Zdjęcie przedstawia grupę uczniów, dwoje z nich siedzi przed laptopami, pozostali stoją za nimi i wpatrują się w ekrany komputerów.
W poprzek na czarnym pasku napis - Liczby naturalne.
Zdjęcie przedstawia grupę uczniów, dwoje z nich siedzi przed laptopami, pozostali stoją za nimi i wpatrują się w ekrany komputerów.
W poprzek na czarnym pasku napis - Liczby naturalne.
Liczby naturalne
Źródło: Max Fischer, domena publiczna. https://www.pexels.com/.
1. Liczby w dziesiątkowym układzie pozycyjnym
RHFlmSpJFAIGM1
Zdjęcie przedstawia głowę mężczyzny w średnim wieku z włosami zaczesanymi do góry i wąsami.
Po prawej stronie zapisana liczba tysiąc dziewięćset osiemdziesiąt cztery.
George Orwell (czyt. Dżordż Orłel). Zdjęcie prasowe z zasobów Oddziału Związku Dziennikarzy (BNUJ)
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org,, domena publiczna.
Liczby od wieków fascynowały nie tylko naukowców. Niektóre do dziś uważane są za magiczne, inne mają status wręcz kultowy, za sprawą swojej obecności w popkulturze, mitologii czy historii. Przykładem mogą być liczby: - liczba pechowa, - prędkość obrotów płyt winylowych zwanych singlami, - numer pokoju strachu opisany w powieści G. Orwella (czyt. Orłela) Rok 1984, - złowieszcza liczba, symbolizuje nadejście końca świata, liczba 1001 - znana z bajki o Szecherezadzie.
Zapamiętaj!
Cyfra to umowny znak służący do zapisywania liczb. Słowo cyfra pochodzi z języka arabskiego od słowa sifr, czyli zero. Obecnie używane cyfry nazywane arabskimi tak naprawdę są pochodzenia hinduskiego.
Cyfry używane współcześnie upowszechniły się dopiero w epoce nowożytnej.
Obecnie do zapisywania liczb używamy dziesięciu cyfr: , , , , , , , , , .
Analizując przykłady zawarte w tym materiale poznasz sposoby zapisywania liczb, z którymi spotykasz się na co dzień.
Rozwiązując zamieszczone tu ćwiczenia, wykorzystasz zdobytą wiedzę np. określając pozycję cyfry w liczbie, tworząc liczby o danych własnościach.
RPg7mROsJeW5K1
Zdjęcie przedstawia znak drogowy. Na znaku zapisane jest dwukrotnie 5.5 raz za pomocą cyfr stosowanych w Europie drugi raz za pomocą cyfr stosowanych w krajach arabskich. Cyfra 5 w krajach arabskich przypomina kształtem literę o.
Europejskie i arabskie cyfry na znaku drogowym w Abu Zabi.
Źródło: Ralf Roletschek, dostępny w Internecie, commons.wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Liczby zapisujemy za pomocą cyfr. Cyfry w naszym świecie są tak powszechne i oczywiste, że mogłoby się wydawać, iż istnieją od zawsze. Nic bardziej mylnego. Zapis cyfr, z których zbudowane są liczby, zmieniał się na przestrzeni dziejów i różnych kultur. Już w bardzo dawnych czasach pojawił się problem zapisu liczb. Nie wystarczyła sama umiejętność liczenia, trzeba było prowadzić rejestry upolowanej zwierzyny, broni, wojowników, do czego niezbędne były zapisy liczbowe.
Ciekawostka
Cyfry arabskie pochodzą z Indii, na które około VII wieku najechali Arabowie, a ich łupem (oprócz skarbów, dzieł sztuki i wyrobów użytkowych) padły też starożytne rękopisy. Wśród nich były także te, które zawierały wiedzę matematyczną. Na ich podstawie wprowadzono cyfry do powszechnego użytku. Za pośrednictwem Arabów cyfry dotarły na zachód, a w wieku do Europy. (Źródło: Wikipedia)
Ciekawostka
Ciekawostką jest bardzo późne pojawienie się symbolu zera, dopiero około wieku n.e. Wynikało to z trudności uznania zera za liczbę. Liczbę wiązano z konkretną ilością na przykład bloków kamiennych do budowy piramid, natomiast zero oznaczało nic, brak przedmiotów.
Dziesiątkowy system pozycyjny
Ważne!
System liczbowy indyjsko‑arabski nazywany jest układem dziesiątkowympozycyjnym. System dziesiątkowy oznacza, że dziesięć jednostek niższego rzędu tworzy jedną jednostkę bezpośrednio wyższego rzędu. Na przykład dziesięć jedności tworzy jedną dziesiątkę, dziesięć dziesiątek tworzy jedną setkę.
Pozycyjny system oznacza, że znaczenie cyfry jest zależne od pozycji, jaką zajmuje ona w liczbie.
Nasz system liczenia nazywamy pozycyjnym. Pozycja cyfry w liczbie jest ważna. Na przykład dwie cyfry w liczbie oznaczają co innego – pierwsza z nich oznacza tysięcy, a druga dziesiątek.
Przykład 1
Za pomocą cyfr i tworzymy takie liczby dwucyfrowe, w których cyfry się nie powtarzają. Są to liczby i .
W obu liczbach cyfra oznacza co innego.
R1JNVJtFl4gSk1
Liczba 12. Zaznaczona cyfra jedności 2. Liczba 21. Zaznaczona cyfra dziesiątek 2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W liczbie cyfra oznacza jedności. Natomiast w liczbie ta sama cyfra oznacza dziesiątki, czyli .
R14knRvhQ4uc51
Na rysunku przedstawione są dwie liczby jedna pod drugą. Liczba 12 =1 razy 10 +2 razy 1 =10 +2. Liczba 21 =2 razy 10 +1 razy 1 = 20 +1.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka
Nie każdy system liczbowy to system dziesiątkowy. Na przykład korzystając z zegara, posługujemy się systemem sześćdziesiątkowym. Bowiem godzina to sześćdziesiąt minut, a minuta to sześćdziesiąt sekund.
Przykład 2
Janek rozmienił banknot o nominale euro na monety o nominale euro.
Otrzymał monet.
R1VZFdyNMAlyg1
Animacja przedstawia, że na dziesiątkowym systemie pozycyjnym są również oparte różne waluty, na przykład euro.
Animacja przedstawia, że na dziesiątkowym systemie pozycyjnym są również oparte różne waluty, na przykład euro.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia, że na dziesiątkowym systemie pozycyjnym są również oparte różne waluty, na przykład euro.
Przykład 3
Klient chce pobrać z konta bankowego . Zażyczył sobie, aby kwotę tę wypłacono mu takimi banknotami, żeby było jak najwięcej banknotów stuzłotowych. Ile i jakie banknoty otrzymał?
Ry4Q71DyYOae61
Animacja pokazuje, jak w życiu codziennym korzystamy z dziesiątkowego systemu pozycyjnego, na przykład podczas wypłaty pieniędzy.
Animacja pokazuje, jak w życiu codziennym korzystamy z dziesiątkowego systemu pozycyjnego, na przykład podczas wypłaty pieniędzy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia co oznaczają poszczególne cyfry w liczbie, która przedstawiona jest w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
Ważne!
W naszym systemie liczenia
dziesiątka to jedności,
setka to dziesiątek,
tysiąc to setek,
dziesiątka tysięcy to tysięcy.
Dziesiątkowy pozycyjny system zapisywania liczb jest obecnie na świecie podstawowym systemem używanym niemal we wszystkich krajach. Od wieku stosowany jest powszechnie (obok systemu rzymskiego). Czasami używa się też nazw
system dziesiętny,
system decymalny,
system arabski.
Liczby naturalne
Liczby, z którymi najczęściej się spotykasz to liczby naturalne.
a) 51 - cyfra 5 to cyfra ......................
b) 145 - cyfra 5 to cyfra ......................
c) 578 - cyfra 5 to cyfra ......................
d) 5908 - cyfra 5 to cyfra ......................
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyrGI32Hvv54Z
Ćwiczenie 2
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby dwucyfrowe: w których cyfra dziesiątek jest o większa od cyfry jedności: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijw których cyfra jedności jest razy większa od cyfry dziesiątek: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby dwucyfrowe: w których cyfra dziesiątek jest o większa od cyfry jedności: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijw których cyfra jedności jest razy większa od cyfry dziesiątek: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby dwucyfrowe
a) w których cyfra dziesiątek jest o 2 większa od cyfry jedności ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
b) w których cyfra jedności jest 3 razy większa od cyfry dziesiątek ............ ............ ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RuKVCgxmSXBXE
Ćwiczenie 3
Używając cyfr: , , , wypisz wszystkie możliwe liczby dwucyfrowe, spełniające podane warunki. Uzupełnij luki, wpisując w nie odpowiednie liczby w kolejności rosnącej. Cyfry nie mogą się powtarzać Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij Cyfry mogą się powtarzać Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij
Używając cyfr: , , , wypisz wszystkie możliwe liczby dwucyfrowe, spełniające podane warunki. Uzupełnij luki, wpisując w nie odpowiednie liczby w kolejności rosnącej. Cyfry nie mogą się powtarzać Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij Cyfry mogą się powtarzać Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIrCA6EQgtu6t
Ćwiczenie 4
Znajdź liczbę, w której cyfra dziesiątek jest trzy razy większa od cyfry jedności, a cyfra setek jest trzy razy większa od cyfry dziesiątek. Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Szukaną liczbą jest Tu uzupełnij
Znajdź liczbę, w której cyfra dziesiątek jest trzy razy większa od cyfry jedności, a cyfra setek jest trzy razy większa od cyfry dziesiątek. Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Szukaną liczbą jest Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RktzYeUlXSJRq
Ćwiczenie 5
Pewna liczba jest większa od a mniejsza od . Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź; Cyfrą setek tej liczby jest Tu uzupełnij.
Pewna liczba jest większa od a mniejsza od . Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź; Cyfrą setek tej liczby jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1SCBupFAC3w3
Ćwiczenie 6
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Największą liczbą jednocyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą dwucyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą trzycyfrową jest Tu uzupełnij.
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Największą liczbą jednocyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą dwucyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą trzycyfrową jest Tu uzupełnij.
Podaj największą liczbę
a) jednocyfrową ............
b) dwucyfrową ............
c) trzycyfrową ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDVPYzrDqAdS4
Ćwiczenie 7
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: , i .
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Cyfry nie mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijCyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: , i .
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Cyfry nie mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijCyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: 2, 3 i 8.
a) cyfry nie mogą się powtarzać ............ ............ ............ ............ ............ ............
b) cyfry mogą się powtarzać ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R17ldklcpeijj
Ćwiczenie 8
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: , i . Cyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: , i . Cyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: 4, 5 i 0. Cyfry mogą się powtarzać.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1546pO8uzAcW
Ćwiczenie 9
Wypisz w w kolejności rosnącej wszystkie liczby czterocyfrowe, w których suma wszystkich cyfr wynosi , cyfrą jedności jest , a cyfra setek jest dwa razy większa od cyfry jedności. Wpisz szukane liczby w puste pole. Szukane liczby, to: Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij.
Wypisz w w kolejności rosnącej wszystkie liczby czterocyfrowe, w których suma wszystkich cyfr wynosi , cyfrą jedności jest , a cyfra setek jest dwa razy większa od cyfry jedności. Wpisz szukane liczby w puste pole. Szukane liczby, to: Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1zIg5k04XOqE
Ćwiczenie 10
O pewnej liczbie naturalnej wiadomo, że jest większa od i mniejsza od . Uzupełnij zdanie o szukane liczby. Najmniejszą liczbą spełniającą te warunki jest liczba Tu uzupełnij, natomiast największą Tu uzupełnij.
O pewnej liczbie naturalnej wiadomo, że jest większa od i mniejsza od . Uzupełnij zdanie o szukane liczby. Najmniejszą liczbą spełniającą te warunki jest liczba Tu uzupełnij, natomiast największą Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
W matematyce na ogół nie zapisujemy liczb wielocyfrowych z zerem na początku.
Nie stosujemy zapisów , itp.
Jednak czasami używamy zera na początku w takich zapisach, jak
dla oznaczenia miesiąca w dacie,
, gdy zapisujemy godzinę,
wpisując jako kod do domofonu,
kodując swój numer z dziennika lekcyjnego, np. .
Ćwiczenie 11
Zapisz pięć czterocyfrowych liczb, w których suma cyfr wynosi .
RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Do zapisywania liczb używamy dziesięciu cyfr: , , , , , , , , , . Przykładem czterocyfrowej liczby, w której suma cyfr wynosi jest , ponieważ .
Na przykład: , , , , , , , , , , .
RcmgLfau2WhUS
Ćwiczenie 12
Zapisz liczby w postaci sumy tysięcy, setek, dziesiątek i jedności.
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij 1035=1·1000+0· Tu uzupełnij +3· Tu uzupełnij +5· Tu uzupełnij 6007=6· Tu uzupełnij +0· Tu uzupełnij +0· Tu uzupełnij +7· Tu uzupełnij
Zapisz liczby w postaci sumy tysięcy, setek, dziesiątek i jedności.
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 567=5· Tu uzupełnij +6· Tu uzupełnij +7· Tu uzupełnij 789= Tu uzupełnij ·100+ Tu uzupełnij ·10+ Tu uzupełnij ·11035=1·1000+0· Tu uzupełnij +3· Tu uzupełnij +5· Tu uzupełnij 6007=6· Tu uzupełnij +0· Tu uzupełnij +0· Tu uzupełnij +7· Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1bPchOpxQUjO
Ćwiczenie 13
Liczby przedstawione w postaci sumy zapisz w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 7·1000+8·100+5·10+8·1= Tu uzupełnij 6·1000+7·10+5·1= Tu uzupełnij 2·1000+6·100+7·1=Tu uzupełnij 3·100+2·10= Tu uzupełnij 8·1000+6= Tu uzupełnij
Liczby przedstawione w postaci sumy zapisz w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 7·1000+8·100+5·10+8·1= Tu uzupełnij 6·1000+7·10+5·1= Tu uzupełnij 2·1000+6·100+7·1=Tu uzupełnij 3·100+2·10= Tu uzupełnij 8·1000+6= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Ez26zgJ5CLj
Ćwiczenie 14
Odpowiedz na pytanie. Połącz w pary pytanie z odpowiedzią. Ile jest wszystkich liczb dwucyfrowych? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90 Ile jest wszystkich liczb dwucyfrowych zaczynających się od cyfry parzystej? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90 Ile jest wszystkich liczb dwucyfrowych parzystych? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90 Ile jest wszystkich liczb trzycyfrowych, których suma cyfr jest równa 5? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90 Ile jest wszystkich liczb trzycyfrowych, których iloczyn cyfr jest równy 4? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90
Odpowiedz na pytanie. Połącz w pary pytanie z odpowiedzią. Ile jest wszystkich liczb dwucyfrowych? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90 Ile jest wszystkich liczb dwucyfrowych zaczynających się od cyfry parzystej? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90 Ile jest wszystkich liczb dwucyfrowych parzystych? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90 Ile jest wszystkich liczb trzycyfrowych, których suma cyfr jest równa 5? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90 Ile jest wszystkich liczb trzycyfrowych, których iloczyn cyfr jest równy 4? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 liczb: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500, 2. 45, 3. 6 liczb: 114, 141, 411, 122, 212, 221, 4. 40, 5. 90
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RGzM3qSxqf31F
Ćwiczenie 15
Rozwiąż krzyżówkę.
Rozwiąż krzyżówkę.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.