Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Inteligentne włókiennicze wyroby dekoracyjne

MOD.13. Projektowanie i organizacja procesów wytwarzania włókienniczych wyrobów dekoracyjnych - technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych 311931

Mój „myślący” pokój

PROGRAM ĆWICZENIOWY DO PROJEKTOWANIA PRZEZ DOBIERANIE

11
Wskazówki dotyczące funkcjonalności programu ćwiczeniowego

Ekran startowy programu został przedstawiony poniżej. W jego prawym górnym rogu znajduje się przycisk „Tryb pełnoekranowy”. Kliknięcie tego przycisku spowoduje uruchomienie programu w widoku pełnoekranowym, ponowne kliknięcie oznacza powrót do trybu zwykłego. W górnej części ekranu startowego, na środku znajduje się przycisk „POLECENIE”. Po jego kliknięciu wyświetla się okno z treścią polecenia i przyciskiem umożliwiającym jej odsłuchanie.

R1LDCkaa8hkJ8
Widok ekranu startowego programu ćwiczeniowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Program składa się z trzech etapów, które są jednocześnie poziomami trudności. Przełączanie się pomiędzy tymi poziomami następuje poprzez kliknięcie na właściwy przycisk w górnym poziomym menu. Wybrany etap/poziom trudności jest zaznaczony podświetleniem na biało liter napisu oraz ciemnoróżowym pokreśleniem.

RBKan1g8EguNx
Widok wyboru poziomu trudności
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewej części ekranu znajduje się pionowe, rozwijane menu, zawierające listę mebli i wyrobów dekoracyjnych. Aby dokonać wyboru należy kliknąć na nazwę zakładki - rozwinie się wtedy lista z polami jednokrotnego wyboru. Następnie należy kliknąć na nazwę danego elementu - pole wyboru zostanie zaznaczone, a wybrany element  pojawi się w pokoju. Poniżej pojawi się również jego opis.

RwPKWAuwic1GE
Widok wyboru mebli i wyrobów dekoracyjnych
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Grafikę przedstawiającą wybrany pokój można przybliżać i oddalać za pomocą przycisków „+” i „-” lub przywrócić ustawienie domyślne za pomocą przycisku z okrągłą strzałką. W lewym górnym rogu ekranu, nad zakładkami z wyposażeniem pomieszczeń znajduje się przełącznik trybu “dzień‑noc”. Dzięki niemu można zweryfikować efekt wybranych elementów w dzień i w nocy. Możliwość przełączenia pomiędzy porami dnia jest dostępna po wykonaniu ćwiczenia.

Po dokonaniu wszystkich wyborów w zakładkach należy kliknąć w przycisk „Sprawdź”. W przypadku dokonania błędnych wyborów albo poprawnego dopasowania tylko część elementów, można rozwiązać zadanie ponownie. W przypadku zaznaczenia prawidłowych odpowiedzi pojawi się okno z dwoma przyciskami: „Wróć” i „Zapisz listę kroków”. Pierwszy umożliwia przejście do kolejnego pokoju, t.j. poziomu trudności, drugi powoduje zapisanie dokonanych wyborów w pliku pdf. Wybory dokonane w każdym z pomieszczeń i nie zmienione później zostaną zapamiętane.

R1UHA5S31j4w4
Widok wyboru dostępnych funkcjonalności
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnym poziomym menu znajdują się następujące pozycje: „Instrukcja”, „Baza wiedzy”, „Atlas interaktywny”, „Zapisz efekty pracy”, „Pobierz listę kroków”, „Zrzut ekranu”, „Spróbuj ponownie”.

Po kliknięciu ikony „Instrukcja” pojawia się okno z informacjami o funkcjonalnościach programu ćwiczeniowego.
Po kliknięciu ikony „Baza wiedzy” pojawia się okno z informacjami o tekstronice oraz o przykładowym zastosowaniu materiałów inteligentnych. Podczas rozwiązywania ćwiczeń opcjonalnie możesz zapoznać się z tymi informacjami.
 Po kliknięciu ikony atlasu w nowym oknie przeglądarki otworzy się inne multimedium e‑materiału – atlas dotyczący właściwości inteligentnych materiałów włókienniczych. Informacje w atlasie znacznie pomogą w prawidłowym rozwiązaniu ćwiczeń.
 Jeśli chcesz zapisać postępy swojej pracy, użyj ikony „Zapisz efekty pracy”. Po odświeżeniu strony i ponownym wejściu do programu będzie widoczny ostatni stan Twoich działań.
 Jeśli chcesz zapisać postępy swojej pracy w formie pliku pdf na dysku swojego komputera, wybierz opcję „Pobierz listę kroków”. Jeśli chcesz zapisać w formie pliku graficznego png ostatni widok programu, wybierz opcję „zrzut ekranu”.
 Wybranie opcji „Spróbuj ponownie” umożliwia usunięcie wybranych elementów i ponowne rozwiązanie ćwiczeń od początku.

RnqnFOgeySZsX
Widok opcji poziomego, dolnego menu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
RuFsZgusFRdp41
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie: Mój „myślący” pokój
Mój „myślący” pokój
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1WAptqp1kxeY1
Ćwiczenie 1
1. Wyobraź sobie, że projektujesz pokój biurowy w firmie. Masz do tego użyć 2 przedmiotów tekstronicznych. Wskaż spośród podanych te, które są tekstroniczne i odpowiadają potrzebom wyposażenia takiego pokoju. Możliwe odpowiedzi: 1. szafa biurowa, 2. fotel wykonany z tkaniny pikowanej, 3. fotel obity materiałem z grubej tkaniny bawełnianej, 4. fotel obity materiałem elektroluminescencyjnym emitującym światło, 5. tablica korkowa, 6. rolety okienne z czujnikami reagującymi na warunki atmosferyczne, 7. rolety poliestrowe
R1IFka9UFlRvi2
Ćwiczenie 2
Wyobraź sobie, że projektujesz pokój dzienny w domu. Masz do tego użyć 3 przedmiotów tekstronicznych. Wskaż spośród podanych te, które są tekstroniczne i odpowiadają potrzebom wyposażenia takiego pokoju. Możliwe odpowiedzi: 1. “mądra” szafa pełniąca funkcję osobistego stylisty, 2. fotel wykonany z tkaniny pikowanej, 3. fotel obity materiałem z grubej tkaniny bawełnianej, 4. fotel obity materiałem elektroluminescencyjnym emitującym światło, 5. rolety okienne z czujnikami reagującymi na warunki atmosferyczne, 6. rolety poliestrowe, 7. zasłony wykonane z materiałów fotochromowych zmieniających kolor, 8. zasłony wykonane z materiałów elektroluminescencyjnych emitujących światło, 9. zasłony wykonane z tkaniny bawełnianej, 10. zasłony wykonane z tkaniny żakardowej, 11. dywan reagujący na nacisk, przenoszący sygnały elektryczne, 12. dywan ręcznie wiązany, 13. dywan tkany ręcznie, 14. dywan świecący z elementami LED, 15. serwetka zmieniająca kształt
RXpxtRYIOastN3
Ćwiczenie 3
Wyobraź sobie, że projektujesz sypialnię w domu. Masz do tego użyć 5 przedmiotów tekstronicznych. Wskaż spośród podanych te, które są tekstroniczne i odpowiadają potrzebom wyposażenia takiego pokoju. Możliwe odpowiedzi: 1. „mądra” szafa pełniąca funkcję osobistego stylisty, 2. szafa biurowa, 3. narzuta wykonana z tkaniny wykonanej z materiałów fotochromowych zmieniających kolor pod wpływem bodźców zewnętrznych, 4. narzuta wykonana z materiałów elektroluminescencyjnych emitujących światło, 5. narzuta wykonana z tkaniny pikowanej, 6. narzuta wykonana z grubej tkaniny bawełnianej, 7. tekstylny wyświetlacz rozpoznający nacisk i emitujący światło, 8. dywan reagujący na nacisk, przenoszący sygnały elektryczne, 9. dywan ręcznie wiązany, 10. dywan tkany ręcznie, 11. dywan świecący z elementami LED, 12. serwetka zmieniająca kształt

Powiązane ćwiczenia