Fotografia przedstawia skrzypce. Zdjęcie słabo oświetlone. Skrzypce mają intensywny brązowy kolor, pada na nie światło z jednej strony.
Ważne daty
1782‑1840 – daty życia Niccolò Paganiniego
1805‑1808 – Paganini prowadzi orkiestrę dworską w rezydencji siostry Napoleona w Lucce
1813 – koncerty w Mediolanie i podbicie La Scali
1818 – słynny pojedynek w grze na skrzypcach pomiędzy Paganinim a Karolem Lipińskim
1819 – publikacja 24 kaprysówKapryskaprysów na skrzypce solo op. 1, najbardziej znanego dzieła Paganiniego
1826 – powstaje II Koncert skrzypcowy h‑moll op. 7
1828 – pierwsze występy zagraniczne Paganiniego (Niemcy, Austria, Francja, Anglia)
1829 – koncerty w Polsce (kolejny pojedynek z Lipińskim), powstają wariacjeWariacjewariacjeKarnawał w Wenecji op. 10
m7b42d97181485923_0000000000026
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RiiPyisBSFcKu1
m7b42d97181485923_0000000000029
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
7. Romantyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:
c) wymienia charakterystyczne cechy romantyzmu (uczuciowość, elementy narodowe i ludowe, wirtuozeria (wirtuoziWirtuozwirtuozi, np. Niccolo Paganini, Fryderyk Chopin, Ferenc Liszt, Henryk Wieniawski i in.),
2) omawia cechy wybranych form muzycznych:
a) wielkie (sonata, symfonia, opera, dramat muzyczny, poemat symfoniczny, koncert),
b) małe (liryka instrumentalna: pieśń bez słów, scherzo, nokturn, preludium, etiudaEtiudaetiuda, bagatela, impromptu, moment musical, rapsodia, fantazja, ballada i in.), pieśń, rondo klasyczne a rondo romantyczne;
6) zna pojęcia: kantylena, tempo rubato, transkrypcja fortepianowa, wirtuoz, uwertura koncertowa, muzyka programowa, leitmotiv, szkoła narodowa, instrumentacja.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
2. przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.
m7b42d97181485923_0000000000034
Nauczysz się
gromadzić wiadomości na temat życia i twórczości Niccolò Paganiniego;
objaśniać rewolucję techniki gry na skrzypcach, której dokonał Niccolò Paganini;
wyliczać nazwiska kompozytorów, którzy w swojej twórczości nawiązywali do dzieł Niccolò Paganiniego.
m7b42d97181485923_0000000000040
Niccolò Paganini - życiorys
Niccolò Paganini, włoski skrzypek, altowiolista, gitarzysta i kompozytor, urodził się w 1782 r. w Genui, a zmarł w 1840 w Nicei. Jego ojciec, pośrednik handlowy, już od najmłodszych lat zmuszał go karami fizycznymi do kilku- lub kilkunastogodzinnego ćwiczenia gry na skrzypcach. Jako dziecko Paganini zadziwiał swoimi umiejętnościami podczas występów w kościołach i arystokratycznych dworach. Po osiągnięciu dorosłości zaczął koncertować po całym kraju, wzbudzając sensację i zyskując sławę (w 1813 r. miał miejsce jego słynny koncert w mediolańskiej La Scali). W 1819 r. Paganini wydał swoje najważniejsze dzieło – 24 kaprysy na skrzypce solo op. 1, stanowiące kompendium jego techniki gry. Zagraniczne podróże koncertowe rozpoczął dopiero w wieku 46 lat. W 1828 r. występował we Francji, Anglii, Niemczech i Austrii. W Wiedniu, gdzie zaprezentował się na blisko dwudziestu koncertach, miał wzbudzić taką sensację, że (zgodnie z prasowymi zapiskami) zdetronizował nawet żyrafę, którą pasza Egiptu świeżo przysłał w darze cesarskiemu dworowi. Rok później występował w Polce, gdzie zmierzył się (po raz drugi) w pojedynku z wybitnym skrzypkiem Karolem Lipińskim (wirtuozów uznano za równych sobie). Ostatnie lata życia Paganini spędził w Nicei. Zmarł na gruźlicę w 1840 r.
R109ZyxFM19MT
m7b42d97181485923_0000000000047
Niccolò Paganini - wirtuoz skrzypiec
RKcbxw5TfXPth
Wrażeniu, jakie wywoływały jego występy, sprzyjały także zmiany konstrukcyjne, których dokonał w swym instrumencie, jak powiększenie strunnika, spłaszczenie podstawka, używanie cieńszych strun i mocniejszego naciągu smyczka. Według współczesnej wiedzy medycznej, niezwykła ruchliwość palców Paganiniego mogła być konsekwencją zespołu Marfana. Jak twierdzili współcześni skrzypkowi, jego mięśnie i ścięgna były sprężyste i elastyczne, a stawy nienaturalnie rozluźnione.
RvCU7yYAaUkPG1
m7b42d97181485923_0000000000052
Niccolò Paganini - wybitny kompozytor
ROxb8WzqMeJDm
m7b42d97181485923_0000000000061
Twórczość Niccolò Paganiniego - kaprysy
RCLvsrFwH2fD1
Dwudziesty czwarty kaprys a‑moll Niccolò Paganiniego utrzymany jest w formie wariacji. Po zaprezentowaniu zdecydowanego, wyrazistego tematu następują jego przeobrażenia – jedenaście wariacji – oraz finał. Utwór wyzyskuje rozmaite środki z zakresu techniki gry skrzypcowej – pizzicatoPizzicatopizzicato lewej ręki, dwudźwięki, łamanie smyczka, prowadzenie melodii w równoległych oktawach i decymach itp. Za chwilę wysłuchamy tematu i pierwszych siedmiu wariacji z 24 kaprysu na skrzypce solo a‑moll op. 1 Niccolò Paganiniego. Zwróćmy uwagę na rozwiązania, jakie zastosował kompozytor w celu przeobrażenia tematu. Po zakończeniu odtwarzania, wymieńmy się spostrzeżeniami.
R180xCbMYXNHH1
m7b42d97181485923_0000000000073
Twórczość Niccolò Paganiniego - koncerty.
RqNKH1qFhuRvE1
R1IXvqaq3mXbI
Za chwilę wysłuchamy fragmentu ostatniej części II koncertu skrzypcowego h‑moll op. 7 Niccolò Paganiniego. Po zakończeniu odtwarzania, wymieńmy się spostrzeżeniami.
R1RRu5fuAyYpr
m7b42d97181485923_0000000000086
Twórczość Niccolò Paganiniego - pozostałe kompozycje.
Szczególne wyzwanie dla skrzypków stanowi Karnawał wenecki (Il Carnevale di Venezia) op. 10 Paganiniego. Jest to cykl wariacji na temat popularnej neapolitańskiej piosenki O mamma, mamma cara. Za chwilę wysłuchamy tematu i pięciu wariacji z tego cyklu. Wymieńmy swoje uwagi na temat kompozycji po zakończeniu jej odtwarzania.
R1XQTU0wshwl11
Paganini zasłynął także jako autor wariacji na temat hymnów narodowych Austrii i Anglii. Wysłuchajmy Wariacji God save the Queen na temat angielskiego hymnu. Zwróćmy uwagę na rozwiązania, jakie zastosował kompozytor w celu przeobrażenia tematu. Po zakończeniu odtwarzania, wymieńmy się spostrzeżeniami.
Rf22VfWfcPyfP1
Poza kompozycjami na skrzypce Niccolò Paganini zostawił po sobie także utwory solowe i kameralne na wiolę, wiolonczelę i gitarę. Za chwilę wysłuchamy pierwszej z 37 sonat na gitarę solo op. 84 Paganiniego. Wymieńmy swoje uwagi po zakończeniu odtwarzania utworu.
R1MRtHvWQe3ob
m7b42d97181485923_0000000000089
Podsumowanie
Niccolò Paganini był włoskim skrzypkiem, altowiolistą, gitarzystą i kompozytorem, żyjącym w latach 1782–1840. Wsławił się jako niezrównany wirtuoz skrzypiec. Swoją grą, wyglądem i sposobem zachowania przyciągał rzesze zainteresowanych, a jego niespotykane umiejętności stały się tematem plotek (na przykład o domniemywanym pakcie skrzypka z diabłem). Paganini zrewolucjonizował technikę gry na instrumencie, w niespotykany wcześniej sposób wykorzystując możliwości lewej ręki, łącząc pizzicato z grą smyczkiem i wprowadzając sztuczne flażoletyFlażoletflażolety. Kompendium techniki ujął w swoim najbardziej znanym dziele 24 kaprysach na skrzypce solo op. 1. Paganini – kompozytor wsławił się przede wszystkim jako autor utworów na skrzypce solo (głównie wariacji, jak np. Karnawał wenecki op. 10 czy Wariacje na temat hymnu God save the Queen), a także na skrzypce i orkiestrę (sześć koncertów, w tym najbardziej znane: D‑dur op. 6 i h‑moll op. 7). Skomponował także liczne solowe i kameralne utwory na wiolę, wiolonczelę czy gitarę.
Do muzyki Paganiniego odnosili się liczni kompozytorzy – zarówno mu współcześni, jak i późniejsi: Fryderyk Chopin, Robert Schumann, Franciszek Liszt, Johannes Brahms, Karol Szymanowski, Sergiej Rachmaninow czy Witold Lutosławski. Mit Paganiniego przetrwał do czasów współczesnych, o czym świadczyć może nakręcony w 2013 r. film pod tytułem Paganini: Uczeń diabła w reżyserii Bernarda Rose'a.
m7b42d97181485923_0000000000186
Zadania
R1R4beh9ShBRc
Ćwiczenie 1
R15H8szjHDwj9
Ćwiczenie 2
Inna wersja zadania
Wyjaśnij pojęcie pizzicato.
R1D8ObA3cwlUl
Ćwiczenie 3
RL0h2dP11g7kh
Ćwiczenie 4
R6GoVhlscP8U2
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj tytuły kompozycji Niccolò Paganiniego do właściwych opisów. 24 kaprysy na skrzypce solo. op. 1 Możliwe odpowiedzi: 1. to kompozycja na skrzypce i orkiestrę, posiadająca trzy części: Allegro, Adagio i Rondo. Z uwagi na charakter finału, przylgnęło do niej określenie La Campanella – Dzwoneczek . 2. to cykl wariacji na skrzypce solo na temat popularnej neapolitańskiej piosenki „O mamma, mamma cara . 3. to zbiór etiud koncertowych na skrzypce solo, z których każda przedstawia oddzielny problem techniczny. Ostatnia, najbardziej znana, utrzymana jest w formie wariacji. 4. to wariacje na skrzypce solo na temat narodowego hymnu Anglii. II koncert skrzypcowy h-moll op. 7 Możliwe odpowiedzi: 1. to kompozycja na skrzypce i orkiestrę, posiadająca trzy części: Allegro, Adagio i Rondo. Z uwagi na charakter finału, przylgnęło do niej określenie La Campanella – Dzwoneczek . 2. to cykl wariacji na skrzypce solo na temat popularnej neapolitańskiej piosenki „O mamma, mamma cara . 3. to zbiór etiud koncertowych na skrzypce solo, z których każda przedstawia oddzielny problem techniczny. Ostatnia, najbardziej znana, utrzymana jest w formie wariacji. 4. to wariacje na skrzypce solo na temat narodowego hymnu Anglii. Karnawał wenecki op. 10 Możliwe odpowiedzi: 1. to kompozycja na skrzypce i orkiestrę, posiadająca trzy części: Allegro, Adagio i Rondo. Z uwagi na charakter finału, przylgnęło do niej określenie La Campanella – Dzwoneczek . 2. to cykl wariacji na skrzypce solo na temat popularnej neapolitańskiej piosenki „O mamma, mamma cara . 3. to zbiór etiud koncertowych na skrzypce solo, z których każda przedstawia oddzielny problem techniczny. Ostatnia, najbardziej znana, utrzymana jest w formie wariacji. 4. to wariacje na skrzypce solo na temat narodowego hymnu Anglii. God save the Queen Możliwe odpowiedzi: 1. to kompozycja na skrzypce i orkiestrę, posiadająca trzy części: Allegro, Adagio i Rondo. Z uwagi na charakter finału, przylgnęło do niej określenie La Campanella – Dzwoneczek . 2. to cykl wariacji na skrzypce solo na temat popularnej neapolitańskiej piosenki „O mamma, mamma cara . 3. to zbiór etiud koncertowych na skrzypce solo, z których każda przedstawia oddzielny problem techniczny. Ostatnia, najbardziej znana, utrzymana jest w formie wariacji. 4. to wariacje na skrzypce solo na temat narodowego hymnu Anglii.
Przyporządkuj tytuły kompozycji Niccolò Paganiniego do właściwych opisów. 24 kaprysy na skrzypce solo. op. 1 Możliwe odpowiedzi: 1. to kompozycja na skrzypce i orkiestrę, posiadająca trzy części: Allegro, Adagio i Rondo. Z uwagi na charakter finału, przylgnęło do niej określenie La Campanella – Dzwoneczek . 2. to cykl wariacji na skrzypce solo na temat popularnej neapolitańskiej piosenki „O mamma, mamma cara . 3. to zbiór etiud koncertowych na skrzypce solo, z których każda przedstawia oddzielny problem techniczny. Ostatnia, najbardziej znana, utrzymana jest w formie wariacji. 4. to wariacje na skrzypce solo na temat narodowego hymnu Anglii. II koncert skrzypcowy h-moll op. 7 Możliwe odpowiedzi: 1. to kompozycja na skrzypce i orkiestrę, posiadająca trzy części: Allegro, Adagio i Rondo. Z uwagi na charakter finału, przylgnęło do niej określenie La Campanella – Dzwoneczek . 2. to cykl wariacji na skrzypce solo na temat popularnej neapolitańskiej piosenki „O mamma, mamma cara . 3. to zbiór etiud koncertowych na skrzypce solo, z których każda przedstawia oddzielny problem techniczny. Ostatnia, najbardziej znana, utrzymana jest w formie wariacji. 4. to wariacje na skrzypce solo na temat narodowego hymnu Anglii. Karnawał wenecki op. 10 Możliwe odpowiedzi: 1. to kompozycja na skrzypce i orkiestrę, posiadająca trzy części: Allegro, Adagio i Rondo. Z uwagi na charakter finału, przylgnęło do niej określenie La Campanella – Dzwoneczek . 2. to cykl wariacji na skrzypce solo na temat popularnej neapolitańskiej piosenki „O mamma, mamma cara . 3. to zbiór etiud koncertowych na skrzypce solo, z których każda przedstawia oddzielny problem techniczny. Ostatnia, najbardziej znana, utrzymana jest w formie wariacji. 4. to wariacje na skrzypce solo na temat narodowego hymnu Anglii. God save the Queen Możliwe odpowiedzi: 1. to kompozycja na skrzypce i orkiestrę, posiadająca trzy części: Allegro, Adagio i Rondo. Z uwagi na charakter finału, przylgnęło do niej określenie La Campanella – Dzwoneczek . 2. to cykl wariacji na skrzypce solo na temat popularnej neapolitańskiej piosenki „O mamma, mamma cara . 3. to zbiór etiud koncertowych na skrzypce solo, z których każda przedstawia oddzielny problem techniczny. Ostatnia, najbardziej znana, utrzymana jest w formie wariacji. 4. to wariacje na skrzypce solo na temat narodowego hymnu Anglii.
Przyporządkuj tytuły kompozycji Niccolò Paganiniego do właściwych opisów.
to cykl wariacji na skrzypce solo na temat popularnej neapolitańskiej piosenki „O mamma, mamma cara ., to zbiór etiud koncertowych na skrzypce solo, z których każda przedstawia oddzielny problem techniczny. Ostatnia, najbardziej znana, utrzymana jest w formie wariacji., to wariacje na skrzypce solo na temat narodowego hymnu Anglii., to kompozycja na skrzypce i orkiestrę, posiadająca trzy części: <i> Allegro, Adagio i Rondo</i>. Z uwagi na charakter finału, przylgnęło do niej określenie <i>La Campanella</i> – <i>Dzwoneczek</i> .
24 kaprysy na skrzypce solo op. 1
II Koncert skrzypcowy h-moll op. 7
Karnawał wenecki op. 10
God save the Queen
R15TPD0Tt1FeC
Ćwiczenie 6
RIVnt1qLxdoPq
Ćwiczenie 7
Każdemu z poniższych nietypowych sposobów gry na skrzypcach przyporządkuj właściwy opis. Pizzicato. Możliwe odpowiedzi: 1. gra bez użycia smyczka. 2. naciśnięcie struny w odpowiednim miejscu w celu uzyskania dźwięku o specyficznej, delikatnej barwie. 3. uderzanie drzewcem smyczka o struny. 4. gra tuż przy mostku, w celu wywołania bardziej szorstkiego, ostrego brzmienia. 5. pocieranie struny smyczkiem nad gryfem lub w jego pobliżu, powodujące uzyskanie bardziej miękkiego brzmienia. Col legno. Możliwe odpowiedzi: 1. gra bez użycia smyczka. 2. naciśnięcie struny w odpowiednim miejscu w celu uzyskania dźwięku o specyficznej, delikatnej barwie. 3. uderzanie drzewcem smyczka o struny. 4. gra tuż przy mostku, w celu wywołania bardziej szorstkiego, ostrego brzmienia., 5. pocieranie struny smyczkiem nad gryfem lub w jego pobliżu, powodujące uzyskanie bardziej miękkiego brzmienia. Sul ponticello. Możliwe odpowiedzi: 1. gra bez użycia smyczka. 2. naciśnięcie struny w odpowiednim miejscu w celu uzyskania dźwięku o specyficznej, delikatnej barwie. 3. uderzanie drzewcem smyczka o struny. 4. gra tuż przy mostku, w celu wywołania bardziej szorstkiego, ostrego brzmienia. 5. pocieranie struny smyczkiem nad gryfem lub w jego pobliżu, powodujące uzyskanie bardziej miękkiego brzmienia. Sul tasto. Możliwe odpowiedzi: 1. gra bez użycia smyczka. 2. naciśnięcie struny w odpowiednim miejscu w celu uzyskania dźwięku o specyficznej, delikatnej barwie. 3. uderzanie drzewcem smyczka o struny. 4. gra tuż przy mostku, w celu wywołania bardziej szorstkiego, ostrego brzmienia. 5. pocieranie struny smyczkiem nad gryfem lub w jego pobliżu, powodujące uzyskanie bardziej miękkiego brzmienia. Flażolet. Możliwe odpowiedzi: 1. gra bez użycia smyczka. 2. naciśnięcie struny w odpowiednim miejscu w celu uzyskania dźwięku o specyficznej, delikatnej barwie. 3. uderzanie drzewcem smyczka o struny. 4. gra tuż przy mostku, w celu wywołania bardziej szorstkiego, ostrego brzmienia. 5. pocieranie struny smyczkiem nad gryfem lub w jego pobliżu, powodujące uzyskanie bardziej miękkiego brzmienia.
Każdemu z poniższych nietypowych sposobów gry na skrzypcach przyporządkuj właściwy opis. Pizzicato. Możliwe odpowiedzi: 1. gra bez użycia smyczka. 2. naciśnięcie struny w odpowiednim miejscu w celu uzyskania dźwięku o specyficznej, delikatnej barwie. 3. uderzanie drzewcem smyczka o struny. 4. gra tuż przy mostku, w celu wywołania bardziej szorstkiego, ostrego brzmienia. 5. pocieranie struny smyczkiem nad gryfem lub w jego pobliżu, powodujące uzyskanie bardziej miękkiego brzmienia. Col legno. Możliwe odpowiedzi: 1. gra bez użycia smyczka. 2. naciśnięcie struny w odpowiednim miejscu w celu uzyskania dźwięku o specyficznej, delikatnej barwie. 3. uderzanie drzewcem smyczka o struny. 4. gra tuż przy mostku, w celu wywołania bardziej szorstkiego, ostrego brzmienia., 5. pocieranie struny smyczkiem nad gryfem lub w jego pobliżu, powodujące uzyskanie bardziej miękkiego brzmienia. Sul ponticello. Możliwe odpowiedzi: 1. gra bez użycia smyczka. 2. naciśnięcie struny w odpowiednim miejscu w celu uzyskania dźwięku o specyficznej, delikatnej barwie. 3. uderzanie drzewcem smyczka o struny. 4. gra tuż przy mostku, w celu wywołania bardziej szorstkiego, ostrego brzmienia. 5. pocieranie struny smyczkiem nad gryfem lub w jego pobliżu, powodujące uzyskanie bardziej miękkiego brzmienia. Sul tasto. Możliwe odpowiedzi: 1. gra bez użycia smyczka. 2. naciśnięcie struny w odpowiednim miejscu w celu uzyskania dźwięku o specyficznej, delikatnej barwie. 3. uderzanie drzewcem smyczka o struny. 4. gra tuż przy mostku, w celu wywołania bardziej szorstkiego, ostrego brzmienia. 5. pocieranie struny smyczkiem nad gryfem lub w jego pobliżu, powodujące uzyskanie bardziej miękkiego brzmienia. Flażolet. Możliwe odpowiedzi: 1. gra bez użycia smyczka. 2. naciśnięcie struny w odpowiednim miejscu w celu uzyskania dźwięku o specyficznej, delikatnej barwie. 3. uderzanie drzewcem smyczka o struny. 4. gra tuż przy mostku, w celu wywołania bardziej szorstkiego, ostrego brzmienia. 5. pocieranie struny smyczkiem nad gryfem lub w jego pobliżu, powodujące uzyskanie bardziej miękkiego brzmienia.
Każdemu z poniższych nietypowych sposobów gry na skrzypcach przyporządkuj właściwy opis.
naciśnięcie struny w odpowiednim miejscu w celu uzyskania dźwięku o specyficznej, delikatnej barwie., gra tuż przy mostku, w celu wywołania bardziej szorstkiego, ostrego brzmienia., gra bez użycia smyczka., pocieranie struny smyczkiem nad gryfem lub w jego pobliżu, powodujące uzyskanie bardziej miękkiego brzmienia., uderzanie drzewcem smyczka o struny.
Pizzicato
Col legno
Sul ponticello
Sul tasto
Flażolet
Polecenie 1
Wysłuchaj ponownie tematu i siedmiu wariacji z 24 kaprysu na skrzypce solo a‑moll Niccolò Paganiniego. Każdej z siedmiu zaprezentowanych wariacji nadaj tytuł, odwołujący się do jej charakteru lub sposobu przeobrażenia tematu. Swój wybór uzasadnij w formie krótkiej notatki i zaprezentuj przed nauczycielem i kolegami.
R180xCbMYXNHH1
R1Ug1NcwyRWbv
m7b42d97181485923_0000000000211
Słownik pojeć
Col legno
Col legno
określenie artykulacyjne – w instrumentach strunowych smyczkowych uderzanie o strunę drzewcem smyczka.
Etiuda
Etiuda
krótki utwór na instrument solo, w założeniu przeznaczony dla celów ćwiczeniowych. Odmianami etiud są etiudy koncertowe, posiadające obok walorów dydaktycznych wartość dzieł artystycznych.
Flażolet
Flażolet
określenie artykulacyjne – dźwięk o miękkiej, delikatnej barwie, wydobywany z instrumentów strunowych smyczkowych i szarpanych przez lekkie dotknięcie struny palcem w określonym miejscu.
Kaprys
Kaprys
1)wielogłosowa forma instrumentalna o swobodnej budowie, uprawiana od XVI do XVIII w.; 2) w XIX w. – krótki utwór na instrument solo o charakterze improwizacyjnym, często wirtuozowskim.
Pizzicato
Pizzicato
określenie artykulacyjne – gra na instrumentach strunowych smyczkowych wyłącznie palcami (bez użycia smyczka).
Smyczkowanie
Smyczkowanie
technika operowania smyczkiem w grze na instrumentach smyczkowych, uwzględniająca między innymi kierunek prowadzenia smyczka (w górę lub w dół).
Wariacje
Wariacje
forma muzyczna, polegająca na prezentacji tematu i jego przeobrażeń. Zmiany w temacie mogą dotyczyć melodii, harmoniki, rytmu, tempa, artykulacji, faktury, dynamiki, obsady wykonawczej itp. Wariacje mogą być samodzielnym utworem muzycznym lub częścią utworu cyklicznego (symfonii, sonaty).
Wirtuoz
Wirtuoz
wybitny instrumentalista, mistrz gry na danym instrumencie, potrafiący wykonać na nim najbardziej skomplikowane kompozycje.
Galeria dzieł sztuki
R1JVIQzVtfHsm1
RNv8zICJyeybl1
RUVJmjmZ2TTEE1
RqNKH1qFhuRvE1
R2lB7xJrAPQRn1
Biblioteka muzyczna
R180xCbMYXNHH1
Utwór muzyczny: Niccolò Paganini, „24 kaprys na skrzypce solo a-moll” op. 1 (temat i wariacje I-VII). Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1XQTU0wshwl11
Utwór muzyczny: Niccolò Paganini, Wariacje „Il Carnevale di Venezia” op. 10 (temat i wariacje I-V). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Rf22VfWfcPyfP1
Utwór muzyczny: Niccolò Paganini, „Wariacji God save the Queen” op. 9 (temat i wariacje I-III). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1RRu5fuAyYpr
Utwór: II koncert skrzypcowy h-moll op. 7, cz. III, autorstwa Niccolò Paganiniego. Wykonawca: Salvatore Accardo. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1MRtHvWQe3ob
Utwór muzyczny: Niccolò Paganini, „37 Sonat na gitarę solo” op. 84, sonata nr 1 A-dur. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Przewiń
Głośność
Bibliografia
D. Gwizdalanka, Historia muzyki 2. Podręcznik dla szkół muzycznych, PWM Edition, Kraków 2006.
J. Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz. II, PWM, Kraków 1990.