Matematyka w domu
2. Godziny, minuty, sekundy
Podział doby na godziny wymyślili starożytni Egipcjanie. Upływ czasu związany z pozornym ruchem Słońca po niebie odmierzano zegarami słonecznymi. Wskazówką w takim zegarze jest cień specjalnego patyczka.

Starożytni Egipcjanie wynaleźli też klepsydrę – zegar wodny, w którym z czasem wodę zastąpiono piaskiem. Z takich klepsydr korzystamy do dziś. Często dołączane są one do różnych gier.

Najstarsze zegary mechaniczne pochodzą z i wieku. Niektóre z nich jeszcze działają. Do napędzania zegarowych mechanizmów używano specjalnych ciężarków zawieszonych na długich łańcuchach. Od wieku łańcuchy w zegarach zastępowano wahadłami. Dzięki wahadłom można było zmniejszać zegary. Później do mechanizmów wprowadzono sprężyny, a następnie do poruszania zegarków zastosowano kryształy kwarcu i prąd elektryczny. Z czasem zegary stawały się coraz bardziej dokładne i niezawodne. Dziś nie można już sobie wyobrazić życia bez zegarów.
Wielu historyków uważa, że to właśnie umieszczenie zegara mechanicznego w wieży zegarowej w każdym, nawet niewielkim miasteczku europejskim, spowodowało ważne zmiany w życiu ludzi okresu i wieku. Po latach doprowadziło to do rewolucji przemysłowej.

Takie zegary królowały w zwykłych domach i laboratoriach naukowych aż do wieku, gdy zaczęto używać zegarów kwarcowych, które nosi dziś prawie każdy z nas. W laboratoriach naukowych stosuje się zaś zegary atomowe.

W niektórych przypadkach istotny jest przedział czasu, w którym zachodzi badane zjawisko czy zachodzi obserwowany proces. Do pomiaru takich przedziałów czasu służy stoper.

W tym materiale będziemy wykonywać obliczenia czasowe - zamieniać godziny na minuty, minuty na sekundy, sekundy na minuty itd. Obliczymy też ile godzin lub minut upłynęło między danymi zdarzeniami.
Zapoznaj się z poniższą animacją i zastanów się, które zegary służył kiedyś do pomiaru minut, a które do pomiaru sekund.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RliBefSR9K5Pi
Animacja pokazująca różne typy zegarów.
Podstawową jednostką czasu jest sekunda. Na co dzień używamy również innych jednostek, takich jak: doba (symbol ), godzina (symbol ) i minuta (symbol ).
Zależności między jednostkami czasu:
Kwadrans to 15 minut.
Zapis godziny oznacza, że od północy upłynęło minut. Południe to godzina . Godzina oznacza, że od północy do południa upłynęło godzin.
Możemy też nazywać godzinę godziną piątą po południu, bo od południa do upłynęło godzin.
Zapoznaj się z poniższą ilustracją.

Odpowiedź: Pani Kasia rozpoczyna trening o godzinie 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , a kończy o godzinie 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .
Ile minut trwa trening pani Kasi?
Odpowiedź: Codzienny trening pani Kasi trwa 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. minut.
Ile czasu pani Kasia spędza na ćwiczeniach w ciągu tygodnia? Podaj wynik w godzinach i minutach.
Odpowiedź: W ciągu tygodnia pani Kasia spędza na treningach 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. godzin i 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. minut.
Oblicz, a następnie przeciągnij i upuść. Ile czasu upłynęło między godziną a godziną ?
Odpowiedź: Upłynęło 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. .
Ile czasu upłynęło między godziną a godziną ?
Odpowiedź: Upłynęło 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. .
Ile czasu upłynęło między godziną a godziną ?
Odpowiedź: Upłynęło 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. i 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. .
Ile czasu upłynęło między godziną a godziną ?
Odpowiedź: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. i 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. .
Ile czasu upłynęło między godziną a godziną ?
Odpowiedź: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. i 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. .
Litera h oznacza godzinę, a min – to skrót od minuty.
Przeciągnij i upuść.
3, 11, 21, 22, 20, 23, 26, 18, 54, 55, 8, 1, 43, 25, 12, 40
a) Ile czasu upłynęło między godziną a godziną ............ min
b) Ile czasu upłynęło między godziną a godziną ............ min
c) Ile czasu upłynęło między godziną a godziną ............ h ............ min
d) Ile czasu upłynęło między godziną a godziną ............ h ............ min
e) Ile czasu upłynęło między godziną a godziną ............ h ............ min
Od północy do godziny szóstej po południu upłynęło 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. godzin.
Od północy do godziny ósmej wieczorem upłynęło 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. godzin.
Od północy do godziny dziesiątej wieczorem upłynęło 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. godziny.
Przeciągnij i upuść.
26, 20, 24, 16, 15, 18, 22
a) Od północy do godziny trzeciej po południu upłynęło ............ godzin.
b) Od północy do godziny szóstej po południu upłynęło ............ godzin.
c) Od północy do godziny ósmej po południu upłynęło ............ godzin.
d) Od północy do godziny dziesiątej po południu upłynęło ............ godzin.
Od godziny do godziny upłynęło 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , czyli 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. .
Od godziny do godziny upłynęło 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , czyli 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. .
Od godziny do godziny upłynęło 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , czyli 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. .
Od godziny do godziny upłynęło 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , czyli 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. .
Przeciągnij i upuść.
540, 57, 751, 539, 80, 390, 750, 17, 198, 19, 9, 14, 13, 30, 3, 12, 6, 59, 49, 8, 60, 18, 200, 33, 369
a) Od godziny do godziny upłynęło ............ min.
b) Od godziny do godziny upłynęło ............ h ............ min, czyli ............ min.
c) Od godziny do godziny upłynęło ............ h ............ min, czyli ............ min.
d) Od godziny do godziny upłynęło ............ h ............ min, czyli ............ min.
e) Od godziny do godziny upłynęło ............ h ............ min, czyli ............ min.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Pociąg ekspresowy Zamek z Łodzi do Olsztyna przybędzie z opóźnieniem około minut, czyli około Tu uzupełnij godziny Tu uzupełnij minut. Pociąg osobowy z Zakopanego do Poznania przybędzie z opóźnieniem około minut, czyli około Tu uzupełnij godzin Tu uzupełnij minut. Pociąg pośpieszny Jaworzynka z Bielska Białej do Siedlec przybędzie z opóźnieniem około minut, czyli około Tu uzupełnij godzin Tu uzupełnij minut.
Na dworcach kolejowych w Polsce opóźnienia pociągów zwyczajowo podaje się w minutach. Jak będą brzmiały następujące komunikaty podane w godzinach i minutach?
Uzupełnij odpowiednią liczbą.
a) Pociąg ekspresowy Zamek z Łodzi do Olsztyna przybędzie z opóźnieniem około 85 minut, czyli około ............ godziny ............ minut.
b) Pociąg osobowy z Zakopanego do Poznania przybędzie z opóźnieniem około 210 minut, czyli około ............ godzin ............ minut.
c) Pociąg pośpieszny Jaworzynka z Bielska Białej do Siedlec przybędzie z opóźnieniem około 135 minut, czyli około ............ godzin ............ minut.
Doba ma 1. 86400, 2. 60, 3. 1440, 4. 60, 5. 24, 6. 3600 minut.
Godzina ma 1. 86400, 2. 60, 3. 1440, 4. 60, 5. 24, 6. 3600 minut.
Doba ma 1. 86400, 2. 60, 3. 1440, 4. 60, 5. 24, 6. 3600 sekund.
Godzina ma 1. 86400, 2. 60, 3. 1440, 4. 60, 5. 24, 6. 3600 sekund.
Minuta ma 1. 86400, 2. 60, 3. 1440, 4. 60, 5. 24, 6. 3600 sekund.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RMyvvmLTdGRQQ
Animacja
Zegarek Zbyszka zatrzymał się o godzinie 14 dwukropek 55, więc spytał przechodniów o godzinę. Dowiedział się, że zegarek zapytanej kobiety wskazuje godzinę 15 dwukropek 0 5, ale zegarek ten trochę się spóźnia. Zegarek mężczyzny, z którym szła kobieta wskazywał z kolei godzinę 15 dwukropek 25, ale trochę się spieszył. Zegarmistrz, który usłyszał rozmowę Zbyszka z przechodniami, powiedział im, że jeden z tych zegarków spóźnia się tyle samo minut na dobę, ile minut na dobę drugi się spieszy. O której godzinie toczyła się rozmowa?
Połącz w pary treść pytania z poprawną odpowiedzią. Spektakl teatralny trwający minut rozpoczął się o godzinie . O której godzinie zakończyło się przedstawienie? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Ile czasu upłynie od godziny do godziny dnia następnego? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Uczniowie rozpoczynają lekcje o godzinie . Między sześcioma lekcjami mają trzy przerwy minutowe, jedną przerwę minutową i jedną minutową. O której godzinie uczniowie skończą lekcje? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Słońce wzeszło o godzinie , a zaszło o godzinie . Jak długo trwał dzień? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Na podstawie kartek z kalendarza oblicz, o ile dzień marca był dłuższy niż dzień lutego.

godzin minut to: Możliwe odpowiedzi: 1. godziny, 2. minut, 3. godziny, 4. godziny
- godziny
- minut
- godziny
- godziny
Zmiany w sposobie życia ludzi na Ziemi w XIX wieku, ułatwienia w podróżach, łączność telefoniczna, radiowa i inne formy komunikacji zmusiły do uporządkowania kwestii czasu. Trudno było funkcjonować w sytuacji, gdy niemal w każdym miejscu każdego kraju obowiązywał inny czas. Wprowadzono wówczas pojęcie czasu uniwersalnego. Przyjęto wówczas międzynarodową umowę, według której czas południka 0⁰ przechodzącego przez Greenwich w Wielkiej Brytanii jest czasem uniwersalnym i wszystkie inne południki mają czas odpowiedni do różnicy długości geograficznej.
W ciągu 1 godziny Ziemia obraca się o 15°. W ciągu 4 minut Ziemia obraca się o 1°.
Czas miejscowy na południku leżącym na wschód od nas jest późniejszy. Czas miejscowy na południku leżącym na zachód od naszego położenia jest wcześniejszy.
Oblicz czas słoneczny na południku 15°E gdy na południku 0° jest 13:00.
- 14:00
- 12:00
- 15:00
- 11:00
- 13:01
Oblicz czas słoneczny na południku 19°E gdy na południku 0° jest 14:00 czasu słonecznego.
- 15:16
- 13:16
- 15:00
- 16:00
- 14:44
Jeżeli Marysia wyjechała z Zakopanego o godzinie , to dojechała do Warszawy o godzinie 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.