RsO0Q4n5ZHeLl
Zdjęcie klawiatury komputera, na której leży zwiniętny rulon papieru przewiązany wstążką. Na czarnym pasku napis: Pierwiatki.

Pierwiastki

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

3. Własności pierwiastków

W gamie mamy 7 podstawowych tonów (c‑d-e‑f-g‑a-h).  Każdy z sześciu odstępów między tonami, podzielony jest na  dwie części, zwane półtonami. Zatem  gama jest podzielona na 12  półtonów. Stosunek częstotliwości dźwięków różniących się o oktawę (np. dolnego i górnego c) wynosi dwa, zatem dla sąsiednich półtonów wynosi on pierwiastek dwunastego stopnia z dwóch  ( gdyż dzielimy nie na części o jednakowych różnicach, ale o jednakowych ilorazach).

R5jFofQ36B3BK
Gitarzystka (ok. 1672), Johannes Vermeer
Źródło: Galeria Narodowa, Londyn, domena publiczna.

Jeżeli instrumenty nastrojone są tak, że stosunek między częstotliwościami dla kolejnych nut wynosi pierwiastek dwunastego stopnia z dwóch, to nie trzeba przestrajać instrumentów przy zmianie tonacji.

Umiejętność obliczania wartości pierwiastków i przekształcania wyrażeń zawierających pierwiastki, może się więc przydać nawet muzykom.

W tym materiale poznasz twierdzenia, dzięki którym można ułatwić  obliczenia wartości wyrażeń zawierających pierwiastki.  Poznasz też przykłady zastosowania tych twierdzeń oraz sprawdzisz swoje umiejętności wykonując ćwiczenia.

Przykład 1

Poznamy teraz  jedną z ważnych własności pierwiastków stopnia drugiego.

RMDQ0AvNsxKdE1
Animacja przedstawia w jaki sposób obliczyć wartości pewnych wyrażeń zawierających drugie potęgi i pierwiastki kwadratowe.
Kwadrat pierwiastka drugiego stopnia z dowolnej liczby nieujemnej
Własność: Kwadrat pierwiastka drugiego stopnia z dowolnej liczby nieujemnej

Dla dowolnej liczby nieujemnej a zachodzą równości:

a2=a2=a·a=a

Na przykład:

57·57=57

1292=129

6982=698

Przykład 2

Poznamy teraz jedną z ważnych własności pierwiastków stopnia trzeciego. 

RCWFiRNv1HvAd1
Animacja przedstawia w jaki sposób obliczyć wartości pewnych wyrażeń zawierających trzecie potęgi i pierwiastki sześcienne.
Sześcian pierwiastka trzeciego stopnia z dowolnej liczby
Własność: Sześcian pierwiastka trzeciego stopnia z dowolnej liczby

Dla dowolnej liczby a zachodzą równości:

a33=a33=a3·a3·a3=a

Na przykład:

743·743·743=74

12733=127

6,43533=6,435

Przykład 3

Pierwiastek z iloczynu czasem wygodniej jest  obliczyć, mnożąc najpierw liczby podpierwiastkowe. Niekiedy jednak postępujemy inaczej- pierwiastek z iloczynu zapisujemy jako iloczyn pierwiastków i dopiero wtedy obliczamy wartości tak otrzymanych pierwiastków.

RZSkkC48qUspY1
Animacja przedstawia jak obliczać pierwiastek z iloczynu dwóch liczb.
Zapamiętaj!
  • Dla dowolnych liczb nieujemnych ab zachodzi równość:

a·b=a·b

  • Dla dowolnych liczb ab zachodzi równość:

a·b3=a3·b3

Pierwiastek z iloczynu jest równy iloczynowi pierwiastków.

Przykład 4

Pierwiastek z ilorazu czasem wygodniej jest  obliczyć, dzieląc najpierw liczby podpierwiastkowe. Niekiedy jednak postępujemy inaczej- pierwiastek z ilorazu zapisujemy jako iloraz pierwiastków i dopiero wtedy obliczamy wartości tak otrzymanych pierwiastków.

R11ko33tQGqYy1
Animacja przedstawia jak obliczać pierwiastek z ilorazu dwóch liczb.
Zapamiętaj!
  • Dla dowolnej liczby nieujemnej a i liczby dodatniej b zachodzi równość:

a:b=a:b

oraz

ab=ab

  • Dla dowolnej liczby a i liczby b różnej od zera zachodzi równość:

a:b3=a3:b3

oraz

ab3=a3b3

Pierwiastek z ilorazu jest równy ilorazowi pierwiastków.

Powyższe wzory ułatwiają wyznaczanie pierwiastków kwadratowych i sześciennych z bardzo dużych liczb oraz ułatwiają wykonywanie działań z pierwiastkami.

Przykład 5

Obliczymy iloczyn oraz iloraz pierwiastków, wykorzystując poznane prawa działań.

R1CyPsJUUXws31
Animacja przedstawia jak obliczać iloczyn dwóch pierwiastków.
Przykład 6

Aby obliczyć pierwiastek  z dużej liczby, staramy sie najpierw liczbę podpierwiastkową zapisać za pomocą iloczynu takich liczb, z których pierwiastki są liczbami wymiernymi.

RAL4JpqKfXyuo1
Animacja przedstawia jak obliczać wartości niektórych pierwiastków.
Przykład 7

Obliczmy wartości pierwiastków, wykorzystując prawa działań na potęgach.

  • 26=23·2=232=23=8 
    26=23+3=23·23=23·23=23=8

  • 253=251+2=251·252=5·25=125 
    28=22·4=224=24=16 
    28=22+2+2+2=22·22·22·22=2·2·2·2=16

  • 693=63·33=6333=63=216 
    693=63+3+33=63·63·633=633·633·633=6·6·6=216

  • -436=436=433+3=433·433=4·4=16 
    -436=436=433·2=4332=42=16

Przykład 8

Analizując poniższą animację, dowiesz się, czy pierwiastek z sumy dwóch liczb jest równy sumie pierwiastków z tych liczb.

RyAY4Y0zw856m1
Animacja przedstawia jedną z własności pierwiastków.
Zapamiętaj!

Pierwiastek z sumy nie jest równy sumie pierwiastków.

Na przykład:

9+16=25=5

9+16=3+4=7

9+169+16

Ważne!

Jeżeli liczba a jest liczbą wymierną, to zwykle piszemy: a·b=aba·b3=ab3.

Przykład 9

Pierwiastki można dodawać lub odejmować, gdy są tego samego stopnia i mają tę samą liczbę podpierwiastkową.

RBW5tkFdtgShG1
Animacja przedstawia jak wykonywać różne działania na pierwiastkach.
R1NtuiSsz6O5B
Ćwiczenie 1
Ile wynosi pierwiastek sześcienny z ilorazu liczb 204832? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 4 , 2. 1 4   , 3. 8 , 4. 16
R1SehsNfePAP0
Ćwiczenie 2
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania: Wartość wyrażenia 103·303·903 jest Możliwe odpowiedzi: 1. równa 30 ., 2. równa 300 ., 3. liczbą niewymierną., 4. równa 2700 3 .
R1CAqMNJXOP6x
Ćwiczenie 3
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
  • 6·6= 1. 36, 2. 235, 3. 1,9, 4. 656543, 5. 152, 6. 7854628, 7. 0,81, 8. 3,8, 9. 54, 10. 5613, 11. 6
  • 1,9·1,9= 1. 36, 2. 235, 3. 1,9, 4. 656543, 5. 152, 6. 7854628, 7. 0,81, 8. 3,8, 9. 54, 10. 5613, 11. 6
  • 5613·5613= 1. 36, 2. 235, 3. 1,9, 4. 656543, 5. 152, 6. 7854628, 7. 0,81, 8. 3,8, 9. 54, 10. 5613, 11. 6
  • 0,812= 1. 36, 2. 235, 3. 1,9, 4. 656543, 5. 152, 6. 7854628, 7. 0,81, 8. 3,8, 9. 54, 10. 5613, 11. 6
  • 542= 1. 36, 2. 235, 3. 1,9, 4. 656543, 5. 152, 6. 7854628, 7. 0,81, 8. 3,8, 9. 54, 10. 5613, 11. 6
  • 6565432= 1. 36, 2. 235, 3. 1,9, 4. 656543, 5. 152, 6. 7854628, 7. 0,81, 8. 3,8, 9. 54, 10. 5613, 11. 6
  • 2352= 1. 36, 2. 235, 3. 1,9, 4. 656543, 5. 152, 6. 7854628, 7. 0,81, 8. 3,8, 9. 54, 10. 5613, 11. 6
RmpaxuyDSSaSV
Ćwiczenie 4
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
  • 23·23·23= 1. 76, 2. 127, 3. 8, 4. -1843, 5. -76, 6. -0,65, 7. 0,00019, 8. 4,25, 9. 1843, 10. 11, 11. 23, 12. 13, 13. 2
  • -0,653·-0,653·-0,653= 1. 76, 2. 127, 3. 8, 4. -1843, 5. -76, 6. -0,65, 7. 0,00019, 8. 4,25, 9. 1843, 10. 11, 11. 23, 12. 13, 13. 2
  • 1273·1273·1273= 1. 76, 2. 127, 3. 8, 4. -1843, 5. -76, 6. -0,65, 7. 0,00019, 8. 4,25, 9. 1843, 10. 11, 11. 23, 12. 13, 13. 2
  • -7633= 1. 76, 2. 127, 3. 8, 4. -1843, 5. -76, 6. -0,65, 7. 0,00019, 8. 4,25, 9. 1843, 10. 11, 11. 23, 12. 13, 13. 2
  • 113·1132= 1. 76, 2. 127, 3. 8, 4. -1843, 5. -76, 6. -0,65, 7. 0,00019, 8. 4,25, 9. 1843, 10. 11, 11. 23, 12. 13, 13. 2
  • 0,0001933= 1. 76, 2. 127, 3. 8, 4. -1843, 5. -76, 6. -0,65, 7. 0,00019, 8. 4,25, 9. 1843, 10. 11, 11. 23, 12. 13, 13. 2
  • -184333= 1. 76, 2. 127, 3. 8, 4. -1843, 5. -76, 6. -0,65, 7. 0,00019, 8. 4,25, 9. 1843, 10. 11, 11. 23, 12. 13, 13. 2
RzRF9LMPJShjN
Ćwiczenie 5
Oblicz wartości wyrażeń z lewej kolumny. Połącz w pary wyrażenia i ich wartości. 32+322+323 Możliwe odpowiedzi: 1. 134, 2. 39, 3. 714, 4. 1511, 5. -1, 6. 155 533+5332+5333 Możliwe odpowiedzi: 1. 134, 2. 39, 3. 714, 4. 1511, 5. -1, 6. 155 102+112122 Możliwe odpowiedzi: 1. 134, 2. 39, 3. 714, 4. 1511, 5. -1, 6. 155 2·2-5232 Możliwe odpowiedzi: 1. 134, 2. 39, 3. 714, 4. 1511, 5. -1, 6. 155 733+9331133 Możliwe odpowiedzi: 1. 134, 2. 39, 3. 714, 4. 1511, 5. -1, 6. 155 233+3333433 Możliwe odpowiedzi: 1. 134, 2. 39, 3. 714, 4. 1511, 5. -1, 6. 155
RTv9aJRCCJsSu
Ćwiczenie 6
Oblicz wartości wyrażeń z lewej kolumny. Połącz w pary wyrażenia i ich wartości. 36·4 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,02, 2. 15, 3. 1,5, 4. 0,3, 5. 12, 6. 3,6, 7. 7,7, 8. 78, 9. 56, 10. -2,5, 11. 8, 12. 1,8 49·64 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,02, 2. 15, 3. 1,5, 4. 0,3, 5. 12, 6. 3,6, 7. 7,7, 8. 78, 9. 56, 10. -2,5, 11. 8, 12. 1,8 9·25 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,02, 2. 15, 3. 1,5, 4. 0,3, 5. 12, 6. 3,6, 7. 7,7, 8. 78, 9. 56, 10. -2,5, 11. 8, 12. 1,8 0,16·81 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,02, 2. 15, 3. 1,5, 4. 0,3, 5. 12, 6. 3,6, 7. 7,7, 8. 78, 9. 56, 10. -2,5, 11. 8, 12. 1,8 0,01·49·121 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,02, 2. 15, 3. 1,5, 4. 0,3, 5. 12, 6. 3,6, 7. 7,7, 8. 78, 9. 56, 10. -2,5, 11. 8, 12. 1,8 1,44·169·25 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,02, 2. 15, 3. 1,5, 4. 0,3, 5. 12, 6. 3,6, 7. 7,7, 8. 78, 9. 56, 10. -2,5, 11. 8, 12. 1,8 8·643 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,02, 2. 15, 3. 1,5, 4. 0,3, 5. 12, 6. 3,6, 7. 7,7, 8. 78, 9. 56, 10. -2,5, 11. 8, 12. 1,8 27·0,0013 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,02, 2. 15, 3. 1,5, 4. 0,3, 5. 12, 6. 3,6, 7. 7,7, 8. 78, 9. 56, 10. -2,5, 11. 8, 12. 1,8 -125·183 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,02, 2. 15, 3. 1,5, 4. 0,3, 5. 12, 6. 3,6, 7. 7,7, 8. 78, 9. 56, 10. -2,5, 11. 8, 12. 1,8 216·0,0273 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,02, 2. 15, 3. 1,5, 4. 0,3, 5. 12, 6. 3,6, 7. 7,7, 8. 78, 9. 56, 10. -2,5, 11. 8, 12. 1,8 -8·-27·1643 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,02, 2. 15, 3. 1,5, 4. 0,3, 5. 12, 6. 3,6, 7. 7,7, 8. 78, 9. 56, 10. -2,5, 11. 8, 12. 1,8 0,008·0,0013 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,02, 2. 15, 3. 1,5, 4. 0,3, 5. 12, 6. 3,6, 7. 7,7, 8. 78, 9. 56, 10. -2,5, 11. 8, 12. 1,8
R11UshBHGROlk
Ćwiczenie 7
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
  • 49:16= 1. 1823, 2. 118, 3. 115, 4. 134, 5. -16, 6. 12, 7. -2, 8. -116, 9. 0,5, 10. 213, 11. 0,6, 12. 3313, 13. 214, 14. 215, 15. 40, 16. 115, 17. 4, 18. -1, 19. 20, 20. 215
  • 64:0,04= 1. 1823, 2. 118, 3. 115, 4. 134, 5. -16, 6. 12, 7. -2, 8. -116, 9. 0,5, 10. 213, 11. 0,6, 12. 3313, 13. 214, 14. 215, 15. 40, 16. 115, 17. 4, 18. -1, 19. 20, 20. 215
  • 1,44:0,09= 1. 1823, 2. 118, 3. 115, 4. 134, 5. -16, 6. 12, 7. -2, 8. -116, 9. 0,5, 10. 213, 11. 0,6, 12. 3313, 13. 214, 14. 215, 15. 40, 16. 115, 17. 4, 18. -1, 19. 20, 20. 215
  • 6,25:25= 1. 1823, 2. 118, 3. 115, 4. 134, 5. -16, 6. 12, 7. -2, 8. -116, 9. 0,5, 10. 213, 11. 0,6, 12. 3313, 13. 214, 14. 215, 15. 40, 16. 115, 17. 4, 18. -1, 19. 20, 20. 215
  • 0,36:81= 1. 1823, 2. 118, 3. 115, 4. 134, 5. -16, 6. 12, 7. -2, 8. -116, 9. 0,5, 10. 213, 11. 0,6, 12. 3313, 13. 214, 14. 215, 15. 40, 16. 115, 17. 4, 18. -1, 19. 20, 20. 215
  • 216:1253= 1. 1823, 2. 118, 3. 115, 4. 134, 5. -16, 6. 12, 7. -2, 8. -116, 9. 0,5, 10. 213, 11. 0,6, 12. 3313, 13. 214, 14. 215, 15. 40, 16. 115, 17. 4, 18. -1, 19. 20, 20. 215
  • 0,008:-0,0013= 1. 1823, 2. 118, 3. 115, 4. 134, 5. -16, 6. 12, 7. -2, 8. -116, 9. 0,5, 10. 213, 11. 0,6, 12. 3313, 13. 214, 14. 215, 15. 40, 16. 115, 17. 4, 18. -1, 19. 20, 20. 215
  • -1000:-0,0273= 1. 1823, 2. 118, 3. 115, 4. 134, 5. -16, 6. 12, 7. -2, 8. -116, 9. 0,5, 10. 213, 11. 0,6, 12. 3313, 13. 214, 14. 215, 15. 40, 16. 115, 17. 4, 18. -1, 19. 20, 20. 215
  • 827:-643= 1. 1823, 2. 118, 3. 115, 4. 134, 5. -16, 6. 12, 7. -2, 8. -116, 9. 0,5, 10. 213, 11. 0,6, 12. 3313, 13. 214, 14. 215, 15. 40, 16. 115, 17. 4, 18. -1, 19. 20, 20. 215
  • 343:273= 1. 1823, 2. 118, 3. 115, 4. 134, 5. -16, 6. 12, 7. -2, 8. -116, 9. 0,5, 10. 213, 11. 0,6, 12. 3313, 13. 214, 14. 215, 15. 40, 16. 115, 17. 4, 18. -1, 19. 20, 20. 215
Rj4WRuIuqp1fZ
Ćwiczenie 8
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
  • 20·5= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
  • 10·12,1= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
  • 7·28= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
  • 2·32= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
  • 50·12= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
  • 8·32= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
  • 20·10·2= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
  • 5·12·60= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
  • 43·163= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
  • 93·813= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
  • 163·0,53= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
  • 33·63·123= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
  • 23·203·253= 1. 16, 2. 18, 3. 11, 4. 9, 5. 60, 6. 15, 7. 17, 8. 22, 9. 6, 10. 5, 11. 31, 12. 50, 13. 10, 14. 28, 15. 4, 16. 8, 17. 10, 18. 20, 19. 14, 20. 2, 21. 33, 22. 24
RoezQOvnvYJGD
Ćwiczenie 9
Oblicz wartości wyrażeń z lewej kolumny. Połącz w pary wyrażenia i ich wartości. 18:2 Możliwe odpowiedzi: 1. -3, 2. 6, 3. 0,1, 4. 2, 5. 3, 6. -2, 7. 10, 8. 5, 9. 4, 10. 5, 11. 0,1, 12. 3 56:3,5 Możliwe odpowiedzi: 1. -3, 2. 6, 3. 0,1, 4. 2, 5. 3, 6. -2, 7. 10, 8. 5, 9. 4, 10. 5, 11. 0,1, 12. 3 125:5 Możliwe odpowiedzi: 1. -3, 2. 6, 3. 0,1, 4. 2, 5. 3, 6. -2, 7. 10, 8. 5, 9. 4, 10. 5, 11. 0,1, 12. 3 0,03:3 Możliwe odpowiedzi: 1. -3, 2. 6, 3. 0,1, 4. 2, 5. 3, 6. -2, 7. 10, 8. 5, 9. 4, 10. 5, 11. 0,1, 12. 3 100000:1000 Możliwe odpowiedzi: 1. -3, 2. 6, 3. 0,1, 4. 2, 5. 3, 6. -2, 7. 10, 8. 5, 9. 4, 10. 5, 11. 0,1, 12. 3 -163:23 Możliwe odpowiedzi: 1. -3, 2. 6, 3. 0,1, 4. 2, 5. 3, 6. -2, 7. 10, 8. 5, 9. 4, 10. 5, 11. 0,1, 12. 3 0,0073:73 Możliwe odpowiedzi: 1. -3, 2. 6, 3. 0,1, 4. 2, 5. 3, 6. -2, 7. 10, 8. 5, 9. 4, 10. 5, 11. 0,1, 12. 3 -253:-153 Możliwe odpowiedzi: 1. -3, 2. 6, 3. 0,1, 4. 2, 5. 3, 6. -2, 7. 10, 8. 5, 9. 4, 10. 5, 11. 0,1, 12. 3 13,53:-0,53 Możliwe odpowiedzi: 1. -3, 2. 6, 3. 0,1, 4. 2, 5. 3, 6. -2, 7. 10, 8. 5, 9. 4, 10. 5, 11. 0,1, 12. 3 543:143 Możliwe odpowiedzi: 1. -3, 2. 6, 3. 0,1, 4. 2, 5. 3, 6. -2, 7. 10, 8. 5, 9. 4, 10. 5, 11. 0,1, 12. 3 23·12333 Możliwe odpowiedzi: 1. -3, 2. 6, 3. 0,1, 4. 2, 5. 3, 6. -2, 7. 10, 8. 5, 9. 4, 10. 5, 11. 0,1, 12. 3 1083 :2323  Możliwe odpowiedzi: 1. -3, 2. 6, 3. 0,1, 4. 2, 5. 3, 6. -2, 7. 10, 8. 5, 9. 4, 10. 5, 11. 0,1, 12. 3
R1KGT05sdmoYS
Ćwiczenie 10
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
  • 27:312= 1. 7, 2. 45, 3. 5, 4. 34, 5. 1, 6. 59, 7. 27, 8. 35, 9. 4, 10. 47, 11. 12, 12. 14, 13. 8, 14. 79, 15. 19, 16. 25, 17. 29, 18. 54, 19. 32, 20. 6, 21. 17
  • 513:813= 1. 7, 2. 45, 3. 5, 4. 34, 5. 1, 6. 59, 7. 27, 8. 35, 9. 4, 10. 47, 11. 12, 12. 14, 13. 8, 14. 79, 15. 19, 16. 25, 17. 29, 18. 54, 19. 32, 20. 6, 21. 17
  • 4950:150= 1. 7, 2. 45, 3. 5, 4. 34, 5. 1, 6. 59, 7. 27, 8. 35, 9. 4, 10. 47, 11. 12, 12. 14, 13. 8, 14. 79, 15. 19, 16. 25, 17. 29, 18. 54, 19. 32, 20. 6, 21. 17
  • 212·58= 1. 7, 2. 45, 3. 5, 4. 34, 5. 1, 6. 59, 7. 27, 8. 35, 9. 4, 10. 47, 11. 12, 12. 14, 13. 8, 14. 79, 15. 19, 16. 25, 17. 29, 18. 54, 19. 32, 20. 6, 21. 17
  • 1353:12453= 1. 7, 2. 45, 3. 5, 4. 34, 5. 1, 6. 59, 7. 27, 8. 35, 9. 4, 10. 47, 11. 12, 12. 14, 13. 8, 14. 79, 15. 19, 16. 25, 17. 29, 18. 54, 19. 32, 20. 6, 21. 17
  • 133·193:273= 1. 7, 2. 45, 3. 5, 4. 34, 5. 1, 6. 59, 7. 27, 8. 35, 9. 4, 10. 47, 11. 12, 12. 14, 13. 8, 14. 79, 15. 19, 16. 25, 17. 29, 18. 54, 19. 32, 20. 6, 21. 17
R1Mnhn8B8rUkV
Ćwiczenie 11
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba 2 · 18 jest równa 6 , 2. Liczba 3 : 27 jest równa 1 3 , 3. Liczba 3 · 3 jest równa 3, 4. Liczba 10 3 · 12,5 3 jest równa 5 , 5. Liczba 32 3 · 2 3 jest równa 4, 6. Liczba 5 3 · 5 3 jest równa 5 , 7. Liczba 6 · 6 · 6 jest równa 6 , 8. Liczba 32 · 2 jest równa 4, 9. Liczba 50 : 10 jest równa 5, 10. Liczba 24 3 : 1 3 3 jest równa 2
Ćwiczenie 12
R13I1W4jRXFr9
Oblicz, a następnie wpisz poprawny wynik w wyznaczone miejsce.
  • 500:5+33·33·33-10·90= Tu uzupełnij
  • 62·-2·-2-22= Tu uzupełnij
  • -13·13+-1333= Tu uzupełnij
  • 163:-23·2·2+16= Tu uzupełnij
  • 2000 :28·5+0,2·500= Tu uzupełnij
  • 24333·246·33·133·-10003= Tu uzupełnij
RGw7b8DHP20P7
Ćwiczenie 13
Poniżej przedstawiono pewne liczby. Połącz w pary te, które są sobie równe. -122 Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. 14, 3. 4, 4. -14, 5. -2, 6. -4, 7. -12, 8. 12 --124 Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. 14, 3. 4, 4. -14, 5. -2, 6. -4, 7. -12, 8. 12 -233 Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. 14, 3. 4, 4. -14, 5. -2, 6. -4, 7. -12, 8. 12 -236 Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. 14, 3. 4, 4. -14, 5. -2, 6. -4, 7. -12, 8. 12 -22 Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. 14, 3. 4, 4. -14, 5. -2, 6. -4, 7. -12, 8. 12 -24 Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. 14, 3. 4, 4. -14, 5. -2, 6. -4, 7. -12, 8. 12 -1233 Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. 14, 3. 4, 4. -14, 5. -2, 6. -4, 7. -12, 8. 12 -1236 Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. 14, 3. 4, 4. -14, 5. -2, 6. -4, 7. -12, 8. 12
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RVZ1f5qkmrEfb
Ćwiczenie 14
Oblicz wartość wyrażenia dla podanej wartości x. Wpisz rozwiązania w puste pola.
  • Wartość wyrażenia 3x2-2 dla x=6 wynosi Tu uzupełnij.
  • Wartość wyrażenia 5-x2 dla x=-10 wynosi Tu uzupełnij.
  • Wartość wyrażenia x3-11 dla x=-73 wynosi Tu uzupełnij.
  • Wartość wyrażenia -7x3+4 dla x=23 wynosi Tu uzupełnij.
  • Wartość wyrażenia x4+x2-9 dla x=3 wynosi Tu uzupełnij.
  • Wartość wyrażenia -3x4+4x2+1 dla x=5 wynosi Tu uzupełnij.
  • Wartość wyrażenia x6-2x3+5 dla x=-33 wynosi Tu uzupełnij.
  • Wartość wyrażenia 2x9-6x6-4 dla x=-103 wynosi Tu uzupełnij.
R11BMVKNcxVop
Ćwiczenie 15
Uzupełnij luki podanymi liczbami, aby otrzymać zdanie prawdziwe. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą wartość w każdym zdaniu.
  • Liczba a=611 jest o 1. 1, 2. 2613, 3. 1111, 4. -1, 5. -5+814, 6. 5+814, 7. 11, 8. 2+57, 9. 75, 10. 2+37, 11. 2+57, 12. 95, 13. 2+37, 14. 5-814, 15. -2613 większa od liczby b=511.
  • Liczba a=85 jest o 1. 1, 2. 2613, 3. 1111, 4. -1, 5. -5+814, 6. 5+814, 7. 11, 8. 2+57, 9. 75, 10. 2+37, 11. 2+57, 12. 95, 13. 2+37, 14. 5-814, 15. -2613 większa od liczby b=-5.
  • Liczba a=22+47 jest o 1. 1, 2. 2613, 3. 1111, 4. -1, 5. -5+814, 6. 5+814, 7. 11, 8. 2+57, 9. 75, 10. 2+37, 11. 2+57, 12. 95, 13. 2+37, 14. 5-814, 15. -2613 większa od liczby b=2+7.
  • Liczba a=33+1313 jest o 1. 1, 2. 2613, 3. 1111, 4. -1, 5. -5+814, 6. 5+814, 7. 11, 8. 2+57, 9. 75, 10. 2+37, 11. 2+57, 12. 95, 13. 2+37, 14. 5-814, 15. -2613 większa od liczby b=33-1313.
  • Liczba a=15+514 jest o 1. 1, 2. 2613, 3. 1111, 4. -1, 5. -5+814, 6. 5+814, 7. 11, 8. 2+57, 9. 75, 10. 2+37, 11. 2+57, 12. 95, 13. 2+37, 14. 5-814, 15. -2613 większa od liczby b=-314+20.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.