Lesson plan (Polish)
Tytuł: Jak napisać streszczenie
Opracowanie scenariusza: Magdalena Trysińska
Temat zajęć
Streszczenie, umiejętność przydatna w życiu.
Grupa docelowa
Uczniowie klasy VI ośmioletniej szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1.Czytanie utworów literackich. Uczeń:
7) opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
3) określa temat i główną myśl tekstu;
5) odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od drugorzędnych.
II. Kształcenie językowe.
8) rozróżnia synonimy, antonimy, rozumie ich funkcje w tekście i stosuje we własnych wypowiedziach;
9) zna i stosuje zasady spójności formalnej i semantycznej tekstu.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
3) tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny; rozumie rolę akapitów w tworzeniu całości myślowej wypowiedzi;
4) dokonuje selekcji informacji;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
3) tworzy plan odtwórczy i twórczy tekstu
5) opowiada o przeczytanym tekście;
IV. Samokształcenie. Uczeń:
1) doskonali ciche i głośne czytanie.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń kształci umiejętność zwięzłego formułowania myśli w językach ojczystym i obcym.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozumie, na czym polega streszczenie przeczytanego tekstu;
posługuje się formą streszczenia;
selekcjonuje informacje wybierając najważniejsze;
zwięźle wyraża swoje myśli;
posługuje się zdaniami rozwiniętymi i równoważnikami zdań.
Metody/techniki kształcenia
problemowa: rozmowa kierowana;
programowane: z użyciem komputera i e‑podręcznika;
praktyczna: ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
aktywność indywidualna jednolita;
aktywność zbiorowa jednolita;
aktywność w grupach.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
1. Określenie celu zajęć, którym jest nauka zwięzłego formułowania myśli. Podanie kryteriów sukcesu.
2. Pogadanka – nauczyciel pyta:
W jakich sytuacjach przydaje się umiejętność zwięzłego formułowania myśli?
Jakie znacie przykłady tekstów, które charakteryzują się krótkością i zwięzłością? Jeśli uczniowie mają trudności ze znalezieniem dobrych przykładów, prowadzący sam zwraca uwagę na sms‑y, hasła słownikowe i encyklopedyczne, notatki, tzw. paski w serwisach informacyjnych.
Faza realizacyjna
1. Praca indywidualna – wykonanie ćw. 2 i 3 w abstrakcie: uczniowie zastępują wyróżnione słowa jednym określeniem, następnie porównują swoje odpowiedzi i dyskutują nad ich poprawnością i trafnością.
2. Głośne odczytanie tekstu J. Ratajczaka „Osiołek na drodze” z podziałem na role.
3. Układanie planu wydarzeń w odpowiedniej kolejności (ćw. 5).
4. Redagowanie odpowiedzi na pytania do tekstu (ćw. 6). Odpowiedzi mają być jak najkrótsze, ale wyczerpujące.
5. Praca w grupach: przygotowanie jak najkrótszej, ale wyczerpujacej wersji tekstu (ustnie lub pisemnie) (ćw. 7). Liderzy grup prezetują wynik pracy grupy; klasa porównuje różne wersje, wybiera najlepszą.
6. Nauczyciel wyświetla na tablicy informacje dotyczące streszczenia zamieszczone w abstrakcie oraz wskazuje jeden ze sposobów ułatwiających streszczenie tekstu – układanie planu dekompozycyjnego tekstu.
7. Ciche odczytanie tekstu: „Niemądry żółw” Brunona Ferrero. Wykonanie zadań do tekstu (ćw. 9‑11 w abstrakcie), ćwiczenia na mowę zależną.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta:
Gdzie spotykacie się ze streszczeniami?
Jakiego typu teksty najczęściej streszczamy?
Do czego może się przydać umiejetność streszczania tekstu?
Praca domowa
W domu uczniowie piszą streszczenie tekstu „Niemądry żółw” zgodnie z poleceniem 11 w abstrakcie.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
streszczenie
dialog, rozmowa
osioł
kolejny
żółw
gęś
mowa zależna
Teksty i nagrania
How to write a summary