Balet w twórczości Piotra Czajkowskiego
Ważne daty
1840‑1893 – lata życia Piotra Czajkowskiego
1850‑1859 – nauka w Szkole Prawniczej
1859‑1863 – praca w Ministerstwie Sprawiedliwości
1861‑1865 – studia muzyczne w Petersburgu
1865 – pierwsze publiczne wykonanie jego kompozycji (Tańce charakterystyczne); debiut dyrygencki
1866‑1878 – praca w Konserwatorium Muzycznym w Moskwie
1877 – premiera baletu Jezioro Łabędzie; ślub z Anną Milukową; próba samobójstwa
1892 – premiera baletu Dziadek do orzechów
1893 – śmierć, prawdopodobnie na skutek samobójstwa
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
7. Romantyzm. Uczeń:
3) wymienia i klasyfikuje instrumenty muzyczne charakterystyczne dla epoki romantyzmu: fortepian, pianino, gitara, harfa; instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas), instrumenty dęte: róg (waltornia), obój, flet, klarnet, saksofon; wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Franz Schubert, Hector Berlioz, Felix Mendelssohn‑Bartholdy, Robert Schumann, Ferenc Liszt, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Giacomo Puccini i późny romantyzm: Johann Brahms, Piotr Czajkowski, Gustav Mahler;
6) zna pojęcia: kantylena, tempo rubato, transkrypcja fortepianowa, wirtuoz, uwertura koncertowa, muzyka programowa, leitmotiv, szkoła narodowa, instrumentacja.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
przedstawiać podstawowe fakty dotyczące życia i działalności Piotra Czajkowskiego;
wykazywać, na czym polegało nowatorstwo kompozytora jako twórcy baletów;
wymieniać cechy baletów Piotra Czajkowskiego;
wymienić tytuły baletów Czajkowskiego, zarysować ich fabułę i zwięźle je scharakteryzować;
przedstawiać najbardziej popularne fragmenty baletów Czajkowskiego i rozpoznać je ze słuchu;
używać terminologię, niezbędną do zrozumienia tematu (balet, suita baletowasuita baletowa, libretto, motyw przewodni).
Film pt. Balet w twórczości Piotra Czajkowskiego

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RfuIPYo67X3UY
Film animowany Balet w twórczości Piotra Czajkowskiego cz. 1. Film przedstawia na początku historię życia artysty. Ukazują się przy tym ilustracje z jego wizerunkiem. Następnie w filmie pojawia się scena baletu jeziora łabędzie. W trakcie filmu lektor wymawia następujące treści: Piotr Czajkowski, rosyjski kompozytor, dyrygent, pedagog i publicysta muzyczny epoki późnego romantyzmu, urodził się 20 kwietnia 1840 roku w Wotkińsku, a zmarł 25 października 1893 roku w Petersburgu. Od najwcześniejszych lat amatorsko uczył się grać na fortepianie i improwizować, jednak regularne kształcenie muzyczne zaczął pobierać dopiero jako dorosły mężczyzna. Aby w pełni poświęcić się muzyce, zrezygnował z kariery prawniczej i posady w rosyjskim Ministerstwie Sprawiedliwości, czym zniechęcił do siebie niektórych członków rodziny. Po odbytych w latach 1861-1865 studiach muzycznych w Petersburgu (przedmioty teoretyczne u Nikołaja Zaremby, kompozycja u Antona Rubinsteina) podjął pracę w moskiewskim Konserwatorium Muzycznym. Z tego okresu pochodzą kompozycje takie jak Koncert fortepianowy b-moll czy balet Jezioro łabędzie. Po nieudanej próbie samobójczej (załamanie nerwowe wywołane relacją z niezrównoważoną psychicznie żoną) zrezygnował z pracy w Konserwatorium i odbył kilka turnusów koncertowych, m.in. do Niemiec, Austrii, Francji, Anglii i USA. W ostatnich latach życia skomponował operę Dama Pikowa, balet Dziadek do orzechów oraz VII symfonię h-moll Patetyczną. Zmarł w roku 1893, prawdopodobnie w wyniku samobójstwa. Choć Piotr Czajkowski zasłynął przede wszystkim jako kompozytor muzyki symfonicznej - symfonii, uwertur programowych, suit i koncertów instrumentalnych, istotnym polem jego twórczości były dzieła związane z akcją sceniczną, jak opery i balety. Te ostatnie traktowano ówcześnie jako konwencjonalne widowiska taneczne, z podrzędnym udziałem muzyki, niekoniecznie najwyższych lotów. Czajkowski wprowadził swego rodzaju rewolucję - potraktował balet jak operę bez słów, które zastąpił ruchem, gestem mimiką i przede wszystkim - muzyką. Z przypadkowego tła towarzyszącego popisowym figurom tancerzy stała się ona bowiem głównym nośnikiem treści. Czajkowski jest twórcą trzech baletów: Jeziora Łabędziego, Śpiącej Królewny i Dziadka do orzechów. Jezioro Łabędzie skomponowane zostało w 1877 na zamówienie Teatru Wielkiego w Moskwie. W czterech aktach przedstawia ono historię młodego księcia Zygfryda i księżniczki łabędzi, Odetty. Zaklętą przez złego czarnoksiężnika Rotbara dziewczynę uratować może jedynie uczucie młodzieńca, który nigdy nie wyznał nikomu miłości. Zygfryda i Odettę zaczyna łączyć głębokie uczucie; gdy na balu książę musi wybrać sobie narzeczoną, pozostaje jej wierny, dopóki w progu nie pojawia się Odylia - córka złego czarownika, do złudzenia przypominająca księżniczkę łabędzi. Zygfryd ulega podstępowi i prosi Rotbara o rękę córki. Pojmując swą pomyłkę, książę odzyskuje miłość Odetty i decyduje się zginąć wraz z nią w odmętach poruszanego gniewem Rotbara jeziora. Niepokonana miłość kochanków zwycięża - zły czarnoksiężnik pada martwy, zaś oni odpływają w złotej łodzi do kraju wiecznego szczęścia. W Jeziorze Łabędziem Czajkowski dążył przede wszystkim do ujednolicenia baletu i pogłębienia jego wyrazu poprzez muzykę. Kompozytor przypisał bohaterom reprezentatywne motywy i tematy, a przekształcając je (podobnie jak w muzyce symfonicznej) wyraził ich przeżycia wewnętrzne. Wprowadził także wyrazisty motyw przewodni - temat miłości Zygfryda i Odetty, tzw. temat łabędzi, powracający w kluczowych momentach akcji. Tragiczne dzieje głównych postaci kontrastują z konwencjonalnymi tańcami w czasie festynu i balu oraz elementami humorystycznymi (taniec młodych łabędzi). Jezioro Łabędzie, z uwagi na poruszaną tematykę, określa się mianem "baletu lirycznego". Za chwilę wysłuchamy i obejrzymy dwóch fragmenty baletu. Będzie to pierwsza scena drugiego aktu kompozycji (z pojawiającym się tematem miłości Zygryda i Odetty) oraz taniec łabędzi. Po prezentacji przykładów wymieńmy swoje spostrzeżenia.
Balety Piotra Czajkowskiego

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D109Kyvld
Zadania
Z poniższych odpowiedzi wybierz te, które mogą stanowić definicję baletu.
- Zespół taneczny.
- Rodzaj sceny zbiorowej w operze lub operetce.
- Specyficzny układ gestów i figur tanecznych.
- Utwór muzyczno-sceniczny, w którym treść wyrażona jest za pomocą tańca.
Która definicja wyjaśnia pojęcie suita baletowa?
- Zbiór dawnych tańców różnego pochodzenia.
- Zbiór fragmentów muzycznych z oper i baletów.
- Fortepianowa wersja muzyki danego baletu.
Każdemu z typów baletu przyporządkuj odpowiednią kompozycję Piotra Czajkowskiego:
<i>Śpiąca Królewna</i>, <i>Jezioro Łabędzie</i>, <i>Dziadek do orzechów</i>
| Balet liryczny | |
| Balet fantastyczny | |
| Balet charakterystyczny |
Każdemu z baletów Piotra Czajkowskiego przyporządkuj pochodzący z niego fragment:
<i>Taniec łabędzi</i>, <i>Taniec Cukrowej Wieszczki</i>, <i>Walc z girlandami</i>
| Jezioro Łabędzie | |
| Śpiąca Królewna | |
| Dziadek do orzechów |
Z poniższych odpowiedzi wybierz te, które charakteryzują balety Piotra Czajkowskiego. Pamiętaj, że możesz wskazać więcej niż jedną odpowiedź.
- Brak silnego związku muzyki z akcją.
- Rola instrumentacji w kształtowaniu charakteru postaci.
- Wprowadzanie elementów stylizacji.
- Występowanie motywów przewodnich
Wskaż definicję trepaka.
- Rosyjski taniec ludowy o bardzo szybkim tempie, w metrum 3/4.
- Rosyjski taniec ludowy o bardzo szybkim tempie, w metrum 2/4.
- Określenie jednej z baletowych figur tanecznych.
Wskaż definicję pojęcia libretto.
- Specyficzny układ choreograficzny, składający się ze skomplikowanych figur.
- Rodzaj tańca, często wprowadzanego do baletów.
- Tekst stanowiący podstawę dzieł sceniczno-muzycznych.
Film pt. Balet w twórczości Piotra Czajkowskiego
Obejrzyj drugą część filmu na temat twórczości baletowej Piotra Czajkowskiego.
Słownik pojęć
widowisko teatralne, w którym głównym środkiem wyrazu jest taniec; też: utwór muzyczny stanowiący kanwę takiego widowiska, scena tańców zbiorowych w operze, operetce itp., zespół tancerek i tancerzy.
tekst słowny opery, operetki; też: literacko opracowana treść baletu lub pantomimy.
struktura muzyczna, która w muzyce programowej lub związanej z tekstem słownym ma symbolizować daną osobę, przedmiot bądź ideę.
suita jest typowa dla muzyki romantycznej; to zbiór fragmentów muzycznych pochodzących z oper i baletów.
rosyjski taniec ludowy o bardzo szybkim tempie w metrum 2/4. Charakterystyczne są dla niego drobne kroki i przytupy.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
A. Alszwang, Czajkowski, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1979.
I. Turska, Balety Piotra Czajkowskiego, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1981.