1P2LEuBfpIZc
Miejsce na notatkę

Słownik

darcie pierza
darcie pierza

dawniej jedno z zajęć gospodarskich wykonywanych przez kobiety, polegające na oddzielaniu chorągiewek i puchu od stosin gęsich piór

egzorcyzmy
egzorcyzmy

obrzęd mający na celu przezwyciężyć wpływ groźnych sił nadprzyrodzonych

jąż
jąż

którą, tę

jestli
jestli

jeśli, czy

klamor
klamor

krzyk, hałas, wrzawa

krajczy
krajczy

urzędnik dworski mający obowiązek krajania potraw na stół królewski

kraśny
kraśny

jasnoczerwony

kułak
kułak

zaciśnięta dłoń, pięść

na obie kolenie poklękłszy
na obie kolenie poklękłszy

na oba kolana uklęknąwszy

podkomorzy
podkomorzy

w dawnej Polsce: zastępca komornika, zarządzający dworem księcia oraz gospodarką w dobrach publicznych

puszczanie krwi
puszczanie krwi

zabieg pseudoleczniczy często wykonywany w dawnych czasach, polegający na nakłuciu żyły i wypuszczeniu znacznej ilości krwi

rujnacja
rujnacja

zniszczenie, zrujnowanie czegoś

sęk
sęk

część uschniętej lub odciętej gałęzi pozostała przy pniu

Skaldowie
Skaldowie

polski zespół  rockowy, powstały w Krakowie latem 1965

stadło
stadło

para małżeńska

stawianie pijawek
stawianie pijawek

leczenie polegające na przystawianiu pijawek do skóry pacjenta, pijawki przyssane do skóry oczyszczają naczynia krwionośne i komórki organizmu, likwidują zakrzepy

ślozy
ślozy

łzy

ubit
ubit

zabity

ubożęta
ubożęta

w mitologii słowiańskiej duszki domowe

wrzeciono
wrzeciono

przyrząd do przędzenia ręcznego w postaci wałka zaostrzonego na obu końcach

Notatki

Ri98yrfu4xyJY
(Uzupełnij).