E-materiały do kształcenia zawodowego

Technologia wykonania robót kolejowych

Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz podstawy kosztorysowania — Technik budownictwa kolejowego

bg‑green

Słownik pojęć dla e‑materiału

1

Słownik pojęć zawiera objaśnienia pojęć związanych z zagadnieniami omawianymi w niniejszym e‑materiale. Pojęcia uporządkowano alfabetycznie.

humus
humus

wierzchnia warstwa ziemna, uważana za najbardziej urodzajną. Powstaje z rozkładu resztek organicznych (na przykład obumarłych roślin), zawiera próchnicę. Składa się najczęściej z gruntu porośniętego trawami, drzewami, krzakami czy inną formą zieleni

RoMMmqGohnKyC
Gleba humus
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
korona nasypu
korona nasypu

górna powierzchnia podtorza. Na niej ukształtowane jest torowisko

korytowanie
korytowanie

prace ziemne wykonywane podczas przygotowywania podłoża pod budowę linii kolejowej lub modernizacji. Polegają na zdjęciu górnej warstwy gruntu odpowiadającego powierzchni, która zostanie zagospodarowana w nowy sposób

Rw4nHkc5HAOXh
Korytowanie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
niweleta projektowana
niweleta projektowana

zbiór dolecowych rzędnych toru stanowiących niweletę toru w odniesieniu danych punktów. Uzyskiwana jest po wykonaniu czynności podbijarnia i dynamicznego stablilizowania toru. Sprawdź pojęcie niweleta toru

niweleta robocza
niweleta robocza

niweleta równoległa do niwelety projektowanej; położenie toru kolejowego poniżej lub powyżej wartości niwelety projektowanej, tak aby w kolejnym etapie prac wykonywanym np. dynamicznym stablizatorem toru obniżyć położenie toru i uzyskać wartości docelowe

niweleta toru
niweleta toru

jest to linia łącząca poszczególne punkty wysokości robót ziemnych oraz wysokości nawierzchni występująca w przekroju podłużnym drogi kolejowej. Zazwyczaj na wykonywanie niwelety składa się wyrównywanie terenu za pomocą sprzętu budowlanego, zdejmowanie nadmiaru materiału i uzupełnianie go w miejscach obniżenia terenu

podtorze
podtorze

specjalna budowla gruntowa, która może być wykonana w formie nasypu lub przekopu, wraz z wszystkimi urządzeniami, które służą odwadnianiu, zabezpieczaniu i chronieniu tej budowli. Elementami nasypu jest korpus nasypu, torowisko oraz skarpy i ławy skarpowe z umocnieniami

rzędna
rzędna

liczba określająca wysokość danego punktu nad poziomem morza. To druga współrzędna układu Karteziańskiego określana jako y, a jej oś oznaczana jest jako OY

temperatura neutralna
temperatura neutralna

wartość temperatury w torze bezstykowym, kiedy na określonym odcinku toru nie obciążonym ruchem kolejowym nie występują w szynie siły podłużne rozciągające albo ściskające

Tg
Tg

teragram, jednostka masy często wykorzystywana w branży kolejowej do wskazywania masy przeniesionej przez elementy infrastruktury. 1 kilogram jest równy 1.0E‑9 teragrama, czyli 1 teragram jest równy 1 000 000 000 kilogramów.

torowisko
torowisko

górna powierzchnia podtorza. Na jej centralnej części zabudowana jest nawierzchnia torowa w postaci podsypki, podkładów, przytwierdzeń i szyn. Boczne cześci torowiska skanowią ławy boczne torowiska

RGPdZKVRxPAWG
Torowisko
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
warstwa nieprzepuszczlna
warstwa nieprzepuszczlna

grunty charakteryzujące się nieprzepuszalnością wody, które zachowują się jak jednolite powierzchnie. Zaliczyć możemy do nich warstwy wykonane ze spoiwa hydraulicznego, grunty takie jak iły, łupki ilaste, gliny ilaste, skały masywne niespękane. Ze względu na nieprzepuszczalność pewnych warstw, konieczne jest kształtowanie spadków podłużnych i poprzecznych w celu odprowadzenia wody poza torowisko

warstwa ochronna
warstwa ochronna

warstwa wykonywana w przypadku niespełnienia wymogów materiałowych przez warstwy górne podtorza. Warstwa ma na celu m.in.: zwiększenie nośności podtorza, polepszenie jego sztywności; polepszenie parametrów dynamicznych podtorza; polepszenie warunków filtracji podtorza z podsypką; zabezpieczenie podtorza przed wodą, mrozem czy erozją; właściwe odprowadzenie wód opadowych. Formowane warstwy ochronne mogą mieć grubość od 0,5 m do 0,3 m. Najczęściej wykorzystywanymi materiałami budulcowymi są pospółki, żwiry, piaski, niesort kamienny, kliniec czy grys

warstwa przepuszczalna
warstwa przepuszczalna

warstwa gruntów, która ze względu na swoją charakterystykę pracuje jak drenaż. Na warstwę przepuszczalną mogą się składać: żwiry, piaski, kruszywa o grubszym ziarnie, piaski różnoziarniste, kruche piaskowce

wymiana gruntu
wymiana gruntu

proces wywożenia gruntu miejscowego i zabudowy nowego - o lepszych parametrach, przywiezionego z innego źródła. Wymiana wykonywana jest w momencie występowania w miejscu budowy gruntych charakteryzujących się negatywnymi cechami wytrymałoścowymi i przepuszczalnością wody