RLGw4DWxjCZ33
Na ilustracji widać młodego mężczyznę siedzącego pod ścianą z podpartymi nogami i trzymającego Biblię w rękach. Znajduje się on w korytarzu, przypominającym kościół lub klasztor. Jest ubrany w szarą koszulkę i dżinsowe spodnie, na ręku ma zegarek. Jest zamyślony.

Przypowieść jako gatunek literacki

Mężczyzna z Biblią
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Na pewno zastanawiałeś/aś się nieraz, na czym polega tajemnica nauczycieli, których z zainteresowaniem słucha się na lekcji, a co najważniejsze zapamiętuje, o czym mówią. Warto dostrzec pewne podobieństwo  - Jezus też był nauczycielem, miał swoich uczniów - apostołów, którzy  nazywali Go mistrzem. Kiedy przemawiał, gromadziły się tłumy  po to, aby usłyszeć coś, co będzie pocieszeniem lub nauką dla nich. Ludzie z zainteresowaniem wsłuchiwali się w te historie, ponieważ mówca posługiwał się prostym językiem oraz historiami, które nawiązywały do spraw, czy problemów z życia codziennego słuchaczy i za ich pomocą ukazywał pewne prawdy uniwersalne, czyli takie, które mają zawsze aktualne przesłanie, niezależnie od czasu, w którym powstają. Każda przypowieść posiada znaczenie dosłowne (to, o czym jest  treść) oraz przenośne (to, co symbolizujesymbolsymbolizuje treść).

symbol
RGCk4rzV8erYQ
Ewangelia, sceny ilustrujące przypowieści i cuda Jezusa Chrystusa
Źródło: Jan Ziarnko, 1620, miedzioryt, domena publiczna.
przypowieść
Definicja: przypowieść

gatunek epicki (pisany prozą) o charakterze dydaktycznym, czyli pouczającym, służący przekazywaniu prawdy moralnej; przypowieść ma formę niewielkiej fabularnej historii, która przedstawia schematycznie skonstruowanych bohaterów (często skontrastowanych) w typowych życiowych sytuacjach; właściwa interpretacja przypowieści wymaga zrozumienia znaczeń metaforycznych (symbolicznych)

Ważne!

Znanych jest około 40 przypowieści Jezusa, co oznacza, że był to główny sposób przekazywania Jego nauki. Kulturowe i religijne znaczenie przypowieści ewangelicznych sprawia, że chociaż występują one również w Starym Testamencie, to dziś kojarzy się ów gatunek niemal wyłącznie z Nowym Testamentem, z życiem i działalnością Chrystusa.

Przeczytaj zamieszczone poniżej przypowieści i wykonaj ćwiczenia.

Dobra lub zła budowa. Ewangelia wg św. Łukasza, rozdz. 6, w. 47‑49
Dobra lub zła budowa. Ewangelia wg św. Łukasza, rozdz. 6, w. 47‑49

(47) Pokażę wam, do kogo podobny jest każdy, kto przychodzi do Mnie, słucha słów moich i wypełnia je. (48) Podobny jest do człowieka, który buduje dom: wkopał się głęboko i fundament założył na skale. Gdy przyszła powódź, potok wezbrany uderzył w ten dom, ale nie zdołał go naruszyć, ponieważ był dobrze zbudowany. (49) Lecz ten, kto słucha, a nie wypełnia, podobny jest do człowieka, który zbudował dom na ziemi bez fundamentu. [Gdy] potok uderzył w niego, od razu runął, a upadek jego był wielki».

CART1 Źródło: Dobra lub zła budowa. Ewangelia wg św. Łukasza, [w:] Biblia Tysiąclecia, Poznań 1983, s. 1211.
Ćwiczenie 1
R12mHG4JugmCh
Na podstawie informacji zamieszczonych na początku lekcji oraz przeczytanej przypowieści zaznacz jej cechy jako gatunku literackiego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Zastanów się i odpowiedz, dlaczego nauki Jezusa mają formę przypowieści.

Rf0wPo1Q1BHyS
RhbSkdun8YrGq
Winnice w Badenii‑Wirtembergii
Źródło: Taxiarchos228, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypowieść o dwóch synach. Ewangelia wg św. Mateusza, rozdz. 21, w. 28‑32
Przypowieść o dwóch synach. Ewangelia wg św. Mateusza, rozdz. 21, w. 28‑32

(28) «Co myślicie? Pewien człowiek miał dwóch synów. Zwrócił się do pierwszego i rzekł: „Dziecko, idź dzisiaj i pracuj w winnicy!” (29) Ten odpowiedział: „Idę, panie!”, lecz nie poszedł. (30) Zwrócił się do drugiego i to samo powiedział. Ten odparł: „Nie chcę”. Później jednak opamiętał się i poszedł. (31) Któryż z tych dwóch spełnił wolę ojca?» Mówią Mu: «Ten drugi». Wtedy Jezus rzekł do nich: «Zaprawdę, powiadam wam: Celnicy i nierządnice wchodzą przed wami do królestwa niebieskiego. (32) Przyszedł bowiem do was Jan drogą sprawiedliwości, a wyście mu nie uwierzyli. Celnicy zaś i nierządnice uwierzyli mu. Wy patrzyliście na to, ale nawet później nie opamiętaliście się, żeby mu uwierzyć. 

CART2 Źródło: Przypowieść o dwóch synach. Ewangelia wg św. Mateusza, [w:] Biblia Tysiąclecia, Poznań 1983, s. 1169.
Ćwiczenie 3

Udowodnij, że przytoczony fragment Ewangelii jest przypowieścią.

RRSl7w3LIYLZL
Ćwiczenie 4

Choć Jezus raczej nie wyjaśniał swoich przypowieści, ich wymowa wydaje się oczywista. Podaj dwa objaśnienia:

  • religijne:
    Ojciec to...
    Syn pierwszy to...
    Syn drugi to...

  • niereligijne:
    Ojciec to...
    Syn pierwszy to...
    Syn drugi to...

R1Pri5GvMjg4O
RawMjMDs7KQYz
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RjHnD5DirX0QN
Pszenica, owies, jęczmień
Źródło: Merbalge, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypowieść o chwaście. Ewangelia wg św. Mateusza, rozdz. 13, w. 24‑31
Przypowieść o chwaście. Ewangelia wg św. Mateusza, rozdz. 13, w. 24‑31

(24) Inną przypowieść im przedłożył: «Królestwo niebieskie podobne jest do człowieka, który posiał dobre nasienie na swej roli. (25) Lecz gdy ludzie spali, przyszedł jego nieprzyjaciel, nasiał chwastu między pszenicę i odszedł. (26) A gdy zboże wyrosło i wypuściło kłosy, wtedy pojawił się i chwast. (27) Słudzy gospodarza przyszli i zapytali go: „Panie, czy nie posiałeś dobrego nasienia na swej roli? Skąd więc wziął się na niej chwast?” (28) Odpowiedział im: „Nieprzyjazny człowiek to sprawił”. Rzekli mu słudzy: „Chcesz więc, żebyśmy poszli i zebrali go?” (29) A on im odrzekł: „Nie, byście zbierając chwast, nie wyrwali razem z nim i pszenicy. (30) Pozwólcie obojgu róść aż do żniwa; a w czasie żniwa powiem żeńcom: Zbierzcie najpierw chwast i powiążcie go w snopki na spalenie; pszenicę zaś zwieźcie do mego spichlerza”». 

CART3 Źródło: Przypowieść o chwaście. Ewangelia wg św. Mateusza, [w:] Biblia Tysiąclecia, Poznań 1983, s. 1160.
Ćwiczenie 6

Wymień, jakie inne cechy przypowieści można dostrzec w przytoczonym fragmencie.

R1GbrFPwfGBSz
Wyjaśnienie przypowieści o chwaście. Ewangelia wg św. Mateusza, rozdz. 13, w. 36‑43
Wyjaśnienie przypowieści o chwaście. Ewangelia wg św. Mateusza, rozdz. 13, w. 36‑43

(36) Wtedy odprawił tłumy i wrócił do domu. Tam przystąpili do Niego uczniowie i prosili Go: «Wyjaśnij nam przypowieść o chwaście!» (37) On odpowiedział: «Tym, który sieje dobre nasienie, jest Syn Człowieczy. (38) Rolą jest świat, dobrym nasieniem są synowie królestwa, chwastem zaś synowie Złego. (39) Nieprzyjacielem, który posiał chwast, jest diabeł; żniwem jest koniec świata, a żeńcami są aniołowie. (40) Jak więc zbiera się chwast i spala ogniem, tak będzie przy końcu świata. (41) Syn Człowieczy pośle aniołów swoich: ci zbiorą z Jego królestwa wszystkie zgorszenia i tych, którzy dopuszczają się nieprawości, (42) i wrzucą ich w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów. (43) Wtedy sprawiedliwi jaśnieć będą jak słońce w królestwie Ojca swego. Kto ma uszy, niechaj słucha!

CART4 Źródło: Wyjaśnienie przypowieści o chwaście. Ewangelia wg św. Mateusza, [w:] Biblia Tysiąclecia, Poznań 1983, s. 1160.
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, w jaki sposób wersety 36–43 łączą się z wersetami 24–30.

R1XIbjq6wuu9o
Ćwiczenie 8

Ustal, kto poprosił Jezusa o wyjaśnienie sensu przypowieści.

R1GYBwyJrcbw7
Ćwiczenie 9

Rozważ, o czym może świadczyć fakt, że Jezus został poproszony o wytłumaczenie sensu przypowieści.

R8ujKhLxWu7Ao

Przypowieści poetów

Przypowieści biblijne to źródło motywów literackich dla różnych artystów w tym również dla poetów, którzy chętnie wykorzystują je w swojej twórczości.

R1GSMvMj8Bhdg
Mak
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z wierszami Leopolda StaffaLeopold StaffLeopolda StaffaCzesława MiłoszaCzesław MiłoszCzesława Miłosza

R4AvO8iUBWn2s1
Leopold Staff
Źródło: a. nn., fotografia, domena publiczna.
PodwalinyLeopold Staff
Leopold Staff Podwaliny

Budowałem na piasku 
I zwaliło się. 
Budowałem na skale 
I zwaliło się. 
Teraz budując zacznę 
Od dymu z komina. 

CART5 Źródło: Leopold Staff, Podwaliny, [w:] tegoż, Wybór poezji, Wrocław 1985, s. 224.
Leopold Staff
Czesław Miłosz
j00000000SB1v50_00000040
R1b1DsFBOeVUL
Nagranie recytacji wiersza pt. "Podwaliny".

Podaj tytuł przypowieści biblijnej, do której nawiązuje utwór Podwaliny.

Ćwiczenie 10

Wymień  przypowieść biblijną, do której nawiązuje utwór Podwaliny oraz uzasadnij,  czym pod względem treści różni się wiersz  Staffa od tej przypowieści.

RamyTS2k1Kmc2
Ćwiczenie 11

Zinterpretuj, odnosząc się do tytułu wiersza Podwaliny, jego końcowe wersy:

„Teraz budując zacznę
Od dymu z komina”.

R1Hxsn9TtPq9x
RWtD3cnRA8yRp
Ćwiczenie 12
Zaznacz szereg, w którym znajdują się synonimy wyrazu budować.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj wiersz Czesława Miłosza „Przypowieść o maku” lub zapoznaj się z jego nagraniem, a następnie wykonaj ćwiczenia.

RZwbmnsDwcCwc
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza napisem: Czesław Miłosz "Przypowieść o maku". Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Przypowieść o makuCzesław Miłosz
Czesław Miłosz Przypowieść o maku

Na ziarnku maku stoi mały dom,
Pieski szczekają na księżyc makowy
I nigdy jeszcze tym makowym psom,
Że jest świat większy, nie przyszło do głowy.

Ziemia to ziarnko – naprawdę nie więcej,
A inne ziarnka – planety i gwiazdy.
A choć ich będzie chyba sto tysięcy,
Domek z ogrodem może stać na każdej.

Wszystko w makówce. Mak rośnie w ogrodzie,
Dzieci biegają i mak się kołysze.
A wieczorami, o księżyca wschodzie
Psy gdzieś szczekają, to głośniej, to ciszej.

CART6 Źródło: Czesław Miłosz, Przypowieść o maku, [w:] tegoż, Wiersze wszystkie, Kraków 2011, s. 200.
Ćwiczenie 13

Opisz świat znajdujący się na ziarenku maku.

R1KgkVj7jWkmf
Ćwiczenie 14
R19dcFahU9yz0
Pierwsze zdjęcie przedstawia czerwony kwiat maku. Drugie zdjęcie przedstawia wyschniętą makówkę. Obie rośliny znajdują się na białym tle.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RFZYuHkDD5pgo
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15
R1Qj7991WdlGK
Uzupełnij znane powiedzenia ze słowem „mak”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
B
Ćwiczenie 16

Wyjaśnij, co symbolizują elementy wymienione w Przypowieści o maku:
a) ziarnko maku,
b) makówka,
c) domek z ogrodem,
d) księżyc makowy.
Swoją odpowiedź możesz przedstawić również w formie notatki graficznej.

RfgyTHjGT4sDO
Ćwiczenie 17

Wytłumacz, jak rozumiesz słowa poety: „Ziemia to ziarnko [...], a inne ziarnka – planety i gwiazdy”.

RUDLEI8UVMDLO
Ćwiczenie 18

Wyjaśnij, o czym nie wiedzą makowe psy. Oceń, czy powinny o tym wiedzieć. Uzasadnij swoje zdanie.

RR1lryYd7eIn8
Ćwiczenie 19

Wymień podobieństwa i różnice gatunkowe między poznanymi przypowieściami biblijnymi a Przypowieścią o maku Czesława Miłosza.

R37RUhyxNxU2q
Polecenie 1
R1MbFhD8Z92Vv
zadanie interaktywne
Polecenie 1

Opisz własnymi słowami wszechświat opisany w wierszu.

R1b9STIMvFNzl
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 20

Odpowiedz jednym zdaniem, co jest tematem utworu.

Rz0SjZ46Vtyqe
Ćwiczenie 21

Napisz, jak rozumiesz tytuł wiersza.

R1VsovvmEc77u
Polecenie 2

Napisz wiersz, w którym wykorzystasz wybrany motyw lub fragment z poznanych przypowieści i uczynisz  go tematem  swojego tekstu, podobnie jak zrobili to Czesław Miłosz i Leopold Staff.

Rllrbv38gn6Yg

Sprawdź, czy umiesz!

RYrcEXODmNOLh
Ćwiczenie 22
Uzupełnij luki w tekście.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 23

Poniżej podano gatunki literackie podobne do przypowieści. Wymień po jednej cesze, która według ciebie odróżnia przypowieść od wymienionego gatunku:

  • bajka,

  • mit,

  • podanie.

R7yFNwfdWvR3E
Polecenie 3

Napisz opowiadanie twórcze, w którym przedstawisz uwspółcześnioną wersję wybranej przypowieści.  Wykorzystaj też  cytat z  dowolnej przypowieści z lekcji. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

R1KCqCFiak7m1
R1XwKMNk3DKPr
Przypowieść o bogaczu
Źródło: Rembrandt van Rijn, 1627, Gemäldegalerie, Berlin, domena publiczna.
Polecenie 4

Napisz własną przypowieść, której plastycznym wyobrażeniem mógłby być przywołany obraz Rembrandta. Zatytułuj ją - „Przypowieść o księgach”.

R1ekB9rgb9AqK