E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa statku powietrznego

Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy

bg‑azure

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Wirtualny spacer

1
1
Instrukcja użytkowania wirtualnego spaceru.

Aby uruchomić wirtualnego spaceru „Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — bezpieczeństwo i higiena pracy”, wybierz ten materiał ze spisu treści, klikając pasek z tytułem. Ekran początkowy materiału jest widoczny poniżej.

RRYYUHtPNwmM8
Ekran początkowy wirtualnego spaceru
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Możesz skorzystać z trybu pełnoekranowego, klikając ikonę dwóch przeciwstawnych strzałek w szarym kwadracie, która znajduje się w prawym dolnym rogu ekranu.

RblHU9kFgRagA
Przycisk trybu pełnoekranowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby zamknąć tryb pełnoekranowy, kliknij krzyżyk w prawym górnym rogu ekranu.

R12m2xHXavaRu
Krzyżyk zamknięcia trybu pełnoekranowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby rozpocząć wirtualną wycieczkę, kliknij ikonę odtwarzania, czyli biały trójkąt na środku ekranu.

R1HUveRoRT8sK
Przycisk rozpoczęcia wirtualnej wycieczki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby zobaczyć widok 360 stopni, czyli wszystko, co znajduje się dookoła miejsca, z którego patrzysz, kliknij dowolne miejsce na ekranie, przytrzymaj i przesuń aż do uzyskania widoku, jakiego oczekujesz.

RZm8n2RiD9TWY
Widok 360 stopni
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na kolejnych ekranach możesz zapoznać się z opisami najważniejszych elementów, klikając żółtą literę „i” w kółku.

R13PgSL5ha6JX
Przyciski z opisami elementów
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu ikony „i” zobaczysz ekran opisu wybranego elementu. Jeśli poniżej opisu widzisz żółte cyfry w kółkach, kliknij je, by zobaczyć dalsze części opisu.

R8jkPnlvUbj0m
Okno z opisem elementu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby przejść do kolejnego widoku, kliknij ikonę strzałki w kolorze żółtym.

RTt4bejeTPnkf
Strzałka przejścia do następnego widoku
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na kolejnych ekranach zobaczysz również ikony zielonych strzałek w kółkach. Kliknij je, jeśli chcesz powrócić do poprzedniego widoku.

RIZusqXlpjwS9
Zielona strzałka przejścia do poprzedniego widoku
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GwD1KkYJAHu
Wirtualny spacer - Bezpieczeństwo i higiena pracy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

Wirtualny spacer to rodzaj rzeczywistości wirtualnej, który umożliwia poruszanie się po hangarze w środowisku wirtualnym, aby umożliwić poznanie informacje o poszczególnych stanowiskach, miejscach pracy bądź przedmiotów. Na początku spaceru znajdujemy się na płycie lotniska czyli obszarze zlokalizowanym  na zewnątrz hangaru, na którym odbywa się obsługa i przygotowanie samolotów przed lotem oraz po jego zakończeniu. Jest to przestrzeń, na której odbywają się m.in. tankowanie, załadunek i wyładunek pasażerów i bagażu, a także wszelkie naprawy i konserwacje samolotów wchodzące w zakres obsługi liniowej.

Bezpieczeństwo w pracy

Praca na płycie przed hangarem lotniczym wiąże się z pewnymi zagrożeniami, dlatego też konieczne jest zapewnienie odpowiednich środków ochrony osobistej. Osoby pracujące na płycie powinny nosić odpowiednią odzież ochronną, w tym: kaski ochronne, buty zabezpieczające przed uderzeniami oraz kamizelki odblaskowe. Ważne jest również stosowanie ochrony słuchu, ze względu na hałas generowany przez pracujące silniki i maszyny. Dodatkowo, w celu ochrony przed szkodliwym działaniem substancji chemicznych, które są stosowane w procesie tankowania samolotów, konieczne jest stosowanie rękawic ochronnych oraz masek ochronnych. W przypadku substancji toksycznych, stosuje się również specjalne kombinezony ochronne. Wszelkie środki ochrony osobistej są zapewniane przez organizację.

Hangar

Na płycie lotniska znajdują się cztery samoloty pasażerskie. Obok nich znajduję się hangar obsługowy samolotów  o dużej powierzchni. Jego drzwi są rozsunięte odsłaniając całe wnętrze hangaru, w którym znajdują się trzy samoloty oraz urządzenia służące do obsługi samolotu. Hangar obsługowy lotniczy to budynek, w którym odbywa się przegląd, naprawa i konserwacja samolotów oraz ich podzespołów. Jest to miejsce, w którym samoloty są przechowywane, a także dokonywane są wszelkie niezbędne przygotowania do lotu, takie jak załadunek: paliwa, sprzętu, ładunków, także  przygotowanie dokumentacji. W hangarze obsługowym lotniczym pracują różnego rodzaju specjaliści: mechanicy lotniczy, elektrycy, hydraulicy czy specjaliści od awioniki, którzy są odpowiedzialni za wykonanie niezbędnych napraw i konserwacji, aby samoloty były w pełni sprawne i bezpieczne do lotu.

Wnętrze hangaru

Przechodząc do wnętrza hangaru możemy znaleźć trzy oddzielone od siebie, dwupiętrowe budynki zbudowane z małych kontenerów znajdujące się wzdłuż prawej ściany hangaru. Przeznaczone są one wyłącznie dla personelu hangaru obsługowego.

Stanowisko pracy mechanika lotniczego

Przy ścianie środkowego budynku znajduję się Stanowisko pracy mechanika lotniczego przeznaczone do naprawy i konserwacji samolotu przypisanego do tego stanowiska. Slot w tym przypadku ,,slot 3‘’ jest numerem identyfikującym, przypisywanym do samolotu i oznacza, że tylko on może być naprawiany na tym stanowisku. Jest ono podzielone jest na różne sekcje takie jak silniki, podwozie, awionika. Podział ten pozwala dobrać do konkretnych zadań pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. Dzięki temu pracownicy mogą skupić się na swoich obowiązkach i wykonywać usługi najlepszej jakości.

Po lewej stronie od stanowiska znajdują się wózki z certyfikowanymi  narzędziami.  To mobilna skrzynia lub wózek, który zawiera zestaw specjalistycznych narzędzi używanych do utrzymania i naprawy samolotów oraz innego sprzętu lotniczego. Narzędzia te są certyfikowane i muszą spełniać rygorystyczne standardy bezpieczeństwa, aby zapewnić, że są skuteczne i bezpieczne do użycia w środowisku lotniczym. Wózek z narzędziami lotniczymi jest zwykle wykonany z lekkiego materiału, takiego jak aluminium lub tworzywo sztuczne, aby ułatwić przenoszenie narzędzi wokół samolotu lub na lotnisku. Narzędzia, które są zwykle zawarte w wózku z narzędziami lotniczymi, obejmują szeroką gamę: kluczy, szczypiec, wkrętaków, mierników  i innych narzędzi specjalistycznych. Wszystkie te narzędzia muszą być przetestowane i certyfikowane przez odpowiednie organizacje, takie jak na przykład Federal Aviation Administration (FAA), aby upewnić się, że są one odpowiednie do zastosowania w lotnictwie. Każde narzędzie posiada certyfikat ograniczony datą ważności, która określa jak długo można stosować narzędzie do napraw i pomiarów. Narzędzi, których data ważności minęła, nie można używać ze względu na ryzyko popełnienia błędów pomiarowych. Takie narzędzia należy zgłosić do szefa technicznego w celu koniecznej wymiany lub odesłania do specjalistycznej organizacji zajmującej się ponowną certyfikacją.

Stanowisko obsługi technicznej statku powietrznego (SOT)

Po prawej stronie stanowiska pracy mechanika znajduję się Stanowisko obsługi technicznej statku powietrznego (SOT) to miejsce, w którym dokonywane są: przegląd, naprawa i konserwacja samolotów oraz ich podzespołów. Jest to zazwyczaj miejsce wydzielone w hangarze, w którym dokonuje się obsługi technicznej samolotów zarówno przed i po locie. Na stanowisku obsługi technicznej znajdują się różnego rodzaju narzędzia, sprzęt i urządzenia potrzebne do wykonywania prac naprawczych i konserwacyjnych, takie jak np.: podesty, podnośniki hydrauliczne, platformy oraz narzędzia mechaniczne i elektryczne. Na stanowisku znajdują się również dokumenty techniczne, rysunki, schematy i instrukcje dotyczące samolotu i jego podzespołów. Stanowisko obsługi technicznej to miejsce, do którego mają dostęp tylko specjalnie wykwalifikowani technicy, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje, szkolenia i uprawnienia. Dostęp do tego miejsca jest ściśle kontrolowany w celu zapewnienia bezpieczeństwa samolotu, a także ochrony tajemnic technicznych związanych z jego konstrukcją i wyposażeniem. Na tym stanowisku znajduję się samolot, który jest poddawany naprawie.

Urządzenie GPU

Obok stanowiska obsługi technicznej znajduje się urządzenie GPU służące do zasilania samolotu prądem, gdy jest on na ziemi, a jego silniki są wyłączone. W momencie, gdy samolot stoi na ziemi, potrzebuje zasilania, aby utrzymać swoje systemy i funkcje, takie jak: oświetlenie, klimatyzacja, systemy zabezpieczeń itp. W takim przypadku właśnie GPU jest odpowiedzialne za zapewnienie tego zasilania. Jest to kluczowe urządzenie dla bezpieczeństwa i płynności operacji lotniczych, ponieważ pozwala ono na utrzymanie samolotu w gotowości do lotu bez konieczności uruchamiania silników.

Kabina pilotów

Przechodząc do wnętrza samolotu, znajdujemy się w kabinie pilotów w samolocie pasażerskim, gdzie znajdują się stanowiska pilotów oraz panele sterujące i wyświetlacze. Mechanik lotniczy może wykonywać różnorodne czynności obsługowe w kabinie pilotów, takie jak diagnozowanie i usuwanie usterek w systemach elektronicznych i mechanicznych w kabinie pilotów, kontrolowanie urządzeń i sprzętu w kabinie pilotów przed lub po locie, przeprowadzanie przeglądów i badań w kabinie pilotów zgodnie z wymaganiami przepisów oraz procedur organizacji obsługi technicznej, wykonywanie okresowych czynności konserwacyjnych w kabinie pilotów takich jak np. wymiana filtrów czy smarowanie elementów ruchomych układu sterowania.

Wnętrze gondoli podwozia głównego

Oprócz kabiny pilotów, możemy przejść do wnętrza gondoli podwozia głównego samolotu pasażerskiego, wewnątrz którego  mechanicy lotniczy wykonują wiele różnych prac, w tym inspekcje kół oraz układów hydraulicznego i pneumatycznego. Inspekcje kół obejmują kontrolę stanu opon, hamulców i osi, a także ich czyszczenie i smarowanie. Inspekcje układów hydraulicznego i pneumatycznego obejmują z kolei inspekcję i wymianę węży hydraulicznych oraz rurociągów pneumatycznych, sprawdzenie stanu elementów układu hydraulicznego, takich jak: zbiorniki oleju, pompy, zawory, tłoki itp., a także czyszczenie i smarowanie elementów układu pneumatycznego, takich jak: zawory, siłowniki, sprężarki itp. Wykonywane są również testy, aby upewnić się, że te systemy są w dobrym stanie technicznym i są gotowe do bezpiecznego użytkowania. Podczas wykonywania inspekcji kół oraz układów hydraulicznego i pneumatycznego, mechanicy lotniczy powinni przestrzegać odpowiednich środków ochrony osobistej, takich jak rękawice, okulary ochronne czy maski przeciwpyłowe. Należy również zapewnić odpowiednie oświetlenie w strefie obsługowej, aby umożliwić dokładną wizualną ocenę stanu technicznego systemów i elementów. Bezpieczne i skuteczne wykonywanie inspekcji kół oraz układów hydraulicznego i pneumatycznego wymaga odpowiedniego przygotowania technicznego i zabezpieczenia pracowników.

Urządzenie Bootstrap

Po lewej stronie samolotu możemy odnaleźć urządzenie Bootstrap służącym do montażu i demontażu silników samolotowych. Zegary na urządzeniu informują o naprężeniu łańcucha, co pozwala mechanikom na równomierne ustawienie silnika. Aby regulować napięcie łańcucha, używa się widocznej tu pomarańczowej wajchy. Montaż i demontaż silników jest procesem wymagającym dużej precyzji, ponieważ silniki są kluczowymi elementami dla bezpieczeństwa i sprawności samolotu. Dlatego też istotne jest, aby osoby odpowiedzialne za ten proces były dobrze przeszkolone i miały dostęp do odpowiednich narzędzi, takich jak właśnie Bootstrap.

Mobilne półki

Obok niego znajdują się mobilne półki pozaznaczane do umiejscowienia zdemontowanych części z samolotu, z którymi postępuje się w sposób opisany w charakterystyce organizacji, przestrzegając ściśle określonych procedur. Części muszą być odpowiednio zabezpieczone przed uszkodzeniem i ich utratą, a także oznaczone w celu zapewnienia ich właściwej identyfikacji. W zależności od rodzaju demontowanych części, mogą być one transportowane do warsztatu lub magazynu w celu dalszej konserwacji i naprawy.
Wszystkie prace wykonywane na stanowisku obsługi technicznej statku powietrznego muszą być przeprowadzane zgodnie z określonymi procedurami i standardami, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa lotów oraz ochrony zdrowia i życia osób zaangażowanych w pracę przy samolocie. Po prawej stronie tych półek znajdują się osłony silnika oraz sam silnik odrzutowy samolotu pasażerskiego.

Miejsce do ładowania różnego rodzaju maszyn zasilanych elektroniczne

Przy lewej ścianie hangaru znajduję się miejsce przeznaczone do ładowania różnego rodzaju maszyn zasilanych elektroniczne np.: podnośników, wysięgników i pojazdów. Jest to ostatni punkt, który pojawia się w hangarze. W stacji ładowania wymagana jest odpowiednia infrastruktura elektryczna, która umożliwi dostarczenie prądu do ładowarki. W zależności od rodzaju pojazdów, mogą być to różne rodzaje gniazd lub wtyków ładowania, np.: gniazdo Typu 2, gniazdo CCS Combo, CHAdeMO lub AC. W przypadku stacji ładowania o większej mocy takich jak szybkie ładowarki DC, wymagane jest również zainstalowanie przetwornic prądu stałego na prąd zmienny, ponieważ pojazdy elektryczne zazwyczaj wymagają ładowania prądem stałym.

Ćwiczenia powiązane