R1OJ4iux24utB
Fotografia przedstawia dwie miseczki w kształcie serca ułożone obok siebie; miseczki ukazane są od góry; wewnątrz nich znajdują się wymieszane owoce: zielone winogrona, maliny, pokrojone kiwi i truskawki. Naczynia ułożone są na drewnianym pniu drzewa.

Apetyt na zdrowe odżywianie

Zdrowe odżywianie
Źródło: pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Badania naukowe pokazują, że zdrowe odżywianie wpływa na jakośćdługość naszego życia. Według najnowszej wiedzy to owoce i warzywa stanowią podstawę zdrowego żywienia. Warto uwzględnić ten fakt podczas codziennych zakupów spożywczych. Wybierać należy nie tylko produkty świeże i zdrowo wyglądające, ale także te, które są jak najmniej przetworzone. HipokratesHipokratesHipokrates powiedział: „Jesteś tym, co jesz”, co dowodzi, że już starożytni przykładali wagę do zdrowego sposobu odżywiania się.

Zapoznaj się z filmem na temat kulinarnych upodobań naszych przodków, a następnie wykonaj polecenia.

R1Q0oFknOTGnn
Film przedstawia rózne produkty i potrawy jedzone przez naszych przodków.
Polecenie 1

Naukowcy są dziś zgodni co do tego, że ze względów zdrowotnych należy bardzo ograniczać ilość mięsa w diecie. Oceń dietę naszych chłopskich i szlacheckich przodków, biorąc pod uwagę te zalecenia.

R128BBBo5Duo8
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 2

Wymień trzy, cztery produkty z diety naszych przodków, które do tej pory są podstawą polskiej diety.

R1KUOlnLZnmkG
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Wymień potrawę wspomnianą w filmie, której nie znasz i której chętnie byś spróbował/spróbowała. Poszukaj w dostępnych źródłach przepisu na tę potrawę, a następnie ją przygotuj. Podziel się z innymi informacjami na temat tego, jak smakowało twoje danie i ile czasu trwało jego przyrządzenie.

RrwNebsEIc6SK
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z fragmentem tekstu Anny Lewandowskiej pt. „Zdrowe jedzenie – najważniejsze zasady zdrowego odżywiania, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Anna Lewandowska Zdrowe jedzenie – najważniejsze zasady zdrowego odżywiania

Zdrowe jedzenie to dostarczanie organizmowi wysokiej jakości pożywienia w ilości odpowiadającej zapotrzebowaniu. […] Zdrowe jedzenie zakłada odpowiednią ilość spożytego pokarmu. […] Zdrowe odżywianie to także zbilansowanazbilansowanyzbilansowana dieta. Dzienny jadłospis musi dostarczyć wszystkie makroskładniki, tj. pełnowartościowe białka, tłuszcze i węglowodany w odpowiednich proporcjach. W jadłospisie powinny znaleźć się też warzywa, owoce […], orzechy (masło orzechowe) i nasiona będące źródłem witamin, minerałów oraz błonnika pokarmowego. […]

Zdrowe odżywianie powinno opierać się o fizjologicznefizjologicznyfizjologiczne procesy zachodzące w organizmie. Trawienie i wchłanianie pokarmu jest także obciążeniem dla ustrojuustrójustroju, dlatego należy przestrzegać nie tylko regularności posiłków, ale także 3–4‑godzinnych odstępów pomiędzy nimi. […]

Należy zadbać o to, aby dostarczać organizmowi zdrowe jedzenie o wysokiej wartości biologicznej białka, tłuszcze nienasycone i zdrowe węglowodany. […] należy postawić na zdrowe jedzenie pozbawione modyfikacji genetycznych, produkty pochodzenia ekologicznego ze zrównoważonych gospodarstw rolnych. […]

Zdrowe odżywianie – podstawowe zasady

Zdrowe jedzenie to nie tylko wysokiej jakości produkty spożywcze, ale także właściwe zasady spożywania posiłków, przechowywania produktów spożywczych oraz stosowanej obróbki kulinarnej.    

Zasady zdrowego odżywiania:

  1. Wybieraj produkty pochodzenia naturalnego, z ekologicznych gospodarstw – mięso, nabiał, jaja, produkty zbożowe, warzywa i owoce.

  2. Zachowaj sezonowość produktów. Im krótsza droga produktu od producenta do konsumentakonsumentkonsumenta, tym większa zawartość składników odżywczych, witamin i minerałów i niższe skażenie chemią rolną.

  3. Spożywaj produkty o jak najmniejszym stopniu przetworzenia. Zjedzenie surowych owoców będzie korzystniejsze dla zdrowia niż wypicie soku, spożycie dżemu.

  4. Warzywa i owoce w proporcji 3 : 1 powinny stanowić połowę „zdrowego talerza”. Różnokolorowe rośliny są źródłem witamin i błonnika pokarmowego.

  5. Błonnik pokarmowy spożywany we właściwej ilości zapewnia właściwą perystaltykęperystaltykaperystaltykę jelit, zapobiega zaparciom i pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

  6. Zdrowe węglowodany – lista: kasze, makaron razowy, płatki owsiane, pieczywo razowe jako podstawowe źródło energii. 

  7. Nasiona roślin strączkowych, czyli białko pochodzenia roślinnego, m.in. ciecierzyca, soczewica, fasola, groch, bób, jako alternatywaalternatywaalternatywa dla białka zwierzęcego.

  8. Dzień rozpoczynaj od pożywnego śniadania, które będzie źródłem energii i zapewni właściwy poziom koncentracji. Prostym rozwiązaniem są zdrowe koktajle na śniadanie, musli bezglutenowebezglutenowybezglutenowe lub płatki owsiane z orzechami i nasionami.

  9. Pij wodę w ilości około 2 litrów na dobę.

Zdrowe odżywianie – co jeść?

Zdrowe jedzenie powinno być urozmaicone, a posiłki prawidłowo zbilansowanezbilansowanyzbilansowane pod względem zapotrzebowania energetycznego oraz makroskładników (białka, tłuszczy i węglowodanów).

  • Zdrowe jedzenie a źródła białka – ekologiczne mięso, jaja, ryby, nasiona roślin strączkowych (groch, fasola, ciecierzyca, bób, soczewica) […].

  • Prawidłowe odżywianie a zdrowe węglowodany – zboża z pełnego przemiału, tj. pieczywo pełnoziarniste, kasze (gryczana, jęczmienna, komosa ryżowa, amarantusamarantusamarantus), makaron razowy, ryż pełnoziarnisty brązowy.

  • Zdrowe odżywianie a źródła tłuszczu – należy spożywać głównie tłuszcze pochodzenia roślinnego, które są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych (oliwa z oliwek, olej lniany, awokado). Oleje roślinne najlepiej przyjmować w postaci surowej, jako np. dodatek do sałatek.

  • Zdrowe jedzenie a źródła błonnika pokarmowego – produkty z pełnego przemiału (zdrowe węglowodany), płatki owsiane, warzywa i owoce, najlepiej surowe, ze skórką.

Zdrowe odżywianie zakłada wyeliminowanie z diety wszystkich substancji szkodliwych dla organizmu takich jak alkohol, palenie tytoniu i inne. Należy ograniczyć spożywanie cukrów prostych […] tj. słodyczy, ciast, wyrobów cukierniczych. Do zdrowych przekąsek zalicza się owoce, orzechy nasiona czy np. ciasteczka owsiane niezawierające cukru.

01 Źródło: Anna Lewandowska, Zdrowe jedzenie – najważniejsze zasady zdrowego odżywiania, dostępny w internecie: https://foodsbyann.com/Zdrowe-jedzenie-najwazniejsze-zasady-zdrowego-odzywiania-blog-pol-1610546125.html [dostęp 31.03.2022].
Polecenie 4

Na podstawie tekstu Anny Lewandowskiej stwórz słowniczek wyrazów związanych ze zdrowym odżywianiem. Wypisz i ułóż w kolejności alfabetycznej słowa, których nie znasz, a następnie poszukaj ich znaczenia w słowniku języka polskiego lub innych źródłach.

R1602xlRi76PU
Ćwiczenie 1

Odnosząc się do tekstu Anny Lewandowskiej, ustal, co stanowi podstawę zdrowego jedzenia.

RwpnO3hl4U4K2
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2
Rh1KEf5wC36Yi
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
RfwG0Uk6wt6qO
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawdziwych i fałszywych stwierdzeń.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z piramidą żywienia i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży. Wstaw znacznik przy każdej warstwie piramidy i zapisz w nim, jak na co dzień stosujesz się do tych zaleceń.

R1Ap9d8wtoL9u
Ilustracja przedstawia piramidę żywienia i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży. Na dolnej warstwie piramidy widać dzieci uprawiające sport - grają w piłkę, jeżdżą na rowerze, gimnastykują się. Podpis z boku tej warstwy: codzienna aktywność fizyczna. Na kolejnej warstwie widać warzywa i owoce: bakłażana, pomarańczę, marchew, kapustę, banana, śliwki, pół jabłka. Podpis z boku tej warstwy: różnorodne warzywa i owoce. Na kolejnej warstwie widać jasny i ciemny chleb, rogalika, worek mąki, miseczkę z ryżem, talerz z makaronem. Podpis z boku tej warstwy: pełnoziarniste produkty zbożowe. Na kolejnej warstwie widać kawałek żółtego i białego sera, karton z mlekiem, kubek z białym płynem, dwa plastikowe kubeczki jogurtu. Podpis z boku tej warstwy: produkty mleczne. Na kolejnej warstwie widać rybę, mięso, jaja, strączki grochu. Podpis z boku tej warstwy: chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych. Na ostatniej górnej warstwie widać butelkę z oliwą, orzechy włoskie i laskowe. Podpis z boku tej warstwy: zdrowe tłuszcze, oleje, orzechy.
Piramida
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Na podstawie poprzedniego ćwiczenia i ilustracji przedstawiającej piramidę żywienia i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży ustal, czego najbardziej brakuje w twojej diecie lub w twoim stylu życia.

RSBpVwlHCMSjT
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 6

Jaką zasadniczą zmianę chciałbyś/chciałabyś wprowadzić do swojej diety i stylu życia, tak aby żyć zgodne z zaleceniami? Opisz w kilku zdaniach, na czym będzie polegać ta zmiana.

R1ZHXY3Maupij
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
R1d9wz0GWzasp
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polegające na wstawianiu wyrazów w odpowiednie miejsce ilustracji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Z poniższego przepisu wypisz czasowniki i określ ich tryb.

Przepis na naleśniki

Składniki:

  • 250 ml mleka

  • 200 g mąki pszennej

  • 150 ml wody (np. gazowanej)

  • 50 ml oleju

  • 2 jajka

  • 1/2 łyżeczki cukru

  • 1/3 łyżeczki soli

Wykonanie:

  1. Do dużej miski przesiej mąkę. Dodaj mleko, wodę, jajka, sól oraz cukier. Całość wymieszaj rózgą kuchenną lub zmiksuj za pomocą blendera.

  2. Wlej 20 ml oleju i mieszaj.

  3. Odstaw ciasto naleśnikowe na 15 minut pod przykryciem.

  4. Smaż naleśniki na patelni natłuszczonej cienką warstwą oleju.

  5. Gotowe naleśniki posmaruj warstwą wybranego nadzienia, np. dżemu, i zwiń w rulony.

RgrTMTN5Z1qDD
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 7

Zastanów się, jak można zmodyfikować przepis, aby naleśniki stały się zdrową przekąską. Jakie produkty można zamienić, które ograniczyć?

RvKJAdHivIQw2
Ważne!

Pan Tadeusz Adama Mickiewicza jest poematem pamięci. Poeta odtworzył w nim świat istniejący już tylko we wspomnieniach. Wydobył z przeszłości głównie to, co budziło pozytywne uczucia, dlatego przedstawiona w dziele rzeczywistość ma charakter wyidealizowany. Wspomnienie u Mickiewicza w dużej mierze jest zakorzenione w doznaniach zmysłowych. Autor odwołuje się do zmysłu wzroku i słuchu, ale w jego  pamięci mocno tkwią doznania smakowe, toteż kulinariakulinariakulinariarytuałyrytuałrytuały z nimi związane zajmują w Panu Tadeuszu poczesnepoczesnypoczesne miejsce.

Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej fragmentem „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga 4

(fragment)

W kociołkach bigos grzano. W słowach wydać trudno
Bigosu smak przedziwny, kolor i woń cudną;
Słów tylko brzęk usłyszy i rymów porządek,
Ale treści ich miejski nie pojmie żołądek.
Aby cenić litewskie pieśni i potrawy,
Trzeba mieć zdrowie, na wsi żyć, wracać z obławyobławaobławy.

Przecież i bez tych przyprawprzecież i bez tych przyprawPrzecież i bez tych przypraw potrawą nie lada
Jest bigos, bo się z jarzyn dobrych sztuczniesztuczniesztucznie składa. 
BierzebierzeBierze się dońdoń siekana, kwaszona kapusta,
Która, wedle przysłowia, sama idzie w usta;
Zamknięta w kotle, łonemłonołonem wilgotnym okrywa
Wyszukanego cząstki najlepsze mięsiwa;
I praży się, aż ogień wszystkie z niej wyciśnie
Soki żywne, aż z brzegów naczynia warwar war pryśnie
I powietrze dokoła zionie aromatem.

Bigos już gotów. Strzelcy z trzykrotnym wiwatem,
Zbrojni łyżkami, biegą i bodą naczynie;
Miedź grzmi, dym bucha, bigos jak kamforakamforajak kamfora ginie;
Zniknął, uleciał; tylko w czeluściach saganówsagansaganów
Wre para jak w kraterze zagasłych wulkanów.

02 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1957, s. 117.
Ćwiczenie 6

Na podstawie fragmentu „Pana Tadeusza” wyjaśnij, dlaczego przyrządzano bigos. Opisz, co to za potrawa, z czego wynikała jego niezwykłość i wyjątkowy smak.

R1EGeP3w3GRwH
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 7
R1LbJmic0z8xD
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie cytatów i wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Wybierz jeden ze środków stylistycznych wykorzystanych do opisu bigosu we fragmencie „Pana Tadeusza”, a następnie określ jego funkcję w tekście.

R13zPvYix126h
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ciekawostka

Bigos to typowa dla kuchni polskiej, litewskiej i białoruskiej  potrawa z kapusty i mięsa. Pierwotnie słowa „bigos” używano na określenie sposobu siekania mięsa, potem nazywano tak potrawę z siekanego mięsa, a w  XVII w. słowo to zaczyna oznaczać również danie przyrządzone z resztek innych potraw. W XVII i XVIII w. bigos był potrawą sporządzaną z siekanego mięsa, ryb lub nawet raków. Do tej siekaniny dodawano cebulę i pietruszkę, a następnie zakwaszano sokiem z cytryny lub octem winnym. W XVIII w. drogie składniki zaczęto zastępować kiszoną kapustą. W XIX w.  uległy zmianie proporcje mięsa i kapusty i w ten sposób powstał współczesny bigos.

RNRZ0glmc9wDX
Bigos
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 9
RUlVHgHuaaVqG
Zadanie interaktywne polegające na rozwiązaniu krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
RUVwq2HOnTwhX
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu objaśnień do frazeologizmów.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
RnKqTUns5HPI2
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu frazy do luki w zdaniu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 8

Napisz list, w którym zachęcisz koleżankę lub kolegę do zdrowego odżywiania. Pamiętaj o ważnych elementach listu, takich jak: miejsce i data napisania listu, zwroty do adresata, podpis.

R1Ne3CFeN116o
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

alternatywa
alternatywa

inna możliwość, inne rozwiązanie

amarantus
amarantus

roślina z rodziny szarłatowatych, pochodząca z Ameryki Środkowej, obecnie uprawiana na całym świecie; nasiona amarantusa mają dużą wartość odżywczą, są stosowane w piekarnictwie, przemyśle cukierniczym i farmaceutycznym

bezglutenowy
bezglutenowy

pozbawiony glutenu, czyli mieszaniny białek występujących w ziarnach niektórych zbóż

bierze
bierze

tu w znaczeniu: składa się na

doń
doń

do niego

fizjologiczny
fizjologiczny

związany z fizjologią - procesami życiowymi organizmu

Hipokrates
Hipokrates

(ok. 460 p.n.e.- ok. 377 p.n.e./ok. 375 p.n.e.); lekarz grecki, jeden z prekursorów współczesnej medycyny

kamfora
kamfora

związek chemiczny pozyskiwany z drewna cynamonowca kamforowego, bardzo łatwo się ulatnia

konsument
konsument

nabywca lub użytkownik towarów, usług, zasobów lub dóbr

kulinaria
kulinaria

wszystko, co jest związane z przyrządzaniem i gotowaniem potraw; potrawy będące wytworem sztuki kulinarnej

łono
łono

zewnętrzna, dolna część brzucha człowieka

obława
obława

pościg za zwierzęciem, podczas którego jest ono napędzane na stanowiska myśliwych

perystaltyka
perystaltyka

ruchy przełyku, żołądka, jelit i moczowodów wywołujące przesuwanie się pokarmu

poczesny
poczesny

ważny, zaszczytny

przecież i bez tych przypraw
przecież i bez tych przypraw

tu: nawet gdy nie mieszka się na wsi, nie wraca z polowania, i tak bigos smakuje wyśmienicie

rytuał
rytuał

zespół czynności, których częste powtarzanie tworzy dotyczący czegoś zwyczaj

sagan
sagan

duży garnek przeznaczony do gotowania w nim lub przechowywania jedzenia

sztucznie
sztucznie

tu: zgodnie z wymogami sztuki kulinarnej

zbilansowany
zbilansowany

zrównoważony

ustrój
ustrój

tu: żywy organizm roślinny lub zwierzęcy

war 
war 

wrzący płyn

żywny 
żywny 

pożywny

Notatki

R1DkAao171B3d
Miejsce na notatki ucznia.