Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy
Opis pracy pracownika na stanowisku sprzątaczki i opis wypadku przy pracy
Opis zakresu obowiązków i stanowiska pracy sprzątaczki
Nazwa stanowiska pracy
Sprzątaczka.
Ogólna charakterystyka wykonywanej pracy
Sprzątaczka utrzymuje czystość i porządek na korytarzach, w pomieszczeniach biurowych, pomieszczeniach socjalnych i sanitarnych. Głównym zadaniem osoby zatrudnionej na tym stanowisku jest utrzymanie czystości i porządku wskazanych pomieszczeń, zachowanie czystości urządzeń biurowych oraz uzupełnienie środków higienicznych.
Zależność służbowa
Sprzątaczka podlega kierownikowi gospodarczemu.
Zakres obowiązków
Zadania wykonywane w częściach biurowych na terenie konkretnej nieruchomości to:
odkurzanie wykładzin i dywanów;
mycie i zamiatanie podłóg;
usuwanie kurzu z mebli i wyposażenia biurowego;
opróżnianie koszy na śmieci i bieżąca wymiana worków na odpady;
mycie okien i innych elementów przeszklonych;
wietrzenie pomieszczeń.
Zadania wykonywane w pomieszczeniach socjalnych i sanitarnych to:
uzupełnianie środków higienicznych;
opróżnianie koszy na śmieci i bieżąca wymiana worków na odpady;
czyszczenie luster, płytek ze ścian;
zmywanie podłóg;
czyszczenie armatury łazienkowej oraz jej dezynfekcja;
dbanie o czystość urządzeń kuchennych, czyszczenie miejsc przeznaczonych do spożywania posiłków.
Wymagane kwalifikacje
Wykształcenie podstawowe lub zawodowe.
Warunki pracy
Osoba zatrudniona na stanowisku pracy sprzątaczki wykonuje pracę bezpośrednio w budynku, w pomieszczeniach biurowych, socjalnych i sanitarnych oraz na częściach wspólnych nieruchomości. Pracuje samodzielnie. Wykonuje pracę jednozmianową.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia do pracy
Sprzątaczka wykorzystuje w swojej pracy:
odkurzacz do kurzu z wykładzin, dywanów i innych powierzchni;
miotłę, szufelkę, mopy i podstawy do mopów, gąbki i ścierki do wody, wózek serwisowy do sprzątania;
środki czystości: płyny do podłóg, spraye do czyszczenia kurzu, płyny do szyb, naczyń, płyny do czyszczenia toalet i armatury;
środki do dezynfekcji: płyny do dezynfekcji toalet, armatury i innych powierzchni, środki do udrażniania rur oraz płyny do mebli sprzętu biurowego i pasty do podłóg i elementów drewnianych.
Wymagania psychofizyczne i zdrowotne
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Przestrzeganie przepisów BHP
Pracownik jest zobowiązany do przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych.
Opis wypadku przy pracy pracownika na stanowisku sprzątaczki
Data i miejsce wypadku
05.05.2021 w miejscu pracy firma BIUREX Ryszard Borek w Rzeszowie, ul. Bulwarowa 15, 35‑083 Rzeszów (NIP: 5170068941, REGON: 362342671).
Kod PKD pracodawcy 82.11.Z. Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura.
Dane poszkodowanego pracownika
Imię i nazwisko: Anna Nowak.
Data i miejsce urodzenia: 03.12.1980 r., w Rzeszowie.
PESEL: 80120314683.
Adres zamieszkania: 35‑309 Rzeszów, ul. Podwisłocze 40/28A.
Zatrudniony od: 01.04.2009 roku na stanowisku sprzątaczki.
Skutek wypadku
Złamanie nadgarstka prawej ręki i rozcięte czoło.
Liczba dni/tygodni zwolnienia lekarskiego
6 tygodni.
Opis wypadku
W dniu 05.05.2021 roku, około godziny 15:00 dochodzi do wypadku w pracy, gdzie poszkodowana wykonuje sprzątanie pokoju biurowego dyrektora. Praca odbywa się w ostatniej godzinie pracy, bowiem poszkodowana pracuje do godziny 16:00. W ostatniej godzinie pracy dochodzi do wypadku – poślizgnięcia się na płaskiej powierzchni, upadku i złamania prawego nadgarstka i rozciętego czoła. Nie ma świadków samego momentu upadku. Pomocy udzieliła Pani Katarzyna Rejman – księgowa z pokoju obok – słysząc odgłos upadku. Koleżanka z pracy zawiadamia pogotowie i pracodawcę.

Pomieszczenie jasne, prawidłowo doświetlone światłem naturalnym i sztucznym. Wysokość pomieszczenia 3 m, podłoga wykonana z płytek ceramicznych, bez progów i nierówności posadzki. Strzałką zaznaczono kierunek przemieszczania się pracownika na chwilę przed upadkiem.
Pracownik
Posiadał ważne szkolenie BHP i badania lekarskie. Był zapoznany z oceną ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, procedurami i regulaminami zakładu pracy.
Pracownik był trzeźwy. Nie był pod wpływem środków odurzających i substancji psychotropowych.
Dokumentacja fotograficzna z miejsca wypadku, na chwilę po wydarzeniu
Ślady obuwia na mokrej posadzce z płytek ceramicznych.

Stwierdzono brak oznakowania ostrzegawczego podłogi, wyglądającego tak:

Skład zespołu powypadkowego
Irena Kowalska – specjalista ds. BHP.
Marek Zając – społeczny inspektor pracy.
Protokół powypadkowy nr 001/2021 wraz z załącznikami (zeznania świadków dokumentacja medyczna) na stanowisku sprzątaczki
Opis pracy pracownika na stanowisku fryzjerki i opis wypadku przy pracy
Opis zakresu obowiązków i stanowiska pracy fryzjerki
Nazwa stanowiska pracy
Fryzjerka.
Ogólna charakterystyka wykonywanej pracy
Fryzjerka zajmuje się wykonywaniem różnego rodzaju zabiegów fryzjerskich, do których należą m.in.: farbowanie, strzyżenie, modelowanie włosów, układanie i utrwalanie fryzur itp. Doradza również klientom w zakresie doboru fryzury, pielęgnacji włosów i umawia ich na zabiegi kosmetyczne włosów.
Zależność służbowa
Fryzjerka podlega bezpośrednio pracodawcy.
Zakres obowiązków
Zadania wykonywane na stanowisku pracy fryzjerki to:
zabezpieczenie garderoby klientów;
ocena stanu włosów i skóry głowy klientów;
mycie włosów klientów;
strzyżenie włosów za pomocą różnego rodzaju narzędzi fryzjerskich;
farbowanie włosów;
modelowanie fryzur;
wykonywanie upięć, warkoczy i koków;
wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych włosów po uprzedniej konsultacji z klientem;
utrwalanie fryzur za pomocą różnego rodzaju kosmetyków;
dbanie o czystość stanowiska fryzjerskiego;
przyjmowanie należności za wykonaną usługę fryzjerską;
umawianie klientów na zabiegi kosmetyczne włosów.
Wymagane kwalifikacje
Ukończona szkoła branżowa I stopnia w zawodzie fryzjer lub II stopnia w zawodzie technik usług fryzjerskich.
Warunki pracy
Osoba zatrudniona na stanowisku pracy fryzjerki pracuje w pomieszczeniu zamkniętym w salonie fryzjerskim. Praca jednozmianowa.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia do pracy
Fryzjerka wykorzystuje w swojej pracy:
grzebienie, szczotki;
maszynki do strzyżenia i nożyczki fryzjerskie;
suszarki hełmowe i ręczne;
lokówki, prostownice, karbownice;
lustro, fotel, konsolę;
myjnię fryzjerską;
ręczniki i rękawiczki jednorazowe;
terminal płatniczy;
telefon;
kasę fiskalną.
Wymagania psychofizyczne i zdrowotne
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Przestrzeganie przepisów BHP
Pracownik jest zobowiązany do przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych.
Opis wypadku przy pracy pracownika na stanowisku fryzjerki
Data i miejsce wypadku
05.05.2021 r., w miejscu pracy: Salon fryzjerski NOWY STYL, Katarzyna Wójcik w Rzeszowie ul. Podwisłocze 40, 35‑309 Rzeszów (NIP: 8170061921, REGON: 362545651).
PKD pracodawcy 96.02.Z Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne.
Dane poszkodowanego pracownika
Imię i nazwisko: Iwona Czyż.
Data i miejsce urodzenia: 18.12.1986 roku, w Rzeszowie.
Pesel: 86121814100.
Adres zamieszkania: 35‑315 Rzeszów, ul. Leśna 31.
Zatrudniony od: 15.04.2021 na stanowisku fryzjerki.
Skutek wypadku
Złamanie prawego łokcia.
Liczba dni/tygodni zwolnienia lekarskiego
4 tygodnie.
Opis wypadku
W dniu 05.05.2021 do salonu fryzjerskiego na godzinę 11:30 przychodzi klientka na farbowanie włosów, a na 11:45 klient na strzyżenie męskie. Obsługiwanych jest dwóch klientów jednocześnie. Fryzjerka po nałożeniu farby klientce, przystępuje do strzyżenia męskiego. Strzyżenie męskie jest poprzedzone myciem włosów klienta, który, przesiadając się z myjki fryzjerskiej na fotel, pozostawia pasmo wody na podłodze z nieprawidłowo wytartych włosów. Podczas próby odebrania telefonu służbowego, który leży na stoliku w recepcji, dochodzi do wypadku. Fryzjerka poślizgnęła się, straciła równowagę i upadła na prawe ramię. Świadkiem upadku są klienci salonu oraz druga fryzjerka – Agnieszka Grzyb, która udziela poszkodowanej pomocy, powiadamia pracodawcę, który jest poza zakładem pracy.

Pomieszczenie jasne, prawidłowo doświetlone światłem naturalnym i sztucznym. Wysokość pomieszczenia 3 m, podłoga wykonana z płytek ceramicznych, bez progów i nierówności posadzki. Strzałką zaznaczono kierunek przemieszczania się pracownika na chwilę przed upadkiem.
Pracownik
Nie posiadał ważnego szkolenie BHP, nie był zapoznany z oceną ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, posiadał badania lekarskie.
Pracownik był trzeźwy. Nie był pod wpływem środków odurzających i substancji psychotropowych.
Skład zespołu powypadkowego
Katarzyna Wójcik – pracodawca.
Krystyna Zielińska – specjalista spoza zakładu pracy.
Protokół powypadkowy nr 002/2021 wraz z załącznikami (zeznania świadków dokumentacja medyczna) na stanowisku fryzjerki
Opis pracy pracownika na stanowisku administracyjnym i opis wypadku przy pracy
Opis zakresu obowiązków i stanowiska pracy na stanowisku administracyjnym
Nazwa stanowiska pracy
Pracownik administracyjny.
Ogólna charakterystyka wykonywanej pracy
Pracownik administracyjny wykonuje wszystkie działania związane z przyjmowaniem informacji, jej przetwarzaniem w określony sposób w zależności od decyzji zwierzchników. Najczęściej jest to prowadzenie rejestru spraw, prowadzenie kalendarza spotkań oraz obsługa poczty elektronicznej i tradycyjnej.
Zależność służbowa
Pracownik administracyjny podlega dyrektorowi ds. administracyjnych.
Zakres obowiązków
Zadania wykonywane na stanowisku pracy pracownika administracyjnego to:
przetwarzanie powierzonych danych zgodnie z obowiązującymi przepisami, ze szczególnym uwzględnieniem informacji poufnych;
zabezpieczenie powierzonych danych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
przechowywanie informacji przez określony czas i w sposób wskazany w procedurach pracodawcy i obowiązujących przypisach;
prowadzenie kalendarza spotkań;
obsługa poczty elektronicznej i tradycyjnej;
prowadzenie rejestru spraw;
dbanie o porządek w miejscu pracy;
umawianie klientów na spotkania (telefoniczne i mailowe);
organizowanie podróży służbowych przełożonego.
Wymagane kwalifikacje
Wymagane wykształcenie minimum średnie, preferowane wyższe o kierunkach ekonomicznych i administracyjnych.
Warunki pracy
Osoba zatrudniona na stanowisku administracyjnym pracuje w pomieszczeniu zamkniętym, doświetlonym światłem naturalnym i sztucznym, wyposażonym w meble przeznaczone do biura: biurko, fotel obrotowy, regały na dokumenty, krzesła dla klientów firmy. Praca jednozmianowa, stacjonarna bez wyjazdów służbowych i delegacji.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia do pracy
Pracownik administracyjny wykorzystuje w swojej pracy:
komputer z dostępem do internetu,
drukarkę,
telefon stacjonarny,
faks,
urządzenie wielofunkcyjne (drukarka, kopiarka, skaner),
niszczarkę,
gilotynę,
laminator,
telefon komórkowy,
artykuły biurowe.
Wymagania psychofizyczne i zdrowotne
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Przestrzeganie przepisów BHP
Pracownik jest zobowiązany do przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych.
Opis wypadku przy pracy pracownika na stanowisku administracyjny:
Data i miejsce wypadku
05.05.2021 r., w miejscu pracy, w firmie Celtex sp. z o.o. w Krakowie, przy ul. Balickiej 35, 30‑149 Kraków (NIP: 6200061021, REGON: 362345652).
Kod PKD pracodawcy 82.11.Z. Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura.
Dane poszkodowanego pracownika
Imię i nazwisko: Robert Moskal.
Data i miejsce urodzenia: 01. 08.1970 r., w Warszawie.
Pesel: 70080114202.
Adres zamieszkania: 30‑149 Kraków ul. Balicka 50.
Zatrudniony od: 01.02.2019 na stanowisku administracyjnym.
Skutek wypadku
Uraz głowy.
Liczba dni/tygodni zwolnienia lekarskiego
2 tygodnie.
Opis wypadku
W dniu 05.05.2021 roku o godzinie 12:00 Pan Robert stracił równowagę i poślizgnął się na równej powierzchni. Do wypadku dochodzi, kiedy w miejscu pracy pojawia się osoba z zewnątrz po odbiór przesyłek. Poszkodowany odwraca się, aby sięgnąć po przesyłki. W tym czasie osoba z zewnątrz zaczyna wyciągać portfel z torby poszkodowanego, która leżała na wierzchu. Poszkodowany zeznał, że kiedy krzyknął – co robisz? – mężczyzna zaczął uciekać. Poszkodowany próbował go złapać, ale poślizgnął się i uderzył w głowę. Pomocy udziela pracodawca – prezes firmy Celtex sp. z.o.o – Daria Konarska, która zawiadomiła pogotowie ratunkowe.

Pomieszczenie biurowe jasne, prawidłowo doświetlone światłem naturalnym i sztucznym. Wysokość pomieszczenia 3 m, podłoga wykonana z paneli podłogowych, bez progów i nierówności posadzki.
Pracownik
Posiadał ważne szkolenie BHP, badania lekarskie, był zapoznany z oceną ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, procedurami i regulaminami zakładu pracy.
Pracownik był trzeźwy. Nie był pod wpływem wpływem środków odurzających i substancji psychotropowych.
Skład zespołu powypadkowego
Aneta Szymańskiej – specjalisty ds. BHP.
Karola Kowalskiego – społeczny inspektor pracy
Protokół powypadkowy nr 003/2021 wraz z załącznikami (zeznania świadków dokumentacja medyczna) na stanowisku administracyjnym
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
![Grafika przedstawia pierwszą stronę uzupełnionego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. W górnej części nagłówek: Protokół nr 001/2021 rok. Pod nagłówkiem punkt pierwszy: dane pracodawcy. Poniżej dwa wiersze z miejscem na wpisanie nazwy lub imienia i nazwiska pracodawcy oraz jego siedziby. Wpisane dane: BIUREX Ryszard Borek, ulica Bulwarowa 15, 35‑083 Rzeszów. W kolejnym wierszu dwie prostokątne ramki podzielone na równe komórki do wpisania numeru NIP i PESEL. Wpisano numer NIP: 5170068941. W następnym wierszu jest miejsce na wpisanie numeru dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzający tożsamość pracodawcy. Poniżej ramka do wpisania kodu PKE. Wpisano kod: 8211Z. Następnie punkt drugi: zespół powypadkowy w składzie: [dwa wiersze do wpisania imion i nazwisk oraz funkcji; wpisano – Irena Kowalska, pracodawca, specjalista BHP; Marek Zając, społeczny inspektor pracy] dokonał w dniach od [wpisana data: 05.05.2021] do [wpisana data: 19.05.2021] ustaleń dotyczących okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, jakiemu w dniu [wpisano: 05.05.2021] o godzinie [wpisano: 15:00] uległ(a) Pan(i) [wpisano: Anna Nowak] urodzony(-na) [wpisano: 03.12.1980] zamieszkały(-a) [wpisano: Rzeszów, ulica Podwisłocze 40/28A, 35‑309]. Poniżej prostokątna ramka podzielona na równe komórki z wpisanym numerem PESEL 80120314683 oraz miejsce na wpisanie numeru dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. Kolejny wiersz: zatrudniony(-na) w [wpisano: BIUREX Ryszard Borek] na stanowisku [wpisano nazwę stanowiska: sprzątaczka] i ramka wpisanym kodem zawodu 911207. Następnie punkt trzeci: Wypadek zgłosił(a) [wpisano: Anna Nowak] w dniu [wpisano: 05.05.2021]. Poniżej ramka z punktem czwartym: Ustalono następujące okoliczności wypadku [wpisano: W dniu 05.05.2021 około godziny 15:00 dochodzi do wypadku przy pracy gdzie poszkodowana wykonuje sprzątanie pokoju biurowego Dyrektora. Praca odbywa się w ostatniej godzinie pracy, bowiem poszkodowana pracuje do godziny 16:00. W tej ostatniej godzinie pracy dochodzi do wypadku – poślizgnięcia się na płaskiej powierzchni, upadku i złamania prawego nadgarstka i rozciętego czoła. Nie ma świadków samego momentu upadku. Pomocy udzieliła Pani Katarzyna Rejman – księgowa z pokoju obok, słysząc odgłos upadku. Koleżanka z pracy zawiadamia pogotowie i pracodawcę.]](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1QDQeEWliByI/1674248360/23xD2cMyqnIUN0lsfar8wadbkQ4rs2Iu.png)
![Grafika przedstawia drugą stronę uzupełnionego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Od góry ramka z punktem piątym: Ustalono następujące przyczyny wypadku: [wpisano: - niedostateczna uwaga i brak koncentracji, - praca pod presją czasu, - pracownik narażony na stres, - brak znajomości przepisów BHP.]. Kolejny akapit: stwierdzono nieprzestrzeganie przez pracodawcę następujących przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy lub innych przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia (wskazać dowody): [wpisano: nie stwierdzono]. Następny akapit: stwierdzono, że wyłączną przyczyną wypadku było naruszenie przez poszkodowanego pracownika przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane przez niego umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa (wskazać dowody): [wpisano: Brak koncentracji i uwagi w miejscu pracy. Praca w pośpiechu - ostatnia godzina pracy pracownika.]. Kolejny akapit: stwierdzono stan nietrzeźwości albo użycie przez poszkodowanego pracownika środków odurzających lub substancji psychotropowych przyczyniające się w znacznym stopniu do powstania wypadku przy pracy (wskazać dowody, a w przypadku odmowy przez poszkodowanego poddania się badaniom na zawartość tych substancji w organizmie – zamieścić informację o tym fakcie): [wpisano: Poszkodowany pracownik był trzeźwy i nie był pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych przyczyniających się w znacznym stopniu do powstania wypadku przy pracy]. Pod ramką punkt szósty: Skutki wypadku dla poszkodowanego (rodzaj i umiejscowienie urazu) [wpisano: łamanie nadgarstka prawej ręki oraz rozcięte czoło, zwolnienie lekarskie na 6 tygodni]. Następnie punkt siódmy: Stwierdza się, że wypadek: jest wypadkiem przy pracy, co uzasadnia następująco: [wpisano: Zdarzenie było spowodowane przyczyną zewnętrzną mającą związek z wykonywaną pracą powodującego uraz pracownika].](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RBx3Y6yDQjIAK/1674248361/1G37zUW9h7g0KPFdsc9Rhc99X81dBPxE.png)
![Grafika przedstawia trzecią stronę uzupełnionego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Od góry punkt ósmy: Rodzaj wypadku - ramki do wyboru: indywidualny, zbiorowy, śmiertelny, ciężki, powodujący czasową niezdolność do pracy. Wybrane ramki: indywidualny, powodujący czasową niezdolność do pracy. Poniżej ramka z punktem dziewiątym: Wnioski i zalecane środki profilaktyczne: [wpisano: W zakładzie pracy, w którym doszło do wypadku przy pracy należy bezwzględnie: 1. Przypomnieć poszkodowanemu pracownikowi, jak i pozostałym pracownikom pracującym na tym samym stanowisku podstawowe zasady bezpiecznej i higienicznej pracy. 2. Na szkoleniach BHP informować o przyczynach i skutkach wypadku przy pracy, który miał miejsce ze szczególnym uwzględnieniem na co pracownicy muszą uważać. 3. Należy przeznaczyć środki finansowe na zakup - znaków informacyjnych ,,Uwaga śliska podłoga". 4. Przestrzegać ładu i porządku w miejscu pracy. 5. Zapoznać pracowników z zasadami bezpiecznego poruszania się po zakładzie pracy. 6. Pracodawca powinien uczestniczyć w szkoleniach BHP, motywacji, organizacji w miejscu pracy]. Pod ramką punkt dziesiąty: Podpisy członków zespołu powypadkowego uczestniczących w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadku: [naniesiono dwa podpisy: Irena kowalska, Marek Zając]. Punkt jedenasty: Protokół sporządzono dnia: [wpisano: 19.05.2021 r.]. Następnie punkt dwunasty: Przeszkody lub trudności, które uniemożliwiły sporządzenie protokołu w wymaganym terminie czternastu dni: [wpisano: nie wystąpiły]. Następnie jest punkt trzynasty: Poszkodowany / członek rodziny: zapoznany został z niniejszym protokołem oraz pouczony o prawie zgłoszenia do protokołu uwag i zastrzeżeń, zgłasza uwagi i zastrzeżenia do protokołu: oznaczono odpowiedź: NIE (zgłoszone uwagi i zastrzeżenia należy dołączyć do protokołu). Poniżej miejsce na imię i nazwisko poszkodowanego pracownika lub uprawnionego członka rodziny, datę oraz podpis. Wpisano: Anna Nowak, 24.05.2021 r., A. Nowak. Następnie punkt czternasty: Protokół zatwierdzono dnia: [wpisano: 24.05.2021 r.; obok naniesiono podpis pracodawcy: Ryszard Borek]. Punkt piętnasty: Potwierdzenie odbioru protokołu: pusty wiersz do wpisania imienia i nazwiska poszkodowanego pracownika lub uprawnionego członka rodziny [wpisano: Anna Nowak]. Następnie Data: doręczenia / przesłania protokołu: [w tym miejscu naniesiono długą poziomą linię]. Punkt szesnasty: Wykaz załączników do protokołu: [wpisano: 1. Informacja uzyskana od świadka wypadku; 2. Karta informacyjna leczenia szpitalnego pacjenta SOR]. Poniżej pouczenie o treści: Punkt pierwszy. Przed zatwierdzeniem protokołu zespół powypadkowy jest obowiązany zapoznać się z treścią protokołu poszkodowanego pracownika, a w razie wypadku śmiertelnego - uprawnionego członka rodziny pracownika, który ma prawo zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole. Punkt drugi. Poszkodowany pracownik, a w razie wypadku śmiertelnego – uprawniony członek rodziny zmarłego pracownika może wystąpić do sądu rejonowego – sądu pracy w [puste miejsce do wpisania adresu] z powództwem o ustalenie i sprostowanie protokołu na podstawie artykułu sto osiemdziesiątego dziewiątego ustawy z dnia 17 listopada 1964 roku - Kodeks postępowania cywilnego (Dziennik Ustaw z 2018 roku pozycja tysiąc trzysta sześćdziesiąt z późniejszymi zmianami). Z powództwem takim, w interesie poszkodowanego pracownika, może wystąpić również organizacja związkowa działająca u pracodawcy zatrudniającego poszkodowanego pracownika. W stopce wskazówki potrzebne przy wypełnieniu dokumentu: 1) Jeżeli nie został nadany NIP, podać PESEL lub numer dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. 2) Jeżeli nie został nadany numer PESEL, podać numer dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. 3) Podać pełny kod zawodu (specjalności), to jest sześciocyfrowy symbol zgodny z obowiązującą klasyfikacją zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. 4) Jeżeli zabraknie miejsca na druku, należy go uzupełnić kolejną stroną podpisaną przez członków zespołu powypadkowego. 5) Przez inne przepisy dotyczące ochrony życia i zdrowia rozumie się np. przepisy o ochronie przeciwpożarowej, o dozorze technicznym, przepisy prawa geologicznego i górniczego, budowlanego, o ruchu drogowym. 6) Niepotrzebne skreślić.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RJ6m5pgdwT5hQ/1674248361/1L2U2aQUfYDRWMFf4vIRh6dZTBDYwNI1.png)


![Grafika przedstawia skan pierwszej strony wypełnionego zaświadczenia o stanie zdrowia.
U góry strony poziomy szary pasek, a na nim pogrubiony napis wyrównany do prawej: OL‑9.
Poniżej, w lewym górnym rogu w prostokątnej ramce pole przeznaczone na pieczęć podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Uzupełniono je danymi: Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Rzeszowie; Księcia Józefa Poniatowskiego 4, 35‑026 Rzeszów.
Po prawej stronie napis wielkimi, pogrubionymi literami „Zaświadczenie o stanie zdrowia”.
W kolejnym wierszu pogrubiony napis „Instrukcja wypełniania”. Napis wyrównany do lewej, dodatkowo zastosowano podkreślenie na szerokość strony, aby wyróżnić tę sekcję dokumentu.
Poniżej tekst „To zaświadczenie wypełnia lekarz”. Następnie pięć punktów o treści: 1. Wypełnij WIELKIMI LITERAMI. 2. Pola wyboru zaznacz znakiem X. 3. Wypełnij kolorem czarnym lub niebieskim (nie ołówkiem). 4. Zaświadczenie o stanie zdrowia powinno być wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku o świadczenie. 5. W zaświadczeniu podaj adres zamieszkania osoby ubezpieczonej. Słowa „adres zamieszkania” w powyższym zdaniu zostały pogrubione i podkreślone.
Kolejna część dokumentu nosi nazwę „Dane osoby ubezpieczonej”. Jak poprzednio, napis jest pogrubiony i podkreślony. Poniżej w kolejnych linijkach miejsce na uzupełnienie wyszczególnionych danych. Są to kolejno: PESEL [wpisano: 80120314683]. Rodzaj, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość [wpisano: dowód osobisty AUX 8026 wyd. przez Prezydenta Miasta Rzeszowa]. Data urodzenia [wpisano: 03.12.1980]. Imię [wpisano: Anna]. Nazwisko [wpisano: Nowak]. Ulica [wpisano: Podwisłocze]. Numer domu [wpisano: 40]. Numer lokalu [wpisano: 28A]. Kod pocztowy [wpisano: 35‑309]. Miejscowość [wpisano: Rzeszów]. Nazwa państwa [podaj, jeśli adres jest inny niż polski]. Numer telefonu [wpisano: 48500689032].
Kolejną wyróżnioną sekcją w dokumencie jest „Rozpoznanie”. Jak poprzednie, nazwa jest wyróżniona i podkreślona. Poniżej napis „Choroba podstawowa”, a pod nim prostokątna ramka do wypełnienia. Wpisany tekst: Złamanie nadgarstka prawej ręki.
Następnie pod ramką umieszczono kolejny napis „Choroby współistniejące”. W analogicznej jak poprzednio ramce wpisano: Nie stwierdzono chorób współistniejących.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RLHwf8UyKsr6e/1674248362/2O5l2JyZgeo7z4YI092MzQKrU7RLMwE8.png)
![Grafika przedstawia skan drugiej strony wypełnionego zaświadczenia o stanie zdrowia.
U góry strony poziomy szary pasek, a na nim pogrubiony napis wyrównany do prawej: OL‑9.
Następnie ma swój początek kolejna sekcja dokumentu o nazwie „Opis przebiegu choroby i dotychczasowego leczenia”. Poniżej w prostokątnej ramce wpisano tekst: Wykonano prześwietlenie RTG - diagnoza złamanie nadgarstka prawej ręki. Założono gips na okres 6 tygodni od 05.05.2021‑19.06.2021. Według karty informacyjnej leczenia szpitalnego pacjenta SOR założono opatrunek na ranę czoła, która nie wymagała szycia. Zalecono zmianę opatrunku na czole i przemywanie preparatem leczniczym. Pacjent nie był hospitalizowany. Udzielono pomocy na SOR i pacjent wyszedł do domu. Przepisano zastrzyki przeciwzakrzepowe do samodzielnego stosowania.
Pod powyższą ramką dopisek drobnym drukiem: Uwzględnij, od kiedy (data, okres) i z jakiego powodu prowadzono leczenie, pobyty w szpitalu, sanatorium, ośrodku rehabilitacji (okres, nazwa zakładu), wyniki badań pomocniczych i wnioski z konsultacji specjalistycznych potwierdzające rozpoznanie choroby podstawowej i chorób współistniejących.
Kolejna sekcja dokumentu nosi nazwę „Rokowanie”. Nazwa podkreślona i pogrubiona, poniżej ramka z wpisanym do niej tekstem o treści: Pacjent po zdjętym gipsie rokuje na całkowite wyzdrowienie pod warunkiem stosowania się do zaleceń lekarskich i rehabilitacji. Pod powyższą ramką dopisek drobnym drukiem: Ocena leczenia i rokowanie (należy określić obecny stan zdrowia, prognozę przebiegu choroby, wskazania do dalszego leczenia i rehabilitacji).
Następna sekcja to „Informacje o osobie ubezpieczonej”. Nazwa pogrubiona i podkreślona. Poniżej tekst „Osoba ubezpieczona jest”, a dalej dwie opcje do wyboru poprzez zaznaczenie odpowiedniego kwadratu: opcja pierwsza - zdolna [obok zaznaczony kwadrat znakiem X]; opcja druga - niezdolna do odbycia podróży na badanie przez lekarza orzecznika (konsultanta) ZUS z powodu [poniżej umieszczono ramkę do wypełnienia].
Ostatnia sekcja to „Załączniki”. Nazwa pogrubiona i podkreślona. Poniżej tekst: Załączam [w tym miejscu umieszczono ramkę do wypełnienia, wpisano znak dywizu] dokumentów. Poniżej umieszczono ostatnią prostokątną ramkę, w której wpisano tekst: RTG prawego nadgarstka.
Pod ramką, u dołu strony, osiem kratek do uzupełnienia datą, wyrównane do lewej [wpisana data: 21.06.2021]. W tej samej linijce wykropkowane pole wyrównane do prawej strony, przeznaczone na podpis i pieczęć lekarza [wpisano: lek. med. Paweł Krupa].
Na dole strony w stopce dopisek małymi literami: Informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/697 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), są dostępne w centrali lub terenowych jednostkach organizacyjnych ZUS oraz na stronie internetowej ZUS pod adresem: http://bip.zus.pl/rodo/rodo‑klauzle‑informacyjne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Tfme0eOeNzH/1674248362/2dZ3zeljKcd2NFWGuWiwlKN8ExoDNN2A.png)


![Grafika przedstawia pierwszą stronę uzupełnionego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. W górnej części nagłówek: Protokół nr 002/2021 rok. Pod nagłówkiem punkt pierwszy: dane pracodawcy. Poniżej dwa wiersze z miejscem na wpisanie nazwy lub imienia i nazwiska pracodawcy oraz jego siedziby. Wpisane dane: Salon fryzjerski NOWY STYL Katarzyna Wójcik, ul. Podwisłocze 40, 35‑309 Rzeszów.
W kolejnym wierszu dwie prostokątne ramki podzielone na równe komórki do wpisania numeru NIP i PESEL. Wpisano numer NIP: 8170061921. W następnym wierszu jest miejsce na wpisanie numeru dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzający tożsamość pracodawcy. Poniżej ramka do wpisania kodu PKE. Wpisano kod: 96.02.Z. Następnie punkt drugi: zespół powypadkowy w składzie: [dwa wiersze do wpisania imion i nazwisk oraz funkcji; wpisano – Katarzyna Wójcik, pracodawca; Krystyna Zielińska, specjalista BHP spoza zakładu] dokonał w dniach od [wpisana data: 07.05.2021] do [wpisana data: 21.05.2021] ustaleń dotyczących okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, jakiemu w dniu [wpisano: 05.05.2021] o godzinie [wpisano: 12:00] uległ(a) Pan(i) [wpisano: Iwona Czyż] urodzony(-na) [wpisano: 18.12.1986] zamieszkały(-a) [wpisano: 35‑315 Rzeszów, ul. Leśna 31]. Poniżej prostokątna ramka podzielona na równe komórki z wpisanym numerem PESEL 86121814100 oraz miejsce na wpisanie numeru dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Kolejny wiersz: zatrudniony(-na) w [wpisano: Salonie fryzjerskim NOWY STYL] na stanowisku [wpisano nazwę stanowiska: fryzjerki] i ramka wpisanym kodem zawodu 514102. Następnie punkt trzeci: Wypadek zgłosił(a) [wpisano: Iwona Czyż] w dniu [wpisano: 05.05.2021].
Poniżej ramka z punktem czwartym: Ustalono następujące okoliczności wypadku [wpisano: W dniu 05.05.2021 poszkodowana przychodzi do pracy na godzinę 10:00 wypoczęta, wyspana i trzeźwa. Do salonu fryzjerskiego na godzinę 11:30 przychodzi klientka na farbowanie włosów, a na 11:45 klient na strzyżenie męskie. Obsługiwanych jest dwóch klientów jednocześnie przez poszkodowaną. Poszkodowana fryzjerka po nałożeniu farby klientce na drugim stanowisku przesiadając się z myjki fryzjerskiej na konsolę, pozostawia pasmo wody na podłodze z nieprawidłowo wytartych włosów. Podczas próby odebrania telefonu służbowego, który leży na recepcji dochodzi do poślizgnięcia się, stracenia równowagi i upadku na prawe ramię. Świadkiem upadku są klienci salonu oraz druga fryzjerka - Agnieszka Grzyb, która udzieliła poszkodowanej pomocy, powiadamia pracodawcę, który jest poza zakładem pracy. Pracodawca informuje, że w dniu wypadku jest zatrudniona na stanowisku fryzjerki od trzech tygodni. Poszkodowany pracownik został dopuszczony tylko na podstawie badań lekarskich wystawionych przez uprawnionego lekarza medycyny pracy, brak szkolenia wstępnego BHP, brak zapoznania się z regulaminami, procedurami i oceną ryzyka zawodowego. Pracownik posiadał środki ochrony indywidualnej.]](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RHOvXH57K8YDe/1674248363/2842FHoaHCuKUt1JVuYdogJEMjhuMLu7.png)
![Grafika przedstawia drugą stronę uzupełnionego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Od góry ramka z punktem piątym: Ustalono następujące przyczyny wypadku: [wpisano: - - brak doświadczenia zawodowego u poszkodowanego pracownika, - niedostateczna uwaga i brak koncentracji, - nieporządek na stanowisku pracy, - praca pod presją czasu, - wykonywanie kilku czynności jednocześnie, - pracownik narażony na duży stres (brak pracodawcy, który udzieli wskazówek, nowa praca, nowe otoczenie, praca z klientem), - brak znajomości przepisów BHP].
Kolejny akapit: stwierdzono nieprzestrzeganie przez pracodawcę następujących przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy lub innych przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia (wskazać dowody): [wpisano: Pozostawienie pracowników bez nadzoru, brak szkolenia wstępnego BHP, pracownik nie zapoznany z ryzykiem zawodowym na stanowisku pracy, brak procedur i regulaminów w zakładzie pracy. Dowodem jest dokumentacja kadrowa poszkodowanego pracownika, w której znajduje się tylko umowa o pracę i badania lekarskie stwierdzające zdolność do pracy na stanowisku fryzjerskim. - brak właściwej organizacji pracy pracowników (niewłaściwe obciążenie pracą, - brak wyznaczonych osób do udzielenia instruktażu pracownikowi].
Następny akapit: stwierdzono, że wyłączną przyczyną wypadku było naruszenie przez poszkodowanego pracownika przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane przez niego umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa (wskazać dowody): [wpisano: wyłącznej przyczyny nie stwierdzono].
Kolejny akapit: stwierdzono stan nietrzeźwości albo użycie przez poszkodowanego pracownika środków odurzających lub substancji psychotropowych przyczyniające się w znacznym stopniu do powstania wypadku przy pracy (wskazać dowody, a w przypadku odmowy przez poszkodowanego poddania się badaniom na zawartość tych substancji w organizmie – zamieścić informację o tym fakcie): [wpisano: Poszkodowany pracownik był trzeźwy i nie był pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych przyczyniających się w znacznym stopniu do powstania wypadku przy pracy].
Pod ramką punkt szósty: Skutki wypadku dla poszkodowanego (rodzaj i umiejscowienie urazu) [wpisano: złamanie prawego łokcia, założono gips na okres 4 tygodni].
Następnie punkt siódmy: Stwierdza się, że wypadek: jest wypadkiem przy pracy, co uzasadnia następująco: [wpisano: Zdarzenie było spowodowane przyczyną zewnętrzną mającą związek z wykonywaną pracą powodującego uraz pracownika].](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RRvc05ijE9brt/1674248364/1t5fKXEDJGdtwW8A6qA9TJZNJqV4fQU7.png)
![Grafika przedstawia trzecią stronę uzupełnionego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Od góry punkt ósmy: Rodzaj wypadku - ramki do wyboru: indywidualny, zbiorowy, śmiertelny, ciężki, powodujący czasową niezdolność do pracy. Wybrane ramki: indywidualny, powodujący czasową niezdolność do pracy.
Poniżej ramka z punktem dziewiątym: Wnioski i zalecane środki profilaktyczne: [wpisano: W zakładzie pracy, w którym doszło do wypadku przy pracy należy bezwzględnie: 1. Udzielić instruktażu stanowiskowego. 2. Przeprowadzić szkolenie wstępne i okresowe BHP oraz pilnować przepisowych terminów. 3. Na szkoleniach BHP informować o przyczynach i skutkach wypadku przy pracy, który miał miejsce ze szczególnym uwzględnieniem na co pracownicy muszą uważać. 4. Przestrzegać ładu i porządku w miejscu pracy oraz na poszczególnych stanowiskach fryzjerskich. 5. Wprowadzić proces wdrażania i klimatyzowania się nowych pracowników w miejscu pracy. 6. Pracodawca musi umiejętnie rozdzielać pracę u zatrudnionych pracowników i mieć nadzór nad ich pracą. 7. Wprowadzić procedury na wypadek wystąpienia pożaru i zawiadamiania o wypadku przy pracy. 8. Opracować ocenę ryzyka zawodowego i zapoznać pracowników z tą oceną. 9. Zapoznać pracowników z zasadami bezpiecznego poruszania się po zakładzie pracy. 10. Pracodawca powinien uczestniczyć w szkoleniach BHP, motywacji, organizacji w miejscu pracy].
Pod ramką punkt dziesiąty: Podpisy członków zespołu powypadkowego uczestniczących w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadku: [naniesiono dwa podpisy: Katarzyna Wójcik, Krystyna Zielińska]. Punkt jedenasty: Protokół sporządzono dnia: [wpisano: 22.05.2021 r.]. Następnie punkt dwunasty: Przeszkody lub trudności, które uniemożliwiły sporządzenie protokołu w wymaganym terminie czternastu dni: [wpisano: nie wystąpiły].
Następnie jest punkt trzynasty: Poszkodowany / członek rodziny: zapoznany został z niniejszym protokołem oraz pouczony o prawie zgłoszenia do protokołu uwag i zastrzeżeń, zgłasza uwagi i zastrzeżenia do protokołu: oznaczono odpowiedź: NIE (zgłoszone uwagi i zastrzeżenia należy dołączyć do protokołu).
Poniżej miejsce na imię i nazwisko poszkodowanego pracownika lub uprawnionego członka rodziny, datę oraz podpis. Wpisano: Iwona Czyż, 24.05.2021 r., Czyż.
Następnie punkt czternasty: Protokół zatwierdzono dnia: [wpisano: 24.05.2021 r.; obok naniesiono podpis pracodawcy: Wójcik]. Punkt piętnasty: Potwierdzenie odbioru protokołu: pusty wiersz do wpisania imienia i nazwiska poszkodowanego pracownika lub uprawnionego członka rodziny [wpisano: Iwona Czyż]. Następnie Data: doręczenia / przesłania protokołu: [w tym miejscu naniesiono długą poziomą linię].
Punkt szesnasty: Wykaz załączników do protokołu: [wpisano: 1. Informacja uzyskana od świadka wypadku; 2. Karta informacyjna leczenia szpitalnego pacjenta SOR].
Poniżej pouczenie o treści: Punkt pierwszy. Przed zatwierdzeniem protokołu zespół powypadkowy jest obowiązany zapoznać się z treścią protokołu poszkodowanego pracownika, a w razie wypadku śmiertelnego - uprawnionego członka rodziny pracownika, który ma prawo zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole. Punkt drugi. Poszkodowany pracownik, a w razie wypadku śmiertelnego – uprawniony członek rodziny zmarłego pracownika może wystąpić do sądu rejonowego – sądu pracy w [puste miejsce do wpisania adresu] z powództwem o ustalenie i sprostowanie protokołu na podstawie artykułu sto osiemdziesiątego dziewiątego ustawy z dnia 17 listopada 1964 roku - Kodeks postępowania cywilnego (Dziennik Ustaw z 2018 roku pozycja tysiąc trzysta sześćdziesiąt z późniejszymi zmianami). Z powództwem takim, w interesie poszkodowanego pracownika, może wystąpić również organizacja związkowa działająca u pracodawcy zatrudniającego poszkodowanego pracownika. W stopce wskazówki potrzebne przy wypełnieniu dokumentu: 1) Jeżeli nie został nadany NIP, podać PESEL lub numer dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. 2) Jeżeli nie został nadany numer PESEL, podać numer dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. 3) Podać pełny kod zawodu (specjalności), to jest sześciocyfrowy symbol zgodny z obowiązującą klasyfikacją zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. 4) Jeżeli zabraknie miejsca na druku, należy go uzupełnić kolejną stroną podpisaną przez członków zespołu powypadkowego. 5) Przez inne przepisy dotyczące ochrony życia i zdrowia rozumie się np. przepisy o ochronie przeciwpożarowej, o dozorze technicznym, przepisy prawa geologicznego i górniczego, budowlanego, o ruchu drogowym. 6) Niepotrzebne skreślić.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rk0W7EUboNDlE/1674248364/1ZasP2nf1Y6zXoyDZqPhw9frEIw24WaF.png)


![Grafika przedstawia skan pierwszej strony wypełnionego zaświadczenia o stanie zdrowia.
U góry strony poziomy szary pasek, a na nim pogrubiony napis wyrównany do prawej: OL‑9.
Poniżej, w lewym górnym rogu w prostokątnej ramce pole przeznaczone na pieczęć podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Uzupełniono je danymi: Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Rzeszowie; Księcia Józefa Poniatowskiego 4, 35‑026 Rzeszów.
Po prawej stronie napis wielkimi, pogrubionymi literami „Zaświadczenie o stanie zdrowia”.
W kolejnym wierszu pogrubiony napis „Instrukcja wypełniania”. Napis wyrównany do lewej, dodatkowo zastosowano podkreślenie na szerokość strony, aby wyróżnić tę sekcję dokumentu.
Poniżej tekst „To zaświadczenie wypełnia lekarz”. Następnie pięć punktów o treści: 1. Wypełnij WIELKIMI LITERAMI. 2. Pola wyboru zaznacz znakiem X. 3. Wypełnij kolorem czarnym lub niebieskim (nie ołówkiem). 4. Zaświadczenie o stanie zdrowia powinno być wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku o świadczenie. 5. W zaświadczeniu podaj adres zamieszkania osoby ubezpieczonej. Słowa „adres zamieszkania” w powyższym zdaniu zostały pogrubione i podkreślone.
Kolejna część dokumentu nosi nazwę „Dane osoby ubezpieczonej”. Jak poprzednio, napis jest pogrubiony i podkreślony. Poniżej w kolejnych linijkach miejsce na uzupełnienie wyszczególnionych danych. Są to kolejno: PESEL [wpisano: 86121814100]. Rodzaj, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość [wpisano: Dowód osobisty AYU 8028 wyd. przez Prezydenta Miasta Rzeszowa]. Data urodzenia [wpisano: 18.12.1986]. Imię [wpisano: Iwona]. Nazwisko [wpisano: Czyż]. Ulica [wpisano: Leśna]. Numer domu [wpisano: 31]. Numer lokalu [wpisano: -]. Kod pocztowy [wpisano: 35‑315]. Miejscowość [wpisano: Rzeszów]. Nazwa państwa [podaj, jeśli adres jest inny niż polski]. Numer telefonu [wpisano: 48693826458].
Kolejną wyróżnioną sekcją w dokumencie jest „Rozpoznanie”. Jak poprzednie, nazwa jest wyróżniona i podkreślona. Poniżej napis „Choroba podstawowa”, a pod nim prostokątna ramka do wypełnienia. Wpisany tekst: Złamanie bez przemieszczenia prawego stawu łokciowego.
Następnie pod ramką umieszczono kolejny napis „Choroby współistniejące”. W analogicznej jak poprzednio ramce wpisano: Nie stwierdzono chorób współistniejących.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RMHniIl8wps4H/1674248365/yTa8glo3itINV0wq8r28nbrYwVAqLcaZ.png)
![Grafika przedstawia skan drugiej strony wypełnionego zaświadczenia o stanie zdrowia.
U góry strony poziomy szary pasek, a na nim pogrubiony napis wyrównany do prawej: OL‑9.
Następnie ma swój początek kolejna sekcja dokumentu o nazwie „Opis przebiegu choroby i dotychczasowego leczenia”. Poniżej w prostokątnej ramce wpisano tekst: Wykonano prześwietlenie RTG - diagnoza złamanie prawego stawu łokciowego. Założono gips na okres 4 tygodni od 05.05.2021‑05.06.2021. Wg karty informacyjnej leczenia szpitalnego pacjenta SOR wizytę kontrolną u lekarza specjalisty, ściągnięcie gipsu oraz określenie przebiegu rehabilitacji. Pacjent nie był hospitalizowany. Udzielono pomocy na SOR i pacjent wyszedł do domu. Przepisano zastrzyki przeciwzakrzepowe do samodzielnego stosowania.
Pod powyższą ramką dopisek drobnym drukiem: Uwzględnij, od kiedy (data, okres) i z jakiego powodu prowadzono leczenie, pobyty w szpitalu, sanatorium, ośrodku rehabilitacji (okres, nazwa zakładu), wyniki badań pomocniczych i wnioski z konsultacji specjalistycznych potwierdzające rozpoznanie choroby podstawowej i chorób współistniejących.
Kolejna sekcja dokumentu nosi nazwę „Rokowanie”. Nazwa podkreślona i pogrubiona, poniżej ramka z wpisanym do niej tekstem o treści: Pacjent po zdjętym gipsie rokuje na całkowite wyzdrowienie pod warunkiem stosowania się do zaleceń lekarskich i rehabilitacji.
Następna sekcja to „Informacje o osobie ubezpieczonej”. Nazwa pogrubiona i podkreślona. Poniżej tekst „Osoba ubezpieczona jest”, a dalej dwie opcje do wyboru poprzez zaznaczenie odpowiedniego kwadratu: opcja pierwsza - zdolna [obok zaznaczony kwadrat znakiem X]; opcja druga - niezdolna do odbycia podróży na badanie przez lekarza orzecznika (konsultanta) ZUS z powodu [poniżej umieszczono ramkę do wypełnienia].
Ostatnia sekcja to „Załączniki”. Nazwa pogrubiona i podkreślona. Poniżej tekst: Załączam [w tym miejscu umieszczono ramkę do wypełnienia, wpisano znak dywizu] dokumentów. Poniżej umieszczono ostatnią prostokątną ramkę, w której wpisano tekst: RTG prawego łokcia.
Pod ramką, u dołu strony, osiem kratek do uzupełnienia datą, wyrównane do lewej [wpisana data: 07.06.2021]. W tej samej linijce wykropkowane pole wyrównane do prawej strony, przeznaczone na podpis i pieczęć lekarza [wpisano: lek. med. Paweł Krupa].
Na dole strony w stopce dopisek małymi literami: Informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/697 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), są dostępne w centrali lub terenowych jednostkach organizacyjnych ZUS oraz na stronie internetowej ZUS pod adresem: http://bip.zus.pl/rodo/rodo‑klauzle‑informacyjne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RUmxC9JoZikHM/1674248365/3ArBKNbzlwszw4B8JgfjmnYtgacUOKCm.png)


![Grafika przedstawia pierwszą stronę uzupełnionego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. W górnej części nagłówek: Protokół nr 003/2021 rok. Pod nagłówkiem punkt pierwszy: dane pracodawcy. Poniżej dwa wiersze z miejscem na wpisanie nazwy lub imienia i nazwiska pracodawcy oraz jego siedziby. Wpisane dane: Celtex sp. z o.o. w Krakowie, przy ul. Balickiej 35, 30‑149 Kraków.
W kolejnym wierszu dwie prostokątne ramki podzielone na równe komórki do wpisania numeru NIP i PESEL. Wpisano numer NIP: 6200061021. W następnym wierszu jest miejsce na wpisanie numeru dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzający tożsamość pracodawcy. Poniżej ramka do wpisania kodu PKE. Wpisano kod: 82.11.Z.
Następnie punkt drugi: zespół powypadkowy w składzie: [dwa wiersze do wpisania imion i nazwisk oraz funkcji; wpisano – Aneta Szymańska, pracodawca, specjalista BHP; Karol Kowalski, społeczny inspektor pracy] dokonał w dniach od [wpisana data: 05.05.2021] do [wpisana data: 19.05.2021] ustaleń dotyczących okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, jakiemu w dniu [wpisano: 05.05.2021] o godzinie [wpisano: 12:00] uległ(a) Pan(i) [wpisano: Robert Moskal] urodzony(-na) [wpisano: 01.08.1970] zamieszkały(-a) [wpisano: 30‑149 Kraków, ul. Balicka 50]. Poniżej prostokątna ramka podzielona na równe komórki z wpisanym numerem PESEL 70080114202 oraz miejsce na wpisanie numeru dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Kolejny wiersz: zatrudniony(-na) w [wpisano: Celtex sp. z o.o. w Krakowie] na stanowisku [wpisano nazwę stanowiska: administracyjnym] i ramka wpisanym kodem zawodu 412001. Następnie punkt trzeci: Wypadek zgłosił(a) [wpisano: Robert Moskal] w dniu [wpisano: 05.05.2021].
Poniżej ramka z punktem czwartym: Ustalono następujące okoliczności wypadku [wpisano: W dniu 05.05.2021 o godzinie 12:00 Pan Robert stracił równowagę i poślizgnął się na równej powierzchni. Do wypadku dochodzi, kiedy w miejscu pracy pojawia się osoba z zewnątrz po odbiór przesyłek – poszkodowany odwraca się, aby sięgnąć po przesyłki. W tym czasie osoba z zewnątrz zaczyna wyciągać z torby poszkodowanego, która leżała na wierzchu, portfel. Poszkodowany zeznał, że kiedy krzyknął ,,Co robisz?” mężczyzna zaczął uciekać. Poszkodowany próbował go złapać, ale poślizgnął się i uderzył w głowę.]](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Y5soFpLG3cA/1674248367/vaCPrcLfb8iDT89xc7bcc3DPhf0S9727.png)
![Grafika przedstawia drugą stronę uzupełnionego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Od góry ramka z punktem piątym: Ustalono następujące przyczyny wypadku: [wpisano: - próba ratowania własnego mienia w miejscu pracy].
Kolejny akapit: stwierdzono nieprzestrzeganie przez pracodawcę następujących przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy lub innych przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia (wskazać dowody): [wpisano: nie stwierdzono].
Następny akapit: stwierdzono, że wyłączną przyczyną wypadku było naruszenie przez poszkodowanego pracownika przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane przez niego umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa (wskazać dowody): [wpisano: nie stwierdzono].
Kolejny akapit: stwierdzono stan nietrzeźwości albo użycie przez poszkodowanego pracownika środków odurzających lub substancji psychotropowych przyczyniające się w znacznym stopniu do powstania wypadku przy pracy (wskazać dowody, a w przypadku odmowy przez poszkodowanego poddania się badaniom na zawartość tych substancji w organizmie – zamieścić informację o tym fakcie): [wpisano: Poszkodowany pracownik był trzeźwy i nie był pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych przyczyniających się w znacznym stopniu do powstania wypadku przy pracy].
Pod ramką punkt szósty: Skutki wypadku dla poszkodowanego (rodzaj i umiejscowienie urazu) [wpisano: uraz głowy, zwolnienie lekarskie na 6 tygodni].
Następnie punkt siódmy: Stwierdza się, że wypadek: nie jest wypadkiem przy pracy, co uzasadnia następująco: [wpisano: Zdarzenie było spowodowane przyczyną zewnętrzną mającą związek z wykonywaną pracą powodującego uraz pracownika.].](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R14vp6dnYMgnV/1674248367/pLzeNjBLRMZaotI8heDnpAvCu4yRkVyG.png)
![Grafika przedstawia trzecią stronę uzupełnionego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Od góry punkt ósmy: Rodzaj wypadku - ramki do wyboru: indywidualny, zbiorowy, śmiertelny, ciężki, powodujący czasową niezdolność do pracy. Wybrane ramki: indywidualny, powodujący czasową niezdolność do pracy.
Poniżej ramka z punktem dziewiątym: Wnioski i zalecane środki profilaktyczne: [wpisano: W zakładzie pracy, w którym doszło do wypadku przy pracy należy bezwzględnie: 1. Należy w celach ochrony pracowników założyć monitoring w miejscach przyjmowania osób z zewnątrz. 2. Na szkoleniach BHP informować o przyczynach i skutkach wypadku przy pracy, który miał miejsce ze szczególnym uwzględnieniem na co pracownicy muszą uważać. 3. Poinformować wszystkich pracowników firmy, że osobiste rzeczy, portfele, torebki, należy trzymać w szatniach i pomieszczeniach socjalnych. 4. Pracodawca powinien wyposażyć pracowników w zamykane na kluczyk szafki].
Pod ramką punkt dziesiąty: Podpisy członków zespołu powypadkowego uczestniczących w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadku: [naniesiono dwa podpisy: Aneta Szymańska, Karol Kwiatkowski]. Punkt jedenasty: Protokół sporządzono dnia: [wpisano: 19.05.2021 r.]. Następnie punkt dwunasty: Przeszkody lub trudności, które uniemożliwiły sporządzenie protokołu w wymaganym terminie czternastu dni: [wpisano: nie wystąpiły].
Następnie jest punkt trzynasty: Poszkodowany / członek rodziny: zapoznany został z niniejszym protokołem oraz pouczony o prawie zgłoszenia do protokołu uwag i zastrzeżeń, zgłasza uwagi i zastrzeżenia do protokołu: oznaczono odpowiedź: NIE (zgłoszone uwagi i zastrzeżenia należy dołączyć do protokołu).
Poniżej miejsce na imię i nazwisko poszkodowanego pracownika lub uprawnionego członka rodziny, datę oraz podpis. Wpisano: Robert Moskal, 24.05.2021 r., Moskal.
Następnie punkt czternasty: Protokół zatwierdzono dnia: [wpisano: 24.05.2021 r.; obok naniesiono podpis pracodawcy: Moskal]. Punkt piętnasty: Potwierdzenie odbioru protokołu: pusty wiersz do wpisania imienia i nazwiska poszkodowanego pracownika lub uprawnionego członka rodziny [wpisano: Robert Moskal]. Następnie Data: doręczenia / przesłania protokołu: [w tym miejscu naniesiono długą poziomą linię].
Punkt szesnasty: Wykaz załączników do protokołu: [wpisano: 1. Informacja uzyskana od świadka wypadku; 2. Karta informacyjna leczenia szpitalnego pacjenta SOR].
Poniżej pouczenie o treści: Punkt pierwszy. Przed zatwierdzeniem protokołu zespół powypadkowy jest obowiązany zapoznać się z treścią protokołu poszkodowanego pracownika, a w razie wypadku śmiertelnego - uprawnionego członka rodziny pracownika, który ma prawo zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole. Punkt drugi. Poszkodowany pracownik, a w razie wypadku śmiertelnego – uprawniony członek rodziny zmarłego pracownika może wystąpić do sądu rejonowego – sądu pracy w [puste miejsce do wpisania adresu] z powództwem o ustalenie i sprostowanie protokołu na podstawie artykułu sto osiemdziesiątego dziewiątego ustawy z dnia 17 listopada 1964 roku - Kodeks postępowania cywilnego (Dziennik Ustaw z 2018 roku pozycja tysiąc trzysta sześćdziesiąt z późniejszymi zmianami). Z powództwem takim, w interesie poszkodowanego pracownika, może wystąpić również organizacja związkowa działająca u pracodawcy zatrudniającego poszkodowanego pracownika. W stopce wskazówki potrzebne przy wypełnieniu dokumentu: 1) Jeżeli nie został nadany NIP, podać PESEL lub numer dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. 2) Jeżeli nie został nadany numer PESEL, podać numer dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. 3) Podać pełny kod zawodu (specjalności), to jest sześciocyfrowy symbol zgodny z obowiązującą klasyfikacją zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. 4) Jeżeli zabraknie miejsca na druku, należy go uzupełnić kolejną stroną podpisaną przez członków zespołu powypadkowego. 5) Przez inne przepisy dotyczące ochrony życia i zdrowia rozumie się np. przepisy o ochronie przeciwpożarowej, o dozorze technicznym, przepisy prawa geologicznego i górniczego, budowlanego, o ruchu drogowym. 6) Niepotrzebne skreślić.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RbjiwSQqFQJoh/1674248367/1NHa0T0SLjxu7cBJ0lMYmtZSNk4XOnhp.png)


![Grafika przedstawia skan pierwszej strony wypełnionego zaświadczenia o stanie zdrowia.
U góry strony poziomy szary pasek, a na nim pogrubiony napis wyrównany do prawej: OL‑9.
Poniżej, w lewym górnym rogu w prostokątnej ramce pole przeznaczone na pieczęć podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Uzupełniono je danymi: Krakowskie Pogotowie Ratunkowe oddział centralna świętego Łazarza 14, 31‑530 Kraków.
Po prawej stronie napis wielkimi, pogrubionymi literami „Zaświadczenie o stanie zdrowia”.
W kolejnym wierszu pogrubiony napis „Instrukcja wypełniania”. Napis wyrównany do lewej, dodatkowo zastosowano podkreślenie na szerokość strony, aby wyróżnić tę sekcję dokumentu.
Poniżej tekst „To zaświadczenie wypełnia lekarz”. Następnie pięć punktów o treści: 1. Wypełnij WIELKIMI LITERAMI. 2. Pola wyboru zaznacz znakiem X. 3. Wypełnij kolorem czarnym lub niebieskim (nie ołówkiem). 4. Zaświadczenie o stanie zdrowia powinno być wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku o świadczenie. 5. W zaświadczeniu podaj adres zamieszkania osoby ubezpieczonej. Słowa „adres zamieszkania” w powyższym zdaniu zostały pogrubione i podkreślone.
Kolejna część dokumentu nosi nazwę „Dane osoby ubezpieczonej”. Jak poprzednio, napis jest pogrubiony i podkreślony. Poniżej w kolejnych linijkach miejsce na uzupełnienie wyszczególnionych danych. Są to kolejno: PESEL [wpisano: 70080114202]. Rodzaj, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość [wpisano: Dowód osobisty AUW 6038 wyd. przez Prezydenta Miasta Krakowa]. Data urodzenia [wpisano: 01.08.1970]. Imię [wpisano: Robert]. Nazwisko [wpisano: Moskal]. Ulica [wpisano: Balicka]. Numer domu [wpisano: 50]. Numer lokalu [wpisano: -]. Kod pocztowy [wpisano: 30‑149]. Miejscowość [wpisano: Kraków]. Nazwa państwa [podaj, jeśli adres jest inny niż polski]. Numer telefonu [wpisano: 4693826465].
Kolejną wyróżnioną sekcją w dokumencie jest „Rozpoznanie”. Jak poprzednie, nazwa jest wyróżniona i podkreślona. Poniżej napis „Choroba podstawowa”, a pod nim prostokątna ramka do wypełnienia. Wpisany tekst: Wstrząs mózgu. Uraz głowy.
Następnie pod ramką umieszczono kolejny napis „Choroby współistniejące”. W analogicznej jak poprzednio ramce wpisano: Nie stwierdzono chorób współistniejących.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1PzjpClzxxKd/1674248368/14GixpjZaYQbwbU0vlDuBJfj1D33ZPCN.png)
![Grafika przedstawia skan drugiej strony wypełnionego zaświadczenia o stanie zdrowia.
U góry strony poziomy szary pasek, a na nim pogrubiony napis wyrównany do prawej: OL‑9.
Następnie ma swój początek kolejna sekcja dokumentu o nazwie „Opis przebiegu choroby i dotychczasowego leczenia”. Poniżej w prostokątnej ramce wpisano tekst: Wykonano prześwietlenie rezonans magnetyczny głowy. Zalecono obserwację. Wg karty informacyjnej leczenia szpitalnego pacjenta SOR rezonans magnetyczny, nie wykazał krwiaków i innych zmian w obrębie głowy. Pacjent nie był hospitalizowany. Udzielono pomocy na SOR i pacjent wyszedł do domu. Zalecono obserwację i wizytę kontrolną.
Pod powyższą ramką dopisek drobnym drukiem: Uwzględnij, od kiedy (data, okres) i z jakiego powodu prowadzono leczenie, pobyty w szpitalu, sanatorium, ośrodku rehabilitacji (okres, nazwa zakładu), wyniki badań pomocniczych i wnioski z konsultacji specjalistycznych potwierdzające rozpoznanie choroby podstawowej i chorób współistniejących.
Kolejna sekcja dokumentu nosi nazwę „Rokowanie”. Nazwa podkreślona i pogrubiona, poniżej ramka z wpisanym do niej tekstem o treści: Pacjent całkowicie wyzdrowiał, nie ma niepokojących objawów stanowiących podstawę do powtórnego rezonansu magnetycznego głowy. Drobna rana na głowie zagoiła się.
Następna sekcja to „Informacje o osobie ubezpieczonej”. Nazwa pogrubiona i podkreślona. Poniżej tekst „Osoba ubezpieczona jest”, a dalej dwie opcje do wyboru poprzez zaznaczenie odpowiedniego kwadratu: opcja pierwsza - zdolna [obok zaznaczony kwadrat znakiem X]; opcja druga - niezdolna do odbycia podróży na badanie przez lekarza orzecznika (konsultanta) ZUS z powodu [poniżej umieszczono ramkę do wypełnienia].
Ostatnia sekcja to „Załączniki”. Nazwa pogrubiona i podkreślona. Poniżej tekst: Załączam [w tym miejscu umieszczono ramkę do wypełnienia, wpisano znak dywizu] dokumentów. Poniżej umieszczono ostatnią prostokątną ramkę z miejscem do wypełnienia nazwami dostarczonych dokumentów.
Pod ramką, u dołu strony, osiem kratek do uzupełnienia datą, wyrównane do lewej [wpisana data: 10.06.2021]. W tej samej linijce wykropkowane pole wyrównane do prawej strony, przeznaczone na podpis i pieczęć lekarza [wpisano: lek. med. Iwona Plich].
Na dole strony w stopce dopisek małymi literami: Informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/697 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), są dostępne w centrali lub terenowych jednostkach organizacyjnych ZUS oraz na stronie internetowej ZUS pod adresem: http://bip.zus.pl/rodo/rodo‑klauzle‑informacyjne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R3diviXUBdQSb/1674248368/bZ7pW7oThK3g21OYjOQglHkNZvGIrSjM.png)

