Lesson plan (Polish)
Temat: Tęsknota za starym ładem. Kongres wiedeński
Autorka scenariusza: Monika Piotrowska‑Marchewa
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XIX. Europa po kongresie wiedeńskim. Uczeń:
1) omawia decyzje kongresu wiedeńskiego w odniesieniu do Europy, w tym do ziem polskich.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie zapoznają się ze zmianami, jakie wprowadził w Europie kongres wiedeński, oraz decyzjami, jakie podjął w sprawie polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wskazywać na mapie ustalenia kongresu wiedeńskiego;
wyjaśniać znaczenie i skutki kongresu wiedeńskiego;
charakteryzować zasady, na których zbudowano ład wiedeński.
Metody/techniki kształcenia
metody podające: pogadanka, wykład informacyjny, wyjaśnienia i komentarze nauczyciela;
metody programowane: z wykorzystaniem e‑podręcznika, z użyciem multimediów;
metody problemowe: aktywizujące: dyskusja;
metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, praca z tekstem i nagraniem audio.
Formy pracy
praca w parach lub grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery;
arkusze papieru.
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie informacji o walcu wiedeńskim i jego związkach z tematem nadchodzącej lekcji.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Omawia z uczniami, na podstawie zadania domowego, bilans korzyści i strat związanych z organizacją kongresu w Wiedniu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza z wybranych przez siebie zasobów internetu jeden z tańców wiedeńskich. Uczniowie odpowiadają na pytanie: dlaczego kongres wiedeński nazywamy tańczącym kongresem?
Następnie nauczyciel wyjaśnia uczniom, jakie znaczenie miało zorganizowanie tego zjazdu monarchów przez Austrię. Opisuje kluczowych polityków tamtej doby i prosi o wykonanie Ćwiczenia 1. Następnie po sprawdzeniu poprawności wspólnie z uczniami nauczyciel omawia krótko zasady kongresu (metoda podająca).
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 2. W oparciu o mapę wymieniają główne decyzje terytorialne kongresu. Nauczyciel podsumowuje wnioski uczniów, poszerza je o informacje o znaczeniu „stu dni Napoleona”. Na koniec upewnia się, że ćwiczenie zostało wykonane prawidłowo przez uczniów oraz udziela im słownej informacji zwrotnej.
Podczas pracy nad ćwiczeniami i poleceniami nauczyciel wykorzystuje metodniki lub zestaw kart w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Uczniowie dzięki kartom sygnalizują nauczycielowi, czy mają trudności z wykonywaniem poleceń (kolor zielony – radzę sobie świetnie, kolor żółty – mam wątpliwości, kolor czerwony – proszę o pomoc).
Nauczyciel przechodzi do próby oceny kongresu. Uczniowie podzieleni na dwie grupy wykonują Polecenie 1 i Ćwiczenie 3. Wysłuchują audycji. Grupa 1 na dużym arkuszu papieru wynotowuje, na czym polegało przełomowe znaczenie kongresu wiedeńskiego. Grupa 2 na innym arkuszu papieru wynotowuje skutki kongresu. Następnie uczniowie, po ocenieniu fałszywości/prawdziwości zdań z ćwiczenia, wraz z nauczycielem sporządzają bilans zysków i strat wynikających z kongresu. Nauczyciel zapisuje wnioski na tablicy oraz udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom ankiety ewaluacyjne, w których ocenią własną pracę na lekcji, pracę nauczyciela oraz kolegów i koleżanek.
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza) - to Polecenie 2 i Polecenie 3 z e‑podręcznika.
Słownictwo
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Kongres Wiedeński – zjazd monarchów w Wiedniu, jego celem było ustalenie nowego ładu politycznego w ponapoleońskiej Europie.
Równowaga sił – jedna z kluczowych zasad, ustalonych na kongresie wiedeńskim.
Święte Przymierze – sojusz Rosji, Austrii i Prus z 1815 r., zawarty w celu walki z ruchami rewolucyjnymi w Europie.
Teksty i nagrania
Longing for the old order. Congress of Vienna
A congress was held in Vienna in the autumn of 1814. The decisive vote was given to: Russia, Austria, Britain and France. Three basic principles were developed: legitimacy, territorial compensation for Napoleon's winners and a balance of power. After the Congress of Vienna, the European continent experienced the longest peace period in its history thanks to the new order created on it. By decision of the Congress of Vienna, the international order was governed by two basic documents: Holy Alliance of Prussia, Austria and Russia and the anti‑French covenant of Britain, Prussia, Austria and Russia. The German Confederation was created, bringing together 34 German countries and four free cities. Two new kingdoms appeared on the Apennine Peninsula: Kingdom of the Two Sicilies and the Kingdom of Sardinia, i.e. Piedmont. The merger of Belgium and the Netherlands created the United Kingdom of the Netherlands. Russia resigned from its exclusive ownership of the lands of the former Duchy of Warsaw. Since then, it governed the truncated Kingdom of Poland, which was created in its place. The western part of the former Duchy of Warsaw, with Poznan and Torun, returned to Prussia, under the name of the Grand Duchy of Poznan. Austria was given back Wieliczka Salt Mine and Polish lands lost in 1809, however, Krakow together with the adjacent lands became a free city under the care of Russia, Austria and Prussia.