Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa pojazdów trakcyjnych
Słownik pojęć dla e‑materiału
E-materiały do kształcenia zawodowego
Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych
Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego — Technik elektroenergetyk transportu szynowego
bg‑green
Interaktywne materiały sprawdzające
Ćwiczenie 1. - Urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego
Ćwiczenie 1. - Urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego2DWFk4M6eG
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego203080Gratulacje, udało Ci się uzyskać pozytywny wynik testu, oby tak dalej!Niestety, ale nie udało się Tobie zdobyć pozytywnego wyniku z testu. Wróć do materiałów edukacyjnych i spróbuj rozwiązać test jeszcze raz.
Test
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego
Liczba pytań:
20
Limit czasu:
30 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego
Pytanie
1/20
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Co to jest SHP (samoczynne hamowanie pociągu)? Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie, które w przypadku braku reakcji maszynisty zatrzyma pociąg w sposób samoczynny., 2. Odpowiada za eliminację poślizgów., 3. Rejestruje prędkość, 4. Sprawdza stan zahamowania pociągu.
Jaką funkcję pełni prędkościomierz w pojeździe? Możliwe odpowiedzi: 1. Rejestruje wyłącznie dane o prędkości, 2. oraz monitorowanie prędkości - rejestruje tylko te zdarzenia., 3. Rejestruje prędkość oraz wybrane parametry pojazdu (np. działanie es ha pe, ce a,)., 4. Pozwala na łączność z dyżurnym ruchu w przypadku jazdy z obniżoną prędkością.
Odpowiedz na pytanie. Która z podanych częśtotliwości jest typowa dla pracy generatora es ha pe?
Do czego służy piasecznica? Możliwe odpowiedzi: 1. Zbiera piasek., 2. Odpowiada za eliminację poślizgów., 3. Rejestruje prędkość., 4. Wysypuje za pomocą sprężonego powietrza piasek po zestaw kołowy.
zy ce a (czuwak aktywny) służy do: Możliwe odpowiedzi: 1. Sprawdza czujność maszynisty pojazdu trakcyjnego., 2. Odpowiada za eliminację poślizgów., 3. Rejestruje prędkość pojazdu, 4. Sprawdza stan zahamowania składu pojazdów.
Jaką funkcję pełni RADIO‑STOP? Możliwe odpowiedzi: 1. Po nadaniu sygnału powoduje jazdę pociągu, 2. Odpowiada za komunikację z dyżurnym ruchu., 3. Rejestruje prędkość, 4. Po nadaniu sygnału „ALARM” powoduje zatrzymanie pociągów w obszarze oddziaływania nadajnika sygnału.
Jaką funkcję pełni odgromnik? Możliwe odpowiedzi: 1. Odpowiada za rozruch elektrycznych pojazdów., 2. Rozłącza sterowanie w pojeździe., 3. Zabezpiecza pojazdy trakcji elektrycznej przed przepięciami., 4. Sprawdza wartość napięcia w sieci trakcyjnej.
Co to jest e te ce es? Możliwe odpowiedzi: 1. System zapewniający sygnalizację kabinową oraz sprawujący kontrolę bezpieczeństwa pracy maszynisty., 2. System czuwający nad eliminacją poślizgów w pojeździe trakcyjnym., 3. System prowadzący ciągłą rejestrację parametrów pracy pojazdu i zapisujący na pendrive., 4. Globalny system pozycjonowania pojazdu.
Co to jest balisa? Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie, wykrywające pojazd trakcyjny., 2. Urządzenie wykrywające przepięcie w sieci trakcyjnej., 3. Urządzenie rejestrujące prędkość pociągu, 4. Urządzenie przekazujące sygnały do pojazdu instalowane przy semaforach.
Jaki element nie należy do systemu es ha pe? Możliwe odpowiedzi: 1. Buczek, 2. Układ sterujący, 3. Elektromagnes torowy, 4. Piasecznica
W jakiej odległości powinien być zamontowany dodatkowy rezonator torowy SHP, jeśli nie było innych rezonatorów na dłuższym odcinku? Rezonator dotyczy sytemu es ha pe. Możliwe odpowiedzi: 1. gdy odległość pomiędzy sąsiednimi rezonatorami wynosi więcej niż dziesięć kilometrów ., 2. gdy odległość pomiędzy sąsiednimi rezonatorami wynosi więcej niż pięć kilometrów ., 3. gdy odległość pomiędzy sąsiednimi rezonatorami wynosi więcej niż dwadzieścia kilometrów ., 4. gdy odległość pomiędzy sąsiednimi rezonatorami wynosi więcej niż pięćdziesiąt kilometrów .
Po jakim czasie od braku reakcji na sygnał dźwiękowy Czuwak Aktywny wdroży hamowanie? Możliwe odpowiedzi: 1. dwóch sekundach., 2. pięciu sekundach., 3. dziesięciu sekundach., 4. dwudziestu sekundach.
Co oznacza skrót a be pe? Możliwe odpowiedzi: 1. Automatyczne Badanie Przejazdów, 2. Automatyka Bezpieczeństwa Pociągu, 3. Automat Bezpieczeństwa Przekaźników, 4. Automatyczne Bocznikowanie Przekładni
Co oznacza rozwinięcie skrótu a te pe w systemie ce be te ce? Możliwe odpowiedzi: 1. Automatyczne ruszanie pociągiem, 2. Automatyczne hamowanie pociągu, 3. Automatyczne ograniczanie prędkości pociągu, 4. Automatyczne łączenie z bazą
Jaki system w systemie ce be te ce odpowiada za automatyczny nadzór? Możliwe odpowiedzi: 1. a te es, 2. a be pe, 3. o em gie, 4. te iks de
Jaki system nie występuje w systemie ce be te ce? Możliwe odpowiedzi: 1. Transponder Interrogation Unit, 2. Lineside Electronics Unit, 3. Human Machine Interface, 4. Automatic Heating System
Jaki podzespół nie wchodzi w skład systemu e te ce es? Możliwe odpowiedzi: 1. Antena gie es em myślnik er, 2. Komputer e te ce es, 3. Eurobalisa torowa, 4. Kontener przekaźnikowy na szlaku
Piasecznica wspomaga bezpieczne hamowanie pociągu podczas złych warunków atmosferycznych. Jaki element nie wchodzi w skład piasecznicy? Możliwe odpowiedzi: 1. Zbiornik piasku, 2. Szczotka do szyny, 3. Połączenie sprężonego powietrza, 4. Dysza przy kole
Co jaką odległość montowane są odgromniki rożkowe na słupach trakcyjnych? Możliwe odpowiedzi: 1. Co sto metrów, 2. Co dwieście metrów, 3. Co sześćset metrów, 4. Co tysiąc dwieście metrów
W jakim miejscu/obiekcie nie stosuje się odgromników zaworowych? Możliwe odpowiedzi: 1. Na peronach, 2. W podstacjach trakcyjnych, 3. W elektrycznych pojazdach trakcyjnych, 4. W zasilaczach kablowych
Ćwiczenie 2. - System ETCS
Ćwiczenie 2. - System ETCS1D3EBtHlCv
RPF2nhVJm9C8j1
Twoim zadaniem jest uzupełnienie 6 luk odpowiednimi stwierdzeniami. Poziom pierwszy - monitorowanie parametrów jazdy pociągu ogarnicza się do 1. nastawnia sterująca ruchem, 2. kontroli trzeźwości, 3. Train Integrity Unit, 4. lokomotywy bez konieczności instalowania semaforów, 5. wyposażenie pojazdu, 6. Train Control System, 7. e er te em es, nadajniki sygnałów, 8. tylko z użyciem semaforów, 9. kontroli prędkości, 10. e fał ce (European Vital Computer), 11. anteny. Podczas korzystania z pierwszego poziomu zaawansowania systemu, lokomotywa jest wyposażona w bezpieczny komputer 1. nastawnia sterująca ruchem, 2. kontroli trzeźwości, 3. Train Integrity Unit, 4. lokomotywy bez konieczności instalowania semaforów, 5. wyposażenie pojazdu, 6. Train Control System, 7. e er te em es, nadajniki sygnałów, 8. tylko z użyciem semaforów, 9. kontroli prędkości, 10. e fał ce (European Vital Computer), 11. anteny, komputer sterujący (Maintenance Computer), komputer do komunikacji z maszynistą em em i (Man Machine Interface), drogomierz oraz 1. nastawnia sterująca ruchem, 2. kontroli trzeźwości, 3. Train Integrity Unit, 4. lokomotywy bez konieczności instalowania semaforów, 5. wyposażenie pojazdu, 6. Train Control System, 7. e er te em es, nadajniki sygnałów, 8. tylko z użyciem semaforów, 9. kontroli prędkości, 10. e fał ce (European Vital Computer), 11. anteny.
Poziom drugi – informacja o zajętości toru i maksymalnej dopuszczalnej prędkości przekazywana jest do obwodów 1. nastawnia sterująca ruchem, 2. kontroli trzeźwości, 3. Train Integrity Unit, 4. lokomotywy bez konieczności instalowania semaforów, 5. wyposażenie pojazdu, 6. Train Control System, 7. e er te em es, nadajniki sygnałów, 8. tylko z użyciem semaforów, 9. kontroli prędkości, 10. e fał ce (European Vital Computer), 11. anteny, o ile wszystkie pociągi poruszają się po określonej linii wyposażonej w e te ce es
Poziom trzeci – Na tym poziomie za kontrolę zajętości toru odpowiada 1. nastawnia sterująca ruchem, 2. kontroli trzeźwości, 3. Train Integrity Unit, 4. lokomotywy bez konieczności instalowania semaforów, 5. wyposażenie pojazdu, 6. Train Control System, 7. e er te em es, nadajniki sygnałów, 8. tylko z użyciem semaforów, 9. kontroli prędkości, 10. e fał ce (European Vital Computer), 11. anteny, a nie zwykłe urządzenie drogowe. Takie rozwiązanie pozwala na uniezależnienie się od odcinków blokowych i umożliwia rezygnację z obwodów torowych i liczników osi. Lokomotywa poziomu trzeciego musi zostać wyposażona w system kontroli całości składu: 1. nastawnia sterująca ruchem, 2. kontroli trzeźwości, 3. Train Integrity Unit, 4. lokomotywy bez konieczności instalowania semaforów, 5. wyposażenie pojazdu, 6. Train Control System, 7. e er te em es, nadajniki sygnałów, 8. tylko z użyciem semaforów, 9. kontroli prędkości, 10. e fał ce (European Vital Computer), 11. anteny.
Twoim zadaniem jest uzupełnienie 6 luk odpowiednimi stwierdzeniami. Poziom pierwszy - monitorowanie parametrów jazdy pociągu ogarnicza się do 1. nastawnia sterująca ruchem, 2. kontroli trzeźwości, 3. Train Integrity Unit, 4. lokomotywy bez konieczności instalowania semaforów, 5. wyposażenie pojazdu, 6. Train Control System, 7. e er te em es, nadajniki sygnałów, 8. tylko z użyciem semaforów, 9. kontroli prędkości, 10. e fał ce (European Vital Computer), 11. anteny. Podczas korzystania z pierwszego poziomu zaawansowania systemu, lokomotywa jest wyposażona w bezpieczny komputer 1. nastawnia sterująca ruchem, 2. kontroli trzeźwości, 3. Train Integrity Unit, 4. lokomotywy bez konieczności instalowania semaforów, 5. wyposażenie pojazdu, 6. Train Control System, 7. e er te em es, nadajniki sygnałów, 8. tylko z użyciem semaforów, 9. kontroli prędkości, 10. e fał ce (European Vital Computer), 11. anteny, komputer sterujący (Maintenance Computer), komputer do komunikacji z maszynistą em em i (Man Machine Interface), drogomierz oraz 1. nastawnia sterująca ruchem, 2. kontroli trzeźwości, 3. Train Integrity Unit, 4. lokomotywy bez konieczności instalowania semaforów, 5. wyposażenie pojazdu, 6. Train Control System, 7. e er te em es, nadajniki sygnałów, 8. tylko z użyciem semaforów, 9. kontroli prędkości, 10. e fał ce (European Vital Computer), 11. anteny.
Poziom drugi – informacja o zajętości toru i maksymalnej dopuszczalnej prędkości przekazywana jest do obwodów 1. nastawnia sterująca ruchem, 2. kontroli trzeźwości, 3. Train Integrity Unit, 4. lokomotywy bez konieczności instalowania semaforów, 5. wyposażenie pojazdu, 6. Train Control System, 7. e er te em es, nadajniki sygnałów, 8. tylko z użyciem semaforów, 9. kontroli prędkości, 10. e fał ce (European Vital Computer), 11. anteny, o ile wszystkie pociągi poruszają się po określonej linii wyposażonej w e te ce es
Poziom trzeci – Na tym poziomie za kontrolę zajętości toru odpowiada 1. nastawnia sterująca ruchem, 2. kontroli trzeźwości, 3. Train Integrity Unit, 4. lokomotywy bez konieczności instalowania semaforów, 5. wyposażenie pojazdu, 6. Train Control System, 7. e er te em es, nadajniki sygnałów, 8. tylko z użyciem semaforów, 9. kontroli prędkości, 10. e fał ce (European Vital Computer), 11. anteny, a nie zwykłe urządzenie drogowe. Takie rozwiązanie pozwala na uniezależnienie się od odcinków blokowych i umożliwia rezygnację z obwodów torowych i liczników osi. Lokomotywa poziomu trzeciego musi zostać wyposażona w system kontroli całości składu: 1. nastawnia sterująca ruchem, 2. kontroli trzeźwości, 3. Train Integrity Unit, 4. lokomotywy bez konieczności instalowania semaforów, 5. wyposażenie pojazdu, 6. Train Control System, 7. e er te em es, nadajniki sygnałów, 8. tylko z użyciem semaforów, 9. kontroli prędkości, 10. e fał ce (European Vital Computer), 11. anteny.
Ćwiczenie 3. - Urządzenia stosowane w systemach bezpieczeństwa
Ćwiczenie 3. - Urządzenia stosowane w systemach bezpieczeństwa3DOR0suQk2
R6R1COJguvisL3
Łączenie par. Zaznacz czy podane w treści pytania zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Zachowaj czujność! System lokalizacji pojazdów jest wewnętrznym systemem dyspozytorskim wykorzystywanym np. przez przewoźników kolejowych. Pracownik dyspozytury otrzymuje na bieżąco aktualizowane informacje o typie pojazdu, jego prędkości, stanie paliwa, pracy silnika czy załączeniu baterii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Odgromnik rożkowy to urządzenie chroniące pojazd szynowy przed przepięciami pochodzenia atmosferycznego oraz przepięciami wewnętrznymi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sprawne działanie piasecznic jest konieczne szczególnie w okresie lata i wiosny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. System e er te em es jjest aktywnym systemem bezpieczeństwa sprawującym kontrolę nad właściwym zachowaniem maszynisty podczas prowadzenia pociągu (dotyczy to np. odpowiedniej prędkości jazdy). Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W systemie e te ce es pociąg może otrzymywać sygnał z balisy torowej lub z Radio Block Center, czyli radiowo z Centrum Sterowania Radiowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W nowoczesnych rejestratorach prędkości zapisywane są również parametry ciśnienia w cylindrach hamulcowych, przewodzie głównym, napięcie baterii sieci trakcyjnej, działanie klimatyzacji, otwarcie drzwi oraz inne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Zaznacz czy podane w treści pytania zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Zachowaj czujność! System lokalizacji pojazdów jest wewnętrznym systemem dyspozytorskim wykorzystywanym np. przez przewoźników kolejowych. Pracownik dyspozytury otrzymuje na bieżąco aktualizowane informacje o typie pojazdu, jego prędkości, stanie paliwa, pracy silnika czy załączeniu baterii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Odgromnik rożkowy to urządzenie chroniące pojazd szynowy przed przepięciami pochodzenia atmosferycznego oraz przepięciami wewnętrznymi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sprawne działanie piasecznic jest konieczne szczególnie w okresie lata i wiosny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. System e er te em es jjest aktywnym systemem bezpieczeństwa sprawującym kontrolę nad właściwym zachowaniem maszynisty podczas prowadzenia pociągu (dotyczy to np. odpowiedniej prędkości jazdy). Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W systemie e te ce es pociąg może otrzymywać sygnał z balisy torowej lub z Radio Block Center, czyli radiowo z Centrum Sterowania Radiowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W nowoczesnych rejestratorach prędkości zapisywane są również parametry ciśnienia w cylindrach hamulcowych, przewodzie głównym, napięcie baterii sieci trakcyjnej, działanie klimatyzacji, otwarcie drzwi oraz inne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 4. - Czuwak aktywny
Ćwiczenie 4. - Czuwak aktywny1DOR0suQk2
R1L7HT37Y5lIA2
Uzupełnij tekst odpowiednimi sformułowaniami. Przeciągnij i upuść albo kliknij w lukę i wybierz sformułowanie z listy rozwijalnej.
Uzupełnij tekst odpowiednimi sformułowaniami. Przeciągnij i upuść albo kliknij w lukę i wybierz sformułowanie z listy rozwijalnej.