Temat: Różnorodność ekosystemowa

Adresat

Uczniowie liceum ogólnokształcącego i technikum

Podstawa programowa

Wymagania ogólne

V. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:

1) interpretuje informacje i wyjaśnia związki przyczynowo‑skutkowe między procesami i zjawiskami, formułuje wnioski.

Wymagania szczegółowe

XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:

1) przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową;

2) wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; wykazuje związek pomiędzy rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wyjaśniają, jakie znaczenie ma różnorodność ekosystemowa.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać, czym jest różnorodność ekosystemowa;

  • wyróżniać i charakteryzować 9 głównych biomów.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

  • Nauczyciel dzieli klasę na cztery lub pięć grup. Każdy zespół przygotowuje porównanie dwóch różnych biomów, biorąc pod uwagę takie kryteria jak szerokość geograficzna i klimat, produktywność biomu, jego fauna i flora. Poszczególne grupy uzgadniają między sobą wybór biomów tak, aby na lekcji zostały omówione wszystkie z nich. Korzystają ze źródła internetowego oraz dostępnych środków dydaktycznych.

  • Wyznaczeni uczniowie prezentują wyniki pracy grupowej. Prowadzący lekcję w miarę potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów, a następnie inicjuje dyskusję na temat różnorodności ekosystemowej oraz konieczności ochrony najbardziej urozmaiconych i produktywnych ekosystemów.

  • Uczniowie, pracując samodzielnie lub w parach, wykonują wskazane przez nauczyciela polecenia z abstraktu.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

biome
biome
RUvLltIm7vFTU
Nagranie dźwiękowe słówka

biom – zespół ekosystemów o zbliżonych warunkach klimatycznych, podobnej strukturze przestrzennej oraz zbliżonej florze i faunie

rainforests
rainforests
RAyjOPdOLzH5j
Nagranie dźwiękowe słówka

lasy deszczowe – biom o bardzo wysokiej różnorodności biologicznej, wykształcający się w strefie równikowej na obszarach cechujących się obfitymi, całorocznymi opadami deszczu, wysoką wilgotnością powietrza i temperaturą powietrza utrzymującą się przez cały rok na stałym poziomie (ok. 25°C i wykazującą niewielkie wahania dobowe), gdzie okres wegetacji trwa cały rok; występują w nim głównie szerokolistne, wiecznie zielone drzewa, wysokie byliny, epifity i pnącza; stanowi on miejsce życia dla tysięcy gatunków zwierząt

desert
desert
R1W3QlfYmR3hl
Nagranie dźwiękowe słówka

pustynia – biom formujący się na obszarach zwrotnikowych i podzwrotnikowych, cechujący się suchym lub skrajnie suchym klimatem z małą ilością opadów, nieprzekraczającą 200 mm w ciągu roku, a co za tym idzie – znikomą pokrywą roślinną

savannah
savannah
R116Du5SkdOmG
Nagranie dźwiękowe słówka

sawanna – biom występujący na obszarach podrównikowych w klimacie gorącym z długą porą suchą (średnio 5‑7 miesięcy) oraz stosunkowo krótką porą deszczową (3‑5 miesięcy), o rocznej sumie opadów wahającej się od 200 do 500 mm rocznie; jego roślinność stanowią głównie trawy, wśród których spotkać można pojedyncze krzewy i drzewa

steppe
steppe
RsrfPqam62rHQ
Nagranie dźwiękowe słówka

step – biom formujący się w głębi kontynentów w klimacie umiarkowanym ciepłym, cechujący się stosunkowo niską liczbą opadów (250‑400 mm rocznie); charakteryzuje się roślinnością trawiastą z dużą domieszką roślin zielnych, zwykle tworzących zbitą darń

taiga
taiga
RMb0yUdoSDS3s
Nagranie dźwiękowe słówka

tajga – zwana także borealnym lasem iglastym; biom występujący w klimacie umiarkowanym chłodnym, dla którego charakterystyczne są długie okresy mroźnych zim oraz niska roczna suma opadów (400‑600 mm); typowa dla tego biomu formacja roślinna to las iglasty

tundra
tundra
RH4FjeqatRiIO
Nagranie dźwiękowe słówka

tundra – biom wykształcający się w klimacie okołobiegunowym subpolarnym, cechującym się panującą przez zdecydowaną większość roku ujemną temperaturą; gleby tundry pokryte są warstwą wiecznej zmarzliny; występują w niej jedynie mchy i porosty, nieliczne trawy, karłowate drzewa, niewielkie krzewy i krzewinki

sclerophyllous scrub
sclerophyllous scrub
RPRTOJUbfiW1Q
Nagranie dźwiękowe słówka

zarośla twardolistne – biom występujący na obszarach podzwrotnikowych, gdzie temperatura jest dodatnia przez cały rok, lata są suche i gorące, a zimy ciepłe i wilgotne; występuje w nim głównie roślinność o grubych i skórzastych liściach, których budowa ogranicza utratę wody w wyniku parowania

Teksty i nagrania

RQuJEU3yKlFEq
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Ecosystem diversity

Ecosystem diversity means the diversification of natural habitats and ecosystems functioning within them. The main natural factor being a precondition for global diversity of land ecosystems is climate. It depends, amongst the others, on a distance from oceans and seas, land formation, and elevation above sea level. Individual climate zones have characteristic plant cover which, together with abiotic conditions, influences associations of bacteria, protists, fungi and animals inhabiting them.

Complexes of ecosystems of similar climate conditions, spatial structures and plants and animals are called biomes. Biomes characteristic for a specific latitude are included in one category, although they may differ in terms of many species inhabiting them (e.g., when continents were isolated from each other for a long time). Examples of such biomes are deciduous forests of the temperate zone in North and South Americas, or deserts in Autstralia and Africa.

Nine main biomes are recognized rainforests (tropical), savannah, deserts and semideserts, sclerophyllous scrub, steppes, deciduous and mixed forests, taiga, tundra, and mountain areas.

The biome of tropical rainforest is characterised by the highest biodiversity of all land ecosystems.

  • The main natural factor being a precondition for ecosystem diversity on a global scale is climate.

  • Biomes are complexes of ecosystems of similar climate conditions, spatial structures and plants and animals.