Zdjęcie półek z książkami. Kilka półek powiększonych przez szkiełko lupy. Na czarnym pasku napis - Matematyka na wycieczce.
Zdjęcie półek z książkami. Kilka półek powiększonych przez szkiełko lupy. Na czarnym pasku napis - Matematyka na wycieczce.
Matematyka na wycieczce
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
2. Prędkość, droga, czas
Wokół nas poruszają się ludzie, zwierzęta, pojazdy. Ruch jest zjawiskiem powszechnym. Opisując ruch, używamy najczęściej trzech pojęć: drogi, prędkości i czasu.
Prędkość, droga i czas to ważne pojęcia, z którymi spotykamy się nie tylko na lekcji matematyki, ale także na lekcjach fizyki czy biologii. W tym materiale poznamy zależności między tymi wielkościami i wykorzystamy je w zadaniach.
Prędkość
W rzeczywistości obiekty poruszają się z różną prędkością. Na przykład begacz musi czasami zwolnić, a czasami może przyspieszyć. Dlatego mówiąc o prędkości, mamy na myśli średnią prędkość.
RjVzFzAYYkO8t
Fotografia przedstawia dziewczyny uczestniczące w biegu tuż po usłyszeniu sygnału do startu, a więc w momencie gdy ruszają z linii startowej. Są mocno pochylone do przodu. Bieżnia ma kolor ceglasty. W tle widać drzewa.
Światowe rekordzistki pokonują dystans czterystu metrów w pięćdziesiąt sekund – odpowiada to średniej wartości prędkości wynoszącej 29 kilometrów na godzinę.
Źródło: dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY 2.0.
Bardzo często używając pojęć szybkość lub prędkość mówimy: „Ten samochód porusza się szybciej, a tamten – wolniej (albo jeden porusza się z dużą prędkością, a drugi – z małą)”. Kiedy spacerujesz, poruszasz się z mniejszą prędkością, niż kiedy biegniesz po boisku. Kiedy obserwujesz wskazania prędkościomierza w samochodzie, widzisz, że się one zmieniają.
R119NnmqFflns
Zdjęcie przedstawia bolid Formuły jeden uchwycony z boku w ruchu z silnie rozmytym tłem. Zbliżenie na centralną część maszyny i kierowcę.
Dla kierowcy wyścigowego bolidu pojęcie „szybko” znaczy zupełnie coś innego niż dla rowerzysty
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.
Jeśli samochód w czasie godzin przebył drogę długości , to znaczy, że w czasie godziny przejechał kilometrów. Mówimy, że średnia prędkość jazdy wynosiła kilometrów na godzinę.
Zapisujemy to krótko: .
Gdy wiemy, jaką drogę i w jakim czasie pokonał dany obiekt, możemy obliczyć z jaką prędkością się poruszał.
średnia wartość prędkości
średnia wartość prędkości
– wartość, którą uzyskamy, gdy długość drogi przebytej przez ciało podzielimy przez czas jej przebycia.
Zapamiętaj!
Jeżeli przyjmiemy następujące oznaczenia: – średnia wartość prędkości; – droga przebyta z tą wartością prędkości; – czas trwania ruchu (czas przebycia tej drogi); to otrzymamy zależność:
Przykład 1
Na podstawie poniższego filmu obliczymy średnią wartość prędkości, z jaką poruszał się zawodnik w biegu na .
RmBLa0Dunrlpj
Materiał dotyczący ruchu jednostajnego prostoliniowego.
Materiał dotyczący ruchu jednostajnego prostoliniowego.
Ruch jednostajny prostoliniowy
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, edycja: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pojazd przejechał daną drogę w podanym czasie. Oblicz, z jaką średnią prędkością się poruszał.
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
a) Droga: Czas: Prędkość: ............
b) Droga: Czas: Prędkość: ............
c) Droga: Czas: Prędkość: ............
d) Droga: Czas: Prędkość: ............
e) Droga: Czas: Prędkość: ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R180ejZZ4sha7
Ćwiczenie 2
Pani Karolina przejechała trasę w ciągu , a pani Natalia trasę w ciągu . Oblicz, która z pań jechała z większą prędkością i o ile większą.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Pani Karolina:
Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Prędkość pani Karoliny: Tu uzupełnij Pani Natalia: Tu uzupełnij Tu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Prędkość pani Natalii: Tu uzupełnij Odpowiedź: Z większą prędkością jechała pani Tu uzupełnij. Jej prędkość była większa o Tu uzupełnij.
Pani Karolina przejechała trasę w ciągu , a pani Natalia trasę w ciągu . Oblicz, która z pań jechała z większą prędkością i o ile większą.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Pani Karolina:
Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Prędkość pani Karoliny: Tu uzupełnij Pani Natalia: Tu uzupełnij Tu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Prędkość pani Natalii: Tu uzupełnij Odpowiedź: Z większą prędkością jechała pani Tu uzupełnij. Jej prędkość była większa o Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ciekawostka
Różnice wartości prędkości ciał poruszających się w przyrodzie W przyrodzie możemy zaobserwować ruchy odbywające się z różnymi prędkościami, np. dryf kontynentów odbywa się z prędkością ok. , a światło w próżni porusza się z prędkością ok. . Jak widać, różnice prędkości mogą być ogromne.
R1TIPFv4ZvDnm
Zestawienie prędkości poruszających się ciał w przyrodzie. Na górze dziesięć różowych kółek z zarysami obiektów, kolejno: kontynentów, ślimaka, rowerzysty, biegacza, geparda, samochodu, samolotu, symbolu głośnika, symbolu układu planetarnego, żarówki. Poniżej skala, na której pojawiają się te ikony po naciśnięciu przycisku dalej. Nad ikonami wyświetlają się napisy. Dryf kontynentalny trzynaście miliardowych metra na sekundę. Ślimak dwie tysięczne metra na sekundę. Jazda rowerem pięć i pół metra na sekundę. Biegnący sprinter dziesięć metrów na sekundę. Biegnący gepard trzydzieści i pół metra na sekundę. Samochód Formuły jeden osiemdziesiąt trzy metry na sekundę. Lecący Airbus A380 dwieście pięćdziesiąt metrów na sekunde. Szybkość dźwięku w powietrzu trzysta czterdzieści metrów na sekundę. Ruch Ziemi wokół Słońca trzydzieści tysięcy metrów na sekundę. Prędkość światła w próżni trzysta milionów metrów na sekundę.
Zestawienie prędkości poruszających się ciał w przyrodzie. Na górze dziesięć różowych kółek z zarysami obiektów, kolejno: kontynentów, ślimaka, rowerzysty, biegacza, geparda, samochodu, samolotu, symbolu głośnika, symbolu układu planetarnego, żarówki. Poniżej skala, na której pojawiają się te ikony po naciśnięciu przycisku dalej. Nad ikonami wyświetlają się napisy. Dryf kontynentalny trzynaście miliardowych metra na sekundę. Ślimak dwie tysięczne metra na sekundę. Jazda rowerem pięć i pół metra na sekundę. Biegnący sprinter dziesięć metrów na sekundę. Biegnący gepard trzydzieści i pół metra na sekundę. Samochód Formuły jeden osiemdziesiąt trzy metry na sekundę. Lecący Airbus A380 dwieście pięćdziesiąt metrów na sekunde. Szybkość dźwięku w powietrzu trzysta czterdzieści metrów na sekundę. Ruch Ziemi wokół Słońca trzydzieści tysięcy metrów na sekundę. Prędkość światła w próżni trzysta milionów metrów na sekundę.
Zestawienie prędkości poruszających się ciał w przyrodzie
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Wartość prędkości można podawać w różnych jednostkach. Jednostką prędkości w układzie SI jest metr na sekundę . Czasami wygodniej jest wyrażać prędkość pojazdu w . Bywa, że chcemy wiedzieć, ile metrów ciało przebywa przez jedną sekundę albo jedną minutę (ślimak przebywa kilka centymetrów w ciągu minuty). W jaki sposób można przeliczyć jedną jednostkę prędkości na inną? Jest na to bardzo prosty sposób.
Przykład 4
Dane ciało poruszało się z prędkością o wartości . Jeśli chcemy wyrazić tę wartość w metrach na sekundę, to musimy odpowiedzieć sobie na dwa pytania: ile metrów ma jeden kilometr? ile sekund zawiera jedna godzina?
Oczywiście, i . Gdy zamienimy kilometr na metry, a godzinę – na sekundy, to po wykonaniu obliczeń otrzymamy:
Dzięki zamianie jednostek i prostym obliczeniom otrzymaliśmy prędkość wyrażoną w jednostkach układu SI, czyli w . Podobnie postępujemy, gdy chcemy wyrazić np. w . Podczas przekształcania jednostek zawsze należy zastanowić się, jaką częścią nowej jednostki jest stara jednostka danej wielkości fizycznej.
W przeliczaniu jednostek pomocna jest poniższa aplikacja.
RFbyxNvBfZzY911
Aplikacja przedstawia dwa kalkulatory jednostek. Tło białe. Oba kalkulatory mają taki sam układ w formie prostokąta. Na górze czerwona belka. Napis na belce górnego kalkulatora: „Jednostki czasu”. Napis na belce drugiego kalkulatora: „Jednostki drogi”. Kalkulatory mają barwę zieloną. W jednej, poziomej linii trzy pola: żółte, białe, żółte. Obok ilustracja. W górnym kalkulatorze ilustracja czerwonego stopera. W dolnym kalkulatorze ilustracja białego cyrkla. W żółtych polach, z listy rozwijanej, można wybrać kursorem myszy interesującą nas jednostkę. W białym polu wyświetlany jest wynik. Możliwe do wyboru jednostki czas: 1 doba; 1 h; 1 min; 1 s. Możliwe do wyboru jednostki drogi: 1 km; 1 m; 1 cm; 1 mm. Przykład: ustawiając w górnym kalkulatorze w lewym żółtym polu „1 h”, a prawym żółtym polu „min”. Otrzymamy: „1 h to 60 min”.
Aplikacja przedstawia dwa kalkulatory jednostek. Tło białe. Oba kalkulatory mają taki sam układ w formie prostokąta. Na górze czerwona belka. Napis na belce górnego kalkulatora: „Jednostki czasu”. Napis na belce drugiego kalkulatora: „Jednostki drogi”. Kalkulatory mają barwę zieloną. W jednej, poziomej linii trzy pola: żółte, białe, żółte. Obok ilustracja. W górnym kalkulatorze ilustracja czerwonego stopera. W dolnym kalkulatorze ilustracja białego cyrkla. W żółtych polach, z listy rozwijanej, można wybrać kursorem myszy interesującą nas jednostkę. W białym polu wyświetlany jest wynik. Możliwe do wyboru jednostki czas: 1 doba; 1 h; 1 min; 1 s. Możliwe do wyboru jednostki drogi: 1 km; 1 m; 1 cm; 1 mm. Przykład: ustawiając w górnym kalkulatorze w lewym żółtym polu „1 h”, a prawym żółtym polu „min”. Otrzymamy: „1 h to 60 min”.
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 5
Słoń porusza się w biegu z prędkością . Z jaką prędkością, wyrażoną w kilometrach na godzinę, porusza się wówczas słoń?
RE73HSzxOehHA1
Zapis proporcji: 11 m – 1 s i poniżej 660 m – 60 s. 11 m razy 60 =660 m i 1 s razy 60 =60 s. Proporcja: 0,66 km – 1 min i poniżej 39,6 km – 60 min. 0,66 km razy 60 = 39,60 km i 1 min razy 60 =60 min. 39,6 km – 1 h.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź: Słoń porusza się z prędkością .
Z powyższych obliczeń możemy także wywnioskować, że prędkość poruszania się słonia wynosiła , a także lub .
RYrJe22QMI7qS
Ćwiczenie 3
Poniżej przedstawiono wartości prędkości wyrażone w różnych jednostkach. Połącz w pary te, które są sobie równe. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Poniżej przedstawiono wartości prędkości wyrażone w różnych jednostkach. Połącz w pary te, które są sobie równe. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RaR69sZCXZqD2
Przelicz wartość prędkości na odpowiednie jednostki. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby.
Tu uzupełnij
Tu uzupełnij
Tu uzupełnij
Tu uzupełnij
Przelicz wartość prędkości na odpowiednie jednostki. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby.
Tu uzupełnij
Tu uzupełnij
Tu uzupełnij
Tu uzupełnij
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Rl5TbpaJR83XF
Piotrek przejechał na rowerze dystans w czasie minut. Z jaką średnią prędkością jechał Piotrek? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Piotrek jechał ze średnią prędkością Tu uzupełnij .
Piotrek przejechał na rowerze dystans w czasie minut. Z jaką średnią prędkością jechał Piotrek? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Piotrek jechał ze średnią prędkością Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zamień minuty na godziny, a następnie podziel przejechany przez Piotrka dystans przez czas w jakim go pokonał.
Ciekawostka
Prędkościomierz (szybkościomierz) jest urządzeniem służącym do pomiaru prędkości chwilowej w pojazdach kołowych. Prędkościomierze mogą być: mechaniczne, elektryczne, elektroniczne i oparte na systemach GPS. Prędkościomierze (z wyjątkiem tych działających na podstawie systemów GPS) zliczają liczbę obrotów wykonywanych przez koła poruszającego się pojazdu, dzięki czemu obliczana jest przebyta droga (istotna jest średnica kół – jeżeli ją zmienimy, to licznik będzie pokazywał błędne wartości).
R18ZZZNT1NZxA
Zdjęcie przedstawia tarczę prędkościomierza w samochodzie. Tło i tarcza czarne. Tarcza okrągła. Liczby i litery podświetlane. Skala od 0 do 220, co 20, podpisywana co 40, również podświetlana. Na środku tarczy widać litery „km/h”. Czerwona wskazówka znajduje się pomiędzy 40, a podziałką odpowiadającą 50. Na dole cyfrowy wyświetlacz. Na nim liczby 308,9 oraz 200000.
Prędkościomierz w samochodzie.
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.
Gdy mówimy, że samochód poruszał się z prędkością o średniej wartości , nie mamy wcale na myśli tego, że jego prędkość na każdym odcinku przebytej drogi była stała i wynosiła dokładanie . Prędkość w czasie jazdy na pewno wielokrotnie ulegała zmianie – samochód jechał raz szybciej, raz wolniej, być może zatrzymał się na skrzyżowaniu, żeby ustąpić pierwszeństwa przejazdu. Prędkościomierz w samochodzie pokazuje wartość prędkości, którą auto ma w danej chwili ruchu. Jest to prędkość chwilowa.
prędkość chwilowa
prędkość chwilowa
– prędkość ciała w danej chwili ruchu.
Przykład 6
Rekord świata w sprincie (w r. ) to przebycie – metrowego odcinka w czasie . Wiadomo jednak, że sprinter po starcie nie porusza się od razu z maksymalną prędkością. Na starcie prędkość biegacza wynosi zero, a potem stopniowo rośnie. Maksymalna wartość uzyskana jest po pokonaniu ok. dystansu. Wynosi wtedy , czyli . Gdyby sprinter biegł cały czas z maksymalną prędkością, to dystans przebyłby w sekund.
Przykład 7
Podczas wakacji w górach z rodzicami wybraliście się na wycieczkę rowerową z Bielska‑Białej do Wisły przez Ustroń. Wyruszyliście o godzinie , a na miejscu w Wiśle byliście o godzinie . Po powrocie do domu zaznaczyliście na mapie na bordowo i niebiesko przebytą trasę.
R1drwZDk2Dg3j
Rysunek przedstawia mapę na której zaznaczono miejscowości: Bielsko‑Biała, Ustroń, Wisła. Miejscowości te stanowią wierzchołki trójkąta prostokątnego, gdzie kąt prosty znajduje się przy Ustroniu. Bielsko‑Biała znajduje się na północy mapy, Ustroń na południowy‑zachód od Bielska‑Białej, a Wisła znajduje się na południowy wschód od Ustronia w jednej trzeciej odległości od Ustronia między Ustroniem a Bielskiem‑Białą na kierunku wschodnio‑zachodnim. Bordową krzywą połączono Bielsko‑Białą i Ustroń. Podpisano ją dwadzieścia osiem i dwie dziesiąte kilometra. Ustroń i Wisłę połączono niebieską krzywą, którą podpisano dziesięć i cztery dziesiąte kilometra. Bielsko‑Biała i Wisła zostały połączone odcinkiem podpisanym dwadzieścia trzy kilometry. Bielsko‑Biała i Ustroń zostały połączona odcinkiem podpisanym dwadzieścia jeden kilometrów. Ustroń i Wisła zostały połączone odcinkiem podpisanym osiem kilometrów.
Mapa z zaznaczonymi i zmierzonymi odległościami.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na podstawie mapy zamieszczonej powyżej wykonamy poniższe zadania:
A. Obliczymy średnią prędkość, z jaką się poruszaliście.
B. Przypomniało się wam, że o godzinie w Ustroniu mieliście godzinny postój na drugie śniadanie. Obliczymy średnią prędkość z Bielska‑Białej do Ustronia i z Ustronia do Wisły oraz średnią prędkość na całej trasie bez uwzględniania czasu na postój. Czy średnia arytmetyczna średnich prędkości na odcinku od Bielska‑Białej do Ustronia i od Ustronia do Wisły jest taka sama jak średnia prędkość od Bielska‑Białej do Ustronia nie uwzględniająca czasu na postój? Dlaczego?
Pamiętamy, że wielkość we wzorze to przebyta droga, czyli długość toru ruchu, a nie odległość w linii prostej.
A.
Aby obliczyć średnią prędkość musimy znać drogę, a zatem długości toru ruchu, więc nie interesują nas odległości w linii prostej.
Pomiędzy a upłynęło .
B.
Dla odcinka z Bielska‑Białej do Ustronia:
Pomiędzy a upłynęło .
Dla odcinka z Ustronia do Wisły:
Pomiędzy a upłynęło .
Dla całej trasy:
Średnia arytmetyczna:
Średnia arytmetyczna prędkości na pierwszym i drugim etapie nie jest równa prędkości średniej, ponieważ prędkość średnia jest ilorazem całkowitej drogi i całkowitego czasu, a przy obliczaniu średniej arytmetycznej obliczamy:
Ćwiczenie 6
Rpbr1A0nNM4iO
Wykonaj obliczenia, a następnie uzupełnij lukę w zdaniu. Kliknij w lukę, aby wyświetlić listę rozwijalną i wybierz poprawną odpowiedź. Samolot lecący z Londynu do Waszyngtonu pokonuje trasę w czasie godzin. Jego prędkość względem Ziemi wynosi 1. , 2. , 3.
Wykonaj obliczenia, a następnie uzupełnij lukę w zdaniu. Kliknij w lukę, aby wyświetlić listę rozwijalną i wybierz poprawną odpowiedź. Samolot lecący z Londynu do Waszyngtonu pokonuje trasę w czasie godzin. Jego prędkość względem Ziemi wynosi 1. , 2. , 3.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RRmGAPMueGUt6
Rekord w pływaniu na stylem dowolnym w należał do Brazylijczyka Césaro Cielo Filho i wynosił . Oblicz prędkość średnią, jaka pozwoliła mu wówczas na ustanowienie rekordu świata i wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9.
Rekord w pływaniu na 100 m stylem dowolnym w 2009 r. należał do Brazylijczyka Césaro Cielo Filho i wynosił 46,91 s. Oblicz prędkość średnią, jaka pozwoliła mu wówczas na ustanowienie rekordu świata i wskaż prawidłową odpowiedź.
2,13
2,00
2,20
2,21
2,15
2,19
2,07
2,10
2,17
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Przykład 8
Obliczymy średnią prędkość rowerzysty, który podzielił swoją trasę na trzy odcinki. Pierwszy, o długości , pokonał w , drugi, mający , przebył w ciągu . Trzeci odcinek, który miał , przejechał w . Prędkość wyrazimy zarówno w , jak i w . Rozwiązanie: Dane: ; ; ; Szukane:
Wzory:
Obliczenia:
Wyrażenie obliczonej prędkości w :
Odpowiedź: Średnia prędkość rowerzysty wyniosła .
Droga
Jeśli ciało porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym z punktu do punktu , to droga przebyta przez to ciało jest równa długości odcinka , ponieważ torem ruchu jest linia prosta. Jeżeli piechur szedł ze stałą prędkością przez dwie godziny, to jaką przebył drogę? Skoro pokonał drogę równą w czasie godziny, to przebyta przez niego droga w czasie godzin będzie dwukrotnie dłuższa i wyniesie . Czy można posłużyć się jakimś wzorem, aby ułatwić obliczenia?
Zapamiętaj!
W ruchu jednostajnym prostoliniowym drogę przebytą przez ciało obliczamy za pomocą wzoru:
gdzie: – droga przebyta przez ciało; – wartość prędkości ciała; – czas ruchu ciała.
Jeżeli znamy prędkość poruszającego się np. pojazdu, to możemy obliczyć, jaką drogę pokona ten pojazd w określonym czasie.
R1aynram4HcfA1
Ćwiczenie 8
Dwa samochody jadą z różną prędkością. Samochód porusza się z prędkością , natomiast samochód porusza się z prędkością .
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Droga przebyta przez samochód (w kilometrach)po godzinie: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijDroga przebyta przez samochód (w kilometrach)po godzinie: Tu uzupełnij po godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnij
Dwa samochody jadą z różną prędkością. Samochód porusza się z prędkością , natomiast samochód porusza się z prędkością .
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Droga przebyta przez samochód (w kilometrach)po godzinie: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijDroga przebyta przez samochód (w kilometrach)po godzinie: Tu uzupełnij po godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnij
Dwa samochody jadą z różną prędkością. Samochód porusza się z prędkością , natomiast samochód porusza się z prędkością .
Uzupełnij.
Droga przebyta przez samochód (w kilometrach) po 1 godzinie: ............
po 2 godzinach: ............
po 3 godzinach: ............
po 4 godzinach: ............
Droga przebyta przez samochód (w kilometrach) po 1 godzinie: ............
po 2 godzinach: ............
po 3 godzinach: ............
po 4 godzinach: ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1C3Ww3iz0LFx1
Ćwiczenie 9
Samochód jedzie z prędkością . Jaką drogę przejedzie we wskazanym czasie?
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Droga przejechana przez samochód (w kilometrach)po godzinie: Tu uzupełnijpo godziny: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinie: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnij
Samochód jedzie z prędkością . Jaką drogę przejedzie we wskazanym czasie?
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Droga przejechana przez samochód (w kilometrach)po godzinie: Tu uzupełnijpo godziny: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinie: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnij
Samochód jedzie z prędkością . Jaką drogę przejedzie we wskazanym czasie?
Uzupełnij.
Droga przejechana przez samochód (w kilometrach) po godzinie: ............
po godziny: ............
po godzinach: ............
po godziny: ............
po godzinach: ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rq7qxZ2SqXNGh1
Ćwiczenie 10
Janek szedł z prędkością . Jaką drogę pokonał we wskazanym czasie?
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Droga przebyta przez Janka (w metrach)po minucie: Tu uzupełnijpo minucie: Tu uzupełnijpo minutach: Tu uzupełnijpo minutach: Tu uzupełnijpo minutach: Tu uzupełnij
Janek szedł z prędkością . Jaką drogę pokonał we wskazanym czasie?
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Droga przebyta przez Janka (w metrach)po minucie: Tu uzupełnijpo minucie: Tu uzupełnijpo minutach: Tu uzupełnijpo minutach: Tu uzupełnijpo minutach: Tu uzupełnij
Janek szedł z prędkością . Jaką drogę pokonał we wskazanym czasie?
Uzupełnij.
Droga przebyta przez Janka (w metrach) po minucie: ............
po minutach: ............
po minutach: ............
po minutach: ............
po minutach: ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6OvxUGyM9l4y1
Ćwiczenie 11
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Rowerzysta porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona rowerzysta dla podanych czasów? W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokonaTu uzupełnij.Kangur porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona kangur dla podanych czasów?W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.Ślimak porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona ślimak dla podanych czasów? W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.Rakieta porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona ślimak dla podanych czasów?W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Rowerzysta porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona rowerzysta dla podanych czasów? W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokonaTu uzupełnij.Kangur porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona kangur dla podanych czasów?W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.Ślimak porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona ślimak dla podanych czasów? W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.Rakieta porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona ślimak dla podanych czasów?W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.
Uzupełnij.
a) Rowerzysta porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona w czasie: ............ , ............ , ............ .
b) Kangur porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona w czasie: ............ , ............ , ............ .
c) Ślimak porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona w czasie: ............ , ............ , ............ .
d) Rakieta porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona w czasie: ............ , ............ , ............ .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
RyDp9yoCBg8pr
Samolot leciał godzinę minut z prędkością , a następnie godziny z prędkością . Oblicz, ile kilometrów łącznie przeleciał ten samolot. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że droga przebyta przez samolot wyraża się wzorem , gdzie to prędkość poruszania się samolotu, a to czas poruszania się samolotu.
R1JIZifvGKPwx2
Ćwiczenie 13
Samolot Boeing porusza się z prędkością , a sonda kosmiczna New Horizons z prędkością . Oceń prawdziwość podanych zdań Możliwe odpowiedzi: 1. W ciągu dwóch godzin samolot pokona odległość ., 2. W ciągu dwóch minut sonda pokona odległość .
W ciągu dwóch godzin samolot pokona odległość .
W ciągu dwóch minut sonda pokona odległość .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Czas
Jeśli znamy długość drogi do przebycia i wartość prędkości, z jaką będziemy się poruszać, możemy obliczyć czas potrzebny do pokonania tej odległości. W jaki sposób?
Zapamiętaj!
W ruchu jednostajnym prostoliniowym czas ruchu ciała wyznaczamy według wzoru:
gdzie: – czas trwania ruchu ciała; – droga przebyta przez ciało; – wartość prędkości ciała.
Ćwiczenie 14
W tabeli zamieszczono czasy, w jakich poruszał się samochód i odpowiadające im prędkości.
Numer przejazdu
Prędkość
Czas przejazdu
R1WFWatomLt5Z
Uzupełnij poniższe zdania, przeciągając odpowiednie stwierdzenia. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpowiedź w każdym przypadku. Gdy prędkość zmniejsza się razy, czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Gdy prędkość zwiększa się razy, czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Gdy prędkość zwiększa się razy, czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Gdy prędkość zwiększa się , czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Uzupełnij poniższe zdania, przeciągając odpowiednie stwierdzenia. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpowiedź w każdym przypadku. Gdy prędkość zmniejsza się razy, czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Gdy prędkość zwiększa się razy, czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Gdy prędkość zwiększa się razy, czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Gdy prędkość zwiększa się , czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Gdy wiemy, jaką długość miała droga którą pokonał pojazd i z jaką prędkością się poruszał, to możemy obliczyć czas tego ruchu.
Przykład 9
Pewien samochód przejechał ze średnią prędkością . Obliczmy, ile czasu trwała ta podróż.
Skoro samochód poruszał się z prędkością , to znaczy, że przejechał w czasie .
RtJN9YuxqnrFy1
Zapis proporcji: 70 km – 1 h i poniżej 140 km – 2 h. 70 km razy 2 =140 km i 1 h razy 2 =2 h.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź: Podróż trwała .
RXuAstF3biboM1
Ćwiczenie 15
Uzupełnij czas, w jakim obiekt pokona daną drogę z podaną prędkością. Droga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnij
Uzupełnij czas, w jakim obiekt pokona daną drogę z podaną prędkością. Droga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnij
Uzupełnij czas w jakim obiekt pokona daną drogę z podaną prędkością.
a) Droga: Prędkość: Czas: ............
b) Droga: Prędkość: Czas: ............
c) Droga: Prędkość: Czas: ............
d) Droga: Prędkość: Czas: ............
e) Droga: Prędkość: Czas: ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R14tJB2hoCdqt
Ćwiczenie 16
Oblicz czas trwania podróży i uzupełnij zdania. Wpisz odpowiednie liczby całkowite w puste miejsca. Pociąg jadąc ze stałą prędkością przebył drogę . Podróż trwała Tu uzupełnij minut.Samolot lecąc z prędkością pokonał odległość . Podróż trwała Tu uzupełnij minut.Pieszy szedł z prędkością i pokonał dystans . Pieszy szedł Tu uzupełnij minut.Koń cwałując z prędkością pokonał drogę . Cwał konia trwał Tu uzupełnij sekund.
Oblicz czas trwania podróży i uzupełnij zdania. Wpisz odpowiednie liczby całkowite w puste miejsca. Pociąg jadąc ze stałą prędkością przebył drogę . Podróż trwała Tu uzupełnij minut.Samolot lecąc z prędkością pokonał odległość . Podróż trwała Tu uzupełnij minut.Pieszy szedł z prędkością i pokonał dystans . Pieszy szedł Tu uzupełnij minut.Koń cwałując z prędkością pokonał drogę . Cwał konia trwał Tu uzupełnij sekund.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
RYxw92U3rMxPv
Ile czasu potrzebuje wytrawny rowerzysta, aby przejechać odległość , jeśli porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym z prędkością ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1QXQfWixbvdT
Ćwiczenie 18
Ile czasu potrzeba na przejście trasy o długości , jeśli średnia prędkość marszu wynosi ? Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Prędkość, droga i czas – zadania różne
R1HY5Yrnr3xcC
Ćwiczenie 19
Samochód zużywa benzyny na trasie . Oblicz, ile najwięcej km przejedzie samochód z tą samą prędkością, zużywając . Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Samochód przejedzie , 2. Samochód przejedzie , 3. Samochód przejedzie , 4. Samochód przejedzie
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Lpp1Ul136jj
Ćwiczenie 20
Odległość między Adamowem i Piotrkowem jest równa . Oblicz, z jaką średnią prędkością jedzie pociąg, jeżeli z Adamowa wyjeżdża o godzinie , a w Piotrkowie jest o godzinie . Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Pociąg jedzie z prędkością ., 2. Pociąg jedzie z prędkością ., 3. Pociąg jedzie z prędkością ., 4. Pociąg jedzie z prędkością .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R174w0wvR3ZB0
Ćwiczenie 21
Kierowca przebył trasę z Kazimierza do Łańcuta w ciągu godzin, a drogę powrotną w czasie o minut krótszym. Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Kierowca jechał w obie strony z taką samą prędkością, 2. Kierowca jechał z Kazimierza do Łańcuta szybciej niż z powrotem, 3. Kierowca jechał z Kazimierza do Łańcuta wolniej niż z powrotem, 4. Nie można stwierdzić, w którą stronę jechał szybciej, gdyż nie znamy odległości między miastami
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22
RPLXZxyeUtHdi
Ruch jest pojęciem względnym. Na rzece, która płynie z prędkością o wartości względem brzegów, odbywa się wyścig wioślarzy. Ich łódź może płynąć z prędkością względem wody. Wyścig odbywa się pomiędzy dwoma mostami odległymi od siebie o . Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby.
Czas, po którym drewniana zabawka wrzucona do wody przy jednym z mostów dopłynie do drugiego mostu wynosi Tu uzupełnij.
Wartość prędkości łodzi względem brzegów podczas płynięcia w dół (z prądem) wynosi Tu uzupełnij, natomiast w górę rzeki (pod prąd) Tu uzupełnij.
Czas ruchu łodzi między mostami, gdy płynie w dół rzeki wynosi , natomiast gdy płynie w górę Tu uzupełnij .
Ruch jest pojęciem względnym. Na rzece, która płynie z prędkością o wartości względem brzegów, odbywa się wyścig wioślarzy. Ich łódź może płynąć z prędkością względem wody. Wyścig odbywa się pomiędzy dwoma mostami odległymi od siebie o . Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby.
Czas, po którym drewniana zabawka wrzucona do wody przy jednym z mostów dopłynie do drugiego mostu wynosi Tu uzupełnij.
Wartość prędkości łodzi względem brzegów podczas płynięcia w dół (z prądem) wynosi Tu uzupełnij, natomiast w górę rzeki (pod prąd) Tu uzupełnij.
Czas ruchu łodzi między mostami, gdy płynie w dół rzeki wynosi , natomiast gdy płynie w górę Tu uzupełnij .
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Przykład 10
Wytrawny piechur przemieszcza się w terenie płaskim z prędkością . Obliczymy drogę, jaką wędrowiec przebędzie w ciągu godzin od wyjścia, jeżeli zrobi w tym czasie dwie – minutowe przerwy w marszu. Czy gdyby wyruszył z Wrocławia, to udałoby mu się dojść w ciągu jednego dnia do leżącej pod Wrocławiem Sobótki? Odległość między miejscowościami odczytamy z mapy dołączonej do zadania.
RYJvoy1XhJlJc
Na ilustracji fragment mapy. Na mapie łamaną zaznaczono trasę. Trasa biegnie odcinkami, od punktu do punktu, na południowy wschód. Na trasie zaznaczono odległość dwudziestu kilometrów od początku trasy oraz trzydziestu trzech kilometrów od początku trasy.
Na początek obliczymy, ile czasu wędrowiec faktycznie będzie się poruszał. W tym celu od całkowitego czasu podróży odejmujemy jego dwie przerwy. Następnie otrzymany wynik wykorzystujemy, aby obliczyć całkowitą drogę którą przebędzie piechur. Aby odpowiedzieć na kolejne pytanie sprawdzamy, czy odległość, którą piechur przejdzie w czasie swojej wędrówki jest większa czy mniejsza niż odległość z Wrocławia do Sobótki.
Droga, którą piechur przebędzie w ciągu swojej wędrówki to . Odległość z Wrocławia do Sobótki wynosi , a więc piechurowi udałoby się dojść do celu w ciągu jednego dnia.
Doganianie, oddalanie, spotykanie
Obserwując, czy rozważając ruch, dostrzegamy również takie sytuacje jak: wymijanie, doganianie, spotykanie i oddalenie się obiektów.
Przykład 11
Maja zauważa Sonię z odległości i zaczyna ją gonić. Sonia ucieka z prędkością , a Maja goni ją z prędkością . Po jakim czasie Maja dogoni Sonię?
W ciągu sekundy odległość między dziewczynkami zmniejsza się o:
Ponieważ
więc Maja dogoni Sonię po .
R1Cp86rm5gmL4
Ćwiczenie 23
Krzyś goni Kubę. Krzyś biegnie z prędkością , a Kuba ucieka przed nim z prędkością . Po jakim czasie Krzyś dogoni Kubę, jeśli początkowo byli oddaleni od siebie o ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Krzyś dogoni Kubę po , 2. Krzyś dogoni Kubę po , 3. Krzyś dogoni Kubę po , 4. Krzyś dogoni Kubę po
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
REruuHs3bms5z
Ćwiczenie 24
Wilk zobaczył zająca w odległości i zaczął go gonić z prędkością . W tym samym czasie zając zobaczył wilka i zaczął uciekać z prędkością . Do bezpiecznej nory zając miał . Ile sekund brakowało wilkowi, żeby złapać zająca? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Wilkowi brakowało Tu uzupełnij .
Wilk zobaczył zająca w odległości i zaczął go gonić z prędkością . W tym samym czasie zając zobaczył wilka i zaczął uciekać z prędkością . Do bezpiecznej nory zając miał . Ile sekund brakowało wilkowi, żeby złapać zająca? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Wilkowi brakowało Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 12
Oliwia i Julka zobaczyły się z odległości . Uradowane, zaczęły biec naprzeciw siebie; Oliwia z prędkością , a Julka . Po jakim czasie dziewczynki spotkały się (dobiegły do siebie)? W ciągu sekundy odległość między dziewczynkami zmniejsza się o
Ponieważ
więc dziewczynki spotkały się po .
R54Bm2WfRo4Y7
Ćwiczenie 25
Kamil i Tomek zaczęli biec naprzeciw siebie z odległości . Kamil biegł z prędkością , a Kuba z prędkością . Po jakim czasie chłopcy się spotkali? Uzupełnij lukę w odpowiedzi, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Chłopcy spotkali się po Tu uzupełnij .
Kamil i Tomek zaczęli biec naprzeciw siebie z odległości . Kamil biegł z prędkością , a Kuba z prędkością . Po jakim czasie chłopcy się spotkali? Uzupełnij lukę w odpowiedzi, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Chłopcy spotkali się po Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 13
Andrzej i Jola rozstają się. Zaczynają biec i oddalać się od siebie w przeciwnych kierunkach, wzdłuż tej samej ulicy. Andrzej biegnie z prędkością , a Jola z prędkością . Po ilu sekundach znajdą się od siebie w odległości ?
W ciągu sekundy odległość między nimi zwiększa się o
Ponieważ
więc oddalą się na odległość po .
RgW047D3mQPIO
Ćwiczenie 26
Dwa pociągi ruszyły jednocześnie z tej samej stacji, ale w przeciwnych kierunkach. Jaka będzie odległość między nimi po godzinach, jeśli jeden pociąg jedzie z prędkością , a drugi z prędkością ? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Po godzinach pociągi będą oddalone o Tu uzupełnij .
Dwa pociągi ruszyły jednocześnie z tej samej stacji, ale w przeciwnych kierunkach. Jaka będzie odległość między nimi po godzinach, jeśli jeden pociąg jedzie z prędkością , a drugi z prędkością ? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Po godzinach pociągi będą oddalone o Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11ByAjgsElPv
Ćwiczenie 27
Pociąg jechał przez godziny z prędkością , a następnie przez godziny z prędkością . Oblicz, z jaką średnią prędkością ten pociąg pokonał całą trasę. Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Pociąg jechał ze średnią prędkością 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
Pociąg jechał przez godziny z prędkością , a następnie przez godziny z prędkością . Oblicz, z jaką średnią prędkością ten pociąg pokonał całą trasę. Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Pociąg jechał ze średnią prędkością 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RTl4AHL8Qg51o
Ćwiczenie 28
Marcin przez godzinę szedł szybko, z prędkością , ale zmęczył się i przez następne pół godziny szedł z prędkością . Ostanie pół godziny Marcin szedł bardzo wolno z prędkością . Z jaką średnią prędkością przeszedł Marcin całą swoją drogę? Uzupełnij odpowiedź, wpisując szukaną wartość w puste pole. Odpowiedź: Marcin przeszedł drogę ze średnią prędkością Tu uzupełnij .
Marcin przez godzinę szedł szybko, z prędkością , ale zmęczył się i przez następne pół godziny szedł z prędkością . Ostanie pół godziny Marcin szedł bardzo wolno z prędkością . Z jaką średnią prędkością przeszedł Marcin całą swoją drogę? Uzupełnij odpowiedź, wpisując szukaną wartość w puste pole. Odpowiedź: Marcin przeszedł drogę ze średnią prędkością Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Wykres zależności wartości prędkości i drogi od czasu
Wielkości fizyczne opisujące zjawiska lub procesy fizyczne wygodniej jest przedstawiać w formie graficznej. Kiedy opisujemy ruch, najczęściej przedstawiamy graficznie zależność przebytej drogi od czasu , a także sporządzamy wykresy ilustrujące zależność wartości prędkości od czasu .
R2BzqakG7dbbl
Zdjęcie przedstawia tor kolarski. W centralnej części kadru znajduje się grupa zawodników jadących na wprost zdjęcia. W tle w rozmyciu widać ludzi obserwujących sportowe zmagania.
Wykresy zależności prędkości oraz drogi od czasu są niezbędne przy ustalaniu szczegółów treningu kolarzy
Źródło: dostępny w internecie: pexels.com, domena publiczna.
Ćwiczenie 29
Marek brał udział w biegu ulicznym. Wykres przedstawia zależność drogi przebytej przez tego biegacza od czasu. Na podstawie poniższego wykresu uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie liczby w puste pola.
R8akW8E8nDwlw
Schemat przedstawia wykres zależności drogi od czasu w ruchu jednostajnym prostoliniowym. Opis osi: oś odciętych - od 0 do 24, co 2, opisana „t, s”; oś rzędnych – od 0 do 225, co 25, opisana „s, m”. Na osi narysowano czerwony odcinek, mający początek w początku układu współrzędnych. Odcinek nachylony do osi odciętych pod kątem nieco mniejszym niż 45 stopni. Z wykresu można odczytać, że odcinek przechodzi przez punkty (8, 75) i (16, 150). Kończy się w punkcie (21, 200).
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Ru85r6VfVRMeE
Na podstawie poniższego wykresu uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie liczby w puste pola. Odpowiedź: Bieg odbywał się na dystansie Tu uzupełnij . Biegacz pokonał swój dystans w czasie Tu uzupełnij . Sportowiec w czasie sekund przebył drogę Tu uzupełnij metrów.
Na podstawie poniższego wykresu uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie liczby w puste pola. Odpowiedź: Bieg odbywał się na dystansie Tu uzupełnij . Biegacz pokonał swój dystans w czasie Tu uzupełnij . Sportowiec w czasie sekund przebył drogę Tu uzupełnij metrów.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Na podstawie wykresu zależności drogi od czasu możemy obliczyć wartość prędkości przemieszczającego się ciała. W jaki sposób to zrobić? Wystarczy odczytać drogę przebytą przez ciało i podzielić ją przez czas jego ruchu.
Ćwiczenie 30
Na rysunku przedstawiono wykres zależności drogi od czasu dla poruszającego się ciała.
R1Rl9DcpdDnSL
lustracja przedstawia wykres drogi od czasu. Na osi poziomej odłożony jest czas w sekundach, od zera do ośmiu, co dwie sekundy. Na osi pionowej odłożona jest droga w metrach, od zera do trzydziestu pięciu, co pięć metrów. Wykres jest liniowy rosnący, przechodzi przez punkty (2; 10) i (6; 30).
Wyznaczanie prędkości na podstawie wykresu zależności
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
R1LCsqlcxd5pd
Przeanalizuj powyższy wykres, a następnie uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Z powyższego wykresu wynika, że ciało poruszało się z prędkością o wartości Tu uzupełnij .
Przeanalizuj powyższy wykres, a następnie uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Z powyższego wykresu wynika, że ciało poruszało się z prędkością o wartości Tu uzupełnij .
Uzupełnij puste miejsce.
Z powyższego wykresu wynika, że ciało poruszało się z prędkością o wartości ............
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Aby obliczyć prędkość odczytaj z wykresu, jaką drogę przebyło ciało w wybranym przedziale czasu.
Ćwiczenie 31
Wykres przedstawia zależność przebytej drogi od czasu dla pewnego ciała. Ile wynosi średnia wartość prędkości tego ciała?
R1FqAp9HEUDN1
Pierwsza ćwiartka układu współrzędnych. Na osi pionowej odłożona droga w metrach, od zera do dziewięćdziesięciu co pięć metrów. Na osi poziomej odłożony czas w sekundach, od zera do trzydziestu, co dwie i pół sekundy. Wykres jest liniowy, od punktu (0;0) do punktu (30;90). wykres oznaczony jest czerwonym kolorem
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
RanVNlK5VLxiw
Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Średnia wartość prędkości tego ciała wynosiła ., 2. Średnia wartość prędkości tego ciała wynosiła ., 3. Średnia wartość prędkości tego ciała wynosiła .
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!
Jeżeli na wykresie zależności drogi od czasu mamy przedstawiony ruch dwóch lub więcej pojazdów, to dla pojazdu poruszającego się z prędkością o większej wartości nachylenie wykresu do osi czasu jest większe; wykres jest bardziej stromy.
Ćwiczenie 32
Na rysunku przedstawiono wykres zależności drogi od czasu dla poruszającego się ciała.
RKr7YbQog4V5v
Ilustracja przedstawia wykres zależności drogi od czasu. Oś odciętych podpisana „t, s”. Oś rzędnych podpisana „s, m”. Wykres łamanej półprostej. Kolor czerwony. Na osiach nie oznaczono skali. Oś odciętych podzielono na etapy: A (najkrótszy), B (najdłuższy) i C. Wykres w etapie A wznosi się stromo w górę. Wykres etapie B biegnie równolegle do osi odciętych. Wykres w etapie C wznosi się łagodnie w górę.
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
R12AEfwB0N9ob
Na podstawie powyższego wykresu określ, w którym przedziale czasu (, czy ) ciało poruszało się z prędkością o największej wartości. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Na podstawie powyższego wykresu określ, w którym przedziale czasu (A, B czy C) ciało poruszało się z prędkością o największej wartości.
A
B
C
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 14
Na podstawie poniższego wykresu obliczymy prędkości trzech ciał na poszczególnych etapach trwania ruchu (w przedziałach – sekund oraz – sekund). Ustalimy, jaka jest zależność pomiędzy kątem nachylenia wykresu do osi czasu a wartością prędkości ciał na danym odcinku drogi.
R5fhoDWvsgyTq
Ilustracja przedstawia wykres zależności drogi od czasu dla trzech ciał: A, B, C. A – kolor czerwony. B – kolor zielony. C – kolor niebeski. Oś odcięty od 0 do 6, co 1, opisana „t, s”. Oś rzędnych od 0 do 13, co 1, opisana „s, m”. Wykres dla ciała A przebiega przez następujące punkty, połączone odcinkami: (0,0) - początek; (4, 12), (6, 13) – koniec. Wykres dla ciała B (tworzący odcinek) przebiega przez następujące punkty: (0,0) - początek; (6, 12) – koniec. Wykres dla ciała C przebiega przez następujące punkty, połączone odcinkami: (0,0) - początek; (4, 4), (6, 9) – koniec.
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Zaczniemy od odczytania z wykresu drogi przebytej przez ciała w danych okresach czasu, a następnie skorzystamy ze wzoru na średnią prędkość.
Im większy kąt nachylenia wykresu od osi czasu, tym większa wartość prędkości ciała na danym odcinku. Średnia prędkość w przedziale – sekund: , , .
Średnia prędkość w przedziale – sekund: , , .
R1NNbkEWU6iOO
Ćwiczenie 33
Na jednym wykresie narysowano zależność drogi od czasu dla dwóch poruszających się ciał. Które z poniższych zdań jest prawdziwe dla tej sytuacji? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Im mniejszy kąt między wykresem zależności drogi od czasu a osią czasu w ruchu jednostajnym prostoliniowym, tym mniejsza jest wartość prędkości w tym ruchu., 2. Im mniejszy kąt między wykresem zależności drogi od czasu a osią czasu w ruchu jednostajnym prostoliniowym, tym większa jest wartość prędkości w tym ruchu., 3. Im większy kąt między wykresem zależności drogi od czasu a osią czasu w ruchu jednostajnym prostoliniowym, tym mniejsza jest wartość prędkości w tym ruchu.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 34
Wykres zależności prędkości od czasu ruchu składa się z trzech kolejnych etapów.
Ciało poruszało się z prędkością o wartości w czasie minut.
Ciało poruszało się z prędkością o wartości w czasie minut.
Ciało poruszało się z prędkością o wartości w czasie minut.
Narysuj go. Narysuj również odpowiedni wykres zależności drogi od czasu dla tego ruchu.
R4wZRqWXBkaag
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Opisz, jak wygląda ten wykres oraz odpowiadający mu wykres zależności drogi od czasu dla tego ruchu.
R1KQUd8inxdu4
(Uzupełnij).
Aby narysować wykres drogi od czasu, przekształć wzór na prędkość w ruchu jednostajnym prostoliniowym.
Zależność prędkości od czasu:
R1R5sAz0DMroU
Ilustracja przedstawia wykres prędkości od czasu. Na osi iks odłożony jest czas w sekundach, skala jest od zera do tysiąca osiemdziesięciu, co sto dwadzieścia sekund. Na osi igrek odłożona jest prędkość w metrach na sekundę. Skala jest od zera do pięciu, co jeden metr. Wykres rozpoczynaja się w punkcie (0; 4), biegnie równolegle do osi iks do punktu (600; 4), przerywaną linią opada pionowo w dół do punktu (600; 1,5), linią ciągłą do punktu (720; 1,5), linią przerywaną do (720; 5) i ciągłą do (1080; 5).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zależność drogi od czasu:
RB2ltypZA8cOC
Ilustracja przedstawia wykres drogi od czasu. Na osi poziomej odłożony jest czas w sekundach, od zera do tysiąca osiemdziesięciu co sto dwadzieścia sekund. Na osi pionowej odłożona jest droga w metrach, od zera do pięciu tysięcy, dla uproszczenia zaznaczone są tylko interesujące nas punkty. Wykres jest rosnący. Rozpoczyna się w punkcie (0; 0) a jego odcinki poprowadzone są kolejno do punktów (600; 2400), mniej stromo do punktu (720; 2580), bardziej stromo do punktu (1080; 4380).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 35
Na poniższych rysunkach przedstawiono wykresy zależności drogi i prędkości od czasu dla trzech różnych ciał. Każde z ciał porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym, przy czym w pewnym momencie ich prędkość zmienia się.
R4rGveCIpdvQk
Ilustracja przedstawia wykres zależności prędkości od czasu dla trzech ciał: O, M, N. O – kolor niebieski. M – kolor pomarańczowy. N – kolor różowy. Oś odcięty od 0 do 6, co 1, opisana „t, s”. Oś rzędnych od 0,0 do 3,0, co 0,5; opisana „v, m/s”. Wykres dla ciała O składa się z dwóch odcinków. Pierwszy: początek (0; 1) i koniec (4; 1,0). Drugi: początek (4; 2,5) i koniec 6; 2,5). Wykres dla ciała M składa się z jednego odcinka. Początek (0; 2,0) i koniec (6; 2,0). Wykres dla ciała N składa się z dwóch odcinków. Pierwszy: początek (0; 3,0) i koniec (4; 3,0). Drugi: początek (4; 0,5) i koniec 6; 0,5).
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
RHIqJP8t5ezE0
Ilustracja przedstawia wykres zależności drogi od czasu dla trzech ciał: A, B, C. A – kolor czerwony. B – kolor zielony. C – kolor niebeski. Oś odcięty od 0 do 6, co 1, opisana „t, s”. Oś rzędnych od 0 do 13, co 1, opisana „s, m”. Wykres dla ciała A przebiega przez następujące punkty, połączone odcinkami: (0,0) - początek; (4, 12), (6, 13) – koniec. Wykres dla ciała B (tworzący odcinek) przebiega przez następujące punkty: (0,0) - początek; (6, 12) – koniec. Wykres dla ciała C przebiega przez następujące punkty, połączone odcinkami: (0,0) - początek; (4, 4), (6, 9) – koniec.
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
RGhyeAWpnrWxI
Połącz w pary wykresy zależności drogi i prędkości od czasu dla tego samego ruchu. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Połącz w pary wykresy zależności drogi i prędkości od czasu dla tego samego ruchu. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Połącz w pary wykresy zależności drogi i prędkości od czasu dla tego samego ruchu.
B, A, C
M
O
N
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Analiza wykresu zależności prędkości od czasu prowadzi do kolejnych interesujących wniosków. Na podstawie wykresu możemy wyznaczyć drogę przebytą przez poruszające się ciało. Jak to zrobić? Dla wybranego przedziału czasowego należy obliczyć pole powierzchni prostokąta utworzonego pod wykresem zależności .
RumTlszR9I2CJ
Grafika przedstawiająca wykres v(t) (linia prosta równoległa do osi czasu) i zaznaczone boki prostokąta (pole powierzchni pod wykresem zależności v(t) oznaczone jako a i b), zamieniające się na v i t dla odpowiednich boków.
Na wykresie pole powierzchni pod wykresem odpowiada drodze przebytej przez poruszające się ciało
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
RvYWnAGJJukEt1
Aplikacja posiada możliwość zmiany wartości prędkości pojazdu oraz czasu jego poruszania się. Po ustawieniu tych wartości, widoczny na ekranie samochód zaczyna poruszać się w linii prostej do przodu. W prawym górnym rogu pojawia się wykres zależności prędkości od czasu. Jest on linią prostą, równoległą do osi czasu.
Aplikacja posiada możliwość zmiany wartości prędkości pojazdu oraz czasu jego poruszania się. Po ustawieniu tych wartości, widoczny na ekranie samochód zaczyna poruszać się w linii prostej do przodu. W prawym górnym rogu pojawia się wykres zależności prędkości od czasu. Jest on linią prostą, równoległą do osi czasu.
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
RAj4ELW65ZrYK
Ćwiczenie 36
Uzupełnij lukę. Pole powierzchni pod wykresem zależności prędkości od czasu jest równe 1. prędkości, 2. czasowi, 3. drodze, 4. przyspieszeniu przebytej przez ciało w tym ruchu.
Uzupełnij lukę. Pole powierzchni pod wykresem zależności prędkości od czasu jest równe 1. prędkości, 2. czasowi, 3. drodze, 4. przyspieszeniu przebytej przez ciało w tym ruchu.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.