Czarno‑białe zdjęcie przedstawia 2 ręce. Każda ręka trzyma na przeciwko siebie po jednym pasującym do siebie białym puzzlu. Zdjęcie to nawiązuje do tematu lekcji o spójnikach, które mają łączyć części zdania ze sobą.
Czarno‑białe zdjęcie przedstawia 2 ręce. Każda ręka trzyma na przeciwko siebie po jednym pasującym do siebie białym puzzlu. Zdjęcie to nawiązuje do tematu lekcji o spójnikach, które mają łączyć części zdania ze sobą.
Spójnik - wyraz, który łączy
Ręce i puzzle
Źródło: pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.
Warto wiedzieć!
Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym zajmuje się spawacz albo złotnik? Jeśli tak, to wiesz, że spawacz, łączy ze sobą, czyli spaja różne metalowe elementy np. rury, za pomocą specjalnego urządzenia po to, aby powstała z tego większa konstrukcja. Z kolei złotnik zajmuje się biżuterią np. naprawia zerwany łańcuszek, czyli łączy zerwane ogniwa. Spójnik natomiast to wyraz, który ma wiele wspólnego z powyższymi zawodami, on również spaja, ale nie metal, lecz części wyrazów, które tworzą językową konstrukcję - zdanie.
Spójnik to nieodmienna część mowy, której zadaniem jest trwałe łączenie ze sobą wyrazów oraz zdań w większe całości. Czasem bywa mylony z przyimkiem, również nieodmienną częścią mowy, która podobnie jak spójnik nie może występować samodzielnie ani też odmieniać się.
Przykładowe spójniki: i, oraz, ani, ni, bądź, lecz, lub, albo, zatem, toteż, więc, ale, a, np.: Padał deszcz, zatem wzięłam parasolkę. Zjem lody, ale zrezygnuję z kolacji.
R7JUV8HIV0yWm
Ćwiczenie 1
Ułóż z rozsypanych wyrazów zdanie.
Ułóż z rozsypanych wyrazów zdanie.
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
RL3waX6LgAuLV
Ćwiczenie 2
Ułóż z rozsypanych wyrazów zdanie.
Ułóż z rozsypanych wyrazów zdanie.
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
RkPKaR437DxhE
Ćwiczenie 3
Ułóż z rozsypanych wyrazów zdanie.
Ułóż z rozsypanych wyrazów zdanie.
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1Za9PwUSFOjk
Ćwiczenie 4
Ułóż z rozsypanych wyrazów zdanie.
Ułóż z rozsypanych wyrazów zdanie.
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Wypisz z powyższych ćwiczeń spójniki.
R1E8QNzGDfCrw
Spójnik to wyraz, który spaja, czyli łączy części zdania.
Spójnikami są: a, i, ale, więc.
Ćwiczenie 6
R1Y6L8GioO0s0
Uzupełnij luki w zdaniach odpowiednimi spójnikami wybranymi spośród podanych poniżej.
Uzupełnij luki w zdaniach odpowiednimi spójnikami wybranymi spośród podanych poniżej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RNl6A1TZG3WWT
Dopasuj do siebie spójniki o podobnym znaczeniu.
Dopasuj do siebie spójniki o podobnym znaczeniu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1ssvxlgpgBEX
Ćwiczenie 8
Zaznacz wszystkie spójniki w wierszu.
Zaznacz wszystkie spójniki w wierszu.
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
Treści dwóch lub kilku zdań możemy przeciwstawiać sobie również za pomocą spójników (prostych): ale, lecz, jednak, zaś, natomiast oraz (złożonych): z kolei, nie tylko, ale także, z jednej strony, z drugiej strony zaś, np. Turyści byli już zmęczeni, ale nie chcieli robić postoju.
Treści zdań składowych mogą się również wykluczać (rozłączać) za pomocą spójników prostych: albo, lub, czy, bądź, np. Turyści odpoczną albo mimo zmęczenia pójdą dalej.
Ćwiczenie 9
Rw9FPZP5EEibz
Zaznacz zdania ze spójnikami przeciwstawnymi oraz zdania ze spójnikami rozłącznymi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Treść zdań składowych mogą się również łączyć się za pomocą spójników, np.: i, oraz, ani, ni, jak, też, jakże, także, np.: Koleżanka poszła na dłuższy spacer i zrobiła dużą liczbę kroków.
Treść jednego zdania składowego może również wynikać z drugiego przy pomocy spójników, np.: więc,zatem, toteż, dlatego, np. Padał deszcz, więc ubrałam kalosze.
Ćwiczenie 10
RoxvuEoj8R36M
Zaznacz zdania, w których występują spójniki wynikowe oraz zdania ze spójnikami łączności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RgrSgxD5QcyiG
Ilustracja zawiera informacje na temat interpunkcji przed i po spójnikach. Plansza ma jasne tło, a napisy są czarne i kolorowe. Na górze ilustracji znajduje się zapisany drukowanymi literami napis: SPÓJNIK A PRZECINEK. Napis jest podkreślony. Pod nim znajduje się informacja: W zdaniu pojedynczym PRZECINEK STAWIAMY przed spójnikami przeciwstawnymi, wynikowymi oraz podrzędnymi, np. ale, lecz, więc, bo, gdy... Pod nią zamieszczono zdanie: PRZECINKA NIE STAWIAMY przed spójnikami łącznymi i rozłącznymi, jeśli występują one w zdaniu tylko raz. Pod informacją jest podkreślony zapis: Uwaga! Jeśli spójnik wystąpi więcej niż raz, wtedy stawiamy przecinek. Pod spodem przykładowe zdanie ze spójnikami: Np. Pójdę i do kina, i do teatru. pod nim kolejne zdanie: Nie przyjdę ani do ciebie, ani do Olki.
Spójnik i przecinek
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
Ułóż zdania z podanymi spójnikami.
albo, więc, ponieważ, i, lub, ale
Ryx3gcp4AHDbi
Pamiętaj, przecinek postawimy przed: „więc”, „ponieważ”, „ale”. Nie postawimy go przed „albo”, „lub”, „i”.
Przykładowe zdania:
Moja nauczycielka powiedziała, że wybierze albo mnie, albo Alę do szkolnego przedstawienia.
Byłem chory, więc nie poszedłem do szkoły.
Lubię mojego kolegę, ponieważ jest zabawny.
Mama kupiła mi buty, czapkę i rękawice.
Wieczorem poczytam książkę lub pójdę do kolegi.
Po południu pójdę do koleżanki, ale najpierw odrobię lekcje.
Ćwiczenie 12
Przepisz podane zdania i uzupełnij w nich przecinki.
Na stole leżały pomidory i ogórki i papryka.
Albo zjem pizzę albo makaron z sosem pomidorowym.
W lodówce nie ma ani śmietany ani jogurtu.
R18ag9eq9gwEu
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że przed spójnikami, które powtarzają się w zdaniu, stawiamy przecinek.
Na stole leżały pomidory i ogórki, i papryka.
Albo zjem pizzę, albo makaron z sosem pomidorowym.
W lodówce nie ma ani śmietany, ani jogurtu.
Ćwiczenie 13
R100QoKwfVwXK
Basia nie radzi sobie jeszcze ze stawianiem przecinków, a jutro oddaje pracę z historii. Pomóż jej i wstaw przecinki we właściwe miejsca.
Basia nie radzi sobie jeszcze ze stawianiem przecinków, a jutro oddaje pracę z historii. Pomóż jej i wstaw przecinki we właściwe miejsca.
Na podstawie: Co za historia. Krzyżówki. Komiks. Ciekawostki, Kraków 1998 i artykułu Bartłomieja Kozłowskiego na stronie internetowej: http://www.wiadomosci.polska.pl/kalendarz/kalendarium/article [dostęp 8.07.2015]
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Spójniki czasami są mylone z zaimkami. Zaimki „chowają się za innymi częściami mowy”, czyli zastępują je, dzięki czemu można uniknąć niepotrzebnych powtórzeń wyrazów oraz skrócić wypowiedź, nie tracąc przy tym jej treści. Przykładowe zaimki to: ja, ty, my, wy, oni, kto, co, nic, mój, twój, nasz, taki, który.
R1CG1Ge97DTry
Ćwiczenie 14
Przeczytaj cytaty pochodzące z Potopu Henryka Sienkiewicza i zaznacz w zdaniach: na fioletowo – spójniki, na zielono – zaimki.
Przeczytaj cytaty pochodzące z Potopu Henryka Sienkiewicza i zaznacz w zdaniach: na fioletowo – spójniki, na zielono – zaimki.
Ćwiczenie 14
Przeczytaj cytaty pochodzące z „Potopu” Henryka Sienkiewicza, a następnie wskaż w nich spójniki i zaimki.
„Godzina była popołudniowa i słońce chyliło się już dobrze ku zachodowi, ale po nocy dżdżystej i burzliwej dzień był piękny i niebo czyste, gdzieniegdzie tylko upstrzone na zachodniej stronie małymi różowymi obłokami, które zasuwały się z wolna za widnokrąg, podobne do stada owiec schodzącego z pola”.
„Na to odpowiadali znów trwożeni, że jeszcze przed sejmem warszawskim radzono już z namowy króla na sejmiku w Grodnie o obronie pasów granicznych wielkopolskich, że rozpisywano podatki i żołnierza, czego by przecież nie czyniono, gdyby niebezpieczeństwo nie było bliskie”.
R1Sa5KWTOyQT8
Pamiętaj, że spójnik to część mowy, która spaja poszczególne części zdania i nie zastępują żadnej innej części mowy, a zaimki „chowają się”, czyli zastępują inne części mowy, takie jak np.: rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik.
zaimki: które, czego; spójniki: i, ale, że, gdyby.