Rv6CGnSD8uRD5
Zdjęcie przedstawia salę komputerową, w której na ustawionych w trzech rzędach stołach stoją włączone i wyłączone monitory. Przed nimi leżą myszki i klawiatury. Na dalszym planie, gdzie jest przód sali na ścianie wisi biała tablica, a po jej prawej stronie ekran multimedialny z napisem w języku estońskim.

W szkole mówimy o szkole...

The Estonian IT College [czyt. di estonian aj ti koledż]
Źródło: Marko Puusaar [czyt. marko pusar], 2011, fotografia barwna, The Estonian IT College [czyt. di estonian aj ti koledż], licencja: CC BY-SA 3.0.

Warto wiedzieć!

Wizje przyszłości kojarzą nam się głównie z efektownymi realizacjami powstającymi między innymi przy użyciu najnowszych programów komputerowych. Strony internetowe poświęcone twórczości fantastycznonaukowej wypełnione są pracami miłośników fantastyki. Ciągle rosnąca liczba zarówno samych prac, jak i odwiedzin takich stron internetowych, świadczą o niegasnącej popularności tej sztuki. Odbiorców potrafią bowiem zahipnotyzować umieszczane tam obrazy, rysunki, ilustracje – efekt niezwykłej wyobraźni i niecodziennych pomysłów ich twórców, a także mistrzowskiej techniki wykonania.

Spróbuj zastanowić się, jak kiedyś radzono sobie z utrwalaniem wizji przyszłości bez najnowszych narzędzi multimedialnych w erze przedkomputerowej oraz jak wyobrażano sobie przyszłość, która dla nas stała się już rzeczywistością.

Już wiesz

1) Znajdź dowolną stronę internetową poświęconą sztuce fantastycznonaukowej i zapoznaj się z  wybranymi pracami.

ReKsAASXj3Y97
Miejsce do uzupełnienia

2) Zastanów się i odpowiedz, czy jest coś, co łączy znajdujące się na stronie realizacje, czy może każda z nich jest indywidualną i niepowtarzalną wizją artysty.

R13TSYMBSkSw6
Miejsce do uzupełnienia

3) Po zapoznaniu  zredaguj krótką notatkę, w której będą zawarte odpowiedzi na pytania:

  • Jakie tematy powracają na oglądanych przez ciebie obrazach, rysunkach, ilustracjach?

  • Czy są to wizje, które łączą się z naszą obecną rzeczywistością? Na czym polegają te związki?

R7CEnx0l9suiw
Miejsce do uzupełnienia

4) Spośród wyszukanych prac wybierz tę, która zrobiła na tobie szczególne wrażenie.

R1Vr0OmKF00kC
Miejsce do uzupełnienia
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wizja szkoły przyszłości na ilustracji z początków XX wieku

RJKUboZb2AQrL
Szkoła przyszłości
Źródło: a. nn., grafika komputerowa, domena publiczna.
j00000003YB2v27_0000000S
Polecenie 1
R1Bz3TjTnk0mC
Zadanie polega na wypełnieniu pól tekstowych dowolnymi skojarzeniami z wyrażeniem "szkoła przyszłości" i umieszczeniu ich w dowolnym miejscu na tablicy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
R1Iz5VGIRgnlN
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Podaj przykłady różnic pomiędzy dawną szkołą a szkołą w XXI wieku.

R1N0mWqqI6H43
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Sformułuj argumenty, które potwierdzą stwierdzenia, że sztuka fantastycznonaukowa:

  • w żaden sposób nie łączy się ze współczesnością,

  • ma bezpośredni związek z czasem, w którym powstaje.

R8LcPjhEmXvUA
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3

Wymień dziedziny sztuki, w których może występować tematyka fantastycznonaukowa.

R1ApjcrBUxQwE
Miejsce na notatkę
R1JmZBHlI1DoY
Szkoła przyszłości
Źródło: a. nn., fotografia barwna, domena publiczna.
Ciekawostka

Na początku ubiegłego stulecia pojawiły się w Europie kolorowe obrazki utrwalające wizje przyszłości. Między rokiem 1899 a 1910 ukazało się kilka serii ilustracji umieszczanych na różnego typu opakowaniach. Część z nich została później wykorzystana na kartach pocztowych. Wszystkie karty ilustrowały wizję świata w roku 2000. Pierwsze z nich zaprezentowano w 1900 roku na Światowej Wystawie w Paryżu.

R1XdvaMDtTlWO
At school [czyt. et skul] (W szkole). Kartka pocztowa z cyklu: Francja w roku 2000.
Źródło: Jean-Marc Côté lubVillemard [czyt. żą mark kote lub wilemard], 1901, domena publiczna.
futuryzm
Ćwiczenie 4

Przyjrzyj się zamieszczonej powyżej ilustracji i odpowiedz, jak francuski rysownik przełomu XIX i XX wieku wyobrażał sobie szkołę przyszłości.

R1W5Rlu6w66tO
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z opisem zamieszczonej powyżej ilustracji i odpowiedz, jak francuski rysownik przełomu XIX i XX wieku wyobrażał sobie szkołę przyszłości.

R1InuTGYV1kEV
Miejsce na notatki
Miasto fabryczne
Ćwiczenie 5

Zastanów się i odpowiedz, jakie są, według ciebie, różnice pomiędzy współczesną szkołą a tą, która została ukazana na pocztówce.

RXJFxAh0tCHMp
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 6

Zastanów się i odpowiedz, czy wizja szkoły przedstawiona na kartce pocztowej autorstwa Jeana‑Marca Côtégoj00000003YB2v27_000tp001Jeana‑Marca Côtégo została zrealizowana.

RDoh2smbqW09s
Miejsce na notatkę
Ro2M9qmTWw4j7
Ćwiczenie 7
Zadanie polega na wstawieniu w puste pole wyrazu będącego hasłem do podanej definicji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Określ, jakie wrażenie wywarła na tobie przedstawiona ilustracja, do jakich przemyśleń cię skłoniła.

R2Qslth6zzWZf
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Opisz, jak wyobrażasz sobie szkołę za sto lat.

RTOj2HUkQzy3l
Miejsce na notatkę
j00000003YB2v27_000tp001
Polecenie 3

Nadaj swój tytuł ilustracji zamieszczonej na pocztówce.

RhTpNvJHfWSgd
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 8

Opierając się na obecnych realiach i szybko zmieniającej się rzeczywistości pozaszkolnej, wymień nazwy przedmiotów, które według ciebie mogą być w przyszłości nauczane w szkole.

RD3xF9Z85esST
Miejsce na notatkę
Polecenie 4

Opisz, jak wyobrażasz sobie modę, która będzie obowiązywała wśród uczniów za sto lat.

R1bB5nwc3r4P1
Miejsce na notatkę
RZkTfyOtWxilh
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na połączeniu przymiotników z ich znaczeniem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8fN0qctaHIfY
Ćwiczenie 10
Zadanie polega na pogrupowaniu wyrazów bliskoznacznych i przeciwstawnych do wyrazu "przyszłość".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1blrW64mfftH
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej dawnego określania na słowo "nauczyciel".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Ciekawostka

Wizje przyszłości powstające na początku XX wieku umieszczano nie tylko na kartach pocztowych. Można je było również znaleźć na przykład na opakowaniach słodyczy. Jedna z serii takich ilustracji ukazała się w Niemczech na przełomie XIX i XX wieku. Na papierowych opakowaniach czekolad niemieckiej firmy Hildebrandj00000003YB2v27_000tp002Hildebrand znalazły się między innymi wizje miasta przyszłości i fantastyczne środki transportu.

j00000003YB2v27_000tp002
j00000003YB2v27_000tp003
JPOL_E3_E4_Preteksty

Kapsuła czasu

R1WcImgmvcmk0
Kapsuła czasu w obserwatorium Griffith [czyt. grifit] w Los Angeles [czyt. los andżeles]
Źródło: Sbassi, 2011, licencja: CC BY-SA 3.0.

Kapsuła czasu jest to zazwyczaj jakiś specjalny pojemnik, czasami też miejsce, w którym współcześni umieszczają dla przyszłych pokoleń różne przedmioty bądź informacje. Najczęściej takie kapsuły tworzy się i ukrywa przy okazji ważnych wydarzeń, na przykład podczas wmurowywania kamienia węgielnego pod budowę nowego ważnego obiektu albo w czasie wieńczenia wieży kościelnej hełmem. Także niektóre szkoły z okazji jubileuszu przygotowują kapsuły czasu. Można w nich umieścić podpisy uczniów i informację, kto aktualnie jest dyrektorem szkoły, kopię sztandaru lub inne ważne dla szkoły przedmioty.

Ćwiczenie 12

Zastanów się i odpowiedz, jakie przedmioty związane ze szkołą mogłyby się znaleźć w kapsule czasu sprzed stu lat.

RcgAA7NMQcDSd
Miejsce na notatkę
Polecenie 5
RYCiNomrgicNy
Zadanie polega na wpisaniu elementów związanych ze współczesną szkołą w pola i umieszczeniu ich w dowolnym punkcie na tablicy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5
Rsonyj3xCDm0S
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 6

Zredaguj opowiadanie pt. „Moja wizyta w szkole przyszłości”.

R1ZD35hpECsJu
Polecenie 7

W imieniu współczesnego ucznia zredaguj list z przyszłości do swojego rówieśnika z roku 1900.

RXNZwyACeppnl
Miejsce na notatkę
Polecenie 8

Wyobraź sobie, że jest rok 1900 i kupujesz kartkę pocztową przedstawiającą ilustrację szkoły z zamiarem wysłania jej do rówieśnika z przyszłości. Napisz krótką wiadomość, w której zamieścisz informacje na temat swojego szkolnego życia codziennego, np. przedmiotów, których się uczysz, materiałów i narzędzi, z których korzystasz podczas lekcji.

R1BOsoUDoYbvr
Polecenie 9

Na dowolnej współczesnej kartce pocztowej napisz pozdrowienia dla ucznia, który odczyta je za sto lat.

REJqQ3404QITn
Miejsce na notatkę
Polecenie 10

Umieść swoją „kartkę do przyszłości” we własnoręcznie przygotowanej kapsule czasu, w której będzie mogła spokojnie czekać na rok 2122. Zastanów się, co można jeszcze włożyć do takiej kapsuły.

R1ZIh0lh5SqV0
Miejsce na notatkę
Polecenie 11

Stwórz własny futurystyczny projekt szkoły przyszłości. Spróbuj wykorzystać inne materiały niż tylko papier.

RstOlsZQQtruz
Miejsce na notatkę