Lesson plan (Polish)
Temat: Niebezpieczne rośliny doniczkowe
Autor: Zyta Sendecka
Adresat
Uczeń klasy IV szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
Klasa IV
V. Ja i moje otoczenie. Uczeń:
5) podaje zasady zachowania się i udzielania pierwszej pomocy w wypadku ugryzienia, użądlenia, oraz spożycia lub kontaktu z roślinami trującymi;
Cel lekcji
Uczniowie rozpoznają pospolite trujące rośliny doniczkowe i wymieniają środki ostrożności, które trzeba stosować podczas pielęgnacji niebezpiecznych roślin.
Kryteria sukcesu
rozpoznasz trzy trujące rośliny doniczkowe,
zdecydujesz, co zrobić z niebezpiecznymi roślinami doniczkowymi,
zademonstrujesz sposób pielęgnacji trujących roślin doniczkowych.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w języku obcym;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Praca z tekstem oraz metoda problemowa „Pewnego razu…”.
Praca indywidualna oraz praca w grupie.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery;
opisy sytuacji;
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel podaje temat lekcji, cele lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.
Realizacyjna
1. Nauczyciel prezentuje wybrane trujące rośliny doniczkowe. Prosi uczniów, aby wskazali cechy, po których można te rośliny rozpoznać.
2. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie interaktywne.
3. Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe zespoły i przedstawia uczniom problem wymagający podjęcia decyzji: czy w pracowni przyrodniczej lub w domu powinny się znajdować trujące rośliny doniczkowe?
4. Nauczyciel rozdaje zespołom komplet materiałów do przeanalizowania i przedyskutowania (zał. nr 1) oraz zapisuje na tablicy pytania pomocnicze do dyskusji:
Co wynika z przedstawionych opisów sytuacji?
Jakie były powody…?
Co trzeba zrobić, żeby…?
Co doradzilibyście…?
Jakie stanowisko byście zajęli…?
5. Dyskusja ma służyć wypracowaniu rozwiązania dla analizowanego problemu (czas pracy – 15 minut).
6. Po upływie czasu reprezentant każdej grupy prezentuje wyniki na forum klasy.
7. Nauczyciel wraz z uczniami podsumowują pracę, wybierając najlepsze rozwiązania.
8. Nauczyciel wyświetla uczniom film pt. „Jak bezpiecznie pielęgnować niebezpieczne rośliny doniczkowe” i prosi uczniów, aby wskazali kolejne argumenty – za lub przeciw uprawie trujących roślin doniczkowych w naszym bezpośrednim otoczeniu.
Podsumowująca
Nauczyciel wyświetla zdanie i prosi wybranych uczniów, aby je dokończyli:
Uważam, że trujące rośliny doniczkowe powinny… , ponieważ…
Załącznik nr 1
Opis nr I
„Jakiś czas temu na Facebooku pojawił się dramatyczny apel internauty, którego kot zatruł się rośliną doniczkową o nazwie zamia, bardzo trujący dla zwierząt oraz małych dzieci, który zawiera w sobie szczawian wapnia silnie działający na nerki i wątrobę. ‘Kilka dni temu przetrzymałem tę roślinę znajomym przy remoncie, nie zdając sobie sprawy, jak silnym zagrożeniem jest dla moich kotów’ - pisał Kuba. – ‘Niestety jeden z nich zjadł tę roślinę, teraz walczymy ciężko o jego życie… Dziś będzie miał przetaczaną krew. Nie popełnijcie tego błędu, który ja popełniłem!’ – apelował. Niestety, kota nie udało się uratować.”
Opis nr II
„Choć niektóre rośliny określa się mianem trujących, rzadko kiedy doprowadzają one do śmierci. Gdybyśmy chcieli doprecyzować to pojęcie, mogłoby się okazać, że prawie wszystkie rośliny domowe są w pewnym stopniu niebezpieczne, na pewno w przypadku zjedzenia ich dużych ilości. Kawałek liścia czy płatka kwiatu może spowodować tylko niestrawność i mdłości”.
„Nie możemy jednak bagatelizować ich szkodliwych właściwości, szczególnie gdy w naszym życiu pojawiają się dzieci. Mimo to warto zachować zdrowy rozsądek i nie wyrzucać wszystkich roślin na śmietnik”.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
trucizna – substancja, która po dostaniu się do organizmu, w określonej dawce, powoduje zaburzenia w jego funkcjonowaniu lub śmierć
podrażenienie oczu i skóry – występuje w skutek reakcji alergicznej lub toksycznej na kontakt z różnorodnymi substancjami.
Teksty i nagrania
Dangerous pot plants
Some pot plants contain highly poisonous substances that may cause eye and skin irritation. Those substances may stay on your skin and be transferred into your body, for example when you eat some food after touching a poisonous plant. That is why it is important to use rubber gloves when handling plants and to wash hands before meals.
Some potted plants are poisonous – be careful when taking care of them.
In case of plant poisoning, immediately induce vomiting and seek medical attention.