RufR2bA4hmBb7
Ilustracja przedstawia na pierwszym planie pięć czarnych figur kobiet i pięć czarnych figur mężczyzn stojących na tle biało‑czerwonego tła. Za nimi widać urnę, do której wkładana jest, trzymana w dłoni, kartka papieru. Po prawej stronie ilustracji została umieszczona mapa administracyjna Polski z podziałem na województwa.

Społeczność regionalna – samorządność w powiecie i w województwie

Wybory samorządowe
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://docs.google.com/document/d/1N7HvauJHpSz4-G8DDbvJ6S4BCdAEXQaEFGiMKD9952U/edit?usp=sharing, licencja: CC BY 4.0.

Organy stanowiące i wykonawcze w samorządzie powiatowym i województwa

Nauczysz się
  • przedstawiać strukturę samorządu terytorialnego w Polsce;

  • wyjaśniać, w jaki sposób są powoływane władze samorządu terytorialnego;

  • charakteryzować procedury odwoławcze organów samorządu terytorialnego.

Polecenie 1
RHC7jKDlrj6D4
Sformułuj argument, którym przekonałbyś do udziału w wyborach osobę, która twierdzi, że „jeden głos nic nie zmieni”. (Uzupełnij).

Podstawa prawna funkcjonowania JST

RlNWpcSpwXKwL1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Władze powiatowe i wojewódzkie samorządu terytorialnego

Organy władzy samorządu terytorialnego na poziomie powiatu i województwa, identycznie jak w gminie, dzielimy na władze wykonawczeWładza wykonawczawładze wykonawczewładze stanowiąceWładza stanowiącawładze stanowiące. Władze stanowiące powiatu i województwa wybierane są w trakcie wyborów samorządowych. Do uprawnień władz stanowiących powiatu i województwa należy natomiast między innymi wybór władz wykonawczych tych jednostek samorządu terytorialnego. 

Tabela ukazująca strukturę władz na poziomie powiatu

POWIAT

władza wykonawcza

władza stanowiąco‑kontrolna
(organ kolegalny)

starosta na czele zarządu powiatu

UWAGA! Starosta nie jest wybierany przez obywateli w wyborach

rada powiatu
15 członków (w powiatach do 40 tys. mieszkańców)

dwóch kolejnych radnych na każde dalsze rozpoczęte 20 tys. mieszkańców (nie więcej jednak niż 25 radnych)

Czynne i bierne prawo wyborcze do rad powiatów przysługuje obywatelom polskim, którzy najpóźniej w dniu głosowania skończyli 18 lat oraz stale zamieszkują na obszarze powiatu.

R1APxKCaF4ONl1
Wieliczka - siedziba starostwa wielickiego, dawniej Szkoła Górnicza
Źródło: Dawid Galus, dostępny w internecie: wikimedia, licencja: CC BY-SA 3.0.
  • Wybory do rad powiatów odbywają się w systemie proporcjonalnym, w okręgach wielomandatowych.

  • W podziale mandatów uczestniczą listy kandydatów tych komitetów wyborczych, na które oddano co najmniej 5% głosów w skali powiatu.

W powiatach do 40 tys. mieszkańców w skład rady powiatu wchodzi 15 radnych oraz po dwóch na każde kolejne rozpoczęte 20 tys. mieszkańców, nie więcej jednak niż 29 radnych.

Organ wykonawczy w powiecie ma charakter kolegialny. Jest to zarząd powiatu, w którego skład wchodzą starosta, wicestarosta oraz członkowie, wybierani przez radę powiatu.

Ustawa o samorządzie powiatowym

Artykuł 3

  1. Ustalenie granic powiatu następuje poprzez wskazanie gmin wchodzących w skład powiatu, a zmiana jego granic dokonywana jest w sposób zapewniający powiatowi terytorium możliwie jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych.

CART6 Źródło: Ustawa o samorządzie powiatowym, dostępny w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19980910578/U/D19980578Lj.pdf.

W punkcie 3 artykułu 3 ustawy o samorządzie powiatowym został przedstawiony sposób tworzenia przez Radę Ministrów powiatów ziemskich. W polskim prawie występują również miasta na prawach powiatów, których władze łączą kompetencje władz powiatowych i gminnych.

R9ThEJlNzTq1g1
Schemat drabiny samorządu terytorialnego w Polsce. Zastanów się, jaką funkcję pełnią miasta na prawach powiatu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tabela ukazująca strukturę władz na poziomie województwa

WOJEWÓDZTWO

władza wykonawcza

władza stanowiąco‑kontrolna
(organ kolegalny)

marszałek województwa na czele zarządu województwa

UWAGA! Marszałek nie jest wybierany przez obywateli w wyborach

sejmik województwa
30 członków (w województwach do 2 mln mieszkańców)

trzech kolejnych na każde dalsze rozpoczęte 500 tys. mieszkańców

Czynne i bierne prawo wyborcze do sejmików wojewódzkich przysługuje obywatelom polskim, którzy najpóźniej w dniu głosowania skończyli 18 lat oraz stale zamieszkują na obszarze województwa.

  • Wybory do sejmików województw odbywają się w systemie proporcjonalnym, w okręgach wielomandatowych.

  • W podziale mandatów uczestniczą listy kandydatów tych komitetów wyborczych, które osiągnęły co najmniej 5‑procentowy próg wyborczy.

W województwach do 2 mln mieszkańców w skład sejmiku województwa wchodzi 30 radnych oraz po trzech radnych na każde kolejne rozpoczęte 500 tys. mieszkańców. Co ważne, radni w jednostkach samorządu terytorialnego, są wybierani w wyborach bezpośrednich.

Organem wykonawczym w województwie jest zarząd województwa, składający się z pięciu osób: marszałka województwa, jednego lub dwóch wicemarszałków oraz pozostałych członków, których wybiera sejmik województwa.

R1KFNods1cQDG
Wybory samorządowe w Polsce w 2018 roku – podział mandatów
Źródło: Kiepski1, Wybory samorządowe 2018 Sejmiki województw mapa, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wybory_samorz%C4%85dowe_2018_Sejmiki_wojew%C3%B3dztw_mapa.svg, licencja: CC BY-SA 4.0.

Na mapie przedstawiono wyniki wyborów do Sejmików wojewódzkich w Polsce w 2018 roku - podział mandatów dla radnych PiS, KO, SLD LR, PSL, Lokalny, BS w poszczególnych województwach:

  • zachodniopomorskie: SLD LR - 1 mandat, KO - 13 mandatów, PSL - 2 mandaty, BS - 3 mandaty, PiS - 11  mandatów (łącznie 30 mandatów);

  • pomorskie: KO - 18 mandatów, PSL - 2 mandaty, PiS - 13 mandatów (łącznie  33 mandaty);

  • warmińsko‑mazurskie: KO - 12 mandatów, PSL - 7 mandatów,  PiS - 11 mandatów (łącznie 30 mandatów);

  • podlaskie: KO -  9 mandatów, PSL - 5  mandatów,  PiS -  16 mandatów (łącznie 30 mandatów);

  • lubuskie: SLD LR - 2 mandaty, KO - 11 mandatów, PSL - 4 mandaty,  BS -  4 mandaty, PiS - 9 mandatów (łącznie 30 mandatów);

  • wielkopolskie: SLD LR - 3 mandaty, KO - 15 mandatów, PSL - 7 mandatów,  BS - 1  mandat, PiS - 13 mandatów (łącznie 39 mandatów);

  • kujawsko‑pomorskie: SLD LR - 1 mandat, KO - 14 mandatów, PSL - 4  mandaty,  PiS - 11 mandatów (łącznie 30 mandatów);

  • mazowieckie: KO - 18 mandatów, PSL - 8 mandatów, BS - 1 mandat, PiS -  24 mandaty (łącznie 51  mandatów);

  • dolnośląskie: KO - 13  mandatów, PSL - 1 mandat,  Lokalny - 2  mandaty, BS -  6 mandatów, PiS - 12 mandatów (łącznie 36 mandatów);

  • śląskie: SLD LR - 2 mandaty, KO - 20 mandatów, PSL - 1 mandat,  PiS - 22  mandaty (łącznie 45 mandatów);

  • opolskie: KO - 13 mandatów, PSL - 2 mandaty,  Lokalny - 5  mandatów, PiS - 10 mandatów (łącznie 30 mandatów);

  • łódzkie: KO - 12 mandatów, PSL - 4 mandaty, PiS - 17 mandatów (łącznie 33 mandaty);

  • świętokrzyskie: SLD LR - 1 mandat, KO - 3 mandaty, PSL - 9 mandatów,  Lokalny - 1 mandat, PiS - 16  mandatów (łącznie 30 mandatów);

  • lubelskie: SLD LR - 1 mandat, KO - 7 mandatów, PSL - 7 mandatów,  PiS -18 mandatów (łącznie 33  mandaty);

  • małopolskie: KO - 11  mandatów, PSL - 4 mandaty,  PiS - 24 mandaty (łącznie  39 mandatów);

  • podkarpackie: KO - 5 mandatów, PSL - 3 mandatów,  PiS - 25 mandatów (łącznie 33 mandaty).

Każde z 16 województw dzieli się na kilkanaście, kilkadziesiąt powiatów. Wśród powiatów wyróżniamy powiaty grodzkie i powiaty ziemskie. Te ostatnie dzielą się z kolei na kilka, kilkanaście gmin, których jest 2477.

Ćwiczenie 1
Ro5EBB0LBcrkN
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: Uzupełnij tabelę
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z mapą i wykonaj polecenie.

RO08QaLP0TqGV
Oprac. na podst.: Moje miejsce zamieszkania i jego położenie na administracyjnej mapie Polski, epodreczniki.pl [dostęp 17.09.2020].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RoND5Rs4UNp8d
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
RSQJsK2Ahttj41
Gra edukacyjna typu milionerzy.
Struktury władzy samorządowej
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RGDFsqFOZAVQR
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj odpowiednie organy wykonawcze do organów uchwałodawczo-kontrolnych. sejmik województwa Możliwe odpowiedzi: 1. prezydent, 2. wójt, 3. burmistrz, 4. zarząd województwa, 5. zarząd powiatu, 6. starosta, 7. marszałek rada powiatu Możliwe odpowiedzi: 1. prezydent, 2. wójt, 3. burmistrz, 4. zarząd województwa, 5. zarząd powiatu, 6. starosta, 7. marszałek rada gminy Możliwe odpowiedzi: 1. prezydent, 2. wójt, 3. burmistrz, 4. zarząd województwa, 5. zarząd powiatu, 6. starosta, 7. marszałek

Współpraca jednostek samorządu terytorialnego

Największą terytorialnie jednostką samorządu terytorialnego w Polsce jest województwo. W województwie istnieją zarówno organy administracji rządowej (wojewoda), jak i samorządowej. Jednak samorząd terytorialny na szczeblu wojewódzkim jest autonomiczny i współpracuje z innymi jednostkami samorządowymi na zasadzie pomocniczości (subsydiarności).

Zasady pomocniczości oznacza, że samorząd powiatowy oraz wojewódzki powinny realizować tylko takie zadania, które nie mogą być skutecznie wykonane na poziomie gminy.

ABC samorządu terytorialnego. Poradnik nie tylko dla radnych
Barbara Imiołczyk (red.) ABC samorządu terytorialnego. Poradnik nie tylko dla radnych

Przyjmując człowieka za podstawowy podmiot wszelkich spraw, zasada pomocniczości głosi, że inne instytucje powinny być tworzone jedynie jako pomocnicze w stosunku do działań i potrzeb poszczególnej osoby. Zatem gmina ma się zajmować tym, czego pojedynczy człowiek, wraz z rodziną, nie może wykonać. Powiat powinien być traktowany jako pomocniczy w stosunku do gminy, a województwo – w stosunku do powiatu.

CART5 Źródło: Barbara Imiołczyk (red.), ABC samorządu terytorialnego. Poradnik nie tylko dla radnych, 2010.

Wojewódzkie organy administracji rządowej

Na szczeblu województwa, obok organów samorządu terytorialnego, działają również organy administracji rządowej. Najważniejszym z tych organów jest wojewoda.

Głównym organem zespolonej administracji rządowej jest wojewoda powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego w zakresie administracji publicznej. Do wojewody należą wszystkie kompetencje administracji rządowej na terenie województwa, które nie są zastrzeżone dla innych organów administracji rządowej (niezespolonej). W szczególności są to sprawy bezpieczeństwa publicznego, oświaty, wojewódzkiego nadzoru budowlanego i farmaceutycznego, weterynarii.

R14TYwnsMtxtQ1
Premier Mateusz Morawiecki i minister MSWiA Mariusz Kamiński wręczają nowym wojewodom akty powołania, 2019.
Źródło: Krystian Maj/KPRM, licencja: CC BY 3.0.

Odwołanie organów jednostek samorządu terytorialnego

Na każdym szczeblu organizacji samorządowej mogą być przeprowadzane referenda, inicjowane przez wyborców lub organy stanowiące samorządu. Rozpisanie referendum z inicjatywy wyborców wymaga poparcia 10% mieszkańców gminy i powiatu, a w przypadku województwa 5%. Przez referendum mogą być odwoływane organy stanowiące lub organy wykonawcze (tylko te pochodzące z wyborów powszechnych). Mieszkańcy mogą podjąć decyzję o ustanowieniu podatków lokalnych lub regionalnych wyłącznie w drodze referendum. Nadzór nad organami samorządu sprawuje Prezes Rady Ministrów i wojewodowie, a w zakresie spraw finansowych – regionalne izby obrachunkowe.

W drodze nadzoru wojewoda może:

  • zawiesić uchwałę organu samorządu;

  • wnieść do Prezesa Rady Ministrów o zastosowanie innych środków nadzoru.

W drodze nadzoru Prezes Rady Ministrów może:

  • uchylić uchwałę samorządu;

  • ustanowić zarząd komisaryczny w jednostce samorządu na okres do dwóch lat.

Zarząd komisaryczny jest sprawowany jednoosobowo i obejmuje wyłącznie kompetencje organów wykonawczych.

Sejm, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może rozwiązać organ stanowiący samorządu, jeżeli narusza on rażąco konstytucję lub ustawy. W takim przypadku odbywają się przedterminowe wybory samorządowe.

RvYgtbsJJPlPb
Ćwiczenie 4
Dokończ zdanie.
Regionalna izba obrachunkowa to … Możliwe odpowiedzi: 1. państwowy, zewnętrzny i niezależny organ kontroli i nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego w Polsce., 2. prywatny, wewnętrzy i niezależny organ kontroli i nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego w Polsce., 3. państwowy, wewnętrzny i zależny organ kontroli i nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego w Polsce., 4. państwowy, zewnętrzny i niezależny organ kontroli i nadzoru nad jednostkami rządowymi w Polsce.
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Art. 170

Członkowie wspólnoty samorządowej mogą decydować, w drodze referendum, o sprawach dotyczących tej wspólnoty, w tym o odwołaniu pochodzącego z wyborów bezpośrednich organu samorządu terytorialnego. Zasady i tryb przeprowadzania referendum lokalnego określa ustawa.

CART7 Źródło: Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl. [dostęp 5.04.2020].
R1M4K84Mjjb3h
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Podsumowanie

Każdy ze szczebli samorządu terytorialnego posiada własne organy stanowiące i wykonawcze. W przypadku powiatu są to rada powiatu oraz zarząd ze starostą na czele, a w województwie sejmik województwa oraz zarząd województwa, którego pracami kieruje marszałek województwa.

Województwo jest również jednostką administracji rządowej z osobnymi pionami władz. Jest największą jednostką podziału terytorialnego, co pozwala mu realizować zadania o charakterze ponadlokalnym i regionalnym.

Każdy obywatel Polski na mocy prawa należy do trzech wspólnot samorządowych – gminnej, powiatowej i wojewódzkiej.

Ćwiczenie 6
R1VRT8Zn4KIeM
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Zadania administracji publicznej w terenie realizują organy pochodzące z wyborów członków wspólnot samorządowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Organy wykonawcze na szczeblu gminy są wieloosobowe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powiat grodzki to miasto, którego organy samorządowe mają strukturę samorządu powiatowego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RLcpP1ghpsxgE
Ćwiczenie 7
Wskaż przy każdym z organów jego rodzaj i sposób wyłaniania. wójt, burmistrz (prezydent miasta)
organ stanowiący/organ wykonawczy/organ administracji rządowej;
wybory powszechne/wybór przez radę gminy/powołanie przez wojewodę

zarząd powiatu
organ stanowiący/organ wykonawczy/organ administracji rządowej;
wybory powszechne/wybór przez radę powiatu/powołanie przez wojewodę

sejmik województwa
organ stanowiący/organ wykonawczy/organ administracji rządowej;
wybory powszechne/wybór przez Radę Ministrów/powołanie przez premiera

wojewoda
organ stanowiący/organ wykonawczy/organ administracji rządowej;
wybory powszechne/wybór przez Radę Ministrów/ powołanie przez premiera
RMeDoa8vpF96v
Ćwiczenie 8
Uzupełnij tekst. Referendum wojewódzkie może zostać zarządzone przez 1. urzędu wojewódzkiego, 2. 5, 3. wojewodę, 4. 10, 5. mieszkańców, 6. sejmik województwa lub przeprowadzone na wniosek 1. urzędu wojewódzkiego, 2. 5, 3. wojewodę, 4. 10, 5. mieszkańców, 6. sejmik województwa. W tym drugim przypadku inicjator referendum powinien zebrać co najmniej taką liczbę podpisów mieszkańców województwa, która jest równa 1. urzędu wojewódzkiego, 2. 5, 3. wojewodę, 4. 10, 5. mieszkańców, 6. sejmik województwa% osób uprawnionych do głosowania w tej jednostce samorządowej.

Słownik

samorząd
samorząd

ustalony prawem zakres uprawnień do samodzielnego rozstrzygania spraw przez określoną społeczność, bądź do reprezentowania jej interesów wobec organów państwa i wykonywania zadań wymienionych przez ustawy, umowy lub porozumienia

samorząd terytorialny
samorząd terytorialny

władze wybierane przez mieszkańców jednostek terytorialnych państwa - gminy, powiatu i województwa

zasada pomocniczości
zasada pomocniczości

inaczej zasada subsydiarności; mówi ona o tym, że każdy szczebel władzy powinien realizować tylko te zadania, które nie mogą być właściwie zrealizowane przez szczebel niższy; władza powinna mieć znaczenie pomocnicze, wspierające w stosunku do działań niższych szczebli; państwo powinno interweniować tylko w sytuacji, która tego wymaga i rozwiązywać problem na szczeblu możliwie najbliższym obywatelowi

czynne prawo wyborcze
czynne prawo wyborcze

(prawo wybierania) – prawo umożliwiające obywatelom, po spełnieniu określonych warunków, do brania udziału w głosowaniu na swojego kandydata do organów przedstawicielskich państwa, do organów samorządu terytorialnego bądź do brania udziału w referendum

bierne prawo wyborcze
bierne prawo wyborcze

(prawo wybieralności) - prawo umożliwiające obywatelom, po spełnieniu określonych warunków, do kandydowania do organów przedstawicielskich państwa i do organów samorządu terytorialnego

władza wykonawcza
władza wykonawcza

władza zarządzająca jednostką samorządu terytorialnego i wykonująca uchwały władzy stanowiącej

władza stanowiąca
władza stanowiąca

władza tworząca akty prawne na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego

R14dKvAl9jxGm
(Uzupełnij).