Społeczność regionalna – samorządność w powiecie i w województwie
Organy stanowiące i wykonawcze w samorządzie powiatowym i województwa
przedstawiać strukturę samorządu terytorialnego w Polsce;
wyjaśniać, w jaki sposób są powoływane władze samorządu terytorialnego;
charakteryzować procedury odwoławcze organów samorządu terytorialnego.
Podstawa prawna funkcjonowania JST
Władze powiatowe i wojewódzkie samorządu terytorialnego
Organy władzy samorządu terytorialnego na poziomie powiatu i województwa, identycznie jak w gminie, dzielimy na władze wykonawczewładze wykonawcze i władze stanowiącewładze stanowiące. Władze stanowiące powiatu i województwa wybierane są w trakcie wyborów samorządowych. Do uprawnień władz stanowiących powiatu i województwa należy natomiast między innymi wybór władz wykonawczych tych jednostek samorządu terytorialnego.
Tabela ukazująca strukturę władz na poziomie powiatu
POWIAT | |
|---|---|
władza wykonawcza | władza stanowiąco‑kontrolna |
starosta na czele zarządu powiatu | rada powiatu |
Czynne i bierne prawo wyborcze do rad powiatów przysługuje obywatelom polskim, którzy najpóźniej w dniu głosowania skończyli 18 lat oraz stale zamieszkują na obszarze powiatu.

Wybory do rad powiatów odbywają się w systemie proporcjonalnym, w okręgach wielomandatowych.
W podziale mandatów uczestniczą listy kandydatów tych komitetów wyborczych, na które oddano co najmniej 5% głosów w skali powiatu.
W powiatach do 40 tys. mieszkańców w skład rady powiatu wchodzi 15 radnych oraz po dwóch na każde kolejne rozpoczęte 20 tys. mieszkańców, nie więcej jednak niż 29 radnych.
Organ wykonawczy w powiecie ma charakter kolegialny. Jest to zarząd powiatu, w którego skład wchodzą starosta, wicestarosta oraz członkowie, wybierani przez radę powiatu.
Ustawa o samorządzie powiatowymArtykuł 3
Ustalenie granic powiatu następuje poprzez wskazanie gmin wchodzących w skład powiatu, a zmiana jego granic dokonywana jest w sposób zapewniający powiatowi terytorium możliwie jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych.
Źródło: Ustawa o samorządzie powiatowym, dostępny w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19980910578/U/D19980578Lj.pdf.
W punkcie 3 artykułu 3 ustawy o samorządzie powiatowym został przedstawiony sposób tworzenia przez Radę Ministrów powiatów ziemskich. W polskim prawie występują również miasta na prawach powiatów, których władze łączą kompetencje władz powiatowych i gminnych.

Tabela ukazująca strukturę władz na poziomie województwa
WOJEWÓDZTWO | |
|---|---|
władza wykonawcza | władza stanowiąco‑kontrolna |
marszałek województwa na czele zarządu województwa | sejmik województwa |
Czynne i bierne prawo wyborcze do sejmików wojewódzkich przysługuje obywatelom polskim, którzy najpóźniej w dniu głosowania skończyli 18 lat oraz stale zamieszkują na obszarze województwa.
Wybory do sejmików województw odbywają się w systemie proporcjonalnym, w okręgach wielomandatowych.
W podziale mandatów uczestniczą listy kandydatów tych komitetów wyborczych, które osiągnęły co najmniej 5‑procentowy próg wyborczy.
W województwach do 2 mln mieszkańców w skład sejmiku województwa wchodzi 30 radnych oraz po trzech radnych na każde kolejne rozpoczęte 500 tys. mieszkańców. Co ważne, radni w jednostkach samorządu terytorialnego, są wybierani w wyborach bezpośrednich.
Organem wykonawczym w województwie jest zarząd województwa, składający się z pięciu osób: marszałka województwa, jednego lub dwóch wicemarszałków oraz pozostałych członków, których wybiera sejmik województwa.
Na mapie przedstawiono wyniki wyborów do Sejmików wojewódzkich w Polsce w 2018 roku - podział mandatów dla radnych PiS, KO, SLD LR, PSL, Lokalny, BS w poszczególnych województwach:
zachodniopomorskie: SLD LR - 1 mandat, KO - 13 mandatów, PSL - 2 mandaty, BS - 3 mandaty, PiS - 11 mandatów (łącznie 30 mandatów);
pomorskie: KO - 18 mandatów, PSL - 2 mandaty, PiS - 13 mandatów (łącznie 33 mandaty);
warmińsko‑mazurskie: KO - 12 mandatów, PSL - 7 mandatów, PiS - 11 mandatów (łącznie 30 mandatów);
podlaskie: KO - 9 mandatów, PSL - 5 mandatów, PiS - 16 mandatów (łącznie 30 mandatów);
lubuskie: SLD LR - 2 mandaty, KO - 11 mandatów, PSL - 4 mandaty, BS - 4 mandaty, PiS - 9 mandatów (łącznie 30 mandatów);
wielkopolskie: SLD LR - 3 mandaty, KO - 15 mandatów, PSL - 7 mandatów, BS - 1 mandat, PiS - 13 mandatów (łącznie 39 mandatów);
kujawsko‑pomorskie: SLD LR - 1 mandat, KO - 14 mandatów, PSL - 4 mandaty, PiS - 11 mandatów (łącznie 30 mandatów);
mazowieckie: KO - 18 mandatów, PSL - 8 mandatów, BS - 1 mandat, PiS - 24 mandaty (łącznie 51 mandatów);
dolnośląskie: KO - 13 mandatów, PSL - 1 mandat, Lokalny - 2 mandaty, BS - 6 mandatów, PiS - 12 mandatów (łącznie 36 mandatów);
śląskie: SLD LR - 2 mandaty, KO - 20 mandatów, PSL - 1 mandat, PiS - 22 mandaty (łącznie 45 mandatów);
opolskie: KO - 13 mandatów, PSL - 2 mandaty, Lokalny - 5 mandatów, PiS - 10 mandatów (łącznie 30 mandatów);
łódzkie: KO - 12 mandatów, PSL - 4 mandaty, PiS - 17 mandatów (łącznie 33 mandaty);
świętokrzyskie: SLD LR - 1 mandat, KO - 3 mandaty, PSL - 9 mandatów, Lokalny - 1 mandat, PiS - 16 mandatów (łącznie 30 mandatów);
lubelskie: SLD LR - 1 mandat, KO - 7 mandatów, PSL - 7 mandatów, PiS -18 mandatów (łącznie 33 mandaty);
małopolskie: KO - 11 mandatów, PSL - 4 mandaty, PiS - 24 mandaty (łącznie 39 mandatów);
podkarpackie: KO - 5 mandatów, PSL - 3 mandatów, PiS - 25 mandatów (łącznie 33 mandaty).
Każde z 16 województw dzieli się na kilkanaście, kilkadziesiąt powiatów. Wśród powiatów wyróżniamy powiaty grodzkie i powiaty ziemskie. Te ostatnie dzielą się z kolei na kilka, kilkanaście gmin, których jest 2477.
Zapoznaj się z mapą i wykonaj polecenie.

Przyporządkuj odpowiednie organy wykonawcze do organów uchwałodawczo-kontrolnych.
wójt, marszałek, zarząd powiatu, starosta, prezydent, zarząd województwa, burmistrz
| sejmik województwa | |
|---|---|
| rada powiatu | |
| rada gminy |
Współpraca jednostek samorządu terytorialnego
Największą terytorialnie jednostką samorządu terytorialnego w Polsce jest województwo. W województwie istnieją zarówno organy administracji rządowej (wojewoda), jak i samorządowej. Jednak samorząd terytorialny na szczeblu wojewódzkim jest autonomiczny i współpracuje z innymi jednostkami samorządowymi na zasadzie pomocniczości (subsydiarności).
Zasady pomocniczości oznacza, że samorząd powiatowy oraz wojewódzki powinny realizować tylko takie zadania, które nie mogą być skutecznie wykonane na poziomie gminy.
ABC samorządu terytorialnego. Poradnik nie tylko dla radnychPrzyjmując człowieka za podstawowy podmiot wszelkich spraw, zasada pomocniczości głosi, że inne instytucje powinny być tworzone jedynie jako pomocnicze w stosunku do działań i potrzeb poszczególnej osoby. Zatem gmina ma się zajmować tym, czego pojedynczy człowiek, wraz z rodziną, nie może wykonać. Powiat powinien być traktowany jako pomocniczy w stosunku do gminy, a województwo – w stosunku do powiatu.
Źródło: Barbara Imiołczyk (red.), ABC samorządu terytorialnego. Poradnik nie tylko dla radnych, 2010.
Wojewódzkie organy administracji rządowej
Na szczeblu województwa, obok organów samorządu terytorialnego, działają również organy administracji rządowej. Najważniejszym z tych organów jest wojewoda.
Głównym organem zespolonej administracji rządowej jest wojewoda powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego w zakresie administracji publicznej. Do wojewody należą wszystkie kompetencje administracji rządowej na terenie województwa, które nie są zastrzeżone dla innych organów administracji rządowej (niezespolonej). W szczególności są to sprawy bezpieczeństwa publicznego, oświaty, wojewódzkiego nadzoru budowlanego i farmaceutycznego, weterynarii.

Odwołanie organów jednostek samorządu terytorialnego
Na każdym szczeblu organizacji samorządowej mogą być przeprowadzane referenda, inicjowane przez wyborców lub organy stanowiące samorządu. Rozpisanie referendum z inicjatywy wyborców wymaga poparcia 10% mieszkańców gminy i powiatu, a w przypadku województwa 5%. Przez referendum mogą być odwoływane organy stanowiące lub organy wykonawcze (tylko te pochodzące z wyborów powszechnych). Mieszkańcy mogą podjąć decyzję o ustanowieniu podatków lokalnych lub regionalnych wyłącznie w drodze referendum. Nadzór nad organami samorządu sprawuje Prezes Rady Ministrów i wojewodowie, a w zakresie spraw finansowych – regionalne izby obrachunkowe.
W drodze nadzoru wojewoda może:
zawiesić uchwałę organu samorządu;
wnieść do Prezesa Rady Ministrów o zastosowanie innych środków nadzoru.
W drodze nadzoru Prezes Rady Ministrów może:
uchylić uchwałę samorządu;
ustanowić zarząd komisaryczny w jednostce samorządu na okres do dwóch lat.
Zarząd komisaryczny jest sprawowany jednoosobowo i obejmuje wyłącznie kompetencje organów wykonawczych.
Sejm, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może rozwiązać organ stanowiący samorządu, jeżeli narusza on rażąco konstytucję lub ustawy. W takim przypadku odbywają się przedterminowe wybory samorządowe.
Regionalna izba obrachunkowa to … Możliwe odpowiedzi: 1. państwowy, zewnętrzny i niezależny organ kontroli i nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego w Polsce., 2. prywatny, wewnętrzy i niezależny organ kontroli i nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego w Polsce., 3. państwowy, wewnętrzny i zależny organ kontroli i nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego w Polsce., 4. państwowy, zewnętrzny i niezależny organ kontroli i nadzoru nad jednostkami rządowymi w Polsce.
Dokończ zdanie.
Regionalna izba obrachunkowa to …
- państwowy, zewnętrzny i niezależny organ kontroli i nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego w Polsce.
- prywatny, wewnętrzy i niezależny organ kontroli i nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego w Polsce.
- państwowy, wewnętrzny i zależny organ kontroli i nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego w Polsce.
- państwowy, zewnętrzny i niezależny organ kontroli i nadzoru nad jednostkami rządowymi w Polsce.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.Art. 170
Członkowie wspólnoty samorządowej mogą decydować, w drodze referendum, o sprawach dotyczących tej wspólnoty, w tym o odwołaniu pochodzącego z wyborów bezpośrednich organu samorządu terytorialnego. Zasady i tryb przeprowadzania referendum lokalnego określa ustawa.
Źródło: Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl. [dostęp 5.04.2020].
Podsumowanie
Każdy ze szczebli samorządu terytorialnego posiada własne organy stanowiące i wykonawcze. W przypadku powiatu są to rada powiatu oraz zarząd ze starostą na czele, a w województwie sejmik województwa oraz zarząd województwa, którego pracami kieruje marszałek województwa.
Województwo jest również jednostką administracji rządowej z osobnymi pionami władz. Jest największą jednostką podziału terytorialnego, co pozwala mu realizować zadania o charakterze ponadlokalnym i regionalnym.
Każdy obywatel Polski na mocy prawa należy do trzech wspólnot samorządowych – gminnej, powiatowej i wojewódzkiej.
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Zadania administracji publicznej w terenie realizują organy pochodzące z wyborów członków wspólnot samorządowych. | □ | □ |
| Organy wykonawcze na szczeblu gminy są wieloosobowe. | □ | □ |
| Powiat grodzki to miasto, którego organy samorządowe mają strukturę samorządu powiatowego. | □ | □ |
organ stanowiący/organ wykonawczy/organ administracji rządowej;
wybory powszechne/wybór przez radę gminy/powołanie przez wojewodę
zarząd powiatu
organ stanowiący/organ wykonawczy/organ administracji rządowej;
wybory powszechne/wybór przez radę powiatu/powołanie przez wojewodę
sejmik województwa
organ stanowiący/organ wykonawczy/organ administracji rządowej;
wybory powszechne/wybór przez Radę Ministrów/powołanie przez premiera
wojewoda
organ stanowiący/organ wykonawczy/organ administracji rządowej;
wybory powszechne/wybór przez Radę Ministrów/ powołanie przez premiera
Wskaż przy każdym z organów jego rodzaj i sposób wyłaniania.
wójt, burmistrz (prezydent miasta)
{organ stanowiący}/{#organ wykonawczy}/{organ administracji rządowej};
{#wybory powszechne}/{wybór przez radę gminy}/{powołanie przez wojewodę}
zarząd powiatu
{organ stanowiący}/{#organ wykonawczy}/{organ administracji rządowej};
{wybory powszechne}/{#wybór przez radę powiatu}/{powołanie przez wojewodę}
sejmik województwa
{#organ stanowiący}/{organ wykonawczy}/{organ administracji rządowej};
{#wybory powszechne}/{wybór przez Radę Ministrów}/{powołanie przez premiera}
wojewoda
{organ stanowiący}/{organ wykonawczy}/{#organ administracji rządowej};
{wybory powszechne}/{wybór przez Radę Ministrów}/ {#powołanie przez premiera}
Uzupełnij tekst.
sejmik województwa, wojewodę, urzędu wojewódzkiego, mieszkańców, 5, 10
Referendum wojewódzkie może zostać zarządzone przez ............................................ lub przeprowadzone na wniosek ............................................. W tym drugim przypadku inicjator referendum powinien zebrać co najmniej taką liczbę podpisów mieszkańców województwa, która jest równa ............................................% osób uprawnionych do głosowania w tej jednostce samorządowej.
Słownik
ustalony prawem zakres uprawnień do samodzielnego rozstrzygania spraw przez określoną społeczność, bądź do reprezentowania jej interesów wobec organów państwa i wykonywania zadań wymienionych przez ustawy, umowy lub porozumienia
władze wybierane przez mieszkańców jednostek terytorialnych państwa - gminy, powiatu i województwa
inaczej zasada subsydiarności; mówi ona o tym, że każdy szczebel władzy powinien realizować tylko te zadania, które nie mogą być właściwie zrealizowane przez szczebel niższy; władza powinna mieć znaczenie pomocnicze, wspierające w stosunku do działań niższych szczebli; państwo powinno interweniować tylko w sytuacji, która tego wymaga i rozwiązywać problem na szczeblu możliwie najbliższym obywatelowi
(prawo wybierania) – prawo umożliwiające obywatelom, po spełnieniu określonych warunków, do brania udziału w głosowaniu na swojego kandydata do organów przedstawicielskich państwa, do organów samorządu terytorialnego bądź do brania udziału w referendum
(prawo wybieralności) - prawo umożliwiające obywatelom, po spełnieniu określonych warunków, do kandydowania do organów przedstawicielskich państwa i do organów samorządu terytorialnego
władza zarządzająca jednostką samorządu terytorialnego i wykonująca uchwały władzy stanowiącej
władza tworząca akty prawne na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego