W szkole mówimy o szkole...
Warto wiedzieć!
Wizje przyszłości kojarzą nam się głównie z efektownymi realizacjami powstającymi między innymi przy użyciu najnowszych programów komputerowych. Strony internetowe poświęcone twórczości fantastycznonaukowej wypełnione są pracami miłośników fantastyki. Ciągle rosnąca liczba zarówno samych prac, jak i odwiedzin takich stron internetowych, świadczą o niegasnącej popularności tej sztuki. Odbiorców potrafią bowiem zahipnotyzować umieszczane tam obrazy, rysunki, ilustracje – efekt niezwykłej wyobraźni i niecodziennych pomysłów ich twórców, a także mistrzowskiej techniki wykonania.
Spróbuj zastanowić się, jak kiedyś radzono sobie z utrwalaniem wizji przyszłości bez najnowszych narzędzi multimedialnych w erze przedkomputerowej oraz jak wyobrażano sobie przyszłość, która dla nas stała się już rzeczywistością.
1) Znajdź dowolną stronę internetową poświęconą sztuce fantastycznonaukowej i zapoznaj się z wybranymi pracami.
2) Zastanów się i odpowiedz, czy jest coś, co łączy znajdujące się na stronie realizacje, czy może każda z nich jest indywidualną i niepowtarzalną wizją artysty.
3) Po zapoznaniu zredaguj krótką notatkę, w której będą zawarte odpowiedzi na pytania:
Jakie tematy powracają na oglądanych przez ciebie obrazach, rysunkach, ilustracjach?
Czy są to wizje, które łączą się z naszą obecną rzeczywistością? Na czym polegają te związki?
4) Spośród wyszukanych prac wybierz tę, która zrobiła na tobie szczególne wrażenie.
Wizja szkoły przyszłości na ilustracji z początków XX wieku

Podaj przykłady różnic pomiędzy dawną szkołą a szkołą w XXI wieku.
Sformułuj argumenty, które potwierdzą stwierdzenia, że sztuka fantastycznonaukowa:
w żaden sposób nie łączy się ze współczesnością,
ma bezpośredni związek z czasem, w którym powstaje.
Wymień dziedziny sztuki, w których może występować tematyka fantastycznonaukowa.

Na początku ubiegłego stulecia pojawiły się w Europie kolorowe obrazki utrwalające wizje przyszłości. Między rokiem 1899 a 1910 ukazało się kilka serii ilustracji umieszczanych na różnego typu opakowaniach. Część z nich została później wykorzystana na kartach pocztowych. Wszystkie karty ilustrowały wizję świata w roku 2000. Pierwsze z nich zaprezentowano w 1900 roku na Światowej Wystawie w Paryżu.

Przyjrzyj się zamieszczonej powyżej ilustracji i odpowiedz, jak francuski rysownik przełomu XIX i XX wieku wyobrażał sobie szkołę przyszłości.
Zapoznaj się z opisem zamieszczonej powyżej ilustracji i odpowiedz, jak francuski rysownik przełomu XIX i XX wieku wyobrażał sobie szkołę przyszłości.
Zastanów się i odpowiedz, jakie są, według ciebie, różnice pomiędzy współczesną szkołą a tą, która została ukazana na pocztówce.
Zastanów się i odpowiedz, czy wizja szkoły przedstawiona na kartce pocztowej autorstwa Jeana‑Marca CôtégoJeana‑Marca Côtégo została zrealizowana.
Określ, jakie wrażenie wywarła na tobie przedstawiona ilustracja, do jakich przemyśleń cię skłoniła.
Opisz, jak wyobrażasz sobie szkołę za sto lat.
Nadaj swój tytuł ilustracji zamieszczonej na pocztówce.
Opierając się na obecnych realiach i szybko zmieniającej się rzeczywistości pozaszkolnej, wymień nazwy przedmiotów, które według ciebie mogą być w przyszłości nauczane w szkole.
Opisz, jak wyobrażasz sobie modę, która będzie obowiązywała wśród uczniów za sto lat.
Wizje przyszłości powstające na początku XX wieku umieszczano nie tylko na kartach pocztowych. Można je było również znaleźć na przykład na opakowaniach słodyczy. Jedna z serii takich ilustracji ukazała się w Niemczech na przełomie XIX i XX wieku. Na papierowych opakowaniach czekolad niemieckiej firmy HildebrandHildebrand znalazły się między innymi wizje miasta przyszłości i fantastyczne środki transportu.
Kapsuła czasu

Kapsuła czasu jest to zazwyczaj jakiś specjalny pojemnik, czasami też miejsce, w którym współcześni umieszczają dla przyszłych pokoleń różne przedmioty bądź informacje. Najczęściej takie kapsuły tworzy się i ukrywa przy okazji ważnych wydarzeń, na przykład podczas wmurowywania kamienia węgielnego pod budowę nowego ważnego obiektu albo w czasie wieńczenia wieży kościelnej hełmem. Także niektóre szkoły z okazji jubileuszu przygotowują kapsuły czasu. Można w nich umieścić podpisy uczniów i informację, kto aktualnie jest dyrektorem szkoły, kopię sztandaru lub inne ważne dla szkoły przedmioty.
Zastanów się i odpowiedz, jakie przedmioty związane ze szkołą mogłyby się znaleźć w kapsule czasu sprzed stu lat.
Sprawdź, czy umiesz!
Zredaguj opowiadanie pt. „Moja wizyta w szkole przyszłości”.
W imieniu współczesnego ucznia zredaguj list z przyszłości do swojego rówieśnika z roku 1900.
Wyobraź sobie, że jest rok 1900 i kupujesz kartkę pocztową przedstawiającą ilustrację szkoły z zamiarem wysłania jej do rówieśnika z przyszłości. Napisz krótką wiadomość, w której zamieścisz informacje na temat swojego szkolnego życia codziennego, np. przedmiotów, których się uczysz, materiałów i narzędzi, z których korzystasz podczas lekcji.
Na dowolnej współczesnej kartce pocztowej napisz pozdrowienia dla ucznia, który odczyta je za sto lat.
Umieść swoją „kartkę do przyszłości” we własnoręcznie przygotowanej kapsule czasu, w której będzie mogła spokojnie czekać na rok 2122. Zastanów się, co można jeszcze włożyć do takiej kapsuły.
Stwórz własny futurystyczny projekt szkoły przyszłości. Spróbuj wykorzystać inne materiały niż tylko papier.

