Naprawa urządzeń i systemów mechatronicznych
ELM.06. Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych – Technik mechatronik 311410
Ustawienie pasa układu napędowego
WIZUALIZACJA 3D
Spis treści
Budowa układu napędowegoBudowa układu napędowego
Montaż i konserwacja przekładni pasowych – instrukcjaMontaż i konserwacja przekładni pasowych – instrukcja
Pomiar naprężenia pasaPomiar naprężenia pasa
1. Budowa układu napędowego
Przekładnie pasowe najczęściej stosowane są w maszynach przemysłowych i branży motoryzacyjnej ze względu na uniwersalne wymiary, niską masę, prostszy serwis i obsługę oraz mniejszy koszt niż np. w przypadku zastosowania przekładni zębatych. Bezpośrednie łączenie elementów maszyny z silnikiem elektrycznym nie zawsze jest też możliwe. Dodatkową zaletą układu napędowego wyposażonego w napęd pasowy jest to, że zabezpiecza on maszynę przed przeciążeniem, działając jak sprzęgło poślizgowe (sprzęgło sprężyste).

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D14DGPCzE
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Montaż i konserwacja przekładni pasowych – instrukcja
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Pomiar naprężenia pasa
Poziomicę wykorzystujemy przy ocenie naciągu pasa.
Od poprawności pracy przekładni pasowej zależy bezpieczeństwo procesu produkcyjnego oraz osób, które go obsługują. Odpowiednie napięcie pasów ma wpływ na właściwe przenoszenie mocy, start, rozruch, trwałość pasa i pozostałych elementów przekładni. Zbyt duży naciąg może spowodować zmniejszenie trwałości pasa oraz szybsze zużycie np. łożysk wałów, co będzie efektem nadmiernego obciążenia cięgna pasa. Zbyt małe napięcie pasa może doprowadzić do jego szybszego zużycia z powodu nadmiernych poślizgów. Kontrola przekładni pasowych jest więc standardową czynnością podczas przeglądów maszyn oraz urządzeń przemysłowych.
Siła naprężenia pasów lub jej prawidłowy zakres określona jest przez producenta.
Napięcie pasa powinno być (jeśli technicznie istnieje taka możliwość) mierzone na środku dłuższego odcinka pasa, pomiędzy dwoma kołami. Podczas pomiaru przy pomocy poziomicy wykorzystujemy miernik/wskaźnik pokazujący wartość naprężenia pasa.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści