Społeczność regionalna – samorządność w powiecie i w województwie
Sprawy urzędowe
określać, w którym urzędzie powinieneś szukać pomocy przy załatwieniu konkretnych spraw;
podawać przykłady spraw urzędowych, które można załatwić za pośrednictwem elektronicznej administracji;
wypełniać przykładowe formularze urzędowe.
Zbierz informacje dotyczące lokalizacji na twoim terenie urzędu powiatu.
Z wizytą w starostwie powiatowym

Starostwo powiatowe jest urzędem administracji samorządowej. Jego organizację i zasady funkcjonowania określa regulamin organizacyjny uchwalony przez radę powiatu na wniosek zarządu powiatu. Kierownikiem tego urzędu oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników jest starosta.
Mieszkańcy prędzej czy później będą musieli złożyć wizytę w starostwie powiatowym w celu załatwienia kilku ważnych spraw związanych z funkcjonowaniem w społeczności lokalnej. W zależności od rodzaju sprawy skierują się do odpowiedniego wydziału, którego nazwa nieznacznie może się różnić od tych podanych poniżej.
Wydział Finansowy
prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem projektu budżetu powiatu,
zapewnienie obsługi finansowo‑księgowej starostwa,
organizacja i nadzór prawidłowość prowadzenia rachunkowości przez jednostki organizacyjne powiatu,
sporządzanie sprawozdania z realizacji zadań budżetowych.
Wydział Geodezji i Nieruchomości
gospodarkowanie nieruchomościami,
realizacja zadań państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej przy pomocy Geodety Powiatowego.
Wydział Komunikacji
prowadzenie spraw związanych z rejestracją pojazdów, wydawaniem dowodów i tablic rejestracyjnych,
Wydział Organizacyjno‑Prawny
opracowywanie projektu regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy starostwa,
prowadzenie rejestru i zbioru zarządzeń starosty,
Rzecznik Praw Konsumenta
zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów,
występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony interesów i praw konsumentów.
Wydział Środowiska, Budownictwa i Inwestycji
sporządzanie powiatowych programów ochrony środowiska,
opracowywanie planów gospodarki odpadami,
realizowanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru techniczno - budowlanego w zakresie zapewnienia warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach,
Co możemy załatwić w starostwie powiatowym?
W 2014 roku została wprowadzona nowa procedura uzyskiwania prawa jazdy. Zgodnie z nią osoba starająca się o prawo jazdy powinna uzyskać Profil Kandydata na Kierowcę (PKK).
PKK to elektroniczny dokument, zawierający dane osoby starającej się o uzyskanie uprawnień. Każdy profil ma swój unikalny numer. Osoba ubiegająca się o prawo jazdy podaje swój numer PKK w ośrodku szkoleniowym, dzięki temu szkoła automatycznie uzyskuje profil kandydata.
Profil kandydata jest prowadzony w odpowiednim systemie teleinformatycznym - ośrodek szkoleniowy umieszcza w nim informacje o przebiegu całego kursu.
Celem uzyskania PKK należy złożyć wniosek o wydanie prawa jazdy w wydziale komunikacji. Wniosek może złożyć osoba ubiegająca się o nadanie uprawnień osobiście lub za pomocą upoważnionej osoby. Samo nadanie numeru PKK jest bezpłatne.
Aby uzyskać PKK należny dodatkowo przygotować:
dowód osobisty lub paszport;
zdjęcie;
orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania pojazdem;
orzeczenie psychologa stwierdzające brak przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem;
wizę, kartę pobytu lub inny dokument potwierdzający pobyt w Polsce powyżej 185 dni ( w przypadku cudzoziemców).
Minimalny wiek do kierowania pojazdem jest uregulowany w ustawie o kierujących pojazdami, której nowelizacja weszła w życie w styczniu 2013 roku.
Nowa kategoria AM uprawnia do kierowania skuterami, motorowerami i lekkimi quadami quada i wynosi 14 lat.
Minimalny wiek do prowadzenia pojazdów określonych w kategoriach A1, B1 i T wynosi 16 lat.
Po ukończeniu pełnoletności można starać się o uprawnienia do prowadzenia większości pojazdów mechanicznych; są to kategorie A2, B, B+E, C1, C1+E.
Wydawanie dowodów rejestracyjnych
Rejestracja pojazdów jest bardzo ważnym uprawnieniem przynależnym urzędowi powiatowemu. Dowód rejestracyjny potwierdza prawomocność zakupu pojazdu oraz właściwy stan techniczny, który nie zagraża bezpieczeństwu właściciela ani innych uczestników ruchu drogowego.

Wniosek o rejestrację pojazdów kierujemy do starostwa powiatowego w miejscu stałego pobytu. W formularzu powinny być zawarte najważniejsze informacje dotyczące pojazdu: jego rodzaj i przeznaczenie, marka, typ, model, rok produkcji, numer identyfikacyjny podwozia i nadwozia, dotychczasowy numer rejestracyjny, jeżeli rejestrujemy samochód kupiony z tzw. drugiej ręki, oraz numer karty pojazdu.
Do wniosku należy dołączyć:
dowód rejestracyjny (przy zakupie pojazdu używanego);
kartę pojazdu;
umowę kupna–sprzedaży;
tablice rejestracyjne.

Wniosek po złożeniu podlega sprawdzeniu przez odpowiednie organy. Dowód rejestracyjny drukowany jest przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych, dlatego czas oczekiwania na wydanie dowodu trwa ok. 30 dni. Na ten okres wnioskodawca otrzymuje tzw. pozwolenie czasowe, a starostwo powiatowe czasowo rejestruje pojazd. Wydawane są wtedy też stałe tablice rejestracyjne. Rejestracja pojazdu wiąże się z określonymi opłatami administracyjnymi.

W przypadku mieszkańców jednego z 66 miast na prawach powiatu wszystkimi sprawami możliwymi do załatwienia w urzędzie gminnym i powiatowym zajmuje się urząd miejski.
Dokumenty wydawane przez urząd wojewódzki

Paszport jest dokumentem wydawanym przez urząd wojewódzki, kompetencje do jego wydawania ma zatem organ administracji rządowej. Paszport pełni za granicą funkcje dowodu osobistego. Nie jest potrzebny do podróżowania po państwach strefy Schengenstrefy Schengen. Uprawnia do przekraczania granic i pobytu w innych krajach niż ojczysty oraz państwach Unii Europejskiej. Umożliwia potwierdzenie tożsamości oraz obywatelstwa danej osoby.
Paszport zawiera:
imiona i nazwisko właściciela;
datę i miejsce jego urodzenia;
informacje o obywatelstwie i płci;
zdjęcie i podpis właściciela;
daty wydania i upływu terminu ważności;
numer PESEL;
nazwę organu wydającego;
dane biometryczne (elektroniczny sposób umieszczania w dokumencie paszportowym wizerunku twarzy oraz odcisków palców).

Podstawy prawne funkcjonowania e‑Urzędu
Podstawę prawną umożliwiającą stworzenie i funkcjonowanie portalu e‑administracjie‑administracji w Polsce stworzyła ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. 2005 nr 64 poz. 565). Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAPePUAP oraz profilu zaufanegoprofilu zaufanego nastąpiło w wyniku nowelizacji tej ustawy, uchwalonej 12 lutego 2010 roku (Dz. U. 2010 nr 40 poz. 230).
Podstawą dla funkcjonowania elektronicznego podpisuelektronicznego podpisu jest z kolei ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (DZ.U. 2016 poz. 1579).
Wpływ e‑Urzędu na obywatela
Działalność elektronicznej administracji umożliwia transparentność informacji prawnej i przyczynia się do jednolitego tworzenia, stosowania i wykorzystywania prawa w skali państwa. Pozwala też na skuteczny nadzór obywateli nad administracją poprzez bieżące i zdalne monitorowanie stanu załatwiania spraw.
W przypadku osób prywatnych załatwianie spraw urzędowych za pośrednictwem elektronicznej administracji to duża oszczędność czasu. Zaś w przypadku dużych przedsiębiorców funkcjonowanie e‑Urzędu w znacznym stopniu usprawnia pracę i obniża koszty funkcjonowania firmy.
Raport, dane, badania. e-Administracja w oczach internautów 2016 (fragment)4800 internautów wzięło udział w tegorocznym badaniu „E‑administracja w oczach internautów 2016”, na temat postrzegania elektronicznych usług publicznych. Wśród użytkowników e‑administracji można wyróżnić nich 3 typy. W grupie osób z praktyką w załatwianiu spraw urzędowych przez internet mamy użytkowników aktywnych (25%) oraz nieprzekonanych (29%). Pozostałą część stanowią niedoświadczeni (46%), którzy do tej pory nie korzystali z usług publicznych online. Zdecydowana większość aktywnych załatwienie sprawy przez internet ocenia pozytywnie (90%). Aż 98% zapowiada, że w przyszłości skorzysta z usług e‑administracji. Tylko 28% nieprzekonanych woli załatwiać sprawy urzędowe przez internet, podczas gdy większość (56%) wybiera kontakt osobisty. Ta grupa znacznie rzadziej niż w poprzednia pozytywnie ocenia sposób świadczenia usług e‑administracji (53%). Na gorszą ocenę mogą wpływać doświadczenia nieprzekonanych internautów: blisko połowa z nich (47%) załatwiła swoją sprawę tylko częściowo, a 18% bez powodzenia. W segmencie niedoświadczonych aż ¾ respondentów opowiada się za osobistym kontaktem z urzędem w celu załatwienia sprawy. Mimo to 59% deklaruje, że w przyszłości zdecydowanie lub prawdopodobnie posłuży się w tym celu internetem.
Źródło: Raport, dane, badania. e-Administracja w oczach internautów 2016 (fragment), dostępny w internecie: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/raporty-dane-badania.
Podsumowanie
Urzędy są na każdym szczeblu samorządu terytorialnego najważniejszym łącznikiem między obywatelem a władzą. Ich sprawne działanie warunkuje realizację podstawowych zadań samorządu i umożliwia obywatelom normalne funkcjonowanie. Obok urzędów charakterystycznych dla samorządu terytorialnego istnieje też urząd wojewody, który jest łącznikiem między samorządem a administracją rządową.
Wypełnij wzór wniosku paszportowego
Słownik
wykorzystanie technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych w administracji publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
rodzaj podpisu elektronicznego, mający taką samą moc prawną, co podpis własnoręczny; żeby podpis kwalifikowany był ważny, musi zostać poświadczony za pomocą kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego - taki certyfikat umożliwia zweryfikowanie osoby, która składa podpis na dokumencie; złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego ma takie same skutki prawne, jak podpisanie dokumentu w sposób odręczny
metoda bezpłatnej weryfikacji tożsamości; za pomocą której można zidentyfikować petenta korzystającego z usług e‑urzędu; pełni również funkcję zwykłego podpisu elektronicznego, nadając dokumentom podpisanym z jego użyciem moc prawną
obszar, w granicach którego zniesiona została kontrola na granicach wewnętrznych na podstawie układu z Schengen z 1985 r.