Lesson plan (Polish)
Temat: Mozaika społeczna Polski późnego średniowiecza
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
IX . „Złoty wiek” w Polsce na tle europejskim:
Opisuje model polskiego życia gospodarczego w XVI wieku, uwzględniając działalność gospodarcza polskiej szlachty i role chłopów.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń dowie się o mozaice społecznej Polski okresu późnego średniowiecza.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
jak doszło do wykształcenia się stanu szlacheckiego;
jakie zmiany zaszły w stanie mieszczańskim;
jakich zmian gospodarczych doszło w Europie w XIV/XV w;
dlaczego w Polsce rozwinęła się gospodarka folwarczno‑pańszczyźniana;
czym była demokracja szlachecka w Polsce.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Uczniowie wykonują Polecenie 1. Zapoznają się z kalendarium uchwalania kolejnych przywilejów i zastanawiają nad skutkami, które mogły ze sobą nieść dla państwa.
Praca z tekstem. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali fragment abstraktu i postarali się zapamiętać jego treść. Następnie uczestnicy zajęć, pracując w parach, wzajemnie odpytują się ze znajomości fragmentu.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 2.
Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 3.
Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia i polecenia. Nauczyciel uzupełnia je o kontekst historyczny, przedstawiając uczniom niezbędne informacje. Sprawdza, czy zadania zostały prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Przywilej – prawa nadawane przez władcę określonej grupie społecznej (szlachcie, duchowieństwu) obowiązujące na danym terenie lub w całym kraju.
Ratusz – reprezentacyjny budynek będący siedzibą władz miejskich, mieszczący się najczęściej w centrum miasta.
Szlachta – wyższy ze stanów społecznych wykształcony w XIV‑XV w. Przynależność do niej określało urodzenie i posiadanie nazwiska rodowego. Posiadała szereg przywilejów i łączyły się z obowiązkiem służby wojskowej.
Cech – związek zawodowo‑społeczny skupiający rzemieślników wykonujących ten sam zawód w danym mieście.
Partacz – w średniowieczu rzemieślnik nie należący do cechu, mimo jego istnienia. Prowadzili oni swoje warsztaty nielegalnie, bez nadzoru cechu, sprzedając najczęściej wyroby gorszej jakości, ale po niższej cenie.
Folwark – duże gospodarstwo rolne, którego celem była masowa uprawa zboża przeznaczonego na sprzedaż. Upowszechnił się w XVI wieku. Wykorzystywano w nim pańszczyźnianą pracę chłopów. Kmieć – peasant – zamożny chłop posiadający własną chatę i pole.
Czynsz – w okresie feudalizmu stałe świadczenie (opłata) wnoszone przez chłopów na rzecz właściciela gruntów w zamian za ich użytkowanie.
Pańszczyzna – forma renty feudalnej (świadczenia chłopów na rzecz swoich panów) polegająca na obowiązkowej i bezpłatnej pracy na gruntach należących do pana (właściciela).
Sejmik ziemski – lokalne zgromadzenie zwoływane w Polsce od XIV wieku w każdym województwie. Zajmował się sprawami administracyjnymi i prawem.
Sejm walny – nazwa najwyższego organu przedstawicielskiego – parlamentu – najpierw w Królestwie Polskim, a od 1569 roku w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, decydujące o ważnych sprawach w państwie. Składał się z dwóch izb – senatu i izby poselskiej oraz trzech stanów sejmujących króla, posłów i senatorów.
Możni, możnowładcy – członkowie zamożnego rodu, elity mający wpływ na rządy kraju. W średniowiecznym społeczeństwie była najwyższą warstwą społeczną.
Demokracja szlachecka – panujący na ziemiach polskich od końca XV w. system polityczny, gwarantujący stanowi szlacheckiemu prawo głosowania i decydowania o sprawach państwa. Był przykładem równości praw w stanie szlacheckim bez względu na pochodzenie, majątek czy zasługi szlachcica.
Teksty i nagrania
Social mosaic of Poland of the late Middle Ages
Just like in Western Europe, Polish society at the end of the Middle Ages was divided into classes. One difference, however, was a specific society formed in the Kingdom of Poland at the end of the 15th century, having a very strong political and economic position of the gentry and other social groups subordinated to it. It was formed as a result of different economic changes (manorial and serfdom economy), ethnic diversity of the inhabitants of the Kingdom of Poland and the unique position of the upper social class.
The knights and the mighty, who became a gentry
class over time, were at the top. Their obligation to defend the country and their right to elect an heir to the throne made successive rulers grant them numerous privileges – special powers. It made them a unique social group as the only one holding political rights. Consequently, an unprecedented state system, known as the gentry democracy, was formed at the turn of the 15th century.
The Polish bourgeoisie was also different from that in Western Europe. No political ambitions and gentry privileges, which were granted by successive rulers, contributed to the gradual marginalisation of its legal position. As a result, the bourgeoisie could not become the knights (and the gentry later) and had no influence on the country's political life, being responsible for only local affairs regarding the current functioning of towns.
The position of the next class represented by villagers was closely related to processes taking place in the state. As a result of economic (increase in grain prices) and political changes (dependence of peasants upon their lords), the {rent} paid by peasants was replaced by serfdom, contributing to the development of the manorial and serfdom system based on work on the land of owners as a form of rent. Later, it became a characteristic element of the native economy until the fall of the Polish‑Lithuanian Commonwealth in the 18th century.