Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z dwiema częściami wykładu prof. Chwalby i wykonaj kolejne polecenia.
Opisz sytuację społeczną i polityczną kobiet przed zmianami w XIX w.
Wyjaśnij, dlaczego ruch emancypacyjny nie obejmował na początku przedstawicielek warstwy chłopskiej czy robotniczej.
Wskaż argumenty, którymi posługiwano się w XIX w., aby zablokować kobietom dostęp do wykształcenia i pracy. Wyjaśnij, dlaczego były one nieracjonalne.
Opisz, jak zmieniała się dostępność kobiet do praw publicznych i równości.
Scharakteryzuj zmiany, jakie zaszły w pozycji społecznej kobiet pod koniec XIX i na początku XX w. Wskaż ich przyczyny.
Przeczytaj tekst i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
Gorset od średniowiecza był stałym elementem stroju (nie tylko kobiecego). Nie noszono go jedynie w krótkim okresie napoleońskim, kiedy modne były przejrzyste i niekrępujące ruchów suknie wzorowane na rzymskich tunikach. Na przełomie XIX i XX w. noszono usztywnione i bardzo ciasno sznurowane gorsety. Taki strój uniemożliwiał jakikolwiek wysiłek fizyczny, więc nie zakładały ich kobiety z klas pracujących. Za to damę, która pojawiłaby się publicznie bez gorsetu, wykluczono by z towarzystwa. Kobiety w ciasno zasznurowanych gorsetach często omdlewały, potwierdzając opinię o słabej płci. Gorset stał się symbolem skrępowania kobiet. Jego panowanie skończyło się w latach I wojny światowej, kiedy pojawił się biustonosz, którego formę najbardziej zbliżoną do współczesnej opatentowała amerykańska tancerka na początku XX w.
Indeks górny Źródło: Poznać przeszłość, zrozumieć dziś, Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Indeks górny koniecŹródło: Poznać przeszłość, zrozumieć dziś, Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR
Opisz, dlaczego pokojowe manifestacje sufrażystek spotykały się ze sprzeciwem.
Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej dwiema ilustracjami — jedną (A) z XV w., drugą (B) z XIX w. — związanymi z zagadnieniem ról płciowych w ramach rodziny. Zinterpretuj je i określ, czy ilustracje mają ten sam przekaz. Odpowiedź uzasadnij.
Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej opisami dwóch ilustracji — jednej (A) z XV w., drugiej (B) z XIX w. — związanymi z zagadnieniem ról płciowych w ramach rodziny. Zinterpretuj je i określ, czy ilustracje mają ten sam przekaz. Odpowiedź uzasadnij.
Źródło A:
Źródło B: