R1EBTXXLIh7uQ
Zdjęcie przedstawia kołonotatnik, na którym leżą kalkulator i długopis. Na czarnym pasku napis - Działania na ułamkach dziesiętnych.

Działania na ułamkach dziesiętnych

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

10. Podsumowanie wiadomości o ułamkach dziesiętnych

R1WKyyfUnVS1P1
Obliczanie domowych wydatków
Źródło: pixabay, domena publiczna.

Umiejętne gospodarowanie pieniędzmi to nie lada sztuka. Każda rodzina powinna rozsądnie planować dochody i wydatki, czyli tworzyć budżet w taki sposób, aby nie popaść w długi. Kiedy zsumowane wydatki przewyższają dochody, pojawia się deficyt budżetowy popularnie zwany dziurą budżetową. A ponieważ ceny towarów i usług zapisuje się w postaci ułamków dziesiętnych, obliczenia na nich przydają się w gospodarowaniu pieniędzmi.

W tym materiale zawarte są najważniejsze informacje o działaniach na ułamkach dziesiętnych. Będziemy je dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić.  Będzie okazja, aby rozwinąć i utrwalić umiejętności związane z tymi ułamkami.

Najczęściej ułamki te zapisujemy w postaci dziesiętnej z zastosowaniem przecinka oddzielającego część całkowitą od części ułamkowej. Kolejne miejsca po przecinku oznaczają części dziesiąte, setne, tysięczne, itd.

Czasem warto przy tym rozszerzyć ułamki tak, aby miały tyle samo cyfr po przecinku. Ułatwia to niektóre obliczenia.

Przykład 1

Działanie

Obliczenia

3,26+12,08=15,34

R1AwrCmqKd6as
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

0,05+11,289+121,1=132,439

RBDqqedGCQS3z
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

5,57-2,3=3,27

R12nLIZexfptQ
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

16,2-9,863=6,337

RnkHCbr0d5ej6
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Aby pomnożyć ułamek dziesiętnymnożenie ułamków dziesiętnych przezpomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000, … przesuwamy przecinek w liczbie odpowiednio o jedno, dwa, trzy, … miejsca w prawo.
0,67·10=6,7 – przesunęliśmy przecinek o jedno miejsce w prawo,
1,25·1000=1250 – przesunęliśmy przecinek o trzy miejsca w prawo (aby to było możliwe, dopisaliśmy jedno zero z prawej strony liczby).

Aby podzielić ułamek dziesiętnydzielenie ułamków dziesiętnychpodzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000, … przesuwamy przecinek w liczbie odpowiednio o jedno, dwa, trzy, … miejsca w lewo.
7,9:10=0,79 – przesunęliśmy przecinek o jedno miejsce w lewo,
6,567:1000=0,006567 – przesunęliśmy przecinek o trzy miejsca w lewo.

Mnożenie ułamków dziesiętnychmnożenie ułamków dziesiętnych przezMnożenie ułamków dziesiętnych wykonujemy również podobnie, jak mnożenie liczb naturalnych, przy czym w iloczynie oddzielamy przecinkiem tyle końcowych cyfr, ile było razem cyfr po przecinku w obu czynnikach.

Przykład 2

Piotrek kupił 3 kg marchewki i 16 kg pietruszki. Obliczymy, ile zapłacił.

R15alpxHt1yFB
Źródło: GroMar sp. z o.o., grafika na podstawie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Za 3 kg marchewki Piotrek zapłacił 3·2,48 , za 16 kg pietruszki zapłacił 16·7,20 .

RN7sxW3Q2FuY1
Źródło: GroMar sp. z .o.o, licencja: CC BY 3.0.
3·2,48+16·7,20=7,44+115,20=122,64

Odpowiedź:
Piotrek zapłacił 122,64 .

Aby podzielić dwa ułamki dziesiętne sposobem pisemnym, dzielną i dzielnik mnożymy odpowiednio przez 10, 100, 1000, tak, aby wykonać dzielenie ułamka przez liczbę naturalną.

Przykład 3

Pani Ewelina w ciągu 1,4 godziny przejechała 24,15 km.

Obliczymy, z jaką średnią prędkością się poruszała.
Prędkość obliczymy jako iloraz długości przebytej drogi przez czas jazdy.
24,151,4=241,514=17,25.

R1N340Fz79Siq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Odpowiedź:
Pani Ewelina poruszała się ze średnią prędkością 17,25 kmh.

W codziennych obliczeniach, zwykle wyniki obliczeń na ułamkach dziesiętnych podajemy z określoną dokładnością.

Interpretując wynik uzyskany w  przykładzie 7 możemy więc powiedzieć, że pani Ewelina poruszała się z prędkością około 17,3 kmh. Możemy też stwierdzić, że prędkość ta była równa około 17 kmh.

Przykład 4

Obliczymy pole i obwód prostokąta ABCD takiego jak na rysunku. Wyniki podamy z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

RAFg83ODuPUGF
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Z rysunku odczytujemy długości boków prostokąta: 6,23 cm4,7 cm.
Obliczamy pole prostokąta:

P=6,23·4,7=29,28129,3

Obliczamy obwód prostokąta:

L=2·6,23+2·4,7
L=12,46+9,4=21,8621,9

Odpowiedź:
Pole prostokąta jest równe około 29,3 cm2, a obwód jest równy około 21,9 cm.

2
Polecenie 1

Zagraj w poniższą grę, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

R1ES8I7pkTA4c
Gra edukacyjna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Poziom pierwszy:

RqJgemu0rRY0V
Zapoznaj się z poniższymi zdaniami. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Poziom drugi:

RmNvOPdN9tIwu
Zapoznaj się z poniższymi działaniami. Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Oblicz wartość wyrażenia 7,25+13,96:0,7.

Polecenie 3

Piotrek kupił 3 kg cukierków czekoladowych w cenie 32,50 4 kg cukierków malinowych w cenie 27,40 . Oblicz, ile zapłacił.

3
R18zqwXwnbSKP
Ćwiczenie 1
Daną liczbę zapisz w postaci dziesiętnej, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 3100= Tu uzupełnij 281100= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RzQt2ptS1e7EW
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Cyfra części tysięcznych w liczbie 7,048 to Tu uzupełnij. Cyfra dziesiątek w liczbie 23,709 to Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Na osi liczbowej zaznaczono dwa punkty PR.

R1J9M48ydHZ09
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R15TbRY1ERvQC
Suma współrzędnych punktów PR jest równa Możliwe odpowiedzi: 1. 2,88, 2. 3,22, 3. 4,96, 4. 8,82
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RMqIqyQ9emOh7
Połącz liczbę z jej zaokrągleniem do jednego miejsca po przecinku. 7,99 Możliwe odpowiedzi: 1. 7,7, 2. 7,8, 3. 7,9, 4. 7,0, 5. 8,0 7,94 Możliwe odpowiedzi: 1. 7,7, 2. 7,8, 3. 7,9, 4. 7,0, 5. 8,0 6,98 Możliwe odpowiedzi: 1. 7,7, 2. 7,8, 3. 7,9, 4. 7,0, 5. 8,0 7,82 Możliwe odpowiedzi: 1. 7,7, 2. 7,8, 3. 7,9, 4. 7,0, 5. 8,0 7,71 Możliwe odpowiedzi: 1. 7,7, 2. 7,8, 3. 7,9, 4. 7,0, 5. 8,0
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Do naczynia wlano 4 l soku i 6 l wody.

  1. Zapisz w postaci ułamka dziesiętnego jaką część napoju stanowi sok.

  2. Zapisz w postaci ułamka dziesiętnego ile razy więcej wody niż soku wlano do naczynia.

  3. Napój rozlano do dwudziestu jednakowych pojemników, napełniając każdy z nich w całości. Zapisz w postaci ułamka dziesiętnego pojemność jednego pojemnika.

R1YAlYlupZk06
Ćwiczenie 6
Zapisz liczbę w postaci dziesiętnej, następnie uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Trzy i sześćdziesiąt pięć setnych to Tu uzupełnij. Dwa i osiemnaście tysięcznych to Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rsuobx634sdHy
Ćwiczenie 7
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1,25 1. <, 2. >, 3. >, 4. < 1,24 6,0707 1. <, 2. >, 3. >, 4. < 6,077
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ro47B4ztd21tR
Ćwiczenie 8
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1, 1. 7, 2. 3, 3. 5, 4. 0, 5. 1, 6. 2, 7. 8, 8. 9, 9. 4, 10. 6 3 < 1,13 8,99 < 1. 7, 2. 3, 3. 5, 4. 0, 5. 1, 6. 2, 7. 8, 8. 9, 9. 4, 10. 6 ,00
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Podaj przykład współrzędnej punktu leżącego na osi liczbowej pomiędzy liczbami

  1. 2,452,451

  2. 0,0010,0011

R19n7QjoHHZIJ
Ćwiczenie 10
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 6 mm= Tu uzupełnij cm 5 m 7 cm= Tu uzupełnij m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7wmJsHc0fLm9
Ćwiczenie 11
Długość 4 dm 7 mm wyrażona w innej jednostce to.
Przeciągnij i upuść poprawną odpowiedź. 1. 0,407, 2. 40,7 cm
1. 0,407, 2. 40,7 m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RoqIQgCXex7lR
Ćwiczenie 12
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 5,2 dag=5 dag Tu uzupełnij g 1,2 kg=1 kg Tu uzupełnij dag
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1QM3NnttORxv
Ćwiczenie 13
Jola kupiła 1200 g wiśni, a Andrzej 300 dag śliwek. Podaj wagę zakupów Joli i Andrzeja w kilogramach. Czyje zakupy ważyły więcej i o ile kilogramów? Przeciągnij i upuść prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Zakupy Joli ważyły 1. 1,8, 2. 1,2, 3. Andrzeja, 4. Joli, 5. 3, 6. 1,4 , 7. 0,8 kg, a zakupu Andrzeja 1. 1,8, 2. 1,2, 3. Andrzeja, 4. Joli, 5. 3, 6. 1,4 , 7. 0,8 kg. Zakupy 1. 1,8, 2. 1,2, 3. Andrzeja, 4. Joli, 5. 3, 6. 1,4 , 7. 0,8 ważyły więcej o 1. 1,8, 2. 1,2, 3. Andrzeja, 4. Joli, 5. 3, 6. 1,4 , 7. 0,8 kg.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R4k0ZX4eLgF9K
Ćwiczenie 14
Oblicz, następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 7,28+35,9= Tu uzupełnij 12,54+13+0,796= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RISuEAGgJGNaj
Ćwiczenie 15
Oblicz, następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 8,139-4,76= Tu uzupełnij 9,2-5,723= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1WIBHRoc3geQ
Ćwiczenie 16
Łączenie par. Podaj poprawne wartośći obu wyrażeń arytmetycznych. Zaznacz poprawną odpowiedź spośród AB.. 11,46+5,13=. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź A, Odpowiedź B. 14,2-5,8=. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź A, Odpowiedź B. 9,12+17,8=. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź A, Odpowiedź B. 2,3-1,53=. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź A, Odpowiedź B
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
RcXaVWfMPClqo
Suma trzech liczb jest równa 38,24. Pierwsza liczba to 7,39, a druga jest od niej o 6,41 większa. Oblicz trzecią liczbę.
Odpowiedź: Trzecia liczba to Tu uzupełnij. Oblicz, o ile trzecia liczba jest większa od drugiej.
Odpowiedź: Trzecia liczba jest większa o Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
RUtSan0H5LcMt
Liczba 1000 razy większa od 0,06789 to Możliwe odpowiedzi: 1. 6,789, 2. 67,89, 3. 678,9, 4. 0,6789
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1WbnliLoRiYl
Ćwiczenie 19
Oblicz, następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 27,19·10= 1. 4,3623, 2. 0,0627, 3. 4,3627, 4. 34520, 5. 271,9, 6. 271,09, 7. 34510, 8. 0,06027 436,27:100= 1. 4,3623, 2. 0,0627, 3. 4,3627, 4. 34520, 5. 271,9, 6. 271,09, 7. 34510, 8. 0,06027 34,51·1000= 1. 4,3623, 2. 0,0627, 3. 4,3627, 4. 34520, 5. 271,9, 6. 271,09, 7. 34510, 8. 0,06027 6,27:100= 1. 4,3623, 2. 0,0627, 3. 4,3627, 4. 34520, 5. 271,9, 6. 271,09, 7. 34510, 8. 0,06027
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R17ZCn1oC2Af9
Ćwiczenie 20
Łączenie par. . a. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź A, Odpowiedź B. a. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź A, Odpowiedź B. a. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź A, Odpowiedź B. a. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź A, Odpowiedź B
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21

Korzystając z grafiki, uzupełnij zdania,  wpisując odpowiednie liczby w puste pola.

RCePaqgl530sL1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDg5ukpZDTVOB
Za kilogram bananów, kilogram truskawek i kilogram jabłek trzeba zapłacić Tu uzupełnij euro. Jeśli zapłacisz za 2 kilogramy truskawek, 2 kilogramy jabłek i kilogram bananów banknotem 20 euro otrzymasz Tu uzupełnij euro reszty.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22
R5mkO9TBYUm4N
Iza kupiła w cukierni ciasto i zapłaciła 16,40 , a Jurek za swoje słodycze zapłacił trzy razy więcej. Ile zapłacił Jurek?
Odpowiedź: Jurek zapłacił Tu uzupełnij. Ile zapłaciłby Jurek, gdyby dokupił jeszcze pięć jednakowych batonów po 1,98 ?
Odpowiedź: Jurek zapłaciłby Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6a5Si529IqwG1
Ćwiczenie 23
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Obwód prostokąta, którego jeden bok ma długość 2,6 m, a drugi 1,75 m wynosi Tu uzupełnij m. Obwód prostokąta, którego jeden bok ma długość 3,2 m, a drugi jest od niego o 1,3 m krótszy wynosi Tu uzupełnij m.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1KG59ROnOwkj1
Ćwiczenie 24
W poniedziałek trzy klasy czwarte przyniosły makulaturę. Klasa IVa przyniosła
24,5 kg, klasa IVb - 510 dag, a klasa IVc - o 3670 g więcej niż IVb.

Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Klasa IVa i klasa IVb zebrały Tu uzupełnij kilogramów makulatury. Wszystkie klasy czwarte zebrały Tu uzupełnij kilogramów makulatury.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25

Na Olimpiadzie w Londynie w 2012 r, w konkurencji pchnięcia kulą, pięciu najlepszych zawodników uzyskało wyniki przedstawione w tabeli.

Zawodnik

Kraj

Odległość m

Tomasz Majewski

Polska

21,89

Dylan Armstrong

Kanada

20,93

Christian Cantwell

USA

21,19

Reese Hoffa

USA

21,23

David Storl

Niemcy

21,86

R9aeF6YgBWknY
Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Jaka odległość dzieliła Dylana Armstronga, od zdobycia złotego medalu olimpijskiego. Wyraź ją w metrach?
Odpowiedź: Od złotego medalu dzieliła go odległość 1. 2, 2. 5, 3. 0,92, 4. 4, 5. 0,96, 6. 3, 7. 0,94, 8. 0,98 m.
Ile centymetrów dalej od srebrnego medalisty pchnął kulą mistrz olimpijski Tomasz Majewski?
Odpowiedź: Mistrz olimpijski pchnął kulą o 1. 2, 2. 5, 3. 0,92, 4. 4, 5. 0,96, 6. 3, 7. 0,94, 8. 0,98 cm dalej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 26
R12GNE9hAdN0m
Oblicz sposobem pisemnym. 3,06·1,2 = 1. 2,602, 2. 0,1166, 3. 3,672, 4. 1,1166, 5. 3,652, 6. 0,1566
0,058·2,7 = 1. 2,602, 2. 0,1166, 3. 3,672, 4. 1,1166, 5. 3,652, 6. 0,1566
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1YPnviKw3qo41
Ćwiczenie 27
Mila morska ma długość 1,852 km, a mila lądowa 1,609 km. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Statek, który pokona trasę 100 mil morskich przepłynie Tu uzupełnij km. Samochód, który pokona trasę 100 mil lądowych przejedzie Tu uzupełnij km.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Zf8gCrNWQsl1
Ćwiczenie 28
Na mapie wykonanej w skali 1:1 000 000 droga w linii prostej z Krakowa do Łodzi to odcinek długości 26,4 cm, a z Krakowa do Warszawy – odcinek o długości 35,6 cm. O ile dalej jest w rzeczywistości z Krakowa do Warszawy niż z Krakowa do Łodzi? Uzupełnij odpowiedź odpowiednią liczbą.
Odpowiedź: Jest dalej o Tu uzupełnij km.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 29

Oto przykładowe ceny nabiału w pewnym sklepie. Wojtek kupił kilogram sera białego, 10 dag sera żółtego, 100 g sera topionego i 0,1 kg oscypka. Oblicz, ile reszty otrzymał ze 100 .

RpNv1Wh17jtSO1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RFEUEO2WiELcQ
Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę.
Odpowiedź: Otrzymał Tu uzupełnij reszty.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 30
R6eZMcTS06YbK
Oblicz sposobem pisemnym. Przeciągnij i upuść odpowiednią liczbę w puste miejsce. Wartość wyrażenia 5,04:0,9 = 1. 1,43, 2. 1,69, 3. 5,6, 4. 1,37, 5. 5,43, 6. 5,25
Liczbę 2,5 razy mniejszą od liczby 3,425 = 1. 1,43, 2. 1,69, 3. 5,6, 4. 1,37, 5. 5,43, 6. 5,25
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 31
R4Fnrngkbn2Pl
Samochód jadąc ze stałą prędkością, w ciągu 5 godzin przejechał 436 km. Ile kilometrów przejechał w ciągu 2 godzin? Możliwe odpowiedzi: 1. 87,2 km, 2. 431 km, 3. 174,4 km, 4. 96,2 km
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 32
RpTRLelXbq4X1
Agatka zapłaciła 12,88  za 35 dag żółtego sera i 22,76  za 800 g sera białego. Cena którego sera jest wyższa i o ile? Uzupełnij poniższe zdanie tak, aby było zdaniem prawdziwym. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Za 1 kg 1. 4,55, 2. białego, 3. 6,25, 4. 9,65, 5. 8,35, 6. żółtego sera zapłacimy o 1. 4,55, 2. białego, 3. 6,25, 4. 9,65, 5. 8,35, 6. żółtego  więcej niż za 1 kg 1. 4,55, 2. białego, 3. 6,25, 4. 9,65, 5. 8,35, 6. żółtego sera.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 33
R1ObVoFJDUZxd
Za 3 kilogramy czereśni Ewa zapłaciła 13,80 .
Uzupełnij luki w zdaniu, wpisując odpowiednie liczby. Jaka była cena 1 kilograma tych czereśni?
Odpowiedź: Cena za kilogram czereśni wynosiła Tu uzupełnij . Ile zapłaciłaby Ewa za 4,5 kg tych czereśni?
Odpowiedź: Ewa zapłaciłaby Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RYpKQrQfW3b
Ćwiczenie 34
R1944maOlrWHx
Oblicz, ile złotych trzeba zapłacić za 0,6 kg truskawek w cenie 3,20  za kilogram i 2 melony po 2,50  za sztukę.

Odpowiedź: Trzeba zapłacić 1. 6,92, 2. 11,86, 3. 5,98, 4. 6,82, 5. 10,88, 6. 10,78.
2,4 kg jabłek po 2,60  za kilogram i 80 dag winogron po 5,80  za kilogram.

Odpowiedź: Trzeba zapłacić 1. 6,92, 2. 11,86, 3. 5,98, 4. 6,82, 5. 10,88, 6. 10,78.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 35
R1ZJ6TcXk0ARc
Długość boku kwadratu jest równa 0,79 dm. Zaznacz każde zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Pole tego kwadratu jest równe 0,6241 dm2., 2. Obwód tego kwadratu jest równy 1,58 dm., 3. Jeżeli jeden z boków tego kwadratu zwiększymy o 0,11 dm, to pole tak otrzymanego prostokąta będzie równe 0,81 dm2., 4. Jeżli każdy bok tego kwadratu zmniejszymy o 0,09 dm, to obwód tak utworzonego czworokąta będzie równy 28 cm.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 36
R1WYgsXqhjgJn
Oblicz. Trudniejsze obliczenia możesz wykonać sposobem pisemnym. Uzupełnij luki w równościach, wpisując poprawną wartość. 1. 25,2-24:1,2 = Tu uzupełnij 2. 3:0,52-2,5 = Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 37
RYhD8RZulCGll
W barze mlecznym sprzedawane są koktajle mleczno-owocowe. Koktajl jagodowy kosztuje 1,80 , truskawkowo-brzoskwiniowy 2,20 , a malinowo-bananowy 2,40 . Dzieci mają specjalną zniżkę - płacą o 0,2 ceny mniej. Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Ile złotych zapłaci uczeń za wszystkie trzy koktajle?
Odpowiedź: Uczeń zapłaci za wszystkie lekcje Tu uzupełnij . Ile złotych zapłacą tata i dwoje dzieci, jeśli każdy wypije inny koktajl i wiadomo, że tato wypił koktajl jagodowy?
Odpowiedź: Tata i dwoje dzieci zapłaci Tu uzupełnij . Ile zapłaci rodzina z trójką dzieci, jeśli dzieci zdecydowały się na koktajl truskawkowo-brzoskwiniowy , a dorośli na malinowo-bananowy?
Odpowiedź: Rodzina z trójką dzieci zapłaci Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 38

Pan Edmund kupił sześć stołków po 126,80  za sztukę, a sprzedał te stołki po 162,40  za sztukę. Oblicz, ile zarobił na tej sprzedaży.

Ćwiczenie 39
RkJQxg0ue7ck5
Gosia na swoje imieniny zaprosiła 14 kolegów i koleżanek. Postanowiła zrobić sałatkę owocową, więc kupiła 0,5 kg brzoskwiń, 20 dag  ananasów, 400 g bananów, 1 kg jabłek i 150 g jogurtu. Ile gramów będzie ważyć jedna porcja, jeśli Gosia podzieli sałatkę na jednakowe porcje dla wszystkich uczestników imienin? Odpowiedź: Jedna porcja będzie ważyć 1. 160, 2. 150, 3. 170, 4. 140 g.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 40

Skrzynka ze śliwkami waży 16,8 kg. Pusta skrzynka jest czterokrotnie lżejsza. Ile ważą śliwki?

Ćwiczenie 41
R1GNRQheH7Era
Rozwiąż zadanie i przeciągnij w luki odpowiednie liczby.
Na wycieczkę pojechało 48 osób. Kobiety stanowiły 0,25 tej grupy, mężczyźni 0,125, a pozostałe osoby to dzieci. W wycieczce wzięło udział 1. 0,16, 2. 0,625, 3. 30, 4. 12, 5. 0,5, 6. 0,8, 7. 6, 8. 8 dzieci.
Kobiet było o 1. 0,16, 2. 0,625, 3. 30, 4. 12, 5. 0,5, 6. 0,8, 7. 6, 8. 8 więcej niż mężczyzn.
Dzieci stanowiły 1. 0,16, 2. 0,625, 3. 30, 4. 12, 5. 0,5, 6. 0,8, 7. 6, 8. 8 wszystkich osób biorących udział w wyciecze.
Gdyby w wycieczce wzięło udział jeszcze dwóch mężczyzn, to mężczyźni stanowiliby 1. 0,16, 2. 0,625, 3. 30, 4. 12, 5. 0,5, 6. 0,8, 7. 6, 8. 8 wszystkich osób biorących udział w wycieczce.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słownik

ułamek dziesiętny
ułamek dziesiętny

ułamek zwykły o mianowniku 10, 100, 1000, ,

mnożenie ułamków dziesiętnych przez
mnożenie ułamków dziesiętnych przez

10, 100, 1000, , przesunięcie przecinka w liczbie odpowiednio o jedno, dwa, trzy, , miejsca w prawo.

dzielenie ułamków dziesiętnych
dzielenie ułamków dziesiętnych

przez 10, 100, 1000, , przesunięcie przecinka w liczbie odpowiednio o jedno, dwa, trzy, , miejsca w lewo.

dodawanie (odejmowanie) ułamków dziesiętnych
dodawanie (odejmowanie) ułamków dziesiętnych

podpisanie ułamka jeden pod drugim tak, aby przecinek stał pod przecinkiem. Następnie wykonanie dodawania lub odejmowania tak, jak w przypadku liczb naturalnych. W wyniku przecinek wpisujemy pod przecinkami.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.