Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RtiUX57QKXx6m
Zdjęcie przedstawia pięć kaczorów z gatunku krzyżówek stojących jeden za drugim na plaży.

Pojęcie ciągu

Źródło: Gerhard G. z Pixabay, domena publiczna.

Pierwsze rozważania prowadzące do pojęcia ciągu, można spotkać już w egipskich papirusach.
Egipcjanie i Grecy badali tylko wybrane ciągi, pod kątem ich konkretnych zastosowań w teorii liczb, czy obliczeniach geometrycznych.

XIII wieku pojęcie ciągu liczbowego stworzył włoski matematyk Leonardo z Pizy, zwany Fibonaccim. Przez kilka następnych stuleci zainteresowanie ciągami było niewielkie. Dopiero w XVIIXVIII wieku dynamicznie zaczęła rozwijać się teoria związana z ciągami i szeregami liczbowymi.
Obecnie teoria ciągów jest częścią analizy matematycznej.

W tym materiale poznamy pojęcie i przykłady ciągów.

Twoje cele
  • Podasz przykład ciągu.

  • W ciągu danym za pomocą jego początkowych wyrazów, określisz pierwszy wyraz i kilka następnych wyrazów.

  • Odkryjesz regułę według której budowane są figury, będące wyrazami ciągu.