7. Zadania tekstowe - działania na ułamkach dziesiętnych
9. Wykonywanie działań na ułamkach dziesiętnych
RnX3EJe1XkrWI
Zdjęcie przedstawia kołonotatnik, na którym leżą kalkulator i długopis.
Na czarnym pasku napis - Działania na ułamkach dziesiętnych.
Zdjęcie przedstawia kołonotatnik, na którym leżą kalkulator i długopis.
Na czarnym pasku napis - Działania na ułamkach dziesiętnych.
Działania na ułamkach dziesiętnych
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
8. Działania łączne na ułamkach dziesiętnych
RBeFvHMgIINFj
Na zdjęciu widać maszynę liczącą tzw. pascalinę. Jest to metalowe pudełko. Na jego wieku znajdują się metalowe, okrągłe pokrętła z liczbami, a nad nimi okienka do odczytywania cyfr.
Pascalina
Źródło: David Monniaux, A Pascaline, an early calculator., licencja: CC BY-SA 3.0. wikimedia.org.
Czy wiesz, że Pascalina (czytaj: paskalina) to maszyna licząca zaprojektowana około 1645 roku. Maszyna ta potrafiła dodawać i odejmować liczby i była drugim w historii mechanicznym kalkulatorem. Skonstruował ją francuski matematyk Blaise Pascal (czytaj: Blez Paskal), który chciał ułatwić pracę swojemu ojcu, który był poborcą podatkowym.
W tym materiale będziemy wykonywać działania łączne na ułamkach dziesiętnych. W trudniejszych przykładach, możesz sprawdzić częściowe obliczenia używając kalkulatora.
Polecenie 1
Obejrzyj aniamację, zwracając uwagę na kolejność wykonywania działań w obliczeniach dotyczących kwoty, która pozostała Oli.
RsRex9kaNMzEq
Animacja przedstawia rozwiązanie przykładowego zadania przy pomocy działań łącznych na liczbach dziesiętnych.
Animacja przedstawia rozwiązanie przykładowego zadania przy pomocy działań łącznych na liczbach dziesiętnych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia rozwiązanie przykładowego zadania przy pomocy działań łącznych na liczbach dziesiętnych.
Ważne!
Wykonując działania na ułamkach dziesiętnych, zachowujemy taką samą kolejność wykonywania działań jak w przypadku działań na liczbach naturalnych lub na ułamkach zwykłych.
Polecenie 2
Przypomnij sobie, w jakiej kolejności wykonujemy poszczególne działania arytmetyczne. Jeśli masz wątpliwości, obejrzyj poniższą animację.
RbxaFHucHcdFY
Animacja przedstawia poprawną kolejność wykonywania działań.
Animacja przedstawia poprawną kolejność wykonywania działań.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1WNZzvB5b3qf
Ćwiczenie 4
Oblicz. Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz. Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Re4ZpA6Qh9p1
Ćwiczenie 5
Oblicz wartości poniższych wyrażeń, a następnie połącz w pary wyrażenia z ich wynikami. sumę liczb i podziel przez Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. liczbę zmniejsz o iloczyn liczb i Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. liczbę podziel przez sumę liczb i Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. sumę liczb i podziel przez różnicę liczb i Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. różnicę liczb i zwiększ razy Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. iloraz liczb i pomniejsz o Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Oblicz wartości poniższych wyrażeń, a następnie połącz w pary wyrażenia z ich wynikami. sumę liczb i podziel przez Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. liczbę zmniejsz o iloczyn liczb i Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. liczbę podziel przez sumę liczb i Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. sumę liczb i podziel przez różnicę liczb i Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. różnicę liczb i zwiększ razy Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. iloraz liczb i pomniejsz o Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rf4mQQGMAJ0fX
Ćwiczenie 6
Wykonaj wskazane obliczenia. Wpisz wyniki w odpowiednie miejsca. Różnicę liczb i podziel przez sumę liczb i . Odpowiedź: Różnica wynosi Tu uzupełnij.Sumę liczb i podziel przez różnicę liczb i . Odpowiedź: Suma wynosi Tu uzupełnij.Różnicę liczb i zwiększ razy. Odpowiedź: Różnica wynosi Tu uzupełnij.Iloraz liczb i zmniejsz cztery razy. Odpowiedź: Iloraz wynosi Tu uzupełnij.
Wykonaj wskazane obliczenia. Wpisz wyniki w odpowiednie miejsca. Różnicę liczb i podziel przez sumę liczb i . Odpowiedź: Różnica wynosi Tu uzupełnij.Sumę liczb i podziel przez różnicę liczb i . Odpowiedź: Suma wynosi Tu uzupełnij.Różnicę liczb i zwiększ razy. Odpowiedź: Różnica wynosi Tu uzupełnij.Iloraz liczb i zmniejsz cztery razy. Odpowiedź: Iloraz wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RsK20u7iu1IrO1
Paweł poszedł do sklepu, mając przy sobie . Kupił jednakowe batony po . Ile pieniędzy mu zostało? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Pawłowi zostało .
Ćwiczenie 8
RIZxXolYYpJFj1
Ala kupiła długopisy po oraz zeszyty po . Ile zapłaciła za zakupy? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ala zapłaciła .
Ćwiczenie 9
R1TtLMJLZIZ741
Andrzej biega codziennie przez pół godziny. W ciągu pierwszego kwadransa pokonuje dystans , w ciągu drugiego o metrów krótszy. Ile kilometrów przebiega Andrzej w ciągu tygodnia? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Andrzej przebiega .
Ćwiczenie 10
RPiDvBcm5Ubcq1
Grając w piłkę nożną, zużywamy w ciągu minuty energii, a podczas gry w tenisa ziemnego - . O ile kilokalorii więcej zużywa piłkarz od tenisisty podczas półtoragodzinnego meczu? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Piłkarz zużywa o kcal więcej niż tenisista.
Ćwiczenie 11
R15Avx0TyZxXF1
Jeden litr miodu waży . Słój, w którym jest litra miodu, waży . Ile waży pusty słój? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Pusty słój waży .
Ćwiczenie 12
Państwo Kowalscy otrzymali powiadomienie o nowych miesięcznych opłatach za swoje mieszkanie o powierzchni . Oblicz, ile złotych miesięcznie państwo Kowalscy będą płacić za mieszkanie.
Koszty zarządu
Centralne ogrzewanie
Ciepła woda
Zimna woda i ścieki
Wywóz nieczystości
RdCAR177t9sRx
Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Państwo Kowalscy będą płacić miesięcznie za mieszkanie 1. , 2. , 3. , 4. .
Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Państwo Kowalscy będą płacić miesięcznie za mieszkanie 1. , 2. , 3. , 4. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RVEHbHU53wz1b
Ćwiczenie 13
Państwo Kowalscy chcą w pokoju położyć panele podłogowe. Podłoga ma wymiary . Panele podłogowe o klasie ścieralności mają grubość . Jedno opakowanie paneli podłogowych to . Metr kwadratowy paneli kosztuje . Uzupełnij poniższe luki w zdaniach. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Pole powierzchni na której będą położone panele to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .Państwo Kowalscy muszą kupić co najmniej 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. opakowań.Państwo Kowalscy zapłacą za panele 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .
Państwo Kowalscy chcą w pokoju położyć panele podłogowe. Podłoga ma wymiary . Panele podłogowe o klasie ścieralności mają grubość . Jedno opakowanie paneli podłogowych to . Metr kwadratowy paneli kosztuje . Uzupełnij poniższe luki w zdaniach. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Pole powierzchni na której będą położone panele to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .Państwo Kowalscy muszą kupić co najmniej 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. opakowań.Państwo Kowalscy zapłacą za panele 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GDJpE3IKBnp
Ćwiczenie 14
Wiedząc, że i , oblicz wyniki poniższych działań, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
Wiedząc, że i , oblicz wyniki poniższych działań, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15
Wstaw nawiasy tak, aby wynik był poprawny.
Rozważ kilka możliwości, a następnie zdecyduj, która opcja jest poprawna.
RYuU0BESgXLkm1
Ćwiczenie 16
Liczby zapisano według pewniej reguły. Odgadnij ją i dopisz kolejne liczby. Wpisz je w puste luki w odpowiedniej kolejności. ; ; ; ; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; ; ; ; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; ; ; ; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij
Liczby zapisano według pewniej reguły. Odgadnij ją i dopisz kolejne liczby. Wpisz je w puste luki w odpowiedniej kolejności. ; ; ; ; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; ; ; ; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; ; ; ; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
Zastanów się jak należy wstawić nawiasy, aby wartością wyrażenia była liczba
jak największa
jak najmniejsza
Rozważ kilka możliwości, a następnie zdecyduj, która opcja jest poprawna.