R1dZX5dLTfbs8
Zdjęcie przedstawia kompozycję złożoną z trzech połówek papai, jednego całego owocu papai, dwóch połówek pomarańczy i dwóch połówek limonki. Owoce są rozmieszczone na talerzu i obok niego. W poprzek napis na czarnym tle: nie wszystko jest całością.

Nie wszystko jest całością - ułamki zwykłe

Źródło: alleksana, domena publiczna. https://www.pexels.com/pl-pl.

5. Rozszerzanie oraz skaracanie ułamków

Niektóre ułamki mają bardzo ciekawe własności. Na przykład jeżeli w ułamkach

16 64 ,       19 95 ,       332 830

z  licznika i mianownika usuniemy  odpowiednio  6, 9, 3 to otrzymamy ułamki równe danym.

16 64 = 1 4 ,                                   19 95 = 1 5 ,                       332 830 = 32 80

Sprawdź, czy w przypadku innych ułamków ten sposób postępowania również prowadzi do otrzymania ułamków równych. Zapoznaj się z poniższym materiałem i ustal, czy twoje przypuszczenia były słuszne.

W tym materiale zawarte są najważniejsze wiadomości dotyczące skracania oraz rozszerzania ułamków.

Równość ułamków

Polecenie 1

Zapoznaj się z animacją, pokazującą jak można otrzymać równe ułamki.

R1BPtVBVyB2IV1
Animacja przedstawia kiedy dwa ułamki są sobie równe.

Na każdym talerzu znajduje się taka sama część pizzy. Ułamki opisujące te części pizzy są równe.

12=24=48

Polecenie 2

Zapoznaj się z animacją, która pokazuje przykład otrzymywania ułamków równych.

RG0iEEu14zuWH1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozszerzać ułamki.
Przykład 1

Dwa jednakowe kwadraty podzielono na równe części: jeden na 4, a drugi na 8 części.

R1enDCnOOMsW01
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Na podstawie rysunku wnioskujemy, że   jedna czwarta pierwszego kwadratu, to tyle samo co dwie ósme drugiego kwadratu.

Rozszerzanie ułamków

Polecenie 3

Zapoznaj się z  animacją, z której dowiesz się, jak można rozszerzyć dany ułamek.

RnwDR7UOmZSlF1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozszerzać ułamki.
Ważne!

Rozszerzanie ułamków polega na mnożeniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę, różną od zera. W wyniku otrzymujemy ułamek równy danemu.

RBgkxFBFptwQO
Ćwiczenie 1
Z rysunku wiemy, że jedna czwarta pierwszego kwadratu to taka sama część jak dwie ósme drugiego kwadratu. Połącz w pary równe ułamki. 14 Możliwe odpowiedzi: 1. 96128, 2. 916, 3. 58, 4. 68, 5. 216, 6. 28 34 Możliwe odpowiedzi: 1. 96128, 2. 916, 3. 58, 4. 68, 5. 216, 6. 28 18 Możliwe odpowiedzi: 1. 96128, 2. 916, 3. 58, 4. 68, 5. 216, 6. 28 1832 Możliwe odpowiedzi: 1. 96128, 2. 916, 3. 58, 4. 68, 5. 216, 6. 28 4064 Możliwe odpowiedzi: 1. 96128, 2. 916, 3. 58, 4. 68, 5. 216, 6. 28 34 Możliwe odpowiedzi: 1. 96128, 2. 916, 3. 58, 4. 68, 5. 216, 6. 28
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RFrqKxWukAD5h
Ćwiczenie 2
Rozszerz ułamki przez 5, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 17=1. 535, 2. 1540, 3. 1035, 4. 2140, 5. 3545, 6. 405538=1. 535, 2. 1540, 3. 1035, 4. 2140, 5. 3545, 6. 405579=1. 535, 2. 1540, 3. 1035, 4. 2140, 5. 3545, 6. 4055811=1. 535, 2. 1540, 3. 1035, 4. 2140, 5. 3545, 6. 4055
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RO73x2Cjjwrkn
Ćwiczenie 3
Ułamki rozszerz przez 3, następnie przeciągnij i upuść otrzymane wyniki 1. 15=1. 2133, 2. 3039, 3. 315, 4. 615, 5. 2033, 6. 621
2. 27=1. 2133, 2. 3039, 3. 315, 4. 615, 5. 2033, 6. 621
3. 711=1. 2133, 2. 3039, 3. 315, 4. 615, 5. 2033, 6. 621
4. 1013=1. 2133, 2. 3039, 3. 315, 4. 615, 5. 2033, 6. 621
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R2omhl3f5cImH1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij poniższe luki tak, aby przedstawiały rozszerzenie podanych ułamków. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. 13=1. 6472, 2. 7799, 3. 70150, 4. 828, 5. 2346, 6. 3339, 7. 1236, 8. 152034=1. 6472, 2. 7799, 3. 70150, 4. 828, 5. 2346, 6. 3339, 7. 1236, 8. 152027=1. 6472, 2. 7799, 3. 70150, 4. 828, 5. 2346, 6. 3339, 7. 1236, 8. 152089=1. 6472, 2. 7799, 3. 70150, 4. 828, 5. 2346, 6. 3339, 7. 1236, 8. 15201113=1. 6472, 2. 7799, 3. 70150, 4. 828, 5. 2346, 6. 3339, 7. 1236, 8. 152012=1. 6472, 2. 7799, 3. 70150, 4. 828, 5. 2346, 6. 3339, 7. 1236, 8. 1520715=1. 6472, 2. 7799, 3. 70150, 4. 828, 5. 2346, 6. 3339, 7. 1236, 8. 152079=1. 6472, 2. 7799, 3. 70150, 4. 828, 5. 2346, 6. 3339, 7. 1236, 8. 1520
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyeUHF2E5h4Wq
Ćwiczenie 5
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną liczbę. Rozszerz ułamki, tak aby posiadały mianownik równy 18.
12=1. 1560, 2. 4060, 3. 918, 4. 2018, 5. 1560, 6. 1218, 7. 1218, 8. 5060, 23=1. 1560, 2. 4060, 3. 918, 4. 2018, 5. 1560, 6. 1218, 7. 1218, 8. 5060, 46=1. 1560, 2. 4060, 3. 918, 4. 2018, 5. 1560, 6. 1218, 7. 1218, 8. 5060, 109=1. 1560, 2. 4060, 3. 918, 4. 2018, 5. 1560, 6. 1218, 7. 1218, 8. 5060Rozszerz ułamki, tak aby posiadały mianownik równy 60.
14=1. 1560, 2. 4060, 3. 918, 4. 2018, 5. 1560, 6. 1218, 7. 1218, 8. 5060, 312=1. 1560, 2. 4060, 3. 918, 4. 2018, 5. 1560, 6. 1218, 7. 1218, 8. 5060, 23=1. 1560, 2. 4060, 3. 918, 4. 2018, 5. 1560, 6. 1218, 7. 1218, 8. 5060, 1012=1. 1560, 2. 4060, 3. 918, 4. 2018, 5. 1560, 6. 1218, 7. 1218, 8. 5060
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ReGXPYWewQbsq
Ćwiczenie 6
1) 14=24 ... Tu uzupełnij 2) 12=24 ... Tu uzupełnij 3) 23=24 ... Tu uzupełnij 4) 46=24 ... Tu uzupełnij 5) 58=24 ... Tu uzupełnij 6) 1012=24 ... Tu uzupełnij 7) 14=20 ... Tu uzupełnij 8) 12=20 ... Tu uzupełnij 9) 23=20 ... Tu uzupełnij 10) 46=20 ... Tu uzupełnij 11) 58=20 ... Tu uzupełnij 12) 1012=20 ... Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RzYNfYtjweTGD
Ćwiczenie 7
Jaką liczbę należy wpisać w miejsce kropek, by równości były prawdziwe? Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby.
  • 13=24, w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
  • 35=15, w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
  • 27=21, w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
  • 59=20, w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
  • 18=48, w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
  • 710=70, w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
  • 211=33, w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
  • 12=60, w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
  • 215=20, w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
  • 78=77, w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
  • 1519=38, w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
  • 96=54, w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1dcGpeDwmCla
Ćwiczenie 8
Jakie wartości powinny przyjąć poniższe zmienne, aby równości były poprawne? Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. 14=2a=b16, dla a=Tu uzupełnij i b=Tu uzupełnij38=6a=b32, dla a=Tu uzupełnij i b=Tu uzupełnij78=14a=b32, dla a=Tu uzupełnij i b=Tu uzupełnija4=b8=c16=2432, dla a=Tu uzupełnij, b=Tu uzupełnij i c=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R101xpEWgpWhZ1
Ćwiczenie 9
Wiedząc, że:

16=2a=b18  oraz  34=6c=d32,

uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. a= Tu uzupełnij b= Tu uzupełnij c= Tu uzupełnij d= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R15HObnZ8C7GX1
Ćwiczenie 10
Wiedząc, że:

58=15a=b32  oraz  c5=d15=e25=3050,

uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. a= Tu uzupełnij b= Tu uzupełnij c= Tu uzupełnij d= Tu uzupełnij e= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R1QAYJAhDDeFX
Uzupełnij brakujący licznik lub mianownik. Wpisz odpowiednią liczbę w wyznaczone pole. Jeśli prawdziwa jest równość 35=x40, to wtedy x= Tu uzupełnij. Jeśli prawdziwa jest równość 1827=x3, to wtedy x= Tu uzupełnij. Jeśli prawdziwa jest równość 37=x42, to wtedy x= Tu uzupełnij. Jeśli prawdziwa jest równość x48=516, to wtedy x= Tu uzupełnij. Jeśli prawdziwa jest równość 1y=32128, to wtedy y= Tu uzupełnij. Jeśli prawdziwa jest równość y8=3648, to wtedy y= Tu uzupełnij. Jeśli prawdziwa jest równość 9t=1832, to wtedy t= Tu uzupełnij. Jeśli prawdziwa jest równość 1y=575, to wtedy y= Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Skracanie ułamków

Ważne!

Skracanie ułamków polega na dzieleniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od zera.  W wyniku otrzymujemy ułamek równy danemu.

Na przykład:

RLLZVKvi89Vpo1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Ułamek 1218 skróciliśmy przez 2.

Polecenie 4

Zapoznaj się z animacją, w której zawarte są przykłady skracania ułamków.

R1Nw061oHxp5q1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy skracać ułamki.
R1e6e7DLzpclU
Ćwiczenie 12
Skróć podane ułamki, a następnie przeciągnij i upuść odpowiedni wynik. 1. skróć ułamki przez 3
330=1. 67, 2. 24, 3. 411, 4. 1015, 5. 69, 6. 110, 7. 89, 8. 127, 1827=1. 67, 2. 24, 3. 411, 4. 1015, 5. 69, 6. 110, 7. 89, 8. 127, 3621=1. 67, 2. 24, 3. 411, 4. 1015, 5. 69, 6. 110, 7. 89, 8. 127, 3045=1. 67, 2. 24, 3. 411, 4. 1015, 5. 69, 6. 110, 7. 89, 8. 127
2. skróć ułamki przez 4
816=1. 67, 2. 24, 3. 411, 4. 1015, 5. 69, 6. 110, 7. 89, 8. 127, 2428=1. 67, 2. 24, 3. 411, 4. 1015, 5. 69, 6. 110, 7. 89, 8. 127, 3236=1. 67, 2. 24, 3. 411, 4. 1015, 5. 69, 6. 110, 7. 89, 8. 127, 1644=1. 67, 2. 24, 3. 411, 4. 1015, 5. 69, 6. 110, 7. 89, 8. 127
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RXNLSC356pzdx1
Ćwiczenie 13
Przeciągnij i upuść ułamki tak, aby równości były prawdziwe. a) 315=1. 812, 2. 1821, 3. 45, 4. 911, 5. 15, 6. 79, 7. 410, 8. 13, 3645=1. 812, 2. 1821, 3. 45, 4. 911, 5. 15, 6. 79, 7. 410, 8. 13, 1624=1. 812, 2. 1821, 3. 45, 4. 911, 5. 15, 6. 79, 7. 410, 8. 13, 927=1. 812, 2. 1821, 3. 45, 4. 911, 5. 15, 6. 79, 7. 410, 8. 13
b) 3644=1. 812, 2. 1821, 3. 45, 4. 911, 5. 15, 6. 79, 7. 410, 8. 13, 7090=1. 812, 2. 1821, 3. 45, 4. 911, 5. 15, 6. 79, 7. 410, 8. 13, 48120=1. 812, 2. 1821, 3. 45, 4. 911, 5. 15, 6. 79, 7. 410, 8. 13, 5463=1. 812, 2. 1821, 3. 45, 4. 911, 5. 15, 6. 79, 7. 410, 8. 13
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1OYmt0tjzFR4
Ćwiczenie 14
Skróć podane ułamki. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. przez 3312= 1. 49, 2. 14, 3. 23, 4. 117, 5. 15, 6. 912, 7. 87, 8. 36918= 1. 49, 2. 14, 3. 23, 4. 117, 5. 15, 6. 912, 7. 87, 8. 363321= 1. 49, 2. 14, 3. 23, 4. 117, 5. 15, 6. 912, 7. 87, 8. 362736= 1. 49, 2. 14, 3. 23, 4. 117, 5. 15, 6. 912, 7. 87, 8. 36przez 4812= 1. 49, 2. 14, 3. 23, 4. 117, 5. 15, 6. 912, 7. 87, 8. 36420= 1. 49, 2. 14, 3. 23, 4. 117, 5. 15, 6. 912, 7. 87, 8. 363228= 1. 49, 2. 14, 3. 23, 4. 117, 5. 15, 6. 912, 7. 87, 8. 361636= 1. 49, 2. 14, 3. 23, 4. 117, 5. 15, 6. 912, 7. 87, 8. 36
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11fh1BwJb35O
Ćwiczenie 15
a) 812=3   = Tu uzupełnij 1845=2   = Tu uzupełnij 2024=12   = Tu uzupełnij 48=1   = Tu uzupełnij 3040=4   = Tu uzupełnij 1421=2   = Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Ułamki nieskracalne

RVHvOqpawpO8z
Ćwiczenie 16
Skróć ułamek przez największą możliwą liczbę. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 612= 1. 12, 2. 12, 3. 34, 4. 12, 5. 23, 6. 13, 7. 34, 8. 45824= 1. 12, 2. 12, 3. 34, 4. 12, 5. 23, 6. 13, 7. 34, 8. 45918= 1. 12, 2. 12, 3. 34, 4. 12, 5. 23, 6. 13, 7. 34, 8. 452736= 1. 12, 2. 12, 3. 34, 4. 12, 5. 23, 6. 13, 7. 34, 8. 45812= 1. 12, 2. 12, 3. 34, 4. 12, 5. 23, 6. 13, 7. 34, 8. 452025= 1. 12, 2. 12, 3. 34, 4. 12, 5. 23, 6. 13, 7. 34, 8. 451824= 1. 12, 2. 12, 3. 34, 4. 12, 5. 23, 6. 13, 7. 34, 8. 451836= 1. 12, 2. 12, 3. 34, 4. 12, 5. 23, 6. 13, 7. 34, 8. 45
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 2

Nieraz trudno jest znaleźć największą liczbę, przez którą można skrócić dany ułamek. Na przykład, aby skrócić ułamek 3648 możemy postąpić tak:

R29wed24nIBhe
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Ułamka 34 nie można już skrócić.

Ułamek nieskracalny
Definicja: Ułamek nieskracalny

Ułamek, którego nie można skrócić nazywamy ułamkiem nieskracalnym.

R433XzIiJSUTI
Ćwiczenie 17
Podane ułamki zapisz w postaci ułamka nieskracalnego. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 2436= 1. 13, 2. 13, 3. 13, 4. 23, 5. 12, 6. 231545= 1. 13, 2. 13, 3. 13, 4. 23, 5. 12, 6. 231632= 1. 13, 2. 13, 3. 13, 4. 23, 5. 12, 6. 232472= 1. 13, 2. 13, 3. 13, 4. 23, 5. 12, 6. 236090= 1. 13, 2. 13, 3. 13, 4. 23, 5. 12, 6. 232163= 1. 13, 2. 13, 3. 13, 4. 23, 5. 12, 6. 23
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6aHghB71PyaB
Ćwiczenie 18
Podane ułamki zapisz w postaci ułamka nieskracalnego. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 4872= 1. 14, 2. 12, 3. 56, 4. 23, 5. 13, 6. 231560= 1. 14, 2. 12, 3. 56, 4. 23, 5. 13, 6. 234048= 1. 14, 2. 12, 3. 56, 4. 23, 5. 13, 6. 233060= 1. 14, 2. 12, 3. 56, 4. 23, 5. 13, 6. 2380120= 1. 14, 2. 12, 3. 56, 4. 23, 5. 13, 6. 2360180= 1. 14, 2. 12, 3. 56, 4. 23, 5. 13, 6. 23
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Zadania różne

RGR6DQQLWeLOX
Ćwiczenie 19
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 58= 1. 27, 2. 39, 3. 50100, 4. 2015, 5. 1016, 6. 9101242= 1. 27, 2. 39, 3. 50100, 4. 2015, 5. 1016, 6. 9101820= 1. 27, 2. 39, 3. 50100, 4. 2015, 5. 1016, 6. 91012=  1. 27, 2. 39, 3. 50100, 4. 2015, 5. 1016, 6. 910
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyMUzWnr4eg28
Ćwiczenie 20
Połącz w pary tak, aby brakującym elementom ułamka przyporządkować odpowiednią liczbę. 10 Możliwe odpowiedzi: 1. 58=100, 2. 58=24, 3. 58=16, 4. 58=60, 5. 58=48 15 Możliwe odpowiedzi: 1. 58=100, 2. 58=24, 3. 58=16, 4. 58=60, 5. 58=48 30 Możliwe odpowiedzi: 1. 58=100, 2. 58=24, 3. 58=16, 4. 58=60, 5. 58=48 96 Możliwe odpowiedzi: 1. 58=100, 2. 58=24, 3. 58=16, 4. 58=60, 5. 58=48 160 Możliwe odpowiedzi: 1. 58=100, 2. 58=24, 3. 58=16, 4. 58=60, 5. 58=48
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21

Jeśli ułamek 47 rozszerzymy przez 3 lub przez 6, to otrzymamy ułamek, którego licznik i mianownik mają ciekawą własność. Jeżeli licznik przeczytamy od prawej do lewej strony, otrzymamy mianownik. Oczywiście ten sam efekt otrzymamy, gdy postąpimy podobnie z mianownikiem.

47= 122147= 2442.

Znajdź inne ułamki, które mają tę samą własność.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.