Ilustracja przedstawia popiersie Beethovena, z widocznymi obok skrzypcami, oraz zapisem nutowym.
Ilustracja przedstawia popiersie Beethovena, z widocznymi obok skrzypcami, oraz zapisem nutowym.
Dramat i namiętność w muzyce Beethovena
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Ważne daty
1770 – urodził się w Bonn (Niemcy)
1778 – pierwszy publiczny koncert jako pianista
1780 – rozpoczyna naukę muzyki u Christiana Gottloba Neefego
1787– przyjeżdża na 2 tygodnie do Wiednia, aby uczyć się u Wolfganga Amadeusza Mozarta
1789 – studia filozoficzne, poznanie idei rewolucji francuskiej
1792 – 1793 – nauka u Józefa Haydna
1798 – rozpoczyna lekcje u Antonia Salieriego
1800 – prawykonanie I Symfonii C‑dur op. 21
1802 – Beethoven sporządza testament heiligenstadzki, będący reakcją na szybko postępującą głuchotę
1808 – prapremiera V Symfonii c‑moll op. 67, VI Symfonii F‑dur op. 68
1824 – publiczne wykonanie IX Symfonii d‑moll op. 125
1827 – Beethoven umiera w Wiedniu
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RqGWeIr9RQO7u
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
6. Klasycyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki:
h) odmienność późnej twórczości Ludwiga van Beethovena jako prekursora romantyzmu,
i) zmiany w cyklu sonatowym dokonane przez Ludwiga van Beethovena i ich przykłady;
4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów (Ludwig van Beethoven). II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
Nauczysz się
omawiać dzieje życia Ludwiga van Beethovena;
charakteryzować wybrane dzieła symfoniczne kompozytora;
dostrzegać innowacyjne zabiegi dramaturgiczne w Symfoniach Beethovena.
Lata młodości i muzyczne początki
R1dlstRtDXXUG1
Ilustracja przedstawia niemieckiego kompozytora i pianistę oraz prekursora romantyzmu w muzyce Ludwiga van Beethovena. Na fotografii widoczne jest popiersie mężczyzny, który ma dłuższe kręcone włosy. Zdjęcie jest czarno-białe.
Ludwig van Beethoven, online-skills, CC BY 3.0
Ludwig van Beethoven zaliczany jest do grona klasyków wiedeńskichKlasycy wiedeńscyklasyków wiedeńskich. Jednak umniejsza to w rzeczywistości znaczenie jego twórczości, o której mówi się, że zapoczątkowała romantyzm. Wyjątkowość Beethovena polega na szczególnym stosunku do sztuki. Stała się ona dla niego wyrazem najgłębszych uczuć, stanowiła sposób walki z przeciwnościami losu (z postępującą głuchotą), a także była środkiem do wyrażania poglądów politycznych i filozoficznych. Jednak jego muzyka nie przyjęłaby takiego kształtu, gdyby nie burzliwe czasy oraz życie samego kompozytora.
Ludwig van Beethoven przyszedł na świat w 1770 r. w niemieckim Bonn, jako drugie dziecko Johanna i Marii Magdaleny. Bardzo wcześnie odkryto jego talent muzyczny. Pierwszych lekcji muzyki udzielał mu jego ojciec. Niestety, z powodu porywczej natury Johanna van Beethovena młody Ludwig był często brutalnie dyscyplinowany, co mogło skutkować uszkodzeniem narządu słuchowego i w konsekwencji późniejszą głuchotą kompozytora. W 1782 r. organista i kompozytor Christian Gottlob Neefe przyjął młodzieńca pod swoje skrzydła. Ludwig asystował swemu nauczycielowi podczas gry na organach, a później także go zastępował. W 1787 r. Beethoven przybył do Wiednia, aby zaprezentować swoje umiejętności muzyczne jednemu z największych ówcześnie żyjących kompozytorów – Wolfgangowi Amadeuszowi Mozartowi. Według przekazów Mozart był zachwycony jego talentem i miał mu przepowiadać wielką karierę. Los jednak nie był dla młodego Beethovena łaskawy. Musiał on przerwać pobyt w Wiedniu, aby wrócić do Bonn do chorej matki, która kilka miesięcy później zmarła. Po jej śmierci, a także z powodu alkoholizmu ojca, Beethoven przejął obowiązki głowy rodziny, sprawował opiekę nad dwoma młodszymi braćmi: Nikolausem Johannem i Kasparem Antonem Karlem. W tym okresie uczęszczał na wykłady filozofii Eulogiusa Schneridera, który przybliżył Beethovenowi założenia rewolucji francuskiej. Jej idea będzie kompozytorowi bardzo bliska i znajdzie wyraz w późniejszej twórczości. W 1792 r. Beethoven na zawsze opuścił swoje rodzime miasto, aby osiąść w Wiedniu. Tam pobierał lekcje kompozycji u Józefa Haydna, a także Antonia Salieriego.
R1ExIaTjwOhQJ1
Ilustracja przedstawia obraz Josepha Willibrorda Mählera pt. „Portret kompozytora Ludwiga van Beethovena”. Na obrazie widzimy siedzącego mężczyznę, który podnosi jedną rękę ku górze. Kompozytor ma ciemne włosy i skupiony wyraz twarzy. Ubrany jest w ciemny garnitur i białą koszulę z kołnierzem przypominającym żabot. Z tyłu portretu znajdują się fragmenty krajobrazu najprawdopodobniej o zmierzchy. Z prawej strony znajduje się coś na kształt skał z roślinnością na zboczach. Z lewej strony fragment świątyni, wzgórza i drzewa.
Joseph Willibrord Mähler, „Portret kompozytora Ludwiga van Beethovena”, ok. 1805 r., Biblioteka Publiczna w Nowym Jorku, wikimedia.org, domena publiczna
Beethoven szybko zyskał rozgłos jako znakomity pianista i kompozytor. Jednak, w odróżnieniu od Haydna czy Mozarta, nie został zatrudniony jako muzyk na żadnym oficjalnym stanowisku na dworze. Stał się tym samym pierwszym kompozytorem, który uprawiał wolny zawód. Środki do życia pozyskiwał głównie dzięki wsparciu finansowemu przychylnych mu mecenasów, m.in. Josepha Franza Maximiliana Lobkowitza czy Karla Aloisa Lichnowsky’ego.
R1ZzA1e0dSd2x1
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven "Sonata fortepianowa c-moll Patetyczna" op. 13 cz. I fragment. Kompozycja rozpoczyna się wolnym tempem, następnie następuje jego zmiana na szybkie. Wykonywany jest na fortepianie. Cechuje ją burzliwy, dramatyczny, zmienny charakter.
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven "Sonata fortepianowa c-moll Patetyczna" op. 13 cz. I fragment. Kompozycja rozpoczyna się wolnym tempem, następnie następuje jego zmiana na szybkie. Wykonywany jest na fortepianie. Cechuje ją burzliwy, dramatyczny, zmienny charakter.
Ludwig van Beethoven, „Sonata fortepianowa c-moll Patetyczna” nr 8, op. 13 cz. I Grave - Allegro di molto e con brio (fragment), Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dalej AMFN), CC BY 3.0
Ludwig van Beethoven, „Sonata fortepianowa c-moll Patetyczna” nr 8, op. 13 cz. I Grave - Allegro di molto e con brio (fragment), Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dalej AMFN), CC BY 3.0
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven "Sonata fortepianowa c-moll Patetyczna" op. 13 cz. I fragment. Kompozycja rozpoczyna się wolnym tempem, następnie następuje jego zmiana na szybkie. Wykonywany jest na fortepianie. Cechuje ją burzliwy, dramatyczny, zmienny charakter.
Mimo rozwoju kariery, Beethoven musiał znowu zmierzyć się z przeciwnościami losu – zaczął tracić słuch. W 1802 r. odwiedził kurort leczniczy pod Wiedniem w miejscowości Heiligenstadt. Tam przeżył załamanie, ponieważ dowiedział się, że jego stan zdrowia jest nieuleczalny. Mimo śladów depresji, która uwidacznia się w testamencie heiligenstadzkimTestament heiligenstadzkitestamencie heiligenstadzkim, postanawia przeciwstawić się swojemu losowi. Jest to kolejny znaczący moment w życiu Beethovena, który oddziaływał na jego całą twórczość.
Apogeum twórczości oraz ostatnie lata
RQ634aNNtPXYI1
Ilustracja przedstawia podpis Ludwiga van Beethovena. Czarny podpis znajduje się na białym tle.
Podpis Ludwiga van Beethovena, wikia.com, CC BY 3.0
Apogeum kariery Beethoven przeżywał ok. 1815 r. Wystąpił też po raz ostatni w roli pianisty. Chociaż sam Beethoven nigdy się nie ożenił, to chciał założyć rodzinę. Po śmierci swego brata przejął opiekę nad bratankiem Karlem, po burzliwym procesie z jego matką. Był to czas, w którym też coraz bardziej tracił słuch. Ok. roku 1818 stał się całkowicie niesłyszący, co jednak nie powstrzymało go od komponowania. W 1819 roku Beethoven został zmuszony do założenia zeszytów konwersacyjnych, za pomocą których porozumiewał się ze swoim najbliższym otoczeniem. W tym czasie napisał swoje największe i najznamienitsze dzieła, które wprowadziły muzykę już w nową epokę – romantyczną. Ostatnie utwory Beethovena to m.in. Sonata fortepianowa c‑moll op. 111, IX Symfonia d‑moll: op. 125 z tekstem Ody do radości Friedricha Schillera, Kwartet smyczkowy B‑dur Wielka Fuga op. 133, Kwartet smyczkowy F‑dur op. 135. Po długiej chorobie kompozytor zmarł w 1827 r. Na jego pogrzeb przybyło ok. 20 000 osób.
Zeszyty konwersacyjne Beethovena
RmqqDJ93wm5x1
Ilustracja przedstawia skan zeszytów konwersacyjnych
Widok na zapiski w zeszytach konwersacyjnych Beethovena, edwardianpiano.files.wordpress.com, CC BY 3.0
ReEOgIIns1vNb
Ilustracja przedstawia skan zeszytów konwersacyjnych
Widok na zapiski w zeszytach konwersacyjnych Beethovena, edwardianpiano.files.wordpress.com, CC BY 3.0
R1T391hfU0gVN
Ilustracja przedstawia skan zeszytów konwersacyjnych
Widok na zapiski w zeszytach konwersacyjnych Beethovena, Kent State University, Stany Zjednoczone, pinterest.com, CC BY 3.0; Widok na zapiski w zeszytach konwersacyjnych Beethovena, online-skills, CC BY 3.0
RPTQvk1WhvjrL1
Ilustracja przedstawia grób Ludwiga van Beethovena w Wiedniu. Na fotografii widzimy, że wysoki pomnik otoczony jest licznymi drzewami oraz kolorowymi kwiatami.
Grób Beethovena w Wiedniu, online-skills, CC BY 3.0
RxsvlE2HfQGqG
Ilustracja interaktywna zawiera zdjęcie rękopisu Ludwiga van Beethovena „Sonaty fortepianowej c-moll” nr 32, op. 111. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji i utworu muzycznego: 1. Arietta z Sonaty fortepianowej c-moll op. 111 (fragment), autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Jenő Jandó. Kompozycja ma wolne tempo. Wykonywana jest na fortepianie. Cechuje ją smutny, melancholijny charakter.
Ilustracja interaktywna zawiera zdjęcie rękopisu Ludwiga van Beethovena „Sonaty fortepianowej c-moll” nr 32, op. 111. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji i utworu muzycznego: 1. Arietta z Sonaty fortepianowej c-moll op. 111 (fragment), autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Jenő Jandó. Kompozycja ma wolne tempo. Wykonywana jest na fortepianie. Cechuje ją smutny, melancholijny charakter.
Ludwig van Beethoven, „Sonata fortepianowa c-moll” nr 32, op. 111, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Ludwig van Beethoven, „Sonata fortepianowa c-moll” nr 32, op. 111, Arietta: Adagio molto, semplice e cantabile, online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk).
Rj0sUrNLtq9GY1
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven, kwartet smyczkowy "Wielka fuga" op. 133 - Fuga. Kompozycja ma szybkie tempo. Wykonywana jest głównie w dynamice forte. Cechuje ją dynamiczny, niespokojny charakter oraz punktowany rytm.
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven, kwartet smyczkowy "Wielka fuga" op. 133 - Fuga. Kompozycja ma szybkie tempo. Wykonywana jest głównie w dynamice forte. Cechuje ją dynamiczny, niespokojny charakter oraz punktowany rytm.
Ludwig van Beethoven, kwartet smyczkowy „Wielka Fuga” op. 133 - „Fuga”, nagranie w wykonaniu artystów Akademii Muzycznej, AMFN, CC BY 3.0
Ludwig van Beethoven, kwartet smyczkowy „Wielka Fuga” op. 133 - „Fuga”, nagranie w wykonaniu artystów Akademii Muzycznej, AMFN, CC BY 3.0
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven, kwartet smyczkowy "Wielka fuga" op. 133 - Fuga. Kompozycja ma szybkie tempo. Wykonywana jest głównie w dynamice forte. Cechuje ją dynamiczny, niespokojny charakter oraz punktowany rytm.
Rr8Ixy0fND8I1
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy „Kwartetu smyczkowego F-dur” nr 16, op. 135 Ludwiga van Beethovena. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji i utworu muzycznego: 1. „Kwartet smyczkowy F-dur” op. 135 (fragment), autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Kwartet smyczkowy w składzie: Jacek Klimkiewicz (skrzypce), Laurentius Bonitz (skrzypce), Hideko Kobayashi (altówka), Angel Schwartz (wiolonczela). Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją zróżnicowany, dynamiczny charakter.
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy „Kwartetu smyczkowego F-dur” nr 16, op. 135 Ludwiga van Beethovena. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji i utworu muzycznego: 1. „Kwartet smyczkowy F-dur” op. 135 (fragment), autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Kwartet smyczkowy w składzie: Jacek Klimkiewicz (skrzypce), Laurentius Bonitz (skrzypce), Hideko Kobayashi (altówka), Angel Schwartz (wiolonczela). Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją zróżnicowany, dynamiczny charakter.
Ludwig van Beethoven, „Kwartet smyczkowy F-dur” nr 16, op. 135, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Ludwig van Beethoven, „Kwartet smyczkowy F-dur” op. 135, online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
32 sonaty fortepianowe (m.in. Appassionata, Hemmerklavier, Księżycowa, Patetyczna, Waldsteinowska)
10 sonat skrzypcowych (np. Kreutzerowska, Wiosenna)
5 sonat wiolonczelowych
wariacje fortepianowe (np. 33 wariacje na temat walca Diabellego op. 120)
5 koncertów fortepianowych (C‑dur, B‑dur, c‑moll, G‑dur, Es‑dur)
Koncert skrzypcowy D‑dur op. 61
18 kwartetów smyczkowych (m.in. Wielka Fuga op. 133)
opera Fidelio
uwertury (Egmont, Coriolan)
msze (np. Missa solemnis D‑dur)
oraz wiele innych
Dramatyzm w twórczości symfonicznej Beethovena
Beethoven pisał utwory we wszystkich ówcześnie znanych gatunkach i formach muzycznych. Jego zmysł dramaturgiczny osiągnął największą pełnię w dziełach opartych na cyklu sonatowym. Szczególne znaczenie zyskało jego Dziewięć Symfonii. Warto tutaj wymienić zwłaszcza symfonie: III, V, VI oraz IX.
III Symfonia Es‑dur Eroica op. 55, zwana inaczej Bohaterską, stanowi dzieło wyjątkowe. Napisana została pod silnym wpływem wydarzeń politycznych. Pierwotnie dedykowana Napoleonowi Bonaparte, którego idee rewolucyjne równości i braterstwa Beethoven popierał. Gdy Napoleon koronował się na cesarza, kompozytor zmienił dedykację, wpisując na stronie tytułowej słowa: ku uczczeniu pamięci wielkiego Człowieka. Całe dzieło przesiąknięte jest jedną ideą poetycką – heroizmem. Beethoven z tego względu wprowadził do cyklu symfonicznego Marsz żałobny w części 2, który prawdopodobnie był zainspirowany bohaterską śmiercią angielskiego generała Sir Ralpha Abercomby'ego w 1801 r.
R11lM8YTM0meB
Ilustracja interaktywna przedstawia pierwszą stronę partytury „III Symfonii Es-dur Eroica” op. 55 Ludwig van Beethoven. Po kliknięciu w ilustrację odtwarza się utwór i wyświetlają informacje dodatkowe. 1. Utwór: Allegro con brio z III Symfonii Es-dur Eroica op. 55, autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan (dyr.) Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dramatyczny, patetyczny, poruszający charakter.
Ilustracja interaktywna przedstawia pierwszą stronę partytury „III Symfonii Es-dur Eroica” op. 55 Ludwig van Beethoven. Po kliknięciu w ilustrację odtwarza się utwór i wyświetlają informacje dodatkowe. 1. Utwór: Allegro con brio z III Symfonii Es-dur Eroica op. 55, autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan (dyr.) Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dramatyczny, patetyczny, poruszający charakter.
Partytura „III Symfonii Es‑dur Eroica” op. 55, Ludwig van Beethoven
Źródło: opracowanie: online skills, licencja: CC BY 3.0.
V Symfonia c‑moll op. 67 uznana została przez krytyka muzycznego E. T. A. Hoffmanna za dzieło wprowadzające muzykę w okres romantyzmu oraz za idealny wzorzec muzyki absolutnej. Utwór interpretuje się w sposób symboliczny. Według legendy Beethoven miał powiedzieć o czterodźwiękowym motywie rozpoczynającym Symfonię: Tak puka przeznaczenie do wrót. Ten motyw, który nazywany bywa motywem losu, występuje we wszystkich częściach dzieła i stanowi spoiwo integrujące poszczególne części w całość. Interesująca jest rola, jaką nadaje Beethoven rytmowi. Już nie melodia, tylko wyrazisty rytm zyskuje znaczenie tematyczne. V Symfonię uznaje się za wyraz beethovenowskiego buntu wobec przeciwności losu, jako bunt wobec postępującej głuchocie. Ze względów dramaturgicznych istotna jest także idea od mroku do światła. Symfonia rozpoczyna się w mrocznej tonacji c‑moll, aby w części ostatniej zakończyć się w fanfarowym C‑dur, co ma symbolizować przezwyciężenie losu.
RFwSmPMhvKCc5
Ilustracja interaktywna zawiera pierwszą stronę partytury „V Symfonii c‑moll” op. 67 cz. I, Ludwig van Beethoven. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Utwór: V Symfonia c‑moll op. 67 cz. I, autorstwa Ludwig van Beethoven Wykonawca: Wiener Philharmoniker, Leonard Bernstein (dyr.) Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dramatyczny, żywiołowy charakter.
Ilustracja interaktywna zawiera pierwszą stronę partytury „V Symfonii c‑moll” op. 67 cz. I, Ludwig van Beethoven. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Utwór: V Symfonia c‑moll op. 67 cz. I, autorstwa Ludwig van Beethoven Wykonawca: Wiener Philharmoniker, Leonard Bernstein (dyr.) Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dramatyczny, żywiołowy charakter.
Partytura „V Symfonii c‑moll” op. 67 cz. I, Ludwig van Beethoven
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
VI Symfonia F‑dur Pastoralna op. 68 jest utworem, który dał początek symfonice programowej. Beethoven przedstawił w niej wyidealizowany obraz natury. Sam kompozytor twierdził, że bardziej chodziło o oddanie uczuć podczas pobytu na wsi, niż o malarstwo dźwiękoweMalarstwo dźwiękowemalarstwo dźwiękowe. Jednak motywy naśladujące śpiew ptaków czy odgłosy burzy, są dla słuchacza rozpoznawalne. Symfonia posiada pięć części zamiast czterech, a każda z nich opatrzona jest tytułem (Obudzenie się pogodnych uczuć po przybyciu na wieś, Scena nad strumieniem, Wesoła zabawa wieśniaków, Burza, Pieśń pastuszka – radosne i dziękczynne uczucia po burzy).
RgxjzzCqkftcH1
Ilustracja przedstawia litografię, czyli technikę graficzną, gdzie rysunek przeznaczony do powielania wykonuje się na kamieniu litograficznym. Na obrazie widzimy Beethovena komponującego „VI Symfonię F-dur Pastoralną”. Męzczyzna znajduje się na łonie natury pośród drzew. W pobliżu płynie strumień wody.
Beethoven komponujący „VI Symfonię F-dur Pastoralną” op. 68 na łonie natury - litografia, 1834 r., dkn.tv, CC BY 3.0
R1PtQNqXKR9bh
Ilustracja interaktywna zawiera pierwszą stronę partytury „VI Symfonii F‑dur Pastoralnej” op. 68 cz. III Ludwig van Beethoven. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Utwór: Ludwig van Beethoven, VI Symfonia F‑dur Pastoralna op. 68 cz. III Wykonawca: Filharmonia Wiedeńska. Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją radosny, sielankowy charakter.
Ilustracja interaktywna zawiera pierwszą stronę partytury „VI Symfonii F‑dur Pastoralnej” op. 68 cz. III Ludwig van Beethoven. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Utwór: Ludwig van Beethoven, VI Symfonia F‑dur Pastoralna op. 68 cz. III Wykonawca: Filharmonia Wiedeńska. Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją radosny, sielankowy charakter.
Źródło: Ludwig van Beethoven, Wykonawca: Filharmonia Wiedeńska, „VI Symfonia F-dur Pastoralnej” op. 68 cz. III, licencja: CC BY 3.0. Oprac. Online Skills.
Twórczość Ludwiga van Beethovena
R1eyYmknV0LgB1
Ilustracja przedstawia jeden z najsłynniejszych obrazów przedstawiających kompozytora, autorstwa Josepha Karla Stielera. Na obrazie widzimy wyidealizowaną, romantyczną wizję Beethovena komponującego „Missa solemnis”. Artysta ma półdługie, siwe, kręcone i rozwiane włosy. Ubrany jest w ciemny kubrak, białą koszulę oraz czerwony szal. W prawej ręce trzyma pióro do pisania a w drugiej rękopis nut.
Joseph Karl Stieler, „Portret Ludwiga van Beethovena”, 1820 r., Beethoven-Haus, Bonn, wikimedia.org, domena publiczna
RjMsCQZLyRhvd1
Ilustracja przedstawia autograf „Ody do radości”. Na brązowym fragmencie kartki znajdują się zapiski nutowe kompozytora.
Autograf „Ody do radości” z „IX Symfonii d-moll” op. 125, online-skills, CC BY 3.0
IX Symfonia d‑moll op. 125 stanowi zwieńczenie twórczości symfonicznej Beethovena. Kompozytor dokonał rewolucyjnego posunięcia. Do gatunku instrumentalnego wprowadził głos ludzki: chór oraz solistów, krzyżując symfonię z kantatą. IX Symfonia stanowi wyraz poglądów Beethovena, przedstawia ideę równości i braterstwa. Do warstwy tekstowej utworu kompozytor użył Ody do radości F. Schillera. Soliści i chór występują dopiero w części ostatniej. Na uwagę zasługuje także przesunięcie scherza na drugie miejsce.
R1d9eEBqzXuvm
Ilustracja interaktywna przedstawia flagę Unii Europejskiej. Na fladze przedstawiony jest okrąg złożony z dwunastu złotych gwiazd pięcioramiennych na niebieskim tle. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Utwór: „Oda do radości” z „IX Symfonii d-moll” op. 125 cz. IV (Presto), autorstwa Ludwiga van Beethoven. Wykonawca: Orkiestra Symfoniczna w Tibilisi. Kompozycja rozpoczyna się dynamice piano, która stopniowo wzrasta, osiągając na końcu fortissimo. Tempo jest umiarkowane. Cechuj ją uroczysty, radosny charakter.
Ilustracja interaktywna przedstawia flagę Unii Europejskiej. Na fladze przedstawiony jest okrąg złożony z dwunastu złotych gwiazd pięcioramiennych na niebieskim tle. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Utwór: „Oda do radości” z „IX Symfonii d-moll” op. 125 cz. IV (Presto), autorstwa Ludwiga van Beethoven. Wykonawca: Orkiestra Symfoniczna w Tibilisi. Kompozycja rozpoczyna się dynamice piano, która stopniowo wzrasta, osiągając na końcu fortissimo. Tempo jest umiarkowane. Cechuj ją uroczysty, radosny charakter.
Flaga Unii Europejskiej, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja) Ludwig van Beethoven, „Oda do radości” z „IX Symfonii d‑moll” op. 125 cz. IV (Presto), wyk. Orkiestra Symfoniczna w Tibilisi, online‑skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
Źródło: online skills.
Dla Elizy
Oczywiście nie sposób wspomnieć o wszystkich istotnych dziełach Beethovena. Na zakończenie należy wymienić jeszcze jeden utwór, zajmujący szczególne miejsce w literaturze muzycznej – mowa o bagateli zatytułowanej Dla Elizy. Ta kompozycja fortepianowa nie została nigdy przez kompozytora wydana. Występuje bez opusu, ale opatrzona jest oznaczeniem WoO 59 (Werk ohne Opuszahl, czyli dzieło bez numeru opusowego). Utwór, chociaż powstał w 1810 r., został odkryty dopiero w 1865 r. przez Ludwiga Nohla. Tytuł Dla Elizy pochodzi od odkrywcy. Do dzisiaj spór jest nierozstrzygnięty, komu tak naprawdę Beethoven poświęcił tę bagatelęBagatelabagatelę. Niestety, oryginalny manuskrypt zaginął. Podejrzewa się, że prawdziwą odbiorczynią dedykacji mogła być: Theresa Malfatti lub Elisabeth Röckel. Niemniej prezentuje on inną stronę natury kompozytora. Utwór cechuje intymność oraz delikatność, co uzyskiwane jest za pomocą rozłożonych akordów oraz ażurowej faktury fortepianowej.
Ra0P4xV2EPuuO1
Utwór muzyczny: Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest na fortepianie. Cechuje ją intymność i delikatność, co uzyskiwane jest za pomocą rozłożonych akordów oraz ażurowej faktury fortepianowej.
Utwór muzyczny: Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest na fortepianie. Cechuje ją intymność i delikatność, co uzyskiwane jest za pomocą rozłożonych akordów oraz ażurowej faktury fortepianowej.
Źródło: Ludwig van Beethoven, Dla Elizy, oprac. Online-skills, domena publiczna.
Źródło: Ludwig van Beethoven, Dla Elizy, oprac. Online-skills, domena publiczna.
Utwór muzyczny: Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest na fortepianie. Cechuje ją intymność i delikatność, co uzyskiwane jest za pomocą rozłożonych akordów oraz ażurowej faktury fortepianowej.
Zadania
R13jbnOCpgIql
Ćwiczenie 1
Lata życia Beethovena to: Możliwe odpowiedzi: 1. 1770–1827, 2. 1810–1849, 3. 1756–1791
Lata życia Beethovena to:
1770–1827
1810–1849
1756–1791
R15PzZa6XObGF
Ćwiczenie 2
Spośród poniższych kompozytorów wybierz tych, którzy zaliczani są do grupy klasyków wiedeńskich. Możliwe odpowiedzi: 1. Jan Sebastian Bach 2. Wolfgang Amadeusz Mozart 3. Ludwig van Beethoven 4. Józef Haydn
Spośród poniższych kompozytorów wybierz tych, którzy zaliczani są do grupy klasyków wiedeńskich. Możliwe odpowiedzi: 1. Jan Sebastian Bach 2. Wolfgang Amadeusz Mozart 3. Ludwig van Beethoven 4. Józef Haydn
Spośród poniższych kompozytorów wybierz tych, którzy zaliczani są do grupy klasyków wiedeńskich.
1
2
3
4
RJC3OD55F2MAQ
Ćwiczenie 2
RZEhIQ1BVB9Sj
Ćwiczenie 3
Ile symfonii napisał Ludwig van Beethoven? Możliwe odpowiedzi: 1. 104, 2. 9, 3. 40
RsjRRVHBh60eU
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj tytuł symfonii Beethovena do jej źródła inspiracji. III Symfonia Es-dur op. 55 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą V Symfonia c-moll op. 67 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą VI Symfonia F-dur op. 68 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą IX Symfonia d-moll op. 125 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą
Przyporządkuj tytuł symfonii Beethovena do jej źródła inspiracji. III Symfonia Es-dur op. 55 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą V Symfonia c-moll op. 67 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą VI Symfonia F-dur op. 68 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą IX Symfonia d-moll op. 125 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą
Przyporządkuj tytuł symfonii Beethovena do jej źródła inspiracji.
walka z przeciwnościami losu, działalność Napoleona Bonaparte, inspiracja naturą, idea braterstwa i równości
III Symfonia Es-dur op. 55
V Symfonia c-moll op. 67
VI Symfonia F-dur op. 68
IX Symfonia d-moll op. 125
R1YTBi9knxNck
Ćwiczenie 5
Jaki nurt w muzyce, który był rozwijany w romantyzmie, zapoczątkował Beethoven? Możliwe odpowiedzi: 1. Strum und Drang, 2. muzykę programową, 3. galant
Jaki nurt w muzyce, który był rozwijany w romantyzmie, zapoczątkował Beethoven?
Strum und Drang
muzykę programową
galant
ROA8ZFKML2Ng5
Ćwiczenie 6
Utwór Dla Elizy to jaki gatunek muzyczny? Możliwe odpowiedzi: 1. bagatela, 2. walc, 3. ballada
Utwór Dla Elizy to jaki gatunek muzyczny?
bagatela
walc
ballada
R1LH0SrUlhuGe
Ćwiczenie 7
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Ideę od mroku do światła odnajdujemy w „III Symfonii” Beethovena., 2. Fidelio to tytuł uwertury Beethovena, 3. Oda do radości, dzisiejszy hymn Unii Europejskiej, pochodzi z ostatniej części IX Symfonii d-moll op. 125 Beethovena., 4. V Symfonia Beethovena c-moll op. 67 to przykład dzieła, którego całość integruje jeden motyw.
Zaznacz zdania prawdziwe.
Ideę od mroku do światła odnajdujemy w „III Symfonii” Beethovena.
Fidelio to tytuł uwertury Beethovena
Oda do radości, dzisiejszy hymn Unii Europejskiej, pochodzi z ostatniej części IX Symfonii d-moll op. 125 Beethovena.
V Symfonia Beethovena c-moll op. 67 to przykład dzieła, którego całość integruje jeden motyw.
Polecenie 1
Na podstawie partytury 45 Symfonii fis‑moll Pożegnalnej Józefa Haydna, 40 Symfonii g‑moll KV 550 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz IX Symfonii d‑moll op. 125 Ludwiga van Beethovena omów, jak zmieniał się aparat wykonawczy w symfoniach klasyków wiedeńskich.
RAn9NCEdEkJjD
Po ustawieniu się kursorem myszy w szarym polu, należy w nie wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).
Słownik pojęć
Bagatela
Bagatela
Z francuskiego oznacza drobiazg. Utwór instrumentalny, zazwyczaj przeznaczony na fortepian. Nie posiada ściśle określonej budowy i cechuje się lekkim charakterem.
Klasycy wiedeńscy
Klasycy wiedeńscy
Termin zaczął być popularny w XIX w. Odnosi się do grupy trzech kompozytorów: Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Ludwiga van Beethovena. Byli oni najwybitniejszymi reprezentantami stylu klasycznego w muzyce, tworzyli w Wiedniu. Znali się, jednak nigdy nie tworzyli formalnie grupy kompozytorskiej ani nie spotkali się w trójkę.
Malarstwo dźwiękowe
Malarstwo dźwiękowe
Jest to takie użycie środków melodycznych, rytmicznych itd., aby oddać zjawiska ze świata zewnętrznego, np. śpiew ptaków, odgłosy bitwy.
Testament heiligenstadzki
Testament heiligenstadzki
List do braci (Carla i Johanna) sporządzony przez Beethovena w 1802 r. podczas pobytu w miejscowości Heiligenstadt. Kompozytor opisał w nim swoje zmagania z postępującą głuchotą. Stanowi on credo Beethovena, który postanawia przeciwstawić się losowi i spełnić swoją misję jako artysta. List nigdy nie został wysłany.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
R1ExIaTjwOhQJ1
Ilustracja przedstawia obraz Josepha Willibrorda Mählera pt. „Portret kompozytora Ludwiga van Beethovena”. Na obrazie widzimy siedzącego mężczyznę, który podnosi jedną rękę ku górze. Kompozytor ma ciemne włosy i skupiony wyraz twarzy. Ubrany jest w ciemny garnitur i białą koszulę z kołnierzem przypominającym żabot. Z tyłu portretu znajdują się fragmenty krajobrazu najprawdopodobniej o zmierzchy. Z prawej strony znajduje się coś na kształt skał z roślinnością na zboczach. Z lewej strony fragment świątyni, wzgórza i drzewa.
Joseph Willibrord Mähler, „Portret kompozytora Ludwiga van Beethovena”, ok. 1805 r., Biblioteka Publiczna w Nowym Jorku, wikimedia.org, domena publiczna
RgxjzzCqkftcH1
Ilustracja przedstawia litografię, czyli technikę graficzną, gdzie rysunek przeznaczony do powielania wykonuje się na kamieniu litograficznym. Na obrazie widzimy Beethovena komponującego „VI Symfonię F-dur Pastoralną”. Męzczyzna znajduje się na łonie natury pośród drzew. W pobliżu płynie strumień wody.
Beethoven komponujący „VI Symfonię F-dur Pastoralną” op. 68 na łonie natury - litografia, 1834 r., dkn.tv, CC BY 3.0
R1eyYmknV0LgB1
Ilustracja przedstawia jeden z najsłynniejszych obrazów przedstawiających kompozytora, autorstwa Josepha Karla Stielera. Na obrazie widzimy wyidealizowaną, romantyczną wizję Beethovena komponującego „Missa solemnis”. Artysta ma półdługie, siwe, kręcone i rozwiane włosy. Ubrany jest w ciemny kubrak, białą koszulę oraz czerwony szal. W prawej ręce trzyma pióro do pisania a w drugiej rękopis nut.
Joseph Karl Stieler, „Portret Ludwiga van Beethovena”, 1820 r., Beethoven-Haus, Bonn, wikimedia.org, domena publiczna
Biblioteka muzyczna
R1ZzA1e0dSd2x1
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven "Sonata fortepianowa c-moll Patetyczna" op. 13 cz. I fragment. Kompozycja rozpoczyna się wolnym tempem, następnie następuje jego zmiana na szybkie. Wykonywany jest na fortepianie. Cechuje ją burzliwy, dramatyczny, zmienny charakter.
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven "Sonata fortepianowa c-moll Patetyczna" op. 13 cz. I fragment. Kompozycja rozpoczyna się wolnym tempem, następnie następuje jego zmiana na szybkie. Wykonywany jest na fortepianie. Cechuje ją burzliwy, dramatyczny, zmienny charakter.
Ludwig van Beethoven, „Sonata fortepianowa c-moll Patetyczna” nr 8, op. 13 cz. I Grave - Allegro di molto e con brio (fragment), Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dalej AMFN), CC BY 3.0
Ludwig van Beethoven, „Sonata fortepianowa c-moll Patetyczna” nr 8, op. 13 cz. I Grave - Allegro di molto e con brio (fragment), Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dalej AMFN), CC BY 3.0
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven "Sonata fortepianowa c-moll Patetyczna" op. 13 cz. I fragment. Kompozycja rozpoczyna się wolnym tempem, następnie następuje jego zmiana na szybkie. Wykonywany jest na fortepianie. Cechuje ją burzliwy, dramatyczny, zmienny charakter.
Rj0sUrNLtq9GY1
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven, kwartet smyczkowy "Wielka fuga" op. 133 - Fuga. Kompozycja ma szybkie tempo. Wykonywana jest głównie w dynamice forte. Cechuje ją dynamiczny, niespokojny charakter oraz punktowany rytm.
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven, kwartet smyczkowy "Wielka fuga" op. 133 - Fuga. Kompozycja ma szybkie tempo. Wykonywana jest głównie w dynamice forte. Cechuje ją dynamiczny, niespokojny charakter oraz punktowany rytm.
Ludwig van Beethoven, kwartet smyczkowy „Wielka Fuga” op. 133 - „Fuga”, nagranie w wykonaniu artystów Akademii Muzycznej, AMFN, CC BY 3.0
Ludwig van Beethoven, kwartet smyczkowy „Wielka Fuga” op. 133 - „Fuga”, nagranie w wykonaniu artystów Akademii Muzycznej, AMFN, CC BY 3.0
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven, kwartet smyczkowy "Wielka fuga" op. 133 - Fuga. Kompozycja ma szybkie tempo. Wykonywana jest głównie w dynamice forte. Cechuje ją dynamiczny, niespokojny charakter oraz punktowany rytm.
Ra0P4xV2EPuuO1
Utwór muzyczny: Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest na fortepianie. Cechuje ją intymność i delikatność, co uzyskiwane jest za pomocą rozłożonych akordów oraz ażurowej faktury fortepianowej.
Utwór muzyczny: Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest na fortepianie. Cechuje ją intymność i delikatność, co uzyskiwane jest za pomocą rozłożonych akordów oraz ażurowej faktury fortepianowej.
Źródło: Ludwig van Beethoven, Dla Elizy, oprac. Online-skills, domena publiczna.
Źródło: Ludwig van Beethoven, Dla Elizy, oprac. Online-skills, domena publiczna.
Utwór muzyczny: Kompozycja ma umiarkowane tempo. Wykonywana jest na fortepianie. Cechuje ją intymność i delikatność, co uzyskiwane jest za pomocą rozłożonych akordów oraz ażurowej faktury fortepianowej.
RgpXeckmuqRzv1
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven, Sonata „księżycowa” cis-moll op. 27 nr 2 cz. I. W celu wysłuchania utworu należy kliknąć w szary trójkąt umieszczony w lewym dolnym rogu odtwarzacza.
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven, Sonata „księżycowa” cis-moll op. 27 nr 2 cz. I. W celu wysłuchania utworu należy kliknąć w szary trójkąt umieszczony w lewym dolnym rogu odtwarzacza.
Ludwig van Beethoven, Sonata „księżycowa” cis-moll op. 27 nr 2 cz. I, AMFN, CC BY 3.0
Ludwig van Beethoven, Sonata „księżycowa” cis-moll op. 27 nr 2 cz. I, AMFN, CC BY 3.0
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven, Sonata „księżycowa” cis-moll op. 27 nr 2 cz. I. W celu wysłuchania utworu należy kliknąć w szary trójkąt umieszczony w lewym dolnym rogu odtwarzacza.
RFwSmPMhvKCc5
Ilustracja interaktywna zawiera pierwszą stronę partytury „V Symfonii c‑moll” op. 67 cz. I, Ludwig van Beethoven. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Utwór: V Symfonia c‑moll op. 67 cz. I, autorstwa Ludwig van Beethoven Wykonawca: Wiener Philharmoniker, Leonard Bernstein (dyr.) Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dramatyczny, żywiołowy charakter.
Ilustracja interaktywna zawiera pierwszą stronę partytury „V Symfonii c‑moll” op. 67 cz. I, Ludwig van Beethoven. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Utwór: V Symfonia c‑moll op. 67 cz. I, autorstwa Ludwig van Beethoven Wykonawca: Wiener Philharmoniker, Leonard Bernstein (dyr.) Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dramatyczny, żywiołowy charakter.
Partytura „V Symfonii c‑moll” op. 67 cz. I, Ludwig van Beethoven
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
R1PtQNqXKR9bh
Ilustracja interaktywna zawiera pierwszą stronę partytury „VI Symfonii F‑dur Pastoralnej” op. 68 cz. III Ludwig van Beethoven. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Utwór: Ludwig van Beethoven, VI Symfonia F‑dur Pastoralna op. 68 cz. III Wykonawca: Filharmonia Wiedeńska. Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją radosny, sielankowy charakter.
Ilustracja interaktywna zawiera pierwszą stronę partytury „VI Symfonii F‑dur Pastoralnej” op. 68 cz. III Ludwig van Beethoven. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Utwór: Ludwig van Beethoven, VI Symfonia F‑dur Pastoralna op. 68 cz. III Wykonawca: Filharmonia Wiedeńska. Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją radosny, sielankowy charakter.
Źródło: Ludwig van Beethoven, Wykonawca: Filharmonia Wiedeńska, „VI Symfonia F-dur Pastoralnej” op. 68 cz. III, licencja: CC BY 3.0. Oprac. Online Skills.
R1d9eEBqzXuvm
Ilustracja interaktywna przedstawia flagę Unii Europejskiej. Na fladze przedstawiony jest okrąg złożony z dwunastu złotych gwiazd pięcioramiennych na niebieskim tle. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Utwór: „Oda do radości” z „IX Symfonii d-moll” op. 125 cz. IV (Presto), autorstwa Ludwiga van Beethoven. Wykonawca: Orkiestra Symfoniczna w Tibilisi. Kompozycja rozpoczyna się dynamice piano, która stopniowo wzrasta, osiągając na końcu fortissimo. Tempo jest umiarkowane. Cechuj ją uroczysty, radosny charakter.
Ilustracja interaktywna przedstawia flagę Unii Europejskiej. Na fladze przedstawiony jest okrąg złożony z dwunastu złotych gwiazd pięcioramiennych na niebieskim tle. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Utwór: „Oda do radości” z „IX Symfonii d-moll” op. 125 cz. IV (Presto), autorstwa Ludwiga van Beethoven. Wykonawca: Orkiestra Symfoniczna w Tibilisi. Kompozycja rozpoczyna się dynamice piano, która stopniowo wzrasta, osiągając na końcu fortissimo. Tempo jest umiarkowane. Cechuj ją uroczysty, radosny charakter.
Flaga Unii Europejskiej, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja) Ludwig van Beethoven, „Oda do radości” z „IX Symfonii d‑moll” op. 125 cz. IV (Presto), wyk. Orkiestra Symfoniczna w Tibilisi, online‑skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
Źródło: online skills.
RxsvlE2HfQGqG
Ilustracja interaktywna zawiera zdjęcie rękopisu Ludwiga van Beethovena „Sonaty fortepianowej c-moll” nr 32, op. 111. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji i utworu muzycznego: 1. Arietta z Sonaty fortepianowej c-moll op. 111 (fragment), autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Jenő Jandó. Kompozycja ma wolne tempo. Wykonywana jest na fortepianie. Cechuje ją smutny, melancholijny charakter.
Ilustracja interaktywna zawiera zdjęcie rękopisu Ludwiga van Beethovena „Sonaty fortepianowej c-moll” nr 32, op. 111. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji i utworu muzycznego: 1. Arietta z Sonaty fortepianowej c-moll op. 111 (fragment), autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Jenő Jandó. Kompozycja ma wolne tempo. Wykonywana jest na fortepianie. Cechuje ją smutny, melancholijny charakter.
Ludwig van Beethoven, „Sonata fortepianowa c-moll” nr 32, op. 111, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Ludwig van Beethoven, „Sonata fortepianowa c-moll” nr 32, op. 111, Arietta: Adagio molto, semplice e cantabile, online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk).
Rr8Ixy0fND8I1
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy „Kwartetu smyczkowego F-dur” nr 16, op. 135 Ludwiga van Beethovena. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji i utworu muzycznego: 1. „Kwartet smyczkowy F-dur” op. 135 (fragment), autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Kwartet smyczkowy w składzie: Jacek Klimkiewicz (skrzypce), Laurentius Bonitz (skrzypce), Hideko Kobayashi (altówka), Angel Schwartz (wiolonczela). Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją zróżnicowany, dynamiczny charakter.
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy „Kwartetu smyczkowego F-dur” nr 16, op. 135 Ludwiga van Beethovena. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji i utworu muzycznego: 1. „Kwartet smyczkowy F-dur” op. 135 (fragment), autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Kwartet smyczkowy w składzie: Jacek Klimkiewicz (skrzypce), Laurentius Bonitz (skrzypce), Hideko Kobayashi (altówka), Angel Schwartz (wiolonczela). Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją zróżnicowany, dynamiczny charakter.
Ludwig van Beethoven, „Kwartet smyczkowy F-dur” nr 16, op. 135, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Ludwig van Beethoven, „Kwartet smyczkowy F-dur” op. 135, online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
R11lM8YTM0meB
Ilustracja interaktywna przedstawia pierwszą stronę partytury „III Symfonii Es-dur Eroica” op. 55 Ludwig van Beethoven. Po kliknięciu w ilustrację odtwarza się utwór i wyświetlają informacje dodatkowe. 1. Utwór: Allegro con brio z III Symfonii Es-dur Eroica op. 55, autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan (dyr.) Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dramatyczny, patetyczny, poruszający charakter.
Ilustracja interaktywna przedstawia pierwszą stronę partytury „III Symfonii Es-dur Eroica” op. 55 Ludwig van Beethoven. Po kliknięciu w ilustrację odtwarza się utwór i wyświetlają informacje dodatkowe. 1. Utwór: Allegro con brio z III Symfonii Es-dur Eroica op. 55, autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan (dyr.) Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dramatyczny, patetyczny, poruszający charakter.
Partytura „III Symfonii Es‑dur Eroica” op. 55, Ludwig van Beethoven
Źródło: opracowanie: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Bibliografia
Encyklopedia muzyki. Andrzej Chodkowski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Beethoven. Klasyk chmurny i zbuntowany. [w:] Danuta Gwizdalanka: Historia muzyki 2., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2006.
George R. Marek: Beethoven. Biografia geniusza. Wyd. II. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1976.