Lesson plan (Polish)
Temat: Królestwa – bakterie, protisty, grzyby – lekcja powtórzeniowa
Adresat
Uczniowie klasy V szkoły podstawowej
Podstwa programowa
II. Różnorodność życia.
1. Klasyfikacja organizmów. Uczeń:
1) uzasadnia potrzebę klasyfikowania organizmów i przedstawia zasady systemu klasyfikacji biologicznej;
2) przedstawia charakterystyczne cechy organizmów pozwalające przyporządkować je do jednego z odpowiednich królestw.
3. Bakterie – organizmy jednokomórkowe. Uczeń:
1) podaje miejsca występowania bakterii;
2) wymienia podstawowe formy morfologiczne bakterii;
3) przedstawia czynności życiowe bakterii;
5) wyjaśnia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka.
4. Protisty – organizmy o różnorodnej budowie komórkowej. Uczeń:
1) wykazuje różnorodność budowy protistów (jednokomórkowe, wielokomórkowe) na wybranych przykładach;
2) przedstawia wybrane czynności życiowe protistów (oddychanie, odżywianie, rozmnażanie);
3) zakłada hodowlę protistów oraz dokonuje obserwacji mikroskopowej protistów.
6. Grzyby – organizmy cudzożywne. Uczeń:
1) przedstawia środowiska życia grzybów (w tym grzybów porostowych);
2) wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do grzybów;
3) wykazuje różnorodność budowy grzybów (jednokomórkowe, wielokomórkowe);
4) przedstawia wybrane czynności życiowe grzybów (odżywianie, oddychanie);
5) przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Królestwa - bakterie, protisty, grzyby
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
umiejętność uczenia się;
kompetencje informatyczne.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
materiału z lekcji: „Zasady klasyfikacji organizmów”, „Pięć królestw”, „Bakterie”, „Protisty”, „Miejsce występowania i budowa grzybów, czynności życiowe grzybów , znaczenie grzybów”;
zadawać pytania i odpowiadać na pytania przyjaciół o pięć królestw;
utrwalać słownictwo związane z pięcioma królestwami .
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z lekcji: Zasady klasyfikacji organizmów, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Faza realizacyjna
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Uczniowie, pracując samodzielnie lub w parach, wykonują wskazane przez nauczyciela polecenia z abstraktu.
Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przez przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa
Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem - specjalistą w dziedzinie, której dotyczyła dzisiejsza lekcja. Jakie pytania chciałbyś mu zadać? Zapisz je.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
biogeografia – dyscyplina biologii opisująca rozmieszczenie organizmów na kuli ziemskiej
gatunek – podstawowa, najniższa jednostka taksonomiczna; zbiór osobników posiadających podobne cechy, zdolnych do wydawania płodnego potomstwa
jednostka taksonomiczna – takson, grupa organizmów, zwykle spokrewnionych ze sobą, wyróżniająca się jedną lub kilkoma cechami, które różnią zgromadzone w niej organizmy od organizmów należących do innych grup
systematyka – nauka zajmująca się klasyfikowaniem przedmiotów i pojęć; w biologii zajmuje się klasyfikowaniem organizmów żywych
eukarionty – organizmy eukariotyczne; jedno- lub wielokomórkowe organizmy, których komórki posiadają jądro komórkowe (otoczone podwójną błoną białkowo‑lipidową), co jest jednym z elementów odróżniających je od organizmów bezjądrowych
prokarionty – organizmy prokariotyczne; mikroorganizmy jednokomórkowe, których komórka nie zawiera jądra komórkowego ani innych struktur komórkowych charakterystycznych dla organizmów jądrowych
bakteria – najmniejsze jednokomórkowe organizmy mikroskopijnej wielkości, nieposiadające jądra komórkowego, zasiedlające wszystkie środowiska na Ziemi
bobowate – rośliny, których owocem jest strąk; na ich korzeniach występują bakterie brodawkowe, dzięki którym rośliny pozyskują dużo azotu służącego im do wytwarzania białek
butwienie – proces rozkładu materii organicznej przeprowadzany przez bakterie w warunkach tlenowych
gnicie – proces rozkładu białek przeprowadzany przez bakterie w warunkach beztlenowych
kolonia – skupisko połączonych ze sobą organizmów potomnych pochodzacych od jednego wspólnego przodka
przetrwalniki – formy spoczynkowe umożliwiające organizmom przetrwanie niekorzystnych warunków, jak np. susza, niskie temperatury
plankton – niewielkie organizmy biernie unoszone w powierzchniowych warstwach wody.
protisty – niejednorodna grupa organizmów jądrowych, których nie można zaliczyć ani do roślin, ani do zwierząt, ani do grzybów, ani do bakterii; są wśród nich organizmy samożywne i cudzożywne
wodniczka pokarmowa – błoniasty pęcherzyk w cytoplazmie komórek protistów, w którym zachodzi trawienie pokarmów
wodniczka tętniąca – błoniasty pęcherzyk w cytoplazmie prostistów słodkowodnych, za pomocą którego wydalane są produkty przemiany materii i nadmiar wody
grzybica – choroba wywoływana przez grzyby pasożytnicze
grzybnia – splot nitkowatych strzępek tworzących plechę grzyba
mikoryza – związek pomiędzy grzybami i korzeniami drzew przynoszący korzyść obu partnerom
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie dźwiękowe słówka circulation of matter in nature
obieg materii w przyrodzie – stały przepływ pierwiastków pomiędzy środowiskiem, roślinami, konsumentami i saprobiontami
owocnik –zbita część grzybni, na której powstają zarodniki; składa się zwykle z trzonu i kapelusza
strzępki – jedno- i wielokomórkowe nitki budujące ciało grzyba
Teksty i nagrania
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie dźwiękowe dotyczące zasady klasyfikacji organizmów
Kingdoms – bacteria, protista, fungi – a repetition lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Links to abstracts: 1, 2, 3, 4, 5