E-materiały do kształcenia zawodowego

Wznawianie znaków granicznych i wyznaczanie punktów granicznych

BUD.19. Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami - Technik geodeta 311104

s
bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodetaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodeta

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik geodeta 311104. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.19 Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.19 Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami: wznawianie znaków granicznych i wyznaczanie punktów granicznych, wykonywanie podziałów i rozgraniczeń nieruchomości, scaleń i wymiany gruntów, scaleń i podziałów nieruchomości oraz wywłaszczeń nieruchomości.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

BUD.19.3 Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z gospodarką nieruchomościami

Uczeń:

  • 4) wykonuje czynności związane ze wznawianiem znaków granicznych i wyznaczaniem punktów granicznych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wznawiania znaków granicznych i wyznaczania punktów granicznych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Materiał Wznawianie znaków granicznych i wyznaczanie punktów granicznych składa się z czterech materiałów multimedialnych:

Uczeń dowie się, kim jest technik geodeta, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy go przy pracy, czyli podczas opracowywania dokumentacji oraz wykonywania prac terenowych związanych ze wznawianiem znaków granicznych i wyznaczaniem punktów granicznych.

Przedstawia procedurę wznawiania znaków granicznych i wyznaczania punktów granicznych z uwzględnieniem etapów wykonywanych prac, m.in. zgłoszenie pracy geodezyjnej, pobranie materiałów archiwalnych, analizę dokumentacji, geodezyjne opracowanie danych źródłowych, zawiadomienie stron postępowania, postępowanie na gruncie, skompletowanie operatu technicznego i przekazanie materiałów do PZGiK.

Uczeń przeczyta tu m.in. o procedurach wznawiania znaków granicznych i wyznaczania punktów granicznych, czyli o etapach wykonywanych prac z uwzględnieniem obiegu dokumentów i wymaganych terminów wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego, o stosowanych rodzajach znaków i materiałów do stabilizacji punktów, o różnicach pomiędzy wznawianiem znaków granicznych a wyznaczaniem punktów granicznych.

Uczeń znajdzie tu dokumenty związane z procedurą wznawiania granic i rozgraniczania punktów granicznych, wzbogacone o wskazówki dotyczące ich wypełniania.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDgYfprvNUInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) – uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wznawiania znaków granicznych i wyznaczania punktów granicznych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDzClnL92ISłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD13DyZgnQPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1DldGbaUPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDGwHG41gHNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1BD34RPiInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodeta

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik geodeta

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z informacjami na temat wznawiania znaków granicznych i wyznaczania punktów granicznych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny

Praca w grupach

Uczniowie oglądają film związany ze wznawianiem znaków granicznych i wyznaczaniem punktów granicznych. Jeden z uczniów w grupie, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj”, wybiera z materiału jedno zagadnienie, które pojawia się w filmie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na kartce. Pozostała część grupy  w ciągu trzech minut powinna wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w filmie i są z podanym zagadnieniem skorelowane. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich przedstawienie na forum klasowym - wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.

Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze film. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z filmem. Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych, związanych ze wznawianiem znaków granicznych i wyznaczaniem punktów granicznych, i wypisuje je na tablicy. Od każdej nazwy odbiegają promienie - uczniowie podchodzą pojedynczo do tablicy i uzupełniają promień o cechę sprzętu. Po zakończonym zadaniu uczniowie, budując pełne zdania, definiują sprzęt.

Grafika interaktywna

Praca indywidualna

Nauczyciel prosi uczniów, aby pobieżnie zapoznali się grafiką dotyczącą wznawiania znaków granicznych i wyznaczania punktów granicznych. Uczniowie stawiają i zapisują pytania do grafiki (Czego mogę się dowiedzieć? Na jakie pytania znajdę tu odpowiedź?). Kolejny etap to skupienie na grafice większej uwagi, uczeń powinien robić kilkusekundowe przerwy pomagające w przyswojeniu wiedzy. Uczeń odpowiada sobie na pytanie, czy wszystko zrozumiał, jeśli istnieje taka potrzeba, wraca do grafiki. Ostatni krok to powtórzenie treści zawartej w grafice oraz odpowiedź na zapisane wcześniej pytania.

Metoda „5 kroków” kształtuje umiejętność poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania informacji.

Praca grupowa

Uczniowie, po zapoznaniu się z grafiką interaktywną, dzieleni są na grupy. Każda z osób zapisuje na kartkach słowa kluczowe, rozwiązania, synonimy do pojawiających się w grafice haseł. Kolejny etap to tworzenie grupowego dywanika pomysłów – uczniowie na dużym kartonie przypinają, za przyzwoleniem innych członków grupy, swoje kartki (jeden dywanik na grupę) – wskazana jest dyskusja grupowa dotycząca zasadności wyboru. Po uzupełnieniu dywanika wszystkie grupy porównują swoje rozwiązania.

E‑book

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.

Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.

Dokumentacja interaktywna

Praca indywidualna

Nauczyciel omawia z uczniami procedurę wznawiania znaków granicznych i wyznaczania punktów granicznych, następnie uczniowie samodzielnie wypełniają interaktywne wzory dokumentów. Nauczyciel podkreśla, aby uczniowie zwracali uwagę na wskazówki do wypełnienia każdego dokumentu. Wybrani uczniowie prezentują na forum klasy prawidłowe wypełnienie każdego z dokumentów. Uczniowie dzielą się swoimi pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi tworzenia poszczególnych dokumentów.

Praca w parach lub grupach

Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym - proponując konkretne rozwiązania dotyczące wypełniania każdego dokumentu. Przed przystąpieniem do zadania należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej wypełni wszystkie dokumenty.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć oraz e‑booka, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Film edukacyjny, grafika interaktywna oraz dokumentacja interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po obejrzeniu filmu uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie fiszek bądź mapy myśli.

Po zapoznaniu się z grafiką uczeń może przygotować autorski projekt.

Po przeczytaniu e‑booka uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem.

Po zapoznaniu się z dokumentacją interaktywną uczeń może znaleźć np. w sieci inne dokumenty, które posłużą ćwiczeniom.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film edukacyjny

Film zawiera podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać film kilkukrotnie, pauzować je; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować autorski scenariusz realizujący tematy poruszane w filmie;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Grafika interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować – odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie, tworząc mapę myśli.

E‑book

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach dokumentów związanych z procedurą wznawiania granic i rozgraniczania punktów granicznych; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.

Dokumentacja interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie programu – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do dokumentacji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres interaktywnych materiałów sprawdzających np. poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści