Konserwacja maszyn i urządzeń metalurgicznych
MTL.03. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego - Operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego 812122, Technik przemysłu metalurgicznego 311708
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów Operator maszyn i urządzeń odlewniczych i Technik odlewnikWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów Operator maszyn i urządzeń odlewniczych i Technik odlewnik
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego, technik przemysłu metalurgicznego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
MTL.03 Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego wyodrębnionej w zawodach operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego, technik przemysłu metalurgicznego
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MTL.03 Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego:
wykonywania obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i urządzeń metalurgicznych
Efekty kształcenia
MTL.03.3. Eksploatacja maszyn i urządzeń do przygotowania materiałów wsadowych w procesach metalurgicznych
Uczeń:
1) wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń wykorzystywanych do przygotowania materiałów wsadowych w procesach metalurgicznych
MTL.03.4. Eksploatacja maszyn i urządzeń stosowanych w procesach metalurgicznych
Uczeń:
1) wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń stosowanych w procesie wytwarzania i odlewania metali i ich stopów
MTL.03.5. Eksploatacja maszyn i urządzeń stosowanych do przygotowania wsadu do obróbki plastycznej metali i ich stopów
Uczeń:
1) wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu do obróbki plastycznej metali i ich stopów
MTL.03.6. Eksploatacja maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej metali i ich stopów na gorąco i na zimno
Uczeń:
1) wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej metali i ich stopów na gorąco i na zimno
MTL.03.7. Eksploatacja maszyn i urządzeń do wykończania wyrobów poddawanych obróbce plastycznej
Uczeń:
1) wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesach wykończania wyrobów poddawanych obróbce plastycznej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Film instruktażowyKonserwacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego
Film instruktażowyKonserwacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego
to film przybliżający konserwację maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego.
Materiał E‑book Obsługa oraz konserwacja maszyn i urządzeń metalurgicznych
E‑book Obsługa oraz konserwacja maszyn i urządzeń metalurgicznych
zawiera treści dotyczące obsługi oraz konserwacji maszyn i urządzeń metalurgicznych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów Operator maszyn i urządzeń odlewniczych i Technik odlewnik.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film instruktażowy - tutorial – Konserwacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy przedstawiający etapy konserwacji maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego.
Nauczyciel zatrzymuje film co jakiś czas i omawia poszczególne etapy konserwacji. Zwraca uwagę na wszystkie używane maszyny i urządzenia oraz wypisuje ich nazwy.
Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest sporządzanie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji. - Po obejrzeniu e‑materiału prowadzący dzieli klasę na trzy grupy, którym przydziela do omówienia dany temat (Jak wygląda konserwacja suwnicy wsadowej; W jaki sposób przeprowadza się pomiary predykcyjne transformatora; Jak wygląda proces poboru próbek oleju z transformatora)
Każda z grup ma za zadanie szczegółowo opisać przydzielone zagadnienie.
Grupy otrzymują kartki papieru formatu oraz flamastry i na tych kartkach opisują dane zagadnienie. Na tym etapie nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.
Grupy przestawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.
Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania i nagradza ocenami grupę, która najlepiej wywiązała się z zadania.
E‑book – Obsługa oraz konserwacja maszyn i urządzeń metalurgicznych
Nauczyciel pokazuje uczniom na zajęciach E‑book, który jest uzupełnieniem informacji zawartych w filmie instruktażowym.
W trakcie przeglądania e‑booka pozwala uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.
Nauczyciel uprzedza, że zaprezentowane w e‑booku informacje będą potrzebne do wykonania ćwiczenia.
Po zakończonej prezentacji nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup, rozdaje im kartki i długopisy. Następnie każda z grup ma za zadanie opracowaniem jednego rozdziału z e booka:
Stan techniczny maszyn
Utrzymanie ruchu
Obsługa techniczna i naprawa
Pomiary predykcyjne
Eksploatacja maszyn i urządzeń
Uczniowie notują najważniejsze zagadnienia z poszczególnych rozdziałów.
Po zapoznaniu się z materiałem oraz sporządzeniu notatek, poszczególne grupy na forum prezentują zdobytą wiedzę.
Nauczyciel kontroluje poprawność przekazywanych informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Słownik pojęć dla e- materiału
Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e- materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.
Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.
Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to minut.
Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy - tutorial – Konserwacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy, który przedstawia etapy konserwacji maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami w jaki sposób przeprowadza się konserwację danych maszyn i urządzeń oraz w jaki sposób pobiera się próbki oleju z transformatora.
Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.:
W jaki sposób dokonuje się demontażu pierścieni rolki szpulera?
;Jak przebiega smarowanie rolki ciągnącej?
;W jaki sposób opisuje się próbki pobrane z transformatora?
.Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne elementy związane z konserwacją maszyn i urządzeń.
Zadaniem uczniów jest ich odpowiednie przyporządkowanie w ciągu minut.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwego dla nich podziału.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów i przedstawia właściwe etapy konserwacji.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia.
E‑book – Obsługa oraz konserwacja maszyn i urządzeń metalurgicznych
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji e‑book przedstawiający wykonywanie oprzyrządowania odlewniczego. Podczas prezentowania e‑booka rozwija najważniejsze kwestie, pozwala też uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.
Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Po zakończeniu przeglądania e‑booka uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym materiałem. Przykładowe pytania mogłyby być następujące:
Jakie są fazy istnienia maszyny?
;Jak wygląda proces eksploatacji maszyn?
;Jakie są typy konserwacji utrzymania ruchu?
. Odpowiedzi notują na kartce.Po zakończeniu sesji pytań nauczyciel dopytuje uczniów o poprawne odpowiedzi na te pytania. Potwierdza lub podaje poprawne odpowiedzi, uzasadniając je materiałami z e‑booka.
W trakcie udzielania poprawnych odpowiedzi na pytania uczniowie samodzielnie sporządzają notatkę z tego zadania.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie notatki.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Słownik pojęć dla e- materiału
Nauczyciel wyświetla uczniom słownik pojęć dla e- materiału, zwracając uwagę na strukturę opracowanych w nim haseł.
Uczniowie mają za zadanie stworzenie dowolnych haseł encyklopedycznych dotyczących stanowisk oraz materiałów niezbędnych do wykonania rdzenia odlewniczego czy metod wytwarzania rdzeni. Wybrane przez nich hasła nie mogą pokrywać się z już zawartymi w słowniku pojęć.
Tworzenie haseł odbywa się w OneNote, przy użyciu smartfonów lub komputerów, co umożliwia uczniom dołączanie do tekstu materiałów multimedialnych, np. zdjęć lub filmów.
Każdy uczeń ma minut na stworzenie swoich haseł słownikowych.
W trakcie wykonywania zadania nauczyciel kontroluje pracę uczniów i udziela im wskazówek w razie ewentualnych problemów.
Końcowym etapem lekcji jest wyświetlenie klasie efektów pracy poszczególnych osób i ich omówienie pod kątem poprawności merytorycznej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
E materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z filmu, e‑booka i słownika pojęć. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e- materiałami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną w zakresie konserwacji maszyn i urządzeń metalurgicznych.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mail'em i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: Zaplanuj poszczególne etapy konserwacji suwnicy wsadowej.
Uczeń planuje poszczególne etapy i opisuje ich przebieg.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności; Co wykonałeś bez problemu; Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do planowania poszczególnych etapów; Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy.
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej z nich przydziela określony temat: demontaż pierścieni rolki szpulera, konserwacja suwnicy wsadowej, etapy konserwacji suwnicy wsadowej.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności; Co grupy wykonały bez problemu; Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem; Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film instruktażowy czy e‑book, czynnie uczestniczyć w zadaniach zbliżonych do zawodowych. Uczeń zawsze może też zajrzeć do poszczególnych materiałów po dawkę brakującej wiedzy. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo
, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat wykonywania oprzyrządowania odlewniczego z innej strony. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.
Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści