Komunikacja z chorym
MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej - Opiekun medyczny 532102
Wcielanie się w rolę opiekuna
GRA WCIELANIE SIĘ W ROLĘ

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D13dmjZI5
Zapoznaj się z kilkoma poniższymi opisami, a następnie rozwiąż zadania do każdego z nich.
Scenariusz 1
Na oddziale neurologicznym przebywają dorośli pacjenci w różnym wieku i z rozmaitymi dolegliwościami związanymi z zaburzeniami funkcji układu nerwowego. Pacjenci w starszym wieku są hospitalizowani na oddziale neurologicznym, gdy wymagają kompleksowej opieki medycznej. Inną częstą przyczyną ich hospitalizacji jest postępowanie rehabilitacyjno‑terapeutyczne po przebytym udarze mózgu. Należy pamiętać, iż ze względu na ubytki neurologiczne pacjenci mogą wymagać intensywnego wsparcia w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych, przy czym istotne jest także aktywizowanie pacjentów w celu przygotowania ich do względnie samodzielnego funkcjonowania w warunkach domowych.
Udar mózgu to nagłe wystąpienie ogniskowego lub uogólnionego zaburzenia czynności mózgu, które trwa dłużej niż dwadzieścia cztery godziny i wynika wyłącznie z przyczyn naczyniowych. Większość przypadków stanowią udary niedokrwienne, których przyczyną jest niedrożność naczyń krwionośnych w mózgu spowodowana miażdżycą lub zakrzepem krwi. Ograniczenie lub brak dopływu krwi do określonej części mózgu powoduje upośledzenie jego funkcji, co prowadzi do poważnego, często nieodwracalnego uszkodzenia tego narządu. Charakterystycznymi objawami udaru są: asymetria twarzy (obniżenie kącika ust, opadanie powieki), znaczne pogorszenie sprawności ruchowej spowodowane niedowładem po jednej stronie ciała, zaburzenia równowagi oraz chodu, zaburzenia mowy, zaburzenia widzenia, zaburzenia pamięci, trudność w wykonywaniu precyzyjnych ruchów rękami (np. pisanie, samoobsługa). Pacjenci najczęściej wymagają nie tylko rehabilitacji ruchowej, ale również wsparcia, a nawet ponownej nauki podstawowych czynności samoobsługowych.
Afazja ruchowo‑czuciowa to najczęstszy rodzaj afazji związany z różnego rodzaju zaburzeniami funkcji ośrodkowego układu nerwowego. Pacjent nie jest w stanie ani zrozumieć mowy innych osób, ani prawidłowo się wypowiadać. Ten typ afazji stanowi częste powikłanie po przebytym udarze mózgu.
Opis przypadku: Pacjentką jest starsza kobieta przebywająca na oddziale neurologii z powodu przebytego dwa tygodnie temu udaru mózgu. Stan ogólny pacjentki jest wyrównany, nie występują cechy niedożywienia. Stwierdzono u niej afazję ruchowo‑czuciową. Kobieta nie porusza się samodzielnie, znaczną część dnia spędza w łóżku, a ze względu na głęboki niedowład prawej ręki ma trudność z samoobsługą.
Zadaniem opiekunki medycznej jest udzielenie pacjentce pomocy w spożyciu śniadania, które składa się z zupy mlecznej i herbaty.
Scenariusz 2
Na oddziale chorób wewnętrznych przebywają dorośli pacjenci w różnym wieku, w trakcie diagnostyki lub leczenia rozmaitych dolegliwości zdrowotnych. Dla wielu pacjentów pobyt w szpitalu jest bardzo stresującym doświadczeniem. Niektórzy mogą wycofywać się, unikać nawiązywania kontaktu, co utrudnia realizację zaleceń medycznych oraz współpracę z pacjentem, także w zakresie samoobsługi. Z tego powodu należy pamiętać, iż nie wykonywanie podstawowych czynności pielęgnacyjnych i samoobsługowych przez pacjenta może być spowodowane zaawansowanym wiekiem czy trudnościami w poruszaniu się, ale także być jednym z objawów choroby podstawowej.
Depresja jest czwartą najpoważniejszą chorobą na świecie i jedną z głównych przyczyn samobójstw. To poważna choroba, której objawami mogą być: smutek, utrata zainteresowań i odczuwania przyjemności, poczucie winy, niska samoocena, zaburzenia snu i apetytu, uczucie zmęczenia i osłabienie koncentracji.
Opis przypadku: Pacjentem jest starszy mężczyzna przebywający na oddziale chorób wewnętrznych z powodu podejrzenia niewydolności serca. Pacjent jest w wyrównanym stanie ogólnym, jednak zwraca uwagę jego brak chęci do nawiązywania kontaktu zarówno z innymi pacjentami, jak i z personelem. Mężczyzna nie ma ograniczeń ruchowych, jednak znaczną część dnia spędza leżąc w łóżku, w jednej pozycji, wpatrując się w sufit. Na stoliku znajdującym się obok łóżka pacjenta kolejny raz stoją naczynia z niezjedzonym obiadem. Zadaniem opiekunki medycznej jest udzielenie pacjentowi pomocy w podstawowych czynnościach samoobsługowych.
Komunikacja z pacjentem jest bardzo ważnym elementem pracy opiekuna medycznego. Jej prawidłowy przebieg warunkuje właściwe wykonanie wielu czynności będących obowiązkiem opiekuna medycznego. Do elementów komunikacji należy komunikacja werbalna (słowa) oraz niewerbalna (gesty, mimika twarzy, ton głosu). Warto podkreślić, iż siedemdziesiąt procent komunikatu przekazywane jest w sposób niewerbalny, a więc za pomocą między innymi gestykulacji, mimiki twarzy, dotyku, postawy ciała, pozycji i odległości od partnera interakcji.
Aby dobrze rozpocząć rozmowę z pacjentem, należy pamiętać o:
odpowiednim zwracaniu się do pacjenta (per „Pani”, „Pan”). Nie należy się spoufalać ani używać zwrotów w liczbie mnogiej („To jak się czujemy?”) lub w trzeciej osobie („Jadła śniadanie?) oraz zdrobnień,
przedstawieniu się, wyjaśnieniu swojej roli i omówieniu planowanych aktywności,
potwierdzeniu danych pacjenta (zapytanie o nazwisko i imię pacjenta), aby upewnić się, że mamy do czynienia z właściwą osobą.
Cechy poprawnej komunikacji opiekuna medycznego z pacjentem:
wiarygodność, profesjonalizm i życzliwość,
indywidualne podejście,
przewaga słuchania,
zgodność zachowań werbalnych i niewerbalnych,
zrozumiałość i prostota przekazu,
stymulowanie do przekazu zwrotnego,
poznawanie potrzeb pacjenta i dążenie do ich zaspokojenia,
stosowanie pytań otwartych, które dają pacjentowi możliwość swobodnej wypowiedzi.
Sposoby pokonywania barier w komunikacji:
dopasowanie przekazu do potrzeb i możliwości odbiorcy – to, do kogo mówimy, może mieć wpływ na to, jak ten przekaz będzie odebrany,
stosowanie odpowiedniego kodu przekazu. Formułowanie jednoznacznych przekazów – zwracajmy szczególną uwagę na następujące sytuacje:
wyrażając życzenie mów, jaką wagę ma dla Ciebie określona sprawa,
kiedy się denerwujesz zaznaczaj, że mówisz o własnych odczuciach,
przy wyrażaniu obaw unikaj obwiniania kogoś za swoje emocje,
stosując komunikaty niejednoznaczne upewnij się, że Ty i Twój rozmówca mówicie o tym samym obszarze doświadczeń,
dbałość o formę wypowiedzi: głos – odpowiednia szybkość, głośność, zaangażowanie; postępowanie w myśl zasady: „Pomyśl, zanim powiesz!”,
nieprzekazywanie zbyt wielu informacji jednocześnie,
panowanie nad własnymi emocjami,
wykorzystywanie sprzężenia zwrotnego – zadawaj pytania i obserwuj zachowanie pacjenta,
pamiętanie o charakterystyce pytań:
pytania zamknięte (np. „Czy to Pana boli?”) ograniczają odpowiedzi do „tak” lub „nie”,
pytania otwarte – dają odpowiadającemu swobodę wypowiedzi, a odbiorcy więcej informacji.
Zachowania i działania, których należy unikać:
krytykowanie, ocenianie i obwinianie – mogą one poważnie zakłócić funkcjonowanie pacjenta oraz utrudnić dalszą z nim współpracę,
używanie niezrozumiałego języka oraz niejasne lub nieprecyzyjne informowanie – może być to odebrane jako zagrożenie i spowodować nieuzasadniony niepokój pacjenta,
brak informowania pacjenta – może to prowokować silny lęk u chorego i pogorszenie jego samopoczucia,
straszenie w celu zmotywowania pacjenta – zazwyczaj przynosi ono negatywne skutki, np. uruchomienie mechanizmu zaprzeczania lub wzmocnienie niekorzystnej postawy, co powoduje utrwalenie się zachowania, które powinno być skorygowane,
przedmiotowe traktowanie pacjenta, np. rozmowy o chorym z innymi osobami z zespołu w obecności pacjenta, ignorowanie go, zamiast bezpośredniego zwracania się do niego,
prowadzenie ważnych rozmów z pacjentem w obecności osób postronnych (np. innych pacjentów, ich rodzin),
pośpiech, ponaglanie, okazywanie zniecierpliwienia,
nakazywanie, upominanie, pouczanie,
etykietowanie,
moralizowanie.
Scenariusz 3
Pacjent, lat 58, z niedowładem prawej kończyny górnej po przebytym wcześniej udarze niedokrwiennym mózgu, wymaga pomocy przy zmianie pozycji, jedzeniu oraz przyjmowaniu leków.
Szczególnej staranności oraz zwrócenia uwagi na metody rozwiązywania konfliktu wymaga postępowanie z pacjentem, który ma trudności z kontrolą własnych emocji, jest zdenerwowany lub agresywny. W takich sytuacjach ważne jest:
panowanie nad własnymi emocjami,
formułowanie jednoznacznych i zrozumiałych komunikatów,
unikanie oceny i moralizowania,
odwoływanie się do obowiązujących zasad.
Opiekun za chwilę kończy swój dyżur. Został wezwany do sali przez jednego z pacjentów. Od tego, jak szybko opiekun upora się z czynnościami i spełni oczekiwania pacjenta, zależy to, kiedy opiekun pójdzie do domu. Jeden z pacjentów jest odwrócony plecami do sali i cicho jęczy. Drugi siedzi na łóżku i nerwowo ściska w ręku paczkę papierosów. Jest zdenerwowany. Po chwili pyta opiekuna, gdzie mógłby zapalić. Jakie postępowanie opiekuna jest Twoim zdaniem właściwe?

