RpUaG6b9u46aB
Ilustracja przedstawia interpretacje elementów muzycznych w pastelowych kolorach. Są to nuty i fragment pudła rezonansowego instrumentu smyczkowego. Na grafice znajduje się napis z tytułem lekcji: Muzyczna rozmowa.

Muzyczna rozmowa

Źródło: online-skills.

Motyw, temat i fraza – język muzyczny

Muzyka, podobnie jak język, przekazuje informacje, intencje oraz emocje.

Dzieło muzyczne złożone jest z motywówMotyw muzycznymotywów, będących najmniejszymi elementami melodii. Co najmniej dwa motywyMotyw muzycznymotywy składają się na frazę muzycznąFraza muzycznafrazę muzyczną.

Klasyczne zdanie muzyczne zbudowane jest z dwóch dwutaktowych fraz. Dzieła o skomplikowanej budowie mogą posiadać wiele fraz muzycznych, a także ich przekształceń.

Okres muzycznyOkres muzycznyOkres muzyczny powstaje z dwóch zdań tj. z poprzednikaPoprzednikpoprzednikanastępnikaNastępniknastępnika, obie te części zbudowane są z fraz oraz motywów. W największym uproszczeniu poprzednik możemy uznać za pytanie, zaś następnik za odpowiedź, w ten sposób okres muzyczny możemy nazwać pytaniem i odpowiedzią.

Polecenie 1
Odpowiedz na pytanie: Z jakich elementów zbudowane jest zdanie muzyczne?
Odpowiedz na pytanie: Z jakich elementów zbudowane jest zdanie muzyczne?
Polecenie 1
R1ZXh7xRzBaeN
Odpowiedz na pytanie: Z jakich elementów zbudowane jest zdanie muzyczne?

Przykład pytania i odpowiedzi – Uciekaj myszko do dziury

Melodia pierwszych czterech taktów piosenki przypomina pytanie, czyli poprzednik. Kolejne stanowią odpowiedź, czyli muzyczny następnik.

RsQnKW8h3MCPl
Zapis nutowy poprzednika piosenki "Uciekaj myszko do dziury”. W zapisie nutowym 4 takty. Są to następujące dźwięki g, g, g, f, d, c, a, g. Po naciśnięciu punktu aktywnego słyszymy te dźwięki zagrane na fortepianie. Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka wytworzyła napięcie, które nie zostało rozwiązane. Jakby ktoś zadał pytanie bez odpowiedzi.
Poprzednik utworu „Uciekaj myszko do dziury”, AMFN, CC BY 3.0
RjgYHwIbrTJNY
Zapis nutowy następnika piosenki "Uciekaj myszko do dziury”. W zapisie nutowym 4 takty. Są to następujące dźwięki g, g, g, f, d, c, e, c. Po naciśnięciu punktu aktywnego, słyszymy te dźwięki, zagrane na fortepianie. Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie, że muzyka zakończyła się. Napięcie zostało rozwiązane.
Polecenie 2

Dobierz się w parę z koleżanką lub kolegą. Ustalcie między sobą, kto będzie zadawał pytania, a kto udzieli na nie odpowiedzi. Następnie zaimprowizujcie muzyczny dialog: pytania mogą obejmować różnorodną tematykę – samopoczucie, pogodę, aktualne sprawy... Osoba „zadająca pytania” wymyśla melodię do tekstu „poprzednika”. Pamiętajcie, że pytanie często kończy się zawieszeniem głosu. Osoba „odpowiadająca” uważnie słucha „poprzednika”, by potem odpowiedzieć na nie. „Następnik” – czyli odpowiedź – może być zainspirowana melodią pytania. Po krótkim dialogu zamieńcie się rolami. Jeżeli śpiewanie jest dla was zbyt trudne, to ćwiczenie możecie wykonać na dowolnych instrumentach melodycznych.

Polecenie 3
Rnqg4E8hU8rvQ
Przeanalizuj wcześniejsze przykłady. Jeśli poprzednik kończył się na dźwięku g, to na jakim dźwięku kończył się następnik? Możliwe odpowiedzi: 1. d, 2. g, 3. c, 4. a.
Polecenie 3
RzBIfWBHKqFq3
Wyjaśnij, czym różni się poprzednik od następnika.
Ćwiczenie 1

Wysłuchaj poprzednika (nagranie nr 1) oraz trzech proponowanych następników (nagrania nr 2‑4) - który z nich będzie Twoim zdaniem najlepszą odpowiedzią dla muzycznego pytania?

RaVGOscSdyhWh
Na nagraniu poprzednik z piosenki "Siedzi sobie zając pod miedzą". Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka wytworzyła napięcie, które nie zostało rozwiązane. Jakby ktoś zadał pytanie bez odpowiedzi.
RBIdFG0ANc2g4
Przykład pierwszy. Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka wytworzyła napięcie, które nie zostało rozwiązane. Jakby ktoś zadał pytanie bez odpowiedzi.
RiRZXFnGxvuZu
Przykład drugi. Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka zakończyła się. Napięcie zostało rozwiązane.
R9xKgZnAwEPRB
Przykład trzeci. Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie, że muzyka wytworzyła napięcie, które nie zostało rozwiązane. Jakby ktoś zadał pytanie bez odpowiedzi.
R11Tv65kouquo
Odpowiedz na pytanie: Które z opisanych nagrań było następnikiem?
R1NtT4Mo84H4H
Ćwiczenie 1
Wskaż zdanie prawdziwe.
RwTbY6UV17sgz
Ćwiczenie 2
Nagranie 1: Fragment piosenki „Biały walczyk" Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie, że muzyka wytworzyła napięcie, które nie zostało rozwiązane. Jakby ktoś zadał pytanie bez odpowiedzi. Nagranie 2: Fragment piosenki "Biały walczyk" Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie, że muzyka zakończyła się. Napięcie została rozwiązane. Określ które z nagrań jest poprzednikiem, a które następnikiem utworu.
R1JTuZMCZQLcG
Ćwiczenie 2
Połącz w pary
RT0yf7rN4G0QC
Ćwiczenie 3
Wskaż najmniejszy element języka muzycznego. Możliwe odpowiedzi: 1. Motyw, 2. Temat, 3. Fraza
R1IBaOcSopfPg
Ćwiczenie 4
Wskaż, który z elementów języka muzycznego jest muzyczną odpowiedzią: 1. motyw, 2. następnik, 3. zdanie muzyczne.
Ćwiczenie 4
R1LQ43yCfeIyH
Wyjaśnij swoimi słowami czym jest motyw.
Polecenie 4

Do podanego czterotaktowego POPRZEDNIKA skomponuj czterotaktowy NASTĘPNIK.

R5fli7kQPb7SC
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
RBVw0kYCoWAyc
Wytłumacz czym jest zdanie muzyczne.

Forma muzyczna

Forma muzyczna to budowa utworu muzycznego.

Wysłuchaj form muzycznych.

Forma A

Utwór w tej formie jest zbudowany tylko z jednej części.

R1Chq80Y3mGNJ
Ilustracja interaktywna przedstawia ciemny, niebieski prostokąt symbolizujący formę muzyczną A. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Preludium A-dur op. 28 nr 7” autorstwa Fryderyka Chopina. Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: A - forma jednoczęściowa. Krótki, pogodny, spokojny utwór wykonany na fortepianie. Składa się z 8-krotnie powtórzonego 6-dźwiękowego motywu rytmicznego. Muzyka narasta, moment kulminacyjny przypada na 6. powtórzenie. Dwa ostatnie powtórzenia to rozładowanie napięcia.
Forma A, Źródło: zpe.gov.pl

Forma AB

Utwór w tej formie składa się z dwóch kontrastujących ze sobą części.

RIRkdKHYPGytf
Ilustracja interaktywna przedstawia ciemny niebieski prostokąt i obok niego czerwone koło. Prostokąt symbolizuje formę muzyczną A, koło natomiast formę muzyczną B. Razem ułożone obok siebie przedstawiają zapis formy AB. Po wybraniu ilustracji zostanie odtworzony utwór muzyczny „Trojak”, Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: AB – forma dwuczęściowa, w której części różnią się od siebie. Nagranie to krótki utwór wykonany na fortepianie. Składa się z dwóch bardzo różniących się części. Pierwsza liczy się na 3, jest spokojna, rozkołysana. Druga część liczy się na dwa jest dużo szybsza i skoczna.
Źródło: AMFN.

Forma ABA

Utwór o budowie trzyczęściowej, gdzie skrajne części są takie same lub niemal identyczne a środkowa z nimi kontrastuje, zapisuje się schematem literowym ABA. Również i ten utwór można przedstawić za pomocą schematu graficznego, w którym skrajne grafiki będą takie same zaś środkowa inna.

R12YA9aAoQQIv
Schemat graficzny formy ABA, online-skills, CC BY 3.0

Wysłuchaj uważnie Preludium Des‑dur op. 28 nr 15 Fryderyka Chopina [czytaj: szopena]. Jest to utwór trzyczęściowy o budowie ABA. Podczas słuchania postaraj się w dowolny sposób zakomunikować pojawienie się poszczególnych części, np. poprzez podniesienie ręki.

R1ZvUjznqIohK
Na nagraniu Preludium Des‑dur opus dwudzieste ósme nr piętnasty Fryderyka Chopina. Utwór wykonany na fortepianie, o zmiennym nastroju. Początkowo bardzo spokojny, powtarzające się dźwięki imitują delikatny, jednostajny deszcz. W drugiej części charakter muzyki zmienia się na mroczny, ponury, melodia przenosi się do dolnych rejestrów, a muzyka staje się dużo głośniejsza. Pod koniec utworu na chwilę powraca klimat początkowej części.
RKV5tPNfxvRnA
Ćwiczenie 5
Spośród wymienionych przykładów wybierz ten, który pasuje do formy ABA. Możliwe odpowiedzi: A. deszcz słońce słońce B. deszcz słońce deszcz C. słońce chmura deszcz.
RF7MNcfsDlaap
Ćwiczenie 5
Wskaż schemat formy ABA opisany słowami z obszaru pogody.
Ćwiczenie 6
R108dZcWxSC3d
Napisz jakie graficzne elementy mogą przedstawiać formę ABA.

Utwór w tej formie składa się z trzech części gdzie skrajne są takie same.

RYWrpczhfxQHR
Ilustracja interaktywna przedstawia ułożone po sobie odpowiednio ciemny niebieski prostokąt, czerwone koło, ciemny niebieski prostokąt. Figury symbolizują formę muzyczną ABA. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Menuet G-dur” autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: ABA – forma trzyczęściowa, w której cz. I i III są takie same, a środkowa część jest zupełnie inna. Nagranie to wykonany na fortepianie krótki utwór. Część A jest spokojna, pogodna, w tempie szybkiego spaceru. Część B jest dużo szybsza i bardziej dynamiczna. Dominują ósemki. Po części B słychać znowu część A, identyczną jak za pierwszym razem.

Forma ABA1

Utwór w tej formie składa się z trzech części gdzie skrajne są do siebie podobne. Nieraz skrajne części mogą różnić się szczegółami, np. samym zakończeniem

R1AsytaPwnTFO
Ilustracja interaktywna przedstawia ułożone po sobie odpowiednio ciemny niebieski prostokąt, czerwone koło, jasny niebieski prostokąt. Figury symbolizują formę muzyczną ABA1. Po wybraniu ilustracji zostanie odtworzony utwór muzyczny „Słoń” z cyklu „Karnawał zwierząt” autorstwa Camilla Saint-Saensa. Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: ABA1 – forma trzyczęściowa, w której części I i III są podobne, a środkowa część jest zupełnie inna. Utwór wykonany jest na kontrabasie z akompaniamentem fortepianu. Dźwięki są bardzo niskie, ale dość ruchliwe i żwawe. Pierwsza część jest energiczna wiele dźwięków jest zagranych staccato. Akompaniament jest wyraźnie zaznaczony. Część B jest spokojniejsza, dominują dźwięki zagrane legato. Po części B następuję część A, początkowo nie różni się ona niczym od jej pierwszej odsłony, zmiany pojawiają się dopiero w zakończeniu.
Forma ABA, Źródło: zpe.gov.pl
RvJxHWKpUqdpY
Źródło: online-skills.
Polecenie 5

Podaną melodię zagraj na dowolnym instrumencie. Wiedząc, że utwór ma budowę ABA, zagraj trzecią część utworu.

Rs8yy8kVrfLHV
Źródło: online-skills.
Polecenie 5
R1OWK8B2VE3cN
Przedstaw trzy pomysły na przedstawienie formy ABA za pomocą nazw dowolnych instrumentów muzycznych.
R6Avwb7euMcKZ
Ćwiczenie 7
Jaką formę ma utwór trzyczęściowy, którego skrajne części są jednakowe, a środkowa część jest inna. Możliwe odpowiedzi: ABA, AAB, ABB.
Ćwiczenie 7
RZs1UIWV2Ps6d
Opisz dowolny graficzny schemat formy ABA.
Ćwiczenie 8
R11RJDzSAYjgh
Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi utworu „Słoń”, Camille Saint-Saënsa i określ jaką budowę ma ten utwór. Możliwości: ABA1, ABB, AA1B. Na ilustracji interaktywnej zapis nutowy początku utworu Słoń Camille Saint- Saënsa. Zapis składa się z 6 pięciolinii połączonych po trzy. Dwie pięciolinie przeznaczone są dla pianisty trzecia dla kontrabasisty. Partia fortepianu składa się z rytmicznego akordowego akompaniamentu w metrum trzy ósme. Na raz niski dźwięk lub pauza na dwa i trzy sześciodźwiękowe akordy. Partia kontrabasu zawiera wiele oznaczeń artykulacyjnych staccato. Pod spodem odtwarzacz z utworem Słoń z cyklu Karnawał zwierząt, autorstwa Camille Saint-Saëns Wykonawca: Zoltán Bíró. Utwór rozpoczyna się skoczną i niską melodią, graną na kontrabasie. W partii kontrabasu jest dużo dźwięków wykonywanych staccato. W drugiej części melodia grana przez kontrabas jest melancholijna, zupełnie inna niż w pierwszej części. W trzeciej części partia kontrabasu jest taka sama jak w pierwszej części za to akompaniament znacząco się różni i składa się z rozłożonych akordów.
RrhUL8om2XAuN
Ćwiczenie 8
R1AEfXbtttNea
Wytłumacz czym różni się utwór w formie ABA od utworu w formie ABA1.
Ćwiczenie 9
RbgRkZrR2pkd0
Zapoznaj się z opisami powyższych utworów i dopasuj ich tytuły do ich budowy. Utwory A. Trojak B. Chopin Preludium A-dur C. Beethoven, Menuet G-dur. Budowa 1. ABA, 2. A, 3. AB.
R1Ecas5HmzHen1
Na nagraniu „Preludium A‑dur op. 28 nr 7” Fryderyka Chopina. Utwór, o krótkiej i prostej formie. Składa się z ośmiu powtórzeń jednego motywu rytmicznego. Wykonany jest na fortepianie. Napięcie w utworze narasta by osiągnąć punkt kulminacyjny w szóstym powtórzeniu.
RCoYtT1YzlUyR1
Nagranie melodii ludowej „Trojak” Pierwsza część w metrum trzy czwarte jest spokojna, rozkołysana. Druga część jest dużo szybsza, skoczna w metrum dwie czwarte.
R1WTiJQhaJDTz1
Na nagraniu „Menuet G‑dur” Beethovena. Utwór w metrum trzy czwarte wykonywany na fortepianie. Pierwsza część jest spokojna, dostojna. Druga część jest szybsza, występują w niej drobniejsze wartości rytmiczne. Trzecia część jest taka sama jak pierwsza.
R1Sjbu2Tted2n
Ćwiczenie 9
Połącz w pary formę z odpowiednią definicją. Forma dwuczęściowa, w której części różnią się od siebie, Możliwe odpowiedzi: 1. ABA, 2. A, 3. AB, 4. ABA1; Forma trzyczęściowa, w której część pierwsza i trzecia są podobne, a część druga zupełnie inna, Możliwe odpowiedzi: 1. ABA, 2. A, 3. AB, 4. ABA1; Forma jednoczęściowa, Możliwe odpowiedzi: 1. ABA, 2. A, 3. AB, 4. ABA1; Forma trzyczęściowa, w której część pierwsza i trzecia są takie same, a część druga zupełnie inna, Możliwe odpowiedzi: 1. ABA, 2. A, 3. AB, 4. ABA1.
RyqmaVCMpZRTj
Ćwiczenie 10
Odpowiedz na pytanie: Jeżeli w poniedziałek, środę, piątek i niedzielę ubierzesz się w te same ubrania, a w pozostałe dni za każdym razem inaczej, to jaką nazwę formy muzycznej przypiszesz takiemu cyklowi ubierania się, aby określić jego schemat?

Słownik pojęć

Forma muzyczna
Forma muzyczna

termin określający konstrukcję dzieła muzycznego z punktu widzenia współdziałania wszystkich elementów muzyki (rytmu, metrum, melodyki, harmoniki, dynamiki, agogiki i kolorystyki)

Forma A
Forma A

jednoczęściowa budowa utworu muzycznego

Forma AB
Forma AB

forma muzyczna złożona z dwóch kontrastowych części: A i B

Forma ABA
Forma ABA

trzyczęściowa forma muzyczna, w której części I i III są takie same, a środkowa się od nich różni

Forma ABA1
Forma ABA1

trzyczęściowa forma muzyczna, w której części I i III są podobne, a środkowa część jest inna

Fraza muzyczna
Fraza muzyczna

muzyczna struktura dźwiękowa powstająca w wyniku współdziałania różnych elementów muzycznych, głównie melodii, rytmu i harmonii; dwie frazy tworzą zdanie muzyczne

Motyw muzyczny
Motyw muzyczny

charakterystyczny fragment melodii, powtarzający się i rozwijany w utworze muzycznym

Następnik
Następnik

drugie z dwu zdań okresu muzycznego, stanowiące rozładowanie napięć nagromadzonych w zdaniu pierwszym

Okres muzyczny
Okres muzyczny

część utworu muzycznego, będąca całością pod względem melodii, harmonii, rytmu itp.

Poprzednik
Poprzednik

pierwsze z dwu zdań okresu muzycznego gromadzące napięcia, które są rozładowywane w drugim zdaniu

Zdanie muzyczne
Zdanie muzyczne

cząstka budowy formalnej utworu, składająca się w klasycznej postaci często z czterech taktów (tzw. czterotakt), tj. np. dwóch fraz dwutaktowych, tworzących pewną logiczną całość wyrazową, zakończona nierzadko kadencją