Projekty multimedialne - wykonywanie i publikowanie
AUD.05. Realizacja projektów graficznych i multimedialnych - Technik fotografii i multimediów 343105
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianinWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie Technik fotografii i multimediów 343105 w obszarze wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji AUD.05. Realizacja projektów graficznych i multimedialnych.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
AUD.05. Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
przygotowanie materiałów cyfrowych do wykonywania projektów graficznych,
wykonywanie i publikowanie projektów multimedialnych.
Wspiera osiąganie efektów kształcenia w zakresie AUD.05.4. Wykonywanie i publikacja projektów graficznych i multimedialnych:
1) stosuje system zarządzania barwą w procesie wykonywania i publikacji projektów multimedialnych
2) opracowuje layout projektu graficznego i multimedialnego
3) wykonuje projekty graficzne i multimedialne
4) ocenia wykonany projekt graficzny i multimedialny
5) publikuje projekty graficzne i multimedialne
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
- Wprowadzenie
Wykonanie i publikacja projektów graficznych i multimedialnychSekwencje filmowe
Wykonanie layoutuFilm instruktażowy (tutorial)
Profile barwnePlansza interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
2.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Sekwencje filmowe – Projekty graficzne i multimedialne – wykonywanie i publikowanieSekwencje filmowe – Projekty graficzne i multimedialne – wykonywanie i publikowanie
Film instruktażowy (tutorial) – Wykonanie layoutuFilm instruktażowy (tutorial) – Wykonanie layoutu
Plansza interaktywna – Profile barwnePlansza interaktywna – Profile barwne
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik fotografii i multimediów
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie poznają nomenklaturę niezbędną do rozwijania wiedzy na temat budowy fortepianów i pianin. Fachowe słownictwo to również podstawa pracy stroicieli tych instrumentów. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
3.1. Praca uczniów podczas zajęć
Sekwencje filmowe – Projekty graficzne i multimedialne – wykonywanie i publikowanie
Praca indywidualna i w parach
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Mogą one dotyczyć poszczególnych zespołów, podzespołów oraz części fortepianu i pianina albo tego, które z nich najczęściej ulegają usterkom i w jaki sposób można je naprawić. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z atlasem interaktywnym.
Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.
Film instruktażowy (tutorial) – Wykonanie layoutu
Praca w grupach eksperckich
Metoda jigsaw. Przed zapoznaniem się z filmowymem uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa ma za zadanie opracować informacje na temat przypisanych zagadnień i przygotować notatki:
Zespoły zapoznają się z wybranymi sekwencjami filmowymi i wykonują zadania. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby z każdej grupy omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Plansza interaktywna – Profile barwne
Praca w grupach
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Ich zadaniem jest opracowanie przydzielonych zagadnień. Po wyznaczonym czasie przedstawiciele zespołów prezentują na forum klasy rezultaty pracy. Pozostali uczniowie mogą zadawać im pytania. Następnie uczniowie z poszczególnych zespołów wymieniają się notatkami. Zadaniem każdej z grup będzie opracowanie quizów, które zostaną wykorzystane na następnej lekcji i w lekcjach powtórkowych.
3.2. Praca uczniów poza zajęciami
Sekwencje filmowe – Projekty graficzne i multimedialne – wykonywanie i publikowanie
Praca w grupach
Lekcja odwrócona. Przed zajęciami uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się z wszystkimi informacjami zawartymi w atlasie oraz przygotowanie po trzy pytania i odpowiedzi do każdego z przydzielonych zagadnień.
Na początku następnych zajęć zespoły przekazują listę pytań i odpowiedzi nauczycielowi, a odrębne kartki z pytaniami wrzucają do urny. Uczniowie wspólnie ustalają reguły gry, np.:
obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy;
zespoły nie odpowiadają na przygotowane przez siebie pytania;
grupa, która prawidłowo odpowie na pytanie otrzymuje 2 pkt;
grupa, która przygotowała pytanie i umieściła na liście prawidłową odpowiedź – 1 pkt, jeśli odpowiedź jest błędna – 0 pkt;
przejęcie pytania i udzielenie prawidłowej odpowiedzi przez inny zespół – 1 pkt;
limit czasu na udzielenie odpowiedzi 1 min.
Rozpoczyna się gra i trwa aż do wyczerpania puli pytań lub ustalonego czasu. Wygrywa drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów.
Film instruktażowy (tutorial) – Wykonanie layoutu
Praca w parach i całego zespołu klasowego
Przed obejrzeniem filmu uczniowie tworzą pary i zapisują pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie pary zapoznają się z filmem i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach. Wyniki pracy przedstawiają na forum klasy. Pozostałe osoby mogą zadać parom dodatkowe pytania, pogłębiające odpowiedzi.
Plansza interaktywna – Profile barwne
Praca w parach
Uczniowie dobierają się w pary. W zależności od liczebności klasy parom zostają przydzielone zagadnienia – od 2 do 4 par do każdego tematu:
Zadaniem uczniów jest przygotowanie poza zajęciami map myśli do przydzielonych zagadnień. W tym celu wykorzystują materiały z galerii zdjęć i innych dostępnych źródeł. Mogą też skorzystać z mechanizmu do tworzenia map myśli na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej lub z innych dostępnych aplikacji.
Na zajęciach pary, które opracowywały to samo zagadnienie porównują swoje mapy myśli, weryfikują je i ustalają wspólną wersję. Następnie mapy są omawiane na forum klasy. Gotowe mapy myśli można udostępnić na platformie ZPE lub w innym środowisku wskazanym przez nauczyciela, aby mogli z nich korzystać wszyscy uczniowie.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną. Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:
testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;
zadania dobierania w pary;
zadania z lukami;
krzyżówki;
dopasowanie elementów do grafu/schematu;
uzupełnianie podpisów obrazka;
3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym e‑materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
jeśli zadaniem uczniów w pracy z atlasem interaktywnym jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas przedstawić im inną formę zadania – utworzenie na platformie ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać;
uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;
uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy mogą wejść w skład komisji liczącej punkty; będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;
uczniom zdolnym można powierzyć przygotowanie na podstawie atlasu interaktywnego mini wykładu na temat zespołów, podzespołów oraz części fortepianów i pianin; mogą oni wykorzystać materiały ilustracyjne zawarte w multimedium, by w klarowny sposób wyjaśnić działanie poszczególnych układów swoim rówieśnikom.
uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;
osoby mające problemy z wystąpieniami na forum klasy nie powinny być zmuszane do wystąpień podczas prezentacji.
podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z dysleksją mogą przygotować materiał ilustracyjny do prezentacji;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
Sekwencje filmowe i film instruktażowy (tutorial):
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja + zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą rysować na tablicy tworzony przez zespół klasowy algorytm, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści