Na zdjęciu dwójka dzieci podbiega do pary kobiety i mężczyzny. Po lewej stronie inna kobieta niesie na rękach małe dziecko. Ludzie znajdują się w parku.
Na zdjęciu dwójka dzieci podbiega do pary kobiety i mężczyzny. Po lewej stronie inna kobieta niesie na rękach małe dziecko. Ludzie znajdują się w parku.
Rodzina - szczególny rodzaj grupy społecznej
Źródło: JessicaRockowitz, domena publiczna.
Rodzina jako grupa społeczna
Nauczysz się
charakteryzować rodzinę jako grupę społeczną,
wyjaśniać zależności, między członkami rodziny wynikające z pokrewieństwa,
rozpoznawać różne modele rodziny.
Ćwiczenie 1
Wskaż, jakie cele łączą członków twojej rodziny. Określ, które więzi między wami mają charakter formalny, a które nieformalny.
RTeEkhRwjFRIo
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie informacje związane z powstawaniem i rodzajami więzi społecznych.
Celem mojej rodziny jest np. zaspakajanie potrzeb bytowo - opiekuńczych, potrzeb ekonomicznych, rekreacyjnej.
Przykładem więzi formalnej w rodzinnie jest pokrewieństwo, więź małżeńska.
Przykładem więzi nieformalnej w rodzinie jest spożywanie wspólnych posiłków, wspólne zainteresowania.
Co wiesz o swojej rodzinie?
Rodzina to najstarsza i najpowszechniejsza forma życia społecznego, która odgrywa ogromną rolę w życiu każdego człowieka; tworzą ją połączeni węzłem małżeńskim kobieta i mężczyzna, ich potomstwo, a w szerszym znaczeniu także ogół krewnych obu małżonków; często rodzina jest nazywana podstawową komórką społeczną, co wskazuje na ogromną rolę, jaką odgrywa w życiu każdego społeczeństwa.
Polecenie 1
W ramce poniżej zamieść zdjęcie swojej rodziny. Powinni się na nim znaleźć nie tylko twoi rodzice (opiekunowie) i rodzeństwo, ale także twoi dziadkowie. Jeśli nie masz takiego zdjęcia, zrób fotomontaż. Jeśli nie dysponujesz zdjęciem kogoś z rodziny i nie możesz go zrobić, narysuj jego portret, zeskanuj i umieść we wspólnej ramce. Nazwij poszczególnych członków rodziny i wyjaśnij ich role.
R1DyupCEPCQvY
.
Polecenie 1
Opisz swoją rodzinę, biorąc pod uwagę nie tylko swoich rodziców, ale też i dziadków. Koniecznie podaj ich imiona oraz po dwie charakterystyczne dla nich cechy.
R1SneWWt6VxYP
(Uzupełnij).
Wzajemne stosunki osób, które pochodzą od wspólnego przodka nazywa się stopniami pokrewieństwa.
Ważna i cenna jest umiejętność poprawnego nazywania członków rodziny w zależności od stopnia spokrewnienia i strony, do której zalicza się dana osoba. Należy używać precyzyjnych określeń, aby było wiadomo, jaki stopień pokrewieństwa łączy nas z poszczególnymi członkami rodziny, np. stryj – brat ojca, stryjenka – żona brata ojca, natomiast wuj to brat matki, ciotka – siostra matki. Analogicznie dzieci z pierwszego pokolenia, to bracia i siostry stryjeczne, bracia i siostry cioteczne, bracia i siostry wujeczne. Dawniej kuzynami lub pociotkami nazywano osoby z dalszej rodziny. Warto również wiedzieć, że słowo kuzyn pochodzi z języka francuskiego i w języku polskim pojawiło się w XVIII wieku.
Należy także wspomnieć o relacjach wynikających z zawarcia związku małżeńskiego. Brat żony lub męża to szwagier (tak samo nazywa się również męża siostry; żona brata to z kolei bratowa), a siostra żony lub męża to szwagierka. Dawniej brat żony zwany był jednak szurzymem, a brata męża nazywano dziewierzem. Siostra męża to niegdyś zełwa, a siostra żony to z kolei świeść. Męża siostry zwano natomiast siostrzankiem, a żona brata męża to jątrew lub jątrewka.
Polecenie 2
Przeczytaj lub wysłuchaj utworu Jana Twardowskiego pt. „Co wiesz o swojej rodzinie?” Zapamiętaj jak najwięcej słów określających członków rodziny, a następnie rozwiąż ćwiczenie.
RS8L06zFCrcwp
Miejsce na notatkę
Polecenie 2
Przeczytaj lub wysłuchaj utworu Jana Twardowskiego pt. „Co wiesz o swojej rodzinie?” i zapamiętaj jak najwięcej słów, które kojarzą ci się z rodziną. Możesz je zanotować poniżej lub w zeszycie.
RxhFiPwmUeEP0
Miejsce na notatkę
Co wiesz o swojej rodzinie?Jan Twardowski
Jan TwardowskiCo wiesz o swojej rodzinie?
Jurek miał napisać wypracowanie domowe na temat: „Co wiesz o swojej rodzinie?”. Zmartwił się, bo niewiele wiedział. Znał się na samochodach, wiedział, jak wygląda fiat, mazda, volvo, polonez, który można przerobić na ropniaka, golf, młodszy brat volkswagena, ale nie znał własnej rodziny. Wiedział, jak wygląda mamusia, tatuś i dwie młodsze siostry, ale całej rodziny nie znał. Wiedział, że mamusia ma na imię Barbara, a tatuś Karol. Wiedział, że mamusia jest zawsze ładna, nawet wtedy, kiedy jest zmęczona. Wiedział, że jedna jego siostra lubi śpiewać, a druga rysować jamniki, ale to za mało, żeby napisać, co się wie o swojej rodzinie. Zadzwonił do swojej babci Zenobii, która wiedziała wszystko; słuchał i zapisywał. Okazało się, że miał dwie babcie, nie tylko Zenobię, ale i Jadwigę. Babcia Jadwiga miała osiemdziesiąt lat, ale mówiono do niej: „Wisienko”. Babcia Wisienka pogniewała się na wszystkich, nawet słuchawki nie podnosiła, kiedy ktoś do niej dzwonił. Raz tylko podniosła, kiedy dzwonił wujek Janek – i powiedziała: – Mów głośno, Gawronie, nie słychać w telefonie. Jurek miał jeszcze cztery ciotki: Barbarę, Ewę, Klarę i Dziulę. Ciotka Barbara była artystką, stale inaczej wyglądała, raz podobna do Chinki, raz do Murzynki. Ciotka Ewa miała twarz podobną do Bolesława Chrobrego na obrazie Matejki. Ciotka Klara była chuda i pewien pan przezywał ją „chudzielec‑popielec”, ale się z nią ożenił i stał się wujkiem. Ciotka Dziula hodowała na wsi króliki nowozelandzkie i karmiła je zielonkami i sianem. Poza tym miała czworo dzieci: Agatę, Antka, Jurka i Karolinkę. Okazało się, że Jurek ma jeszcze trzech stryjków: Rafała, Pawła i Ksawerego, i wujka Bolesława. Wszystko, czego się dowiedział od babci Zenobii, pozapisywał i był przekonany, że wypracowanie domowe o rodzinie gotowe – nagle przyszła wiadomość, że się cioci Dziuli urodziły bliźnięta. Potem się dowiedział, że stryjkowi Rafałowi urodził się syn. Rozpoczął pisać wypracowanie na temat: „Co wiesz o swojej rodzinie?” – ale nie mógł dokończyć, bo stale ktoś się nowy rodził. Dziadek odchodził za dziadkiem i chociaż wszystko mija – ciotek nam nie zabraknie, stale się rodzi rodzina.
CART2 Źródło: Jan Twardowski, Co wiesz o swojej rodzinie?, [w:] tegoż, Nowe patyki i patyczki, Poznań 2007.
R1QoxCzwYbejW
recytacja - nagranie audio wiersza "Co wiesz o swojej rodzinie"
recytacja - nagranie audio wiersza "Co wiesz o swojej rodzinie"
Utwór Co wiesz o swojej rodzinie? czyta Bartosz Woźny
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.
Utwór Co wiesz o swojej rodzinie? czyta Bartosz Woźny
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.
recytacja - nagranie audio wiersza "Co wiesz o swojej rodzinie"
Ćwiczenie 2
RjVWHW6kiAE9v1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu nazw stopni pokrewieństwa z wyjaśnieniami.
Zadanie interaktywne polega na połączeniu nazw stopni pokrewieństwa z wyjaśnieniami.
W utworze Jana Twardowskiego pojawia się wiele słów nazywających stopnie pokrewieństwa. Dopasuj do określeń ich wyjaśnienia, np. wujek – brat matki.
ojciec matki lub ojca, matka matki lub ojca, żona stryja, żona wuja, siostra matki lub ojca, babka matki lub ojca, ojciec babki lub dziadka, brat ojca
wujenka
ciotka
stryjek
stryjenka
dziadek
babcia
prababka
pradziadek
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rodzina jest grupą pierwotnągrupa pierwotnagrupą pierwotną. Z tej racji trudno wskazać główny cel sformowania tej grupy i powody jej trwania. Znaczenie, jakie rodzina ma dla osób ją współtworzących oraz dla społeczeństwa, jest bezdyskusyjne.
Po pierwsze: dzięki małżeństwu i rodzinie odtwarza się w kolejnych pokoleniach społeczeństwo i jego ład, który rodzice przekazują dzieciom w procesie socjalizacjisocjalizacjasocjalizacji.
Po drugie: w rodzinie człowiek zdobywa cechy społeczne, umiejętności i wiedzę, które umożliwiają mu wchodzenie do innych grup społecznych, w świat, a także samodzielne funkcjonowanie w społeczeństwie.
Rodzice w rodzinie
Rodzice są pierwszymi opiekunami zaspokajającymi biologiczne, psychiczne i społeczne potrzeby dziecka. Są też pierwszymi wychowawcami przygotowującymi dziecko do samodzielnego życia w społeczeństwie.
Wychowanie, a więc wpływ rodziców, rozumiany jako oddziaływania zamierzone i niezbędne do prawidłowego rozwoju psychicznego i społecznego dziecka. Skuteczność i jakość tego procesu zależy w dużej mierze od tego, jaką „politykę wychowania” stosują rodzice.
Można wyodrębnić cztery typy zachowań rodziców:
rodzice autorytatywni
ciepli i pomocni, choć stanowczy;
nie są skłonni do stosowania kar czy zmuszania do posłuszeństwa poprzez odwoływanie się do własnego autorytetu;
standardy wprowadzają na drodze wyjaśniania zasad postępowania i podejmowania decyzji;
ich wymagania rodzicielskie są dostosowane do możliwości dzieci;
uczą dzieci odpowiedzialności i kontrolują w sposób właściwy i rozsądny;
utrzymują z dzieckiem relacje wspierające i częściej niż inni rodzice ujawniają wobec niego pozytywny stosunek emocjonalny;
rodzice autorytarni
przywiązują dużą wagę do posłuszeństwa i podporządkowania dziecka;
stosują kary;
rzadko chwalą i pytają o zdanie;
wymagają spełniania poleceń, oczekując od dziecka niekwestionowanej akceptacji ustanowionych przez siebie zasad i standardów;
rodzice pobłażający
akceptujący, choć często bierni, jeśli chodzi o dyscyplinę;
obdarzają dzieci dużą swobodą, jednak po to, aby ograniczyć swoje działania;
nie kontrolują zachowania dzieci lub robią to w niewielkim zakresie;
nie są intensywnie nastawieni na osiągnięcia i dojrzałe zachowania dzieci;
rodzice obojętni (niezaangażowani)
do minimum ograniczają czas spędzany z dzieckiem;
nie wspierają dziecka;
nie interesują się jego zachowaniem;
w relacji z potomstwem nie starają się być aktywni.
RWnkqc79lR3HD
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Dziadkowie w rodzinie
Stawanie się babcią i dziadkiem to proces podobny do dojrzewania do roli ojca i matki. Sukces w odgrywaniu tej roli społecznej zależy od miejsca człowieka w życiu rodziny, charakteru relacji łączących go z własnymi dziećmi, posiadanego wykształcenia, stopnia aktywności życiowej, zdrowia, a w przypadku osób starzejących się i starych – od ich stosunku do starości.
Dziadkowie spełniają bardzo ważne zadanie w życiu nie tylko dziecka, ale i jego rodziców. Ich atutem jest to, że mają zazwyczaj więcej czasu niż rodzice. Dość istotną cechą charakteryzującą dziadków jest cierpliwość, której często brakuje rodzicom. Dziadkowie często są potrzebni, gdy oboje rodzice pracują zawodowo, dziecko choruje, jest mało samodzielne lub rodzice nie mają czasu dla dziecka. Dziadkowie towarzyszą rodzinie w opiece nad dziećmi, wspierają ją, pomagają, służą dobrą radą. Są skarbnicą prostej, życiowej wiedzy, która później, w dorosłym życiu, okazuje się bezcenna.
Odpowiedzi osób, które na pytanie, czy zawdzięczają coś swoim dziadkom, odpowiedziały twierdząco lub „trudno powiedzieć” (N=796)
Rola babć i dziadków w rodzinie.
RMTGC4tREWXfX
Źródło: Learnetic S.A., 8.05.2022, licencja: CC BY 4.0.
CART3 Źródło: dostępny w internecie: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_008_12.PDF.
Wykres słupkowy: Co zawdzięcza Pan(i) swojej babci lub dziadkowi?
opiekę i wychowanie: 65%;
poczucie, że jestem kochany(a): 64%;
znajomość dziejów rodziny: 57%;
zasady moralne: 57%;
wiarę religijną: 54%;
takie cechy charakteru, jak: obowiązkowość, pracowitość, samodyscyplina, silna wola: 48%;
praktyczne umiejętności, np. związane z prowadzeniem domu, opieką nad członkami rodziny, majsterkowaniem, prowadzeniem gospodarstwa rolnego, uprawianiem rzemiosła: 44%;
znajomość niektórych wydarzeń historycznych: 43%;
miłość do ojczyzny: 38%;
zainteresowania, hobby, np. zamiłowanie do nauki, muzyki, malarstwa, literatury, wędrówek, sportu, wędkowania, gry w szachy: 25%;
mieszkanie: 10%;
spadek: 6%;
coś innego: 2%;
trudno powiedzieć: 4%.
Procenty nie sumują się do 100, ponieważ badani mogli wskazać dowolną liczbę odpowiedzi.
Ćwiczenie 4
RhURzujAlcqFY
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Zastanów się, jakie korzyści dla rodziny wynikają z obecności dziadków.
Instytucja babci i dziadka jest dziś potrzebna, ponieważ zapracowani rodzice mają znacznie mniej czasu dla swoich dzieci. W tej sytuacji to dziadkowie przejmują opiekę nad dziećmi. Dzisiejsze życie jest stresujące, a to oznacza, że rodzice często nie mają tyle cierpliwości, co dziadkowie. Dziadkowie służą też dzieciom radą i pomocą, ponieważ są bardzo mądrzy przez wzgląd na wiek i zdobyte doświadczenia.
Ćwiczenie 4
R967zuPMfz8yV
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Zastanów się, jakie korzyści dla rodziny wynikają z obecności dziadków.
Instytucja babci i dziadka jest dziś potrzebna, ponieważ zapracowani rodzice mają znacznie mniej czasu dla swoich dzieci. W tej sytuacji to dziadkowie przejmują opiekę nad dziećmi. Dzisiejsze życie jest stresujące, a to oznacza, że rodzice często nie mają tyle cierpliwości, co dziadkowie. Dziadkowie służą też dzieciom radą i pomocą, ponieważ są bardzo mądrzy przez wzgląd na wiek i zdobyte doświadczenia.
Ćwiczenie 5
RVJcpWckofzOa
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Przypomnij sobie, czym są wartości. Zwróć uwagę, że tylko niektóre z podanych odpowiedzi odnoszą się do wartości.
Miłość, zasady moralne, wiara.
Ćwiczenie 5
R7prfRlbT6Hvz
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Przypomnij sobie, czym są wartości. Zwróć uwagę, że tylko niektóre z podanych odpowiedzi odnoszą się do wartości.
Miłość, zasady moralne, wiara.
RJloyuS0RmmGE
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Typologia rodzin
Wielkość rodziny
nuklearne - rodziny małe, maksymalnie dwupokoleniowe,
wielkie - rodziny, co najmniej trzypokoleniowe,
Liczba współmałżonków:
monogamiczne - dwoje partnerów,
poligamiczne - rodzinę tworzy wielu partnerów:
a) poliandryczne - rodzinę tworzy kobieta oraz kilku mężczyzn,
b) poliginiczna - rodzinę tworzy mężczyzna oraz kilka kobiet,
Zakres wyboru małżonków:
ednogamiczne - rodziny zawierane w obrębie własnej zbiorowości,
egzogamiczne - rodziny zawierane w obrębie różnych zbiorowści,
Hierarchia poważania i władzy:
patriarchalne - rodziny, w których władzę sprawuje mężczyzna,
matriarchalne - rodziny, w których władzę sprawuje kobieta,
partnerskie - rodziny, w których istnieje równomierny podział praw i obowiązków pomiędzy kobiety i mężczyzn,
Dziedziczenie nazwiska, prestiżu i majątku:
patrylinearne - rodziny, w których ma miejsce dziedziczenie po ojcu,
matrylinearne - rodziny, w których następuje dziedziczenie po matce,
Miejsce zamieszkania
patrylokalne - rodziny, których małżonkowie po ślubie zamieszkują w domu rodziców mężczyzny,
matrylokalne - rodziny, których małżonkowie zamieszkują w domu rodziców kobiety,
neolokalne - rodziny, których małżonkowie po ślubie zamieszkują we własnym domu.
Ćwiczenie 7
RStudfgTipp1Y
Wskaż nieprawdziwe określenie rodziny dużej. Możliwe odpowiedzi: 1. dwupokoleniowa, 2. trzypokoleniowa, 3. złożona z kilku spokrewnionych ze sobą rodzin nuklearnych, 4. najczęściej złożona z dziadków, jednego z ich dzieci, które założyło rodzinę, oraz ich dzieci/dziecka, czyli wnuków
R1VkdyUBANfX4
Ćwiczenie 8
Wybierz poprawną odpowiedź na poniższe pytanie.
Jak liczne będzie czwarte pokolenie osoby X, zakładając utrwalony model rodziny 2+2? Możliwe odpowiedzi: 1. 8 osób., 2. 12 osób., 3. 16 osób., 4. 32 osoby.
RTwdzynVmS3Mq1
Na ilustracji przedstawiono wykres ukazujący różne modele rodziny. W centrum ilustracji znajduje się koło z napisem “Modele rodziny”, od którego odchodzą strzałki do kół z nazwami poszczególnych rodzajów rodzin, które zostały opisane.
1. Alternatywne modele rodziny.
występują coraz częściej w wielu krajach kultury zachodniej.
• ludzie samotni – osoby prowadzące jednoosobowe gospodarstwa domowe,
Na zdjęciu mężczyzna stojący tyłem. Ubrany jest w bluzę z kapturem, luźne spodnie i wysokie buty. Stoi nad brzegiem jeziora. tafla wody odbija różowe i ciemnoniebieskie światło zachodzącego słońca.
• samotni rodzice – matka lub ojciec samotnie wychowujący dzieci,
Na zdjęciu znajduje się młoda kobieta i mały chłopiec którzy zwrócenie się do siebie twarzami, dotykają się czołami. Kobieta ma długie, pofarbowane na rudy kolor włosy. chłopiec ma blond włosy. Oboje ubrani są białe koszule.
• rodziny nomadyczne (małżeństwo na odległość),
Na zdjęciu znajduje się młody mężczyzna przy dużym oknie. Mężczyzna ma włosy zaczesane do tyłu, krótki zarost. Ubrany jest w białą koszulę i czarne spodnie. opiera się prawym łokciem o parapet, a w dłoni trzyma telefon. Coś na nim pisze lub wybiera numer.
• LAT (living apart together) – partnerzy utrzymują intymne stosunki, lecz nie mieszkają razem,
• DINK (double income, no kids) – dobrze zarabiający małżonkowie zajęci swoją karierą zawodową, którzy nie chcą posiadać potomstwa. Na zdjęciu znajduje się kobieta i mężczyzna. mężczyzna ubrany jest w garnitur, a kobieta w białą suknię z koronkami, przez szyję przewieszoną ma białą chustę. Para obejmuje się nawzajem jedną ręką, a w drugiej trzyma zapalone zimne ognie. Są uśmiechnięci, szczęśliwi. W tle widać inne osoby trzymające zapalone zimne ognie.
• rodzina patchworkowa – związek dwóch rozwodników, którzy posiadają swoje dzieci, a także dzieci z poprzedniego małżeństwa.{audio}
Ilustracja przedstawia schematycznie, w postaci ciemnych zarysów postaci, kilka osób: kobiety z kilkuletnim chłopcem trzymanym za rękę, kobietę z małym dzieckiem otrzymanym na ręku, oraz kobietę z dwojgiem dzieci trzymanym za ręce. U dołu ilustracji, pod nogami tych postaci znajdują się flagi różnych państw. W tle europejski wieniec z gwiazd i zarys mapy Europy.
2. Modele rodziny w oparciu o formalność lub nieformalność związku:
• rodziny oparte o małżeństwa formalne (zarejestrowane lub zgłoszone zgodnie z obowiązującym prawem), na przykład cywilne lub kościelne,
Na zdjęciu znajduje się para młoda podczas uroczystości zaślubin w kościele prawosławnym. mężczyzna ubrany jest w garnitur, a kobieta w białą suknię. oboje trzymają przed sobą zapaloną świeczkę. obok panny młodej stoi kobieta trzymająca w dłoni serwetkę, na której coś się znajduje. przed młodymi stoi plecami do nich duchowny, przed sobą ma na stojaku księgę. w tle za młodymi stoją w rządku inne osoby - młode dziewczyny z chustami na głowach oraz młodzi mężczyźni.
• rodziny oparte o małżeństwa nieformalne {audio} (wyłącznie w oparciu o umowę partnerską), np. konkubinat (kohabitacja).,
3. Modele rodziny ekonomiczne: • tradycyjny – pracuje jedynie mąż, zarabiając wystarczająco na zaspokojenie potrzeb rodziny, natomiast żona zajmuje się prowadzeniem domu, wychowywaniem dzieci itp., występuje na przykład w kręgach muzułmańskich i żydowskich,
• odwrócony – pracuje jedynie żona, zarabiając wystarczająco na zaspokojenie potrzeb rodziny, natomiast mąż zajmuje się prowadzeniem domu, wychowywaniem dzieci itp., często występuje w krajach kultury zachodniej,
• mieszany – zarówno mąż, jak i żona pracują zawodowo, mąż poświęca więcej czasu na pracę zawodową, a żona oprócz pracy zawodowej zajmuje się prowadzeniem domu, wychowywaniem dzieci itp., występuje często w krajach kultury zachodniej,
• partnerski – zarówno mąż, jak i żona mniej więcej tyle samo czasu przeznaczają na pracę zawodową, oboje w równym stopniu zajmują się domem i dziećmi, występuje często w krajach kultury zachodniej. Według badań CBOS z 2012 roku, 28% Polaków żyje w partnerskim modelu rodziny, 26% w mieszanym, 20% w tradycyjnym, a 3% w odwróconym. Pozostałe osoby są w innej sytuacji. {audio},
4. Modele rodziny w oparciu o płeć partnerów: • rodziny oparte o związki heteroseksualne (osób różnej płci),
Na ilustracji znajduje się symbol przedstawiający mężczyznę i symbol przedstawiający kobietę. Trzymają się za ręce.
• rodziny oparte o związki homoseksualne (osób tej samej płci), które w wielu państwach nie są akceptowane prawnie ani religijnie. {audio}
Na ilustracji znajdują się dwa symbole przedstawiający mężczyzn. Trzymają się za ręce.
Na ilustracji znajdują się dwa symbole przedstawiające kobiety. Trzymają się za ręce.
5. Modele rodziny w oparciu o liczbę pokoleń prowadzących jedno gospodarstwo domowe: • jednopokoleniowa (małżeństwo bez dzieci), występująca często w państwach wysoko rozwiniętych,
Na zdjęciu znajduje się kobieta i mężczyzna. mężczyzna ubrany jest w garnitur, a kobieta w białą suknię z koronkami, przez szyję przewieszoną ma białą chustę. Para obejmuje się nawzajem jedną ręką, a w drugiej trzyma zapalone zimne ognie. Są uśmiechnięci, szczęśliwi. W tle widać inne osoby trzymające zapalone zimne ognie.
• dwupokoleniowa (małżeństwo z dziećmi), występująca często w państwach wysoko rozwiniętych,
Na zdjęciu znajduje się młoda kobieta i młody mężczyzna oraz niemowlę. Kobieta i mężczyzna całują noworodka w głowę - kobieta od lewej strony, mężczyzna od prawej. Niemowlę uśmiecha się.
• wielopokoleniowa (rodzice i dzieci mieszkający na przykład z dziadkami), charakterystyczna dla wielu krajów azjatyckich (np. Tajlandii), Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej, Europy Południowej i Ameryki Łacińskiej. {audio}
Zdjęcie znajduje się młoda kobieta i młody mężczyzna, trzymający w ramionach troje małych dzieci, w tym jednego noworodka. Po lewej od tej grupki siedzi starszy mężczyzna, a po prawej starsza kobieta. Wszyscy uśmiechają się.
6. Modele rodziny w oparciu o wielkość małżeństwa: • rodziny oparte o monogamię (związek dwóch osób),
Na ilustracji znajduje się symbol przedstawiający mężczyznę i symbol przedstawiający kobietę. Trzymają się za ręce.
• rodziny oparte o poligamię (związek jednej osoby z kilkoma osobami), w tym poligynię (jeden mężczyzna i wiele kobiet) i poliandrię (jedna kobieta i wielu mężczyzn).
Ilustracja przedstawia czarną sylwetkę mężczyzny i dwóch kobiet.
Poligynia jest rozpowszechniona w krajach arabskich, niektórych rejonach Afryki Centralnej, a także na niektórych wyspach Oceanii.
opis alternatywny
Poliandria występuje współcześnie w Tybecie, południowych Indiach i Polinezji.
Ponadto w niektórych krajach spotyka się małżeństwa grupowe (komuny), w których związki małżeńskie przeplatają się między wszystkimi członkami grupy. {audio},
7. Modele rodziny w oparciu o liczbę dzieci:
• rodziny bezdzietne (2+0) – występują czasem w niektórych krajach wysoko rozwiniętych, a zamiast posiadania dzieci bardzo często pary kupują (lub adoptują ze schroniska) psa lub kota,
Na zdjęciu znajduje się rudo-biały kot, który siedzi pomiędzy nogami kobiety a nogami mężczyzny.
• rodziny jednodzietne i z dwojgiem dzieci (2+1 i 2+2) – występują powszechnie w krajach wysoko rozwiniętych, krajach dawnego bloku wschodniego i niektórych krajach średnio rozwiniętych,
Na zdjęciu znajduje się małe, roczne dziecko w białej sukience, młody mężczyzna w koszuli w biało-niebieskie paski, młoda kobieta z długimi brązowymi włosami, w białej sukni. Cała trójka przytula się do siebie, uśmiechają się.
•rodziny wielodzietne (w Polsce z co najmniej trójką dzieci) – występują powszechnie w krajach słabo rozwiniętych i niektórych krajach średnio rozwiniętych (m.in. w muzułmańskich, hinduistycznych), a także w Izraelu. {audio}
Na zdjęciu czarnoskóra kobieta odziana kolorową chustę, z chustą na głowie siedzi przy dużej metalowej misce, w której znajduje się potrawa. po prawej stoją w rządku dzieci kropka Każde trzyma miskę z kaszą kropka kobieta nakłada pierwszemu dziecku potrawę z metalowej miski do miski z kaszą. z tyłu obok drzwi siedzi czarnoskóry mężczyzna w czerwonej koszulce i niebieskich dżinsach.
8. Modele rodziny w oparciu o ilość cech wspólnych współmałżonków: • rodziny oparte o małżeństwa homogeniczne (takie, których współmałżonkowie mają pewne wspólne cechy, np. narodowość, rasa status społeczny itd),
• rodziny oparte o małżeństwa heterogeniczne (takie, które nie mają powyższych cech wspólnych). {audio}
Na zdjęciu na ośnieżonych schodach dużego budynku o ścianie czerwonej z białymi zdobieniami stoi kobieta w sukni ślubnej, trzymająca wiązankę kwiatów, oraz mężczyzna w garniturze, w czarnym płaszczu. Młodzi całują się.
W państwach wyznaniowych (głównie muzułmańskich) zabrania się związków osób o różnym wyznaniu.,
9. Modele rodziny w oparciu o pochodzenie małżonków: • rodziny oparte o małżeństwa egzogamiczne (poza własną grupą, np. etniczną, językową itd.), zakazane są w różnych kulturach, {audio}
Na zdjęciu kobieta i mężczyzna w średnim wieku. Kobieta ma białą skórę, a mężczyzna czarną, jednak ma rysy hinduskie. Para opiera się głowami o siebie, uśmiechają się.
• rodziny oparte o małżeństwa endogamiczne (w obrębie tej samej grupy etnicznej, językowej itd.).
Na zdjęciu znajduje się młoda kobieta i młody mężczyzna kropka ubranie są w tradycyjne stroje ślubne z południowo-wschodniej Azji.
Na ilustracji przedstawiono wykres ukazujący różne modele rodziny. W centrum ilustracji znajduje się koło z napisem “Modele rodziny”, od którego odchodzą strzałki do kół z nazwami poszczególnych rodzajów rodzin, które zostały opisane.
1. Alternatywne modele rodziny.
występują coraz częściej w wielu krajach kultury zachodniej.
• ludzie samotni – osoby prowadzące jednoosobowe gospodarstwa domowe,
Na zdjęciu mężczyzna stojący tyłem. Ubrany jest w bluzę z kapturem, luźne spodnie i wysokie buty. Stoi nad brzegiem jeziora. tafla wody odbija różowe i ciemnoniebieskie światło zachodzącego słońca.
• samotni rodzice – matka lub ojciec samotnie wychowujący dzieci,
Na zdjęciu znajduje się młoda kobieta i mały chłopiec którzy zwrócenie się do siebie twarzami, dotykają się czołami. Kobieta ma długie, pofarbowane na rudy kolor włosy. chłopiec ma blond włosy. Oboje ubrani są białe koszule.
• rodziny nomadyczne (małżeństwo na odległość),
Na zdjęciu znajduje się młody mężczyzna przy dużym oknie. Mężczyzna ma włosy zaczesane do tyłu, krótki zarost. Ubrany jest w białą koszulę i czarne spodnie. opiera się prawym łokciem o parapet, a w dłoni trzyma telefon. Coś na nim pisze lub wybiera numer.
• LAT (living apart together) – partnerzy utrzymują intymne stosunki, lecz nie mieszkają razem,
• DINK (double income, no kids) – dobrze zarabiający małżonkowie zajęci swoją karierą zawodową, którzy nie chcą posiadać potomstwa. Na zdjęciu znajduje się kobieta i mężczyzna. mężczyzna ubrany jest w garnitur, a kobieta w białą suknię z koronkami, przez szyję przewieszoną ma białą chustę. Para obejmuje się nawzajem jedną ręką, a w drugiej trzyma zapalone zimne ognie. Są uśmiechnięci, szczęśliwi. W tle widać inne osoby trzymające zapalone zimne ognie.
• rodzina patchworkowa – związek dwóch rozwodników, którzy posiadają swoje dzieci, a także dzieci z poprzedniego małżeństwa.{audio}
Ilustracja przedstawia schematycznie, w postaci ciemnych zarysów postaci, kilka osób: kobiety z kilkuletnim chłopcem trzymanym za rękę, kobietę z małym dzieckiem otrzymanym na ręku, oraz kobietę z dwojgiem dzieci trzymanym za ręce. U dołu ilustracji, pod nogami tych postaci znajdują się flagi różnych państw. W tle europejski wieniec z gwiazd i zarys mapy Europy.
2. Modele rodziny w oparciu o formalność lub nieformalność związku:
• rodziny oparte o małżeństwa formalne (zarejestrowane lub zgłoszone zgodnie z obowiązującym prawem), na przykład cywilne lub kościelne,
Na zdjęciu znajduje się para młoda podczas uroczystości zaślubin w kościele prawosławnym. mężczyzna ubrany jest w garnitur, a kobieta w białą suknię. oboje trzymają przed sobą zapaloną świeczkę. obok panny młodej stoi kobieta trzymająca w dłoni serwetkę, na której coś się znajduje. przed młodymi stoi plecami do nich duchowny, przed sobą ma na stojaku księgę. w tle za młodymi stoją w rządku inne osoby - młode dziewczyny z chustami na głowach oraz młodzi mężczyźni.
• rodziny oparte o małżeństwa nieformalne {audio} (wyłącznie w oparciu o umowę partnerską), np. konkubinat (kohabitacja).,
3. Modele rodziny ekonomiczne: • tradycyjny – pracuje jedynie mąż, zarabiając wystarczająco na zaspokojenie potrzeb rodziny, natomiast żona zajmuje się prowadzeniem domu, wychowywaniem dzieci itp., występuje na przykład w kręgach muzułmańskich i żydowskich,
• odwrócony – pracuje jedynie żona, zarabiając wystarczająco na zaspokojenie potrzeb rodziny, natomiast mąż zajmuje się prowadzeniem domu, wychowywaniem dzieci itp., często występuje w krajach kultury zachodniej,
• mieszany – zarówno mąż, jak i żona pracują zawodowo, mąż poświęca więcej czasu na pracę zawodową, a żona oprócz pracy zawodowej zajmuje się prowadzeniem domu, wychowywaniem dzieci itp., występuje często w krajach kultury zachodniej,
• partnerski – zarówno mąż, jak i żona mniej więcej tyle samo czasu przeznaczają na pracę zawodową, oboje w równym stopniu zajmują się domem i dziećmi, występuje często w krajach kultury zachodniej. Według badań CBOS z 2012 roku, 28% Polaków żyje w partnerskim modelu rodziny, 26% w mieszanym, 20% w tradycyjnym, a 3% w odwróconym. Pozostałe osoby są w innej sytuacji. {audio},
4. Modele rodziny w oparciu o płeć partnerów: • rodziny oparte o związki heteroseksualne (osób różnej płci),
Na ilustracji znajduje się symbol przedstawiający mężczyznę i symbol przedstawiający kobietę. Trzymają się za ręce.
• rodziny oparte o związki homoseksualne (osób tej samej płci), które w wielu państwach nie są akceptowane prawnie ani religijnie. {audio}
Na ilustracji znajdują się dwa symbole przedstawiający mężczyzn. Trzymają się za ręce.
Na ilustracji znajdują się dwa symbole przedstawiające kobiety. Trzymają się za ręce.
5. Modele rodziny w oparciu o liczbę pokoleń prowadzących jedno gospodarstwo domowe: • jednopokoleniowa (małżeństwo bez dzieci), występująca często w państwach wysoko rozwiniętych,
Na zdjęciu znajduje się kobieta i mężczyzna. mężczyzna ubrany jest w garnitur, a kobieta w białą suknię z koronkami, przez szyję przewieszoną ma białą chustę. Para obejmuje się nawzajem jedną ręką, a w drugiej trzyma zapalone zimne ognie. Są uśmiechnięci, szczęśliwi. W tle widać inne osoby trzymające zapalone zimne ognie.
• dwupokoleniowa (małżeństwo z dziećmi), występująca często w państwach wysoko rozwiniętych,
Na zdjęciu znajduje się młoda kobieta i młody mężczyzna oraz niemowlę. Kobieta i mężczyzna całują noworodka w głowę - kobieta od lewej strony, mężczyzna od prawej. Niemowlę uśmiecha się.
• wielopokoleniowa (rodzice i dzieci mieszkający na przykład z dziadkami), charakterystyczna dla wielu krajów azjatyckich (np. Tajlandii), Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej, Europy Południowej i Ameryki Łacińskiej. {audio}
Zdjęcie znajduje się młoda kobieta i młody mężczyzna, trzymający w ramionach troje małych dzieci, w tym jednego noworodka. Po lewej od tej grupki siedzi starszy mężczyzna, a po prawej starsza kobieta. Wszyscy uśmiechają się.
6. Modele rodziny w oparciu o wielkość małżeństwa: • rodziny oparte o monogamię (związek dwóch osób),
Na ilustracji znajduje się symbol przedstawiający mężczyznę i symbol przedstawiający kobietę. Trzymają się za ręce.
• rodziny oparte o poligamię (związek jednej osoby z kilkoma osobami), w tym poligynię (jeden mężczyzna i wiele kobiet) i poliandrię (jedna kobieta i wielu mężczyzn).
Ilustracja przedstawia czarną sylwetkę mężczyzny i dwóch kobiet.
Poligynia jest rozpowszechniona w krajach arabskich, niektórych rejonach Afryki Centralnej, a także na niektórych wyspach Oceanii.
opis alternatywny
Poliandria występuje współcześnie w Tybecie, południowych Indiach i Polinezji.
Ponadto w niektórych krajach spotyka się małżeństwa grupowe (komuny), w których związki małżeńskie przeplatają się między wszystkimi członkami grupy. {audio},
7. Modele rodziny w oparciu o liczbę dzieci:
• rodziny bezdzietne (2+0) – występują czasem w niektórych krajach wysoko rozwiniętych, a zamiast posiadania dzieci bardzo często pary kupują (lub adoptują ze schroniska) psa lub kota,
Na zdjęciu znajduje się rudo-biały kot, który siedzi pomiędzy nogami kobiety a nogami mężczyzny.
• rodziny jednodzietne i z dwojgiem dzieci (2+1 i 2+2) – występują powszechnie w krajach wysoko rozwiniętych, krajach dawnego bloku wschodniego i niektórych krajach średnio rozwiniętych,
Na zdjęciu znajduje się małe, roczne dziecko w białej sukience, młody mężczyzna w koszuli w biało-niebieskie paski, młoda kobieta z długimi brązowymi włosami, w białej sukni. Cała trójka przytula się do siebie, uśmiechają się.
•rodziny wielodzietne (w Polsce z co najmniej trójką dzieci) – występują powszechnie w krajach słabo rozwiniętych i niektórych krajach średnio rozwiniętych (m.in. w muzułmańskich, hinduistycznych), a także w Izraelu. {audio}
Na zdjęciu czarnoskóra kobieta odziana kolorową chustę, z chustą na głowie siedzi przy dużej metalowej misce, w której znajduje się potrawa. po prawej stoją w rządku dzieci kropka Każde trzyma miskę z kaszą kropka kobieta nakłada pierwszemu dziecku potrawę z metalowej miski do miski z kaszą. z tyłu obok drzwi siedzi czarnoskóry mężczyzna w czerwonej koszulce i niebieskich dżinsach.
8. Modele rodziny w oparciu o ilość cech wspólnych współmałżonków: • rodziny oparte o małżeństwa homogeniczne (takie, których współmałżonkowie mają pewne wspólne cechy, np. narodowość, rasa status społeczny itd),
• rodziny oparte o małżeństwa heterogeniczne (takie, które nie mają powyższych cech wspólnych). {audio}
Na zdjęciu na ośnieżonych schodach dużego budynku o ścianie czerwonej z białymi zdobieniami stoi kobieta w sukni ślubnej, trzymająca wiązankę kwiatów, oraz mężczyzna w garniturze, w czarnym płaszczu. Młodzi całują się.
W państwach wyznaniowych (głównie muzułmańskich) zabrania się związków osób o różnym wyznaniu.,
9. Modele rodziny w oparciu o pochodzenie małżonków: • rodziny oparte o małżeństwa egzogamiczne (poza własną grupą, np. etniczną, językową itd.), zakazane są w różnych kulturach, {audio}
Na zdjęciu kobieta i mężczyzna w średnim wieku. Kobieta ma białą skórę, a mężczyzna czarną, jednak ma rysy hinduskie. Para opiera się głowami o siebie, uśmiechają się.
• rodziny oparte o małżeństwa endogamiczne (w obrębie tej samej grupy etnicznej, językowej itd.).
Na zdjęciu znajduje się młoda kobieta i młody mężczyzna kropka ubranie są w tradycyjne stroje ślubne z południowo-wschodniej Azji.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/. Grafiki pod numerami: 1. CC 0, https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/, dostępny w internecie: pxfuel.com 1. CC 0, https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/, dostępny w internecie: pxhere.com 1. Pexels License, https://www.pexels.com/photo-license/, dostępny w internecie: pexels.com 1. M. Kapychka, CC BY-SA 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org 1. Pixabay License, https://pixabay.com/pl/service/terms/#license, dostępny w internecie: pixabay.com 2. CC 0, https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/, dostępny w internecie: pxfuel.com 5. M. Kapychka, CC BY-SA 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org 5. Pexels License, https://www.pexels.com/photo-license/, dostępny w internecie: pexels.com 5. P. Scoville, CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/, dostępny w internecie: flickr.com 7. CC 0, https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/, dostępny w internecie: pxhere.com 7. CC 0, https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/, dostępny w internecie: publicdomainpictures.net 7. khym54, CC BY 2.0, https://creativecommons.org/licenses/by/2.0, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org 8. CC 0, https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/, dostępny w internecie: pxfuel.com 9. Pixabay License, https://pixabay.com/pl/service/terms/#license, dostępne w internecie: pixabay.com 9. T. Singh, CC BY 2.0, https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/, dostępny w internecie: flickr.com.
Ćwiczenie 9
RMh9qCi25Zlb9
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie).
Uzasadnienie: (Uzupełnij).
Rozstrzygnięcie: nie. Uzasadnienie: Grupa społeczna musi liczyć conajmniej trzy osoby, a na schemacie interaktywnym pojęcie rodziny zostało użyte także wobec ludzi żyjących samotnie i związków dwuosobowych.
Podsumowanie
Grupa społecznagrupa społecznaGrupa społeczna jest podstawową formą organizacji stosunków międzyludzkich. W grupach społecznych rodzimy się i żyjemy. Są one zróżnicowane, tak jak potrzeby i cele ludzi je tworzących. Człowiek funkcjonuje w różnych grupach społecznych, dzięki którym może określić swoją pozycję w społeczeństwie, przyjmować normy społeczne i budować wspólny z innymi świat.
Rodzina to najstarsza grupa społeczna. Występuje we wszystkich etapach rozwoju społeczeństwa. W węższym znaczeniu rodzinę tworzą rodzice oraz ich dzieci (rodzina mała), a w szerszym znaczeniu (rodzina duża) to także krewni rodziców.
Rodzina jest podstawową grupą społeczną. Jej członkowie połączeni ze sobą więzami formalnymi i emocjonalnymi (pokrewieństwo, więź małżeńska) mają wobec siebie określone prawa i obowiązki.
RJRZ7cuuPqQdV
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1FI1JpNs25io
Ćwiczenie 10
Wskaż odpowiedź charakteryzującą rodzinę małą Możliwe odpowiedzi: 1. Rodzice z dzieckiem, 2. Rodzice z dwójką dzieci, 3. Dziadkowie z trojgiem wnucząt, 4.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11
RRdr5oFiZvKAn1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary nazw stopni pokrewieństwa z objaśnieniem.
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary nazw stopni pokrewieństwa z objaśnieniem.
Na pewno pamiętasz określenia członków najbliższej i nieco dalszej rodziny. Sprawdźmy, jak poradzisz sobie z tym ćwiczeniem. Wyjaśnij podane niżej nazwy tak jak we wzorze: babcia – matka matki lub ojca.
żona brata ojca, żona syna, syn brata, matka żony lub męża, mąż siostry albo brat żony lub męża, ojciec żony lub męża, brat ojca, mąż córki, córka siostry
zięć
synowa
stryjenka
stryj
siostrzenica
szwagier
teść
teściowa
bratanek
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RTSVLRQ8krTIW
Ćwiczenie 12
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Po zawarciu małżeństwa poliandrycznego kobieta zazwyczaj wprowadza się do domu rodziców męża. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W odróżnieniu od rodzin wielopokoleniowych rodzina nuklearna to rodzina jednopokoleniowa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. We wszystkich typach rodzin dzieci przyjmują nazwisko ojca, a nie matki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wielopokoleniowa rodzina rozszerzona to rodzina co najmniej trzypokoleniowa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W społeczeństwach ludzkich występują takie modele rodzin, w których mężczyzna nie ma władzy nad kobietą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Masowa aktywność zawodowa kobiet przyczynia się do zaniku patriarchalnego modelu rodziny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Po zawarciu małżeństwa poliandrycznego kobieta zazwyczaj wprowadza się do domu rodziców męża. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W odróżnieniu od rodzin wielopokoleniowych rodzina nuklearna to rodzina jednopokoleniowa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. We wszystkich typach rodzin dzieci przyjmują nazwisko ojca, a nie matki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wielopokoleniowa rodzina rozszerzona to rodzina co najmniej trzypokoleniowa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W społeczeństwach ludzkich występują takie modele rodzin, w których mężczyzna nie ma władzy nad kobietą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Masowa aktywność zawodowa kobiet przyczynia się do zaniku patriarchalnego modelu rodziny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Słownik
grupa pierwotna
grupa pierwotna
mała grupa społeczna, której członkowie mają bliskie i trwałe więzi; więzi społeczne w takiej grupie są nieformalne, spontaniczne, kontakty bezpośrednie, interakcje „twarzą w twarz”; członkowie rozpoznają się nawzajem, podejmują zróżnicowane działania, częściowo z pobudek autotelicznych
grupa społeczna
grupa społeczna
grupa jednostek o tożsamości zbiorowej, której towarzyszą kontakty, interakcje i stosunki społeczne w jej obrębie, częstsze i bardziej intensywne niż z osobami z zewnątrz; inaczej: zbiorowość ludzi (co najmniej trzy osoby), między którymi występuje więź, a powiązane w obrębie grupy role służą realizacji wspólnych celów
socjalizacja
socjalizacja
(z łac. socialis – społeczny, towarzyski); uspołecznienie, proces nabywania przez podmiot umiejętności (a przede wszystkim przyswajania systemu wartości, norm i wzorów zachowań akceptowanych i podtrzymywanych przez zbiorowość lub społeczeństwo); proces, w którym jednostka ze swoimi specyficznymi biologicznymi i psychicznymi dyspozycjami staje się dojrzała społecznie; w wyniku tego zostaje wyposażona w dynamicznie podtrzymywane w okresie całego życia zdolności i umiejętności skutecznego działania w obrębie całego społeczeństwa (jak i w poszczególnych jego elementach); jednocześnie jest to proces powstawania i rozwoju osobowości, zachodzący we wzajemnej zależności ze społecznie przekazywanym środowiskiem socjalnym i materialnym