RDMhDy5daNUYh
Kolorowa ilustracja przedstawia strony tytułowe różnych części komiksu, którego bohaterem jest Spiderman [czyt. spajdermen]. Postać występuje na nich w charakterystycznym stroju człowieka‑pająka. Walczy z przeciwnikami.

Dziś pokażę wam komiks

Komiks
Źródło: Ryan Hyde, licencja: CC BY-SA 2.0.

Warto wiedzieć!

Komiks, tak jak i inne dziedziny sztuki, jest przede wszystkim rodzajem opowieści, w których twórcy opowiadają historie za pomocą obrazów. Mają one szczególny charakter, są to obrazy sekwencyjne, tzn. takie, które zestawione obok siebie tworzą narracjęnarracja narrację i pozwalają zrozumieć odbiorcy jej sens.

Zanim pod koniec wieku XIX opublikowano pierwsze komiksy istniała już długa tradycja opowiadania obrazem sekwencyjnym, do której komiks nawiązywał.

Pierwsze obrazy sekwencyjne powstawały w starożytności. Rodzajem opowieści obrazkowej wykonanej w postaci reliefureliefreliefu była ustawiona w 113 r. na Forum Trajana w Rzymie kolumna Trajana. W 155 scenach dokumentowała zwycięską kampanię wojenną cesarza.

narracja
RO1C6SE0pas6h
Kolumna cesarza Trajana w Rzymie
Źródło: autor zdjęcia: Szilas, domena publiczna.

Podobny układ rozbudowanej opowieści obrazkowej miała pochodząca z czasów średniowiecza Tkanina z BayeuxBayeuxBayeux. To haftowana barwnymi nićmi tkanina o długości ponad 70 metrów, na której uwieczniono podbój Wysp Brytyjskich przez Wilhelma I Zdobywcę. Opowieść w całości tworzy spójną narrację, w której kolejno ukazano wszystkie etapy podboju.

Bayeux
relief
R1KBm9bs471GV
Tkanina z Bayeux
Źródło: Wikimedia. org, domena publiczna.
Polecenie 1

1) Porozmawiaj ze znajomymi osobami (najlepiej w różnym wieku) na temat komiksów. Sporządź listę tytułów, które czytali twoi rozmówcy. Zaznacz znane ci publikacje.

R1LoSkt4DgQbW
Miejsce na notatkę ucznia.

2) Jeśli lubisz czytać komiksy, wymień w punktach, co cię w nich pociąga. Jeśli się nimi nie interesujesz, napisz, co cię do komiksów zniechęca.

RjOQYbppBIfFb
Miejsce na notatkę ucznia.

Historyjki obrazkowe

JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wraz z wynalezieniem w XV w. druku obrazkowe opowieści stawały się coraz bardziej powszechne i ten sposób opowiadania rozwijał się w następnych stuleciach.

Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na ewolucję narracji obrazkowych, a potem komiksów, był rozwój prasy w XIX w. publikowano tam wiele rycin i ilustracji.

Rudolf TöpfferTöpfferTöpffer został uznany za jednego z prekursorówprekursorprekursorów komiksu. Współpracował z prasą codzienną, drukując w niej swoje prace cyklicznie w odcinkach. Wpadł na pomysł, aby zestawić obok siebie, dotąd oddzielnie występujące, ilustracje w taki sposób, aby wzajemnie się dopełniały i komentowały, tworząc spójną narrację. Poniżej przedstawiono fragment jednej z jego prac.

Töpffer
prekursor
R1LFv60xEkCd8
Historyjka obrazkowa
Źródło: Rudolf Töpffer”, „Histoire de Monsieur Cryptogame”, 1830, domena publiczna.

Jego prace nie były jeszcze komiksami tylko historyjkami obrazkowymi. Różnica pomiędzy komiksem a historyjką obrazkową polega na tym, że historyjki nie posiadają dymków komiksowych.

Poniżej przedstawiono fragment jednej z najbardziej znanych polskich historyjek obrazkowych, której bohaterem był Koziołek Matołek.

R1YqZgKtDMrav1
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

Komiks

Słownik terminologii medialnej

Komiks (ang. comic stripscomic stripscomic strips ‘zabawne pasma’) – publikowane w prasie lub w formie książkowej serie obrazków (rysunków, malowideł, fotografii), wzbogaconych tekstem umieszczonym pod nimi lub wpisanym w „dymki” jako kwestie wypowiadane przez postaci. Tekst komiksu zapewnia ciągłość narracji i łączy poszczególne obrazki, zestawiane obok siebie jako osobne kadrykadrkadry; […] Tematyka komiksów jest zróżnicowana: przygodowa, historyczna, fantastyczna, obyczajowa, [...] Wybitni rysownicy i autorzy tekstów komiksów stworzyli własne, rozpoznawalne style graficzne i narracyjne; różnicują się one także pod względem geograficznym i kulturowym [...]. Komiks wylansował wizerunki wielu bohaterów należących do stałego repertuaru kultury popularnej: m.in. Tarzana […], Batmana […] Asterixa […].

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Słownik terminologii medialnej, red. Walery Pisarek, Kraków 2006, s. 97.

Obraz w komiksie

Komiks składa się z obrazów sekwencyjnych i niesamodzielnych, które są nazywane kadrami. Obejrzenie jednego obrazka w komiksie nie umożliwia zrozumienia całej narracji, dlatego układa się je po kolei.

Dominujące znaczenie obrazu w komiksie czyni go podobnym do filmu. W filmie również stosuje się określony układ kadrów budujących opowieść. Poniżej przedstawiono kilka planów najczęściej stosowanych zarówno w filmie, jak i komiksie. Plan (lub ujęcie) to zatrzymany w kadrze filmowym lub komiksowym fragment narracji ukazanej z jednego punktu widzenia, w określonym czasie i miejscu.

Kliknij na punkty wskazane na ilustracjach, a dowiesz się, jakie plany zastosowano w komiksie o ThorgaluThorgalThorgalu.

R1197RbDnuinW
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek Grzegorza Rosińskiego z komiksu "Thorgal [czyt. torgal]. Wyspa wśród lodów”. Ukazuje ujęty z góry widok na przybrzeżną osadę oraz pejzaż. Na wzgórzu stoją dwie osoby. Kobieta wypowiada słowa: " Aaricio [czyt. oriszio], Czas wracać! Pora na ucztę!" W dole do brzegu dopływają statki. Na lądzie znajdują się zabudowania osady. W dali rozciąga się górski pejzaż. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Plan ogólny w komiksie – pozwala na przedstawienie pełnego obrazu miejsca akcji komiksu, z rozbudowanym tłem.
Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme , plan ogólny; Thorgal . Wyspa wśród lodów", Wydawnictwo Korona 1991, s. 3
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1bXub7ACFSnG
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunki Grzegorza Rosińskiego z komiksu „Thorgal. Wyspa wśród lodów”. Na pierwszym ukazana jest twarz rudowłosej kobiety chwytającej strzałę, która utkwiła w jej piersi. Przy niej znajduje się dymek z tekstem: "Jak one... Jak te orły...". Druga przedstawia leżącą kobietę ze strzałą w piersi i pochylającego się nad nią mężczyznę ubranego w futrzaną kamizelę. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Plan pełny – ukazuje postacie ludzkie od stóp do głów, tło nadal jest ważne, ale uwaga czytelnika skupia się bardziej na bohaterach. Punkt 2: Zbliżenie, czyli wielki plan – sytuacja, kiedy twarz postaci zajmuje większą część kadru; w ten sposób można komunikować jej emocje.
Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme , zbliżenie i plan pełny; Thorgal . Wyspa wśród lodów", Wydawnictwo Korona 1991, s. 38
Źródło: online-skills, s. 38, licencja: CC BY 3.0.
RqpBCPuMXL5AL
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment komiksu o  Thorgalu [czyt. torgalu], przestawiający plan amerykański. Ukazuje trzy rysunki ustawione obok siebie. Znajduje się na nich para: mężczyzna z długimi, czarnymi włosami oraz kobieta o blond włosach. Na pierwszym rysunku postacie przytulają się, mężczyzna mówi: " Aaricio [czyt. oriszio], ukochana, żyjesz? Co za szczęście.", a kobieta odpowiada: Thorgalu , najdroższy, ty tutaj!" Na drugim patrzą sobie w oczy, mężczyzna zadaje pytania:" "Ocalałaś? Nikt cię nie skrzywdził?" Kobieta odpowiada: "Ależ nie! Któż by!" Na trzecim mężczyzna obejmuje kobietę i spoglądają przed siebie, on wypowiada słowa: "Oczywiście władcy ci, którzy porwali ciebie i mieszkają w tym dziwnym pałacu", a kobieta odpowiada: "Nie wiem o kim mówisz Thorgalu . Tu nikt nie mieszka. Nikt." Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Plan amerykański – ukazuje postać do kolan, dzięki czemu czytelnicy mogą lepiej śledzić wzajemne relacje między bohaterami; w takim układzie tło staje się mało istotne.
Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme , plan amerykański; Thorgal . Wyspa wśród lodów", Wydawnictwo Korona 1991, s. 44
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RtlfC2PF6PBtW
Ilustracja interaktywna przedstawia ilustrację z komiksu „ Thorgal . Władca gór". Ukazuje dłoń trzymającą pierścionek z motywem węża. Przy dłoni znajdują się dymki z dialogiem. Po lewej - pytanie: "Pierścień z dziwnego metalu... Twój?", a po prawej - odpowiedź: "Nie." Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Duże zbliżenie, czyli detal – pozwala ukazać szczegół postaci lub powiększenie atrybutu bądź innego przedmiotu po to, aby zwrócić na niego uwagę czytelnika.
Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme , detal; Thorgal . Władca gór", Wyd. Orbita 1999, s. 9
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Strona z komiksu Grzegorza Rosińskiego i Jeana Van Hamme’aJean Van HammeJeana Van Hamme’a z serii ThorgalThorgalThorgal.

Jean Van Hamme
Thorgal
R1U9Swemgku8K
Jean Van Hamme , Grzegorz Rosiński, „ Thorgal . Zdradzona czarodziejka”, Wydawnictwo Korona, Warszawa 1991, s. 5, UMK
Źródło: online-skills, s. 5, licencja: CC BY 3.0.
R1bit2gLs7RHy
Ćwiczenie 1
Do wybranych kadrów komiksu przyporządkuj właściwy rodzaj planu.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R10QHxwOcFdDe
Przyporządkuj opisy ilustracji znajdujących się powyżej do rodzajów planów.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Bohater komiksu

Komiksowi bohaterowie wyposażeni są w kostiumy i atrybutyatrybutatrybuty, które pozwalają rozpoznać w nich określone typy postaci. Postać odziana w bogatą szatę, z koroną na głowie i z berłem w dłoni to król, mężczyzna wyposażony w pas kowbojski z ładownicą i nabojami oraz w rewolwer to zapewne rewolwerowiec.

atrybut
Ry28Ptl0jzsXg
Tadeusz Baranowski na spotkaniu z czytelnikami podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Łodzi
Źródło: Wikimedia Commons/Arek, 1979, licencja: CC BY-SA 3.0.
Tadeusz Baranowski1945

Tadeusz Baranowski

- polski plastyk, malarz i ilustrator, znany zwłaszcza jako scenarzysta i rysownik komiksowy. Obok Janusza Christy, Henryka Jerzego Chmielewskiego, Grzegorza Rosińskiego i Bogusława Polcha to jeden z najbardziej zasłużonych twórców polskiego komiksu. Autor m.in.: Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko (1980), Na co dybie w wielorybie czubek nosa Eskimosa (1980), Antresolka profesorka Nerwosolka (1985), Podróż smokiem Diplodokiem (1986). Graficzne historie Tadeusza Baranowskiego wyróżnia przede wszystkim oryginalny, rozpoznawalny styl rysunku oraz specyficzny humor, zwłaszcza słowny.

R13kWvvIQXfVG
Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko
Źródło: Tadeusz Baranowski, Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko, 1983, s. 5, tylko do użytku edukacyjnego.
Ćwiczenie 2
R5uZMgbnl3uMC
Zapoznaj się z zamieszczoną powyżej grafiką przedstawiającą stronę komiksu "Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko", scharakteryzuj bohaterów na podstawie ich wyglądu i atrybutów.
comic strips
kadr
Ćwiczenie 3
R1Kbgp77RyFh0
Zadanie interaktywne polega na wybraniu spośród 10 stwierdzeń tych, które opisują definicję komiksu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Dymki i przerysowania

Kwestie postaci komiksowych umieszcza się w dymkach, mogą one jednak przybierać różne kształty, w zależności od pełnionej funkcji. Teksty narratora umieszczane są w prostokątnych dymkach przy dolnej lub górnej krawędzi obrazka. W dymkach prostokątnych lub owalnych z charakterystycznym ogonkiem umieszczane są wypowiedzi bohaterów. Z kolei dymki w postaci chmurek prezentują myśli postaci.

Za pomocą kształtu dymków można również wyrazić emocje bohaterów, np. poszarpany, przypominający gwiazdę dymek oznacza krzyk lub gniew. Natomiast szept sygnalizowany jest za pomocą dymka o przerywanej krawędzi.

Z czasem rysownicy komiksów zaczęli celowo przedstawiać rzeczywistości w sposób komicznie wyolbrzymiony, po to, aby opowieść była dla czytelnika bardziej zrozumiała i zabawna.

RSmAy1wZldXSd
Kadr z komiksu Lucky Luke. Daisy Town
Źródło: rys. Morris , scen. Rene Goscinny, Lucky Luke. Daisy Town , Wydawnictwo Edmont Polska, fragment, UMK Warszawa 1999, s. 25, licencja: CC BY 3.0.
RdFLJCOD09Qch
Ćwiczenie 4
Przyjrzyj się komiksowej postaci Asteriksa. Jakie uczucia i działania wyraża jego mimika twarzy, gestykulacja i sylwetka? Wstaw na ilustracje odpowiednie rzeczowniki.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Wypisz przykłady cech i atrybutów, jakie powinien mieć pozytywny i negatywny bohater komiksu.

Rhct7NymZSt0w
R18PdNTzV0Ygf1
Ćwiczenie 5
Dopasuj podpisy do ilustracji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R14Ff2uLYTR7X
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu typów dymków do objaśnień.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Dźwięki w komiksie

W przeciwieństwie do sztuki filmowej komiks określa się jako sztukę niemą. Zadaniem rysownika jest wizualne ukazanie nie tylko wypowiedzi postaci, lecz także wielu innych informacji na temat przedstawianego świata, np. występujących tam dźwięków.

Do komunikowania dźwięków służą w komiksie onomatopejeonomatopejaonomatopeje, czyli wyrazy dźwiękonaśladowcze. Są to opracowane graficznie wyrazy imitujące swym brzmieniem określone zjawisko albo dźwięki wydawane przez jakiś przedmiot. W komiksie onomatopejeonomatopejaonomatopeje mają za zadanie pomóc czytelnikowi lepiej wyobrazić sobie ukazywaną sytuację lub nastrój sceny.

onomatopeja
RfW7RCfHVLpg21
Ilustracja z komiksu ukazuje dwóch mężczyzn podczas bijatyki. Mężczyzna z lewej strony wpada z impetem w drugiego, który strzela z pistoletu. Nad nimi znajduje się żółty wyraz BANG! Tło jest czerwone. Pod ilustracją znajduje się plik dźwiękowy przedstawiający odgłos wystrzału z pistoletu.
Źródło: Grzegorz Rosiński (rys.), Władysław Krupka (scen.), „Kapitan Żbik. Zapalniczka z pozytywką”, Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, Warszawa 1970, s. 29, UMK, licencja: CC BY 3.0.

Autorzy komiksów, dążąc do sugestywnegosugestywnysugestywnego oddania świata, w którym dźwięki następują bardzo szybko jedne po drugich, stosują liczne i zróżnicowane onomatopeje. Poniżej przedstawiono dwie stronice z komiksu Akira japońskiego rysownika Katsuhiro Otomo [czyt. katusziro otomo], które dobrze to obrazują. Zwróć uwagę, że za każdym razem japoński rysownik, interpretując wizualniewizualnywizualnie określony dźwięk, szukał odmiennego rozwiązania graficznego dla stosowanej onomatopei. Inaczej zilustrował dźwięk zderzenia samochodu ze ścianą, inaczej gwałtownie rozsuwanych drzwi furgonetki, a jeszcze w odmienny sposób odgłos szybkiego „szorowania” opon samochodowych po nawierzchni drogi.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
wizualny
sugestywny
RchdocjUhdwzS1
Źródło: Ilustracja z komiksu „Akira: Wypadek Tetsuo”, t. 1, licencja: CC BY 3.0.
R1W4ax6Av4o7P
Ćwiczenie 6
Przyjrzyj się kadrom z japońskiego komiksu i zwróć uwagę na to, jak autor zinterpretował wizualnie dźwięki. Połącz w pary ilustracje z ich podpisami.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RC2kSkVHGb3bp
Wypisz wyrazy naśladujące dźwięki. Wyjaśnij, jak nazywa się takie słowa.

Sen Bąbelka

R18jf2iw2W0gz
Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko
Źródło: Tadeusz Baranowski, Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko, 1983, s. 39, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ćwiczenie 7
R1cwVyu1EXODo
Zadanie interaktywne polega na wybraniu 6 prawidłowych informacji na temat komiksowej ilustracji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Na podstawie opisu ilustracji z komiksu przedstawiającego sen Bąbelka określ, które jej elementy są realistyczne, a które fantastyczne. Wypisz przykłady.

RUZDpafAtsobR
Miejsce na notatkę ucznia.
R8RDrayq5FIQi
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do 10 związków frazeologicznych z lewej kolumny ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
karykatura
Definicja: karykatura

obraz lub opis uwydatniający i wyolbrzymiający charakterystyczne cechy, np. postaci, przedmiotów, zjawisk w celu ośmieszenia lub dla żartu; zdeformowana postać czegoś

1
Ćwiczenie 9

Rozważ, czy karykatura, jak się powszechnie sądzi, zawsze prezentuje negatywną ocenę przedstawionej postaci. Uzasadnij swoją wypowiedź, odwołując się do grafiki ze snem Bąbelka.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10

Wymień elementy świadczące o karykaturalnym przedstawieniu postaci na rysunku Tadeusza Baranowskiego.

uzupełnij treść
RilI1Yvzm5d4h
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne, 17 sformułowań należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: synonimy, antonimy oraz wyrazy pokrewne.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j000000035B2v27_0000000H
1
Polecenie 2

Opisz wrażenia, jakie wywołuje w tobie rysunek Tadeusza Baranowskiego. Wskaż, co może w nim zachęcić do zapoznania się z całością historii. Uzasadnij swoje zdanie.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Opisz wrażenia, jakie wywołuje w tobie opis rysunku Tadeusza Baranowskiego. Czy zaciekawiła ciebie historia zabawnego brodacza? Wyjaśnij, dlaczego.

R175CiJxqLeEo
Miejsce na notatkę ucznia.
JPOL_E3_E4_Konteksty

Wielki turniej Janusza Christy

Janusz Christa20081934

Janusz Christa

- autor komiksów, rysownik i scenarzysta; twórca jednej z najpopularniejszych polskich serii komiksowych - „Kajko i Kokosz”. Na początku historie o przygodach bohaterów ukazywały się w odcinkach, od 1972 roku drukował je gdański dziennik „Wieczór Wybrzeża”Wieczór Wybrzeża„Wieczór Wybrzeża”, później pojawiały się również na łamach „Świata Młodych”Świat Młodych„Świata Młodych” oraz w magazynie „Relax”j000000035B2v27_000tp001„Relax”. Janusz Christa stworzył również serię o Kajtku i Koku (rozpoczętą wcześniej niż cykl o Kajku i Kokoszu), bohaterach przygodowych opowieści marynarskich, kryminalnych i fantastycznonaukowych, a także dwie sensacyjno‑marynarskich opowieści o Gucku i Rochu.

Świat Młodych
Wieczór Wybrzeża
RMwkb7t2OVxds
Wielki turniej
Źródło: Janusz Christa, Wielki turniej, 1986, s. 7, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
1
Polecenie 3

Porównaj plansze z komiksu Janusza Christy z prezentowaną wcześniej stroną autorstwa Tadeusza Baranowskiego. Wskaż tę, która bardziej ciebie zaciekawia. Uzasadnij swój wybór.

uzupełnij treść
Polecenie 3

Porównaj historyjki z komiksów Janusza Christy i Tadeusza Baranowskiego. Wskaż tę, która bardziej ciebie zaciekawia.

RtKfs1eI6BG7i
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 12
RIYQk7Lrd7Bpz1
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu podobieństw i różnic między komiksami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j000000035B2v27_000tp001
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
1
Polecenie 4

Opisz planszę z komiksu Tadeusza Baranowskiego przedstawiającą sen Bąbelka.

uzupełnij treść
Polecenie 4

Wykorzystując wnioski z wykonanych na lekcji ćwiczeń i własne spostrzeżenia, napisz opowiadanie pod tytułem „Sen Bąbelka”.

R80v7r6Hdd3bs
Miejsce na notatkę ucznia.

Sprawdź, czy umiesz!

R1IbZBaQclaRu
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na odgadnięciu haseł krzyżówki.
Krzyżówka
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 5

Plansza z komiksu Janusza Christy w ostatnim kadrze ukazuje początek sennego koszmaru kasztelana Mirmiła. Zaproponuj dalszy ciąg tej historii. Swój pomysł przedstaw w formie opowiadania lub komiksu.

uzupełnij treść
Polecenie 5

Zapoznaj się z treścią fragmentu komiksu Janusza Christy. Ostatnia scena ukazuje początek sennego koszmaru kasztelana Mirmiła. Zaproponuj dalszy ciąg tej historii. Swój pomysł przedstaw w formie opowiadania.

R1O2SrL4rYLOs
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 6

Zaprojektuj bohatera własnego komiksu.  Obok  szkicu postaci wykonanego za pomocą zestawu  interaktywnych kredek wypisz cechy, jakimi będzie się on charakteryzował.

R1NXjoWKGKdt4
Polecenie 6

Wymyśl własnego bohatera komiksu.  Opisz jego wgląd zewnętrzny i wypisz cechy, jakimi będzie się on charakteryzował.

RjAIDoxwOZMEw