Organizacja i prowadzenie robót związanych z odwadnianiem terenów
BUD.22. Organizacja i prowadzenie robót melioracyjnych - Technik inżynierii środowiska i melioracji 311208
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik inżynierii środowiska i melioracjiWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik inżynierii środowiska i melioracji
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik inżynierii środowiska i melioracji 311208. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.22. Organizacja i prowadzenie robót melioracyjnych.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
BUD.22. Organizacja i prowadzenie robót melioracyjnych
organizowanie i prowadzenie robót związanych z odwadnianiem terenów.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.22.4 Organizowanie i prowadzenie robót związanych z odwadnianiem terenów
Uczeń:
3)rozpoznaje systemy odwadniania terenów osiedlowych, budynków wiejskich, oraz obiektów komunalnych,
4) wykonuje pomiary związane z budową systemów odwadniających,
5) organizuje roboty związane z wykonywaniem systemów odwadniających,
6) rozpoznaje rodzaje zabezpieczeń przeciwerozyjnych,
7) organizuje roboty związane z wykonywaniem melioracji przeciwerozyjnych,
8) organizuje roboty związane z utrzymaniem systemów odwadniających w wymaganym stanie.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu organizacji i prowadzenia robót związanych z odwadnianiem terenów.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
E‑materiał Organizacja i prowadzenie robót związanych z odwadnianiem terenów składa się z trzech materiałów multimedialnych:
Film edukacyjny – Systemy odwadniania terenówFilm edukacyjny – Systemy odwadniania terenów
To sfilmowana opowieść o pracy technika inżynierii środowiska i melioracji, jego kompetencjach i kwalifikacjach oraz o zadaniach zawodowych podczas wykonywania zabiegów odwadniających.
Film instruktażowy (tutorial) – Wykonywanie pomiarów oraz organizacja prac związanych z wykonywaniem i utrzymaniem systemów odwadniającychFilm instruktażowy (tutorial) – Wykonywanie pomiarów oraz organizacja prac związanych z wykonywaniem i utrzymaniem systemów odwadniających
Kolejny materiał filmowy, traktujący o pomiarach związanych z wykonywaniem i utrzymaniem systemów odwadniających, a także prezentujący różne urządzenia niezbędne przy pracach pomiarowych i organizacyjnych.
Galeria zdjęć – Prace związane z wykonywaniem melioracji przeciwerozyjnychGaleria zdjęć – Prace związane z wykonywaniem melioracji przeciwerozyjnych
Profesjonalnie wykonane fotografie i rysunki aksonometryczne przedstawiające miejsce wykonywania robót – melioracji przeciwerozyjnych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu organizacji i prowadzenia robót w związku z odwadnianiem terenów.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik inżynierii środowiska i melioracji
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z organizacją i prowadzeniem robót związanych z odwadnianiem terenów. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny
Praca indywidualna
Uczniowie oglądają film. Ich zadaniem będzie napisanie autorskiego scenariusza, dotyczącego pracy technika inżynierii środowiska i melioracji oraz jego zadań zawodowych podczas wykonywania zabiegów odwadniających: rozpisanie ról dla kilku aktorów, określenie miejsca i czasu akcji, przypisanie odpowiednich rekwizytów i wskazówek dla montażysty. Uczniowie prezentują scenariusze i wybierają najbardziej atrakcyjny.
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie, wybrawszy najlepszy scenariusz, przechodzą do fazy realizacji filmu. Wybierają reżysera, aktorów pierwszo- i drugoplanowych, montażystów, kostiumy, określają miejsce i czas akcji, a w końcu przystępują do nagrania prawdziwego filmu. Istotne jest, aby każdy uczeń był zaangażowany i aby film ujrzał światło dzienne. Podsumowaniem pracy uczniów będzie prezentacja filmu oraz rozmowa na temat, jakie informacje na temat pracy technika inżynierii środowiska i melioracji oraz jego zadań zawodowych podczas wykonywania zabiegów odwadniających zostały utrwalone w toku pracy nad filmem.
Film instruktażowy (tutorial)
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie oglądają film, związany z wykonywaniem pomiarów oraz organizacją prac związanych z wykonywaniem i utrzymaniem systemów odwadniających. Nauczyciel, wprowadzając w temat i realizację lekcji, rozmawia z uczniami o piktogramach: czym są, jakie mają cechy konstytutywne. Ustalane są kryteria, jakimi powinien cechować się „dobry piktogram”, czyli: prostotą, czytelnością wszystkich elementów, jednoznacznością wypowiedzi, uniwersalnym charakterem. Podczas fazy realizacji nauczyciel zapisuje na tablicy ustalone wcześniej z uczniami etapy organizacji prac, uczniowie zaś przyczepiają obok napisu przygotowane wcześniej piktogramy nawiązujące do etapów. Prace poddawane są dyskusji całego zespołu klasowego i oceniane według wyznaczonych wyżej kryteriów.
Galeria zdjęć
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zostają poproszeni o zapoznanie się w domu z galerią zdjęć, a następnie przygotowanie i przyniesienie na zajęcia fotografii, które korespondują z materiałem, czyli z pracami związanymi z wykonywaniem melioracji przecierozyjnych; mogą to być ilustracje wycięte z gazet i czasopism. Podczas zajęć uczniowie tworzą jeden klasowy fotoreportaż ze zrealizowanego projektu (nauczyciel wyjaśnia, czym jest fotoreportaż), opatrując zdjęcia stosownym komentarzem.
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z galerią zdjęć, zostają podzieleni na sześcioosobowe grupy. W czasie sześciu minut grupa formułuje pytanie korespondujące z materiałem, odpowiada na nie, wysuwa wnioski. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoim koleżankom i kolegom.
Metoda ta, zwana „Rojem pszczół” (z powodu gwaru, który powstaje w grupach), rozwija umiejętność skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia oraz przygotowuje do wystąpień publicznych.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Filmy oraz galeria zdjęć stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.
Po zapoznaniu się z filmami uczeń może napisać scenariusz gry planszowej, opartej na tym materiale, bądź przygotować krzyżówkę opartą na słowach kluczowych zawartych w multimediach. Po obejrzeniu galerii zdjęć uczeń może wykreować mapę myśli.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Film edukacyjny
Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do sekwencji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z fragmentami filmu, robiąc pomiędzy ich odtwarzaniem dłuższe przerwy; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą przygotować i poprowadzić debatę dotyczącą pracy technika inżynierii środowiska i melioracji (czy ma ona przyszłość?);
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą, po obejrzeniu sekwencji, tworzyć mapę myśli.
Film instruktażowy
Film zawiera podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać film kilkukrotnie, pauzować; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmie;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Galeria zdjęć
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną galerię zdjęć, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź notatki w formie fiszek.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści